Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3076 - økofin Bilag 2
Offentligt
967795_0001.png
9. marts 2011
Supplerende samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den
15. marts 2011
1) Styrket økonomisk samarbejde i EU
Generel indstilling
KOM(2010) 522, KOM(2010) 523, KOM(2010) 524, KOM(2010) 525,
KOM(2010) 526 og KOM(2010) 527
2) Forslag til forordning vedr. short selling mv.
-
Generel indstilling
KOM(2010) 482
3) Makrofinansiel assistance til Georgien
-
Sagen er ikke på dagsordenen for ECOFIN den 15. marts 2011, men forventes vedta-
get på et senere rådsmøde
KOM(2010) 804
4) Klimafinansiering
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
5) Skat
a) Teknisk-administrative regler – Tilbagebetaling af moms til virksomheder i andre
EU-lande, der ikke har momsregistrering i tilbagebetalingslandet
-
Politisk enighed
KOM(2010) 381
b) Momsmæssig behandling af rejseydelser
-
Fremskridtsrapport fra formandskabet
KOM(2002) 64, KOM(2003) 78
6) EIB’s eksterne lånemandat 2007-2013 – midtvejsevaluering
-
Sagen er ikke på dagsordenen for ECOFIN den 15. marts 2011, men forventes vedta-
get på et senere rådsmøde
KOM(2010) 173, KOM(2010) 174
7) Beslutning om EU’s tegning af yderligere kapitalandele i EBRD som følge af udvidelse
af bankens aktiekapital
-
Sagen er ikke på dagsordenen for ECOFIN den 15. marts 2011, men forventes vedta-
get på et senere rådsmøde
KOM(2011) 34
8) Opfølgning på Stabilitets- og Vækstpagtens procedure for uforholdsmæssigt store un-
Side 3
Side 10
Side 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
derskud for Polen og Ungarn
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
967795_0003.png
3
Dagsordenspunkt 6:
EIB’s eksterne lånemandat 2007-2013 – midtvejseva-
luering
Resumé
Den Europæiske Investeringsbanks (EIB) aktiviteter uden for EU styres af det eksterne låne-
mandat. Lånemandatet, der gælder fra 2007-2013, er blevet (midtvejs-)evalueret, og Kommissi-
onen har, bl.a. på baggrund af en ekstern evalueringsrapport, foreslået en række ændringer til det
eksisterende mandat. ECOFIN godkendte i juni 2010 midtvejsevalueringen og det eksterne
mandat for EIB på baggrund af Kommissionens ændringsforslag til beslutningen om det eksterne
mandat – og formandskabets kompromisforslag hertil – som især vedrører en aktivering af det
supplerende delmandat på 2 mia. euro til investeringer i klimaprojekter, sikring af en større
sammenhæng mellem EIB’s udlånsaktiviteter og EU’s eksterne politik, styrkelse af udviklings-
vinklen i EIB’s aktiviteter, samt en aktivering af mandatet for en række nye lande: Island,
Hviderusland, Libyen, Irak og Cambodja.
Europa-Parlamentet har efter at have lagt sag an ved EU-domstolen fået medhold i, at sagen
skal behandles ved fælles beslutningstagen. Europa-Parlamentet vedtog den 17. februar 2011 en
række ændringsforslag til EIB's eksterne lånemandat. Europa-Parlamentets forslag ligger på
flere punkter langt fra den generelle indstilling, der er opnået enighed om på ECOFIN-mødet i
juni 2010. Formandskabet sigter efter en tidlig 2. behandlingsløsning i medio april, så mandatet
kan være endeligt på plads senest primo oktober. Sagen ventes at blive taget op på ekstraordinært
møde i Det Europæiske Råd 11. marts set i lyset af udviklingen i Mellemøsten og de arabiske
lande nær Middelhavet, idet lånemandatet bl.a. vedrører middelhavslandene.
KOM(2010) 173, KOM(2010) 174
Baggrund
Det eksterne lånemandat styrer Den Europæiske Investeringsbanks (EIB) aktivite-
ter i tredjelande, herunder i EU’s førtiltrædelseslande, EU’s nabolande i Øst- og
Centraleuropa inkl. Rusland, Middelhavsområdet, Asien, Latinamerika og Sydafri-
ka, med henblik på at understøtte EU’s eksterne politik. Det nuværende mandat
løber fra 2007-2013 og stiller garanti for EIB’s låneaktiviteter op til et samlet låne-
omfang på 27,8 mia. euro inklusiv et delmandat på 2 mia. euro, der kan aktiveres
på baggrund af resultaterne af midtvejsevalueringen.
Ved udgangen af 2009 var der givet lånetilsagn for knap 12 mia. euro, svarende til
ca. 46 pct. af den samlede mandatsum. Andelen af træk på mandatsummen varie-
rer på tværs af regionerne, hvor f.eks. Asien og førtiltrædelseslandene har modta-
get lånetilsagn svarende til en relativt stor andel af deres respektive mandater,
mens især de østlige nabolande og Rusland har modtaget tilsagn for en lille andel
af deres mandat, jf. tabel 1.
Tabel 1
EIB’s eksterne lånemandat 2007-2013
1
mio. euro
Regionale man-
dater 2007-2013
Førtiltrædelseslande
3
Middelhavsområdet
8,700
8,700
Lånetilsagn
2
2007-2013
5,262
3,860
Udbetalt andel
af mandatet
60%
44%
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
967795_0004.png
4
Østlige nabolande og Rusland
Asien
Latinamerika
Sydafrika
I alt
1.
2.
3.
3,700
1,000
2,800
900
403
616
1,305
483
11%
62%
47%
54%
25,800
11,853
46%
Oversigten er eksklusiv et delmandat på 2 mia. euro, der kan aktiveres på baggrund af
resultaterne af midtvejsevalueringen.
pr. 31. december 2009
Tyrkiet, Kroatien, Makedonien, Albanien, Serbien, Montenegro, Kosovo og Bosnien
Hercegovina
Referencegrundlaget for midtvejsevalueringen af det eksterne lånemandat
Af Rådsbeslutningen 13. juli 2009 om en fællesskabsgaranti til EIB mod tab i for-
bindelse med lån til og lånegarantier for projekter uden for Fællesskabet fremgår,
at Kommissionen senest den 30. april 2010 skal forelægge en midtvejsevaluering
for Rådet og Europa-Parlamentet, ledsaget af et evt. ændringsforslag til beslutnin-
gen.
1
Midtvejsevalueringen skal desuden danne grundlag for en beslutning om, hvorvidt
det supplerende delmandat på 2 mia. euro aktiveres, hvorvidt der skal foretages
ændringer i mandatet og hvordan det sikres, at EIB’s investeringer giver størst
merværdi.
Indhold
Kommissionens midtvejsevaluering indeholder en række analyser vedr. bl.a.:
virkningen, effektiviteten, kvaliteten og merværdien af EIB’s udlånsaktivite-
ter;
sammenhængen mellem EIB’s udlånsaktiviteter og EU’s eksterne politik;
modtagernes finansielle behov, absorptionskapacitet og adgang til alternati-
ve finansieringskilder (private og offentlige);
samarbejdet og koordineringen mellem EIB og Kommissionen;
samarbejdet og synergierne mellem EIB og andre internationale finansielle
institutioner (IFI) og bilaterale donorer;
rationalet bag aktivering af mandatet for en række nye lande, herunder vedr.
demokrati, menneskerettigheder, fundamentale frihedsrettigheder og for-
holdet til EU.
Analyserne behandler projekter på sektor- og region/landeniveau og dækker peri-
oden fra 2000-2009, dvs. også det tidligere eksterne mandat, som løb fra 2000-
2006. Midtvejsevalueringen bygger både på interne og eksterne analyser, herunder
bl.a. fra en såkaldt vismandsgruppe, som blev nedsat af EIB’s bestyrelse.
1
Rådsbeslutningen af den 13. juli 2009 reviderede den oprindelige beslutning om EIB’s eksterne lånemandat af den 19.
december 2006 på baggrund af en dom fra EF-domstolen om, at Traktatgrundlaget i den oprindelige beslutning var forkert.
Udfaldet af dommen var, at den fælles beslutningsprocedure finder anvendelse på beslutninger om EIB’s eksterne låne-
mandat, og at Europa-Parlamentet derfor skal have indflydelse på aktivering af mandatet, fastsættelse af lånerammerne og
evt. suspendering af långivning i et bestemt land.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Kommissionens midtvejsevaluering, der ligger til grund for ECOFIN’s beslutning
i juni 2010, indeholder en række ændringsforslag til beslutningen om det eksterne
mandat.
Kommissionens forslag til ændring af beslutningen vedr. EIB’s eksterne lånemandat
Kommissionens forslag indeholder ændringer til beslutningen vedrørende EIB’s
eksterne lånemandat fsva. bl.a. retningslinjerne for det eksterne mandat; hvilke
lande, der omfattes, og EIB’s samarbejde med øvrige institutioner.
1. Retningslinjerne i det eksterne mandat
Aktivering af det supplerende delmandat på 2 mia. euro til investeringer i
klimaprojekter, herunder særligt vedr. energieffektivitet, vedvarende energi,
transport, skovbrug, forskning i low-carbon teknologier og tilpasning til
klimaforandringer. Delmandatet foreslås jævnt udmøntet på regionerne.
Strømlining af det eksisterende system med specifikke regionale målsætnin-
ger, så der i højere grad fokuseres på en række horisontale målsætninger,
herunder klimaområdet, social- og økonomisk infrastruktur (miljø, vand,
energi, transport og informationsteknologi), privatsektorudvikling, herunder
særligt støtte til små- og mellemstore virksomheder, samt regional integrati-
on.
At EIB’s aktiviteter for at støtte infrastruktur i social- og sundhedssektoren
gradvist øges.
Styrke bidraget fra EIB’s aktiviteter til EU’s eksterne politik i dialog mellem
EIB, Kommissionen og EU’s udenrigstjeneste. Arbejdet skal munde ud i
såkaldte regionalspecifikke operationelle retningslinjer, som skal afspejle
EU’s eksterne politik og de horisontale målsætninger ovenfor.
Styrke sammenhængen mellem EIB’s eksterne aktiviteter og EU’s udvik-
lingspolitik, bl.a. igennem bedre fokus på projekternes sociale og udvik-
lingsmæssige aspekter, samt ved at øge EIB’s indsats i sektorer, der vil bi-
drage til udviklingen i tredjelande f.eks. igennem miljømæssig infrastruktur
inkl. vand og sanitet, bæredygtig transport og på klimaområdet. EIB skal
have øget tilsyn med projekternes udviklingsmæssige effekter i løbet af pro-
jektets implementering.
2. Aktivering af det eksterne mandat for Island, Hviderusland, Libyen, Irak og
Cambodja.
Til grund for forslaget ligger bl.a. overvejelser vedr. landenes politiske situa-
tion, de bilaterale forbindelser til EU, demokrati og menneskerettigheder
samt fundamentale frihedsrettigheder. Desuden bedømmes også den
makroøkonomiske situation og landets samlede investeringsbehov. Island
foreslås omfattet som følge af den ventede kommende status som EU kan-
didatland. De øvrige lande foreslås omfattet for at bakke op om EU’s eks-
terne politik i disse lande.
3. Anbefalinger vedr. EIB’s samarbejde med Kommissionen, EU’s udenrigstjene-
ste og andre internationale finansielle institutioner (IFI’er):
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Styrke samarbejdet mellem EIB, Kommissionen og EU’s udenrigstjeneste
for at sikre konsistens mellem EIB’s aktiviteter og EU’s eksterne politik,
bl.a. ved systematisk dialog og tidlig informationsudveksling vedr. Kommis-
sionen og Udenrigstjenestens strategiske notater, herunder landespecifikke
og regionale strategipapirer samt EIB’s strategiske notater og projekt pipe-
line.
EIB skal øge samfinansiering med andre IFI’er og europæiske bilaterale
finansieringsinstrumenter for at øge synergieffekter og sikre tilfredstillende
risikodeling og sammenhængende projekt- og sektorkonditionaliteter.
Kommissionen skal præsentere en endelig rapport inden den 31. oktober 2014,
der evaluerer anvendelsen af de ændringer i mandatet, der vedtages.
ECOFIN-beslutning om det eksterne lånemandat for EIB
På sit møde d. 8. juni 2010 vedtog ECOFIN Rådets generelle indstilling angående
det eksterne lånemandat for EIB og anmodede på baggrund heraf formandskabet
om at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet. Rådets udkast til beslut-
ning indeholder bl.a. følgende centrale elementer:
Aktivering af det supplerende delmandat på 2 mia. euro., der aktuelt er en
reserve, til investering i klimaprojekter
Fastlæggelse af generelle mål for operationer i alle regioner, herunder mål ved-
rørende bekæmpelse af og tilpasning til klimaændringer, udvikling af social og
økonomisk infrastruktur og lokal udvikling af private sektorer.
Udvikling af regionale operationelle retningslinjer med henblik på at styrke
sammenhængen mellem EIB’s eksterne engagementer og EU’s eksterne politi-
ske mål.
Siden ECOFIN-beslutningen i juni 2010
I lyset af de seneste udviklinger i en række nordafrikanske lande har EIB-
præsidenten Philippe Maystadt desuden været i kontakt med udenrigsrepræsentan-
ten Catherine Ashton om, hvordan EIB kan bidrage til EU’s koordinerede svar på
behovene i middelhavslandene. Det Europæiske Råd har anmodet Catherine Ash-
ton om at fremlægge en samlet pakke for støtte til landenes transitionsproces.
Spørgsmålet ventes drøftet på et ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd den
11. marts. EIB anslår, at man vil kunne investere op mod 5,7 mia. euro i middel-
havslandene i 2011-2013, såfremt Rådet godkender et forslag fra Europa-
Parlamentet om at hæve låneloftet med yderligere en milliard euro til disse lande.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har efter at have lagt sag an ved EU-domstolen fået medhold
i, at sagen skal behandles ved fælles beslutningstagen. Europa-Parlamentets bud-
getudvalg vedtog den 27. januar 2011 en række ændringsforslag til EIB’s eksterne
lånemandat, der siden blev vedtaget på plenarafstemning den 17. februar med
enkelte ændringer.
Europa-Parlamentets forslag adskiller sig særligt fra ECOFIN’s politiske enighed
på følgende punkter:
Det maksimale låneloft for EIB hæves med yderligere 1,8 mia. euro til i alt
29,6 mia. euro for perioden 2007-2013. Låneloftet hæves inden for det gene-
relle mandat og er udover det supplerende mandat på 2 mia., som Rådet ac-
cepterede i sin generelle indstilling, og som er særlig målrettet klima. Af de 1,8
mia. reserveres 1 mia. euro til middelhavslandene, 264 mio. euro til østeuro-
pæiske lande, Rusland og Sydkaukasus, 37 mio. euro til Asien og 466 mio. eu-
ro til førtiltrædelseslande. Europa-Parlamentet foreslår endvidere, at EIB skal
kunne træffe beslutning om at omfordele op til 20 pct. af midlerne under det
generelle mandat mellem regionerne.
EIB skal på baggrund af en cost-benefit analyse overveje at oprette en euro-
pæisk-middelhavs finansiel institution.
EIB skal i højere grad arbejde ud fra udviklingspolitiske målsætninger.
EIB skal kunne genanvende tilbageløb fra lån fra tidligere operationer til nye
operationer af lignende art.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ingen konsekvenser i forhold til gældende dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Det eksterne mandat fungerer som en EU-garantistillelse for visse af EIB’s ekster-
ne aktiviteter. Aktiveringen af det supplerende delmandat på 2 mia. euro til inve-
steringer i klimaprojekter øger EU’s samlede garantistillelsessum i lånegarantifon-
den. Kommissionen vurderer, at aktiveringen af delmandatet vil medføre, at fon-
den skal tilvejebringe maksimalt 180 mio. euro inden for perioden 2012-2020 un-
der antagelse af, at der gives yderligere lånetilsagn for den samlede sum på 2 mia.
euro.
Derudover vil en yderligere forhøjelse af lånemandatet med 1,8 mia. euro som
foreslået af Europa-Parlamentet kræve tilførsel af midler til lånegarantifonden på
EU-budgettet på op mod 160,2 mio. euro ekstra. Effekten for lånegarantifonden
vil primært berøre den kommende flerårige finansielle ramme fra 2014 og frem,
idet garantistillelsen budgetteres to år efter udlånet.
Såfremt Europa-Parlamentets forslag om genanvendelse af tilbageløb fra lån ved-
tages, vil det have statsfinansielle konsekvenser af et ukendt omfang, idet tilbage-
løb fra lån ikke vil blive indbetalt til EU-budgettet og dermed som udgangspunkt
vil kræve merbetalinger fra medlemsstaterne til EU-budgettet.
Danmark betaler ca. 2 pct. af udgifterne på EU’s budget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har i sig selv ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser, men et vel-
fungerende eksternt mandat for EIB kan understøtte vækst og beskæftigelse for
landene omfattet af mandatet.
Høring
Sagen har været i høring i specialudvalget for Økonomisk Politik med høringsfrist
9. marts 2011.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen vedrørende midtvejsevalueringen af EIB’s eksterne lånemandat 2007-2013
blev forelagt Folketinget Europaudvalg forud for ECOFIN d. 8. juni 2010 til orien-
tering. Sagen vedrørende godkendelsen af EIB’s eksterne lånemandat 2007-2013
blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den 28. november
2006.
Holdning
Dansk holdning
Fra regeringens side støttes det fortsat, at man så vidt muligt bibeholder konklusi-
onen fra ECOFIN i juni 2010, hvor EIB fik godkendt aktiveringen af det eksterne
lånemandat på 2 mia. euro til primært klimarelaterede aktiviteter.
For så vidt angår spørgsmålet om det maksimale låneloft, har regeringen hidtil
henholdt sig til Rådets generelle indstilling og dermed været skeptisk over for Eu-
ropa-Parlamentets forslag om en yderligere forhøjelse af låneloftet. Pga. den nu-
værende situation i Nordafrika og behovet for hurtigt at kunne bidrage til en posi-
tiv udvikling i regionen – ikke mindst i Europas egen interesse – vil regeringen
ikke stille sig afvisende over for en forhøjelse af låneloftet, der er målrettet de
relevante nordafrikanske lande, hvis der kan opnås enighed om det med Europa-
Parlamentet, og der danner sig et flertal herfor i Rådet. Den nødvendige ekstra
garantistillelse under lånegarantifonden bør tages med i betragtning ved fastlæg-
gelsen af den samlede ramme for eksterne aktiviteter i den fremtidige finansielle
ramme.
Fra regeringens side er man skeptisk over for, at der oprettes nye institutionelle
strukturer, uden at der er påvist konkret behov og merværdi, herunder en ny EU-
middelhavsbank.
Det findes hensigtsmæssigt, at EIB’s aktiviteter koordineres og harmoniseres med
EU’s eksterne politikker, herunder udviklingspolitikken, for at skabe størst mulig
sammenhæng mellem EU’s politik og EU’s lånevirksomhed. EIB er dog ikke en
udviklingsbank, og EIB’s mandat bør ikke ændres til aktiviteter uden for EIB’s
kompetencer.
Fra regeringens side er man desuden skeptisk over for indførelsen af muligheden
for genanvendelse af tilbageløb fra lån, idet det strider imod basale budgettekniske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
principper og skaber uigennemsigtighed på EU-budgettet. Forslaget medfø-
rer endvidere færre indtægter på EU-budgettet og tilsvarende større indbetalinger
fra medlemslandene, idet tilbageløb fra lån fra EU-budgettet tilbagebetales til EU-
budgettet.
Andre landes holdninger
I de hidtidige drøftelser i EU’s finansrådsarbejdsgruppe har der været enighed om en
fastholdelse af Rådets generelle indstilling i forhandlingerne med Europa-
Parlamentet.
I lyset af den nye situation i Nordafrika har en række lande imidlertid talt for en for-
højelse af låneloftet, samt at man ser nærmere på genanvendelsen af tilbageløb fra lån
og investeringer. Ét land har også udtrykt ønske om minimum 2,5 mia. euro mere til
middelhavslandene, hvor Europa-Parlamentet alene har foreslået én milliard euro.
Omvendt fastholder en anden gruppe af lande, at låneloftet ikke skal hæves udover
delmandatet på 2 mia. euro, som der blev truffet beslutning om på ECOFIN-mødet
i juni 2010, idet der lægges vægt på at se nærmere på det faktiske behov, inden der
drøftes konkrete tal.
En tredje gruppe lande understreger vigtigheden af at sikre en balance mellem mid-
lerne til syd og øst, idet balancen i forvejen ses som skæv til fordel for lande syd for
Europa.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Dagsordenspunkt 7:
Beslutning om EU’s tegning af yderligere kapitalan-
dele i EBRD som følge af udvidelse af bankens ak-
tiekapital
Resumé
På det årlige møde for den Europæiske Bank for Genopbygning og Økonomisk Udviklings
(EBRD) repræsentantskabsmedlemmer den 14.-15. maj 2010 vedtog EBRD’s ejerkreds at
udvide bankens autoriserede aktiekapital fra 20 mia. euro til 30 mia. euro.
EU skal nu træffe beslutning om at tiltræde den i EBRD vedtagne kapitaludvidelse. EU’s
andel af den tegnede kapital udgør ca. 3 pct. For EU betyder det, at EU vil skulle tegne sig for
yderligere 27.013 aktier, der i sidste instans kan medføre krav om udbetaling på op til 270,1
mio. euro. Der er således ikke tale om en kontant indbetaling, men udelukkende en udvidelse af
garantistillelse. EU-forpligtelsen skal afspejles på EU-budgettet med en indikation af eventual-
forpligtelsen, idet det dog på baggrund af EBRD’s finansielle styrke vurderes usandsynligt, at der
vil ske en indkaldelse og udbetaling heraf. Afgørelsen vil desuden bemyndige det repræsentant-
skabsmedlem i EBRD, der repræsenterer EU, til at deponere tegningsinstrumentet.
KOM (2011) 34
Formål og indhold
Kapitalniveauet i den europæiske bank for genopbygning og udvikling (EBRD)
skal hvert femte år tages op til revision med henblik på at fastlægge behovet for
og anvendelsen af bankens kapital samt strategien for bankens operationer i den
kommende femårs-periode.
I forbindelse med gennemførelsen af den fjerde kapitalanalyse har EBRD fremlagt
et forslag om en midlertidig kapitaludvidelse fra 20 mia. euro til 30 mia. euro. På
bankens årsmøde den 14. maj 2010 godkendte ejerkredsen et forslag til kapitalud-
videlsen på 10 mia. euro, som tilvejebringes ved en midlertidig udvidelse af garan-
tikapitalen fra bankens ejere med 9 mia. euro samt en overførsel af 1 mia. euro fra
bankens reserver. Kapitaludvidelsen er midlertidig og kan gradvist blive tilbageført
til medlemslandene, hvilket der skal træffes nærmere beslutning om på EBRD’s
årsmøde i 2015.
Baggrunden for EBRD’s forslag om en kapitaludvidelse er den øgede efterspørg-
sel efter investeringer i EBRD’s operationslande i lyset af den finansielle krise.
EBRD investerer i central- og østeuropæiske transitionslande – bl.a. Tjekkiet, Po-
len, de baltiske lande, Rusland, Ukraine og Vestbalkan – til støtte for landenes
transitionsproces fra centralstyrede planøkonomier til åbne markedsøkonomier.
Kapitaludvidelsen ventes at generere en årlig omsætning på ca. 9 mia. euro i 2011
og 2012 og ca. 8,5 mia. euro i 2015.
Som følge af den vedtagne kapitaludvidelse skal EU gennem en afgørelse fra Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet træffe beslutning om at tegne yderligere aktier, der i
sidste instans kan medføre krav om udbetalinger. EU’s andel i EBRD’s tegnede
kapital er ca. 3 pct. og skal derfor forøges med 300,4 mio. euro. 30,3 mio. euro
heraf udgøres af allerede indbetalte midler fra EBRD’s reserve. For de resterende
270,1 mio. euro skal der tegnes 27.013 tegnede aktier, der dog udelukkende udgø-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
res af garantikapital, der potentielt kan kræves indbetalt. Med tegningen af de
yderligere aktier vil EU bevare sin nuværende stemmeandel i EBRD. Afgørelsen
vil desuden bemyndige dét repræsentantskabsmedlem i EBRD, der repræsenterer
EU, til at deponere tegningsinstrumentet.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ingen konsekvenser i forhold til gældende dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
En beslutning om tegning af yderligere 27.013 aktier svarende til en garantistillelse
på 270,1 mio. euro, der kan kræves indbetalt, vil kræve angivelse af denne eventu-
alforpligtelse på EU-budgettet. Den relevante budgetpost for EBRD vil skulle
forsynes med et ”p.m” (pour
mémoire),
som afspejler den eventuelle karakter af ind-
kaldelsen, mens størrelsen af eventualforpligtelsen defineres i en budgetanmærk-
ning.
Kapitaltegningen vil i sig selv ikke kræve nogen reelle kontante betalinger fra EU’s
budget, medmindre meget alvorlige og uforudsete tab medfører en reel indkaldelse
af bankens kapital ud over den indbetalte del på 30,3 mio. euro, hvilket må anses
for usandsynligt grundet bankens finansielle styrke.
Den danske andel af en eventuel indkaldelse af kapital vil svare til den danske an-
del af EU-budgettets finansieringsnøgle på ca. 2 pct. svarende til maksimalt godt 5
mio. euro.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kapitaludvidelsen ventes at bidrage til EBRD’s rolle i forhold til en styrkelse af
strukturerne og den økonomiske udvikling i operationslandene.
Høring
Sagen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for Økonomisk Politik med
høringsfrist 9. marts 2011.
Regeringens holdning
Ved aktstykke nr. 42 af 16. december 2010 tiltrådte Finansudvalget, at økonomi-
og erhvervsministeren på den danske stats vegne deltog i udvidelsen af garantika-
pitalen fra bankens ejere med 9 mia. euro samt en overførsel af 1 mia. euro af
bankens reserver, således at EBRD’s grundkapital blev hævet fra 20 mia. euro til
30 mia. euro. Forslaget medførte en forhøjelse af Danmarks garantistillelse med
ca. 108 mio. euro. Garantistillelsen medfører som udgangspunkt ikke merudgifter
for Danmark, da der alene er tale om en forøgelse af garantistillelsen og ikke en
kontant indbetaling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Det anses i forlængelse af den danske deltagelse i udvidelsen af bankens garanti-
kapital for hensigtsmæssigt, at Danmark ligeledes støtter, at EU tegner de yderli-
gere aktier, herunder for at EU bevarer sin nuværende stemmeandel i EBRD.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget Europaudvalg.
Sagen har været forelagt Finansudvalget for så vidt angår dansk tiltrædelse af
EBRD’s kapitaludvidelse, herunder dansk garantistillelse i den forbindelse, jævnfør
aktstykke nr. 42 tiltrådt 16. december 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Dagsordenspunkt 8:
Opfølgning på Stabilitets- og Vækstpagtens proce-
dure for uforholdsmæssigt store underskud for Po-
len og Ungarn
Resumé
ECOFIN ventes på det kommende rådsmøde at have en drøftelse vedr. underskudsprocedurerne
for Polen og Ungarn i forlængelse af landenes senest fremlagte finanspolitiske planer.
Baggrund
De store stigninger i underskud og gældskvoter i EU-landene og uroen på de fi-
nansielle markeder under krisen samt de store fremadrettede udfordringer knyttet
til især aldringen nødvendiggør gennemførelsen af exitstrategier med fokus på
finanspolitisk konsolidering og sikring af holdbarhed inden for rammerne af Stabi-
litets- og Vækstpagten.
På nuværende tidspunkt har 24 lande modtaget henstillinger eller pålæg (Græken-
land) fra Rådet om at bringe deres offentlige underskud ned under 3 pct. af BNP.
Den 7. juli 2009 blev proceduren for uforholdsmæssigt store underskud iværksat
for Polen. Rådets henstilling til Polen indebærer, at Polen skal bringe underskud-
det ned under 3 pct. af BNP i 2012 og sikre en gennemsnitlig årlig forbedring af
den strukturelle saldo på 1¼-1�½ pct. af BNP med start i 2010,
jf. tabel 1.
Den 5. juli 2004 åbnedes en procedure for uforholdsmæssigt store underskud for
Ungarn, og Rådet har tre gange siden vedtaget henstillinger til Ungarn om at kor-
rigere det uforholdsmæssigt store underskud, senest den 7. juli 2009. Den seneste
henstilling indebærer, at Ungarn skal sikre en samlet forbedring af den strukturelle
saldo på i alt 0,5 pct. af BNP i 2010 og 2011 i lyset af de store stramninger i 2009,
jf. tabel 1.
Kommissionen vurderede seks måneder efter iværksættelsen af de respektive lan-
des underskudsprocedure på ECOFIN den 16. februar 2010, at Polen og Ungarn
havde gennemført effektive tiltag, der udgjorde passende fremskridt i overens-
stemmelse med henstillingerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
967795_0014.png
14
Tabel 1: Rådshenstillinger til Polen og Ungarn vedtaget den 7. juli 2009
Offentlig saldo (Kommissionens skøn)
2010
(Pct. af BNP)
PL
HU
-7,9
-3,8
-6,6
-4,7
-6,0
-6,2
2010-2012
2010-2011
Henstilling
Start år - Frist år
Konsolidering-
skrav
≥1¼-1�½
(Årligt i gns.)
≥�½
(Kumulativt*)
2011
2012
Anm.: *Henstillingen understreger eksplicit, at det relativt lave stramningskrav skal ses i lyset af de store stramnin-
ger i 2009
Kilde: Kommissionens efterårsprognose 2010 og rådshenstillinger vedtaget 7. juli 2009
.
Indhold
Polen
Ifølge Kommissionens efterårsprognose for 2010 ventes Polens offentlige under-
skud at udgøre 7,9 pct. af BNP i 2010, og ventes reduceret til 6,6 pct. af BNP i
2011 og 6,0 pct. af BNP i friståret 2012. Kommissionen har på den baggrund
sendt et brev til den polske finansminister med anmodning om, at Polen præsen-
terer yderligere stramningstiltag, og sikrer efterlevelse af henstillingen. Polen har
primo marts fremlagt en plan med initiativer for at bringe underskuddet ned un-
der 3 pct. af BNP indenfor fristen i 2012. Kommissionen ventes ifm. ECOFIN at
fremlægge en vurdering af planen ift. henstillingen.
Ungarn
Ifølge Kommissionens efterårsprognose for 2010 ventes Ungarns offentlige un-
derskud at udgøre 3,8 pct. af BNP i 2010 og ventes at stige til 4,7 pct. af BNP i
friståret 2011. Kommissionen har på den baggrund sendt et brev til den ungarske
finansminister med anmodning om, at Ungarn præsenterer yderligere stramnings-
tiltag, og sikrer efterlevelse af henstillingen. Ungarn har primo marts fremlagt en
plan med initiativer for at bringe underskuddet ned under 3 pct. af BNP indenfor
fristen i 2011. Kommissionen ventes ifm. ECOFIN at fremlægge en vurdering af
planen ift. henstillingen.
ECOFIN ventes på det kommende rådsmøde på grundlag af analyser fra Kom-
missionen at have en drøftelse vedr. opfølgning på underskudsprocedurerne for
Polen og Ungarn i forlængelse af landenes senest fremlagte finanspolitiske planer.
Hjemmelsgrundlag
Vurdering af iværksættelse af effektive tiltag har hjemmel i Rådets forordning
1467/97, der har hjemmel i Traktatens artikel 126.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene vil understøtte
vækst og beskæftigelse i Danmark.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagerne vedr. Polen og Ungarns procedure for uforholdsmæssigt store underskud
blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering ifm. ECOFIN den 7. juli
2009 og ECOFIN den 16. februar 2010.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen finder, at Rådet bør afgive en positiv vurdering af Polen og Ungarn,
hvis Kommissionens analyser peger på, at de to landes seneste planer sikrer til-
strækkelige fremskridt ift. henstillingerne, men finder omvendt, at Kommissionen
bør fremlægge forslag til beslutning om utilstrækkelig efterlevelse af henstillinger-
ne, hvis Kommissionens analyser måtte pege på dette.
Andre landes holdninger
De andre lande vides ikke at have fastlagt deres holdning, men ventes at kunne opnå
enighed på grundlag af Kommissionens anbefalinger.