Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3067 - økofin
Offentligt
1453839_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6514/11
(OR. en)
PRESSE 25
PR CO 6
PRESSEMEDDELELSE
3067. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 15. februar 2011
Formand
György MATOLCSY
Ungarns økonomiminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6514/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453839_0002.png
14.II.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet havde en første drøftelse om en pakke af lovgivningsforslag bestemt til at styrke den
økonomiske styring
i EU, og mere specifikt i euroområdet, for at tage de udfordringer op, som den
offentlige gældskrise har skabt. Forslagene tager sigte på at styrke budgetdisciplinen i
medlemsstaterne og udvide overvågningen med deres økonomiske politikker.
I tråd med de tidsfrister, som Det Europæiske Råd har fastsat, er det formandskabets mål, at der
skal opnås enighed om en generel indstilling til alle seks forslag på Rådets samling den 15. marts.
Rådet vedtog et direktiv, der tager sigte på at styrke det administrative samarbejde på
beskatningsområdet, således at medlemsstaterne bedre kan bekæmpe
skattesvig.
Direktivet opfylder medlemsstaternes stigende behov for gensidig bistand - navnlig gennem
udveksling af oplysninger - så de bedre kan ansætte skatter korrekt. Det sikrer gennemførelse af en
OECD-standard i EU for udveksling af oplysninger på anmodning og muliggør en gradvis
indførelse af bestemmelser om automatisk udveksling af oplysninger.
Rådet, der for første gang forsøger at få indført det såkaldte
europæiske halvår,
som stammer fra
en bredere reform af den økonomiske styring i EU, vedtog konklusioner om politiske retningslinjer
til medlemsstaterne for håndtering af de makroøkonomiske og finanspolitiske udfordringer.
Desuden vedtog det konklusioner
-
om arbejdet i forbindelse med anvendelsesområdet for en adfærdskodeks for
erhvervsbeskatning, som har til hensigt at undgå situationer med
skadelig
skattekonkurrence
om fastlæggelse af Rådets prioriteter for forhandlinger med Europa-Parlamentet om EU's
almindelige
budget for 2012.
-
Rådet reviderede endvidere nogle af EU's restriktive foranstaltninger over for Zimbabwe og
slettede 35 navne på listen over personer omfattet af visumforbud og indefrysning af aktiver.
EU's øvrige restriktioner forbliver i kraft, indtil der gøres konkrete fremskridt med demokratiske
reformer i Zimbabwe.
6514/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453839_0003.png
14.II.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ØKONOMISK STYRING................................................................................................................... 7
RENTEBESKATNING OG AFTALER OM BEKÆMPELSE AF SVIG.......................................... 9
EU-BUDGETTET ............................................................................................................................. 11
Decharge for 2009.............................................................................................................................. 11
Retningslinjer for 2012 ...................................................................................................................... 11
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I MARTS .......................................... 12
EU 2020-strategien: Makroøkonomisk og finanspolitisk vejledning til medlemsstaterne ................ 12
Den Europæiske Centralbank: Udnævnelse af et medlem af direktionen ......................................... 12
PROCEDURE I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD ......... 13
Bulgarien, Danmark, Cypern og Finland ........................................................................................... 13
FORBEREDELSE AF G20-MINISTERMØDET............................................................................. 14
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 15
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
BESKATNING
Administrativt samarbejde om direkte beskatning ................................................................................................ 16
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning ................................................................................................................ 16
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6514/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.II.2011
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Zimbabwe – restriktive foranstaltninger................................................................................................................ 17
Stillehavslandene - Foreløbig økonomisk partnerskabsaftale................................................................................ 18
