Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3085 - RIA
Offentligt
1453868_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
10011/11
(OR. en)
PRESSE 128
PR CO 25
PRESSEMEDDELELSE
3085. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Bruxelles, den 12. maj 2011
Formand
Sándor PINTÉR,
Ungarns indenrigsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8914 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
10011/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453868_0002.png
12.V.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet drøftede migrationsspørgsmål i forbindelse med udviklingen i
de sydlige nabolande.
Ministrene drøftede navnlig opfølgningen på Rådets konklusioner om styring af migrationen fra de
sydlige nabolande af 11.-12. april 2011 og Kommissionens meddelelse om migration af
4. maj 2011.
Rådet havde også en første udveksling af synspunkter om Kommissionens evaluering af og fremti-
dige strategi for
EU-tilbagetagelsesaftalerne med tredjelande,
der blev offentliggjort i febru-
ar 2011.
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af sin evaluering af
EU's datalagringsdirektiv,
der
blev offentliggjort i april 2011. Efter anmodning fra Belgien og i lyset af den nukleare ulykke i
Japan blev Rådet orienteret af Kommissionen om situationen i Japan og havde en udveksling af
synspunkter om, hvordan
Unionens evne til at reagere på nukleare ulykker
kunne styrkes yder-
ligere, navnlig som led i EU's civilbeskyttelsesordning.
Forud for Rådets samling drøftede Det Blandede Udvalg (EU samt Norge, Island, Liechtenstein og
Schweiz) migrationsspørgsmål i forbindelse med udviklingen i
de sydlige nabolande
som beskrevet
ovenfor. Det så også på, hvor langt man var kommet i drøftelserne om revisionen af
Frontex-
forordningen,
reglerne for Det Europæiske Agentur for Forvaltning af det operative Samarbejde
ved EU-medlemsstaternes Ydre Grænser (Frontex).
10011/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453868_0003.png
12.V.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
De sydlige nabolande ........................................................................................................................... 7
EU-tilbagetagelsesaftaler: Kommissionens evaluering ....................................................................... 9
Datalagringsdirektivet: Kommissionens evaluering .......................................................................... 11
Den nukleare ulykke i Japan: Konsekvenser for EU's civilbeskyttelsesordning ............................... 12
Det Blandede udvalg - Frontexforordningen ..................................................................................... 13
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
EU's integrerede oversvømmelseshåndtering ........................................................................................................ 14
De europæiske medicinske og psykologiske eksperters netværk for retshåndhævelse (EMPEN) ........................ 14
Cepols årsrapport for 2010 .................................................................................................................................... 14
Politi- og toldsamarbejdscentre ............................................................................................................................. 14
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Finansiel bistand til Rumænien ............................................................................................................................. 15
INDUSTRI
Middelhavsunionen - Ministerkonference............................................................................................................. 15
TRANSPORT
1
Udstyr på skibe...................................................................................................................................................... 15
Lufttrafikaftale med Vietnam* .............................................................................................................................. 16
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10011/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.V.2011
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Melamin - Kina ............................................................................................................................. 16
Antidumping - Zeolit A i pulverform - Bosnien-Hercegovina .............................................................................. 16
10011/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453868_0005.png
12.V.2011
DELTAGERE
Belgien:
Annemie TURTELBOOM
Melchior WATHELET
Bulgarien:
Tsvetan TSVETANOV
Den Tjekkiske Republik:
Viktor
ČECH
Danmark:
Søren PIND
Tyskland:
Hans-Peter FRIEDRICH
Estland:
Raul Mälk
Irland:
Kathleen LYNCH
Grækenland:
Christos PAPOUTSIS
Spanien:
Antonio CAMACHO VIZCAÍNO
Anna TERRÓN I CUSI
Frankrig:
Claude GUEANT
Italien:
Roberto MARONI
Cypern:
Neoklis SYLIKIOTIS
Letland:
Ilze PETERSONE
Litauen:
Raimundas PALAITIS
Indenrigsminister
Statssekretær for migrations- og asylpolitikken
Vicepremierminister og indenrigsminister
Viceindenrigsminister
Minister for flygtninge, indvandrere og integration og
minister for udviklingsbistand
Forbundsindenrigsminister
Fast repræsentant
Viceminister, Justits-, Ligestillings- og Forsvarsministeriet
Minister for borgerbeskyttelse
Statssekretær for sikkerhed
Statssekretær for indvandrings- og udvandringsspørgsmål
Indenrigsminister og minister for oversøiske områder,
lokale og regionale myndigheder samt indvandring
Indenrigsminister
Indenrigsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Indenrigsminister
10011/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453868_0006.png
12.V.2011
Luxembourg:
Nicolas SCHMIT
Christian BRAUN
Ungarn:
Sándor PINTÉR
Krisztina BERTA
Malta:
Carmelo MIFSUD BONNICI
Nederlandene:
Gerd LEERS
Østrig:
Johanna MIKL-LEITNER
Polen:
Jerzy MILLER
Jan TOMBÍNSKI
Portugal:
Rui PEREIRA
Rumænien:
Traian IGAS
Slovenien:
Katarina KRESAL
Slovakiet:
Daniel LIPSIC
Finland:
Astrid THORS
Sverige:
Tobias BILLSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
Theresa MAY
Arbejds- og beskæftigelsesminister samt
indvandringsminister
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Vicestatssekretær, Indenrigsministeriet
Justits- og indenrigsminister
Minister for indvandrings- og asylspørgsmål
Forbundsindenrigsminister
Indenrigs- og forvaltningsminister
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Forvaltnings- og indenrigsminister
Indenrigsminister
Indenrigsminister
Migrations- og Europaminister
Migrationsminister og minister for asylpolitik
Indenrigsminister og minister for kvindespørgsmål og
ligestilling
Kommissionen:
Cecilia MALMSTRÖM
Medlem
10011/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453868_0007.png
12.V.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
De sydlige nabolande
Rådet drøftede opfølgningen på Rådets konklusioner om styring af migrationen fra de sydlige
nabolande af 11.-12. april 2011 (8909/11) og Kommissionens meddelelse om migration af
4. maj 2011 (9731/11), som medlemsstaterne generelt udtrykte tilfredshed med.
Formandskabet fremhævede tre aspekter i meddelelsen med henblik på drøftelsen - de aspekter af
meddelelsen, der omhandler styrkelsen af Schengenområdet ("forvaltning af Schengensamarbej-
det"), et nyt partnerskab med de sydlige nabolande og asylpolitikken.
Under drøftelserne gav ministrene udtryk for deres enstemmige holdning om, at den frie bevægelig-
hed for personer er et af de væsentligste resultater af EU-retten, og at den skal fastholdes. Rådet
opfordrede også enstemmigt til en styrkelse af kontrollen ved EU's ydre grænser og til øget samar-
bejde med tredjelandene blandt de sydlige nabolande og de østlige partnerskabslande. Dette øgede
samarbejde bør bygge på både mobilitets- og sikkerhedsaspekter på grundlag af en differentieret
tilgang og passende betingelser.
Under frokosten gentog ministrene deres tilsagn om at indføre et fælles europæisk asylsystem
senest i 2012.
For at understrege, at situationen i de sydlige nabolande og dens konsekvenser på migrationsom-
rådet stadig giver anledning til fælles bekymring, og at der derfor skal træffes hastende foranstalt-
ninger samt findes løsninger på mellemlang og lang sigt, blev der i de rådskonklusioner, der blev
vedtaget i april, fastsat en række retningslinjer for den videre indsats. Disse retningslinjer vedrører
lovgivningsarbejdet og det praktiske samarbejde inden for EU samt samarbejdet med tredjelande og
internationale organisationer.
Efter Rådets samling i april besluttede det ungarske formandskab sig for at indkalde til en ekstraor-
dinær samling for ministre med ansvar for indre anliggender og migration, som fandt sted i dag
(den 12. maj).
Europa-Kommissionen blev anmodet om at fremsætte forslag til en samlet migrationsstrategi, her-
under med de sydlige nabolande, som skal godkendes af Det Europæiske Råd den 24. juni 2011.
10011/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453868_0008.png
12.V.2011
Kommissionens meddelelse om migration var det første skridt i den retning. Den indeholder en
række idéer og initiativer vedrørende forskellige aspekter af migration, herunder:
– styrkelse af grænsekontrol og revision af forvaltningen af Schengensamarbejdet for at bekæmpe
ulovlig indvandring, således at hver medlemsstat effektivt kan kontrollere sin del af EU's ydre
grænser og med henblik på at opbygge tillid til effektiviteten af EU's system til styring af migra-
tionen
– færdiggørelse af det fælles europæiske asylsystem senest i 2012
– mere målrettet lovlig migration til EU for at lette indvandringen for personer med de færdig-
heder, der efterspørges i EU, således at den forventede mangel på arbejdskraft og færdigheder
kan afhjælpes
– udveksling af bedste praksis i forbindelse med vellykket integration af migranter og
– en strategisk tilgang til forbindelser med tredjelande vedrørende spørgsmål med relation til
migration, mobilitet og sikkerhed.
Disse initiativer supplerer de kortsigtede hasteforanstaltninger, der allerede er truffet af Kommissi-
onen med støtte fra EU's medlemsstater med henblik på at håndtere migrationssituationen i Nord-
afrika (teknisk og finansiel støtte, navnlig til Tunesien og Egypten, for at hjælpe folk i Libyen og
ved dets grænser, i tæt samarbejde med FN's Højkommissær for Flygtninge (UNHCR) og andre
internationale og ikke-statslige organisationer) samt migrationspresset på EU's sydlige medlems-
stater, først og fremmest Italien og Malta (den fælles Frontexoperation Hermes 2011, finansiel bi-
stand gennem forskellige europæiske fonde og flytning af asylansøgere).
De næste vigtige skridt er:
– forskellige kommissionsinitiativer og -forslag vedrørende migration, asyl og integration i slutnin-
gen af maj/begyndelsen af juni (jf. Kommissionens meddelelse) i lyset af Rådets drøftelser
– RIA-Rådet den 9.-10. juni
– Det Europæiske Råd den 24. juni.
Det Europæiske Råd har allerede behandlet spørgsmålet vedrørende migrationsudviklingen i de
sydlige nabolande ved to lejligheder : i sin erklæring af 11. marts 2011 (EUCO
7/11,
punkt 10-12)
og i sine konklusioner af 24.-25. marts 2011 (EUCO
10/11,
punkt 18-26).
10011/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453868_0009.png
12.V.2011
EU-tilbagetagelsesaftaler: Kommissionens evaluering
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af sin evaluering af og fremtidige strategi for EU-
tilbagetagelsesaftalerne med tredjelande, der blev offentliggjort i februar 2011 (7044/11). Efter
denne første udveksling af synspunkter blev de kompetente forberedende organer i Rådet anmodet
om fortsat at drøfte meddelelsen og arbejde på Rådets konklusioner, der skal vedtages på Rådets
samling i juni.
I forbindelse med Stockholmprogrammet anmodede Det Europæiske Råd Kommissionen om:
– at evaluere gennemførelsen af de gældende aftaler
– at foreslå bedre metoder til overvågning af aftalerne
– at vurdere fremskridt eller mangel på samme i forbindelse med de igangværende forhandlinger
og
– at drage konklusioner og fremsætte henstillinger til en fremtidig samlet tilbagetagelsespolitik.
Tilbagetagelsesaftaler med centrale tredjelande, der er hjemlande eller transitlande, er hjørnestenen
i en effektiv styring af migrationen og navnlig i en effektiv politik for tilbagesendelse af tredje-
landsstatsborgere, som ulovligt opholder sig i EU.
Siden 2000 har Rådet udstedt 19 forhandlingsdirektiver vedrørende tilbagetagelsesaftaler, hvoraf de
13 allerede er trådt i kraft
1
. Den seneste aftale blev indgået med Georgien. Den trådte i kraft den
1. marts 2011
2
. Der er også igangværende forhandlinger med Tyrkiet
3
, Kap Verde og Marokko. For
så vidt angår Kina og Algeriet er de formelle forhandlinger endnu ikke indledt.
1
2
3
I kronologisk rækkefølge: Hongkong, Macao, Sri Lanka, Albanien, Rusland, Ukraine, Den
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, Bosnien-Hercegovina, Montenegro, Serbien,
Moldova, Pakistan og Georgien.
Jf. denne pressemeddelelse.
I februar nåede Rådet til politisk enighed om et udkast til en tilbagetagelsesaftale mellem EU og
Tyrkiet, som nu skal undertegnes af begge parter, og vedtog også Rådets konklusioner (jf.
pressemeddelelsen fra Rådets samling i februar, s. 7).
10011/11
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453868_0010.png
12.V.2011
Øget samarbejde på mobilitetsområdet, der f.eks. tager sigte på visumlempelse for statsborgere fra
det pågældende tredjeland, er et væsentligt incitament under forhandlingerne om tilbagetagelses-
aftaler. Tilbagetagelsesaftaler ledsages derfor ofte af visumlempelsesaftaler, som gør det lettere og
billigere for tredjelandsstatsborgere, navnlig dem der rejser mest, at få visum til kortvarigt ophold i
forbindelse med rejser til EU og i hele EU. Et visum til kortvarigt ophold er et visum til et planlagt
ophold på højst 90 dage for hver periode på 180 dage.
EU har hidtil indgået visumlempelsesaftaler med otte lande, som også alle har indgået tilbagetagel-
sesaftaler med EU
1
. Derudover er der igangværende forhandlinger om visumlempelse med Kap
Verde.
1
Albanien, Bosnien-Hercegovina, Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien,
Republikken Moldova, Montenegro, Rusland, Serbien og Ukraine.
10
10011/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453868_0011.png
12.V.2011
Datalagringsdirektivet: Kommissionens evaluering
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af sin evaluering af EU's datalagringsdirektiv, der
blev offentliggjort i april 2011 (9324/11).
Direktivet blev vedtaget i 2006 og indførte datalagring som reaktion på de hastende sikkerhedsud-
fordringer efter de omfattende terrorangreb i Madrid i 2004 og i London i 2005.
Kommissionens rapport fra april 2011 konkluderer, at lagrede telekommunikationsdata spiller en
afgørende rolle i beskyttelsen af offentligheden mod den skade, som grov kriminalitet forvolder. De
udgør afgørende bevismateriale i forbindelse med opklaring af kriminalitet og sikring af retfærdig-
hed. Som efterforskningsværktøjer har anvendelsen af data vedrørende telefonnumre, IP-adresser
eller mobiltelefonidentifikatorer f.eks. ført til, at forbrydere er blevet dømt, og uskyldige er blevet
frifundet.
Kommissionen understreger imidlertid en række mangler:
– Gennemførelsen af direktivet har været uensartet. Som tilladt ifølge direktivet kan lagringsperio-
derne være på mellem seks måneder og to år. Endvidere kan de formål, hvortil der gives adgang
til og ret til at anvende data, og de juridiske procedurer for adgang til data undertiden variere
betydeligt mellem medlemsstaterne.
– Der er derfor ikke blevet fastlagt en ensartet tilgang på EU-plan. Dette kan skabe vanskeligheder
for udbydere af telekommunikationstjenester, navnlig mindre operatører. Operatører godtgøres
f.eks. forskelligt i EU for udgifterne til at lagre og give adgang til data.
– Ifølge Kommissionen giver direktivet ikke i sig selv nogen garanti for, at data lagres, udtrækkes
eller anvendes i fuld overensstemmelse med retten til privatlivets fred og beskyttelse af person-
lige oplysninger, og dette har ført til, at domstole har tilsidesat den lovgivning, hvormed direkti-
vet gennemføres, i visse medlemsstater. Selv om der ikke har været nogen konkrete tilfælde af
alvorlige krænkelser af privatlivets fred, er der ifølge Kommissionen alligevel en risiko for, at
datasikkerheden krænkes, medmindre der træffes yderligere sikkerhedsforanstaltninger.
For at afhjælpe disse mangler agter Kommissionen at gennemgå direktivet i samråd med politiet,
dommerstanden, erhvervssektoren, datatilsynsmyndigheder og civilsamfundet med henblik på at
foreslå ændringer af de nuværende bestemmelser ved udgangen af 2011 eller begyndelsen af 2012.
10011/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453868_0012.png
12.V.2011
Den nukleare ulykke i Japan: Konsekvenser for EU's civilbeskyttelsesordning
Efter anmodning fra Belgien og i lyset af den nukleare ulykke i Japan blev Rådet orienteret af
Kommissionen om situationen i Japan og havde en udveksling af synspunkter om, hvordan de eksi-
sterende beredskabs- og udrykningsmekanismer i forbindelse med nukleare ulykke kunne styrkes,
navnlig som led i EU's civilbeskyttelsesordning.
De af Belgien fremsatte forslag omfatter:
– i højere grad at inddrage nationale og internationale nukleare myndigheder i det arbejde, som
EU's monitorerings- og informationscenter (MIC) udfører
– at fastlægge og forbedre referencescenarier for nukleare ulykker (såsom Tjernobyl, Fukushima
og andre) og de specifikke midler, der er nødvendige for en vellykket indsats
– at prioritere visse referencescenarier på grundlag af samlede risikovurderinger af høj kvalitet og
en mere forudsigelig tilgængelighed til medlemsstaternes centrale aktiver (f.eks. jodtabletter,
alternative kølesystemer, dekontamineringsenheder, nukleare eksperter, robotmoduler osv.), her-
under ved eventuelt at etablere en pulje af aktiver.
Med henblik på at forbedre civilbeskyttelsesforanstaltningerne foreslog Kommissionen allerede
sidste år, at der udvikles såkaldte referencescenarier for de vigtigste typer katastrofer, herunder
nukleare, radiologiske, biologiske og kemiske, og grænseoverskridende terrorangreb i og uden for
EU (jf. Kommissions meddelelse "Hen imod et styrket EU-katastrofeberedskab: civilbeskyttelsens
og den humanitære bistands rolle" (15614/10)).
Endvidere gennemgås den eksisterende civilbeskyttelseslovgivning i øjeblikket. Kommissionens
forventes at fremsætte et lovgivningsforslag senere i år.
10011/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453868_0013.png
12.V.2011
Det Blandede udvalg - Frontexforordningen
I tilknytning til rådssamlingen drøftede Det Blandede Udvalg (EU samt Norge, Island, Liechten-
stein og Schweiz) følgende emner:
De sydlige nabolande
Udvalget drøftede spørgsmålet som beskrevet i det særskilte punkt ovenfor.
Det blev også orienteret af den cypriotiske delegation om et ministermøde i Nicosia den
19. april 2011. Deltagerne omfattede ministre og repræsentanter for ministerier fra Cypern,
Grækenland, Italien, Malta og Spanien.
Frontexforordningen
Udvalget så på, hvor langt man var kommet i drøftelserne om revisionen af reglerne for Det
Europæiske Agentur for Forvaltning af det Operative Samarbejde ved EU-medlemsstaternes Ydre
Grænser (Frontex). Forhandlingerne med Europa-Parlamentet blev indledt i april. Målet er at nå til
enighed inden sommeren i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde
den 24. marts 2011.
De vigtigste udestående spørgsmål omfatter:
– overvågning i forbindelse med samarbejdet om tilbagesendelse
– de nøjagtige bestemmelser vedrørende finansieringen af teknisk udstyr
– tredjelandes, EU-agenturers og internationale organisationers deltagelse i Frontexaktiviteter
– specifikationer vedrørende Frontex' strategi for grundlæggende rettigheder.
