Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3074 - konkurrenceevne Bilag 2
Offentligt
Samlenotat
Konkurrenceevnerådsmøde den 9.-10. marts 2011 (forskningsdelen)
Punkt 1:
Det Europæiske Semester: Årlig vækstundersøgelse fra Side 2
Kommissionen
KOM (2011) 11
- Præsentation fra Kommissionen
- Udveksling af synspunkter
Midtvejsevalueringen af det 7. Rammeprogram for
forskning
KOM (2011) 52
- Vedtagelse af rådskonklusioner
Side 6
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Punkt 2:
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.vtu.dk
1680 5408
Punkt 3:
Europa 2020 Flagskibsinitiativ – Innovation i EU
Side 8
KOM (2010) 546
a) Opfølgning på Det Europæiske Råds møde den 4. fe-
bruar 2011
- Information fra Formandskabet og Kommissionen
b) Pilot Innovationspartnerskab om Aktiv og Sund Ald-
ring
- Vedtagelse af rådskonklusioner
Sagsnr.
Dok nr.
Side
11-103174
1723701
1/10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 1:
Det Europæiske Semester: Årlig vækstundersøgelse fra Kom-
missionen
KOM (2011) 11
-
Udveksling af synspunkter
1) Resumé
Den nye ramme for de økonomiske samarbejdsprocesser i EU fra 2011, Det Eu-
ropæiske Semester, indledes med den årlige vækstundersøgelse, som udarbejdes
af Kommissionen. Vækstundersøgelsen blev offentliggjort den 12. januar 2011.
Den indeholder en sammenfatning med økonomiske anbefalinger til EU som hel-
hed og tre baggrundsrapporter, herunder en fremskridtsrapport om Europa
2020-strategien, en makroøkonomisk rapport og en beskæftigelsesrapport. Rap-
porten vil blive forelagt for Europa-Parlamentet og Rådet og vil danne grundlag
for Det Europæiske Råds retningslinjer og konklusioner med henblik på EU-
landenes fremlæggelse af stabilitets- og konvergensprogrammer med mellemfri-
stede økonomiske politiske planer samt nationale reformprogrammer i april.
På Konkurrenceevnerådsmødet (forskningsdelen) den 9. marts 2011 er der lagt
op til en drøftelse af den forskningspolitiske del af vækstundersøgelsen.
2) Baggrund
EU-landene besluttede i september 2010 at introducere en ny ramme for de øko-
nomiske samarbejdsprocesser i EU, Det Europæiske Semester. Formålet med et
Europæisk Semester er at have drøftelser af EU-landenes økonomiske politik forud
for vedtagelsen af national politik. Det Europæiske Semester vil dække alle ele-
menter af den økonomiske overvågning, herunder koordinationsprocesserne under
Stabilitets- og Vækstpagten, Europa 2020-strategien og den kommende nye over-
vågning af makro-økonomiske ubalancer, som fortsat er under forhandling.
Det Europæiske Semester betyder, at stabilitets- og konvergensprogrammerne samt
de nationale reformprogrammer fremrykkes og synkroniseres, så de vil blive afle-
veret på samme tid og vurderet samtidig af Kommissionen, mens de dog fastholdes
som separate instrumenter. Det Europæiske Semester udgør dermed en mere inte-
greret tilgang til den økonomiske politik i EU og er sammen med den øvrige styr-
kelse af det økonomiske samarbejde en del af en samlet tilgang til økonomisk gen-
opretning og en holdbar økonomisk politik fremadrettet.
Kommissionens vækstundersøgelse, som blev offentliggjort den 12. januar 2011,
er det første led i Det Europæiske Semester. Vækstundersøgelsen er tiltænkt som
et redskab til at sikre en bedre økonomisk overvågning og koordinering og vil
danne grundlag for Det Europæiske Råds retningslinjer og konklusioner med
henblik på EU-landenes udarbejdelse og fremlæggelse af deres stabilitets- og
konvergensprogrammer med mellemfristede økonomiske politiske planer samt
deres nationale reformprogrammer i april 2011.
3) Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4) Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5) Formål og indhold
I vækstundersøgelsen redegør Kommissionen for sin samlede vurdering af EU’s
økonomiske situation, makroøkonomiske ubalancer og makrofinansielle risici
samt økonomisk-politiske udfordringer, herunder fremskridt med hensyn til
strukturreformer og hovedmålene i Europa 2020-strategien, idet der foretages en
vurdering af de mål, som medlemslandene har stillet i de midlertidige nationale
reformprogrammer. Kommissionen kommer med økonomiske anbefalinger til EU
som helhed.
Vækstundersøgelsen indeholder en sammenfatning med økonomiske anbefalinger
til EU som helhed og tre baggrundsrapporter, herunder en fremskridtsrapport om
Europa 2020-strategien, en makroøkonomisk rapport og en beskæftigelsesrap-
port.
Der præsenteres følgende ti økonomiske anbefalinger, hvoraf anbefaling 1) har
en direkte forskningspolitisk indflydelse samt anbefaling 9) har en indirekte ind-
flydelse på innovationspotentialet i Europa:
Makroøkonomiske forudsætninger for vækst
1) Der skal gennemføres en stram finanspolitisk konsolidering
– Bør gennemføres på grundlag af de strammere finanspolitiske regler,
som Kommissionen foreslår, og opprioritere bæredygtige vækstven-
lige udgifter på områder som forskning og innovation, uddannelse og
energi.
2) De makroøkonomiske ubalancer skal korrigeres
3) Stabiliteten i den finansielle sektor skal sikres
Mobilisering af arbejdsmarkederne, jobskabelse
4) Det skal gøres mere attraktivt at arbejde
5) Der skal ske en reform af pensionsordningerne
6) De arbejdsløse skal i arbejde igen
7) Der skal skabes balance mellem sikkerhed og fleksibilitet
Fremskyndelse af vækstfremmende foranstaltninger
8) Potentialet i det indre marked skal udnyttes
9) Der skal tiltrækkes privat kapital til at finansiere væksten
– Kommissionen vil fremsætte forslag om projektobligationer og for-
slag om, at risikovillige kapitalfonde skal kunne operere hvor som
helst i EU, bl.a. for at sikre adgang til risikovillig kapital for SMV’er
og innovative virksomheder.
10) Der skal gives omkostningseffektiv adgang til energi
Vedrørende den videre implementering af Det Europæiske Semester lægges der
op til følgende fremgangsmåde:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På rådsmødet (konkurrenceevne) den 9.-10. marts 2011 drøftes vækstunder-
søgelsen for så vidt angår forskningspolitik, ligesom vækstundersøgelsen
drøftes i en række andre rådsformationer.
På Det Europæiske Råd den 24.-25. marts 2011 udstikkes den økonomiske
retning for EU og anbefalinger til medlemslandene.
I april 2011 vil medlemslandene fremlægge deres stabilitets- og konvergens-
programmer og nationale reformprogrammer.
I juni 2011 vil Rådet (økonomi og finans) og Rådet (beskæftigelse, socialpo-
litik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) i samarbejde med andre relevante
rådsformationer på baggrund af de fremlagte stabilitets- og konvergenspro-
grammer og nationale reformprogrammer vedtage landespecifikke retnings-
linjer med konkrete udtalelser og anbefalinger.
6) Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7) Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8) Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljø-
et eller sikkerhedsniveauet
Initiativer, der styrker overvågningen samt koordineringen af EU-landenes øko-
nomiske politik og bidrager til sundere økonomisk politik, herunder gennem
strukturreformer samt tidligere korrektion af ubalancer, har positive samfunds-
økonomiske konsekvenser.
9) Høring
Sagen behandles i EU-specialudvalget for forskning.
10) Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forventer at tage konklusionerne og anbefalingerne i vækstundersøgel-
sen til efterretning.
Regeringen har i forbindelse med fremsendelsen af Danmarks Foreløbige Nationa-
le Reformprogram anført, at man har et foreløbig nationalt mål for forskning og
udvikling på 3 pct., hvoraf 1 pct., baseret på den danske beregningsmodel, er of-
fentlig finansieret forskning.
11) Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at tage konklusionerne og anbefalingerne i vækstun-
dersøgelsen til efterretning.
12) Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget om et Europæisk Semester har senest været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og uden-
rigsanliggender) den 31. januar 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 2:
Midtvejsevaluering af det 7. rammeprogram for forskning
KOM (2011) 52
- Vedtagelse af rådskonklusioner
1.
Resumé
EU’s nuværende rammeprogram for forskning og lånefaciliteten Risk-Sharing
Finance Facility er blevet midtvejsevalueret af uafhængige ekspertgrupper.
Kommissionen har offentliggjort en meddelelse, hvor den svarer på
midtvejsevalueringernes anbefalinger og erklærer sig enige i dem. Rådet hilser
midtvejsevalueringerne og Kommissionens første tiltag til at adressere
anbefalingerne velkommen.
Det forventes, at der på rådsmødet vil blive vedtaget Rådskonklusioner
vedrørende Midtvejsevalueringen af det 7. rammeprogram for forskning.
2. Baggrund
Midtvejsevalueringen af EU’s nuværende rammeprogram for forskning (FP7) har
til formål at analysere og drage fremadrettede konklusioner på baggrund af de fo-
reløbige erfaringer med FP7 med henblik på at give anbefalinger for beslutninger
om den resterende del af FP7 og for det kommende rammeprogram. Evalueringen
blev iværksat i 2010 og blev offentliggjort 12. november 2010. Den blev udar-
bejdet af en ekspertgruppe nedsat af Kommissionen. Ekspertgruppen kommer
med en række anbefalinger i sin rapport.
9. februar 2011 offentliggjorde Kommissionen sit svar på midtvejsevalueringens
anbefalinger og svarede samtidigt på midtvejsevalueringen af the Risk-Sharing
Finance Facility (RSFF), der er et instrument skabt af Kommissionen og den Eu-
ropæiske Investeringsbank (EIB), der skal gøre det lettere for virksomheder, in-
stitutioner mv. at optage lån, der fremmer forskning og udvikling.
Kommissionen erklærer sig i sit svar overordnet enig i de anbefalinger, der er
fremsat i begge evalueringer.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
I udkastet til konklusioner hilser Rådet midtvejsevalueringen velkommen. Endvidere
anerkender Rådet Kommissionens nylige tiltag som et første skridt i forhold til at
adressere ekspertgruppens anbefalinger. Rådet finder, at de centrale anbefalinger fra
ekspertgruppen er et værdifuldt bidrag til gennemførelsen af den resterende periode af
FP7 og på dette grundlag fremsættes der i udkastet til rådskonklusioner følgende be-
tragtninger:
Rådet lægger vægt på forskningsinfrastrukturs betydning og en holistisk forsknings-
og innovationsstrategi, der prioriterer deltagelse af et bredt spektrum af små og store
virksomheder, universiteter og forsknings- og teknologiorganisationer. Rådet hilser i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
den forbindelse Kommissionens intention om at fokusere mere på at finansiere projek-
ter, der bringer forskningsresultater tættere på markedet velkommen.
Rådet er enig i midtvejsevalueringens fokus på nødvendigheden af et ’kvantespring’ i
retning af forenkling af rammeprogrammet og er også enig i, at rammeprogrammets
opslag skal være bredere. Rådet understreger ligeledes vigtigheden af at fokusere på
uddannelse som en del af videntrekanten, for dermed at sikre, at koblingen mellem
forskning og innovation er komplementeret af forskeruddannelse.
Vedrørende instrumenter lægger Rådet vægt på at inddrage erfaringerne fra de nuvæ-
rende instrumenter med henblik på at strømline porteføljen af instrumenter i det
kommende rammeprogram. I den forbindelse mener Rådet, at nye instrumenter kun
skal introduceres efter nøje overvejelse.
Derudover skal der lægges vægt på en øget deltagelse af kvinder i rammeprogrammet.
Rådet mener i den forbindelse, at det tidligere vedtagne mål om 40 procents deltagelse
af kvinder stadig er gyldigt. For at sikre en øget deltagelse fra medlemslande med lav
repræsentation, mener Rådet, at der bør lægges vægt på større synergi mellem ram-
meprogrammet og strukturfondene og understreger samtidigt vigtigheden af People-
programmet for at øge potentialet for forskere fra disse lande i rammeprogrammet
Rådet understreger også vigtigheden af internationalt samarbejde med andre regioner i
verden og understreger nødvendigheden af en evaluering af den eksisterende tilgang
til internationalt samarbejde.
Vedrørende the Risk-Sharing Finance Facility hilser Rådet evalueringens positive
konklusioner velkommen. Rådet erklærer sig derfor enig i Kommissionens anbefaling
om at frigive et yderligere EU-bidrag på 500 millioner euro for perioden 2011-2013.
Vedrørende EU’s fremtidige finansiering af forskning og innovation hilser Rådet
Kommissionens intention om at fremsætte et forslag til fremtidige programmer i en
overordnet ramme (Common Strategic Framework) velkommen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet og
beskyttelsesniveauet
Sagen har i sig selv ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Høring
Sagen behandles i EU-specialudvalget for forskning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen støtter op om midtvejsevalueringens anbefalinger og ser positivt på, at der
inden for de mulige rammer arbejdes for at implementere disse anbefalinger allerede i
den resterende periode af FP7.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle lande kan støtte udkastet til rådskonklusioner.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud
for rådsmødet (konkurrenceevne) den 25.-26. november 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 3:
Europa 2020 flagskibsinitiativ – Innovation i EU
KOM (2010) 546
a) Opfølgning på Det Europæiske Råds møde den 4. febr. 2011
- Information fra formandskabet og Kommissionen
b) Pilot Innovationspartnerskab om Aktiv og Sund Aldring
- Vedtagelse af rådskonklusioner
1.
Resumé
Det Europæiske Råd fokuserede på sit møde den 4. februar 2011 på to sektorer af
betydning for Europa 2020-startegien, nemlig energi og innovation.
For så vidt angår innovation så efterlyste Det Europæiske Råd gennemførelsen af
en strategisk og integreret tilgang, der kan sætte skub i innovation og udnytte
Europas intellektuelle kapacitet fuldt ud til gavn for borgere, virksomheder –
navnlig SMV’er – og forskere. Rådet vil overvåge fremskridtene på området som
led i opfølgning på Europa 2020-strategien.
Det Europæiske Råd besluttede i december 2010 at acceptere Kommissionens
forslag om at igangsætte et pilotinnovationspartnerskab om sund og aktiv
aldring. Innovationspartnerskaberne er et af initiativerne i Kommissionens
meddelelse om Innovation i EU fra 6. oktober 2010. Kommissionen har besluttet
at nedsætte en midlertidig styregruppe, der skal komme med anbefalinger til en
stratetisk implementeringsplan. I udkastet til rådskonklusioner lægges der op til,
at Rådet bliver repræsenteret i styregruppen af de nuværende trio-lande Spanien,
Belgien og Ungarn samt det kommende formandskabsland Polen.
Det forventes, at der på rådsmødet vil blive vedtaget rådskonklusioner
vedrørende Pilot Innovationspartnerskabet om Aktiv og Sund Aldring.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen vedtog i oktober 2010 ét af de syv flagskibsinitiativer in-
den for Europa 2020-strategien: Innovation i EU. Det Europæiske Råd havde på
sit møde den 4. februar 2011 en særskilt behandling af initiativet.
Herudover havde Det Europæiske Råd i december 2010 besluttet at acceptere
Kommissionens forslag om at igangsætte et Pilot Innovationspartnerskab om Ak-
tiv og Sund Aldring. Innovationspartnerskaberne er et af initiativerne i Kommis-
sionens meddelelse om Innovation i EU fra 6. oktober 2010.
De europæiske innovationspartnerskaber skal fokusere på store samfundsmæssige
udfordringer, der samtidig indeholder et væsentligt markedspotentiale. Endemålet
er at øge Europas konkurrenceevne inden for disse udvalgte områder. Dette skal
ske ved at koordinere aktiviteter fra grundforskning, til anvendt forskning og til
innovation. Derudover vil der også være fokus på emner som standardisering og
patenter.
Kommissionen besluttede i slutningen af 2010, at pilotinnovationspartnerskabet
om sund og aktiv aldring skal handle om følgende 3 emner:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
961244_0009.png
Forebyggelse og sundhedsfremme - medicinsk teknologi, medicin for og
behandling af aldersrelaterede kroniske sygdomme og andre lidelser
integrerede sundhedsydelser og sociale tjenester for ældre, som forbedrer
hjemmepleje og selvpleje og nye omfattende innovative løsninger til lang-
sigtet pleje af de ældre
uafhængig, aktiv livsførelse for ældre mennesker, hjulpet af innovative
produkter, anordninger og tjenesteydelser.
Kommissionen har besluttet at nedsætte en midlertidig styregruppe, der skal
komme med anbefalinger til en strategisk implementeringsplan (Strategic Imple-
mentation Plan) i løbet af sommeren 2011. Styregruppen vil blandt andet bestå af
de ansvarlige kommissærer, fire repræsentanter fra Rådet på ministerniveau, tre
repræsentanter fra Europaparlamentet og derudover andre offentlige og private
aktører inden for området. Danmark har i denne forbindelse arbejdet aktivt for, at
relevante rådsformationer er repræsenteret i styregruppen med henblik på at sikre
tværfaglighed.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Ad a) Opfølgning på Det Europæiske Råds møde den 4. februar 2011:
For så vidt angår innovation så efterlyste Det Europæiske Råd gennemførelsen af
en strategisk og integreret tilgang, der kan sætte skub i innovation og udnytte
Europas intellektuelle kapacitet fuldt ud til gavn for borgere, virksomheder –
navnlig SMV’er – og forskere. Rådet vil overvåge fremskridtene på området som
led i opfølgning på Europa 2020-strategien. Konkret anførte Det Europæiske Råd
desuden følgende:
Kommissionen blev opfordret til at udvikle én enkelt integreret indikator,
der muliggør en bedre overvågning af fremskridtene inden for innovation.
Innovation skal bidrage til, at EU kan tackle de mest kritiske
samfundsmæssige udfordrigner.
Europa har behov for et fælles forskningsrum foir at tiltrække talenter og
investeringer. Dette skal være gennemført senest i 2014 for derved at
skabe et reelt indre marked for viden, forskning og innovation. Navnlig
bør der gøres en indsats for at forbedre mobiliteten og karrieremuligheder
for forskere, mobiliteten for studerende på de videregående uddannelser
og Europas tiltrækningskraft for udenlandske forskere.
I konklusionerne fra Det Europæiske Råd er det desuden understreget, at Rådet vil ta-
ge de nødvendige politiske beslutninger om fremtidige innovationspartnerskaber, før
nye partnerskaber igangsættes. Det vil sige, at Det Europæiske Råd lægger vægt på, at
Kommissionen ikke lancerer nye europæiske innovationspartnerskaber, før Rådet har
besluttet det.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
961244_0010.png
Ad b) Pilot Innovationspartnerskab om Aktiv og Sund Aldring:
I udkastet til konklusioner bliver Kommissionens arbejde med at gennemføre Pilot In-
novationspartnerskabet om Aktiv og Sund Aldring hilst velkommen, og Rådet giver
sin støtte til at nedsætte en styregruppe, der skal give anbefalinger til en strategisk im-
plementeringsplan. I udviklingen af Pilot Innovationspartnerskabet lægger Rådet vægt
på at inddrage relevante eksisterende initiativer. I udkastet til rådskonklusioner lægges
der op til, at det nuværende trio-formandskab bestående af Spanien, Belgien og Un-
garn samt det indkommende formandskabsland Polen, skal være Rådets repræsentan-
ter i styregruppen.
Rådet opfordrer Kommissionen til at fortsætte arbejdet med at udvikle innovations-
partnerskaberne og understreger vigtigheden af, at innovationspartnerskaberne har
enkle og gennemskuelige procedurer, der respekterer den frivillige karaktér af koordi-
neringen af medlemslandenes relevante aktiviteter inden for aktiv og sund aldring.
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet og
beskyttelsesniveauet
Sagen har i sig selv ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Høring
Sagen behandles i EU-specialudvalget for forskning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter op om igangsættelsen af Pilot Innovationspartnerskabet om
Aktiv og Sund Aldring og imødeser den kommende evaluering af pilot innovati-
onspartnerskabet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle lande kan støtte udkastet til rådskonklusioner.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud
for rådsmødet (konkurrenceevne) den 25.-26. november 2010.