Skatteudvalget 2011-12
L 80 Bilag 15
Offentligt
1109893_0001.png
1109893_0002.png
1109893_0003.png
1109893_0004.png
1109893_0005.png
J.nr. 2011-321-0019Dato:25. april 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 80 - Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, pensions-afkastbeskatningsloven, pensionsbeskatningsloven og skattekon-trolloven (Ændret afkastbeskatning af pengeinstitutordninger pla-ceret i unoterede aktier og ved personers ophør af skattepligt,harmonisering af fristen for afregning af institutskat og individ-skat ved pensionsinstitutters ophør af skattepligt, mulighed foruden afgift at stoppe udbetalingen af en livsvarig alderspensionm.m.)Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 3. be-handlingen af ovennævnte lovforslag.
Thor Möger Pedersen
/Carsten Vesterø
.
Ændringsforslagtil
Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, pensionsafkastbeskatningsloven, pen-sionsbeskatningsloven og skattekontrolloven(Ændretafkastbeskatning af pengeinsti-tutordninger placeret i unoterede aktier og ved personers ophør af skattepligt, har-monisering af fristen for afregning af institutskat og individskat ved pensionsinstitut-ters ophør af skattepligt, mulighed for uden afgift at stoppe udbetalingen af en livsva-rig alderspension m.m.) (L 80).Til § 31)I det inr. 4foreslåede§ 2, stk. 2,ændres ”1 procentpoint” til:” 1,5 procentpoint”[Forhøjelse af tillægget til nyplaceringsrenten fra 1 procentpoint til 1,5 procentpoint]Til § 62)Stk. 3affattes således:”Stk.3.§ 3, nr. 1 og 4, har virkning for pensionsordninger med løbende udbetalinger,der påbegyndes udbetalt den 25. april 2012 eller senere. Til og med 2016 kan der ved be-regning af ydelserne anvendes en rente på op til 4,6585 pct., uanset om renten beregnet ef-ter pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 2, måtte være lavere. For pensionsordninger, der erpåbegyndt udbetalt senest den 24. april 2012, kan en anvendt beregningsrente, der oversti-ger 4,6585 pct., fastholdes. Ændres den anvendte beregningsrente senere, finder § 3, nr. 1og 4, anvendelse, jf. dog 2. pkt.”
[Mulighed for at anvende en beregningsrente på op til 4,6585 pct. til og med 2016 og æn-dring af virkningstidspunktet for kravet om lige store ydelser]
BemærkningerTil nr. 1
Ved 2. behandlingen af lovforslaget blev der i pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 2, fastsaten målbar maksimal fremtidig afkastforudsætning i form af en beregningsrente, der tagerudgangspunkt i nyplaceringsrenten for obligationer og pantebreve.Det blev fastsat, at kravet om lige store ydelser er opfyldt, hvis beregningsgrundlaget vedpåbegyndelsen af udbetalingen må forventes at medføre lige store ydelser over hele ordnin-gens udbetalingsperiode, dog under anvendelse af en fastsat maksimal beregningsrente.Side 2
Ved beregningen af ydelserne kan der ifølge det foreliggende forslag benyttes en rente, dermaksimalt må svare til den til Finanstilsynet senest meddelte nyplaceringsrente for obliga-tioner og pantebreve plus 1 procentpoint fradraget PAL-skattesatsen ifølge pensionsafkast-beskatningslovens § 2. Den senest udmeldte nyplaceringsrente for obligationer og pante-breve udgør 4 pct., hvorfor den maksimale beregningsrente udgør 5 pct. minus PAL-skattesatsen, dvs. 4,235 pct.Tillægget på 1 procentpoint er begrundet med, at der hermed tages højde for, at aktivsam-mensætningen også i udbetalingsperioden kan bestå af andet end obligationer m.v., ligesomdet sikrer et vist spillerum for det enkelte pensionsinstitut til at anvende en tilpas høj bereg-ningsrente, der vil kunne fastholdes i længst mulig tid i udbetalingsperioden.Pensionsbranchen har imidlertid peget på, at den valgte model for at lukke hullet i relationtil ratepensionsloftet m.v. har en række alvorlige og utilsigtede konsekvenser, fordi der erfastsat en maksimumrente for pensionsselskabernes beregning af pensionsydelserne. Mo-dellen er ekstra problematisk, fordi denne grænse er 0,015 - 0,25 procentpoint lavere endden rente, som flere pensionsselskaber bruger i dag, idet de pågældende pensionsselskaberanvender en beregningsrente på 4,25 pct. henholdsvis 4,5 procent.Det foreslås derfor i nærværende ændringsforslag at forhøje maksimalrenten ved, at der tilnyplaceringsrenten tillægges 1,5 procentpoint i stedet for kun 1 procentpoint som vedtagetved 2. behandlingen af lovforslaget. Den seneste udmeldte nyplaceringsrente for obligatio-ner og pantebreve er 4 pct. Den maksimale beregningsrente udgør med ændringsforslaget5,5 pct. med fradrag af PAL-skattesatsen, dvs. 4,6585 pct.Med den foreslåede forhøjelse af maksimalrenten til 4,6585 pct. er problemet for de pensi-onskunder, hvis pensionsydelser er regnet med en beregningsrente på mellem 4,235 pct. og4,6585 pct., som Forsikring og Pension har peget på, her og nu løst.Til nr. 2Der foreslås at nyaffatte lovforslagets § 6, stk. 3.Den foreslåede nyaffattelse indeholder to ændringer i forhold til den affattelse, som ikraft-trædelsesreglen fik ved 2. behandlingen af lovforslaget.For detførsteforeslås der en regel om, at den beregnede maksimalrente på 4,6585 pct., jf.