Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 170 , L 170 A , L 170 B
Offentligt
1122370_0001.png
1122370_0002.png
J.nr. 2011-711-0068Dato:21. maj 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 170 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven og forskellige an-

dre love (Skattefri familie- og vennetjenester og skattefritagelse af vis-

se persongruppers indtægter ved arbejde i private hjem samt initiati-

ver rettet mod sort arbejde m.v.).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 9. maj 2012.
Thor Möger Pedersen/ Henrik Ludolph

Spørgsmål:

Ifølge grundlovens § 72 om boligens ukrænkelighed, kan husundersøgelsem.v. kun ske på baggrund af en retskendelse, hvis ingen lov hjemler en særegen undtagelse.Er ministeren enig i, at etablering af særlig lovhjemmel i henhold til grundlovens § 72 kunbør sker, hvis det anses for absolut nødvendigt, og hvilke omstændigheder finder ministe-ren der gør det ”absolut nødvendigt”, at der gives SKAT mulighed for at foretage kontrolpå privat grund uden retskendelse?

Svar:

Der bliver snydt for ca. 8 mia. kr. årligt gennem sort arbejde. Det sorte arbejde dæk-ker over et meget stort beløb, hvoraf der ikke afregnes moms og A-skat m.v., hvilket i en-hver henseende er helt urimeligt.Det er uden for enhver tvivl, at der på det danske arbejdsmarked udføres sort arbejde i be-tydeligt omfang. SKAT er tillagt en række kontrolbeføjelser med henblik på at kunne kon-trollere, at skatter og afgifter angives og afregnes efter de gældende regler. Lovforslagetskal være med til at sikre, at SKAT får bedre muligheder for også at kunne kontrollere detsorte arbejde, der foregår på de private villaveje rundt om i Danmark.Ved at indføre hjemmel til at gennemføre kontrol på den private grund øges opdagelsesrisi-koen, hvilket dels betyder, at der opnås en præventiv effekt med forslaget, dels at det blivermuligt for SKAT at kontrollere, om skatter og afgifter opkræves, angives og indbetales tilstatskassen.Konsekvensen af ikke at have adgang til at kontrollere det sorte arbejde, der foregår på pri-vat grund er, at statskassen og vores samfund generelt fortsat vil gå glip af væsentlige beløb– og vel at mærke beløb, der rettelig bør angives og indbetales, og at SKAT fortsat ikke vilhave effektive værktøjer til at bekæmpe organiseret sort og illegalt arbejde samt socialt be-drageri i samvirke med andre relevante myndigheder.En manglende hjemmel til at foretage kontrol på privat grund betyder i praksis, at SKAThar adgang til at kontrollere om den virksomhed, der er i færd med at skifte vinduer på enskole afregner enhver sit, mens den virksomhed, der er i færd med at skifte vinduer hos enprivatperson boende over for skolen kan udføre entreprisen sort. I min optik er der her taleom en urimelig retstilstand. Jeg finder det retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at to fuld-stændigt identiske arbejdsopgaver ikke er underlagt samme mulighed for skattemyndighe-dens kontrol, og henset til omfanget af det sorte arbejde, der udføres i Danmark, så finderjeg på ingen måde den foreslåede bestemmelse betænkelig eller urimelig.Set i et større perspektiv vil en manglende hjemmel til at gennemføre kontrol på privatgrund bidrage til, at der fortsat vil være en ulige og unfair konkurrence på det danske ar-bejdsmarked.Det er således min vurdering, at der er tilstrækkelige grunde til, at SKAT skal have mulig-hed for at kontrollere aktiviteter, der foregår på privat grund. Lad mig i den forbindelsehenlede opmærksomheden på, at andre offentlige myndigheder kan forlange adgang til enprivat ejendom uden brug af retskendelse, og atdet ikke er den private borger, der får udførtet stykke arbejde på sin private grund, der er eller vil være genstand for SKATs kontrol, mentredjemand, der har lovregulerede forpligtelser til at opkræve, angive og afregne skatter og af-gifter til statskassen.
Side 2