Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3081 - RIA
Offentligt
1453866_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
8692/11
(OR. en)
PRESSE 93
PR CO 21
PRESSEMEDDELELSE
3081. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Luxembourg, den 11.-12. april 2011
Formænd
Sándor PINTÉR
Indenrigsminister
Tibor NAVRACSICS
Justitsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8914 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
8692/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0002.png
11.-12.IV.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
På den del af samlingen, der vedrørte indre anliggender, drøftede Rådet migration og grænse-
spørgsmål i forbindelse med situationen i de
sydlige nabolande
og vedtog konklusioner om emnet.
I en offentlig debat havde Rådet en første meningsudveksling om et forslag til et
PNR-system for
EU,
dvs. om anvendelse af passagerlisteoplysninger til at forebygge, opdage, efterforske og retsfor-
følge terrorhandlinger og grov kriminalitet.
Ministrene noterede sig derefter en rapport fra Kommissionen om EU's og USA's fælles evaluering
af de seks første måneder med gennemførelse af
TFTP-aftalen mellem EU og USA.
De udveksle-
de også synspunkter om status med hensyn til det
fælles europæiske asylsystem
og om
Grækenlands nationale handlingsplan for styring af migrationen og asylreformer.
På den del af samlingen, der vedrørte retlige anliggender, drøftede ministrene Kommissionens nyli-
ge meddelelse om en
EU-ramme for de nationale strategier for romaernes integration.
De hav-
de også en offentlig orienterende debat om direktivet om
angreb på informationssystemer.
Rådet blev derpå, ligeledes offentligt, orienteret af formandskabet om de igangværende forhandlin-
ger med Europa-Parlamentet om direktivet om
ret til information under straffesager
og direktivet
om bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn,
seksuel udnyttelse af børn
og børnepornografi. Det
blev også orienteret om den foreslåede forordning, der skal forenkle
reglerne om arv med en
international dimension
i EU.
Kommissionen forelagde også sin
køreplan vedrørende offerbeskyttelse
og sine seneste forslag
om regler for
formueforholdet i internationale ægteskaber eller registrerede partnerskaber.
Desuden forelagde Kommissionen en
beretning om anvendelsen af chartret om grundlæggende
rettigheder.
Andre punkter på dagsordenen omfattede bl.a. den
europæiske efterforskningskendelse
i straffe-
sager, en
EU-dagsorden for børns rettigheder
og en forordning om muligheden for at gøre
den
elektroniske udgave af EU-Tidende autoritativ.
I tilknytning til rådssamlingen drøftede Det Blandede Udvalg (EU samt Norge, Island,
Liechtenstein og Schweiz) migration og grænsespørgsmål i forbindelse med situationen i de
sydlige
nabolande
som nævnt ovenfor. Udvalget så også på status i forhandlingerne om de foreslåede nye
regler for
Det Europæiske Agentur for Forvaltning af det Operative Samarbejde ved EU-
medlemsstaternes Ydre Grænser (Frontex).
Udvalget drøftede derefter status i udviklingen af
visuminformationssystemet (VIS), Schengeninformationssystemet II (SIS II)
og oprettelsen af
et
europæisk agentur for den operationelle forvaltning af store it-systemer.
8692/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0003.png
11.-12.IV.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE ......................................................................................
Error! Bookmark not defined.
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
De sydlige nabolande -
Rådets konklusioner
.....................................
Error! Bookmark not defined.
PNR-system for EU ...........................................................................
Error! Bookmark not defined.
Evaluering af TFTP-aftalen mellem EU og USA ..............................
Error! Bookmark not defined.
Det fælles europæiske asylsystem......................................................
Error! Bookmark not defined.
Grækenlands nationale handlingsplan for styring af migrationen og asylreformerError!
Bookmark not defined
Angreb på informationssystemer .......................................................
Error! Bookmark not defined.
EU-ramme for de nationale strategier for romaernes integration ......
Error! Bookmark not defined.
Offerbeskyttelse .................................................................................
Error! Bookmark not defined.
Seksuel udnyttelse af børn .................................................................
Error! Bookmark not defined.
Ret til information under straffesager ................................................
Error! Bookmark not defined.
Europæisk efterforskningskendelse ...................................................
Error! Bookmark not defined.
Charter om grundlæggende rettigheder..............................................
Error! Bookmark not defined.
Internationale pars ejendomsrettigheder ............................................
Error! Bookmark not defined.
Arv .....................................................................................................
Error! Bookmark not defined.
Børns rettigheder................................................................................
Error! Bookmark not defined.
EU-Tidende........................................................................................
Error! Bookmark not defined.
Eventuelt ............................................................................................
Error! Bookmark not defined.
Det Blandede Udvalg .........................................................................
Error! Bookmark not defined.
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
8692/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.IV.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Direktivet om fastboende udlændinge*..................................................................Error!
Bookmark not defined.
Aftaler om lempelse af visumreglerne....................................................................Error!
Bookmark not defined.
Cepols arbejdsprogram for 2011 ............................................................................Error!
Bookmark not defined.
Årsrapport for 2010 fra Det Europæiske Kriminalpræventive Net –
Rådets konklusionerError!
Bookmark not defined.
Kriminalitetsforebyggelse gennem miljørigtigt design) -
Rådets konklusioner
.....Error!
Bookmark not defined.
Brug af politihunde -
Rådets resolution
.................................................................Error!
Bookmark not defined.
Samarbejde mellem Europol og SECI-centret/SELEC -
Rådets konklusioner.......Error!
Bookmark not defined.
Toldmyndighederne og bekæmpelse af alvorlig og organiseret grænseoverskridende kriminalitet -
Rådets
konklusioner
...........................................................................................................Error!
Bookmark not defined.
Risikovurdering med henblik på katastrofehåndtering -
Rådets konklusioner
.......Error!
Bookmark not defined.
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Ændret forordning om kreditvurderingsbureauer* .................................................Error!
Bookmark not defined.
Ernst & Young godkendt som eksterne revisorer for Belgiens centralbank...........Error!
Bookmark not defined.
BUDGETTER
Tidsplan og praktiske arrangementer for vedtagelsen af EU's budget for 2012 .....Error!
Bookmark not defined.
EU's humanitære bistand og civilbeskyttelse for Libyen, Elfenbenskysten og JapanError!
Bookmark not defined.
HANDELSPOLITIK
Frihandelsaftale mellem EU og Korea: gennemførelse af beskyttelsesklausulen ..Error!
Bookmark not defined.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Den Europæiske Udviklingsfond............................................................................Error!
Bookmark not defined.
ENFOPOL
Sikkerhed i forbindelse med sportsbegivenheder ...................................................Error!
Bookmark not defined.
Større sportsbegivenheder med mere end ét værtsland -
Rådets resolution
...........Error!
Bookmark not defined.
MILJØ
Grænseoverskridende luftforurening over store afstande .......................................Error!
Bookmark not defined.
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget .....................................................................................................Error!
Bookmark not defined.
8692/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0005.png
11.-12.IV.2011
DELTAGERE
Belgien:
Annemie TURTELBOOM
Stefaan DE CLERCK
Melchior WATHELET
Bulgarien:
Tsvetan TSVETANOV
Margarita POPOVA
Den Tjekkiske Republik:
Viktor
ČECH
Marek �½ENÍŠEK
Danmark:
Søren PIND
Jeppe TRANHOLM-MIKKELSEN
Tyskland:
Hans-Peter FRIEDRICH
Max STADLER
Estland:
Ken-Marti VAHER
Kristen MICHAL
Irland:
Alan SHATTER
Grækenland:
Théodoros SOTIROPOULOS
Spanien:
Alfredo PÉREZ RUBALCABA
Juan Carlos CAMPO MORENO
Frankrig:
Claude GUEANT
Philippe ETIENNE
Italien:
Roberto MARONI
Angelino ALFANO
Cypern:
Loukas LOUKA
Neoklis SYLIKIOTIS
Letland:
Aigars ŠTOKENBERGS
Ilze JUHANSONE
Litauen:
Raimundas PALAITIS
Tomas VAITKEVICIUS
Indenrigsminister
Justitsminister
Statssekretær for indvandring og asyl
Vicepremierminister og indenrigsminister
Justitsminister
Viceindenrigsminister
Vicejustitsminister
Minister for flygtninge, indvandrere og integration og
minister for udviklingsbistand
Fast repræsentant
Forbundsindenrigsminister
Statssekretær under forbundsjustitsministeren, medlem af
Forbundsdagen
Indenrigsminister
Justitsminister
Justits- og ligestillingsminister
Fast repræsentant
Første vicepremierminister, indenrigsminister og
regeringens talsmand
Statssekretær for retlige anliggender
Indenrigsminister og minister for oversøiske områder,
lokale og regionale myndigheder samt indvandring
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister og minister for offentlig orden
Indenrigsminister
Justitsminister
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Vicejustitsminister
8692/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0006.png
11.-12.IV.2011
Luxembourg:
Jean-Marie HALSDORF
François BILTGEN
Nicolas SCHMIT
Ungarn:
Sándor PINTÉR
Tibor NAVRACSICS
Krisztina BERTA
Malta:
Carmelo MIFSUD BONNICI
Nederlandene:
Gerd LEERS
Fred TEEVEN
Østrig:
Claudia BANDION-ORTNER
Maria FEKTER
Polen:
Jerzy MILLER
Krzysztof KWIATKOWSKI
Portugal:
Rui PEREIRA
Manuel LOBO ANTUNES
Rumænien:
Traian IGAS
Marian Cǎtǎlin PREDOIU
Slovenien:
Katarina KRESAL
Aleš ZALAR
Slovakiet:
Daniel LIPSIC
Maria KOLIKOVA
Finland:
Tuija BRAX
Antti PELTTARI
Sverige:
Beatrice ASK
Tobias BILLSTRÖM
Erik ULLENHAG
Det Forenede Kongerige:
Theresa MAY
Kenneth CLARKE
Indenrigsminister og minister for Storregionen
Justitsminister
Arbejds- og beskæftigelsesminister samt
indvandringsminister
Indenrigsminister
Vicepremierminister, minister for offentlig forvaltning og
justitsminister
Vicestatssekretær, Indenrigsministeriet
Justits- og indenrigsminister
Minister for indvandrings- og asylspørgsmål
Statssekretær for sikkerheds- og justitsspørgsmål
Forbundsjustitsminister
Forbundsindenrigsminister
Indenrigs- og forvaltningsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Fast repræsentant
Forvaltnings- og indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Justitsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Justitsminister
Migrationsminister og minister for asylpolitik
Integrationsminister
Indenrigsminister og minister for kvindespørgsmål og
ligestilling
Lordkansler, justitsminister
Kommissionen:
Viviane REDING
Cecilia MALMSTRÖM
Kristalina GEORGIEVA
Næstformand
Medlem
Medlem
8692/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0007.png
11.-12.IV.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
De sydlige nabolande -
Rådets konklusioner
Rådet drøftede udviklingen i de sydlige nabolande og vedtog nedenstående konklusioner som op-
følgning af Det Europæiske Råds erklæring af 11. marts 2011 (EUCO
7/11,
punkt 10-12) og dets
konklusioner af 24.-25. marts 2011 (EUCO
10/11,
punkt 18-26) med særlig vægt på reaktionen på
kort sigt på krisesituationen i Middelhavsområdet.
Med henblik på en mere langsigtet samlet migrationsstrategi med de sydlige nabolande, som skal
godkendes på Det Europæiske Råds møde den 24. juni 2011, er Europa-Kommissionen blevet an-
modet om at forelægge forslag.
De næste skridt frem til Det Europæiske Råds møde i juni vil formentlig være:
en meddelelse fra Kommissionen (primo maj)
en ekstraordinær samling i RIA-Rådet (12. maj)
en pakke med lovgivningsforslag fra Kommissionen (ultimo maj eller primo juni)
RIA-Rådet (9.-10. juni)
Det Europæiske Råd (24. juni).
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET,
a)
som erindrer om erklæringen fra Det Europæiske Råds ekstraordinære møde den
11. marts 2011 og konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde den 24.-25. marts 2011,
som erindrer om den fælles meddelelse af 8. marts 2011 til Det Europæiske Råd, Europa-
Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget –
Et partnerskab for demokrati og fælles velstand med det sydlige Middelhavsområde,
som tager hensyn til drøftelserne i RIA-Rådet den 24.-25. februar 2011,
b)
c)
8692/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.IV.2011
d)
som erindrer om Stockholmprogrammet, den europæiske pagt om indvandring og asyl og
den samlede migrationsstrategi,
som understreger, at situationen i de sydlige nabolande og dens konsekvenser på migrati-
onsområdet stadig giver anledning til fælles bekymring, og at der derfor skal træffes
hastende foranstaltninger samt findes løsninger på mellemlang og lang sigt,
e)
VEDTAGER FØLGENDE KONKLUSIONER:
1.
Rådet anerkender de store bestræbelser, som UNHCR, IOM, ICRC og andre internationale
organisationer har gjort, og den støtte, som EU og dets medlemsstater har ydet til disse be-
stræbelser i form af humanitær bistand og anden støtte til personer, der er fordrevet på
grund af konflikten i Libyen, og understreger betydningen af at fortsætte og yderligere ud-
vide denne støtte.
Rådet udtrykker sin påskønnelse af den beslutning, som Tunesien og Egypten såvel som
andre af Libyens nabolande har truffet om at modtage de personer, der er fordrevet på
grund af den seneste konflikt, og om at samarbejde med UNHCR, IOM og andre organisa-
tioner om at yde støtte og bistand til disse personer, og opfordrer disse lande til fortsat at
tilbyde støtte og faciliteter i samarbejde med relevante organisationer.
Rådet bekræfter på ny behovet for ægte og konkret solidaritet med de medlemsstater, der
er mest direkte berørt af migrationsbevægelserne, og opfordrer EU og dets medlemsstater
til fortsat at yde den nødvendige støtte, efterhånden som situationen udvikler sig, f.eks. ved
at bistå de lokale myndigheder i de mest berørte medlemsstater med at håndtere de umid-
delbare konsekvenser af migrationsstrømmene for den lokale økonomi og infrastruktur.
Rådet hilser med tilfredshed Kommissionens planer om med støtte fra det nuværende og
det kommende formandskab for Rådet på frivilligt grundlag at udvide det eksisterende
pilotprojekt til personer under international beskyttelse i Malta.
Da der er behov for yderligere ressourcer for at reagere på situationen, hilser Rådet det
velkommen, at Kommissionen har til hensigt at mobilisere supplerende midler, der kan
stilles til rådighed for medlemsstaterne eller Frontex med kort varsel, hvis det bliver nød-
vendigt.
Rådet opfordrer Frontex til fortsat at overvåge situationen og udarbejde detaljerede risiko-
analyser af mulige scenarier med henblik på at fastlægge de mest effektive reaktioner her-
på og opfordrer også Frontex til at fremskynde forhandlingerne med landene i regionen
- særlig med Tunesien - med henblik på at indgå operationelle samarbejdsaftaler og iværk-
sætte fælles patruljering i samarbejde med de tunesiske myndigheder og under anvendelse
af alle relevante internationale konventioner, navnlig De Forenede Nationers havretskon-
vention ("Montego Bay-konventionen").
2.
3.
4.
5.
8692/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.IV.2011
6.
Rådet opfordrer indtrængende medlemsstaterne til at stille yderligere menneskelige og
tekniske ressourcer til rådighed til støtte for agenturets operationer og navnlig de
eksisterende fælles operationer til lands og til søs, Hermes og Poseidon, og den mulige
indsættelse af et hurtigt grænseindsatshold i Malta i overensstemmelse med de behov, som
agenturet identificerer på baggrund af situationens udvikling.
Med henblik på at styrke Frontex' kompetencer og stille mere effektive værktøjer til dets
rådighed har Rådet besluttet at fremskynde forhandlingerne om ændring af Frontexforord-
ningen i samarbejde med Europa-Parlamentet med henblik på at nå til enighed i juni 2011.
Rådet understreger, at det er nødvendigt at fremme alle relevante former for samarbejde på
basis af en resultatorienteret tilgang på migrations-, mobilitets- og sikkerhedsområdet med
de lande i regionen, der har gjort tilstrækkelige reformfremskridt, og som samarbejder ef-
fektivt med EU og dets medlemsstater om at forhindre ulovlige migrationsstrømme, forval-
te deres grænser og samarbejde om tilbagesendelse og tilbagetagelse af ulovlige migranter.
Rådet understreger behovet for hurtige fremskridt i forbindelse med tilbagesendelse og til-
bagetagelse for så vidt angår de relevante tredjelande og erindrer navnlig om, at alle stater
har pligt til at tilbagetage egne statsborgere.
Eftersom der vil være behov for yderligere midler til at udvikle samarbejdet med myndig-
hederne i det sydlige Middelhavsområde og bistå dem med styringen af migrationsstrøm-
mene, opfordrer Rådet sine kompetente forberedende organer og Kommissionen til at sik-
re, at der også tages hensyn til dette mål.
Rådet hilser resultatet af formandskabets og Kommissionens besøg i Egypten og Tunesien
velkommen og noterer sig med tilfredshed, at Kommissionen har til hensigt at følge op på
besøgene ved at etablere dialoger med myndighederne i disse lande på højt embedsmands-
plan, hvor medlemsstaterne også deltager, og som har til formål at fremme en hurtig udvik-
ling af samarbejdet om styring af migrationsstrømmene. Denne dialog bør i første omgang
fokusere på identifikation og fremme af foranstaltninger, der på en konkret og effektiv
måde kan bidrage til at forhindre ulovlig migration, til effektivt at forvalte og kontrollere
landenes ydre grænser, til at lette tilbagesendelse og tilbagetagelse af ulovlige migranter
samt til at udvikle beskyttelse i regionen for dem, der har behov for det, herunder gennem
regionale beskyttelsesprogrammer. Dernæst kan denne dialog undersøge mulighederne for
at fremme mellemfolkelige kontakter ved brug af instrumenter såsom mobilitetspartner-
skaber.
7.
8.
9.
10.
8692/11
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.IV.2011
11.
Rådet understreger betydningen af at tilbyde varige beskyttelsesløsninger til dem, der har
behov for international beskyttelse i de sydlige nabolande, og opfordrer i den forbindelse
Kommissionen og Rådets forberedende organer til at undersøge muligheden for at bistå
disse lande med kapacitetsopbygningen inden for international beskyttelse, herunder ved at
aktivere eksisterende regionale beskyttelsesprogrammer og vurdere behovet for yderligere
programmer i regionen.
Rådet minder om, at genbosættelse af flygtninge på frivilligt grundlag, navnlig dem, der i
flere år har befundet sig i en situation præget af langvarig fordrivelse og sårbarhed, og som
ikke har andre fremtidsudsigter, kan udgøre en varig løsning for dem. Rådet noterer sig, at
visse medlemsstater er villige til at overveje at tilbyde genbosættelsesmuligheder for flygt-
ningene i regionen. Rådet opfordrer medlemsstaterne til fortsat at yde støtte til UNHCR i
forbindelse med udviklingen af genbosættelsesprogrammer og opfordrer Kommissionen til
at finde løsninger, hvorved sådanne genbosættelsesforanstaltninger kan støttes økonomisk.
Rådet understreger, at de ovennævnte foranstaltninger udgør den øjeblikkelige reaktion på
krisesituationen i Middelhavsområdet, men at det også er af afgørende betydning at indføre
en mere langsigtet bæredygtig strategi for at kunne håndtere international beskyttelse,
migration, mobilitet og sikkerhed generelt og bl.a. under hensyntagen til de sekundære
strømme til andre medlemsstater.
Rådet hilser det velkommen, at Kommissionen med henblik herpå agter at fremsætte for-
slag som svar på erklæringen fra Det Europæiske Råds ekstraordinære møde den 11. marts
og konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde den 24.-25. marts, og noterer sig, at
formandskabet er rede til at indkalde til en ekstraordinær samling i Rådet den 12. maj for
om nødvendigt at drøfte disse spørgsmål yderligere på baggrund af udviklingen."
12.
13.
14.
8692/11
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0011.png
11.-12.IV.2011
PNR-system for EU
Ministrene drøftede et kommissionsforslag til et direktiv om anvendelse af passagerlisteoplysninger
til at beskytte mod terrorhandlinger og grov kriminalitet (6007/11).
Et af de vigtigste spørgsmål, der blev drøftet, var, om de foreslåede nye regler bør begrænses til
indsamlingen af passagerlisteoplysninger (såkaldte PNR-oplysninger) for flyvninger fra og til
tredjelande, eller om flyvninger inden for EU også bør være omfattet. Et flertal af medlemsstaterne
gik ind for som et minimum at åbne mulighed herfor, så de enkelte medlemsstater også kan påbyde
indsamling af PNR-oplysninger i forbindelse med bestemte interne flyvninger i EU.
Hovedformålet med direktivforslaget er at indføre et sammenhængende EU-system for passager-
listeoplysninger ved at skabe en enkelt EU-model for alle medlemsstater, der deltager i de nye reg-
ler, og sørge for, at de relevante myndigheder i EU samarbejder. Alle luftfartsselskaber, der flyver
på ruter, som er omfattet af de nye regler, vil derfor skulle stille PNR-oplysninger til rådighed for
medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder. Myndighederne vil dog kun kunne anvende op-
lysningerne - som allerede i dag indsamles af luftfartsselskaberne - til at forebygge, opdage, efter-
forske og retsforfølge terrorhandlinger og grov (grænseoverskridende) kriminalitet.
24 EU-medlemsstater vil helt sikkert deltage i vedtagelsen af det nye direktiv, mens Danmark ikke
vil være bundet af de nye regler. Det Forenede Kongerige og Irland vil skulle give meddelelse om,
hvorvidt de ønsker at deltage eller ej.
Yderligere oplysninger findes i dette
baggrundsnotat.
8692/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0012.png
11.-12.IV.2011
Evaluering af TFTP-aftalen mellem EU og USA
Rådet noterede sig en rapport fra Kommissionen om EU's og USA's fælles evaluering af de seks
første måneder med gennemførelse af TFTP-aftalen mellem EU og USA (8142/11). Artikel 13 i
TFTP-aftalen mellem EU og USA (EUT
L 195 af 27.7.2010)
fastsætter, at EU og USA skal foretage
en fælles evaluering seks måneder efter aftalens ikrafttræden.
EU's evalueringshold er nået til den konklusion, at alle de relevante elementer i aftalen er blevet
gennemført i overensstemmelse med dens bestemmelser, herunder databeskyttelsesbestemmelserne.
De foranstaltninger, de amerikanske myndigheder har truffet for at sikre en sådan gennemførelse, er
overbevisende og går i nogle tilfælde ud over, hvad der kræves ifølge aftalen. Desuden har evalue-
ringsholdet fået forelagt overbevisende oplysninger om den merværdi, som TFTP tilfører indsatsen
for at bekæmpe terrorisme og finansieringen heraf.
Evalueringsholdet fremsætter også en række anbefalinger til at tackle de konstaterede mangler. De
handler især om, at der så vidt muligt bør være mere offentligt tilgængelige oplysninger om, hvor-
dan programmet fungerer, uden at bringe effektiviteten af programmet i fare. Det vedrører bl.a. den
samlede mængde data, der gives til de amerikanske myndigheder, og antallet af finansielle beta-
lingsdata, der er givet adgang til. EU's evalueringshold foreslår også at styrke Europols kontrolpro-
cedure, der nævnes i aftalens artikel 4. Desuden vil evalueringsholdet gerne have flere kontrollerba-
re statistiske oplysninger om den merværdi, som oplysninger fra TFTP tilfører indsatsen for at be-
kæmpe terrorisme og finansieringen heraf, for bedre at kunne godtgøre programmets merværdi.
Holdet anbefaler også at forbedre en række elementer ved leveringen af oplysninger til offentlig-
heden om borgernes rettigheder i henhold til aftalen.
Endelig fremsætter EU's evalueringshold en anbefaling om udarbejdelse af fremtidige evalueringer
og foreslår, at der ved fremtidige evalueringer bør ses på gennemførelsen af anbefalingerne.
Yderligere oplysninger findes i dette
baggrundsnotat.
8692/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0013.png
11.-12.IV.2011
Det fælles europæiske asylsystem
Ministrene drøftede, hvor langt man var kommet med de lovgivningsforslag, der indgår i oprettel-
sen af det fælles europæiske asylsystem.
Rådet vedtog en ændring til direktivet om fastboende udlændinge, der indebærer, at personer under
international beskyttelse også får alle de rettigheder, som teksten giver tredjelandsstatsborgere med
lovligt ophold i en EU-medlemsstat. En af de vigtigste rettigheder, som direktivet indebærer for
personer, der har boet i en medlemsstat i mindst fem år uden afbrydelse, er retten til at tage ophold i
en anden EU-medlemsstat.
Forslagene om at ændre Dublinforordningen og Eurodacforordningen drøftes i øjeblikket. Med hen-
syn til sidstnævnte har Kommissionen meddelt, at den vil forelægge et nyt forslag, der vil indeholde
et af de vigtigste krav fra medlemsstaterne, nemlig at give de retshåndhævende myndigheder ad-
gang til Eurodacdatabasen.
Kommissionen gentog også, at den agter rettidigt at forelægge ændrede forslag til direktivet om
modtagelsesforhold og direktivet om asylprocedurer med henblik på en første drøftelse på samlin-
gen i Rådet for Retlige og Indre Anliggender i juni 2011.
Der er gjort betydelige fremskridt med hensyn til forslaget om ændring af kvalifikationsdirektivet. I
februar og marts 2011 blev Europa-Parlamentet og Rådet enige om deres respektive holdninger, så
de kunne indlede forhandlingerne.
Endelig har Det Europæiske Asylstøttekontor indledt sine operationer, herunder bistand til asyl-
systemet i Grækenland. Der arbejdes også på bistand til Malta. Støttekontoret bidrager på denne
måde allerede til det praktiske samarbejde på asylområdet, længe inden den dato, der er fastsat i
forordningen (19. juni 2011).
8692/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0014.png
11.-12.IV.2011
Grækenlands nationale handlingsplan for styring af migrationen og asylreformer
Rådet blev af den græske minister og Kommissionen orienteret om de fremskridt, der er gjort i for-
bindelse med Grækenlands nationale handlingsplan for styring af migrationen og asylreformer.
De græske myndigheder udarbejdede denne plan sidst i 2010 som følge af det kraftige migrations-
pres på deres ydre grænser og det efterfølgende øgede pres på landets asylsystem.
Kommissionen og mange medlemsstater anerkender den græske situations europæiske dimension
og støtter Grækenlands bestræbelser. I november 2010 indsatte EU's grænseagentur Frontex et hur-
tigt grænseindsatshold (RABIT) ved dele af den græsk-tyrkiske grænse. I marts 2011 blev denne
midlertidige RABIT-operation efterfulgt af den udvidede Poseidon-operation for 2011.
Derudover hjælper Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO) Grækenland med at gennemføre
handlingsplanen, navnlig ved at indsætte asylstøttehold. Internationale organisationer som f.eks.
UNHCR yder også betydelig bistand.
I november 2010 vedtog de græske myndigheder bl.a. et præsidentielt dekret om asyl, der sigter
mod at afvikle den nuværende pukkel på over 50 000 uafsluttede asylsager. I januar 2011 blev der
vedtaget en lov om oprettelse af en ny asyltjeneste, screeningcentre og gennemførelse af det såkald-
te EU-tilbagesendelsesdirektiv.
8692/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0015.png
11.-12.IV.2011
Angreb på informationssystemer
Rådet havde en orienterende debat om et direktiv om angreb på informationssystemer, som Kom-
missionen forelagde den 30. september 2010 (14436/10). Når forslaget er vedtaget, skal alle EU-
medlemsstater undtagen Danmark gennemføre teksten i national ret.
Med henblik på at nå frem til en generel indstilling i juni 2011 fokuserede ministrene deres drøftel-
ser på strafferammerne, spørgsmålet om retlig kompetence, strafbarhed ved anvendelse af værktøjer
som f.eks. ondsindet software (f.eks. "botnet"
1
) og kriminalisering af angreb, der involverer mis-
brug af andre personers identitetsoplysninger ("identitetstyveri"). Forhandlingerne med Europa-
Parlamentet kan først begynde, når medlemsstaterne er nået frem til en generel indstilling.
Formålet med forslaget er at opdatere de nuværende bestemmelser, der går tilbage til 2005 (ramme-
afgørelse 2005/222/RIA). Direktivet definerer strafbare handlinger inden for angreb på informati-
onssystemer og sigter mod at harmonisere strafferammerne for sådanne handlinger. Det sigter end-
videre mod at lette forebyggelsen af sådanne angreb og forbedre samarbejdet mellem de kompeten-
te myndigheder på EU-plan på dette område.
Kommissionens forslag bevarer de fleste af de nugældende bestemmelser - nemlig at ulovlig ad-
gang, ulovligt indgreb i informationssystemer, ulovligt indgreb i data samt anstiftelse af, medvirken
til, tilskyndelse til og forsøg på disse overtrædelser er strafbart - og omfatter følgende nye elementer
med henblik på at imødegå nye trusler fra it-kriminalitet:
strafbarhed ved anvendelse af værktøjer (herunder ondsindet software – f.eks. "botnet" –
eller ulovligt opnåede edb-passwords) til at begå strafbare handlinger for at sætte ind over
for store it-angreb, som kan være særlig skadelige
angreb, der involverer misbrug af andre personers identitetsoplysninger, f.eks. ved at skjule
gerningsmandens rigtige identitet og således vinde tredjemands tillid (sådanne angreb bør
også betragtes som skærpende omstændigheder med højere strafferammer)
ulovlig aflytning af edb-data bliver en strafbar handling
1
Udtrykket "botnet" betyder et netværk af computere, der er blevet inficeret af ondsindet
software (computervirus). Et sådant netværk af inficerede computere ("zombier") kan
aktiveres, så de udfører nærmere bestemte handlinger, såsom at angribe
informationssystemer (it-angreb). "Zombierne" kan styres - ofte uden at brugerne af de
inficerede computere har kendskab til det - fra en anden computer.
15
8692/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.-12.IV.2011
forbedring af EU-samarbejdet om strafferetspleje og politisamarbejdet ved at styrke den
eksisterende struktur med døgnbemandede kontaktpunkter, herunder en forpligtelse til at
besvare hasteanmodninger inden otte timer, og
forpligtelse til at indsamle basale statistiske oplysninger om it-kriminalitet.
Sammenlignet med Kommissionens oprindelige forslag indfører Rådets nuværende tekst, som sta-
dig ikke er endelig, en række ændringer. Som eksempler kan nævnes:
Direktivet vil finde anvendelse på mere alvorlige tilfælde, mens: tilfælde, der ikke er
grove, ikke er omfattet af dets anvendelsesområde. Hvilke tilfælde der ikke er grove, af-
gøres i henhold til national lovgivning og praksis. Der er dog indsat en ny betragtning med
eksempler på, hvad der kan betragtes som tilfælde, der ikke er grove.
Rådet fastholder strafferammen i almindelighed: fængsel med en maksimumsstraf på
mindst to år. Ved skærpende omstændigheder indfører Rådets holdning dog større fleksibi-
litet ved at fastlægge to forskellige tærskler: en maksimal fængselsstraf på mindst tre eller
mindst fem år alt efter lovovertrædelsens grovhed. Kommissionens oprindelige forslag
fastsatte en generel strafferamme ved skærpende omstændigheder på mindst fem år.
Rådets holdning indfører desuden to nye skærpende omstændigheder, hvor den højeste
straf anvendes: når angrebet har forårsaget alvorlig skade og når det er blevet begået mod
et kritisk infrastrukturinformationssystem.
8692/11
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0017.png
11.-12.IV.2011
EU-ramme for de nationale strategier for romaernes integration
Rådet havde en første meningsudveksling om Kommissionens nylige meddelelse om en EU-ramme
for de nationale strategier for romaernes integration, der blev vedtaget den 5. april 2011 (8727/11).
For så vidt angår det retlige aspekt af spørgsmålet fokuserede ministrene i deres drøftelser bl.a. på
følgende spørgsmål: Hvilke hindringer er der for marginaliserede befolkningsgruppers, bl.a.
romaers, adgang til domstolsprøvelse? Hvordan kan adgang til domstolsprøvelse yde et mere effek-
tivt bidrag til at reducere fattigdom på EU-plan og nationalt plan? Hvilke retlige, institutionelle
og/eller ikke-statslige redskaber i de forskellige medlemsstater vil kunne tjene som eksempler for
andre medlemsstater?
Målet med Kommissionens meddelelse er at hjælpe med at målrette de nationale romastrategier og
tilvejebringe midler på EU-plan for at støtte en bedre integration af de 10-12 mio. romaer i Europa.
De fleste romaer oplever fortsat forskelsbehandling, marginalisering, social udelukkelse, segrege-
ring, ekstrem fattigdom og fornægtelse af deres rettigheder. Kvinder og børn er særlig sårbare.
Meddelelsen fokuserer på fire hovedområder: adgang til uddannelse, beskæftigelse, sundhedspleje
og boliger. Medlemsstaterne opfordres til at fastsætte individuelle nationale mål for romaernes inte-
gration i forhold til antallet af romaer på deres område og under hensyn til deres udgangspunkt.
Romaernes integration er så komplekst et spørgsmål, at det ungarske formandskab vil tilrettelægge
en række drøftelser på grundlag af meddelelsen i de relevante rådssammensætninger forud for Det
Europæiske Råds møde den 24. juni 2011:
en drøftelse på samlingen i Rådet for Retlige og Indre Anliggender (12. april)
vedtagelse af Rådets konklusioner på samlingen i Rådet for Beskæftigelse, Socialpolitik,
Sundhed og Forbrugerpolitik (19. maj)
en drøftelse på samlingen i Rådet for Uddannelse, Ungdom, Kultur og Sport (20. maj)
indarbejdelse af disse drøftelser i en rapport fra formandskabet, der vil blive forelagt og
drøftet på samlingen i Rådet for Almindelige Anliggender (23. maj).
Formandskabets rapport vil derpå blive godkendt på Det Europæiske Råds møde den 24. juni 2011.
8692/11
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0018.png
11.-12.IV.2011
Offerbeskyttelse
Rådet drøftede spørgsmålet om offerbeskyttelse i lyset af konklusionerne fra konferencen "Beskyt-
telse af ofre i EU: Vejen fremad" i Budapest den 23.-24. marts 2011 (8657/11).
Det understreges i disse konklusioner, at rammeafgørelse 2001/220/RIA om ofres stilling i forbin-
delse med straffesager bør revideres. Dens bestemmelser skal præciseres, og forpligtelserne skal
skærpes. Der er blandt deltagerne generel enighed om, at EU skal iværksætte både lovgivningsmæs-
sige og ikke-lovgivningsmæssige tiltag på dette område for at sikre ofrene et ensartet minimumsbe-
skyttelsesniveau.
Blandt de centrale emner, der skal behandles, kan nævnes: at ofre bør have lettere adgang til dom-
stolene, at der bør etableres støttestrukturer for ofre, både i offentligt og privat regi, eller at allerede
eksisterende strukturer bør styrkes, at ofres stilling bør styrkes i forbindelse med straffesager, at det
bør sikres, at ofres stilling anerkendes, og at deres grundlæggende rettigheder bør beskyttes, både i
og uden for straffesager, at fagfolk, der beskæftiger sig med ofre for forbrydelser, bør uddannes, og
at der på EU-plan skal indsamles pålidelige data for at planlægge yderligere tiltag.
Under Rådets drøftelser bekræftede Kommissionen, at den den 11. maj 2011 har til hensigt at fore-
lægge en første pakke med lovgivningsmæssige og ikke-lovgivningsmæssige forslag for at sikre
ofre en bedre beskyttelse i EU. Med henblik på at støtte dette initiativ og supplere det med andre
lovgivningsmæssige og ikke-lovgivningsmæssige foranstaltninger arbejder Rådet på en koordineret
og integreret tilgang til de forskellige spørgsmål, som vil blive forelagt i den kommende resolution
"En køreplan til styrkelse af ofres rettigheder og beskyttelse, særlig i straffesager".
Målet med denne resolution er at samle de nødvendige foranstaltninger for at forbedre ofres beskyt-
telse i EU, herunder dem, der er beskrevet i Kommissionens forslag, i ét enkelt sammenhængende
dokument, der fastsætter de vejledende principper for EU's indsats på dette område. I resolutionen
vil Kommissionen blive anmodet om at iværksætte passende initiativer, som Rådet vil skulle be-
handle med høj prioritet.
8692/11
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0019.png
11.-12.IV.2011
Seksuel udnyttelse af børn
Rådet drøftede, hvor langt man var kommet i drøftelserne om direktivet om bekæmpelse af seksuelt
misbrug, seksuel udnyttelse af børn og børnepornografi (8155/10) efter de første trepartsmøder med
Europa-Parlamentet.
Ministrene rejste navnlig følgende to udestående spørgsmål:
udelukkelse fra at udøve visse professionelle aktiviteter som følge af domme for at sikre, at
dømte gerningsmænd midlertidigt eller permanent kan udelukkes fra at udøve visse aktivi-
teter. Det var Rådets holdning, jf. den generelle indstilling, at dømte gerningsmænd "i det
mindste" skal udelukkes fra professionelle aktiviteter, der indebærer regelmæssig kontakt
med børn, og at ikke-professionelle aktiviteter kan medtages på frivillig basis. Det betyder,
at hver medlemsstat selv vil kunne bestemme, om den også vil medtage ikke-professionelle
aktiviteter i sin nationale lovgivning, og
tiltag mod websteder, der indeholder eller udbreder børnepornografi, herunder fjernelse
eller, når dette ikke er muligt, blokering af adgangen til websider.
Andre udestående spørgsmål:
spørgsmålet om sexturisme og navnlig spørgsmålet om retlig kompetence
strafferammen, hvor Rådet i sin fælles holdning indførte den seksuelle lavalder som en dif-
ferentierende faktor ved strafudmålingen
tiltag mod hvervning af børn til seksuelle formål ved hjælp af informations- og kommuni-
kationsteknologi (grooming) og
ingen retsforfølgning af ofre, der er børn.
I december 2010 nåede Rådet frem til en generel indstilling om sagen, hvorefter forhandlingerne
med Europa-Parlamentet kunne begynde. Målet er enighed med Europa-Parlamentet ved førstebe-
handlingen inden udløbet af det ungarske formandskab. Det næste trepartsmøde mellem de to insti-
tutioner afholdes den 19. april 2011.
Når direktivet er vedtaget, vil det ikke kun fastsætte minimumsregler for strafbare handlinger og
sanktioner; det vil også styrke forebyggelsen af disse forbrydelser og forbedre beskyttelsen af
ofrene.
Alle EU-medlemsstater undtagen Danmark vil skulle gennemføre de nye regler i national ret.
8692/11
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0020.png
11.-12.IV.2011
Ret til information under straffesager
Rådet drøftede, hvor langt man var kommet i drøftelserne om EU-minimumsstandarder for retten til
information under straffesager. Rådet nåede til enighed om en generel indstilling i december 2010
(17503/10). Der er indledt forhandlinger med Europa-Parlamentet med henblik på at nå til enighed
ved førstebehandlingen inden udgangen af juni 2011. Det næste trepartsmøde mellem de to institu-
tioner afholdes den 18. april 2011.
Direktivet blev foreslået af Kommissionen i juli 2010 (12564/10). Det skal sikre, at enhver, der er
mistænkt eller tiltalt for at have begået en lovovertrædelse, informeres om sine grundlæggende pro-
cessuelle rettigheder og om grunden til tiltalen, herunder får adgang til sagens akter. Når de nye reg-
ler er vedtaget, vil alle EU-medlemsstater undtagen Danmark skulle gennemføre dem i national ret.
Yderligere oplysninger findes i dette
baggrundsnotat.
8692/11
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0021.png
11.-12.IV.2011
Europæisk efterforskningskendelse
Rådet noterede sig, hvor langt man var kommet i drøftelserne om den europæiske efterforsknings-
kendelse i straffesager. Formålet med direktivet er at tillade, at en EU-medlemsstat gennemfører
efterforskningsforanstaltninger på begæring af en anden EU-medlemsstat på basis af gensidig aner-
kendelse.
Efterforskningsforanstaltningerne kan f.eks. omfatte vidneafhøring, efterforskning og beslaglæg-
gelse samt (med ekstra garantier) aflytning af telekommunikation, observation, infiltration og over-
vågning af bankkonti.
Rådets forberedende organer skal arbejde videre på grundlag af en orienterende note (8369/11).
Drøftelserne af forslaget fokuserer i øjeblikket på følgende spørgsmål:
forslagets anvendelsesområde
de kompetente myndigheder i udstedelses- og fuldbyrdelsesstaten
grunde til at afslå anerkendelse eller fuldbyrdelse
spørgsmålet om proportionalitet/retsmidler og
omkostninger.
Den europæiske efterforskningskendelse er et initiativ, som blev forelagt i april 2010 af syv med-
lemsstater (9288/10)
1
. Det Forenede Kongerige og Irland besluttede at deltage i den europæiske
efterforskningskendelse ved at benytte sig at den opt-in-mulighed, der er fastsat i protokol 21 til
Lissabontraktaten. Danmark deltager ikke.
1
Østrig, Belgien, Bulgarien, Estland, Slovenien, Spanien og Sverige.
21
8692/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0022.png
11.-12.IV.2011
Charter om grundlæggende rettigheder
Rådet noterede sig en beretning fra Kommissionen om anvendelsen af EU's charter om grundlæg-
gende rettigheder (8453/11). Det ungarske formandskab ønsker at vedtage konklusioner i juni 2011
som svar på beretningen.
Det er første gang, Kommissionen har offentliggjort en årsberetning om anvendelsen af chartret.
Beretningen beskriver, hvilke fremskridt der er gjort på de områder, hvor EU er tillagt beføjelser, og
hvordan chartret er blevet anvendt i konkrete sager. Beretningen viser, hvilken betydning de grund-
læggende rettigheder i henhold til chartret har i forbindelse med forskellige politikker, der henhører
under EU's kompetence, og hvordan der altid skal tages hensyn til dem, når der udformes og gen-
nemføres EU-tiltag - fra domstolsadgang og transportpolitik til grænseforvaltning.
Beretningen giver for første gang en samlet oversigt over de mest relevante oplysninger om den
dynamiske anvendelse af chartret.
I februar 2011 vedtog Rådet konklusioner om den rolle, Rådet skal spille med hensyn til at sikre en
effektiv gennemførelse af Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder
(6387/11).
Med Lissabontraktatens ikrafttræden er chartret blevet juridisk bindende og har fået samme retskraft
som traktaterne. Rådet skal som medlovgiver sammen med Europa-Parlamentet sikre, at de grund-
læggende rettigheder overholdes i forbindelse med dets interne procedurer, navnlig i forbindelse
med udformningen af forslag til retsakter (den fælles beslutningsprocedure eller den almindelige
lovgivningsprocedure), men også i forbindelse med affattelsen af retsakter, der ikke vedtages efter
en lovgivningsprocedure. Rådet ønsker desuden at gøre dette på en så synlig og gennemsigtig måde
som muligt til gavn for borgere og andre relevante aktører.
8692/11
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0023.png
11.-12.IV.2011
Internationale pars ejendomsrettigheder
Rådet noterede sig forelæggelsen ved Kommissionen af dens seneste forslag om regler for formue-
forholdet i internationale ægteskaber (8160/11) eller registrerede partnerskaber (8163/11). Da begge
forslag vedrører familieret, skal de nye regler vedtages med enstemmighed blandt EU-
medlemsstaterne efter høring af Europa-Parlamentet.
Hovedformålet med forslagene er at skabe retssikkerhed for internationale par med hensyn til deres
ejendomsrettigheder. De foreslåede regler omhandler par, der består af statsborgere fra forskellige
medlemsstater, eller som bor i en anden medlemsstat end deres oprindelsesland
1
. Uvished på områ-
det er blevet fremhævet som en af hindringerne for den frie bevægelighed for personer
2
, og spørgs-
målet har været på EU's dagsorden i mange år. Senest blev der i Stockholmprogrammet efterlyst
relevante foranstaltninger.
De forskellige forslag er grundlæggende meget lig hinanden. Det bør dog bemærkes, at ægteskab og
registrerede partnerskaber er to forskellige samlivsformer i EU. Ægteskab eksisterer i alle medlems-
stater, mens registrerede partnerskaber, som er en nyere institution, kun findes i fjorten medlemssta-
ter.
De foreslåede nye regler vedrører tre områder. De vil gøre det muligt at fastslå, hvilken ret der har
kompetence, hvis et ægteskab eller et partnerskab opløses, og hvilken ret der skal finde anvendelse
på bodelingen. Den frie udveksling af retsafgørelser vil desuden ske gennem en automatisk aner-
kendelse af disse i hele EU, og deres fuldbyrdelse vil forløbe efter en ensartet, forenklet procedure.
Kompetence
De nye regler vil fastsætte, hvilken ret der har kompetence til at behandle bodelingen i ægteskaber
og registrerede partnerskaber. Kommissionen foreslår, at én enkelt ret skal være ansvarlig:
I tilfælde af skilsmisse eller separation vil de retter, der har kompetence på disse områder i
medfør af "Bruxelles II bis"-forordningen, få udvidet deres kompetence til at omfatte bode-
ling som følge af skilsmisse eller separation.
1
2
Ifølge Kommissionen bor der 16 mio. sådanne internationale par i EU.
Senest i rapporten om unionsborgerskab 2010: afskaffelse af hindringerne for unionsborger-
nes rettigheder, KOM(2010) 603.
23
8692/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0024.png
11.-12.IV.2011
På samme måde vil den ret, der har kompetence på det arveretlige område ifølge det
instrument, der forhandles om i øjeblikket (se det særskilte punkt om arveregler), få sin
kompetence udvidet til at omfatte spørgsmål om formueforholdet mellem ægtefæller og
mellem registrerede partnere.
Lovvalg
Der foreslås forskellige tilgange for ægteskab og registreret partnerskab på grund af de særlige
karakteristika for hver af disse samlivsformer:
Ægtefæller får mulighed for at bestemme, hvilken lov der skal anvendes. Den lov, der væl-
ges, kan være loven på det fælles sædvanlige opholdssted eller loven i det land, hvor de er
statsborgere. Hvis der ikke kan opnås enighed, og der derfor ikke foretages et lovvalg, op-
stiller forslaget en liste med tilknytningsfaktorer til at bestemme, hvilken lov der finder an-
vendelse.
En sådan valgmulighed foreslås ikke for registrerede partnere. I dette tilfælde fastsætter
forslaget, at det er den lov, der gælder i det land, hvor partnerskabet er registreret.
Anerkendelse og fuldbyrdelse
De foreslåede bestemmelser om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser og officielt bekræf-
tede dokumenter er de første forslag til foranstaltninger på EU-niveau til regulering af internationale
pars formueforhold:
Retsafgørelser, der træffes i en medlemsstat, vil blive anerkendt på grundlag af en eksekva-
turprocedure ved retten i den medlemsstat, hvor der anmodes om fuldbyrdelse. Der er tale
om en procedure, der indebærer en formel kontrol af de dokumenter, som sagsøger frem-
lægger, således som den findes i dag på det civil- og handelsretlige område.
Disse nye bestemmelser er et betydeligt fremskridt i forhold til situationen i dag, hvor hver
medlemsstat anvender sine egne procedureregler og sine egne begrundelser for at afvise
fuldbyrdelse af udenlandske retsafgørelser, hvilket i betydelig grad forhindrer udveksling
af retsafgørelser på dette område.
8692/11
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0025.png
11.-12.IV.2011
Arv
Rådet noterede sig forelæggelsen af, hvor langt man var nået med de foreslåede EU-regler vedrø-
rende arv og indførelsen af et europæisk arvebevis. Kommissionen forelagde udkastet til forordning
i oktober 2009 (14722/09
+
14722/09
ADD 2),
og Rådet vedtog et første sæt retningslinjer for det
videre arbejde i juni 2010.
Ministrene understregede dengang de foreslåede reglers betydning, da de har potentialet til at gøre
livet lettere for arvinger, legatarer og andre berørte parter. De nye regler vil ikke mindst fjerne en
del af stresset ved arveplanlægning ved at give borgerne mulighed for at vælge, hvilken lov over-
dragelsen af deres samlede aktiver skal være omfattet af.
I den forbindelse sikrer forslaget anvendelse af et og samme kriterium til at afgøre, hvilke myndig-
heder der har kompetencen, og hvilken lov der finder anvendelse i tværnationale arvesager, nemlig
afdødes sædvanlige opholdssted. Borgere bosat i udlandet vil dog kunne vælge, at loven i det land,
de har deres statsborgerret i, skal gælde for hele deres arv.
Alle aktiver, der indgår i arven, vil dermed være omfattet af en og samme lov. Tilsvarende bør en
enkelt myndighed være kompetent for at løse arvespørgsmål. Der bør også være fuld gensidig aner-
kendelse af afgørelser og officielt bekræftede dokumenter i arvesager.
Med den foreslåede forordning vil der blive indført et europæisk arvebevis, så en person kan be-
kræfte sin arvestatus eller sine beføjelser som bobestyrer eller kurator uden andre formaliteter. I
øjeblikket kan det undertiden være meget vanskeligt at gøre sine rettigheder gældende. Resultatet
vil blive hurtigere og billigere sager.
Det bemærkes, at Danmark, Det Forenede Kongerige og Irland ikke deltager i vedtagelsen og an-
vendelsen af den foreslåede forordning.
8692/11
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0026.png
11.-12.IV.2011
Børns rettigheder
Rådet noterede sig forelæggelsen ved Kommissionen af en EU-dagsorden for børns rettigheder ved-
taget i marts 2011 (7226/11).
Teksten fastsætter generelle principper og en række specifikke foranstaltninger på områder, hvor
EU kan skabe en reel merværdi, f.eks. børnevenlig retspleje, beskyttelse af udsatte børn og bekæm-
pelse af vold mod børn både i og uden for Den Europæiske Union.
EU-Tidende
Rådet noterede sig forelæggelsen ved Kommissionen af forslagene om en elektronisk udgave af
Den Europæiske Unions Tidende, som blev vedtaget den 4. april 2011 (8609/11).
Formålet med det nye forslag er at gøre den elektroniske udgave af EU-Tidende autoritativ. Dermed
vil alle kunne stole på den som officiel, autentisk, ajourført og fuldstændig.
EU-Tidende forestår den officielle offentliggørelse af lovgivning og alle andre dokumenter fra Den
Europæiske Union. Den er blevet udgivet på papir siden 1958, og siden 1998 har der også været
adgang til den på internettet. Hidtil er det dog kun papirudgaven, der har været autoritativ.
8692/11
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0027.png
11.-12.IV.2011
Eventuelt
Under eventuelt forelagde Kommissionen en EU-dagsorden for børns rettigheder.
Rumænien orienterede Rådet om et møde mellem indenrigsministrene fra medlemsstaterne i
Organisationen for Økonomisk Samarbejde i Sortehavsområdet (BSEC), der finder sted den
14. april 2011. Hovedemnet vil være regionale tiltag til forebyggelse og bekæmpelse af korruption.
I lyset af tsunamien og den aktuelle nukleare krise i Japan foreslog Belgien yderligere overvejelser
om en EU-samarbejdsmekanisme i tilfælde af en atomulykke.
Det Blandede Udvalg
I tilknytning til rådssamlingen drøftede Det Blandede Udvalg (EU samt Norge, Island,
Liechtenstein og Schweiz) følgende emner:
De sydlige nabolande
Udvalget drøftede udviklingen i de sydlige nabolande som opfølgning af Det Europæiske Råds er-
klæring af 11. marts 2011 (EUCO
7/11,
punkt 10-12) og dets konklusioner af 24.-25. marts 2011
(EUCO
10/11,
punkt 18-26). De to tekster fastsatte en række prioriteter for EU's indsats, som der
skal arbejdes videre med på kort, mellemlang og lang sigt.
Rådet vedtog senere konklusioner om emnet (se særskilt punkt ovenfor).
Frontexforordningen
Udvalget så på, hvor langt man var kommet i drøftelserne om revisionen af reglerne for Det Euro-
pæiske Agentur for Forvaltning af det operative Samarbejde ved EU-medlemsstaternes Ydre Græn-
ser (Frontex) (6898/10). Af udestående spørgsmål kan bl.a. nævnes:
overvågning i forbindelse med samarbejdet om tilbagesendelse
behandling af personoplysninger indsamlet af medlemsstaterne med henblik på risikoana-
lyser i forbindelse med operative aktiviteter, der koordineres af agenturet, og
8692/11
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0028.png
11.-12.IV.2011
tredjelandes, EU-agenturers og internationale organisationers deltagelse i Frontex-
aktiviteter.
Formandskabet agter at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet i løbet af de kommende
uger. Målet er at nå til enighed inden sommeren i overensstemmelse med konklusionerne fra Det
Europæiske Råds møde den 24. marts 2011.
EU's it-agentur
Udvalget drøftede også, hvor langt man var kommet med oprettelsen af et europæisk agentur for
den operationelle forvaltning af store it-systemer (f.eks. anden generation af Schengeninformations-
systemet (SIS II), visuminformationssystemet (VIS) og Eurodac) (11722/09).
Det er Rådets mål at nå til enighed om denne sag med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen
inden sommeren.
SIS II
Udvalget drøftede, hvor langt man var kommet med gennemførelsen af anden generation af
Schengeninformationssystemet (SIS II). Ifølge den overordnede tidsplan, som Kommissionen fore-
lagde på Rådets samling i oktober 2010, skal SIS II tages i brug inden udgangen af første kvartal
2013.
VIS
Udvalget så også på de fremskridt, der var gjort med hensyn til forberedelsen af
visuminformationssystemet (VIS). For at VIS kan sættes i gang, skal det centrale VIS, der forvaltes
af Kommissionen, det nationale VIS i hver enkelt medlemsstat samt forberedelserne ved de eksterne
grænseovergangssteder og i konsulaterne i den region, hvor VIS først skal indføres (Nordafrika),
være klart. Det centrale VIS forventes at være klart inden udgangen af juni 2011. Medlemsstaterne
skal så meddele, når deres nationale systemer og konsulater er klar. Hele systemet skulle begynde at
fungere i løbet af efteråret 2011.
8692/11
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0029.png
11.-12.IV.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Direktivet om fastboende udlændinge*
Rådet vedtog en ændring til direktivet om fastboende udlændinge, hvormed alle de rettigheder, som
tredjelandsstatsborgere med lovligt ophold i en EU-medlemsstat har i henhold til teksten, udvides til
også at omfatte personer under international beskyttelse (66/10
+
8427/11 ADD 1 REV 1).
En af de vigtigste rettigheder i dette direktiv, som opnås, når man har været bosat i en medlemsstat i
mindst fem år, er retten til at tage ophold i en anden EU-medlemsstat.
Yderligere oplysninger findes i
pressemeddelelsen.
Aftaler om lempelse af visumreglerne
Rådet vedtog tre afgørelser om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
Den Russiske Føderation, Ukraine og Republikken Moldova om indgåelse af aftaler om visumud-
stedelse, som ændrer de gældende aftaler om visumlempelse mellem Den Europæiske Union og dis-
se lande.
Cepols arbejdsprogram for 2011
Rådet vedtog Cepols (Det Europæiske Politiakademis) arbejdsprogram for 2011 (7645/11), som
indeholder nye prioriteter, emner og administrative værktøjer. En af prioriteterne er at støtte de na-
tionale akademier ved gennemførelsen af fælles uddannelsesplaner og at udvikle e-læringsmoduler
og udvekslingsprogrammet for 2011-2012.
Årsrapport for 2010 fra Det Europæiske Kriminalpræventive Net –
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om årsrapporten for 2010 og arbejdsprogrammet for 2011 fra Det Euro-
pæiske Kriminalpræventive Net (EUCPN) (7135/1/11
REV 1).
EUCPN støtter kriminalpræventive
tiltag ved at udveksle god praksis, ekspertise, oplysninger og kontakter på dette område.
8692/11
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0030.png
11.-12.IV.2011
Kriminalitetsforebyggelse gennem miljørigtigt design -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om kriminalitetsforebyggelse gennem miljørigtigt design (CPTED)
(8094/11). CPTED er en tværfaglig strategi til at afskrække kriminel adfærd og bygger på en fore-
stilling om, at det fysiske miljø påvirker menneskers adfærd. CPTED-strategier er baseret på, at det
er muligt at påvirke de beslutninger, gerningsmænd træffer forud for kriminelle handlinger.
Medlemsstaterne opfordres derfor til at gøre brug af CPTED i forbindelse med alle relevante by-
planlægningsanvendelser og tilskynde politistyrkerne og de lokale myndigheder til at tilslutte sig
filosofien og principperne i CPTED for at forbedre lokalsamfundets livskvalitet.
Brug af politihunde -
Rådets resolution
Rådet vedtog en resolution om brugen af politihunde i Den Europæiske Union (8178/11). Det op-
fordrer medlemsstaterne til at oprette et netværk af fagfolk med ekspertise vedrørende politihunde
(Kynopol) med henblik på at styrke samarbejdet og samordningen i forbindelse med medlemssta-
ternes retshåndhævende myndigheders aktiviteter for så vidt angår brugen af politihunde.
Samarbejde mellem Europol og SECI-centret/SELEC -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om samarbejde mellem Europol og SECI- (det sydøsteuropæiske samar-
bejdsinitiativ) centret/SELEC (det sydøsteuropæiske retshåndhævelsescenter)
(8185/11),
som skal
sikre, at disse strukturer og Europols retlige rammer er kompatible, for at undgå en mulig overlap-
ning mellem roller og opgaver.
Europol bør være drivkraften i forebyggelsen og bekæmpelsen af grov kriminalitet, og SECI-
centret/SELEC bør fungere som en operationel platform for samarbejde og koordinering mellem de
pågældende medlemsstater, som fokuserer på tilrettelæggelsen af fælles operationer og tilvejebringe
Europol kriminalefterretninger til analytiske formål.
8692/11
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0031.png
11.-12.IV.2011
Toldmyndighederne og bekæmpelse af alvorlig og organiseret grænseoverskridende
kriminalitet -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om toldmyndighedernes bidrag til gennemførelsen af Stockholmpro-
grammet i forbindelse med bekæmpelse af alvorlig og organiseret grænseoverskridende kriminalitet
(8096/11).
Risikovurdering med henblik på katastrofehåndtering -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om videreudvikling af risikovurdering med henblik på katastrofehåndte-
ring i Den Europæiske Union (8068/11).
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Ændret forordning om kreditvurderingsbureauer*
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning nr. 1060/2009 om kreditvurderingsbureauer
for at indføre centraliseret tilsyn med kreditvurderingsbureauer, der opererer i EU (70/10
+
8116/11
ADD 1).
Formålet med ændringen er navnlig at give Den Europæiske Værdipapirtilsynsmyndighed de nød-
vendige beføjelser for at udøve nye opgaver i forbindelse med registrering af og tilsyn med kredit-
vurderingsbureauer.
Ernst & Young godkendt som eksterne revisorer for Belgiens centralbank
Rådet vedtog en afgørelse, hvormed Ernst & Young Bedrijfsrevisoren/Réviseurs d'entreprises god-
kendes som eksterne revisorer for Belgiens centralbank for regnskabsårene 2011-2013, med mulig-
hed for én enkelt forlængelse for regnskabsårene 2014-2016 (7151/11).
Rådets afgørelse ændrer afgørelse 1999/70/EF.
8692/11
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0032.png
11.-12.IV.2011
BUDGETTER
Tidsplan og praktiske arrangementer for vedtagelsen af EU's budget for 2012
Rådet godkendte tidsplanen for dette års budgetprocedure og retningslinjer for arbejdet i Forligsud-
valget som vedtaget på trepartsmødet den 30. marts 2011 mellem det ungarske formandskab,
Europa-Parlamentet og Kommissionen (8445/11).
EU's humanitære bistand og civilbeskyttelse for Libyen, Elfenbenskysten og Japan
Rådet godkendte yderligere finansielle midler til humanitær bistand og civilbeskyttelse for Libyen,
Elfenbenskysten og Japan. I alt stilles der 60 mio. EUR til rådighed i forpligtelsesbevillinger via
overførsler fra nødhjælpsreserven. 55 mio. EUR vil give EU mulighed for hurtigt og rettidigt at
kunne sætte ind over for en eventuel forværring af den humanitære situation i Libyen og Elfenbens-
kysten og imødekomme andre nye behov, der måtte opstå. Overførslen på yderligere 5 mio. EUR
vil blive brugt til at opretholde tilstrækkelig kapacitet i EU's civilbeskyttelsesordning til yderligere
intervention efter krisen i Libyen og tsunamien i Japan.
HANDELSPOLITIK
Frihandelsaftale mellem EU og Korea: gennemførelse af beskyttelsesklausulen
Rådet vedtog en forordning om gennemførelse af den bilaterale beskyttelsesklausul i frihandelsafta-
len mellem EU og Korea (8/11).
Aftalen blev undertegnet i oktober 2010, og der var enighed om, at den kan anvendes foreløbigt fra
den 1. juli 2011, forudsat at der er indført en forordning om gennemførelse af den bilaterale beskyt-
telsesklausul.
Klausulen åbner mulighed for at iværksætte beskyttelsesforanstaltninger i forbindelse med alvorlig
skade eller fare for alvorlig skade for EU-producenter, der forårsages af toldgodtgørelser eller told-
fritagelse.
8692/11
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0033.png
11.-12.IV.2011
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Den Europæiske Udviklingsfond
Rådet ændrede finansforordningen for Den Europæiske Udviklingsfond (EUF) (7497/1/11
REV 1)
for at tage hensyn til oprettelsen af Tjenesten for EU's Optræden Udadtil. Kommissionen kan der-
med uddelegere sin beføjelse til at forvalte EUF til chefer for EU-delegationer, der hører ind under
EU-Udenrigstjenesten.
ENFOPOL
Sikkerhed i forbindelse med sportsbegivenheder
Rådet vedtog den årlige handlingsplan for gennemførelse af EU-arbejdsprogrammet for 2011-2013
(7315/11)
vedrørende yderligere foranstaltninger, der skal maksimere tryghed og sikkerhed i for-
bindelse med sportsbegivenheder, især fodboldkampe, med en international dimension.
Den europæiske strategi og de hermed forbundne forebyggende foranstaltninger skal være fleksible
og ikke-obligatoriske for at kunne tilpasses til nationale (og navnlig lokale) forhold og bør bygge på
det nuværende europæiske statslige og politimæssige samarbejde på dette område.
Større sportsbegivenheder med mere end ét værtsland -
Rådets resolution
Rådet vedtog en resolution vedrørende henstillinger med henblik på værtskaber for større fodbold-
og andre sportsbegivenheder, især turneringer med mere end ét værtsland (8179/11). Disse henstil-
linger bygger videre på den ajourførte håndbog, som Rådet vedtog sidste år, og som indeholder
henstillinger for det internationale politisamarbejde og foranstaltninger med henblik på forebyggel-
se og bekæmpelse af vold og uroligheder i forbindelse med fodboldkampe med en international di-
mension, som mindst én medlemsstat deltager i
(EUT
C 165 af 24.6.2010).
8692/11
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453866_0034.png
11.-12.IV.2011
MILJØ
Grænseoverskridende luftforurening over store afstande
Rådet reviderede forhandlingsdirektiverne for EU's deltagelse i de internationale forhandlinger om
ændringer til protokollen om tungmetaller til konventionen om grænseoverskridende luftforurening
over store afstande. Formålet var at tage hensyn til det reviderede mandat for forhandlingerne.
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Riccardo VENTRE (Italien) som medlem af Regionsudvalget for den resterende
del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2015 (8749/11).
8692/11
34
DA