Transportudvalget 2011-12
L 78
Offentligt
1090413_0001.png
1090413_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. marts 20122012-492
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. februar 2012 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende 78 – Forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel m.v. ogregistreringsafgiftsloven (Ophævelse af betingelse om tilladelse til taxikørsel forudstedelse af tilladelse til offentlig servicetrafik og fritagelse forregistreringsafgift af biler, der udfører kørsel på grundlag af tilladelse tiloffentlig servicetrafik), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 2:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. februar 2012 fra Carsten’sTaxa, jf. L 78 - bilag 5.

Svar:

Carsten’s Taxi henleder i sin mail opmærksomheden på ”Undersøgelse omUdkantsdanmark: Hver Tredje Taxi på landet lukket på fem år” og beder om, atrapporten tages til efterretning forud for den videre lovbehandling. Detfremføres endvidere, at hvis EP-tilladelserne frigives igen uden restriktioner,vil det gå ud over de tilbageværende landtaxier.Generelt vil jeg slå fast, at regeringen ønsker et Danmark i balance, hvormulighederne for at bo og skabe vækst og erhvervsudvikling er gode i helelandet. Således skal der også være gode rammer for at imødekomme borgernesforskelligartede transportbehov, uanset hvor man bor. Derfor skaltaxilovgivningen give gode rammer for betjening af både byer ogudkantsområder.Når det er sagt, kan jeg oplyse, at en del af forklaringen på nedgangen i det,som rapporten kalder ”landtaxier”, skal findes i kommunalreformen. Førkommunalreformen bestod en kommune f.eks. af et større bysamfund medmange taxier samlet i ét bestillingskontor. Ved kommunalreformen blevkommunen måske lagt sammen med en række mindre kommuner, som hver især havde taxier, som hidtil ikke havde været tilsluttet bestillingskontorer. Somfølge af kommunalreformen blev disse ”landtaxier” tilsluttet etbestillingskontor og ”forsvandt” dermed i kategorien ”landtaxier”.
Hertil skal lægges den generelle samfundsudvikling, hvor der er et fald iefterspørgslen på ydelser i udkantsområderne. Taxiproblematikken ses at væreen del af den samlede tilbagegang i udkantsområderne, som blandt andetskyldes forandringer i erhvervsstrukturen, befolkningssammensætningen ogkoncentration af erhverv og bosætning i og omkring de større byer. Generelthar langt størstedelen af husstandene i landdistrikterne også bil – ca. 95 pct.Kombinationen af faldende befolkningstal og høj mobilitet betyder, at denlokale service/forretning ofte får det svært i forhold til erhverv og butikker inærliggende større byer.Afslutningsvist kan jeg oplyse, at jeg har til hensigt at nedsætte et udvalg, somskal undersøge, hvordan der kan skabes et stærkt personbefordringserhverv tilgavn for forbrugere, erhvervet og det offentliges indkøb af kørsel, uden at detpåfører det offentlige merudgifter. Rapportens konklusioner vil indgå i etsådant arbejde.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen