Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
L 125
Offentligt
1121703_0001.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
16. maj 2012

Besvarelse af spørgsmål 5 ad L 125 stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 24. april 2012 efter ønske fra Kim Andersen

(V).

Spørgsmål:

Ministeren bedes redegøre for, hvordan oprettelsen af mæglings- og kla-geinstitutionen og de forøgede administrative byrder flugter med regerin-gens mål om afbureaukratisering.

Svar:

Med mæglings- og klageinstitutionen får danske virksomheder adgang tilen troværdig, forudsigelig og gennemskuelig håndtering af tvister omhåndtering af OECD's Retningslinjer for Multinationale Virksomheder.Forslaget om en sådan institution bygger på anbefalinger fra Rådet forSamfundsansvar, som repræsenterer både virksomhederne og deres inte-ressenter. Rådet har i sine anbefalinger lagt vægt på at skabe rammer foren enkel og effektiv behandling af klager, som fremmer løsning på virk-somhedsniveau eller gennem mægling, hvor parterne i fællesskab finderfrem til en løsning. Forslaget er derfor i fuld overensstemmelse med rege-ringens mål for afbureaukratisering.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk