Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3068 - landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
10. februar 2011
FVM 867
____________________________________________________________________
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21. februar 2011
____________________________________________________________________
5.
Henstilling fra Kommissionen til Rådet om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede
forhandlinger på Den Europæiske Unions vegne om en ny etårig protokol til fiskeripart-
nerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Marokko, og
Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af en etårig fornyelse af protokol om fastsættel-
se af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet af fiskeripart-
nerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Marokko
- Tidlig forelæggelse
KOM-dokumenter foreligger ikke
Side 2
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
955775_0002.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 21. februar 2011
5.
Henstilling fra Kommissionen til Rådet om bemyndigelse af Kommissionen til at
indlede forhandlinger på Den Europæiske Unions vegne om en ny etårig proto-
kol til fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Konge-
riget Marokko, og
Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af en etårig fornyelse af protokol om
fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er om-
handlet af fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og
Kongeriget Marokko
KOM-dokumenter foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Den eksisterende protokol til fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Marokko udløber med ud-
gangen af februar 2011. Fiskeriprotokollen indeholder fastsættelse af fiskerimulighederne og EU’s
finansielle modydelse. I forbindelse med overvejelser om forhandlinger om en eventuel fornyelse af
protokollen har Marokko efter anmodning fra Kommissionen i december 2010 fremlagt informatio-
ner om aftalens gennemførelse og anvendelsen af den finansielle modydelse med henblik på doku-
mentation af, om aftalen er til fordel for Vestsaharas lokalbefolkning. Efter Kommissionens opfat-
telse er materialet fra de marokkanske myndigheder af et sådant omfang, at Kommissionen har
brug for yderligere tid til gennemgang og analyse forud for indgåelse af en eventuel ny protokol.
Med udgangspunkt i behovet for grundig gennemgang af materialet og med henblik på at undgå et
stop i EU-flådens fiskeriaktiviteter i farvandene ud for Marokko forventes Kommissionen i første
omgang at fremlægge en henstilling om at indlede forhandlinger om en ny etårig protokol.
Kommissionen forventes efter en eventuel indgåelse af en aftale at fremlægge forslag om en etårig
fornyelse af fiskeriprotokollen.
Baggrund
Kommissionen forventes i første omgang at fremlægge et forslag om henstilling fra Kommissionen
til Rådet om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger på Den Europæiske Uni-
ons vegne om en ny etårig protokol til fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fælles-
skab og Kongeriget Marokko. På baggrund af Kommissionens henstilling udarbejdes der forslag til
Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandling på Den Europæiske
Unions vegne om en ny protokol til de respektive fiskeripartnerskabsaftaler.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget om henstilling forventes fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2, i sammenhæng
med artikel 218, stk. 3, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal uden inddragelse af Euro-
pa-Parlamentet.
Kommissionen forventes efterfølgende at fremlægge forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af en
etårig fornyelse af protokol om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse,
der er omhandlet af fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget
Marokko.
Det forventes, at forslaget fremsættes med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2, i sammenhæng med
artikel 218, stk. 6, litra a) og kan, såfremt denne hjemmel anvendes, først vedtages endeligt efter
godkendelse af Europa-Parlamentet.
Forslagene forventes vedtaget på et kommende rådsmøde. I lyset af sagens hastende karakter fore-
lægges sagen for Folketingets Europaudvalg nu, selvom der endnu ikke er modtaget forslag fra
Kommissionen.
Nærhedsprincippet
Forslagene vil være et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet
er tilgodeset.
Formål og indhold
Den eksisterende protokol til fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Marokko om fiskeri ud for
Marokko udløber med udgangen af februar 2011.
I forbindelse med overvejelser om forhandlinger om en eventuel fornyelse af protokollen har Ma-
rokko efter anmodning fra Kommissionen i december 2010 fremlagt informationer om aftalens
gennemførelse og anvendelsen af den finansielle modydelse med henblik på dokumentation af, om
aftalen er til fordel for Vestsaharas lokalbefolkning.
Efter Kommissionens opfattelse er materialet fra de marokkanske myndigheder af et sådant omfang,
at Kommissionen har brug for yderligere tid til gennemgang og analyse forud for indgåelse af en
eventuel ny protokol.
Bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om en ny etårig fiskeriprotokol til fi-
skeripartnerskabsaftalen mellem EU og Marokko
Kommissionen forventes i første omgang at fremlægge forslag om henstilling til at indlede
forhandlinger om en ny etårig fiskeriprotokol og fremlægge udkast til forhandlingsdirektiver. Det
forventes foreslået, at Rådet:
bemyndiger Kommissionen til at indlede og føre forhandlinger om fornyelse af de pågæl-
dende protokoller og
udpeger Kommissionen til at føre forhandlingerne herom.
Forhandlingerne vil skulle gennemføres i konsultation med Rådet og i overensstemmelse med et sæt
forhandlingsdirektiver.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Formålet med forhandlingerne forventes at være at forny protokollen med udgangspunkt i Rådets
konklusioner af 19. juli 2004, der er baseret på Kommissionens meddelelse af 23. december 2002
om fiskeripartnerskabsaftaler og under hensyntagen til menneskerettighedssituationen.
For at fremme et bæredygtigt og ansvarligt fiskeri forventes Kommissionen at ville basere forhand-
lingerne på følgende mål (forhandlingsdirektiver):
en fornyelse af den nuværende protokol for et år med henblik på at vedtage en ny juridisk
ramme for EU’s fiskerisamarbejde med Marokko, på følgende betingelser,
en tilpasning af fiskerimulighederne i overensstemmelse med den bedst tilgængelige viden-
skabelige rådgivning,
regelmæssig afrapportering om implementeringen af sektorpolitikken, baseret på fælles af-
talte indikatorer, inklusiv den regionale virkning af protokollen.
Forslag om en etårig fornyelse af fiskeriprotokollen
Kommissionen forventes efterfølgende at fremlægge forslag om en etårig fornyelse af fiskeriproto-
kollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet af fi-
skeripartnerskabsaftalen EU og Marokko.
Den eksisterende protokol omfatter adgang til tunfiskeri, pelagisk fiskeri, og demersalt fiskeri i Ma-
rokkos fiskerizoner, defineret som farvande henhørende under Marokkos højhedsområde eller juris-
diktion, og som også giver adgang til visse fiskerimuligheder ud for Vestsahara. Antallet af fartøjer,
typer af fartøjer og mængderne af mindre pelagiske arter er specificeret i aftalen. Fartøjer fra Spani-
en, Frankrig og Portugal har fiskerimuligheder efter tun og demersale arter, mens Tyskland, Litau-
en, Letland, Nederlandene, Irland, Polen, Storbritannien, Spanien, Portugal og Frankrig har fiskeri-
muligheder efter mindre pelagiske arter inden for aftalen.
Den finansielle modydelse for fiskerimulighederne i den eksisterende fiskeriprotokol skal blandt
andet anvendes til at definere og implementere en sektorfiskeripolitik i Marokko med henblik på at
sikre et ansvarligt og bæredygtigt fiskeri, herunder til modernisering og opgradering af kystfiskeriet
og udvikling af et program for eliminering af drivgarn. En resterende del skal anvendes til andre
elementer i den marokkanske fiskeripolitik, herunder videnskabelig forskning, omstrukturering af
fiskeri af mindre omfang, opgradering af distributionsnet og fremme af konsumanvendelse af fisk i
Marokko, mekanisering af losning og håndtering, uddannelse og støtte til erhvervsorganisationer.
Det er fastsat i protokollen, at der skal være et videnskabeligt samarbejde mellem parterne med
henblik på overvågning af fiskeriressourcernes tilstand i den marokkanske fiskerizone, og der vil
blive afholdt et årligt videnskabeligt møde. Fiskerimulighederne kan justeres på grundlag af kon-
klusioner på det årlige videnskabelige møde. Tilsvarende kan den finansielle modydelse også juste-
res som følge af ændringer i fiskerimulighederne.
Redernes bidrag er fastsat hver for sig for hver kategori af fiskerimuligheder og vil kunne bidrage til
en supplerende årlig indkomst på ca. 3,4 mio. € (ca. 25,77 mio. kr.) for Marokko.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det skal bemærkes, at den etårige fornyelse af fiskeriprotokollen forventes at kunne anvendes mid-
lertidigt efter en godkendelse af Rådet. Ligeledes vil fordelingen af fiskerimulighederne kunne ved-
tages af Rådet, men den endelige vedtagelse af protokollen kræver godkendelse af Europa-
Parlamentet.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til henstilling om at indlede forhandlinger.
Forslag til endelig indgåelse af nye protokoller kan først vedtages af Rådet efter Europa-
Parlamentets godkendelse.
Konsekvenser
Forslagene forventes ikke at have lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konse-
kvenser ud over indvirkningen på EU’s budget. Forslaget til en etårig fornyelse forventes at indebæ-
re en videreførelse af de nuværende udgifter på EU’s budget i et år. Forslaget forventes således at
medføre en udgift på EU’s budget på 36,1 mio. € (ca. 269 mio. kr.) over 1 år i finansiel modydelse.
Den finansielle modydelse kan op- eller nedjusteres som følge af ændringer i fiskerimulighederne
inden for aftalens ramme. EU’s samlede finansielle modydelse kan dog højst udgøre det dobbelte af
nævnte beløb.
Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift ved aftalen på 0,722 mio. €
(5,4 mio. kr.) over 1 år.
Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) vil blive hørt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger afgørende vægt på, at fornyelsen af fiskeriprotokollen bliver væsentligt kortere
end et år.
Regeringen finder det ligeledes afgørende, at der fremlægges dokumentation for, at fiskeripartner-
skabsaftalen er til fordel for Vestsaharas lokalbefolkning, førend Kommissionen bemyndiges til at
indlede forhandlinger om en længerevarende fornyelse af fiskeriprotokollen. Ligeledes skal der væ-
re tid til, at Rådet modtager og evaluerer en vurdering fra Kommissionen.
Fra dansk side vil man i øvrigt løbende arbejde for principperne, der blev fremlagt på samrådet om
fiskeripartnerskabsaftaler i Folketingets Fødevareudvalg den 12. januar 2011.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstater med væsentlige fiskeriinteresser i området forventes at støtte en etårig fornyelse, og
nogle medlemsstater ønsker denne udvidet til to år. Nogle medlemsstater forventes at være skepti-
ske over for en fornyelse af et års varighed.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere har været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5