Den Europæiske Udviklingsfond........................................................................................................................... 18
6514/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453839_0005.png
14.II.2011
DELTAGERE
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Simeon DJANKOV
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Danmark:
Claus HJORT FREDERIKSEN
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Jörg ASMUSSEN
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Brian LENIHAN
Grækenland:
Giorgos PAPACONSTANTINOU
Spanien:
Elena SALGADO
Frankrig:
Philippe ETIENNE
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Charilaos STAVRAKIS
Letland:
Andris VILKS
Litauen:
Ingrida SIMONYTE
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
György MATOLCSY
András KÁRMÁN
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Jan Kees de JAGER
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Jan VINCENT-ROSTOWSKI
Portugal:
Fernando TEXEIRA DOS SANTOS
Rumænien:
Gheorghe IALOMITIANU
Slovenien:
Franci KRI�½ANIČ
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
institutionelle reformer
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Viceministerpræsident samt økonomi- og finansminister
Fast repræsentant
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Økonomiminister
Statssekretær
Finansminister
Finansminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
6514/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453839_0006.png
14.II.2011
Slovakiet:
Ivan MIKLOŠ
Finland:
Jyrki KATAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
George OSBORNE
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Olli REHN
Algirdas ŠEMETA
Janusz LEWANDOWSKI
Medlem
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Vitor CONSTANCIO
Philippe MAYSTADT
Thomas WIESER
Lorenzo CODOGNO
Næstformand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
6514/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453839_0007.png
14.II.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ØKONOMISK STYRING
Rådet havde en orienterende drøftelse om en pakke af foranstaltninger bestemt til at styrke den
økonomiske styring i EU, og mere specifikt i euroområdet, for at tage de udfordringer op, som de
seneste vanskeligheder på markederne for offentlig gæld har skabt.
Det anmodede De Faste Repræsentanters Komité om at følge det videre arbejde med pakken på
baggrund af drøftelserne i Rådet. Formandskabets mål er, i overensstemmelse med de tidsfrister,
som Det Europæiske Råd fastsatte den 4. februar, at Rådet skal nå til enighed om en generel
indstilling til alle seks forslag på mødet den 15. marts med henblik på at nå til enighed med Europa-
Parlamentet i juni.
Forslagene har til hensigt at styrke budgetdisciplinen i medlemsstaterne og udvide overvågningen
med deres økonomiske politikker for således at gennemføre henstillingerne fra en taskforce, der
ledes af formanden for Det Europæiske Råd, Herman Van Rompuy
1
.
Pakken består af:
-
-
-
-
-
-
et udkast til forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 om overvågningen
af medlemsstaternes budgetmæssige og økonomiske politikker
et udkast til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1467/97 om proceduren i
forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
et udkast til forordning om håndhævelse af budgetovervågningen i euroområdet
et udkast til forordning om forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancer
et udkast til forordning om håndhævelsesforanstaltninger til at korrigere uforholdsmæssigt
store makroøkonomiske ubalancer i euroområdet
et udkast til direktiv om krav til medlemsstaternes budgetrammer.
Fire af forslagene handler om reform af EU's stabilitets- og vækstpagt. De tager sigte på at styrke
overvågningen af finanspolitikkerne, idet der indføres bestemmelser om nationale finanspolitiske
rammer, og der mere konsekvent og på et tidligere tidspunkt anvendes håndhævelsestiltag over for
de medlemsstater, der ikke opfylder deres forpligtelser.
1
Taskforcens endelige rapport, 21. oktober 2010:
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_Data/docs/pressdata/en/ec/117236.pdf
6514/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.II.2011
Især det såkaldte omvendte flertal, hvorefter Kommissionens forslag om at pålægge en bøde
betragtes som vedtaget, medmindre Rådet afviser det med kvalificeret flertal, vil udløse sanktionen
mere automatisk end på nuværende tidspunkt. Der vil også blive lagt mere vægt på gældskriteriet i
stabilitets- og vækstpagten, hvor de medlemsstater, hvis gæld overskrider 60 % af BNP, skal tage
skridt til at nedbringe deres gæld med en hastighed, der er fastsat på forhånd, selv hvis deres
underskud ligger under tærsklen på 3 % af BNP.
De øvrige to forslag er målrettet mod makroøkonomiske ubalancer i EU. Her er sigtet at udvide
overvågningen af de økonomiske politikker, indføre muligheden for at pålægge bøder til de
medlemsstater, der er i en situation med uforholdsmæssigt store underskud. Risici for
makroøkonomiske ubalancer vil blive vurderet efter en resultattavle med økonomiske indikatorer.
6514/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453839_0009.png
14.II.2011
RENTEBESKATNING OG AFTALER OM BEKÆMPELSE AF SVIG
Rådet havde en orienterende drøftelse om
et udkast til direktiv, der skal styrke bestemmelserne i direktiv 2003/48/EF om beskatning
af renter fra opsparing
et udkast til aftale med Liechtenstein om bekæmpelse af svig og udveksling af
skatteoplysninger
et udkast til afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at forhandle aftaler om
bekæmpelse af svig og udveksling af skatteoplysninger med Andorra, Monaco og San
Marino samt en ny aftale med Schweiz.
Sagerne er en prioritet for formandskabet i de kommende måneder, jf. formandskabets
arbejdsprogram (18048/10). Formandskabet har til hensigt på baggrund af ministrenes
bemærkninger at arbejde videre i Rådets gruppe på højt plan vedrørende beskatning, så Rådet kan
gøre fremskridt hurtigst muligt.
Beskatning af renter fra opsparing
Hensigten med de foreslåede ændringer til direktiv 2003/48/EF er at afspejle udviklingstendenserne
i forbindelse med opsparingsprodukter og investoradfærd siden det først blev anvendt i 2005. De
har til formål at udvide direktivets anvendelsesområde til at omfatte alle indtægter fra opsparing og
produkter, der giver renter eller tilsvarende indkomst, og forhindre omgåelse af direktivet.
Ifølge direktiv 2003/48/EF skal medlemsstaterne udveksle oplysninger, således at de
rentebetalinger, som udbetales i en medlemsstat til fastboende med skattemæssigt hjemsted i en
anden medlemsstat, kan beskattes i overensstemmelse med lovene i den stat, hvor de har deres
skattemæssige hjemsted. I en overgangsperiode
1
opkræver Luxembourg og Østrig i stedet kildeskat
af de renteindtægter af opsparing, der betales til sparere med hjemsted i andre medlemsstater.
Foranstaltninger svarende til dem i direktivet finder anvendelse i Andorra, Liechtenstein, Monaco,
San Marino og Schweiz i henhold til aftaler indgået med EU og i ti af Nederlandenes og Det
Forenede Kongeriges afhængige og associerede territorier (Guernsey, Jersey, Isle of Man og syv
territorier i Caribien) i henhold til bilaterale aftaler indgået med hver af medlemsstaterne.
1
Længden af overgangsperioden afhænger af, om Andorra, Liechtenstein, Monaco, San Marino,
Schweiz og De Forenede Stater forpligtes til at udveksle oplysninger på anmodning, som fastlagt i
OECD-modelaftalen.
6514/11
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453839_0010.png
14.II.2011
Aftaler om bekæmpelse af svig
Udkastet til aftale med Liechtenstein omfatter svig i relation til både direkte og indirekte
beskatning. Aftalen indeholder en definition af svig, der dækker både fysiske og juridiske personer
(f.eks. selskaber), og som ikke kun omfatter falske dokumenter og falske selvangivelser, men også
indgivelse af ufuldstændige selvangivelser.
Teksten omfatter bestemmelser om samarbejde mellem parterne gennem udveksling af oplysninger,
som må forventes at være relevante for skatteadministrationerne. Den giver parterne mulighed for at
få administrativ bistand, der ikke kan afvises alene af den grund, at de ønskede oplysninger
indehaves af en bank eller en anden finansiel institution, samt retlig bistand i forbindelse med
handlinger, der er strafbare i henhold til parternes lovgivning. Der lægges op til
gennemførelsesforanstaltninger, som f.eks. beslaglæggelse, for handlinger, som hos begge parter
kan straffes med fængsel.
Udkastet til aftale med Liechtenstein kan senere anvendes som model for forhandling af aftaler med
Andorra, Monaco og San Marino, samt forhandlingen af en ny aftale med Schweiz, der vil udvide
eksisterende bestemmelser om indirekte beskatning til også at dække direkte beskatning.
6514/11
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453839_0011.png
14.II.2011
EU-BUDGETTET
Decharge for 2009
Rådet vedtog en henstilling til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kommissionen
for gennemførelsen af EU's almindelige budget for 2009 (dok.
5891/11 ADD 1).
Den nederlandske, svenske og britiske delegation undlod at stemme og vedtog en ensidig erklæring
(jf. bilaget).
Henstillingen er udarbejdet på grundlag af Revisionsrettens årsberetning
1
.
Rådet vedtog også henstillinger om meddelelse af decharge til direktørerne for 22 EU-agenturer,
seks EU-forvaltningsorganer og fem fællesforetagender for gennemførelsen af deres budgetter for
2009 (dok.
5892/11 ADD 1
+
5893/11 ADD 1
+
5894/11 ADD 1).
I overensstemmelse med EU's procedure for meddelelse af decharge for budgettet vil
henstillingerne nu blive forelagt Europa-Parlamentet sammen med Rådets konklusioner om en
række at Revisionsrettens særberetninger (dok.
5891/11 ADD 2).
Retningslinjer for 2012
Rådet vedtog konklusioner om fastlæggelse af prioriteter i forbindelse med EU's almindelige budget
for 2012.
Konklusionerne findes i dokument
5895/11.
De vil danne grundlag for forhandlingerne med
Europa-Parlamentet og Kommissionen senere i år.
I konklusionerne understreges det, at konsekvenserne af den økonomiske krise og de finanspolitiske
konsolideringstiltag stadig vil have konsekvenser for budgettet i 2012. Det understreges endvidere,
at der er behov for at tage hensyn til økonomiske og budgetmæssige begrænsninger på nationalt
niveau, idet der stadig gennemføres EU-programmer og -aktioner, herunder finansiering af
foranstaltninger med henblik på håndtering af virkningerne af krisen og forøgelse af væksten.
1
EUT C 303 af 9.11.2010.
6514/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453839_0012.png
14.II.2011
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I MARTS
Europa 2020-strategien: Makroøkonomisk og finanspolitisk vejledning til medlemsstaterne
Rådet vedtog konklusionerne i dokument
5991/11
og besluttede at fremsende dem til Det
Europæiske Råd med henblik på mødet den 24.-25. marts.
Den Europæiske Centralbank: Udnævnelse af et medlem af direktionen
Rådet vedtog en henstilling om udnævnelse af Peter Praet (Belgien) som medlem af direktionen for
Den Europæiske Centralbank som efterfølger for Gertrude Tumpel-Gugerell, hvis mandat udløber
den 31. maj.
Rådets henstilling vil blive forelagt for Det Europæiske Råd efter høring af Europa-Parlamentet og
ECB's Styrelsesråd, så Rådet kan træffe en afgørelse på mødet den 24.-25. marts.
6514/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453839_0013.png
14.II.2011
PROCEDURE I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD
Bulgarien, Danmark, Cypern og Finland
Rådet noterede sig en meddelelse fra Kommissionen, der vurderer de foranstaltninger, som
Bulgarien, Danmark, Cypern og Finland har truffet med henblik på at bringe det offentlige
underskud ned under den referenceværdi på 3 % af BNP, der er fastsat i EU-traktaten.
Det var enigt med Kommissionen om, at alle fire lande på grundlag af de foreliggende oplysninger
har truffet foranstaltninger, der udgør fyldestgørende fremskridt i retning af korrektion af det
uforholdsmæssigt store underskud inden for de frister, Rådet har fastsat i sine henstillinger, og at
der på nuværende tidspunkt ikke er behov for at tage yderligere skridt som led i EU's procedure i
forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud.
Bulgarien, Danmark, Cypern og Finland har været underlagt proceduren i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud siden juli 2010, hvor Rådet udstedte sine henstillinger. Rådet
opfordrede Bulgarien og Finland til at nedbringe deres underskud til under tærsklen på 3 % af BNP
senest i 2011, Cypern senest i 2012 og Danmark senest i 2013.
6514/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453839_0014.png
14.II.2011
FORBEREDELSE AF G20-MINISTERMØDET
Rådet godkendte EU-mandatet som forberedelse til et møde mellem G20-finansministrene og
centralbankcheferne, der skal finde sted den 18.-19. februar i Paris.
Mandatet indeholder fælles holdninger for både EU-institutionerne og de EU-medlemsstater, der
deltager i G20-topmødet, om de forskellige spørgsmål, som skal drøftes på mødet.
Mødet i Paris bliver det første af seks møder på ministerniveau, der er planlagt forud for G20-
topmødet den 3.-4. november 2011 i Cannes. G20-finansministrene og centralbankcheferne skal
også mødes i april, september og oktober, mens der er planlagt to andre G20-ministermøder om
landbrug og om beskæftigelse og arbejdsmarkeder i juni og oktober.
Frankrig overtog i november 2010 formandskabet for G20 for et år. Præsident Nicolas Sarkozy
fastlagde for nylig følgende prioriteter for formandskabet: at tage fat på de globale ubalancer,
reformere det internationale monetære system og tackle prisstigningerne på råvarer. Frankrig har
også forslået at oprette et permanent sekretariat for G20.
Drøftelserne i Paris forventes at dreje sig om den globale økonomi og G20-rammen for vækst,
reformen af det internationale monetære system, råvarer, finansiel regulering og visse andre emner,
som f.eks. udvikling.
6514/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453839_0015.png
14.II.2011
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Der blev afholdt følgende møder i tilknytning til Rådets samling:
-
Dialog om makroøkonomisk politik med arbejdsmarkedets parter
En dialog om makroøkonomiske spørgsmål fandt sted den 14. februar mellem formandskabet,
Kommissionen, Den Europæiske Centralbank og formanden for Eurogruppen på den ene side og
arbejdsmarkedets parter (arbejdsgiver- og fagforeningsrepræsentanter på EU-niveau samt
repræsentanter for offentlige virksomheder og SMV'er) på den anden side.
-
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater mødtes i Eurogruppen den 14. februar.
-
Ministermøde om den europæiske stabilitetsmekanisme
Ministrene afholdt et møde den 14. februar om forberedelsen af en europæisk stabilitetsmekanisme
for at sikre den finansielle stabilitet i euroområdet.
-
Morgenmadsmøde for ministrene
Ministrene mødtes til morgenmad for at drøfte den økonomiske situation.
6514/11
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453839_0016.png
14.II.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
BESKATNING
Administrativt samarbejde om direkte beskatning
Rådet vedtog et direktiv om administrativt samarbejde om direkte beskatning, der skal styrke den
gensidige bistand mellem medlemsstaterne og sikre, at OECD's standarder for udveksling af
oplysninger efter anmodning gennemføres i EU, så skatteunddragelse og skattesvig bedre kan
bekæmpes.
Flere oplysninger findes i pressemeddelelse
6554/11.
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om anvendelsesområdet for EU's adfærdskodeks
for erhvervsbeskatning og vedtog følgende konklusioner.
"Gruppen på højt plan drøftede det nuværende anvendelsesområde for adfærdskodeksen for
erhvervsbeskatning i overensstemmelse med Økofinrådets konklusioner af 7. december 2010 (dok.
17380/10
FISC 149).
Gruppen gav udtryk for, at indkomstbeskatning af fysiske personer generelt falder uden for
kodeksens anvendelsesområde. Visse aspekter af en sådan beskatning kan dog tages i betragtning
under særlige omstændigheder.
Ordningerne for Isle of Man og Jersey (dok.
16766/10
FISC 139 punkt 12) falder ind under
adfærdskodeksens anvendelsesområde af følgende grunde:
1.
Aktionærer beskattes ikke udelukkende af faktiske udbytter, men også af skønnede
uddelinger. Kombinationen af de to sikrer nuværende beskatning af erhvervsindtægter på
aktionærniveau.
2.
Nuværende erhvervsindtægter beskattes effektivt på aktionærniveau via skønnet uddeling
eller fordelingsbestemmelser. Ordningen er udformet som et system, der bygger på aktionær- og
selskabsbeskatning for at sikre kombineret beskatning af erhvervsindtægter.
6514/11
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453839_0017.png
14.II.2011
3.
Den ordning, efter hvilken nuværende erhvervsindtægter beskattes på aktionærniveau via
skønnet uddeling eller fordelingsbestemmelser, finder kun anvendelse på bosiddende aktionærer og
skaber derved et instrument til at beskytte nationale skatteindtægter og tiltrække ikke-bosiddende
aktionærer.
4.
Ordningen er et alternativt middel til at beskatte indenlandske erhvervsindtægter snarere end
en foranstaltning til bekæmpelse af skatteunddragelse.
Disse konklusioner foregriber ikke en yderligere præcisering af adfærdskodeksens
anvendelsesområde nødvendiggjort af en gennemgang af andre ordninger med potentielt skadelige
virkninger."
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Zimbabwe – restriktive foranstaltninger
Rådet reviderede nogle af EU's restriktive foranstaltninger over for Zimbabwe og slettede 35 navne
på listen over personer omfattet af visumforbud og indefrysning af aktiver.
EU's øvrige restriktioner forbliver i kraft, indtil der gøres konkrete fremskridt med demokratiske
reformer i Zimbabwe. Rådet er rede til når som helst at tage sine afgørelser op til fornyet
overvejelse i lyset af den videre udvikling.
Rådet vedtog mere specifikt en afgørelse om forlængelse med yderligere et år indtil den 20.
februar 2012 af de restriktive foranstaltninger - indført første gang i 2002 - som følge af
bekymringen over vold og krænkelser af menneskerettighederne begået af styret i Zimbabwe
(6102/11 +
5989/11).
De restriktive foranstaltninger omfatter et forbud mod salg til Zimbabwe af våben og udstyr, der
kan anvendes til intern undertrykkelse, et forbud mod at rejse ind i eller gennem EU-medlemsstater
for personer, hvis aktiviteter i alvorlig grad undergraver demokratiet, respekten for
menneskerettighederne og retsstatsprincipperne i Zimbabwe, og en indefrysning af aktiver, som
gælder for fysiske og juridiske personer, enheder og organer, der støtter styret økonomisk.
Listen over indefrysning af aktiver og visumforbud indeholder nu navnene på 163 personer og
31 enheder. Listen offentliggøres i Den Europæiske Unions Tidende den 16. februar.
Rådet vedtog desuden en afgørelse om forlængelse med yderligere et år indtil den 20. februar 2012
af foranstaltningerne - indført første gang i 2002 - i henhold til artikel 96 i AVS-EU-partnerskabs-
aftalen, så det forbydes at kanalisere udviklingsbistand fra EU via Zimbabwes regering (5726/11 +
6016/11).
EU fastholder dog sit engagement over for Zimbabwes befolkning ved at yde løbende bistand til at
opfylde folkets behov og siden 2009 også til støtte for den nationale samlingsregerings
reformdagsorden.
6514/11
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453839_0018.png
14.II.2011
Stillehavslandene - Foreløbig økonomisk partnerskabsaftale
Rådet godkendte indgåelsen af en foreløbig økonomisk partnerskabsaftale med Stillehavslandene,
dvs. Papua Ny Guinea og Fijiøerne (5536/11 +
COR1).
Forhandlingerne om den foreløbige aftale blev afsluttet i november 2007. Europa-Parlamentet
godkendte den 19. januar 2011 aftalens indgåelse.
Aftalens tekst findes i
5558/2/09 REV 2.
Den Europæiske Udviklingsfond
Rådet vedtog en henstilling til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kommissionen
for gennemførelsen af transaktionerne under 8., 9. og 10. EUF for regnskabsåret 2009 (5469/11,
5472/11, 5473/11).
Det noterede sig også bemærkningerne fra Rådets AVS-Gruppe til Revisionsrettens årsberetning
om disse transaktioner (6003/11) og en erklæring om Revisionsrettens revisionserklæring for de
samme transaktioner (6053/11).
Bilag
Fælles erklæring underskrevet af den nederlandske, svenske og britiske delegation
Med hensyn til
Den Europæiske Revisionsrets årsberetning om gennemførelsen af EU-budgettet for 2009
meddelelse af decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budgettet for regnskabsåret
2009
udkastet til Rådets henstilling
5891/11
FIN 47 PE-L14+
ADD1
+
ADD 2:
6514/11
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453839_0019.png
14.II.2011
Nederlandene, Sverige og Det Forenede Kongerige er betænkelige ved,
o
at Den Europæiske Revisionsret for 16. år i træk ikke har kunnet afgive en positiv
revisionserklæring uden forbehold for EU's budget som helhed
o
at det langsomme tempo i reformerne af den finansielle forvaltning af EU's midler
skader troværdigheden af EU's budget som helhed.
Nederlandene, Sverige og Det Forenede Kongerige fremhæver, at uafhængig revision på
EU-plan er en funktion af afgørende vigtighed, og vi støtter derfor kraftigt Den Europæiske
Revisionsrets arbejde.
Nederlandene, Sverige og Det Forenede Kongerige er enige med Den Europæiske Revi-
sionsret i, at forbedring af udgifternes kvalitet bør prioriteres højt, så der opnås væsentligt
bedre resultater i årsberetningen vedrørende budgettet for 2010.
Nederlandene, Sverige og Det Forenede Kongerige ønsker, at der tages konkrete skridt til at
nå følgende specifikke mål, inden Rådet drøfter meddelelsen af decharge for 2010-
budgettet:
o
Medlemsstaterne er ansvarlige for anvendelsen af de fleste midler over EU-budgettet
i samarbejde med Kommissionen. Medlemsstaterne er ansvarlige for at gennemføre
kontroller og indføre et reelt og effektivt kontrolsystem. Kommissionen opfordres til
som led i en tættere dialog med medlemsstaterne at fremsætte forslag og styrke
medlemsstaternes ansvar. Medlemsstaterne bør stå til regnskab for forvaltningen af
EU-midler på nationalt plan og for, at de interne kontrolsystemer fungerer korrekt.
o
Af hensyn til gennemsigtigheden og for at tilskynde til forsvarlig økonomisk
forvaltning bør medlemsstaternes årlige sammendrag offentliggøres. Samtidig bør
medlemsstaterne have pligt til at medtage en analyse af dataene vedrørende den
finansielle forvaltning som en integrerende del af de årlige sammendrag.
o
For at støtte en risikobaseret tilgang til revision er det nødvendigt med en mere
struktureret dialog mellem Revisionsretten, Kommissionen og medlemsstaterne.
Kommissionen bør fremsætte forslag, der skal det gøre muligt at fokusere kraftigere
på revision af store projekter og institutioner, hvor der tidligere er påvist risici.
De kommende forhandlinger om finansforordningen bliver en anledning til at gå videre med
disse forslag.
6514/11
19
DA