Socialudvalget 2011-12, Socialudvalget 2011-12
L 86 Bilag 12, L 87 Bilag 12
Offentligt
1093960_0001.png
1093960_0002.png
1093960_0003.png
1093960_0004.png
1093960_0005.png
1093960_0006.png
Til lovforslag nr.L 86 og L 87
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 20. marts 2012
1. udkasttil
Betænkningover
I. Forslag til lov om sagsbehandling og administration i Udbetaling Danmark(Udbetaling Danmark-loven)[af social- og integrationsministeren (Karen Hækkerup)]
og
II. Forslag til lov om ændring af forskellige love som følge af etableringen afUdbetaling Danmark og om ophævelse af lov om ændring af regler for statensudbetaling af refusion af kommunernes udgifter i henhold til den socialepensions- og bistandslovgivning m.v.(Fordeling af myndighedsansvaret mellem kommunerne og Udbetaling Danmark m.v.)[af social- og integrationsministeren (Karen Hækkerup)]1. ÆndringsforslagSocial- og integrationsministeren har stillet 2 ændringsfor-slag til lovforslag nr. L 86 og 6 ændringsforslag til lovfor-slag nr. L 87.2. UdvalgsarbejdetLovforslagene blev fremsat den 9. februar 2012 og var til 1.behandling den 21. februar 2012. Lovforslagene blev efter1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslagene i 5 møder.HøringUdkast til lovforslagene har inden fremsættelsen været sendti høring, og social- og integrationsministeren sendte den 15.november 2012 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del –bilag 68. Den 9. februar 2012 sendte social- og integrations-ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom tiludvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget enskriftlig henvendelse fra kontrolgruppen Aabenraa på vegneaf 20 kommuners kontrolgrupper.[Social- og integrationsministeren har over for udvalgetkommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget. ]
DokumentIdJournalnummer
2
SpørgsmålUdvalget har stillet 4 spørgsmål til social- og integrations-ministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]3. Indstillinger og politiske bemærkninger[Etflertali udvalget (…).Etmindretali udvalget (…) indstiller:]Enhedslisten stemmer imod lovforslaget. Enhedslisten harde samme betænkeligheder ved Udbetaling Danmark, sompartiet var enig med de tre nuværende regeringspartier om,da etableringsloven om Udbetaling Danmark blev vedtaget i2010. Enhedslisten finder ikke, at der i de fremlagte lovfor-slag L 86 og L 87 er taget højde for disse betænkeligheder,tværtimod. En gennemførelse af lovforslagene vil gå udover servicen i forhold til den enkelte borger, især for demange borgere, der ikke kan begå sig i den digitale verden.Borgerne vil nemt miste overblikket over deres sag, når deskal kommunikere med to myndigheder, hvor de før kunnenøjes med en. Der er derfor en stor fare for, at mange borge-re ikke vil få de ydelser, de har ret til, og at konstruktionenvil medføre dobbeltarbejde. Det er heller ikke sandsynligt, atde forventede besparelser vil blive indfriet. En lang rækkekommuner har beregnet, at overgangen til Udbetaling Dan-mark kommer til at koste dem rigtig mange penge. Konse-kvensen vil være, at der ikke er bemanding i kommunernetil at tage vare på de borgere, der løber sur i den nye struk-tur, og at kommunerne tvinges til at skære på velfærdsydel-ser. Centraliseringen vil gå ud over borgernes retssikkerhed.Der lægges op til samkøring af registre og udveksling af op-lysninger mellem kommunerne og den private institutionUdbetaling Danmark, følsomme personoplysninger vil flyderundt mellem langt flere mennesker, alt sammen uden bor-gernes samtykke. Borgernes klagemuligheder bliver be-grænset. Samtidig er der tale om privatisering af et følsomtvelfærdsområde, som udbetaling af offentlige ydelser er.Det betyder begrænsning af borgernes demokratiske indfly-delse. I dag kan borgerne skifte en kommunalbestyrelse ud,hvis de mener, den ikke forvalter ydelserne ordentligt. Denmulighed har man ikke med Udbetaling Danmark. Endeligbliver hele projektet gennemført i strid med almindelige reg-ler for god personalepolitik.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðar-flokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ik-ke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde der-med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-ske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagtil
I. Forslag til Lov om sagsbehandling og administration iUdbetaling DanmarkAf social- og integrationsministeren, tiltrådt af <>:Til titlen1)Titlen affattes således:
»Forslagtil
Lov om Udbetaling Danmark«[Lovteknisk rettelse]Til § 82)I stk. 1 indsættes efter »jf. §§ 6, 7 og 9« ordene: »samttil brug for myndighedsopgaver efter den sociale og beskæf-tigelsesmæssige lovgivning«.[Præcisering af bestemmelsen]BemærkningerTil nr. 1Det er tale om en lovteknisk ændring af titlen.Til nr. 2Der er tale om en præcisering, som følge af at UdbetalingDanmark og kommunerne, jf. bemærkninger til forslaget til§ 8, også har adgang til systemet i forbindelse med vejled-ning af borgeren og ved behandling af sager på det socialeog beskæftigelsesmæssige område. Opslaget i registret tilbrug for vejledning af borgeren vil forsat skulle ske i over-ensstemmelse med persondatalovens regler. Opslag i regis-tret til brug for sagsbehandling vil skulle ske efter forvalt-ningslovens regler samt efter reglerne i lov om retssikkerhedog administration på det sociale område.ÆndringsforslagtilII. Forslag til Lov om ændring af forskellige love somfølge af etableringen af Udbetaling Danmark og omophævelse af lov om ændring af regler for statensudbetaling af refusion af kommunernes udgifter ihenhold til den sociale pensions- og bistandslovgivningm.v. (Fordeling af myndighedsansvaret mellemkommunerne og Udbetaling Danmark m.v.)Til § 21)Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer:»01.I § 45, stk. 5, nr. 1, der bliver stk. 6, nr. 1, ændres »og4« til: »og 5«.««
3
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 21]Til § 32)Inr. 5ændres »§ 42, stk. 2, 2. pkt.«, til: »§ 42, stk. 2, 3.pkt.«.[Rettelse af fejlagtig henvisning]Til § 243)I den undernr. 3foreslåede affattelse af§ 16, stk. 3,udgår 3. pkt.[Fjernelse af overflødig hjemmel]Til § 264)Istk. 1ændres »23« til: »24«.[Rettelse af fejlagtig henvisning]5)Efter stk. 7 indsættes som nye stykker:»Stk. 8.På sagsområder, hvor myndighedsansvaret over-går til Udbetaling Danmark efter denne lovs §§ 4, 5 og 9, vi-deregiver Københavns Kommune senest den 1. august 2012en elektronisk kopi af alle sager, hvori kommunen i perio-den fra den 1. januar 2011 til den 1. marts 2012 traf endeligafgørelse. Udbetaling Danmark må alene bruge de pågæl-dende sager i uddannelsesøjemed og kun i perioden fra den1. august 2012 til den 30. september 2012.Stk. 9.På sagsområder, hvor myndighedsansvaret overgårtil Udbetaling Danmark efter denne lovs § 13, videregiverKøbenhavns Kommune senest den 1. oktober 2012 en elek-tronisk kopi af alle sager, hvori kommunen i perioden fraden 1. januar 2011 til den 1. marts 2012 traf endelig afgørel-se. Udbetaling Danmark må alene bruge de pågældende sag-er i uddannelsesøjemed og kun i perioden fra den 1. oktober2012 til den 30. november 2012.Stk. 10.På sagsområder, hvor myndighedsansvaret over-går til Udbetaling Danmark efter denne lovs §§ 1-3 og 24,videregiver Københavns Kommune senest den 1. januar2013 en elektronisk kopi af alle sager, hvori kommunen iperioden fra den 1. januar 2011 til den 1. marts 2012 traf en-delig afgørelse. Udbetaling Danmark må alene bruge de på-gældende sager i uddannelsesøjemed og kun i perioden fraden 1. januar 2013 til den 28. februar 2013.«[Adgang for Udbetaling Danmark til at uddanne sit persona-le]Til § 276)Istk. 1, nr. 1, 2 og 4,ændres »23« til: »24«.[Rettelse af fejlagtig henvisning]BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af forslagettil § 2, nr. 21.
