Kirkeudvalget 2011-12
L 89 Bilag 5
Offentligt
1112472_0001.png
1112472_0002.png
1112472_0003.png
Til lovforslag nr.L 89
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Kirkeudvalget den 25. april 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om folkekirkens økonomi(Finansiering af præstestillinger m.v.)[af ministeren for ligestilling og kirke (Manu Sareen)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 22. februar 2012 og var til1. behandling den 13. marts 2012. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Kirkeudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og ministeren for ligestilling og kirke sendteden 15. december 2012 dette udkast til udvalget, jf. KIUalm. del – bilag 31. Den 22. februar 2012 sendte ministerenfor ligestilling og kirke de indkomne høringssvar og et notatherom til udvalget.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL ogKF) indstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Etmindretali udvalget (EL) vil ved 3. behandling stem-me hverken for eller imod lovforslaget.Etandet mindretali udvalget (KF) indstiller lovforslagettilforkastelseved 3. behandling.Venstres, Socialdemokratiets, Danske Folkepartis, DetRadikale Venstres, Socialistisk Folkepartis, Liberal Allian-ces og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalgetbemærker, at kompensationen siden 2007 har været overførtdirekte til fællesfonden og ikke til de enkelte ligningsområ-der. Samtidig skete der en omlægning af finansieringen afsærpræster, der tidligere havde været finansieret 100 pct. affællesfonden, til nu at være omfattet af den delte finansie-ring, hvor fællesfonden betaler 60 pct. og staten 40 pct. Derskete også andre omlægninger, der samlet beløb sig til i alt19,5 mio. kr.Ved finansloven i 2007 blev det vedtaget, at hvis kom-pensation falder til under 19,5 mio. kr. eller helt bortfalder,vil omlægningen af finansieringen af særpræster blive mod-regnet inden for rammerne af statens øvrige tilskud til folke-kirken på finansloven.Formålet med kompensationen var at kunne fastholdeprovenuet fra kirkeskatten ved uændret kirkeskatteprocent,selv om ændringer i skattelovgivningen har den konsekvens,at udskrivningsgrundlaget for kirkeskatten ændres.Lovforslaget medfører, at det fremover kun vil være destatslige medfinansierede præster (1892,8 årsværk), der erfastsat på finansloven. Antallet af særpræstestillinger kanvariere, alt efter hvorledes fællesfonden ønsker at prioritere.I 2007 svarede antallet til 99 årsværk. Denne omlægningkan enten finansieres ved en ændring af landskirkeskattensandel af medlemmernes kirkeskat eller ved anden omlæg-ning af fællesfondens budget.V, S, DF, RV, SF, LA og KF er enige i, at der med lov-forslaget om afskaffelse af kompensation for lovgivningensprovenuudvikling på kirkeskatten, som folkekirken har fåetsiden 2004, sker en tydeliggørelse af, hvad medlemmerne affolkekirken selv betaler og hvad staten dermed er med til atbetale, hvilket findes hensigtsmæssigt.Partierne har ligeledes noteret sig, at det fortsat er mini-steren for ligestilling og kirkes udgangspunkt, at antallet afcentralt finansierede særpræstestillinger skal være på 2007niveau, og at dette vil blive afklaret i et samspil med de fol-kekirkelige repræsentanter i budgetfølgegruppen vedrørendefællesfonden.Ud over ovenstående ønsker partierne (med undtagelse afKF) desuden at pointere, at de, selv om de er positive overfor lovforslaget, også ser en risiko for, at flere særpræstestil-linger vil blive sparet væk, eller at nogle provstier vil ladekirkeskatten stige, hvilket vil blive betragtet som en kedeligudvikling.I den forbindelse bemærker Det Konservative Folkepartismedlem af udvalget, at KF som udgangspunkt har forståelsefor forslaget, men når KF stemmer imod lovforslaget, skyl-
DokumentIdJournalnummer
2
des det, at KF ikke kan acceptere risikoen for, at kirkeskat-ten kan stige.Som udgangspunkt mener Enhedslistens medlemmer afudvalget, at lønninger til præster i folkekirken burde betalesaf medlemmerne af denne forening. Det vil sige, at forkyn-delsen, som præsterne står for, skal betales over kirkeskat-ten. Lovforslaget holder fast ved de nuværende præstestillin-ger, hvilket betyder, at det ikke ændrer ved folkekirkensøkonomi.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
Karen J. Klint (S)fmd.Flemming Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Leif Lahn Jensen (S) Ole Hækkerup (S)Orla Hav (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Hans Vestager (RV) Camilla Hersom (RV) Jeppe Mikkelsen (RV)Pernille Vigsø Bagge (SF) Eigil Andersen (SF) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Rosa Lund (EL) Per Clausen (EL)Erling Bonnesen (V) Birthe Rønn Hornbech (V) Bertel Haarder (V) Birgitte Josefsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)Kristian Pihl Lorentzen (V) Søren Pind (V) Hans Christian Schmidt (V) Christian Langballe (DF) Morten Marinus (DF)Marie Krarup (DF) Søren Espersen (DF) Mette Bock (LA)nfmd.Per Stig Møller (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 89Bilagsnr.1234TitelHøringsnotat og høringssvar, fra ministeren for ligestilling og kirkeUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkning