Socialudvalget 2011-12, Socialudvalget 2011-12
L 86 Bilag 8, L 87 Bilag 8
Offentligt
1093195_0001.png
1093195_0002.png
1093195_0003.png
1093195_0004.png
1093195_0005.png
Udbetaling Danmark og retssikkerhed

Resumé

Det har været en afgørende præmis for etableringen af Udbetaling Danmark,at borgernes retssikkerhed fortsat er sikret på et højt niveau. Der er foretageten lang række tiltag, der medvirker til at sikre, at ingen borger går glip afydelser og fortsat kan få den hjælp, de er berettiget til, når Udbetaling Dan-mark overtager en række sagsområder.Udbetaling Danmark vil i sin sagsbehandling og administration have de sam-me pligter til at overholde forvaltningsloven og lov om retssikkerhed på detsociale område, som kommunerne har i dag, fx til at indhente borgerens sam-tykke, før der indhentes oplysninger fra andre myndigheder til brug for oplys-ningen af sagen.Borgeren vil forsat i kommunen kunne få en individuel og en helhedsoriente-ret vejledning om behovet for hjælp ud fra sin samlede situation, herunder omydelser der administreres af Udbetaling Danmark.Det forventes, at sagsbehandlingen i Udbetaling Danmark vil blive mere ens-artet, fordi alle sagerne vil blive behandlet ud fra samme instrukser og kvali-tetsstandarder.Borgeren vil kunne klage direkte til Ankestyrelsen over afgørelser truffet afUdbetaling Danmark.Etableringen af Udbetaling Danmark er ikke et it-projekt og lovforslagenemedfører ikke krav om, at ansøgning og kommunikation kun kan ske digitalt.Borgeren vil således fortsat kunne sende en papiransøgning til UdbetalingDanmark, ligesom borgere som vil modtage afgørelser og pensionsmeddelel-ser i papirform. Der henvises til notat om Udbetaling Danmark og digitalise-ring, herunder håndtering af borgere med særlige behov.For at sikre, at borgere, der ikke er trygge ved at kontakte offentlige myndig-heder, også kan få den fornødne hjælp, arbejdes der på at give en række bru-Side1af5Dokument:c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl5\@bcl@380c5e24\@[email protected]technologies\easypdf
gerorganisationer adgang til en såkaldte Kvik-linje og ”Hurtig-spor” til Udbe-taling Danmark, som kommunerne får adgang til.Der er foretaget væsentlige ændringer i lovforslaget på baggrund af Datatilsy-nets høringssvar. Datatilsynet har således senest alene haft nogle opklarendespørgsmål til en række udeståender, som vil blive håndteret i samarbejde medDatatilsynet.Der er herudover sikret en klar og utvetydig fordeling af sager, således at allesager, der indeholder et skøn forbliver i kommunen, mens Udbetaling Dan-mark får ansvaret for ydelser, der primært afgøres ud fra objektive kriterier.

Udbetaling Danmarks pligt til at sikre medvirken mv.

Udbetaling Danmark vil få de samme forpligtelser i sagsbehandlingen på sinesagsområder, som kommunerne har i dag over for borgeren og skal afgøresagerne efter reglerne i forvaltningsloven og lov om retssikkerhed og admini-stration på det sociale område.Det foreslås fx at Udbetaling Danmark er forpligtet til at behandle spørgsmålom hjælp så hurtigt som muligt. Udbetaling Danmark får pligt til at fastsættefrister for sagsbehandlingen i forhold til de forskellige ydelsesområder, derfremover skal varetages af Udbetaling Danmark.Udbetaling Danmark skal herudover sørge for, at behandlingen af sagernetilrettelægges på en sådan måde, at borgeren kan benytte sin ret til at medvirkei sagsbehandlingen.Lovforslaget medfører, at disse retssikkerhedsgarantier i lov om retssikkerhedog administration på det sociale område som noget nyt også gælder for afgø-relser efter lov om opkrævning af underholdsbidrag, lov om en børne- og un-geydelse og § 16 i lov om friplejeboliger. På disse områder får borgerne såle-des en bedre retsstilling end i dag.

