Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3071 - RIA Bilag 5
Offentligt
960377_0001.png
NOTAT
Dato:
Kontor:
23. februar 2011
Internationalt
Supplerende samlenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. –
25. februar 2011
Dagsordenspunkt 25): Udviklingen i den nordafrikanske region (migrationsstrømme og
intern sikkerhed) - Italiensk anmodning angående tunesiske migranter i Lampedusa ............................2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
960377_0002.png
Dagsordenspunkt 25): Udviklingen i den nordafrikanske region (migrationsstrømme
og intern sikkerhed) - Italiensk anmodning angående tunesiske migranter i Lampe-
dusa
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af det danske forbehold.
Resumé:
På rådsmødet den 24.-25. februar 2011 forventes det efter italiensk henvendelse til det un-
garske formandskab den 11. februar 2011, at situationen med indstrømning af tunesiske mi-
granter til den italienske middelhavsø Lampedusa vil blive drøftet med henblik på at træffe
beslutning om fastlæggelse af formelle tiltag. Drøftelsen har isoleret set hverken statsfinan-
sielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark, men sagen kan få statsfinansiel-
le konsekvenser, der dog ikke kan vurderes på nuværende tidspunkt. Nærhedsprincippet er
ikke relevant for sagen. Regeringen kan støtte, at både EU’s grænseagentur, Frontex, og
EU’s Asylstøttekontor hurtigt og effektivt gør sig i stand til at reagere på en pludselig opstået
krise som denne under forudsætning af, at internationale regler overholdes. Regeringen støt-
ter en hurtig og effektiv håndtering af de migrationsmæssige udfordringer i Middelhavet.
1. Baggrund
Siden primo februar 2011 er der ankommet omkring 5.000 asylansøgere og ulovlige indvan-
drere til især Lampedusa, men også til Sicilien, primært fra Tunesien. Flere skulle være på
vej. Lampedusa er erklæret i undtagelsestilstand, og der arbejdes på at indsætte italienske
patruljeringsfartøjer ud for Tunesiens kyst, men tunesisk accept udestår.
På rådsmødet den 24.-25. februar 2011 forventes det efter italiensk henvendelse den 11. fe-
bruar 2011, at situationen med indstrømning af tunesiske migranter til den italienske middel-
havsø Lampedusa vil blive drøftet med henblik på at træffe beslutning om fastlæggelse af
formelle tiltag.
2. Formål og indhold
Italien har i februar 2011 anmodet det ungarske formandskab om, at situationen med en
pludselig indstrømning af tunesiske migranter på den italienske ø Lampedusa tages op på
rådsmødet for at aktivere alle EU-midler, der måtte være til rådighed.
Italienerne har i den forbindelse udtrykt særlig bekymring for de sikkerhedsmæssige proble-
mer, som det vil kunne medføre, hvis mulige kriminelle og terrorister skaffer sig adgang til
Europa.
Også Malta har anmodet formandskabet om, at punktet tages op på rådsmødet.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
960377_0003.png
Ifølge en pressemeddelelse af 15. februar 2011 udsendt af UNHCR er både UNHCR, IOM
og Red Barnet til stede i Lampedusa og andre lokaliteter i det sydlige Italien, hvor de arbej-
der sammen med lokale myndigheder om at løse problemerne.
Kommissæren for indre anliggender, Cecilia Malmström, har taget kontakt til de italienske
myndigheder, og hun har også anmodet Frontex og EU’s Asylstøttekontor om at vurdere si-
tuationen. Kommissæren har modtaget et brev fra den italienske indenrigsminister, Maroni,
hvor han anmoder om EU-assistance, og kommissæren har på den baggrund lovet assi-
stance til både Tunesien og Italien. Ifølge en tale, kommissæren holdt under Europa-
Parlamentets plenarsamling den 15. februar 2011, vil hjælpen bestå i ekstra bevillinger fra
EU’s Flygtningefond og Grænsefond. Italien har hertil mulighed for at anmode EU’s Asylstøt-
tekontor og Frontex om assistance. På lidt længere sigt bør Tunesien støttes i sin demokra-
tiske proces og økonomiske udvikling, og der skal arbejdes med at få Tunesien til at blive
bedre til at bevogte sine grænser og tage egne statsborgere tilbage.
Frontex udsendte den 15. februar 2011 en pressemeddelelse, idet Frontex samme dag hav-
de modtaget en formel anmodning om assistance fra den italienske regering i form af en fæl-
les Frontex-operation for at styrke grænseovervågningen. Videre anmodede Italien om, at
Frontex udarbejder en målrettet risikoanalyse over mulige fremtidsscenarier med migration
fra Nordafrika.
