Retsudvalget 2011-12
L 10
Offentligt
1054010_0001.png
1054010_0002.png
1054010_0003.png
1054010_0004.png
1054010_0005.png
1054010_0006.png
1054010_0007.png
1054010_0008.png
1054010_0009.png
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:8. december 2011Kontor: StrafferetskontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2011-731-0005Dok.:294132
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 19 vedrørende forslag til lovom tilhold, opholdsforbud og bortvisning (L 10), som Folketingets Rets-udvalg har stillet til justitsministeren den 7. december 2011. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 19 vedrørende forslag til lov om tilhold, opholdsforbud

og bortvisning (L 10) fra Folketingets Retsudvalg

”Under henvisning til ministerens besvarelse af L 10 spørgs-mål 5, bedes ministeren yde bistand til udarbejdelse af et æn-dringsforslag, der giver hjemmel til, at domstolene kan idøm-me GPS-overvågning, elektronisk fodlænke i grovere sager omstalking, forfølgelse og fredskrænkelser.

Svar:

Med udgangspunkt i Strafferetsplejeudvalgets betænkning nr. 1526/2011om tilhold, opholdsforbud og bortvisning, side 226-232, kan et ændrings-forslag som nævnt i spørgsmålet formuleres som angivet i vedlagte bilag.Det bemærkes i den forbindelse, at der i lyset af det, som Strafferetspleje-udvalget har anført om elektronisk kontrol – jf. nærmere side 157-186 i be-tænkningen samt ovennævnte besvarelse af spørgsmål nr. 5 – efter Ju-stitsministeriets opfattelse ikke på nuværende tidspunkt er grundlag for atkonkludere, at elektronisk kontrol (GPS-overvågning) i praksis vil være enreel gevinst som led i overholdelsen af opholdsforbud.Lovforslaget indeholder således ikke regler om en sådan ordning, jf. her-ved også pkt. 3.9 i lovforslagets almindelige bemærkninger.I overensstemmelse hermed kan Justitsministeriet heller ikke støtte æn-dringsforslaget i vedlagte bilag.

BILAG

”ÆndringsforslagAf … tiltrådt af …Nyt kapitel

x)

Efter § 20 indsættes som nyt kapitel:»Kapitel 01Elektronisk kontrol

§ 01.

En person kan efter bestemmelserne i §§ 02-05 påbydes at bæreog vedligeholde elektronisk udstyr, der registrerer personens færden (elek-tronisk kontrol).

§ 02.

Elektronisk kontrol efter § 01 kan påbydes, hvis1) den pågældende er pålagt opholdsforbud efter § 3,2) der er begrundet mistanke om, at den pågældende gentagne gange for-sætligt har overtrådt et tilhold, et opholdsforbud eller en bortvisning,eller at den pågældende har begået en lovovertrædelse omfattet af § 2,stk. 2, eller § 8, nr. 1, og3) opholdsforbuddet ikke i sig selv kan anses for tilstrækkeligt til at be-skytte den forurettede.Stk. 2.Påbud efter stk. 1 kan besluttes, når en person, som foranstalt-ningen skal beskytte, anmoder om det, eller når almene hensyn kræver det.Stk. 3.Elektronisk kontrol må ikke stå i misforhold til den herved for-voldte forstyrrelse af den pågældendes forhold, hensynet til den, som for-anstaltningen skal beskytte, og karakteren af den adfærd, der er udvist fraden pågældendes side.

§ 03.

Påbud om elektronisk kontrol gives af retten for et bestemt tids-rum på indtil 3 måneder.Stk. 2.Rettens beslutning efter stk. 1 træffes ved kendelse.Stk. 3.Der kan beskikkes en advokat for den, der er givet påbud omelektronisk kontrol, hvis retten efter sagens beskaffenhed, indgrebets ka-rakter, klagerens person og omstændighederne i øvrigt finder det ønskeligt.Den beskikkede advokat har samme beføjelser som en forsvarer i en straf-fesag. Om salær og godtgørelse for udlæg til en beskikket advokat gældersamme regler som for beskikkede forsvarere, jf. retsplejelovens § 741.

§ 04.

De registrerede oplysninger skal slettes efter 1 år, medmindre deindgår i en straffesag.

§ 05.