Borgerens ret til helhedsorienteret vejledning

Det fremgår af lovforslagene, at alle borgere fortsat skal have mulighed for atmodtage en generel og helhedsorienteret vejledning i kommunerne. Det bety-der, atalleborgere har ret til at få vejleding i kommunen om alle de mulighe-der, der findes for at få hjælp efter den sociale lovgivning på samme niveausom i dag. Det gælder også vejledning om kontante ydelser og økonomisketilskud, der fremover administreres af Udbetaling Danmark.Det betyder, at kommunerne efter omstændighederne skal oplyse borgeren ommulighederne for at søge om kontante ydelser og økonomiske tilskud hos Ud-betaling Danmark på eget initiativ, selv om borgeren ikke spørger specifikt tilmulighederne for at få kontante ydelser og økonomiske tilskud, der admini-streres af Udbetaling Danmark.
Side 2 af 5Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@380c5e24\@[email protected]
Vejledningen i kommunen om kontante ydelser og økonomiske tilskud fraUdbetaling Danmark forventes primært at finde sted af medarbejdere i borger-servicecentrene. Hvis borgeren har behov for meget detaljeret vejledning omkontante ydelser og økonomiske tilskud på Udbetaling Danmarks sagsområde,kan Udbetaling Danmark vejlede om sagen enten telefonisk eller på skrift. Erder tale om en borger med særlige behov, har kommunen pligt til at tage kon-takt til Udbetaling Danmark for at få afklaret spørgsmålet på borgerens vegne.Hvis en borger henvender sig direkte til Udbetaling Danmark telefonisk, ogdet vurderes, borgeren har brug for helhedsorienteret vejledning eller hjælp,skal borgeren oplyses om kommunens forpligtelse til at vejlede. Det vil pri-mært gælde i situationer, hvor borgeren vurderes at have behov for vejledningom ydelser og anden hjælp, der ligger uden for Udbetaling Danmarks sagsom-råde. Er der tale om en borger med særlige behov har Udbetaling Danmarkpligt til at formidle kontakten til kommunen.Udbetaling Danmark vil efter forvaltningsloven ved henvendelse fra borgerevære forpligtet til at vejlede om kontante ydelser og økonomiske tilskud indenfor eget sagsområde. Der fastsættes ikke regler om dette i forslaget om Udbe-taling Danmark, da det allerede følger af det forhold, at Udbetaling Danmarkhar status af at være en offentlig myndighed, der er omfattet af forvaltningslo-ven og forvaltningsretlige principper i øvrigt.Spørgsmålet om, hvorvidt borgeren har fået tilstrækkelig vejledning og hjælptil at søge om kontante ydelser og økonomiske tilskud hos Udbetaling Dan-mark, vil kunne indgå i Ankestyrelsens behandling af en materiel afgørelse,der er truffet af Udbetaling Danmark. En borger, der ikke har fået den fornød-ne hjælp i kommunen, vil således efter omstændighederne kunne blive stillet,som om borgeren fra begyndelsen havde modtaget korrekt vejledning og bi-stand i kommunen, for eksempel ved at modtage hjælp med tilbagevirkendekraft.

Ikke-digitalt-parate borgere og borgere med særlige behov

Etableringen af Udbetaling Danmark er ikke et it-projekt og lovforslageneindeholder ikke bestemmelser, om at borgeren kun kan søge om ydelser digi-talt i Udbetaling Danmark. Borgeren vil således fortsat kunne sende en papir-ansøgning til Udbetaling Danmark og indgive en ansøgning til UdbetalingDanmark telefonisk.Det planlægges at give en række brugerorganisationer adgang til den såkaldte”Kviklinje ”og ”Hurtig-spor” til Udbetaling Danmark, som kommunerne haradgang til. Det vil give både kommunerne og brugerorganisationer, der ønskerat hjælpe udsatte borgere, mulighed for hurtigt at finde ud af, hvilke oplysnin-ger Udbetaling Danmark skal have, status på igangværende sager, rådgivningog vejledning om sagen mv.Kommunerne har forsat pligt til at sikre en hurtig behandling af sager om ud-sættelse af lejere fra deres bolig.Hurtig- sporettil Udbetaling Danmark vil
Side 3 af 5Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@380c5e24\@[email protected]
blandt andet være med til at sikre, at Udbetaling Danmark kan træffe afgørelsei akutte sager.Udbetaling Danmark har nedsat en følgegruppe, hvor repræsentanter for bru-gerne løbende kan komme med ideer til, hvordan Udbetaling Danmark ogkommunerne kan tilgodese de behov, personer med handicap, ældre og udsattekan have ved kontakt til Udbetaling Danmark. Følgegruppen består af Ældre-Sagen, Ældremobiliseringen, Foreningen Nydansker, SAND (hjemløse), LEV(udviklingshæmmede), LAP (psykiatribrugere), Rådet for Socialt Udsatte,Danske Handicaporganisationer, Boligselskabernes Landsforening og Borger-service Danmark.De bekymringer, som nogle af disse brugerorganisationer har fremført, hand-ler primært om indførelse af regler om obligatorisk digital kommunikation, oger en generel problemstilling, som skal håndteres i regi af den fællesoffentligedigitaliseringsstrategi.Der henvises til notat om Udbetaling Danmark og digitalisering, herunderhåndtering af borgere med særlige behov.

Mere retssikkerhed gennem ensartet sagsbehandling

Implementeringsorganisationen for Udbetaling Danmark har i et mindre antaludvalgte kommuner foretaget en pilotafprøvning af en række nye arbejdsin-strukser for sagsbehandlingen, der er udviklet til medarbejderne i UdbetalingDanmark. Afprøvningen viser, at der er forskelle i sagsbehandlingen bådekommunerne imellem, men også mellem de enkelte sagsbehandlere inden forsamme kommune.En af fordelene ved etablering af Udbetaling Danmark vil netop være, at bor-gerne vil opleve en mere ensartet sagsbehandling baseret på de samme kvali-tetsstandarder og instrukser for sagsbehandlingen, for eksempel i forhold tilopgørelse af indtægter og håndtering af elektroniske meddelelser, der giverbesked om, at der skal følges op på ændringer i en sag. Borgerne vil således fåbehandlet sin sag ud fra de samme instrukser uanset, hvor i landet borgerenbor, ligesom sagsbehandlingens kvalitet i mindre omfang vil være afhængig afden enkelte sagsbehandlers oplæring og faglige kvalifikationer.Alle nye medarbejdere i Udbetaling Danmark vil modtage den fornødne ud-dannelse og efteruddannelse.

Øget fokus på socialt bedrageri

Det er et retssikkerhedsmæssigt problem, hvis nogle borgere uretmæssigtmodtager ydelser, som de ikke har ret til. Retssikkerheden forventes styrketved, at Udbetaling Danmark og kommunerne i fællesskab kan indgå i et tætsamarbejde om kontrolarbejde.Der henvises til Notat om Udbetaling Danmark og socialt bedrageri.
Side 4 af 5Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@380c5e24\@[email protected]

Klage

Ligebehandling af sagerne i Udbetaling Danmark vil blive sikret gennem in-tern kontrol og der er således ikke behov for den praksiskoordinerende rolle,som de sociale nævn i dag har overfor kommunerne. Det foreslås derfor, atborgeren kan klage direkte til Ankestyrelsen som første og eneste administra-tive klageinstans. Den ordning svarer til klagemuligheder over afgørelser påandre områder, for eksempel afgørelser efter arbejdsskadesikringsloven.På det kommunale område vil der fortsat være behov for praksiskoordinering.Klage over kommunernes afgørelser vil således uændret skulle ske til de soci-ale nævn.Der er taget udgangspunkt i, atalleafgørelser truffet af Udbetaling Danmarkskal påklages til Ankestyrelsen, mensalleafgørelser i kommunen som hidtilskal påklages til de sociale nævn eller beskæftigelsesankenævnet. Dette er detmest entydige og gennemsigtige princip både for borgeren og myndighederne.Da der i sager, hvor en borger snyder med ydelser både fra Udbetaling Dan-mark og kommunerne er tale om afgørelser fra forskellige myndigheder, somtræffes efter forskellig lovgivning, skal sagerne også behandles af forskelligemyndigheder. Dette udgør ikke et retssikkerhedsmæssigt problem. Tilsvarendevil en borger, der i dag snyder med SU, boligstøtte og SKAT på samme tidogså skulle have klage over afgørelserne til forskellige klagemyndigheder.

Overholdelse af persondataloven

Der er på baggrund af Datatilsynets høringssvar foretaget en række præcise-ringer i lovforslaget og i lovforslagets bemærkninger. Disse præciseringertydeliggør, at Udbetaling Danmark og kommunerne i alle tilfælde kun kanudveksle oplysninger inden for rammerne af persondataloven og EU´s person-datadirektiv.Det er således præciseret, at det er et krav, at al dataudveksling mellem kom-munerne og Udbetaling Danmark sker inden for persondatalovens regler oginden for rammerne af EU´s persondatadirektiv. Udbetaling Danmark skalherudover overholde de til enhver tid gældende regler om datasikkerhed.Forvaltningslovens § 29 og § 11 a i lov om retssikkerhed på det sociale områ-de gælder fortsat både når borgeren søger om ydelser i kommunen og Udbeta-ling Danmark. Det betyder, at borgeren forsat er omfattet af den ekstra rets-sikkerhedsgaranti, der består i, at borgeren skal give samtykke til, at myndig-heden kan indhente oplysninger fra andre myndigheder mv. i forbindelse medindgivelse af ansøgninger.Datatilsynet har i deres fornyede høringssvar alene opklarende spørgsmål tilen nogle punkter, der er ved at blive håndteret.Der henvises i øvrigt til:L 86, afsnit 2.4-2.6, høringsnotat afsnit 2.
Side 5 af 5Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@380c5e24\@[email protected]