Transportudvalget 2011-12
L 78
Offentligt
1096517_0001.png
1096517_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. marts 20122012-492
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. marts 2012 stillet mig følgende spørgsmål 4vedrørende L 78 – Forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel m.v. ogregistreringsafgiftsloven (Ophævelse af betingelse om tilladelse til taxikørsel forudstedelse af tilladelse til offentlig servicetrafik og fritagelse forregistreringsafgift af biler, der udfører kørsel på grundlag af tilladelse tiloffentlig servicetrafik), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål 4:

Er det i overensstemmelse med taxiloven, hvis kørsel for trafikselskaberneudføres på provisionsløn eller anden akkordlignende aflønning?

Svar:

Det fremgår af taxilovens § 5, stk. 5, at indehaveren af en tilladelse skal følge debestemmelser om løn- og arbejdsvilkår, der findes i de pågældende kollektiveoverenskomster.Trafikstyrelsen har over for mig oplyst, at styrelsen ikke accepterer, at envirksomhed med tilladelse til offentlig servicetrafik aflønner chaufførerne efteren provisionsbaseret taxioverenskomst. Styrelsen lægger vægt på, at enchauffør ved offentlig servicekørsel for et regionalt trafikselskab - ligesom vedanden rutekørsel - ikke har indflydelse på fastlæggelse af hverkenopgavemængden eller størrelsen af omsætningen, således som en taxichaufførhar.Trafikstyrelsen har således indledt undersøgelser af løn- og arbejdsvilkår forchauffører i en række virksomheder, der udfører kørsel på grundlag af EP-tilladelser for NT og Midttrafik. Undersøgelsen sker dels på grundlag afkonkrete henvendelser modtaget i marts 2011, dels som en udløber af en sag,der p.t. kører ved domstolene, hvor Trafikstyrelsen har meddelt en virksomhedmed EP-tilladelser, at en provisionsbaseret taxioverenskomst efterTrafikstyrelsens opfattelse ikke lever op til de løn- og arbejdsvilkår, der findes ide landsdækkende brancheoverenskomster på området.
Undersøgelsen omfatter i alt 41 virksomheder, hvilket er alle virksomhederbeliggende inden for NT’s og Midttrafiks område, som har mere end én EP-tilladelse:19 virksomheder følger gældende løn- og arbejdsvilkår for dereschauffører (aflønner efter en busoverenskomst).11 sager er henlagt, da virksomhederne ikke har haft chauffører ansateller er ophørt med at udføre EP-kørsel.8 virksomheder har oplyst, at de aflønner efter en overenskomst medtaxiprovisionsaflønning. Styrelsen har meddelt virksomhederne, at detmå forventes, at deres EP-tilladelser vil blive tilbagekaldt, hvis de ikkefremover følger en busoverenskomst.3 virksomheder har ikke reageret på styrelsens henvendelser, ogstyrelsen har anmodet politiet om at tilvejebringe oplysningerne i en afsagerne og vil ligeledes gøre det i forhold til de 2 øvrige sager.Det kan oplyses, at Trafikstyrelsen dels på baggrund af konkrete henvendelserdels på eget initiativ også fremadrettet vil udføre tilsvarende kontroller iforhold til tilladelser til offentlig servicetrafik.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen