Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 48
Offentligt
1056990_0001.png
1056990_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 14. december 2011Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMBWISags nr.: 1113855Dok nr.: 753762
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 13. december 2011stillet følgende spørgsmål nr. 19 (L 48) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares.Spørgsmål nr. 19:’’Ministeren bedes kommentere henvendelse af 13. december 2011 fra ØfeldtCentrene Aps vedr. lovforslaget økonomiske konsekvenser, jf. L 48 - bilag 2.”Svar:Teddy Øfeldt har til Folketingets Sundhedsudvalg fremsendt en vurdering afde økonomiske konsekvenser som følge af lov nr. 327 af 18. april 2011 omændring af sundhedsloven (specialiseret behandling på Øfeldt Centret), jf. bi-lag 2.I Teddy Øfeldts økonomiske vurdering indgår et skøn for udgifterne forbundetmed at udvide personkredsen for den vederlagsfri behandling efter § 79, stk.3, til også at omfatte de patienter, som i dag modtager tilskud til behandling påØfeldt Centrene efter § 71 i sundhedsloven.Som nævnt i mine svar på spørgsmål 6 og 10, svarer personkredsen for denspecialiserede ambulante behandling, som regionerne med § 79, stk. 3, skaltilbyde på Øfeldt Centrene fra 1. januar 2012, til den personkreds, der i dagkan modtage vederlagsfri optræning efter § 140 b i sundhedsloven, jf. be-mærkningerne til lovforslag L 48.Som oplyst i mit svar på spørgsmål 6 vil den økonomiske ramme for regioner-nes pligt til at yde specialiseret ambulant behandling på Øfeldt Centrene imedfør af § 79, stk. 3, i sundhedsloven derfor blive fastsat, så den svarer tilden pris- og lønregulerede værdi af kommunernes hidtidige honorering af ve-derlagsfri optræning på Øfeldt Centrene i medfør af § 140 b.Teddy Øfeldt mener, at den samlede ramme for Øfeldt Centrenes behandlingaf såvel patienter, der får tilskud efter § 71 i sundhedsloven, og patienter, der idag får vederlagsfri behandling efter § 140 b, er højere end de afholdte udgif-ter til behandling på Øfeldt Centrene, og at der er plads til øget behandlings-kapacitet inden for rammen. Hertil bemærkes, at Øfeldt Centrene fortsat kanyde behandling af patienter i medfør af § 71 i sundhedsloven.Bloktilskuddet til regioner og kommuner reguleres i overensstemmelse medændringen af finansieringsansvaret. Ifølge principperne om Det Udvidede To-talbalanceprincip (DUT) skal der ved reguleringen tages udgangspunkt i de af-holdte udgifter i det seneste år.Der tages ved beregning af den økonomiske ramme således udgangspunkt ikommunernes udgifter i 2011 (om end midlertidigt i tallene fra 2010 indtil 2011
Side 2
tallene foreligger). Dermed kan Øfeldt Centret opretholde niveauet for behand-lingsaktiviteten i 2011.Det bemærkes, at Øfeldt Centrenes økonomi ikke hidtil i overenskomsten medRegionernes Lønnings- og Takstnævn har været fastsat som en årlig rammefor udgifterne til behandling, men som en maksimal udgift pr. patient kombine-ret med en aftale om en fast kapacitet i form af antal behandlere. Danske Re-gioner har oplyst, at det ikke er aftalt, hvor mange patienter en behandler for-udsættes at behandle, og der har således ikke været en præcist fastsat kapa-citet og dermed en præcis og objektiv økonomisk ramme for behandlingen påØfeldt Centrene.For så vidt angår muligheden for at adskille patienter, som modtager hhv. spe-cialiseret ambulant behandling efter § 79, stk. 3, i sundhedsloven og behand-ling med tilskud efter § 71, bemærkes, at det hidtil har været muligt for ØfeldtCentrene at skelne mellem patienterne i forbindelse med afregningen af hono-rarerne for hhv. vederlagsfri optræning (specialiseret ambulant behandling) ef-ter § 140 a og behandling med tilskud efter § 71.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Birgitta Bladt Winkler