Politiet kan gøre sig bekendt med registreringen, når registrerin-gen viser, at den pågældende befinder sig et sted, der strider mod et tilhold,et opholdsforbud eller en bortvisning, eller befinder sig i nærheden heraf.Stk. 2.Justitsministeren fastsætter nærmere regler om elektronisk kon-trol, herunder om den pågældendes pligt til at bære og vedligeholde tek-nisk udstyr og om politiets adgang til de registrerede oplysninger.«[Regler om elektronisk kontrol]Til§ 21

y)

Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:»Stk.2.Den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder et påbud efter§ 01 straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.«Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.[Straf for overtrædelse af påbud om elektronisk kontrol]

z)

Efter stk. 2, der bliver stk. 3, indsættes som nyt stykke:»Stk.4.I forskrifter, der udstedes i medfør af § 05, stk. 2, kan der fastsæt-tes straf af bøde eller fængsel indtil 2 år for overtrædelse af bestemmelser iforskrifterne.«Stk. 4 bliver herefter stk. 5.[Straf for overtrædelse af påbud om elektronisk kontrol]

æ)

Istk. 4,der bliver stk. 5, ændres »stk. 1« til: »stk. 1, 2 og 4,«.[Adgang til offentlig påtale af overtrædelse af påbud om elektronisk kon-trol]Til§ 23

ø)

Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»01. I§ 968, stk. 4,indsættes efter nr. 4 som nyt nummer:»5) angår påbud om elektronisk kontrol efter § 01 i lov om tilhold, op-holdsforbud og bortvisning,«Nr. 5 og 6 bliver herefter nr. 6 og 7.[Adgang til særskilt kære af kendelser om elektronisk kontrol afsagt under
hovedforhandlingen eller under dennes forberedelse]Til§ 25

å)

Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:»Stk.2.Kapitel 01 og § 21, stk. 2, 4 og 5, og § 23, nr. 01, træder i kraft ef-ter justitsministerens bestemmelse.«Stk. 2 bliver herefter stk. 3.[Ikrafttræden af reglerne om elektronisk kontrol]”Med udgangspunkt i Strafferetsplejeudvalgets nævnte betænkning kanbemærkningerne til de enkelte ændringsforslag formuleres som anført ne-denfor.”Til nr. x (kapitel 01)Til §§ 01 og 05Med den foreslåede bestemmelse i§ 01kan det ved elektronisk kontrolpåbydes en person at bære og vedligeholde elektronisk udstyr, der regi-strerer personens færden.Efter det foreslåede§ 05, stk. 1,kan politiet gøre sig bekendt med regi-streringen, når registreringen viser, at den pågældende befinder sig etsted, der strider mod et tilhold, et opholdsforbud eller en bortvisning,eller befinder sig i nærheden heraf.Efter den foreslåede bestemmelse i§ 05, stk. 2,fastsætter justitsministe-ren nærmere regler om elektronisk kontrol, herunder om den pågælden-des pligt til at bære og vedligeholde teknisk udstyr og om politiets ad-gang til de registrerede oplysninger.Som følge af den stadige tekniske udvikling er det væsentligt, at regel-sættet ikke bindes for snævert til en bestemt teknisk løsning. De fore-slåede regler om elektronisk kontrol skal således alene regulere deoverordnede principper for elektronisk kontrol, mens detailreguleringbør ske ved administrativt fastsatte regler. De foreslåede bestemmelser i§§ 01 og 05 overlader det på den baggrund til justitsministeren at fast-sætte de nærmere regler om elektronisk kontrol.Med de foreslåede bestemmelser kan elektronisk kontrol bruges bådemed hensyn til geografisk bestemte tilhold (opholdsforbud) og med
hensyn til et almindeligt tilhold, ligesom elektronisk kontrol vil kunneudnyttes i tilfælde, hvor der tillige er sket bortvisning. Med hensyn tilalmindelige tilhold vil det være en forudsætning, at også den beskyttedepart forsynes med en modtager, således at alarm kan udløses ved, at af-standen mellem de to kommer under et fastlagt mindstemål. I begge til-fælde er det en betingelse, at der er givet eller samtidig gives et op-holdsforbud. Derimod er der ikke mulighed for elektronisk kontrol af enbortvisning som sådan. Er der i tilfælde af bortvisning behov for en sik-kerhedszone omkring boligen, bør der således etableres opholdsforbudog på det grundlag elektronisk kontrol.Elektronisk kontrol reserveres både som følge af indgrebets karakter ogsom følge af det hermed forbundne ressourceforbrug for grovere tilfæl-de. Der kan således ikke ske elektronisk kontrol af almindelige tilholdsom sådanne. Der vil dog med de foreslåede regler kunne fastsættesadministrative regler om, at det ved elektronisk kontrol af opholdsfor-bud bør være muligt også at anvende en funktion med alarm ved over-skridelse af en mindsteafstand mellem parterne, og derigennem en elek-tronisk kontrol af et almindeligt tilhold.Det bemærkes i den forbindelse, at der vil være en forskel på overskri-delse af en mindsteafstand og indtrængen i en forbudszone. Mens detsidstnævnte vil have karakter af en overtrædelse af opholdsforbuddet,vil det førstnævnte ikke i sig selv være en overtrædelse – hverken afopholdsforbud eller tilhold. Alarm ved en overskridelse afmindsteafstanden – der kan være helt uforvarende for den kontrollere-des vedkommende – vil derimod give mulighed for at advare den foru-rettede og eventuelt for at bede den kontrollerede om at ændre retningmv. Som anført ovenfor kan elektronisk kontrol også anvendes medhensyn til bortvisning. Da det imidlertid efter forslaget er en betingelsefor elektronisk kontrol, at der er meddelt opholdsforbud, og da et op-holdsforbud i bortvisningstilfælde typisk vil indebære, at der er lagt en"sikkerhedszone" omkring netop bopælen, vil bortvisningen normalt ik-ke få selvstændig betydning for, om der er sket en overtrædelse af op-holdsforbuddet. Kontrollen skulle således gerne føre til alarm i god tid,før den kontrollerede når til bopælen.Det følger endvidere af de foreslåede bestemmelser om elektronisk kon-trol, at kontrollen begrænses til såkaldt hybridovervågning, således atden kontrolleredes position kun er tilgængelig for politiet, når der fore-ligger et behov i form af en situation, der udløser en alarm, dvs. enten atden kontrollerede er i eller i nærheden af den forbudte zone, eller at en
mindsteafstand mellem den kontrollerede og den forurettede er over-skredet.Med de foreslåede §§ 01 og 05 vil det være muligt administrativt atfastsætte, at politiet kan lægge en sikkerhedsmargin til forbudszonen.Overskridelse af en sådan sikkerhedsmargin eller af en mindsteafstandvil ikke i sig selv vil være en strafbar overtrædelse af et opholdsforbudmv.Efter § 05, stk. 2, fastsætter justitsministeren endvidere nærmere reglerom den kontrolleredes pligt til at bære og vedligeholde udstyret. Derkan således efter bestemmelsen bl.a. fastsættes regler om, at den pågæl-dende løbende skal oplade batterierne i udstyret.Til § 02Den foreslåede§ 02fastlægger de betingelser, der skal være opfyldt, forat der kan gives et påbud om elektronisk kontrol.Efter§ 02, stk. 1, nr. 1,kan elektronisk kontrol påbydes, hvis den på-gældende er pålagt et opholdsforbud efter lovforslagets § 3.Med det foreslåede§ 02, stk. 1, nr. 2,er det for det andet en betingelse,at der er begrundet mistanke om, at den pågældende gentagne gangeforsætligt har overtrådt et tilhold, et opholdsforbud eller en bortvisning,eller at den pågældende har begået en lovovertrædelse, der er omfattetaf lovforslagets § 2, stk. 2, eller § 8, nr. 1.Efter1. ledkan der således gives påbud om elektronisk kontrol, hvis derer begrundet mistanke om, at den pågældende forsætlig har overtrådt ettilhold, opholdsforbud eller bortvisning.Der skal endvidere være tale om gentagen overtrædelse af et tilhold mv.Det forudsættes, at der er tale om et større antal overtrædelser eller doget vist antal inden for kortere tid, navnlig i tilfælde hvor der er tale omchikane, der er ved at antage karakter af mere systematisk forfølgelse.2. ledfastsætter, at der endvidere kan gives påbud om elektronisk kon-trol, hvis den pågældende har begået en lovovertrædelse, der er omfattetaf lovforslagets § 2, stk. 2, (grov personfarlig kriminalitet) eller § 8,nr. 1 (lovovertrædelser, der kan medføre bortvisning). Dette svarer tilde lovovertrædelser, der er omfattet af lovforslagets § 4, nr. 1, om be-tingelserne for opholdsforbud.
Efter det foreslåede§ 02, stk. 1, nr. 3,vil det endelig være en betingelsefor at give et påbud om elektronisk kontrol, at opholdsforbuddet ikke isig selv kan anses for tilstrækkeligt til at beskytte den forurettede. Elek-tronisk kontrol bør således kun anvendes i de situationer, hvor det ersærlig påkrævet, og hvor et opholdsforbud ikke anses for tilstrækkeligtaf hensyn til at værne den, som opholdsforbuddet skal værne.Elektronisk kontrol vil efter forslaget kunne påbydes såvel samtidigmed meddelelse af et opholds-forbud som efterfølgende i forhold til ettidligere meddelt, stadig gældende opholdsforbud.Hvis opholdsforbuddet udløber eller ophæves, f.eks. fordi der sker fri-findelse for et strafbart forhold, der indgår i grundlaget herfor, bortfal-der påbuddet om elektronisk kontrol.Det foreslåede§ 02, stk. 2,svarer til lovforslagets § 14. Der henvises tilbemærkningerne hertil.Ved§ 02, stk. 3,fastsættes et proportionalitetskrav svarende til lovfors-lagets § 12. Der henvises til bemærkningerne hertil.Til § 03Efter det foreslåedestk. 1kan påbud om elektronisk kontrol gives afretten for et bestemt tidsrum på indtil 3 måneder.Påbuddet kan forlænges efter samme regel, hvis betingelserne for elek-tronisk kontrol er opfyldt ved periodens udløb.Efter det foreslåedestk. 2træffes retten beslutning om elektronisk kon-trol ved kendelse.Det foreslåedestk. 3svarer til lovforslagets § 18, stk. 2 og 3. Der henvi-ses til bemærkningerne hertil.Til § 04Det følger af den foreslåede§ 04,at de registrerede oplysninger skalslettes efter 1 år, medmindre de indgår i en straffesag. Dette gælder bå-de de oplysninger, som politiet har adgang til, og de data der registreresi systemet med henblik på i givet fald at udløse en alarm.Til nr. y og z (§ 21, stk. 2 og 4)Det foreslås, at den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder et
påbud om elektronisk kontrol efter § 01, eller bestemmelser fastsat imedfør af den foreslåede § 05, stk. 2, kan straffes med bøde eller fæng-sel indtil 2 år.Til nr. æ (§ 21, stk. 5)Det foreslås, at overtrædelser af påbud om elektronisk kontrol (ligesomovertrædelse af tilhold, opholdsforbud og bortvisning) vil kunne påtalesaf det offentlige. Offentlig påtale kræver en udtrykkelig anmodning fraden forurettede, medmindre almene hensyn kræver påtale. En anmeldel-se fra den forurettede anses som en begæring om offentlig påtale, med-mindre andet fremgår af anmeldelsen, jf. retsplejelovens § 720, stk. 2,2. pkt.Til nr. ø (§ 23, nr. 01)Efter retsplejelovens § 968, stk. 4, kan kendelser og andre beslutninger,der afsiges under hovedforhandlingen eller under dennes forberedelse,som udgangspunkt kun kæres, hvis kendelsen eller beslutningen angårnærmere bestemte forhold, jf. opregningen i § 968, stk. 4, nr. 1-6.Med forslaget til nytnr. 4udvides denne adgang til særskilt kæremål tilogså at omfatte kendelser afsagt efter forslaget til § 03, stk. 2, om påbudom elektronisk kontrol efter § 01.Til nr. å (§ 25, stk. 2)Forslaget indebærer, at reglerne i kapitel 01 om elektronisk kontrol ogstraffebestemmelserne i tilknytning hertil samt forslaget om adgang tilsærskilt kære af kendelser herom træder i kraft efter justitsministerensbestemmelse. Reglerne vil således kunne sættes i kraft, når det vurde-res, at de tekniske forudsætninger herfor er tilvejebragt.”