Retsudvalget 2011-12
L 57
Offentligt
1078993_0001.png
1078993_0002.png
1078993_0003.png
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:10. februar 2012Kontor: StrafferetskontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2011-731-0013Dok.:324897
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven (Udvidet definition af menneskehandel m.v.)(L 57), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19.januar 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 11 vedrørende forslag til lov om ændring af straffelo-

ven (Udvidet definition af menneskehandel m.v.) (L 57) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre nærmere for det nuværende straf-niveau i sager om overtrædelse af den gældende § 262 a og§ 306, herunder hvad årsagerne er til at strafferammen ikke erudnyttet i større omfang og om det bl.a. skyldes, at anklage-myndigheden ikke nedlægger påstand om højere straffe i sagerom menneskehandel?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:”1. Efter straffelovens § 262 a straffes menneskehandel med fængselindtil 8 år. Efter straffelovens § 306 kan selskaber mv. (juridiske per-soner) pålægges strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5for overtrædelse af straffeloven. Dette indebærer, at også selskabermv. kan straffes for menneskehandel efter straffelovens § 262 a.Bestemmelsen i § 262 a blev indsat i straffeloven ved lov nr. 380 af6. juni 2002. Der er i forarbejderne til bestemmelsen ikke tilkendegi-velser om det nærmere strafudmålingsniveau i sager om menneske-handel. Det fremgår dog af forarbejderne, at det ved straffens fast-sættelse bl.a. vil kunne være en skærpende omstændighed, hvis ofretfor menneskehandel på gerningstidspunktet var under 15 år, og for-målet var at udnytte den pågældende ved kønslig usædelighed, hvisder er tale om organiseret menneskesmugling, eller hvis ofret forsæt-ligt eller groft uagtsomt er blevet bragt i livsfare.

2.

Rigsadvokaten har offentliggjort en oversigt over domme vedrø-rende overtrædelse af straffelovens § 262 a. Oversigten, der opdate-res løbende, indeholder referater af de domme om menneskehandel,som rigsadvokaturen har kendskab til. Der kan således være dommeom menneskehandel, som ikke indgår i domsoversigten. Det bemær-kes i den forbindelse, at rigsadvokaturen ikke har kendskab til sager,hvor selskaber mv. (juridiske personer) er straffet for menneskehan-del efter straffelovens § 262 a, jf. § 306.Oversigten indeholder på nuværende tidspunkt (januar 2012) én hø-jesteretsdom samt 13 by- og landsretsdomme, hvor der er domfældtfor overtrædelse af straffelovens § 262 a. Dommene er afsagt i peri-oden fra den 28. januar 2005 til den 12. september 2011, og de idøm-te straffe er udmålt i niveauet fra fængsel i 6 måneder til fængsel i 3år og 9 måneder. Domsoversigten vedlægges til orientering.

3.

Sagen, hvor Højesteret afsagde dom den 23. marts 2009 (dom nr.1.1. i domsoversigten), angik en tiltalt, som i forening med en med-2
gerningsmand under anvendelse af tvang –»andenutilbørlig frem-gangsmåde«, jf. straffelovens § 262 a, stk. 1, nr. 5 – havde rekrutte-ret, transporteret og huset nogle kvinder med det formål at udnyttedem ved prostitution. Den tiltalte, der tidligere var idømt 9 månedersbetinget fængsel for menneskehandel, var i by- og landsret idømt enfællesstraf af fængsel i 3 år og 6 måneder, der tillige omfattede dentidligere idømte straf. Højesteret stadfæstede strafudmålingen.Vedrørende landsretspraksis kan jeg bl.a. henvise til Østre Landsretsdom af 17. juni 2005 (dom nr. 2.1. i domsoversigten), hvor to tiltaltebl.a. blev dømt for menneskehandel i relation til 20 østeuropæiskekvinder med henblik på udnyttelse ved prostitution. Den ene tiltalteblev i både by- og landsret idømt fængsel i 3 år og 6 måneder.Landsretten skærpede straffen for den anden tiltalte fra fængsel i 3 årtil fængsel i 3 år og 9 måneder.Straffene i de øvrige landsretsdomme, som er nævnt i domsoversig-ten, er fastsat i niveauet fra fængsel i 1 år og 2 måneder til fængsel i3 år og 6 måneder. Det bemærkes i den forbindelse, at landsretten ifire tilfælde skærpede de straffe, der var udmålt af byretten.

4.

Det bemærkes i øvrigt, at der i ingen af de 14 sager i domsoversig-ten har foreligget sådanne strafskærpende omstændigheder, der somnævnt ovenfor er anført i forarbejderne til straffelovens § 262 a.Straffen i sager om menneskehandel efter straffelovens § 262 a fast-sættes – ligesom i andre straffesager – efter en samlet konkret vurde-ring af omstændighederne i den enkelte sag, jf. herved straffelovens§§ 80-82. I sager om menneskehandel vil der – ud over de forhold,der er omtalt i bestemmelsens forarbejder – bl.a. kunne lægges vægtpå antallet af forurettede, om der er tale om enkeltstående eller gen-tagne overtrædelser, karakteren af den tvang mv., som de forurettedehar været udsat for samt de forurettedes udsatte og sårbare stilling.Som det fremgår af domsoversigten, varierer sager om menneske-handel i karakter, omfang mv.. Dette afspejles også i straffastsættel-sen, der som nævnt varierer fra fængsel i 6 måneder til fængsel i 3 årog 9 måneder. I grovere og mere omfattende sager om menneske-handel er der således i retspraksis udmålt længerevarende straffe påflere års fængsel.

5.

Afslutningsvis skal jeg fremhæve, at anklagemyndigheden er me-get opmærksom på strafniveauet i sager om menneskehandel, herun-der således at der i fornødent omfang sker anke af domme, hvorstraffen vurderes at være fastsat for lavt. Jeg kan i øvrigt tilføje, atRigsadvokatens domsoversigt over domme om menneskehandel bi-drager til at sikre, at der i anklagemyndigheden er det fornødnekendskab til relevant retspraksis på dette område, herunder fra lands-retterne og Højesteret, således at anklagemyndigheden nedlægger derelevante strafpåstande i konkrete sager.”
3