ændringsforslag nr. 1, kan anvendes til og med 2016 ved beregningen af pensionsydelserne,uanset at denne sats måtte overstige den maksimale rente beregnet efter pensionsbeskat-ningslovens § 2, stk. 2.Det nuværende forslag om en maksimalrente, som er vedtaget ved 2. behandlingen af lov-forslaget, indebærer, at der skal beregnes nye pensionsydelser, hvis den maksimale renteifølge pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 2, i udbetalingsperioden falder under den afkast-forudsætning, som pensionsudbyderen tidligere har anvendt. Ved en ændring af maksimal-renten, dvs. en nedsættelse af nyplaceringsrenten for renter og obligationer, skal der bereg-Side 3
nes nye ydelser senest med virkning for ydelser, der udbetales 3 måneder efter meddelelsenaf den nye placeringsrente.Forslaget som vedtaget ved 2. behandlingen af lovforslaget betyder, at pensionsinstitutter,der anvender en beregningsrente på 4,5 pct., ved en eventuel kommende nedsættelse af ny-placeringsrenten med eksempelvis 0,5 procentpoint til 3,5 pct., skal beregne nye pensions-ydelser, også selvom tillægget er forhøjet til 1,5 procentpoint, jf. nærværende ændringsfor-slags nr.1. Der kan således være tilfælde, hvor nogle pensionister snart vil skulle have om-beregnet deres pensionsydelser.Det foreslås derfor i ændringsforslaget, at pensionsinstitutterne i en overgangsperiode, derfastsættes til og med 2016, kan anvende en beregningsrente på op til 4,6585 pct. ved bereg-ning af pensionsydelserne, uanset at denne sats måtte overstige den maksimale rente bereg-net efter pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 2. Det betyder, at et en eventuel nedsættelseaf nyplaceringsrenten indtil udgangen af 2016 ikke kræver beregning af nye ydelser, uansetat maksimalrenten ellers uden overgangsreglen ville falde under den beregningsrente, sompensionsinstituttet hidtil har anvendt. Den foreslåede overgangsperiode til og med 2016 sik-rer, at de pensionsinstitutter, der ved en eventuel snarlig nedsættelse af nyplaceringsrentenellers skulle beregne nye pensionsydelser, får god tid til at indrette sig på den nye regel.Kommer den maksimale rente beregnet efter pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 2, der-imod til at overstige 4,6585 pct. i perioden til og med 2016, vil pensionsinstituttet kunneanvende en beregningsrente op til denne højere sats. Ved udløbet af overgangsperioden vilgælde, hvis renten beregnet efter pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 2, er mindre end denberegningsrente, som det enkelte pensionsinstitut anvender, at der skal beregnes nye ydel-ser senest med virkning for ydelser, der udbetales 3 måneder efter den senest meddelte ny-placeringsrente.For detandetforeslås der en udskydelse af virkningstidspunktet for lovforslaget.
Der er typisk en vis ekspeditionsperiode knyttet til påbegyndelsen af udbetalingen af enpensionsordning. Der kan være tilfælde, hvor de pågældende pensionskunder har lagt deresøkonomi an på en forhøjet ydelse i begyndelsen af udbetalingsperioden, og de derfor bliveruforholdsmæssigt hårdt ramt af ændringen. På denne baggrund blev virkningstidspunktetfor lovforslaget ved 2. behandlingen udskudt til den 28. marts 2012, svarende til ændrings-forslagets offentliggørelse.Det foreslås, at virkningstidspunktet udskydes yderligere til den 25. april 2012 svarende tilændringsforslagets offentliggørelse, således at forslaget først får virkning for pensionskun-der, der påbegynder udbetaling af pensionsordninger fra og med den 25. april 2012. Der-med omfattes pensionskunder, der før lovforslagets fremsættelse eksempelvis måtte haveaftalt påbegyndelse af udbetaling den 1. april 2012 eller eventuelt endnu senere, ikke af deskærpede krav til udbetalingernes størrelse.For pensionsordninger, der er påbegyndt udbetalt senest den 24. april 2012, kan en anvendtberegningsrente, der overstiger 4,6585 pct., dvs. maksimumrenten beregnet på baggrund afden senest meddelte nyplaceringsrente for obligationer og pantebreve, altså fastholdes.Side 4
Ændres den anvendte beregningsrente senere, finder de foreslåede regler om lige storeydelser, jf. lovforslagets § 3, nr. 1, og en maksimal beregningsrente, jf. lovforslagets § 2,nr. 4, anvendelse også på pensionsordninger, der er påbegyndt udbetalt senest den 25. april2012. For disse pensionsordninger finder den foreslåede overgangsperiode tilsvarende an-vendelse, således at pensionsydelser i disse pensionsordninger kan beregnes ud fra en be-regningsrente på op til 4,6585 pct. til og med 2016, uanset om denne sats måtte overstigeden maksimale rente beregnet efter pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 2.
Side 5