Skatteudvalget 2011-12
L 80 Bilag 10
Offentligt
1103935_0001.png
1103935_0002.png
1103935_0003.png
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg1240 København KKopi til: Skatteminister Thor Möger PedersenErhvervsminister Ole Sohn

Værnsregel mod omgåelse af rateloftet rammer almindelige livrente-

pensionister hårdt – L80

Da Skatteministeren den 1. februar 2012 fremsatte L80, så pensionsbranchenfor første gang Skatteministeriets værnsregel mod omgåelse af ratepensionslof-tet – nemlig kravet om, at livrenter skal udbetales i "lige store ydelser".Forsikring & Pension har fuld forståelse for, at der ikke skal være smuthuller iforhold til rateloftet. Vi støtter, at der kommer en værnsregel. Som det fremgåraf vores delhøringssvar til det oprindelige forslag gav begrebet "lige store ydel-ser" anledning til en del forvirring og usikkerhed i branchen. Forsikring & Pensi-on gik derfor i dialog med ministeriet for at få afklaret, hvad "lige store ydelser"vil sige og hvordan ydelserne kan beregnes uden risiko for senere at blive un-derkendt med skattemæssige konsekvenser for de berørte pensionister.Skatteministeren fremsatte den 28. marts 2012 ændringsforslag til L80. Af be-mærkningerne til ændringsforslaget fremgår det, at ændringerne er lavet påforanledning af dialogen med Forsikring & Pension. Dialogen med ministeriet harværet positiv, men ændringsforslaget skaber dog i sin nuværende udformningdesværre flere problemer end det løser. Ændringsforslaget har meget uheldigekonsekvenser for pensionister, der ikke er i nærheden af at spekulere i at omgårateloftet.Forslaget må ikke vedtages i sin nuværende form af følgende grunde:Den spekulation som omgåelse af et rateloft er, kræver tilpasning til indivi-duelle ønsker og situationer. Værnsreglen rammer derimod helt almindeligestandardordninger en bloc - også dem som uomtvisteligt har fået et løfte omen pension, som er beregnet helt uden skattemæssige hensyn for øje.Forslaget skader de mange helt almindelige (kommende) pensionister, somhar taget imod tilbud fra deres pensionsselskab om at afstå en garanteretrente mod en omtegningsbonus. Ved omtegningen blev de stillet en højerepension i udsigt. Nu betyder værnsreglen, at deres ydelser skal sættes ned -uden realøkonomisk begrundelse.
12.04.2012
Forsikring & PensionPhilip Heymans Allé 12900 HellerupTlf.Fax41 91 91 9141 91 91 92
[email protected]www.forsikringogpension.dk
Karen Leth JensenChefkonsulentDir.41 91 90 74
[email protected]
Vores ref.Sagsnr.DokID
KLJGES-2011-00191302955
Brancheorganisationfor forsikringsselskaberog pensionskasser
Skattelovgivningen blander sig med forslaget i, hvad der er en realistisk af-kastforventning på en pensionsordning. Denne vurdering henhører under Fi-nanstilsynet.Samtidigt med at Regeringen opfordrer til at oprette livsvarige pensioner (afhensyn til at sikre livslang forsørgelse) gøres livrenten som produkt mindreattraktiv, fordi livrenter med det nye skatteregime vil være udsat for betyde-ligt svingende ydelser efter hyppige genberegninger. Lavere ydelser i startenaf udbetalingsperioden - vil alt andet lige - medføre stigende ydelser, såledesat pensionisterne får større pensionsydelser udbetalt, jo ældre de bliver. Det-te strider mod de allerfleste pensionisters behov og ønske og også mod dettypiske forbrugsmønster. Livrenten bliver mindre attraktiv.

Forslagets effekt

Ændringsforslaget af 28. marts 2012 lægger loft over den rente som selskaber-ne generelt kan beregne de årlige pensionsydelser med. Forslaget standser altsåikke blot den individuelle spekulationsmulighed – mulighed for tilvalg af en høje-re beregningsrente. Det griber ind i helt standardiserede og generelle bereg-ningsforudsætninger for alle pensionister, med et beregningsgrundlag på over4,235 pct.De generelle beregningsrenter i selskaberne fastsættes i forhold til, hvad selska-berne selv vurderer, at pensionen vil forrentes med i udbetalingsperioden. Be-regningsrenten skal sikre løbende livsvarige ydelser, og pensionsselskabernesmål er typisk at sikre lige store og forudsigelige ydelser (evt. inflationsregulere-de). At nedsætte pensionsydelserne – især når udbetalingen først er påbegyndt– regnes for meget dårlig service. Medlemmerne skal kunne regne med en stabilpensionsindkomst. I den 3. alder er dette en afgørende faktor for at skabe fredog ro i pensionisttilværelsen.Med forslaget vil pensionsselskaberne ikke kunne stille kunderne stabile ydelser iudsigt. Mange selskaber vil i forbindelse med lovforslagets vedtagelse være nødtil at nedsætte medlemmernes pensionsudbetalinger. Pensionsydelser som med-lemmerne har været stillet i udsigt ved de årlige prognoseberegninger gennemmange år. I nogle år vil selskaberne udbetale bonus af svingende størrelse. Det-te vil sikre, at pensionisterne i den sidste ende får, hvad de skal have, men i etlangt mere svingende og uforudsigeligt forløb.

Vi ønsker

Vi opfordrer til, at bestemmelserne i ændringsforslaget fra 28. marts 2012 omberegningsrenten trækkes tilbage og erstattes med en bestemmelse, der hindrerat man på individuel basis kan få beregnet sin ydelse på et urealistisk rente-grundlag eller for den sags skyld på baggrund af andre urealistisk forudsætnin-ger i beregningen. Vi vedlægger forslag til et ændringsforslag, der kan erstatteforslaget af 28. marts 2012.Så længe de forudsætninger, der lægges til grund for beregning af ydelser, ergenerelle for hele ordningen og ikke afviger markant fra de normer, der herskeri branchen, bør de accepteres skattemæssigt. Det er Finanstilsynet, der er kom-petent myndighed, når det kommer til spørgsmål om realistiske forudsætninger.
Forsikring & Pension
Vores ref.Sagsnr.DokID
KLJGES-2011-00191302955
Side 2
Ingen pensionsselskaber kan "skattespekulere" på vegne af medlemmer en bloc.Forudsætningerne i en generel ordning skal derfor ikke rammes af en værnsre-gel mod et problem, der manifesterer sig ved individuelle tilvalgsmuligheder iforhold til faktorerne i ydelsesberegningen.

Alternative løsningsmodeller

Vi foreslår i bilag en simpel og konkret løsningsmodel. Vi er åbne for andre mo-deller. Det vigtigste er at sikre, at en værnsregel ikke rammer helt almindeligepensionister, der har handlet i god tro og uden omgåelse af rateloftet for øje.Derskalfindes en løsning som sikrer, at pensionister, der i god tro har tagetimod et omvalgstilbud eller har fået ændret deres garantier, ikke straffes.Ligeledesskalder sikres en rimelig ikrafttrædelsesbestemmelse samt en imple-menteringsfrist for selskaberne.
Forsikring & Pension
Vores ref.Sagsnr.DokID
KLJGES-2011-00191302955
Med venlig hilsen
Karen Leth Jensen
Side 3