Socialudvalget 2011-12, Socialudvalget 2011-12
L 86 Bilag 9, L 87 Bilag 9
Offentligt
1093325_0001.png
1093325_0002.png
Social- og Integrationsministerietatt. Jane VitoATPatt. Marlene Wise Svanberg
Sendt til[email protected]og[email protected]
15. marts 2012DatatilsynetBorgergade 28, 5.1300 København KCVR-nr. 11-88-37-29Telefon 3319 3200Fax 3319 3218E-post[email protected]www.datatilsynet.dkJ.nr. 2011-112-0439SagsbehandlerLena AndersenDirekte 3319 3250

Vedrørende ændringsforslag til L 87 Udbetaling Danmark lovforslag

I e-mails af 14. og 15. marts 2012 har Social- og Integrationsministeriet frem-sendt ovenstående lovforslag med anmodning om Datatilsynets eventuellebemærkninger.Datatilsynet bemærker, at de regler i persondataloven1, der giver adgang tilbehandling af følsomme oplysninger, når det er nødvendigt i nærmere beskre-vet omfang, ikke generelt kan antages at give adgang til, at personoplysningeranvendes i undervisning i en for deltagerne personhenførbar form. Der kanherved henvises til tilsynets udtalelse vedrørende reglen i lovens § 7, stk. 5, isagen om betænkning 1414/2002 "Redegørelse om biobanker" omtalt i tilsy-nets årsberetning for 20022s. 18ff. Her var nødvendighedskravet i persondata-lovens § 7, stk. 5, ikke opfyldt for så vidt angår undervisning på universiteterog tilsvarende undervisningssteder, hvis behandlingen af oplysninger sker i enfor eleverne personhenførbar form. Undervisning af sundhedspersoner kunneefter omstændighederne ske med hjemmel i persondatalovens § 7, stk. 5, sålænge der er tale om undervisning af personer, som er underlagt tavshedspligt,f.eks. personale på et sygehus eller lignende.Tilsynet har endvidere i sit høringssvar af 10. februar 2012 vedrørende Digita-liseringsstyrelsens lovforslag om obligatorisk digital selvbetjening3udtalt, atder efter tilsynets opfattelse er behov for, at undervisning og instruktion kanske, uden at borgerens eller underviserens egne personoplysninger anvendes.Datatilsynet har på den baggrund opfordret til, at der bliver udarbejdet fiktivedatasæt, som kan anvendes, når borgere skal have undervisning i digital selv-betjening.Under hensyntagen til de helt særlige forhold, der er beskrevet i det forelig-gende lovforslag, vil Datatilsynet efter omstændighederne ikke udtale sigLov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer.http://www.datatilsynet.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/AArsberetninger/aars_02.pdf3Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om Det CentralePersonregister, lov om dag-, fritids- og klubtilbud mv. til børn og unge, lov omfolkeskolen og sundhedsloven (overgang til obligatorisk digital selvbetjening forborgere for så vidt angår anmeldelse af flytning, ansøgning om plads i dagtilbud,indskrivning i folkeskole og skole fritidsordning samt ansøgning om sundhedskortog EU-sygesikringskort).21
2
imod, at bestemmelserne konkret formuleres som foreslået. Tilsynet skal an-mode om, at følgende forudsætninger tillige indgår:1. Alene ansatte i Udbetaling Danmark, for hvem undervisning ved brugaf personoplysninger er nødvendig, og som er undergivet tavsheds-pligt, må have adgang til personoplysningerne.2. De personoplysninger, der som følge af forslaget videregives fra Kø-benhavns Kommune til Udbetaling Danmark med henblik på under-visning, må alene anvendes til undervisning.3. Alle, der deltager i undervisningen, skal have modtaget behørig in-struktion om, hvorledes de personoplysninger, der indgår, må behand-les.4. Lokaler, der benyttes til behandling af personoplysninger i forbindelsemed undervisningen, skal være indrettet med henblik på at forhindreuvedkommende – herunder også andre ansatte i Udbetaling Danmarkog ATP – adgang.Datatilsynet har i øvrigt noteret sig det i lovforslaget anførte om, at Udbe-taling Danmark som dataansvarlig myndighed for de oplysninger, myn-digheden modtager/indsamler fra Københavns Kommune i øvrigt vil sikresig, at persondataloven overholdes under uddannelsesforløbet, herunderlovens krav om sletning og sikkerhed.
Med venlig hilsenLena AndersenKontorchef