Til nr. 2Der er tale om rettelse af en fejlagtig henvisning til § 42, stk.2, 2. pkt.Til nr. 3Der er tale om en ændring, som følge af at der allerede erhjemmel i § 21, stk. 9, i forslag til lov om Udbetaling Dan-mark til at fastsætte nærmere regler om regnskab m.v. for al-le de ydelser, der overgår til Udbetaling Danmark.Til nr. 4Der er tale om rettelse af en fejlagtig henvisning til § 23.Henvisningen er rettet til § 24.Til nr. 5Udbetaling Danmark blev etableret med den såkaldte etable-ringslov af 22. december 2010. Som det fremgår af lovfor-slaget til etableringsloven, L 57 2010-11 (1. samling), ve-drører de sagsområder, der skal overgå til Udbetaling Dan-mark, ydelser, der indgår i mange borgeres grundforsørgel-se. I lovforslag L 57 fremgår det således, at det er »afgøren-de«, at overgangen af opgaver til Udbetaling Danmark»foregår så smidigt som muligt og uden gene for borgerne.«.Det fremgår også, at der skal ske en »en hensigtsmæssigplanlægning af opgaveovergangen.« Der henvises til be-mærkningerne til lovforslagets § 2 i de specielle bemærknin-ger til lovforslag L 57. Udbetaling Danmark skal med over-tagelsen af ansvaret for sagsområderne udbetale ca. 180 mia.kr. årligt til ca. 2 mio. borgere. Det er afgørende, at service-niveauet i forhold til borgerne opretholdes ved overgangen.Borgerne skal således fortsat modtage deres ydelser til tiden.Flere af ydelserne – social pension og barseldagpenge - ud-gør borgernes forsørgerydelser.Udbetaling Danmark skal overtage opgaverne i tre forskelli-ge »bølger« fra henholdsvis den 1. oktober 2012, den 1. de-cember 2012 og den 1. marts 2013. Der henvises til § 25 i L87, Forslag til lov om ændring af forskellige love som følgeaf etableringen af Udbetaling Danmark og om ophævelse aflov om ændring af regler for statens udbetaling af refusionaf kommunernes udgifter i henhold til den sociale pensions-og bistandslovgivning m.v. (Fordeling af myndighedsansva-ret mellem kommunerne og Udbetaling Danmark m.v.).Kravet om en smidig overgang uden gene for borgerne inde-bærer nødvendigvis, at Udbetaling Danmark skal uddannesine medarbejdere i behandling af konkrete sager på de rele-vante sagsområder. Denne uddannelse skal foregå, indenmyndighedsansvaret overtages, så Udbetaling Danmark er istand færdigbehandle verserende sager og behandle nye sag-er på tilfredsstillende vis fra dag ét.Uddannelsen af medarbejderne vil finde sted i en periode påto måneder forud for overførslen af hver af de tre bølger,hvor der overføres sagsområder til Udbetaling Danmark. Forat sikre at medarbejderne i Udbetaling Danmark kan håndte-re alle typer af sager, når sagsområderne overgår, er det nød-
4
vendigt, at uddannelsen i konkret sagsbehandling er så vir-kelighedsnær som mulig og at medarbejderne er fortroligemed de it-systemer, der skal understøtte sagsbehandlingen.Udbetaling Danmark har undersøgt mulighederne for at op-bygge et undervisningsmiljø, hvori der alene benyttes fiktivesager. Udbetaling Danmark vurderer dog, at opbygningen afet sådan anonymiseret undervisningsmiljø i it-systemerne vilkoste minimum 10 mio. kr.Alternativt kan uddannelsen gennemføres ved brug af sager,der ikke er anonymiseret fuldt ud. Denne løsning vil kræveanvendelse af langt færre offentlige midler. Hertil kommer,at medarbejderne ved uddannelse i et fiktivt undervisnings-miljø risikerer, at uddannelsen bliver utilstrækkelig, fordider ikke kan udvikles sager til undervisningsbrug, der er til-strækkeligt virkelighedstro. Uddannelse med udgangspunkt ibrug af rigtige sager giver således en mere grundig uddan-nelse af medarbejderne, der er med til at understøtte, at Ud-betaling Danmark kan træffe rigtige afgørelser fra den dag,myndighedsansvaret overgår.Nærværende ændringsforslag skal på den baggrund sikre atdet fornødne grundlag for en grundig uddannelse af medar-bejderne i Udbetaling Danmark er til stede. Dette skal skeved at udvælge en række rigtige sager i Københavns Kom-munen. Med forslaget gives der en klar og utvetydig hjem-mel til, Københavns Kommune har mulighed for og pligt tilelektronisk at videregive kopi af alle afgjorte sager fra 2011og de første par måneder af 2012 til Udbetaling Danmark påde sagsområder, hvor myndighedsansvaret overgår. Køben-havns Kommune har tilkendegivet over for Udbetaling Dan-mark, at kommunen er indforstået med at være UdbetalingDanmark behjælpelig med dette.Samtidigt skal ændringsforslaget sikre, at Udbetaling Dan-mark har hjemmel til at indsamle og bruge de pågældendesager i uddannelsesøjemed i en periode på to måneder før detre forskellige tidspunkter for overførsel af sagsområderne.Sagerne må ikke bruges i andet øjemed.Udbetaling Danmark udvælger fra de modtagne sager etmindre antal sager, i alt ca. 400 sager, der konkret skal bru-ges i undervisningen. Udvælgelsen skal sikre, at der i detkonkrete uddannelsesforløb indgår sager, der er repræsenta-tive for de opgaveområder, der overgår til Udbetaling Dan-mark.Både Københavns Kommunes elektroniske videregivelse ogUdbetaling Danmarks elektroniske opbevaring af sagerne ogbrug af de udvalgte sager i forbindelse med uddannelsesfor-løbet vil indebære behandling af følsomme personoplysnin-ger. Der kan for eksempel i få tilfælde indgå oplysninger omhelbredsmæssige forhold i visse sager, der er omfattet afpersondatalovens § 7, og oplysninger om væsentlige socialeproblemer, der er omfattet af persondatalovens § 8. Det dre-jer sig for eksempel om visse sager om boligstøtte, hvor derkan indgå oplysninger om at en person har et bevægelses-handicap. Det kan ligeledes dreje sig om oplysninger om, aten person modtager førtidspension. Uddannelsesforløbet vil
dog være kortvarigt, og Udbetaling Danmark vil med enrække tiltag sikre, at der ikke tilgås flere oplysninger endnødvendigt under uddannelsen, herunder vil medarbejdernesbrug af sagerne blive logget, ligesom oplysningerne i sager-ne (navn, adresse, fritekstfelter) så vidt muligt vil blive”blændet”.Forholdet til persondataloven og persondatadirektivetSom det fremgår af afsnit 2.7.2.1. i lovforslag nr. L 86 (for-slag til lov om sagsbehandling og administration i Udbeta-ling Danmark), vurderes det, at Udbetaling Danmark skalbetragtes som en »forvaltningsmyndighed, der udfører opga-ver på det sociale område«, jf. persondatalovens § 8, stk. 3,idet de fleste sagsområder, der foreslås overført til Udbeta-ling Danmark, må betragtes som lovgivning på det socialeområde. Det samme er tilfældet med Københavns Kommunefor så vidt angår de sager, som nærværende ændringsforslagvedrører.Social- og Integrationsministeriet har overvejet, om der -uden vedtagelse af dette ændringsforslag - er hjemmel i per-sondatalovens behandlingsregler til den beskrevne videregi-velse fra Københavns Kommune og Udbetaling Danmarksefterfølgende indsamling og anvendelse. Der findes dog kuni begrænset omfang sammenlignelig praksis fra for eksem-pel fra Datatilsynet. Det er Social- og Integrationsministeri-ets umiddelbare vurdering, at der ikke kan videregives op-lysninger fra Københavns Kommune efter persondatalovens§ 8, stk. 3, som beskrevet i det foregående afsnit ovenfor, jf.blandt andet beskrivelsen i afsnit 2.7.1.2. i L 86 om videre-givelse af oplysninger fra sociale myndigheder. Formåletmed ændringsforslaget er således at sikre et klart og utvety-digt lovgrundlag for videregivelsen.Det forudsættes videregivelsen fra Københavns Kommunetil Udbetaling Danmark og Udbetaling Danmarks indsam-ling og efterfølgende brug af de udvalgte sager i alle tilfældesker inden for rammerne af EU´s persondatadirektiv (direk-tiv 95/46/EF) og reglerne i persondataloven i øvrigt. Person-datalovens § 8, stk. 3, er ikke en direktivbestemt bestemmel-se, jf. beskrivelsen i afsnit 2.10. i lovforslag nr. L 86. Be-handling af personoplysninger, herunder videregivelse, kanske for at et retskrav kan fastsættes, gøres gældende ellerforsvares efter artikel 8, stk. 2, litra e, 2. led, i EU´s person-datadirektiv. Som det fremgår af det nævnte afsnit 2.10. i L86, antages det, at denne bestemmelse omfatter myndighe-ders behandling af oplysninger som led i myndighedsud-øvelse. Bestemmelsen svarer til persondatalovens § 7, stk. 2,nr. 4.Offentlig myndighedsudøvelse er typisk konkrete forvalt-ningsafgørelser, men myndighedsudøvelse af mere faktiskkarakter såsom undervisning af en myndigheds medarbejde-re må i et vist begrænset omfang også være omfattet. Det måsærligt gælde her, hvor undervisningen knytter sig meget tættil det arbejde med konkrete afgørelser, som UdbetalingDanmark skal være forberedt på til at overtage ansvaret forinden myndighedsovergangen. Den beskrevne videregivelse
5
fra Københavns Kommune af rigtige sager og det korte ef-terfølgende uddannelsesforløb er som nævnt helt afgørendefor, at Udbetaling Danmark kan leve op til kravet om ensmidig overgang. Behandlingen af personoplysninger måderfor anses for at være i overensstemmelse med personda-tadirektivet.Det bemærkes i den forbindelse, at persondatalovens § 5'skrav om, at behandlingen kun kan ske til saglige formål, oghvis behandlingen er proportional, vil blive overholdt underuddannelsesforløbet. For eksempel vil Udbetaling Danmarkikke udvælge flere af de videregivne sager til den konkreteuddannelse end nødvendigt. Udbetaling Danmark vil somdataansvarlig myndighed for de oplysninger, myndighedenmodtager/indsamler fra Københavns Kommune i øvrigt sik-re sig, at persondataloven overholdes under uddannelsesfor-løbet, herunder lovens krav om sletning og sikkerhed.Det er hensigten med formuleringen af den foreslåede be-stemmelse at fastslå udtrykkeligt hvilke sager, der skal vide-regives fra Københavns Kommune, og som dermed skalindsamles af Udbetaling Danmark. Da det ikke er muligt påkonkret »sagsniveau« at lovgive om, hvilke sager, der skalbruges i uddannelsesøjemedet, vil Udbetaling Danmark nød-vendigvis få videregivet flere sager, end de ca. i alt ca. 400sager, der bliver behov for at bruge i uddannelsesforløbet.Social- og Integrationsministeriet har overvejet ændringsfor-slagets forhold til oplysningspligten i persondatalovens § 29,der vedrører situationer, hvor personoplysninger indsamleshos andre end de registrerede. Oplysningspligten indebærer,at den registrerede skal underrettes om bl.a. den dataansvar-lige myndigheds identitet, formålene med behandlingen afpersonoplysninger og alle yderligere oplysninger, der må
anses for nødvendige for, at den registrerede kan varetagesine interesser. Der kan ske fravigelse af oplysningspligten,hvis den registrerede allerede er bekendt med oplysningerneom den registreredes identitet mv. eller videregivelsen ud-trykkeligt er fastsat i henhold til lov, jf. § 29, stk. 2.Som følge af den udtrykkelige fastsættelse i ændringsforsla-get af Københavns Kommunes videregivelse og UdbetalingDanmarks indsamling af sager, er det Social- og Integrati-onsministeriets vurdering, at persondatalovens § 29, stk. 1,om oplysningspligt ikke gælder for Københavns Kommunesog Udbetaling Danmarks behandling af personoplysningerom de personer, de videregivne, indsamlede og efterfølgen-de benyttede sager vedrører, jf. lovens § 29, stk. 2, 2. led.Det vil alene være ansatte i Udbetaling Danmark, som kon-kret har behov for undervisning ved brug af personoplysnin-ger og som er undergivet tavshedspligt, der får adgang tilpersonoplysningerne. De personoplysninger, der som følgeaf forslaget videregives fra Københavns Kommune til Udbe-taling Danmark med henblik på undervisning, må udeluk-kende anvendes til undervisning. Alle der deltager i under-visningen, skal have modtaget behørig instruktion om, hvor-ledes de personoplysninger, der indgår, må behandles. Delokaler, der benyttes til behandling af personoplysninger iforbindelse med undervisningen, skal desuden være indrettetmed henblik på at forhindre uvedkommende – herunder og-så andre ansatte i Udbetaling Danmark og ATP – adgang tilpersonoplysningerne.Til nr. 6Der er tale om rettelse af en fejlagtig henvisning til § 23.Henvisningen er rettet til § 24.
Orla Hav (S) Maja Panduro (S) Jacob Bjerregaard (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Rasmus Horn Langhoff (S)Poul Andersen (S) Hans Vestager (RV) Liv Holm Andersen (RV) Andreas Steenberg (RV) Özlem Sara Cekic (SF)fmd.Annette Vilhelmsen (SF) Ida Damborg (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Hans Andersen (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Louise Schack Elholm (V) Karen Ellemann (V) Finn Thranum ()Eyvind Vesselbo (V) Fatma Øktem (V) Karin Nødgaard (DF) René Christensen (DF) Karina Adsbøl (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
6
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 86 og L 87Bilagsnr.1234567891011TitelHøringsnotat og høringssvar, fra social- og integrationsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget2. udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetMateriale fra teknisk gennemgang af L 86 og L 87Henvendelse af 13/12-11 fra kontrolgruppen Aabenraa på vegne af 20kommuners kontrolgrupper vedr. Udbetaling DanmarkSupplerende høringssvar og høringsnotat, fra social- og integrations-ministerenDiverse notater, fra social- og integrationsministerenHøringssvar fra Datatilsynet, fra social- og integrationsministerenÆndringsforslag, fra social- og integrationsministerenÆndringsforslag, fra social- og integrationsministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 86 og L 87Spm.nr.1TitelSpm. om, at fremsende evalueringen af de norske erfaringer til udval-get m.v., til social- og integrationsministeren, og ministerens svar her-Spm., om ministeren agter at sætte behandlingen af lovforslaget i be-ro, indtil udvalget har gennemført en grundig drøftelse af de norske er-faringer, til social- og integrationsministeren, og ministerens svar her-Spm., om ministeren kan garantere, at borgerne altid har krav på at fåpersonlig og individuel hjælp og vejledning fra en sagsbehandler m.v.,til social- og integrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 13/12-11 fra kontrolgruppenAabenraa på vegne af 20 kommuners kontrolgrupper, til social- og in-tegrationsministeren, [og ministerens svar herpå]
2
3
4