Frontex anmodede på den baggrund den 16. februar 2011 medlemsstaterne om at bidrage
til en fælles Frontex-operation i Italien. I første omgang efterlyste Frontex særligt fly til græn-
seovervågning og fransktalende tolke og eksperter.
Den 20. februar 2011 blev Frontex-operationen sat i gang. Den skal løbe frem til den 31.
marts 2011 med mulighed for forlængelse.
På rådsmødet den 24.-25. februar 2011 forventes en drøftelse af, hvilke formelle tiltag der
kan sættes i værk i lyset af situationen på Lampedusa
Udover på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24.-25. februar 2011 blev sagen
drøftet på Udenrigsrådet (FAC/GAC) den 21. februar 2011, og den ventes drøftet på møde i
Det Europæiske Råd den 24.-25. marts 2011, ligesom der forventes en generel drøftelse på
møde i Det Europæiske Råd i juni 2011, hvor migrationsemner er på dagsordenen for at
evaluere gennemførelsen af indvandrings- og asylpagten fra 2008, der som en særlig priori-
tet har bekæmpelse af ulovlig indvandring, herunder ved samarbejde med tredjelande.
Sagen er ikke omfattet af det danske forbehold.
3. Gældende dansk ret og sagens konsekvenser herfor
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant i forhold til drøftelsen.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
960377_0004.png
Regeringen støtter en hurtig og effektiv håndtering af de migrationsmæssige udfordringer i
Middelhavet.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der er generel enighed blandt medlemsstaterne om, at indvandringsbølgen fra Nordafrika er
et fælles europæisk problem, som skal håndteres derefter.
6. Høring
Sagen har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandrings-
samarbejdet (SPAIS).
Amnesty International har afgivet høringssvar af 21. februar 2011, hvori det fremgår, at det
er Amnesty Internationals holdning, at EU har et fælles ansvar i at håndtere krisen, såfremt
de italienske myndigheder ikke har mulighed for at sikre migranternes og asylansøgernes
rettigheder. Man bør ved håndteringen af migranterne og asylansøgerne til enhver tid sikre
sig individernes rettigheder og behov, således at EU ikke ensidigt fokuserer på grænsekon-
trollen. Amnesty International understreger, at alle operationer, inklusiv dem fra Frontex, skal
foregå i fuld overensstemmelse med internationale menneskerettighedsstandarder. De skibe
og både, der patruljerer i området, skal især tage hensyn til sårbare grupper, såsom gravide
kvinder, uledsagede børn og personer, der har brug for øjeblikkelig lægelig behandling. Alle
skal have adgang til at kunne søge asyl under retfærdige og effektive asylprocedurer, og
UNHCR skal have fuld adgang til migranterne og asylansøgerne. Frihedsberøvelse af mi-
granter og asylansøgere skal kun benyttes som sidste udvej og altid vurderes ved en indivi-
duel sagsbehandling og i forhold til om frihedsberøvelsen er strengt nødvendig og lovlig, og
sårbare grupper, især børn, bør ikke frihedsberøves.
Institut for Menneskerettigheder har i høringssvar af 21. februar 2011 noteret sig, at regerin-
gen kan støtte, at Frontex og EU’s Asylstøttekontor hurtigt og effektivt gør sig i stand til at
reagere på en pludselig opstået situation som den pågældende i Italien under forudsætning
af, at internationale regler - herunder non-refoulement princippet - overholdes.
Dansk Flygtningehjælp har i høringssvar af 23. februar 2011 anført, at adgangen til at søge
asyl skal sikres, og princippet om
non-refoulement
skal overholdes. Dansk Flygtningehjælp
mener, at det er nødvendigt med en øget grad af solidaritet med de lande, der ligger ved
EU's ydre grænser. Dette kan ske ved radikalt at ændre Dublinforordningen eller ved i eks-
traordinære situationer at supplere med fælleseuropæiske løsninger, som kunne være en
omfordeling af de ankomne asylansøgere eller anerkendte flygtninge til andre EU-
medlemsstater.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
960377_0005.png
8. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant for sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har hverken miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for
Danmark. Sagen kan have statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser for Dan-
mark, hvilket dog ikke kan vurderes på nuværende tidspunkt. Der foreligger endnu ikke kon-
krete forslag om finansiel eller anden støtte til Italien. De statsfinansielle konsekvenser af
sådanne forslag vurderes, når de foreligger.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 5