Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
L 131
Offentligt
1115860_0001.png
1115860_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
08-05-2012I forbindelse med behandlingen af (L 131) Forslag til Lov om ændring aflov om folkeskolen (Justering af frit skolevalg over kommunegrænserm.v.) har Børne- og Undervisningsudvalget i brev af 26. april 2012 efterønske fra Lars Dohn (EL) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 1:”Ministeren bedes redegøre for, hvilke undersøgelser, erfaringer ogforskningsmæssige resultater, nationalt såvel som internationalt, der harværet anvendt i forligskredsens drøftelser om at gøre frit skolevalg per-manent.”Svar:Ministeriet for Børn og Undervisning har i samarbejde med Udvalget ommere frit skolevalg fået foretaget en evaluering af reglerne om mere fritskolevalg i folkeskolen. Udvalget bestod af repræsentanter fra KL, Skole-lederforeningen, Skole og Forældre samt Social- og Integrationsministe-riet. Evalueringen blev foretaget af Rambøll, og resultaterne fremgår afrapporten Evaluering af mere frit skolevalg (2.0) fra november 2011.På baggrund af evalueringen har Udvalget om mere frit skolevalg analy-seret reglernes virkning og tilkendegivet deres synspunkter i notat af 29.november 2011. I udvalgets notat henvises der bl.a. til:OECD’s Review of Migrant Education, Denmark (2010),Nihad Bunar (2011): Segregation, education and urban policy inSweden. International perspectives on countering school segrega-tion. Garant.Rangvid, B. S. (2010): School Choice, Universal Vouchers andNative flight from local schools. European Sociological Review.Vol. 26 (3).Ugebrevet A4, nr. 31, 2007
2Jeg har sendt evalueringsrapporten og udvalgets notat til folkeskolefor-ligskredsen forud for drøftelserne om at gøre det frie skolevalg perma-nent. Jeg har ikke kendskab til, i hvilket omfang forligskredsens med-lemmer herudover har anvendt undersøgelser, erfaringer og forsknings-mæssige resultater som baggrund for vores drøftelser af lovrevision afdet frie skolevalg.
Med venlig hilsen
Christine Antorini