Socialudvalget 2011-12, Socialudvalget 2011-12
L 86 , L 87
Offentligt
1093798_0001.png
1093798_0002.png
Folketingets Socialudvalget
DepartementetHolmens Kanal 221060 København KTlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Dato: 19. marts 2012
J.nr. 2012-0000144
Under henvisning til Folketingets udvalgs brev af 14. marts 2012 sen-des svar på spørgsmål nr. 3, ad (L 86) som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tom Behnke (KF).
Spørgsmål nr. 3:”Kan ministeren garantere at borgerne, altid har krav på at få personlig ogindividuel hjælp og vejledning fra en sagsbehandler, hvis borgeren ønskerdet, uanset hvor stor en del af den kommunale sagsbehandling, der frem-over bliver digitaliseret og overført til Udbetaling Danmark?”.Svar:Lovforslag L 86 indeholder flere bestemmelser, der beskriver kommunensog Udbetaling Danmarks forpligtelse til at give borgerne hjælp og vejled-ning.Lovforslagene om Udbetaling Danmark indfører ikke krav om digital kom-munikation og indeholder derfor heller ikke forslag om, at der kun kan skekontakt via digitale kanaler til Udbetaling Danmark.Når Udbetaling Danmark går i drift, vil borgerne forsat kunne indgive an-søgninger i papirform og kan desuden kontakte Udbetaling Danmark tele-fonisk.Udbetaling Danmark vil tilskynde så mange borgere som muligt til at bru-ge de digitale kanaler ad frivillighedens vej. Borgerne vil således kunneansøge om ydelser i Udbetaling Danmark elektronisk via Borger.dk, der erden samlede digitale indgang til ansøgningsskemaer i både kommunerneog Udbetaling Danmark.Borgere, der har svært ved at benytte sig af digitale selvbetjeningsløsnin-ger, vil kunne kontakte Udbetaling Danmark for at få telefonisk supporteller digital support til selvbetjeningsløsninger og ansøgninger.
2Herudover vil alle borgere fortsat kunne få generel og helhedsorienteretvejledning om de ydelser, som borgeren kan være berettiget til, herunderydelser fra Udbetaling Danmark.Borgere med særlige behov, der generelt har forskellige problemer ogderfor ikke selv kan varetage kontakten til Udbetaling Danmark, får ligele-des ret til at få ansigt-til-ansigt-hjælp i kommunen fra en medarbejder, derhar pligt til at hjælpe borgeren med at indgive ansøgning og i øvrigt biståborgeren i kontakten med Udbetaling Danmark.Der vil kun blive indført krav om obligatorisk digital kommunikation,under obligatoriske digitale ansøgninger i overensstemmelse medFællesoffentlig Digitaliseringsstrategi. Borgere med særlige behovundtages fra obligatorisk digital kommunikation. Det gælder også forgere, der vil modtage ydelser fra Udbetaling Danmark.her-denkanbor-
Endelig kan det nævnes, at der er i satspuljen for 2012 er afsat 20 mio. kr.til ældre og 8. mio. kr. til udsatte med henblik på at forøge deres digitalefærdigheder.Der henvises til L 86, forslag til lov om sagsbehandling og administration iUdbetaling Danmark (Udbetaling Danmark-loven), afsnit 2.4.2, § 2, stk. 2samt § 3 i lovforslaget samt til de specielle bemærkninger til disse be-stemmelser.Der henvises herudover til Notatet om Udbetaling Danmark og digitalise-ring samt Notat om Udmøntning af digitaliseringsmidler i satspuljen, somer fremsendt til udvalget.
Karen Hækkerup/ Bent Nielsen