Socialudvalget 2011-12, Socialudvalget 2011-12
L 86 Bilag 8, L 87 Bilag 8
Offentligt
1093199_0001.png
1093199_0002.png
1093199_0003.png
Udbetaling Danmark og dobbeltarbejde/bureaukrati

Resumé

Etableringen af Udbetaling Danmark medfører ikke øget bureaukrati.Overflytningen af en række opgaver fra kommunerne til Udbetaling Danmarkmedfører således ikke, at der sker en ændret form for sagsbehandling eller ud-veksles flere oplysninger, end der i dag sker, når fx to forvaltningsgrene i enkommune samarbejder om oplysningen af en sag.Etableringen af Udbetaling Danmark sker på et uændret materielt regelgrund-lag for at understøtte sikker drift i forbindelse med myndighedsskiftet frakommunerne til Udbetaling Danmark.Desuden igangsættes der en efterfølgende regelforenklingsproces på de sags-områder, der overflyttes til Udbetaling Danmark.

Fordelingen af myndighedsansvaret i lovforslag L 87

Fordelingen af myndighedsansvaret mellem henholdsvis kommunerne og Ud-betaling Danmark tager udgangspunkt i, at det skal være entydigt, hvem der harmyndighedskompetencen på sagsområderne.Udbetaling Danmark får overført myndighedsansvaret for opgaver, der overve-jende kan afgøres ud fra objektive kriterier, for eksempel alder, boligareal ogøkonomi. Kommunen beholder myndighedsansvaret for sagsområder, hvorafgørelsen forudsætter et socialfagligt skøn.Det betyder, at kommunen og Udbetaling Danmark på hvert sit område træfferselvstændige afgørelser, der kan påklages selvstændigt. Det gælder også, selvom henholdsvis kommunen træffer afgørelser, der er baseret på faktuelle op-lysninger fra Udbetaling Danmark – og omvendt, hvor Udbetaling Danmarktræffer afgørelser, der er baseret på faktuelle oplysninger fra kommunen.Der er herudover taget hensyn til, at de områder, som Udbetaling Danmark skalvaretage, er blevet fordelt hensigtsmæssigt. Fx er de såkaldte familieydelser påSide1af3Dokument:c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl5\@bcl@9000085c\@[email protected]technologies\easypdf
baggrund af en anbefaling fra KL blevet overflyttet samlet til Udbetaling Dan-mark. Familieydelserne består af børnetilskud, børne- og ungeydelse og for-skudsvis udbetaling af børnebidrag. Disse ydelser administreres ofte samlet ikommunerne, da områderne hænger tæt sammen både for så vidt angår en ræk-ke betingelser i de forskellige love, administrativ praksis og anvendelsen af it-systemer til administration af ydelserne.

Fælles adgange til visse it-systemer understøtter smidige sagsgange

Der er indført mulighed for, at både kommunerne og Udbetaling Danmark fåradgang til sagsoplysninger i fælles it-systemer på tværs af myndighederne,hvor de samme oplysninger i sagerne skal lægges til grund, fx til beregning ogudbetaling af førtidspension og folkepension. Det sikrer en smidig og let ad-gang til oplysningerne for begge myndigheder.Kommunerne og Udbetaling Danmark får også adgang til at se, hvilke kontanteydelser og økonomiske tilskud, borgeren modtager, således at borgeren kan fåden rette vejledning, og der ikke sker dobbeltudbetalinger.Adgangen til oplysningerne vil ske i overensstemmelse med persondatalovensregler, således at det kun er de nødvendige oplysninger, der bliver adgang til.

Smidige sagsgange skal aftales

Kommunerne og Udbetaling Danmark vil under alle omstændigheder fastlæggenye arbejdsgange, og skal i den forbindelse drøfte, hvordan der mest hensigts-mæssigt samarbejdes på de sagsområder, hvor der er snitflader. Dette arbejdeer allerede påbegyndt og forventes udviklet og afprøvet forud for idriftsættelsenaf Udbetaling Danmark.Der er fx ved at blive udarbejdet sagsgange i forhold til samarbejdet om kontrolog socialt bedrageri. Lovforslagene indeholder en model, hvor kommunernekan undersøge sager samlet, netop for at undgå, at to myndigheder undersøgerden samme borgers forhold samtidig.Det vil heller ikke medføre øget bureaukrati, at borgerne har mulighed for at fåret til helhedsorienteret vejledning i kommunen om de ydelser, som borgerenhar ret til i kommunen og Udbetaling Danmark, idet der ikke i den forbindelseforegår egentlig sagsbehandling. Der vil ske den samme form for vejledning afborgeren, som foregår i dag i kommunernes borgerservicecentre.

Regelforenklingsproces fra 2013

Ved etableringen af Udbetaling Danmark er der primært fokus på at få it-understøttelse, nye betryggende sagsgange, overflytning af medarbejdere mv.på plads inden tidspunktet for overgangen af opgaver fra kommunerne til Ud-betaling Danmark. Lovforslaget indeholder derfor meget få forslag til ændrin-ger i de materielle regler, der vil kunne udgøre en risiko for en sikker idriftsæt-telse.
Side 2 af 3Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@9000085c\@[email protected]
Der er derfor ikke foreslået ændringer i de materielle regler for retten til deydelser, som Udbetaling Danmark får ansvaret for. Der vil fra år 2013 og frem-over blive sat en proces i gang, hvor der er fokus på regelforenklinger, der kanunderstøtte en smidigere administration af reglerne, herunder øget genbrug afoplysninger på tværs af Udbetaling Danmark og kommunen.Disse tiltag vil på sigt medvirke til at forenkle sagsbehandlingen og mindskeunødigt bureaukrati i sagsbehandlingen generelt.Der henvises til Notat om Udbetaling Danmark og Digitalisering, herunderhåndtering af svage borgere samt Notat om Udbetaling Danmark og retssikker-hed.Der henvises i øvrigt til:L 87, afsnit 1, L 86, § 8
Side 3 af 3Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@9000085c\@[email protected]