Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3075 - miljø Bilag 2
Offentligt
KLIMA-OG ENERGIMINISTERIET,
24.FEBRUAR, 2011
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETS
EUROPAUDVALG
Miljørådsmøde (klimapunkterne)
den 14. marts 2011
Indholdsfortegnelse
5. Kommissionens meddelelse"
Fælles landbrugspolitik på vej mod 2020"
KOM 2010(672)
-
Udveksling af synspunkter
6. Bidrag til det Europæiske Semester- Den Årlige Vækstundersøgelse
KOM 2011(11)
- Udveksling af synspunkter
7. Klimaforandringer: vurdering af situationen efter UNFCCC COP 16
Doc. 5935/11/11
- Vedtagelse af Rådskonklusioner og udveksling af synspunkter
Side 2
Side 17
Side 24
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
961524_0002.png
5. Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget om den fælles landbrugspolitik på vej mod 2020 – fremtidens
udfordringer: fødevarer, naturressourcer og landdistrikter
KOM 2010(672)
Udveksling af synspunkter.
Revideret genoptryk af Fødevareministeriets samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg
den 24. februar 2011. Ændringer er markeret i margenen. Notatet oversendes tillige til Folketingets
Energipolitiske Udvalg og Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Resumé
Kommissionen har den 18. november 2010 præsenteret sin meddelelse om reformkursen for den
fælles landbrugspolitik på vej mod 2020. Konkrete forslag forventes fremlagt i sommeren 2011.
Meddelelsen fokuserer på, at reformen af den fælles landbrugspolitik skal tilvejebringe
instrumenter med henblik på at imødekomme de fremtidige nye udfordringer som
fødevareforsyningssikkerhed, bæredygtig forvaltning af naturressourcer, klimaforandringer, global
konkurrence, lokal beskæftigelse og territorial balance. Kommissionen opstiller i meddelelsen tre
optioner – 1) status quo med mindre tilpasninger, 2) mere balanceret, målrettet og bæredygtig
støtte og 3) en mere omfattende reform af den fælles landbrugspolitik. Kommissionen beskriver
hovedsageligt elementerne i option 2.
Baggrund
Kommissionen har den 18. november 2010 præsenteret sin meddelelse om den fælles
landbrugspolitik på vej mod 2020 til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget. Forslag til juridiske tekster forventes fremlagt i sommeren 2011.
Meddelelsen er modtaget i en dansk sprogversion den 23. november 2010.
Meddelelsen er sat på dagsordenen for rådsmøde (Miljø) den 14. marts 2011 mhp. udveksling af
synspunkter om input vedr. klima, miljø- og energi komponenterne til den videre behandling af den
fremtidige landbrugspolitik i rådsformationen landbrug og fiskeri.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete forslag.
Formål og indhold
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
961524_0003.png
Kommissionens meddelelse skitserer i meget generelle vendinger, hvilken retning Kommissionen
finder, at den fremtidige fælles landbrugspolitik skal tage. Dermed påbegyndes drøftelserne om
rammerne for EU’s landbrugspolitik for perioden 2014-2020. Meddelelsen indeholder ikke
angivelse af nogen beløbsstørrelser for støtteniveauer eller budgetandele. Reformen af den fælles
landbrugspolitik skal ses i sammenhæng med forhandlingerne om de finansielle rammer, som
ventes at finde sted sideløbende med landbrugsforhandlingerne. Kommissionen har i meddelelsen
fastholdt behovet for en stærk fælles landbrugspolitik, struktureret omkring to søjler.
Kommissionen argumenterer for, at den fælles landbrugspolitik skal forholde sig til de fremtidige
nye udfordringer såsom fødevareforsyningssikkerhed, bæredygtig forvaltning af naturressourcer,
klimaforandringer, global konkurrence, lokal beskæftigelse og territorial balance. Meddelelsen
berører spørgsmålet om omfordeling af den direkte støtte, redesign af søjle I og målretning af den
direkte støtte, samt fastholdelse og udvidelse af den nuværende søjle II.
Kommissionen fremhæver følgende 3 overordnede udfordringer for den fælles landbrugspolitik:
1) Fødevareforsyningssikkerhed, det vil sige, at der skal produceres fødevarer til forbrugerne af høj
kvalitet og i et bredt udvalg, herunder lokale produkter. Produktionen vil i fremtiden være
præget af et mere konkurrencepræget miljø, større usikkerhed og øget prisvolatilitet.
2) Miljø og klimaforandringer, det vil sige, at man bør udnytte landbrugssektorens potentiale til at
bidrage til opfyldelse af EU’s klima- og energimål, herunder afbøde klimaforandringer og
bidrage til reduktion af CO
2
udslip.
3) Territorial balance, fastholdelse af en territorial balance i erkendelse af, at landbrugsproduktion
er en afgørende faktor for økonomien i landdistrikterne gennem koblingen til tilknyttede
sektorer inden for særligt fødevarer, turisme og handel.
Ved at imødekomme disse udfordringer finder Kommissionen, at den fælles landbrugspolitik også
vil bidrage til Europa 2020 strategiens mål om intelligent, bæredygtig og inkluderende grøn vækst.
Fremtidige instrumenter
Den fælles landbrugspolitik skal ifølge Kommissionen også fremover baseres på 2 søjler, hvor søjle
I skal indeholde støtte, som ydes til alle landbrugerne på årlig basis, mens søjle II skal indeholde
støtteredskaber, der giver medlemsstaterne tilstrækkelig fleksibilitet til at afpasse støtten til
medlemsstaternes særlige behov på en flerårig basis.
Direkte støtte (søjle I)
Den fremtidige direkte støtte, der ydes til aktive landbrugere, foreslås baseret på følgende
principper:
En afkoblet ensartet grundlæggende indkomststøtte til alle landbrugere på regionalt niveau,
forudsat opfyldelse af krydsoverensstemmelseskravene. Denne støtte ventes underlagt et øvre
støtteloft (capping).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
961524_0004.png
En obligatorisk ”grøn” komponent til støtte, der baseres på enkle, generelle, ikke-aftalebaserede
og årlige miljøtiltag i EU, som for eksempel permanente græsarealer, grønt plantedække,
omdriftskrav og økologisk braklægning. Derudover foreslår Kommissionen, at man skal
undersøge muligheden for at inkorporere de krav, der gælder for de nuværende Natura 2000-
områder og at udbygge visse elementer af kravene om God Landbrugs- og Miljømæssig stand
(GLM).
En supplerende indkomststøtte til støtten under søjle II, der ydes til landbrugere i områder med
naturlige begrænsninger (herunder ugunstigt stillede områder).
En for medlemsstaterne frivillig koblet støtte med henblik på at tage hensyn til særlige
problemer i visse regioner.
En fastsættelse af en enkel og specifik støtteordning for små landbrugere med henblik på at
opretholde konkurrenceevnen og beskæftigelsen i landdistrikterne.
Forenkling af reglerne for krydsoverensstemmelse. Det skal overvejes at inddrage
vandrammedirektivet i anvendelsesområdet for reglerne om krydsoverensstemmelse, når
direktivet er gennemført.
Markedsforanstaltninger (under søjle I)
Kommissionen vil overordnet set fastholde den nuværende markedsorientering af den fælles
landbrugspolitik, idet Kommissionen dog vil foreslå en forenkling og justering af de nuværende
markedsinstrumenter, herunder introducere yderligere elementer, som for eksempel forlængelse af
interventionsperioden, anvendelse af klausuler om forstyrrelse af markedet og støtte til privat
oplagring. Kommissionen vil forbedre sukkersektorens konkurrencedygtighed ved at foreslå, at det
skal undersøges, hvilke muligheder, herunder en eventuel kvoteudfasning, der er ved de nuværende
sukkerkvoters ophør i 2014/15. Endelig foreslås det, at fødevareforsyningskædens funktionsmåde
skal forbedres, idet landbrugets andel af værditilvæksten er faldet. Fokus i denne sammenhæng er
på landmændenes forhandlingsposition, kontraktforhold, strukturudvikling og funktionen af
derivatmarkedet
1
for landbrugsråvarer.
Landdistriktsudvikling (søjle II)
Kommissionen fremhæver, at landdistriktspolitikken, som en integreret del af den fælles
landbrugspolitik, har vist sin værdi ved at styrke bæredygtigheden af EU’s landbrugssektor.
Landdistriktspolitikken skal fortsat bidrage til
landbrugets konkurrenceevne ved at fremme innovation og omstrukturering og mere effektiv
anvendelse af ressourcerne,
en bæredygtig forvaltning af naturressourcer, hvor der tages hensyn til miljøet, landskabspleje
og bevarelse af landarealernes produktionskapacitet, og
territorial balanceret udvikling i landdistrikterne i hele EU gennem en styrkelse af lokalområder,
kapacitetsopbygning og forbedring af lokale forhold.
1
Et derivat er et finansielt instrument, hvis værdi afhænger af udviklingen i det underliggende aktiv
.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
961524_0005.png
Inden for denne ramme skal miljø, klimaændring og innovation være de retningsgivende temaer.
Der skal fastsættes indikatorer, som skal sikre en effektiv målopfyldelse, ligesom der skal fokuseres
på øget sammenhæng mellem landdistriktspolitikken og andre politikker for eksempel gennem en
fælles strategisk ramme for EU-fonde.
Derudover foreslår Kommissionen, at der etableres risikohåndteringsværktøjer til at tage bedre hånd
om indkomstsvingninger og markedsvolatilitet. Under landdistriktspolitikken foreslår
Kommissionen mulighed for et nyt indkomststabiliserende værktøj, som er i overensstemmelse med
WTO’s regler for grøn boks samt øget støtte til forsikringsinstrumenter og gensidige fonde.
Kriterierne for fordelingen mellem medlemsstaterne af midler til udviklingen af landdistrikterne
skal overvejes. Endelig skal der ske en styrkelse og forenkling af kvalitets- og afsætningsfremme
politikker med henblik på at styrke konkurrenceevnen i landbrugssektoren.
Reformscenarier
Kommissionen finder, at der er tre overordnede optioner til videre overvejelse, hvor den ene er den
ovenfor beskrevne, mens de andre to reformscenarier alene skitseres meget kort. Disse er:
Option 1, der karakteriseres som et status quo scenarie, indebærer gradvise mindre tilpasninger af
den nuværende politiske ramme med fokus på justeringer og forbedringer af visse områder som for
eksempel omfordeling af støtten mellem medlemsstaterne.
Option 2 lægger op til reform, som beskrevet ovenfor, med den målsætning at gøre den fælles
landbrugspolitik mere bæredygtig og skabe bedre balance mellem forskellige politiske
målsætninger. Dette skal gøres gennem mere målrettede foranstaltninger.
Option 3 indebærer en mere omfattende reform af den fælles landbrugspolitik med stærk fokusering
på miljø og klimamålsætninger og gradvis ophævelse indkomststøtte og de fleste
markedsforanstaltninger.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om meddelelsen. Europa-Parlamentet forventes dog at
fremlægge en udtalelse på eget initiativ.
Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for EU-budgettet, ligesom meddelelsen ikke i sig selv
har statsfinansielle, lovgivningsmæssige eller administrative konsekvenser. Idet meddelelsen vil
danne grundlag for det videre arbejde med reformen af landbrugspolitikken efter 2013 vil den dog
have afledte statsfinansielle konsekvenser for det danske bidrag til finansiering af
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
961524_0006.png
landbrugspolitikken samt erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af omfanget af
landbrugsstøtten, som Danmark modtager. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
Høring
§ 2-udvalget(landbrug) er blevet hørt om meddelelsen på møde den 16. november 2010, og
meddelelsen har endvidere været i skriftlig høring.
Landbrug & Fødevarer lægger vægt på, at EU’s landbrugspolitik også i fremtiden skal være fælles,
således at de samme regler gælder for alle landmænd i alle medlemsstater. Det er vigtigt, at der
tages udgangspunkt i, at en ny fælles landbrugspolitik skal forbedre erhvervets konkurrenceevne, og
at der samtidig tænkes yderligere forenkling ind i lovgivningen. Der skal desuden skabes mere
synergi og sammenhæng mellem EU’s forskellige ordninger, således at disse understøtter, og ikke
modarbejder, hinanden. Det gælder for eksempel definitionen af støtteberettigede arealer i forhold
til overgang til natur. Landbrug & Fødevarer ønsker ikke forsikringsordninger, men derimod en
markedsbaseret løsning af udfordringerne. Intervention kan i visse tilfælde være nødvendigt, men
det skal kun ske som en nødløsning. Endvidere er det vigtigt, at der sendes et signal om, at den
direkte støtte sker som en honorering af de høje krav, der stilles til landmænd og producenter i EU.
Et konkret problem er, at der ikke er mulighed for at give éngangskompensation til de landbrug, der
er placeret i områder med særlige miljøudfordringer. Landbrug & Fødevarer finder, at støtte til
ugunstigt stillede områder også bør kunne gives til områder med naturlige restriktioner i henhold til
miljølovgivningen.
Udgangspunktet for Landbrug & Fødevarer er en grundholdning om at fremme en stærk fælles
europæisk landbrugspolitik, der fremmer en konkurrencedygtig og markedsorienteret sektor.
Politikken skal bygge på en fælles finansiering, og samtidig forhindre, at der indføres
konkurrenceforvridende statsstøtte. Tilsvarende skal den fælles landbrugspolitik så vidt muligt
bygge på ens rammevilkår gennem blandt andet fælles EU-regler. Endelig skal man holde sig for
øje, at EU’s landbrugspolitik løbende skal afstemmes med udviklingen i de lande vi normalt
konkurrerer med på det globale marked; det skal blandt andet ske i regi af
verdenshandelsorganisationen WTO.
I forhold til den aktuelle meddelelse, så skal det indledningsvist konstateres, at meddelelsen ikke
indeholder konkrete budgetovervejelser, konkrete satser, procentændringer m.v. En endelig
vurdering af meddelelsen må nødvendigvis kræve kendskab til disse elementer. Men med dette
forbehold, så efterlader meddelelsen et indtryk af, at Kommissionen i det anbefalede scenarie på
nogle områder bevæger sig i den rigtige retning – men ikke er ambitiøse nok. Det er Landbrug &
Fødevarers overordnede opfattelse, at den fælles landbrugspolitik i større grad skal målrettes mod to
mål. For det første skal politikken sikre en styrket konkurrenceevne for europæisk landbrug og
fødevareindustri; og for det andet skal politikken bidrage til at løse de udfordringer, som europæisk
landbrug står overfor i relation til blandt andet miljø og klima.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I forhold til behovet for en styrket konkurrenceevne, så er det holdningen hos Landbrug &
Fødevarer, at meddelelsen ikke i tilstrækkelig grad forholder til udfordringen fra den fortsatte
globalisering – og dermed behovet for en fortsat styrkelse af europæisk landbrugs og
fødevareindustris konkurrenceevne. Hvis ikke EU forstår at tage den udfordring op, så vil EU’s
nuværende eksport af fødevarer i stigende grad blive presset væk fra til globale marked og henvist
til afsætning på de indre marked; og samtidig må der forventes en øget import af fødevarer fra
konkurrencedygtige lande. Dermed vil man forsømme muligheden for at øge væksten og dermed
muligheden for at skabe nye arbejdspladser. Og netop landbrugs- og fødevaresektorens vigtige rolle
som skaber af vækst og beskæftigelse i relation til EU’s vækststrategi – Europa 2020 – blev
understreget af EU’s stats- og regeringschefer på deres møde i marts 2010.
I forhold til ambitionerne om i større udstrækning at målrettet landbrugspolitikken mod at løse
nogle af problemerne i relation til miljø og klima, så er der rigtige takter i Kommissionens oplæg.
Det gælder både i forhold til den direkte støtte (søjle I) og i forhold til landdistriktspolitikken (søjle
II), hvor man lægger op til, at landbrugspolitikken i stigende grad skal bruges til at fremme
innovation og grønne løsninger. Men det er vigtigt, at man giver mulighed for at præmiere de
landbrug, som er frontløbere på miljø og klimaområdet – hvad der generelt karakteriserer dansk
landbrug og fødevareindustri.
I forhold til mere konkrete bemærkninger, så skal nedenstående punkter fremhæves:
Anerkendelse af frontløbere i forhold til Kommissionens forslag om en ”grøn” komponent
Kommissionen lægger op til, at man vil indføre en obligatorisk ”grøn” komponent, der skal styrke
den miljø- og klimamæssige hensyntagen i forbindelse med dyrkningen af landbrugsjorden. På dette
område er dansk landbrug generelt betydeligt længere en det øvrige EU – blandt andet med hensyn
til krav om efterafgrøder og reducerede kvælstofnormer. Det bør i forbindelse med den konkrete
udformning af dette element sikres, at lande/regioner (som for eksempel Danmark), der har været
frontløbere, anerkendes for denne indsats. Det skal med andre ord sikres, at de krav, der stilles for at
kunne modtage denne ”grønne” komponent, skal tage udgangspunkt i de gældende fælles EU-regler
således at strammere nationale bestemmelser betyder, at man umiddelbart kan modtage støtten.
Øget satsning på landdistriktspolitikken
Landbrug & Fødevarer mener, at den fremtidige landdistriktsstøtte bør have en øget fokus på både
en vækstdagsorden og en miljødagsorden. I forhold til miljødagsordnen så skal ikke mindst
målrettede tiltag prioriteres højt. Disse skal blandt andet være med til at afhjælpe en række af de
udfordringer, som erhvervet står overfor i tilknytning til implementering af blandt andet
vandramme- og habitatdirektivet. Vækstdagsordnen skal blandt andet fokusere på klimaområdet, og
sikre en øget støtte til innovation, vidensformidling og investeringsstøtte til prioriterede områder.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For at fremme denne dagsorden bør Danmark have en mere rimelig andel af EU’s samlede
landdistriktsbudget. Da de udfordringer, som landdistriktspolitikken skal bidrage til at løse, står i
forhold til den samlede landbrugsproduktion, bør Danmarks andel EU’s landdistriktsbudget afspejle
Danmarks andel af EU’s samlede landbrugsproduktion – det vil sige en andel på omkring 2,5 %.
I forhold til især miljøområdet er det vigtigt at sikre, at de konkrete ordninger indeholder de
nødvendige incitamenter – for eksempel i form af en engangskompensation – der sikrer den
ønskede udnyttelse. Endvidere bør det i forhold til den nuværende støtte til ugunstigt stillede
områder vurderes, hvorvidt den også bør kunne ydes til arealer, der har en naturlig restriktion i
forhold til miljølovgivningen.
Endelig er det vigtigt, at den fremtidige landbrugspolitik, herunder ikke mindst
landdistriktsprogrammet, muliggør naturpleje som produktionsgren. Med den nuværende politik er
der ofte et modsætningsforhold mellem de krav, der stilles for at modtage enkeltbetaling og de
målsætninger, der er i landdistriktsprogrammet.
En ny fordeling af EU’s landbrugsstøtte mellem EU’s medlemsstater
Et af de væsentlige temaer i diskussionen om den fremtidige landbrugspolitik er fordelingen af
støtte mellem EU’s medlemsstater. Landbrug & Fødevarer bakker op om, at man finder en bedre
balance, der imødekommer de nye medlemslande. Men samtidig er det vigtigt at sikre – også set i
relation til ambitionen om at være konkurrencedygtige på det globale marked – at man sikrer, at de
direkte betalinger understøtter de bedrifter, der producerer effektivt og med fokus på
fødevaresikkerhed, klima, miljø, dyrevelfærd m.v.
En forenkling af landbrugspolitikken
En reel forenkling af den fælles landbrugspolitik kan kun ske i forbindelse med en reform af
landbrugspolitikken. Set i lyset af de meget komplicerede regelsæt, der gælder i forhold til den
fælles landbrugspolitik, så er det vigtigt at få det sat på dagsordnen. Det er vigtigt både i forhold til
at sikre at politikken er forståelig, men også for at lette de administrative omkostninger for
landmænd og virksomheder. Landbrug & Fødevarer er i færd med at udarbejde en liste med
konkrete forslag.
Fastholdelse af nuværende markedsinstrumenter – og øget satsning på promotion
I forhold til markedsforanstaltninger støtter Landbrug & Fødevarer en fortsat markedsorientering af
EU’s landbrugspolitik. Men samtidigt er det nødvendigt, at der bevares et reelt og effektivt
sikkerhedsnet for de produkter, der allerede er omfattet af eksisterende markedsinstrumenter. Man
bør endvidere undersøge, om de senere års opstramninger af markedsinstrumenterne, for eksempel
for korn, fortsat er relevante i forhold til målsætningen om at skabe markedsbalance og -stabilitet.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvad angår risikohåndteringsværktøjer mener Landbrug & Fødevarer, at markedsstabilitet bør
sikres via eksisterende instrumenter. Såfremt der, som foreslået i meddelelsen, indføres nye
sikkerhedsforanstaltninger lægger Landbrug & Fødevarer stor vægt på, at ordningerne er så
transparente og generelle som muligt. Ordningerne bør være fuldt ud EU-finansierede, og det skal
sikres, at de hverken er konkurrenceforvridende eller bidrager til renationalisering af
landbrugsstøtten.
Med hensyn til afsætningsfremme finder Landbrug & Fødevarer det meget positivt, at
Kommissionen lægger op til en mere aktiv afsætningspolitik via promotion-ordningen. Det er
vigtigt, at de afsætningsfremmende værktøjer kan implementeres på en enkel måde og primært
bruges uden for EU’s indre marked.
Overvejelser om en fjernelse af sukkerkvoterne
EU har netop færdigimplementeret sukkerreformen fra 2006, som har ført til en reduktion i EU’s
sukkerproduktion med 30 pct., herunder stop for sukkerroedyrkning i fem medlemsstater. Det har
også betydet, at EU er gået fra at være eksportør til nettoimportør. Sektoren har således netop
gennemgået en kraftig effektivisering, og en udfasning af kvoterne vil sandsynligvis føre til stop for
sukkerproduktionen i yderligere områder. En udfasning af kvoterne skal således vurderes nøje i
forhold til andre markedsforanstaltninger, som kan give et nødvendigt stabilt grundlag for en
fortsættelse af sukkerproduktionen. Fjernelse af kvoterne stiller skærpede krav til lige
konkurrencevilkår mellem medlemsstaterne, hvilket i givet fald vil blive en afgørende faktor for en
fortsættelse af sukkerproduktionen i Danmark.
Indførelse af en basisindkomststøtte og overvejelser om at indføre et loft per bedrift
Kommissionen lægger op til at indføre en basisindkomststøtte og i den forbindelse overveje at
indføre et loft for betalingerne til store landbrug. Det er Landbrug & Fødevarers opfattelse, at de
direkte betalinger fremadrettet skal ses som en honorering af de samfundsmæssige krav og ønsker,
som stilles til landbrugsproduktionen i EU, for eksempel i forhold til miljø, fødevaresikkerhed,
dyrevelfærd og klima – krav som produkter fra lande uden for EU, som vi konkurrerer med, ikke
skal leve op til. På den baggrund kan Landbrug & Fødevarer heller ikke støtte indførelsen af et
støtteloft på bedriftsniveau, da vil ramme de bedrifter, der søger at blive mere konkurrencedygtige
gennem en udnyttelse af størrelsesøkonomien.
Det bør endvidere sikres, at man på nationalt/regionalt niveau kan fastlægge, hvorvidt basispræmien
skal være en flat-rate betaling, som er ens per hektar inden for en landet/regionen, eller den skal
differentieres med udgangspunkt i de nuværende betalingsrettigheder. (Danmark betragtes som en
region). Der skal således sikres mulighed for, at de sektorer, hvor der i Danmark er, eller vil
komme, et tillæg til basisbetalingen under enkeltbetalingssystemet, fremover skal kunne modtage
forholdsmæssigt den samme præmie.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
961524_0010.png
Mulighed for en frivillig koblet støtte
Kommissionen foreslår, at det inden for nogle klart definerede grænser fortsat bør være muligt at
yde en begrænset koblet støtte. Landbrug & Fødevarer støtter denne mulighed, idet det blandt andet
af hensyn til en fortsat handyrproduktion (ungtyre) i Danmark sandsynligvis vil være nødvendigt at
have dette instrument til rådighed.
DI Fødevarer mener generelt, at den fælles landbrugspolitik bør indrettes, så den lever op til
målsætningerne i EU2020-strategien og aktivt bidrager til at understøtte vækst og konkurrenceevne
i Europa. Den fælles landbrugspolitik skal være markedsorienteret, skabe forsyningssikkerhed og
adgang til råvarer til konkurrencedygtige priser på en ressourceeffektiv måde, der tilgodeser hensyn
til miljø og klima. DI Fødevarer mener, at den direkte landbrugsstøtte skal omlægges og udfases så
en større del af EU’s budget bliver målrettet EU’s vækststrategi.
DI Fødevarer bemærker, at Kommissionens meddelelse i meget generelle vendinger skitserer,
hvilken retning Kommissionen finder, at den fremtidige fælles landbrugspolitik skal tage. Der
lægges op til, at den fælles landbrugspolitik skal bidrage til EU’s vækststrategi, hvilket er positivt. I
den forbindelse er det helt centralt, at reformen af den fælles landbrugspolitik ses i sammenhæng
med forhandlingerne om de finansielle rammer, som ventes at finde sted sideløbende med
landbrugsforhandlingerne. Meddelelsen indeholder ikke angivelser af nogen beløbsstørrelser for
støtteniveauer eller budgetandele. DI Fødevarer mener, at den mest direkte vej til at bidrage til EU’s
vækststrategi vil være at overføre midler fra den direkte støtte til andre områder af EU’s budget, der
understøtter europæisk forskning og innovation, høj mobilitet, en effektiv energisektor, adgang til
kapital for iværksættere samt digitalisering. DI Fødevarer er betænkelige ved udsigten til, at
omlægningen af den fælles landbrugspolitik sker inden for rammerne af de eksisterende søjler. En
mindre justering af den direkte støtte og eventuel overførsel af midler til søjle II vil ikke være
tilstrækkeligt til at sikre de nødvendige midler til vækstskabende initiativer.
Økologisk Landsforening konstaterer, at den fremtidige fælles landbrugspolitik bør bygges op om
to grundlæggende principper, dels ”noget for noget”, dels at landbruget skal have ”betaling for at
producere fælles goder”, og foreslår på den baggrund følgende model for støtteudbetalingen under
søjle I:
Alle landmænd modtager et hektarstøttetilskud, der samlet kan svare til mellem 30 og 50 % af
de tilskud, der udbetales under søjle I.
Hektartilskuddet kan suppleres med top-ups med 100 % EU-finansiering til natur, reducerede
kvælstofniveauer, ingen pesticider/rent drikkevand, klima og dyrevelfærd.
Satserne for top-ups skal indeholde en reel betaling for det fælles gode, der kommer ud af det.
Landbruget har krav på at få mere end blot kompensation, da der er tale om et reelt produkt, som
kommer alle til gavn, men som ikke kan omsættes på et marked. ”Noget for noget” princippet
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
961524_0011.png
indebærer, at landbruget kun kan hæve tilskud til top ups, der omfatter tiltag, som rækker ud over
det, som landmanden skal gøre for at overholde landets generelle miljø- og landbrugslovgivning.
Økologisk Landsforening har regnet på et scenarie, hvor en reduktion af enkeltbetalingstilskuddet
til ca. 1.500 kr./ha. kan øge antallet af hektarer under en miljø- og landskabsforbedrende ordning fra
godt 300.000 ha til godt 1.000.000 ha. Udbetalingen til miljø- og landskabsforbedrende tiltag vil
blive øget fra at udgøre knap 5 % af EU udbetalingerne til landbruget i Danmark til at udgøre 35 %
af udbetalingerne. Samtidigt er der tilvejebragt midler til investering i produktionssystemer med
bedre dyrevelfærd. Baggrund for forslaget er, at landbruget overordnet producerer både fødevarer
og fælles goder. Landbruget har et stort ansvar for mange fælles goder i samfundet, som ikke kan
omsættes på et marked. Hvis landbruget skal levere disse fælles goder, så er det nødvendigt at
betale landbruget for at producere dem. Det er ikke tilstrækkeligt at kompensere for øgede udgifter
eller tabt indtægt, betalingen skal indeholde en reel aflønning for at producere fælles goder,
tilsvarende som der er en indtægt ved salg af produkter ud fra bedriften. Det er denne betaling, som
landbrugsstøtten gradvis skal rettes mod. De fælles goder er et robust dyrkningssystem, der rummer
naturlige reguleringsmekanismer og rig natur med god biodiversitet og adgangsmuligheder for folk
i landdistrikterne; reduceret kvælstoftildeling; rent drikkevand og sunde og rene fødevarer; god
dyrevelfærd og klimaforbedringer.
Økologisk Landsforening påpeger, at forslaget falder godt i tråd med det oplæg, som
Kommissionen præsenterede i november 2010 og konstaterer endvidere, at det ikke er første gang,
at der foreligger forslag, der fremhæver en høj prioritering af det multifunktionelle landbrug.
Økologisk Landsforening betegner dette værdiskabende landbrug med fælles goder. Tidligere
forslag har imidlertid ikke ført til mange konkrete handlinger. Derfor lægger Økologisk
Landsforening vægt på en konkret prioritering af budgetmidlerne, og at der sikres en bedre
koordination mellem landbrugspolitikken og miljøpolitikken.
Økologisk Landsforening fremhæver, at de administrative redskaber samt kontrollen stadigt
forbedres, så modellen med top- ups forudses at kunne blive gennemført uden at øge den samlede
kontrol- og administrationsbyrde. Tiltagene på arealerne vil kunne registreres i fællesskemaet og
kontrollen vil ligesom kontrollen i dag af arealtilskuddene kunne gennemføres ved hjælp af digitale
markkort suppleret med fysisk inspektion.
Meddelelsen blev forelagt Klima-og Energipolitisk Specialudvalg den 7. februar 2011 hvor efter der
fremkom følgende bemærkninger særligt relevante for klima- og energiaspekterne af meddelelsen:
Det Økologiske Råd fremfører at den kommende reform af den fælles landbrugspolitik i EU skal
målrettes tilvejebringelse af offentlige goder som naturpleje, klimasikring, rekreative muligheder og
opretholdelse af jordens frugtbarhed, der ikke bliver honoreret via markedsmekanismerne samt at
overførsel af midler fra søjle 1 til søjle 2 bør være obligatorisk for alle medlemslande. Det vil sige
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
961524_0012.png
at overføre midler fra enkeltbetaling til særlig miljøstøtte. Andelen af midler i søjle II der anvendes
til miljøformål skal øges. Udtagning af sårbar landbrugsjord af hensyn til natur, miljø og klima bør
indgå som prioriteret område under søjle II. Forskning og udvikling indenfor miljø og klima,
herunder økologi bør opprioriteres væsentligt. Fremme af øget kulstoflagring i jorden blandt andet
via dyrkning af efterafgrøder, udtagning af sårbar landbrugsjord, støtte til gylleseparering og biogas,
samt forskning og udvikling af klimavenligt landbrug fremhæves som særligt relevant for
klimabeskyttelsen.
Vedvarende Energi mener, at der burde være mere fokus på klima og miljø i meddelelsen, herunder
for eksempel landbrugets egen klimamæssige belastning, levering af grøn biomasse samt
klimabelastningen ved import af landbrugsprodukter.
Meddelelsen blev forelagt Miljøpolitisk Specialudvalg den 9. februar 2011, hvor der fremkom
bemærkninger fra Greenpeace, Danmarks Naturfredningsforening, Økologisk Råd, Økologisk
Landsforening.
Greenpeace fandt det vanskeligt at kommentere på meddelelsen, da man ikke vurderede, at det
havde noget egentligt miljømæssigt indhold.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) tilkendegav, at den danske redegørelse for Kommissionens
meddelelse af 18. november 2010 og den danske regerings foreløbige generelle holdning til
meddelelsen ikke afspejler de store ambitioner, Kommissionen har til, hvilken rolle
landbrugspolitikken kan spille i fremtiden på miljø-, natur – og klimaområdet.
DN bifalder Kommissionens udspil og støtter tanken om at lægge en stor del af miljøbeskyttelsen i
Søjle I. Foreningen mener også, at en udvikling af økologisk jordbrug skal lægges ind under søjle I.
Dels for at undgå, at økologiens vækst i EU skal være afhængig af det enkelte lands egen
medfinansiering og for at sende det klare signal, at økologi er en del af EU's strategi for udviklingen
af landdistrikterne. DN finder, at økologisk jordbrug netop leverer den kombination af
fødevareproduktion og beskyttelse af omgivelserne, inklusive klimaet, som landbrugspolitiken bør
sigte på at fremme.
DN støtter modellen med en afkoblet ensartet støtte i Søjle I kombineret med en top-up model, hvor
landmanden gør sig fortjent til et større beløb. Samtidig understreger DN, at de nuværende danske
miljøkrav til landbruget langt fra er tilstrækkelige til at kvalificere sig til et større beløb i støtte. Der
skal, udover den grundlæggende enkeltbetaling, ydes mere end der på nuværende tidspunkt bliver
gjort fra dansk side.
DN opfordrer den danske regering til at gå foran på dette punkt overfor de kræfter i EU, der ikke
ønsker at koble miljøkrav til Søjle i udover de krav, der ligger i krydsoverensstemmelse. Endelig
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
961524_0013.png
tilkendegav DN, at det danske formandskab i foråret 2012 kommer i en stime af relativt
konservativt tænkende formandskabslande, hvor Danmark står som det eneste progressive land i
landbrugssammenhæng. Da Danmark som formandsland skal få enderne til at nå sammen og ikke
selv kan fremføre egne synspunkter med samme tyngde under formandskabet, finder DN det derfor
vigtigt at få de danske synspunkter slået fast i 2011.
Økologisk Råd tilkendegav, med henvisning til sit skriftlige høringssvar, at den kommende reform
af landbrugspolitikken skal målrettes tilvejebringelse af offentlige goder som naturpleje,
drikkevandsbeskyttelse, klimasikring, rekreative muligheder og andre miljø og naturhensyn, der
ikke bliver honoreret via markedsmekanismerne.
Økologisk Råd finder, at Danmark i den aktuelle politiske situation bør acceptere forslaget i option
2 i Kommissionens meddelelse om en arealbaseret basisstøtte på et lavere niveau end i dag a la
enkeltbetalingen der betinges af, at krav i krydsoverensstemmelsen overholdes. På sigt bør også
krav fra bl.a. Habitatdirektivet og Vandrammedirektivet og kommende direktiver indgå i
krydsoverensstemmelsesordningen. På den lange bane må målene være som i Option 3 med en
ophævelse af indkomststøtten og markedsforanstaltningerne, således at landbrugsstøtten omformes
til en landdistrikts- og miljøstøtte.
Økologisk Råd finder det principielt forkert, at de ydelser, der fremmer særlige miljøhensyn kræver
national medfinansiering, mens den generelle indtægtsstøtte via enkeltbetalingen, som kun kræver
overholdelse af gældende lov via krydsoverensstemmelseskravene – er fuldt finansieret via EU.
Økologisk Råd støtter derfor forslaget om at der oven i en sådan basisstøtte er mulighed for at yde
ekstra støtte for særlige miljøhensyn, f.eks. lavt forbrug af pesticider og gødskning, eller støtte til
permanent græsning, efterafgrøder, afgrøde rotation eller brak med henblik på økologiske hensyn.
Særlig støtte til økologi og anden miljøvenlig produktion som HNV (High Nature Value Farming)
bør samtidig overflyttes til søjle I, hvor der ikke kræves national medfinansiering.
Herudover finder Økologisk Råd, at overførsel af midler fra Søjle I til Søjle II bør være obligatorisk
for alle medlemslande. Andelen af midler i Søjle II, der anvendes til miljøformål, skal øges.
Udtagning af sårbar landbrugsjord af hensyn til natur, miljø og klima bør indgå som prioriteret
område under søjle II.
Endelig mener Økologisk Råd, at forskning og udvikling indenfor miljø og klima, herunder
økologi, bør opprioriteres væsentligt.
Økologisk Landsforening tilkendegav, at den kommende landbrugspolitik bør bygges op om ”noget
for noget” princippet. Tilskud skal udbetales for at opnå konkrete fælles goder og en ønsket adfærd.
Dermed skal der gøres op med historiske referenceperioder.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foreningen deler ikke synspunktet om at landbrugsstøtten skal afvikles. Økologisk Landsforening
mener støtten skal omdirigeres til fælles goder, så den primært finansierer ydelser, som landmanden
ikke kan omsætte som et produkt på markedet, herunder natur, miljø, rent drikkevand mv.
Økologisk Landsforening opfordrer til, at man lægger vægt på at få en stærk position i forhold til
den fremadrettede anvendelse af støttemidler i landbruget og herunder den danske implementering
af reformen. Foreningen mener, at man forpasser en oplagt mulighed for at styrke natur- og
miljøpolitiske redskaber, hvis landbrugsstøtten primært anvendes til at finansiere de omkostninger,
som landbruget oplever ved at skulle leve op til generel regulering af landbruget. Økologisk
Landsforening opfordrer derfor til, at der bør arbejdes for at placere den europæiske miljøpolitik
tydeligere og mere direkte i fastlæggelsen af kommende støtteordninger i regi af EU-
landbrugspolitikken.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark lægger stor vægt på en øget markedsorientering og liberalisering af den fælles
landbrugspolitik med henblik på en afvikling af landbrugsstøtten på længere sigt. Danmark lægger
vægt på, at EU’s landbrugspolitik er bæredygtig i forhold til klima, natur, miljø og dyrevelfærd. Der
er ikke modsætning mellem på den ene side en støtteafvikling og på den anden side et fokus på
bæredygtighed. Endelig lægger regeringen vægt på, at drøftelserne om Kommissionens meddelelse
ikke foregriber de kommende forhandlinger om EU’s flerårige finansielle rammer.
Fra dansk side henholder man sig generelt til det danske budget review høringssvar fra april 2008,
regeringens strategi for afviklingen af EU’s landbrugsstøtte fra maj 2008 (B75) samt regeringens
høringssvar ”På sporet af en ny landbrugspolitik” fra juli 2010.
Uden at foregribe resultatet af forhandlingerne om de nye flerårige finansielle rammer for perioden
efter 2013, og potentielle afledte budgetmæssige justeringer, har regeringen fremlagt én måde at
organisere den fælles landbrugspolitik inden for et givent budget indtil 2020 med henblik på at sikre
øget merværdi i EU som helhed ved at fremme Grøn Vækst.
Den danske regering er af den opfattelse, at tendensen i de seneste reformer og
markedsorienteringen af den fælles landbrugspolitik skal fortsætte, og at Europa 2020-strategien er
en mulighed for at tænke fremad, også i landbrugs- og fødevaresektoren. Europa 2020-strategiens
mål bør være en del af den fremtidige fælles landbrugspolitik, navnlig gennem øget fokus på
forskning, udvikling og innovation i landbrugs- og fødevaresektoren.
Den europæiske landbrugs- og fødevaresektors evne til at overleve i fremtiden, er tæt knyttet til
sektorens evne til at være innovativ og aktivt bruge sin faglighed, snarere end at basere sig på
klassiske støttemekanismer.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fra et dansk synspunkt skal den fælles landbrugspolitik i perioden 2014-2020 have et meget
stærkere fokus på håndtering af nye udfordringer og at levere offentlige goder.
Den fælles landbrugspolitik har potentialet til at være en del af løsningen på mange af de nye
udfordringer, og at bidrage til at udforske nye indtjeningsmuligheder og en bæredygtig udvikling.
For eksempel hvordan man kan skabe en effektiv vandforvaltning og forvaltning af biodiversitet,
fødevaresikkerhed, håndtering af klimaændringer, højere miljømæssige hensyn, og levering af grøn
energi.
Én måde at nytænke den fælles landbrugspolitik på, er at skabe en mere målrettet og moderne søjle
I og søjle II i perioden 2014-2020. Den nye ordning for direkte betalinger kan bestå af en
grundlæggende præmie til rådighed for alle landbrugere - på regionalt niveau. En anden del af søjle
I kan udbetales til landbrugerne som en top op for at levere offentlige goder. Og det bør være enkelt
at administrere. Søjle II kan have et stærkere fokus på projekter, der baseres på innovation og
udvikling i landdistrikterne, ved hjælp af understøttende rammebetingelser (for eksempel
uddannelsesprogrammer, ny teknologi m.v.). Dette er for at sikre Grøn Vækst i overensstemmelse
med Europa 2020 strategien.
Fra dansk side vil man arbejde for, at eventuelle rådskonklusioner om den fremtidige fælles
landbrugspolitik afspejler de danske prioriteter og ikke foregriber forhandlingerne om EU’s
flerårige finansielle rammer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt er medlemsstaternes holdning, at meddelelsen danner et godt diskussionsoplæg om den
fremtidige landbrugspolitik, men at der fortsat er mange spørgsmål til meddelelsens indhold. Der er
bred opbakning til at opretholde søjlestrukturen med henholdsvis direkte betalinger og
landdistriktspolitikken. Særligt de nye medlemsstater har et stærkt ønske om en ny fordeling af den
direkte støtte, uafhængig af historiske referencer. Der er bred enighed om, at den fremtidige
landbrugspolitik spiller en vigtig rolle i forhold til at sikre en bæredygtig forvaltning af
naturressourcerne, fremme af grøn vækst gennem innovation samt håndtering af klimaudfordringer.
Mange medlemsstater finder, at dette bedst håndteres under landdistriktspolitikken og finder ikke
anledning til at ændre grundlæggende ved ordningen for direkte betalinger. Langt hovedparten af
medlemsstaterne ønsker en fortsat indkomststøtte, regulering af landbrugsmarkederne,
kompensation til landmænd i områder med naturlige begrænsninger, fokus på forenkling samt at der
bliver taget hensyn til EU’s landbrug i relation til handel med tredjelande. Visse medlemsstater
fremhæver behovet for større markedsorientering og større fokus på konkurrencedygtighed,
innovation, klima og miljø. Der var bred opbakning til målsætningen om at sikre en balanceret
territorial udvikling gennem diversificering, små landbrug, yngre landmænd, udvikling af lokale
markeder, kvalitetsfødevarer og andre aktiviteter i forbindelse med landbruget. Visse medlemsstater
understregede, at der var behov for en konkurrencedygtig og dynamisk landbrugssektor for at sikre
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udviklingen af landdistrikterne. Tilsvarende blev der lagt stor vægt på at forbedre yngre landmænds
forhold, hvor flere medlemsstater ønskede yderligere støtteordninger, mens andre medlemsstater
lagde vægt på generelle ordninger i forhold til at forbedre konkurrenceevnen for alle landmænd. I
forhold til små landbrug støttede flere medlemsstater yderligere støtteordninger, mens enkelte
medlemsstater fremhævede, at små landbrug på linje med store landbrug skulle markedsorienteres
gennem innovation og udvikling frem for at beskyttes med særlige støtteordninger.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 11. februar 2011 forud for rådsmøde
(landbrug og fiskeri) den 21. februar 2011, jf. samlenotat oversendt den 3. februar 2011, den 21.
januar 2011 forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 24. januar 2011, jf. samlenotat oversendt
den 13. januar 2011, den 10. december 2010 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 13.-15.
december 2010, jf. samlenotat oversendt den 2. december 2010 og den 26. november 2010 forud for
rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 29.-30. november 2010, jf. samlenotat oversendt den 18.
november 2010.
Grundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 2. december 2010.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 6. Årlig vækstundersøgelse: En hurtigere samlet EU-løsning på krisen - Bidrag til det
europæiske semester.
- Udveksling af synspunkter
KOM2011(11)
Nyt notat. Notatet oversendes tillige til Folketingets Energipolitiske Udvalg og til Folketingets
Miljø- og Planlægningsudvalg.
Resumé
Kommissionens "Årlige Vækstundersøgelse” er et bidrag til den første runde i den nye økonomiske
styrings-cyklus under Europa 2020-strategien. I vækstundersøgelsen fremlægges ti
foranstaltninger, som i følge Kommissionen bør gives første prioritet i arbejdet mod at nå
målsætningerne for Europa 2020-strategien. Drøftelsen på miljørådsmødet vil fungere som input til
Det Europæiske Råds forårstopmøde, og der er lignende drøftelser i de øvrige relevante
rådsformationer.
Vækstundersøgelsen vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige, statsfinansielle, økonomiske eller
erhvervsadministrative konsekvenser for Danmark eller påvirke beskyttelsesniveauet.
1. Baggrund
Europa 2020-strategiens energi- og klimapolitiske målsætninger - dvs. at øge andelen af vedvarende
energi i det endelige energiforbrug til 20 % og bevæge sig i retning af en 20 % stigning i
energieffektiviteten, sammen med 20 % CO
2
- reduktionsmålsætninger - udgør et af de fem
overordnede mål (”headline targets”) som blev vedtaget af Det Europæiske Råd i marts 2010 som
en del af Europa 2020-strategien.
Formandskabet præsenterede lige efter årsskiftet en "køreplan for gennemførelsen af det europæiske
semester". Det opstiller rækkefølgen af arbejdet inden for forskellige rådsformationer mod især
forårstopmødet i Det Europæiske Råd og bidragene fra de forskellige politikområder, der er
omfattet af Europa 2020-strategien. Den 12. januar 2011 offentliggjorde Kommissionen sin "Årlige
Vækstundersøgelse” (”Annual Growth Survey”) som er et bidrag til den første runde i den nye
økonomiske styrings-cyklus under Europa 2020-strategien. I vækstundersøgelsen fremlægges ti
foranstaltninger indenfor områderne makroøkonomiske forudsætninger, mobilisering af
arbejdsmarkederne og vækstfremme, som Kommissionen mener skal gives første prioritet i arbejdet
mod at nå målsætningerne for Europa 2020-strategien.
I lyset af vækstundersøgelsen ønsker formandskabet dels en vurdering af udsigten til at nå 2020
klima- og miljømålene, dels et bud på hvad der opfattes som de mest presserende foranstaltninger,
der skal iværksættes. Drøftelsen vil fungere som input til Det Europæiske Råds forårstopmøde, og
der er lignende drøftelser i de øvrige relevante rådsformationer.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2. Formål og indhold
Kommissionen konstaterer i sin vækstundersøgelse, at EU har sat sig et ambitiøst Europa 2020 mål
om en bæredygtig og inklusiv vækst, der ligger til grund for det tredobbelte mål: reducere
drivhusgasemissionerne med mindst 20 % i forhold til 1990-niveauet eller med 30 %, hvis
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
961524_0018.png
betingelserne er til stede, få bragt de vedvarende energikilders andel i det endelige energiforbrug i
EU op på 20 % og øge energieffektiviteten med 20 %.
Der findes allerede nationale mål for vedvarende energikilder og nedbringelse af drivhusgas-
emissioner. For så vidt angår energieffektivitet viser en foreløbig vurdering, at medlemsstaterne
samlet set er meget langt fra at nå EU's overordnede mål om at nedbringe energiforbruget med 20 %
i 2020 (de ligger under 10 %). Kommissionen finder det bekymrende, fordi energieffektivitet er den
mest omkostningseffektive måde at nedbringe energiemissioner på, forbedre energisikkerhed og
-konkurrenceevne, gøre energiforbruget prismæssigt mere overkommeligt og skabe beskæftigelse.
Tilsvarende konstaterer Kommissionen, at de eksisterende og planlagte foranstaltninger til
afbødning af klimaændringer endnu ikke tilstrækkelige til, at de overordnede 2020-mål kan nås.
Kommissionen fremhæver, at visse medlemslande kan blive nødt til at hæve skatterne, at indirekte
skatter er mere vækstvenlige end direkte skatter, og at udvidelsen af skattegrundlaget er at
foretrække frem for en stigning i skatteprocenterne. Kommissionen nævner desuden, at de
europæiske rammer for energibeskatning skal tilpasses til EU's målsætninger på energi- og
klimaområdet.
Endelig nævnes de nye økonomiske muligheder ved fokus på øget ressourceeffektivitet, hvor man i
EU har været de første på markedet for konkurrerende vare- og tjenesteydelser på miljøområdet. Et
velfungerende indre marked for miljøvarer- og tjenester medfører store muligheder for vækst,
innovation og jobskabelse. Omvendt bør ubegrundet støtte, såsom miljøskadelig støtte, afskaffes.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europaparlamentet har endnu ikke udtalt sig om Vækstundersøgelsen.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant da der ikke er tale om en retsakt.
6. Konsekvenser
Vækstundersøgelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, økonomiske eller
erhvervsadministrative konsekvenser for Danmark og påvirker ikke beskyttelsesniveauet.
7. Høring
Sagen blev behandlet i Klima- og Energipolitisk Specialudvalg den 7. februar og i
Miljøspecialudvalget den 9. februar 2011. På daværende tidspunkt havde formandskabet lagt op til
en fokuseret drøftelse af ressourceeffektivitet, og høringssvarene skal ses i lyset heraf. Følgende
bemærkninger fremkom på specialudvalgsmøderne:
Vedvarende Energi anførte, at der var tale om et bredt initiativ og at man skulle passe på, at det ikke
blev for ufokuseret. Vedvarende Energi mente, det burde være konkret og målbart med fokus på
design-fasen, dvs. at man burde styrke eco-design. Derudover anførte Vedvarende Energi, at der
burde være fokus på markedsbaserede instrumenter, f.eks. fokus på aftalebaserede tiltag.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
961524_0019.png
Greenpeace anførte, at man var enig i behovet for mere konkretisering. Greenpeace bemærkede
endvidere, at der i eksempelvis prisen på kul ikke var internaliseret miljøomkostninger og at en
omstilling til et fossil-frit samfund og omstilling til brug af biomasse kun vil ske, såfremt en sådan
en internalisering sikres.
Det Økologiske Råd anførte, at regeringen bør sikre, at der som minimum sikres en absolut
afkobling af økonomiske vækst og ressourceforbrug. Derudover mente Det Økologiske Råd, at der
under dansk holdning mangler fokus på innovations- og konkurrencemæssige fordele ved en
omstilling.
Danmarks Naturfredningsforening påpegede, at udvikling af indikatorer formentlig ville være
omfattende.
DAKOFA var positiv overfor dagsordenen og støttede op om den danske holdning, idet DAKOFA
gerne så dagsordenen konkretiseret. Herudover nævnte DAKOFA, at de danske nationale
affaldsplaner i 2013 bør indeholde ressourceeffektivitetsaspektet.
Efter formandskabets ændring af dagsordenspunktet blev et revideret notat sendt i skriftlig høring i
klima- og energipolitisk specialudvalg og miljøspecialudvalget d. 17. februar 2011 med frist til den
18. februar. Der fremkom følgende høringssvar.
Landbrug og Fødevarer finder, at det er vigtigt at sætte fokus på ressourceeffektivitet, som kan være
medvirkende til at man både får sat fokus på nogle centrale punkter i forhold til klima, energi og
miljø, men samtidig får det relateret til nogle økonomiske rammevilkår. Landbrug & Fødevarer
finder det vigtigt, at det i forbindelse med den kommende energieffektiviseringsplan sikres, at
gennemførelsen af målsætningen om 20 pct. øget energieffektivitet ikke skader de medlemslande,
som fx Danmark, der allerede har en meget høj energieffektivitet. Landbrug & Fødevarer finder, at
nye krav i lande med en høj energieffektivitet vil være forbundet med betydelig større omkostninger
at gennemføre end i de lande, der har en lav energieffektivitet og dermed et stort potentiale for
energibesparelser. Landbrug & Fødevarer finder derfor at det må sikres, at energispareindsatsen
ikke straffer first mover lande som Danmark.
Landbrug & Fødevarer finder desuden med hensyn til omlægning af skatter og fokus på at gå fra
skat på arbejde til mere indirekte skatter på fx miljø og energi, at det er vigtigt at være opmærksom
på, at de politiske fastsatte omkostninger (diverse former for afgifter) på virksomhedernes
energiregning svinger meget fra land til land. Danmark har nogle af de højeste omkostninger her,
hvilket skaber en betydelig konkurrenceforvridning for danske virksomheder. Den fremadrettede
indsats på dette område bør derfor, efter Landbrug & Fødevarers opfattelse, være orienteret mod en
harmonisering af disse afgifter og med udgangspunkt i EUs energibeskatningsdirektiv.
Landbrug & Fødevarer bemærker endvidere, at dansk landbrug allerede har reduceret erhvervets
drivhusgasudledninger betydeligt, hvorfor yderligere initiativer ikke må skabe forvridningseffekter i
forhold til andre EU-lande, samt at risikoen for udflytning af produktionen til mindre
ressourceeffektive lande bør undgås.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
961524_0020.png
Landbrug & Fødevarer finder, at det er vigtigt at få fremhævet, at de fossile kulstofressourcer ikke
kun er brændsler, men også råvarer til fremstilling af en lang række andre produkter. Landbrug &
Fødevarer bemærker, at reel bæredygtig, fossil uafhængighed kræver udvikling og implementering
af en lang række biomaterialer til substituering af fossilt baserede materialer. Landbrug &
Fødevarer finder, at dette perspektiv for landbrugs- og fødevaresektoren bør have en meget mere
fremtrædende plads i 2020 strategien.
Landbrug & Fødevarer finder desuden, at der fortsat er et meget stort vækst- og
beskæftigelsespotentiale i fremme af udbygningen med vedvarende energi, særligt bioenergi og at
ikke mindst i relation til klimaforandringer og forsyningssikkerhed kan bioenergi spille en betydelig
rolle. Landbrug & Fødevarer finder endelig, at et samfund med en høj ressourceeffektivitet
forudsætter, at biomasseressourcerne anvendes effektivt til energiproduktion og/eller sikring af
jordens frugtbarhed ved at recirkulere livsnødvendige og knappe ressourcer som f.eks. fosfor.
Landbrug & Fødevarer anfører, at det i højere grad bør sikres, at den biomasse, der i dag går ind i
affaldsstrømmen, udnyttes som en ressource i sig selv og at det samtidig skal sikres, at en større
recirkulering af ressourcerne i det organiske affald ikke fører til introduktion af uønskede stoffer i
kredsløbet. Landbrug & Fødevarer finder, at det vil kræve både ny teknologi og lovgivning at støtte
denne dobbelte målsætning om øget genanvendelse og øget sikkerhed.
Det Økologiske Råd er enig i regeringens holdning, idet Det Økologiske Råd dog ønsker flere
præciseringer i forhold til markedsbaserede instrumenter” og ” omlægning af skatter”. Der bør dog
ske en præcisering af vigtigheden af tilstrækkeligt høje afgifter på fossil energi, herunder i EU's
energiafgiftsdirektiv, som Kommissionen ventes at fremsætte ændringsforslag til i foråret,. Her bør
minimumssatserne hæves betydeligt for fossile brændsler såvel som transportbrændstoffer, ligesom
mulighederne for at undtage erhverv fra afgifter bør indskrænkes kraftigt. Det Økologiske Råd
finder desuden, at forbuddet mod beskatning af fly- og skibsbrændstoffer bør ophæves. Det
Økologiske Råd finder, at hvis disse forslag afvises af et mindretal af lande – idet der kræves
enstemmighed i dette direktiv – bør mulighederne for ”forstærket samarbejde” udnyttes, så mindst 8
lande enes om at hæve minimumsafgifter for fossil energi og dermed kan høste fordelene af at blive
førende inden for renere teknologi. Det Økologiske Råd finder samtidig, at der til ”gradvis
eliminering af miljøskadelige subsidier” bør tilføjes: for de mest skadelige subsidier, f.eks. støtte til
kulminer og kulanvendelse, bør afviklingen ske hurtigt.
Det Økologiske Råd anfører endelig, at man også er enige i hovedlinierne i regeringens foreløbige
holdning til Flagskibet om ressourceeffektivitet, herunder understregningen af, at det er absolut
afkobling, der skal sigtes imod. Det Økologiske Råd finder, at det her bør understreges, at når der
tales om markedsbaserede instrumenter, indebærer dette øget brug af grønne afgifter som noget af
det vigtigste. Det Økologiske Råd er også meget enigt i, at ressourceeffektivitet skal inddrage både
direkte og indirekte forbrug i og uden for EU. Det Økologiske Råd bemærker, at dette f.eks. endnu
ikke er gennemført for EU's bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer, hvor man først nu er ved
at diskutere indirekte effekter uden for EU (ILUC – Indirect Land Use Change).
3F bemærker, at man finder det meget vigtigt af hensyn til både danske og europæiske
virksomheders konkurrenceevne, at der fokuseres på energieffektivisering og dermed reduktion i
energiforbruget i virksomhederne. 3F anfører, at erfaringerne fra virksomheder, hvor medarbejderne
er blevet inddraget i processen omkring energieffektivisering i virksomhederne, viser, at
virksomheden kan spare mellem 20 og 30 % af energiforbruget. En sådan effektivisering vil derfor
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
961524_0021.png
medvirke til, at EU hurtigere kan nå sine reduktionsmål, ligesom det med stor sandsynlighed vil
medvirke til en højere reduktion uden omkostninger for virksomhederne eller EU.
3F anfører endelig, at for at sikre at virksomhederne også har en interesse i at indgå i
energireduktions initiativer, bør det overvejes, om der skal pålægges højere energiafgifter for de
virksomheder, som ikke tager initiativer til sådanne reduktioner. Provenuet fra disse forhøjede
afgifter kan så anvendes til at investere i mere vedvarende energikilder så som bølgeenergi,
vindmølleparker, produktion af 2. generation bioethanol m.m., som al sammen er medvirkende til
en reduktion af CO2 udledningen - og dermed medvirkende til, at også de andre af 2020 målene kan
nås uden problemer.
Dansk Industri (DI) anfører, at DI generelt støtter fokus på ressourcer med henblik på at fremme
den europæiske konkurrenceevne. DI finder, at materialeforbrug, genanvendelse,
ressourceforvaltning, innovation og substitution er vigtige temaer, som allerede er undervejs i EU.
DI er enige i, at en del af udfordringen med funktionen af det indre marked er administrativt bøvl.
DI finder, at der dertil på miljøområdet kommer en uensartet implementering og håndhævelse, som
gør at miljøgoder og tjenesteydelser ikke kan flyde frit på markedet. DI finder derfor, at det bør
være en prioritet i dansk holdning, at implementering og håndhævelse af miljølovgivningen får øget
fokus de næste år sammen med samspillet med innovations- og forskningspolitikken.
DI finder, at regeringens holdning i forhold til omlægning af skatter til mere indirekte skatter på
energi og miljø bør præciseres. Danmark har gennemført en omlægning fra direkte til indirekte
afgifter og Danmarks beskatning af eksempelvis energi er blandt de højeste i Europa. Dansk energi-
og klimabeskatning bør være på niveau med det øvrige Europa for at undgå risici som carbon
leakage. DI finder, at energi-, klima- og miljøbeskatningen bør målrettes adfærdsregulering gennem
beskatning af eksternaliteter frem for at være rene provenuskatter. DI fremhæver dog, at DI ikke
støtter øgede skatter og afgifter i Danmark, men tværtimod finder, at skatteniveauet skal sænkes.
DI bemærker, at det af meddelelsen fremgår, at Kommissionen vil fremsætte forslag om EU-
projektobligationer, der skal hjælpe til at tilvejebringe samlet offentlig og privat finansiering af
højtprioriterede investeringer, blandt andet i energi. DI ser positivt på udviklingen af nyskabende
finansieringsformer og bidrager gerne med input, når sådanne instrumenter skal etableres. DI finder
det dertil glædeligt, at Kommissionen sætter fokus på, at der skal sikres en omkostningseffektiv
adgang til energi. DI finder desuden, at en reel implementering af den tredje energipakke for det
indre marked vil være et vigtigt skridt på vejen og bør, sammen med nye initiativer til at udvikle en
effektiv infrastruktur, prioriteres højt.
DI bemærker endvidere, at Kommissionen udtrykker bekymring for om EU vil opfylde det samlede
20 pct. energieffektivitetsmål i 2020, og i Kommissionens nye handlingsplan for energieffektivitet
fremlægges en lang række initiativer, som skal styrke indsatsen. DI ser frem til den nye
handlingsplan og muligheden for at komme med input til den efterfølgende vedtagelse af
lovgivning.
DI bemærker også, at Kommissionen ønsker at udvikle EU standarder for energieffektive produkter.
DI finder, at udviklingen af krav til produkters energieffektivitet her bør ske inden for rammerne af
det eksisterende eco-designdirektiv. DI finder hertil, at muligheden for frivillige aftaler med
industrien om energieffektivitet, som i Energy Star programmet, fortsat bør fremmes. DI lægger
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
961524_0022.png
vægt på, at standarder med energieffektivitet for øje fastlægges i EU-regi, frem for gennem
individuelle nationale standarder på tværs af EU-landene.
DI mener endelig, at et vigtigt element til at sikre en omkostningseffektiv adgang til energi er
udviklingen af det smarte energisystem. DI finder, at det smarte energisystem forandrer og styrker
mulighederne for, at forbrugerne kan effektivisere deres energiforbrug, og er samtidig afgørende for
integrationen af mere fluktuerende energi fra vedvarende energikilder. DI bemærker, at det smarte
energisystem ikke nævnes i meddelelsen, og DI opfordrer til, at området tænkes ind som et
væsentligt element i sikringen af omkostningseffektiv energi og vækst.
WWF pointerer vigtigheden af, at Kommissionens foreslåede foranstaltninger i højere grad bør
omfatte konkrete miljø- og klimainitiativer for at styrke vækstpotentialet i forbindelse med
skabelsen af en grønnere økonomi. Der er behov for en langt større erkendelse i EU af de
økonomiske muligheder, der er forbundet med en omlægning af energiforsyningen, og at
omstillingen til et bæredygtigt samfund tillægges lige så stor vægt som økonomisk vækst. WWF
savner en klarere tilkendegivelse af, at bekæmpelsen af klimaforandringerne via reduktion af CO2-
emissionerne og fremme af vedvarende energi er helt centrale elementer i bestræbelserne på at opnå
en miljømæssig bæredygtig økonomi. WWF mener, at det er helt centralt, at Danmark – såvel i
denne sammenhæng som fremover - lægger pres på for, at miljøskadelige subsidier, herunder til
fossile brændstoffer, elimineres i EU, samt at eksterne omkostninger internaliseres. Det er en vigtig
forudsætning for at skabe sammenhæng til klima- og energimålsætningerne og til skabelsen af en
grøn europæisk økonomi.
Vedvarende Energi nævner, at det er væsentligt at forhold af betydning for
omstillingen til et bæredygtigt samfund har lige så stor vægt som den økonomiske vækst,
herunder væksten i vedvarende energi og energieffektivitet, samt reduktion af
drivhusgasemissionerne.
Med hensyn til forslag til passende foranstaltninger til at nå målene, så bør EUs egne
Budgetter, i højere grad end nu, bidrage til at nå målene, herunder øget vedvarende energi og
øget energieffektivitet. Det bør ikke mindst betyde højere prioritet for energieffektivitet og
bæredygtig brug af vedvarende i EUs største budgetter: strukturfonde og landbrugsstøtte.
Desuden bør forslaget om at fjerne miljøskadelig støtte gøres mere konkret. Konkret bør nævnes
behovet for udfasning at støtte til fossil energi, og til transport med højt forbrug af fossil energi,
samt internalisering af eksterne omkostninger for bl.a. fossil og energi og atomkraft.
Tekniq støtter overordnet, at der skal gøres en ekstra indsats for at nå 2020 målene herunder
energieffektiviseringsmålene. Tekniq er enig med Kommissionen i, at energieffektivitet er den mest
omkostningseffektive måde at nedbringe energiemissioner på, gøre energiforbruget prismæssigt
mere overkommeligt og skabe beskæftigelse. Tekniq ser derfor også frem til fremlæggelsen af
Kommissionens energieffektivitetsplan og håber, den er ambitiøs. Det er i denne forbindelse vigtigt
at fremhæve, at energieffektivisering ikke kommer af sig selv. Der skal investeres i dette marked,
som der investeres i fx traditionel produktionskapacitet, VE mm. De enkelte lande skal derfor lave
konkrete planer og initiativer, hvis målene skal nås.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forhandlingssituationen
Vækstundersøgelsen blev præsenteret i miljøarbejdsgruppen d. 31. januar 2011, hvor den generelt
blev hilst velkommen af delegationerne.
9. Regeringens generelle holdning
For at sikre en bæredygtig og inklusiv vækst, som beskrevet i Europa 2020-strategien, er det
regeringens holdning, at der udover fokus på målopfyldelse af de fem overordnede mål i Europa
2020-strategien herunder klima- og energimålene tages afsæt i visionerne i den samlede strategi og
dermed også visionen for et ressourceeffektivt Europa. Det er regeringens holdning, at
bekæmpelsen af klimaforandringerne via reduktion af CO
2
emissionerne og fremme af vedvarende
energi sammen med øget ressourceeffektivitet er helt centrale elementer i bestræbelserne på at opnå
en miljømæssig bæredygtig økonomi.
Det er regeringens holdning, at grøn økonomi og ressourceeffektivitet bør tænkes ind i
gennemførelsen af de ti foreslåede foranstaltninger under hensyntagen til principper om
proportionalitet, omkostningseffektivitet og størst mulig forbedring af miljøet for pengene. Det er
regeringens holdning, at energi- og klimapolitiske målsætninger og øget fokus på
ressourceeffektivitet kan bidrage til vækst, produktivitetsforbedringer og reducerede
produktionsomkostninger og dermed forbedre EU's konkurrenceevne og skabe beskæftigelse.
Der er desuden et presserende behov for et mere bæredygtigt ressourceforbrug i Europa, og
regeringen finder derfor, at der bør sigtes imod en absolut afkobling mellem den økonomiske vækst
og ressourceforbrug samt miljømæssige omkostninger associeret herved. For energiforbrugets
vedkommende er EU's mål om 20 % energieffektivitet i 2020 ensbetydende med et absolut fald i
forbruget. Regeringen ser frem til fremlæggelsen af Kommissionens energieffektivitetsplan, der bør
være ambitiøs og indeholde omkostningseffektive forslag, som skal hjælpe til opnåelse af EU's mål
om 20 % forbedret energieffektivitet i 2020. Regeringen ser endvidere frem til fremlæggelsen af den
planlagte roadmap for ressourceeffektivitet og vil opfordre til, at den i langt højere grad end selve
flagskibet vil opstille ambitiøse mål og initiativer, der kan vise vejen mod en mere ressourceeffektiv
økonomi.
Regeringen mener, at der bør være fokus på markedsbaserede instrumenter, og at en gradvis
eliminering af miljø- og klimaskadelige subsidier er vigtig, herunder subsidier til fossile
brændstoffer. der både har skadelige klima- og miljøeffekter. Danmark lægger vægt på, at drøftelser
vedrørende konkrete initiativer fra Kommissionen på skatteområdet finder sted i ECOFIN.
Regeringen vil opfordre Kommissionen til at fremsætte forslag, der vil fremme opnåelsen af EU’s
mål i 2020. Det gælder især indsatsen for at reducere drivhusgasemissionerne udenfor de
kvotebelagte sektorer, hvor Kommissionen bl.a. kan fremme kulstoffattig transport og foreslå
minimumsstandarder for beskatning af emissioner og højere minimumsbeskatning af energiforbrug.
Regeringen er enig i, at skattestrukturen kan være med til at understøtte væksten men understreger i
overensstemmelse med Europa 2020, at medlemsstaterne bør tilstræbe en omlægning fra skat på
arbejde til skatter på energi og miljø.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, for så vidt angår de klima- og
miljømæssige aspekter af det Europæiske Semester.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Klimaforandringer: vurdering af situationen efter UNFCCC COP 16
- Vedtagelse af rådskonklusioner og udveksling af synspunkter
Doc. 5935/11/11
Nyt notat. Notatet oversendes tillige til Folketingets Energipolitiske Udvalg.
Resumé
På rådsmødet ventes vedtaget rådskonklusioner, der følger op på seneste partskonference i FN’s
klimaforhandlinger afholdt den 30. november – 10. december i Cancun, Mexico (COP16).
Konklusionsudkastet skitserer EU’s overordnede tilgang til arbejdet i FN’s klimaforhandlinger i
2011, der i høj vil være præget af implementering/udmøntning af aftalen opnået i Cancun.
Derudover fokuserer udkastet især på processer på såvel kort som mellemlang sigt, der kan øge
ambitionsniveauet i landenes respektive tilsagn om reduktion af emissioner. Fra dansk side
vurderes konklusionerne generelt at være gode og dækkende for arbejdet i FN’s klimaforhandlinger
i 2011, idet man dog vil arbejde for, at konklusionerne på flere punkter bliver mere konkrete og
retningsgivende for EU’s indsats.
1. Baggrund
Det ungarske formandskab har udarbejdet et udkast til rådskonklusioner som opfølgning på COP16
med henblik på vedtagelse på rådsmøde (miljø) d. 14. marts 2011. Med udgangspunkt i udkastet
forventes tillige en udveksling af synspunkter på rådsmødet.
2. Formål og indhold
Det ungarske formandskab har udarbejdet et relativt kortfattet udkast til rådskonklusioner
vedrørende EU’s overordnede tilgang til arbejdet i FN’s klimaforhandlinger i 2011. Udkastet
afspejler, at arbejdet i høj vil være præget af implementering/udmøntning af aftalen opnået i
Cancun. Derudover fokuserer udkastet på relevante processer på såvel kort som mellemlang sigt,
der kan øge ambitionsniveauet i landenes respektive tilsagn om reduktion af emissioner. Som følge
af konklusionsudkastets kortfattede karakter ventes drøftelserne op mod rådsmødet at føre til en
udbygning af teksten både i omfang og detaljeringsgrad.
Konklusionsudkastets væsentligste elementer er flg.:
Resultatet af Cancun: Implementering og udmøntning i 2011
I konklusionernes første afsnit anerkendes Cancun-aftalen som et positivt skridt i FN’s
klimaforhandlinger, der både muliggør umiddelbare og konkrete handlinger på kort sigt samt tager
den nye internationale klimaarkitektur videre. Med udkastet udtrykkes også fortsat støtte til den
såkaldte skridtvise tilgang til FN’s klimaforhandlinger afspejlende, at mange tredjelande på
nuværende tidspunkt ikke finder det muligt i indeværende år at opnå enighed om en samlet, retligt
bindende klimaaftale.
Reduktion af emissioner: Værktøjer på mellemlang sigt
Med udkastet lægges op til EU-prioritering i 2011 af arbejdet med at ”sætte kød på” de værktøjer,
der efter Cancun-aftalen kan bidrage til de fornødne reduktioner af emissioner på mellemlang sigt -
i tillæg til Cancun-aftalens cementering af målsætningen nedfældet med Copenhagen Accord,
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hvorefter den samlede temperaturstigning globalt bør være under 2 grader. Der er tale om a) at
arbejde videre mod fastsættelsen af et globalt reduktionsmål for 2050 (hvor der allerede er enighed i
EU om at stile efter 80-95% reduktion for ilande i 2050 i forhold til 1990- niveau og mindst 50%
reduktion globalt i forhold til 1990 -niveau); b) modaliteter for en revision i perioden 2013-15 af
ambitionsniveau mv. (det såkaldte ”review”); samt c) fastlæggelse af et tidspunkt for, hvornår de
globale emissioner skal toppe (det såkaldte ”peak year”). I den forbindelse har det ungarske
formandskab tilføjet en indirekte præcisering af ambitionsniveau, der er ny i forhold til tidligere,
nemlig en målsætning om, at de konkrete reduktionsmål til sin tid bør fastsættes således, at der er
mindre end 50% sandsynlighed for faretruende klimaændringer. Denne sandsynlighedsmargin er
svagere end den, IPCC almindeligvis opererer med.
Reduktion af emissioner: Værktøjer på kort sigt
Med udkastet hilses velkomment, at de reduktionstilsagn (”pledges”), der er givet under
Copenhagen Accord, med Cancun-aftalen forankres inden for UNFCCC-rammen. EU vil i den
forbindelse prioritere, at de pågældende tilsagn gennemføres i overensstemmelse med hensigten.
Samtidig understreges, at nævnte tilsagn ikke er tilstrækkelige til at opnå målsætningen om en
maksimal temperaturstigning på under 2 grader, hvorfor udkastet understreger vigtigheden af
processer til hævelse af ambitionsniveauet, herunder kortlægning af antagelser og betingelser, der er
sat i de pågældende tilsagn.
Ny international klimastruktur samt øvrig udmøntning af Cancun-aftalen
Med udkastet hilses en række specifikke elementer i Cancun-aftalen velkommen, herunder
fremskridt på MRV (måling og kontrol med emissioner), tilpasning, REDD+ (dvs. indsatsen mod
afskovning) og LULUCF (regler for optag og udledning fra jord og skov), etablering af den grønne
fond for langsigtet klimafinansiering, en teknologimekanisme og en tilpasningskomité mv. samt
forsættelsen af de eksisterende og etablering af nye markedsmekanismer (dvs. rammer for salg mv.
af kreditter for emissionsreduktion generet ét sted til et andet sted). Endelig bemærkes det også i
udkastet, at flere emner, der ikke er adresseret i Cancun-aftalen, fortsat skal fremmes, herunder især
de såkaldte sektortilgange (omfattende landbrugsområdet, samt emissioner fra luft- og skibsfart).
Hvad angår i-landenes opstartsfinansiering til u-landene, hvis nærmere rapportering mv. Cancun-
aftalen stiller krav til, tages der højde for kommende konklusionstekst fra ECOFIN-rådet.
På de fleste af de anførte områder er konklusionsteksten holdt i overordnede vendinger med
kortfattet omtale af EU’s holdning og tilgang til arbejdet i 2011. Som delvis undtagelse hertil kan
anføres, at u-landene med hensyn til REDD+ opfordres til at udvikle og implementere nationale
handlingsplaner og skride til konkret handling så hurtigt som muligt; at arbejdet med at identificere
kilder til langsigtet klimafinansiering skal tages videre; samt at den nøjagtige rolle for og funktion
af den såkaldte stående komite på klimafinansieringsområdet (Standing Committee) skal defineres
yderligere.
Endelig lægges der med konklusionsudkastet vægt på, at EU fortsætter og styrker sine bilaterale og
regionale alliancer med nøgleaktører samt støtter det kommende sydafrikanske COP-formandskab.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet udtaler sig ikke om rådskonklusioner.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
961524_0026.png
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant for rådskonklusioner.
5. Gældende dansk ret
Der er tale om rådskonklusioner, som ikke har umiddelbar retsvirkning i forhold til dansk ret.
6. Konsekvenser
Konklusionerne har ikke umiddelbart konsekvenser for statsfinanserne. Et evt. nyt globalt
klimaregime kan være forbundet med væsentlige statsfinansielle konsekvenser for i-lande som
deltager i dette regime, herunder for Danmark. Omfanget vil selvsagt afhænge af en sådan aftales
nærmere udformning såvel som af en byrdefordeling internt i EU af sådanne konsekvenser.
7. Høring
Sagen blev behandlet i Klima- og Energipolitisk Specialudvalg den 7. februar 2011. Følgende
bemærkninger blev fremført:
Danmarks Rederiforening nævnte, at reduktionsindsatsen for luftfart og skibsfart ikke eksplicit er
med i udkastet til rådskonklusioner, og at regeringen fortsat bør søge at fremme regulering via IMO
og ICAO. Derudover ønskedes en præcisering mht. finansiering, idet man ikke fandt det
hensigtsmæssigt med to fremtidige finansieringsregimer i hhv. UNFCCC og ICAO/IMO.
Det Økologiske Råd (DØR), støttet af Greenpeace, fremførte, at regeringen bør tage stilling til, om
man ønsker landbrug, skibs- og luftfart som en del af UNFCCC-forhandlingerne eller ej. Ifht.
finansiering bedst med regulering i UNFCCC og ikke via ICAO og IMO, da de har vist sig ikke at
kunne blive enige. Derudover ønskedes overskydende landekvoter (AAU’er) udfaset. Mht.
medregningsregler for skov, bør det ske på en måde, som ikke underminerer den miljømæssige
integritet i en aftale.
Dansk Energi (DE) støttede regeringens generelle holdning. Så gerne fokus på indgåelse af
bilaterale aftaler, i tilfælde af, at der ikke opnås en aftale på COP17 for at sikre, at karbonmarkedet
opretholdes.
VedvarendeEnergi var enig i regeringens generelle holdning om landekvoter (AAU’er). Man så
gerne at procentsatsen for sandsynlig overholdelse af 2 graders målet blev øget til 75 pct. Derudover
nævnte VedvarendeEnergi behovet for at se på en reform af CDM-systemet. Endelig blev der spurgt
til eventuelle muligheder for smuthuller i forhold til medregningsregler for skov i de udviklede
lande (indenfor LULUCF), således at store skovlande ville kunne omgå reduktionskrav.
Greenpeace fandt at reduktionsmålet på 80-95 % i 2050 skulle være et klart unilateralt EU mål.
Derudover bad Greenpeace om en præcisering af regeringens holdning til HFC-gasser.
Landbrug & Fødevarer fandt at regeringen burde arbejde for en sektortilgang, hvor også Landbrug
nævnes.
8. Generelle forventning til andre landes holdninger
Udkast til rådskonklusioner har været drøftet en gang i den internationale miljøgruppe og to gange i
den ordinære miljøgruppe i Bruxelles. I forhandlingerne hersker der ikke store uenigheder eller
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skillelinjer i EU. Udkastet er blevet udbygget med en række paragraffer, der primært genbekræfter
EU’s eksisterende mål og holdninger. Samtidig er der generelt støtte fra hele EU-kredsen til det
primære indhold i konklusionerne, dvs. opfølgningen på Cancun og dermed den
implementeringsdagsorden og udmøntning af konkrete beslutninger fra Cancun, der er lagt op til i
2011.
En række af de store lande, samt Kommissionen, har tidligt meldt ud, at EU skal fare lempeligt med
hensyn til allerede på nuværende tidspunkt at fastlægge konkrete forventninger til COP17 i Durban,
hvilket har sat sit præg på udkast til konklusioner. Der forventes på den baggrund ikke større
uenigheder til drøftelse på miljørådsmødet d. 14. marts.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan generelt støtte konklusionsudkastet. Dog vil regeringen arbejde for, at udkastet
gøres mere konkret og på visse punkter klarere tilkendegiver, hvad EU vil arbejde for på de enkelte
delområder. Dette giver sig udslag i flg. foreløbige holdninger:
Resultatet af Cancun: Implementering og udmøntning i 2011
FN’s klimaforhandlinger i 2011 vil i vidt omfang være præget af implementering og udmøntning af
de fundne kompromisser i Cancun. Derudover vil flere vanskelige spørgsmål, der ikke fandt en
afklaring i Cancun, være på dagsordenen. Det gælder f.eks. spørgsmålet om en evt. ny
forpligtelsesperiode under Kyoto Protokollen, den evt. retligt bindende karakter af en samlet
klimaaftale og kilderne til langsigtet klimafinansiering.
Det vurderes, at mange tredjelande på nuværende tidspunkt ikke finder det muligt i indeværende år
at opnå enighed om en samlet, retligt bindende klimaaftale. Også af den grund støtter man fra
regeringens side en skridtvis tilgang fra EU’s side hen mod en ny klimaaftale præget af ambition
såvel som af realisme.
Kyoto Protokollen
Spørgsmålet om en evt. ny forpligtelsesperiode for EU under Kyoto Protokollen skal ses i
forbindelse hermed. Det foreliggende konklusionsudkast lægger op til at fastholde EU’s position op
mod COP16. Det støttes fra regeringens side, idet en ny forpligtelsesperiode under Kyoto
Protokollen fortsat bør betinges af miljømæssigt forsvarlige regler samt af tilsvarende forpligtelser
for andre i-lande samt passende bidrag fra u-landene i overensstemmelse med deres ansvar og
respektive kapaciteter. Fra regeringens side vil man arbejde for, at EU arbejder videre med konkrete
modeller for, hvordan sådanne betingelser retligt-teknisk kan udformes.
Reduktion af emissioner: Værktøjer på mellemlang sigt
Regeringen støtter, at EU prioriterer arbejdet i 2011 med at bringe de mellemlangsigtede værktøjer
fra Cancun-aftalen til emissionsreduktion videre (fastsættelse af et globalt reduktionsmål for 2050;
modaliteter for en revision i perioden 2013-15 af ambitionsniveau; samt fastlæggelse af et tidspunkt
for, hvornår de globale emissioner skal toppe). Regeringen vurderer, at nævnte tre instrumenter alle
skal virke som løftestang for at få øget reduktion af emissioner, hvorfor man vil søge at få disse
gjort så ambitiøse som mulige i de videre forhandlinger i UNFCCC.
Mere konkret vil regeringen arbejde for, at konklusionsudkastet – i tillæg til målsætningen om 80-
95% reduktion for ilande i 2050 i forhold til 1990- niveau – også tager højde for EU’s forventning
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
om øgede emissionsreduktioner for u-lande, således at disse leverer et passende bidrag i
overensstemmelse med deres ansvar og respektive kapaciteter. Det kunne f.eks. være et
reduktionsinterval som bygger videre på anbefalinger om 15-30% afvigelse i 2020 i forhold til
sædvanlige udviklingsscenarier, de såkaldte ”business as usual” scenarier. Derudover er regeringen
skeptisk over for i rådskonklusionerne at indføje en konkret sandsynlighedsmargin i relation til det
generelle mål om mindre end 2 graders global temperaturstigning, jf. ovenfor. Hvis en sådan margin
indføjes, bør det i regeringens optik flugte med IPCC’s tilgang (hvorefter sandsynlige scenarier
regnes med 66% sandsynlighed frem for 50%).
Reduktion af emissioner: Værktøjer på kort sigt
EU bør i regeringens optik prioritere arbejdet med at få kortlagt og gennemført de foreliggende
betingede reduktionstilsagn fra i-lande og u-lande, jf. at det er dette, der på kort sigt vil få
reduktionseffekt. Derudover vil regeringen arbejde for, at konklusionsudkastet også adresserer
ønsket om at se reduktionstilsagn fra lande, der endnu ikke måtte have afgivet sådanne.
Ny international klimastruktur samt øvrig udmøntning af Cancun-aftalen
Regeringen bakker selvsagt fuldt ud op om Cancun-aftalen og støtter derfor etableringen af den
komite, der skal udarbejde forslag til den grønne fond om langsigtet klimafinansiering (den såkaldte
Transitional Committee). Med hensyn til finansiering af REDD+ er det fortsat regeringens
holdning, at der skal ses nøje på de såvel miljømæssige konsekvenser heraf som konsekvenserne for
carbon-markedets integritet. Det er endvidere regeringens holdning at lokale samfund og
oprindelige folk skal inddrages i REDD+ planlægning og implementering og at deres rettigheder
respekteres. Med hensyn til teknologimekanismen vil regeringen lægge vægt på, at der inden for
mekanismen er mulighed for netværksbaseret samarbejde mellem teknologistærke myndigheder og
øvrige enheder landene imellem. Med hensyn til tilpasningskomitéen oprettet med Cancun-aftalen
lægger regeringen vægt på, at der så vidt muligt indtænkes synergier i forhold til den eksisterende
udviklingsindsats.
Endvidere lægger regeringen vægt på, at der i udmøntningen af MRV-regler (måling og kontrol af
emissioner) udvikles en solid og troværdig struktur så vidt muligt baseret på eksisterende regler
såvel indenfor Klimakonventionen som Kyoto Protokollen, og hvor der især udgangspunkt i de
såkaldte nationale kommunikationer.
Langsigtet finansiering
Regeringen vil arbejde for, at konklusionsteksten klarere peger på, hvordan EU i 2011 vil bidrage til
at fremme forhandlingerne i UNFCCC om kilder til langsigtet klimafinansiering. En sådan
finansiering kan komme fra mange forskellige kilder. For så vidt angår eventuel international
medfinansiering fra luft- og skibsfart (bunkerfuels) arbejder regeringen, i FN’s søfartsorganisation
(IMO), for at udvikle et markedsbaseret globalt instrument om international skibsfart, som bl.a.
bidrager til finansiering af klimatiltag i ulande.
Særlige problemstillinger: Overskydende landekvoter
Regeringen lægger særlig vægt på, at overskydende landekvoter ikke udhuler målene i en ny
klimaaftale eller i forbindelse med, at der vedtages en ny forpligtelsesperiode for Kyoto
Protokollen, og finder det vigtigt, at der indenfor EU opnås enighed om, at den miljømæssige
integritet af en international aftale ikke må forringes på grund af overskydende landekvoter. Den
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mest effektive måde at sikre dette på er ved at annullere overskydende landekvoter, som derfor er
regeringens prioritet, ligesom regeringen – hvis total annullering af landekvoter ikke er mulig – vil
prioritere løsninger, som i videst mulig omfang sikrer den miljømæssige integritet. Hvis det
derimod besluttes, at overskydende landekvoter kan overføres til en ny forpligtelsesperiode, kræver
det, hvis udhuling af den miljømæssige integritet skal undgås, at landene påtager sig tilsvarende
dybere reduktionsmål. Endelig bør det undgås, at der igen i fremtiden skabes nye overskud af
landekvoter.
Særlige problemstillinger: LULUCF-regler
De internationale forhandlinger har siden COP15 koncentreret sig om regler på LULUCF, der gør
det obligatorisk at medregne optag og udledninger fra skove fra før 1990 (dvs. skovrejsning
foretaget siden 1990 er ikke omfattet) i forhold til en landespecifik reference. Referencen skal
afspejle effekten af normal skovdrift. En væsentlig fordel ved denne fremgangsmåde er, at det tager
hensyn til, at landenes skovsituation er forskellig, og at der er et fuldt incitament til gennem driften
at forbedre eller bevare CO2 optaget i skovsektoren. Den væsentligste ulempe er, at lande kan
forsøge at sætte en urealistisk lav reference med henblik på at få kreditter uden nogen ekstra indsats.
På den baggrund arbejder regeringen for, at det forudsete eksterne ”review” af landenes
referenceniveau bliver så robust og troværdigt som muligt; noget regeringen vil arbejde for også
afspejles i konklusionsudkastet. Hvad angår de konkrete LULUCF-regler, støtter regeringen, at
disse udbygges med princippet om, at det såkaldte loft for medregning af optag og emissioner skal
være asymmetrisk, herunder større og derfor ”mere byrdefuldt” på emissionssiden.
Øvrige spørgsmål
Regeringen vil arbejde for, at konklusionerne afspejler EU’s prioritering af spørgsmål som
bunkerfuels (dvs. at sikre emissionsreduktioner fra luft- og skibsfart), fremme af de internationale
forhandlinger om landbrug, samt nedbringelse af HFC gasser, gennem samordning med arbejdet
under Montreal Protokollen og ved udfasning af projekter med disse gasser.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
29