10011/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453868_0014.png
12.V.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
EU's integrerede oversvømmelseshåndtering
Rådet vedtog konklusioner om integreret oversvømmelseshåndtering i Den Europæiske Union, som
har til formål at sikre samarbejde og udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne og mellem
de relevante myndigheder inden for katastrofehåndtering og vandforvaltning på nationalt, regionalt
og lokalt plan. Målet er at kunne reagere hurtigt og effektivt i nødsituationer forårsaget af over-
svømmelser (9241/11).
De europæiske medicinske og psykologiske eksperters netværk for retshåndhævelse
(EMPEN)
Rådet vedtog en resolution om oprettelsen af EMPEN (9044/11), der vil fungere som en platform
for fremme af medicinske og psykologiske eksperters forskningsaktiviteter samt for udveksling af
erfaringer og bedste praksis på dette område, herunder psykologisk evaluering og psykologisk
bistand/omsorg til politifolk.
Cepols årsrapport for 2010
Rådet godkendte Cepols (det europæiske politiakademis) årsrapport, der omfatter en oversigt over
aktiviteter samt Cepols projekter og eksterne forbindelser (8539/11).
Politi- og toldsamarbejdscentre
Rådet vedtog de europæiske retningslinjer vedrørende bedste praksis for politi– og toldsamarbejds-
centre, der indeholder praktiske henstillinger vedrørende etablering og drift af disse centre
(9105/11).
Politi- og toldsamarbejdscentrene er støtteorganer for udveksling af oplysninger og bistand til det
arbejde, der udføres af de operative myndigheder, der står for politi–, grænse– og toldopgaverne i
EU's grænseområder. De samler alle de deltagende landes sikkerhedsmyndigheder på ét sted.
10011/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453868_0015.png
12.V.2011
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Finansiel bistand til Rumænien
Rådet har vedtaget to afgørelser (9064/11 og
9063/11)
om fortsat gensidig bistand til Rumænien og
forebyggende mellemfristet finansiel bistand på op til 1,4 mia. EUR, som skal bidrage til, at landets
betalingsbalance forbliver holdbar.
Formålet med den mellemfristede bistand er at hjælpe Rumænien med korrektionen af budgetunder-
skuddet og underskuddet på betalingsbalancen, idet den vil give større troværdighed til regeringens
økonomiske program. Den kan aktiveres indtil den 31. marts 2013. Hvis den aktiveres, ydes bistan-
den i form af et lån med en gennemsnitlig løbetid på højst syv år.
EU-bistanden stilles til rådighed i sammenhæng med finansiel bistand fra IMF på 3,6 mia. EUR i
henhold til et forebyggende standby-arrangement, som blev godkendt den 25. marts 2011.
INDUSTRI
Middelhavsunionen - Ministerkonference
Rådet noterede sig forberedelserne af den 8. konference for Middelhavsunionens industriministre,
der afholdes den 11.-12. maj i Malta.
Mødet følger efter de møder, der er afholdt af Middelhavsunionen i Nice (2008) samt under
Barcelonaprocessen på Rhodos (2006) og i Caserta (2004), Malaga (2002), Limassol (2000),
Klagenfurt (1998) og Bruxelles (1996).
TRANSPORT
Udstyr på skibe
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens ajourføring af direktiv
96/98/EF om udstyr på skibe med henblik på at tilpasse det til de nye internationale standarder
(8061/11).
Ændringsretsakten skal vedtages efter forskriftsproceduren med kontrol. Dette betyder, at nu hvor
Rådet har givet sit samtykke, kan Kommissionen vedtage den, medmindre Europa-Parlamentet
modsætter sig det.
10011/11
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453868_0016.png
12.V.2011
Lufttrafikaftale med Vietnam*
Rådet gav bemyndigelse til indgåelse af en lufttrafikaftale mellem EU og Vietnam (7170/5/09
+
COR 1, 14876/1/10
og
8847/11)
i forlængelse af Europa-Parlamentets godkendelse.
Aftalen, der blev undertegnet i oktober 2010, erstatter eller supplerer de nuværende bilaterale aftaler
mellem de enkelte medlemsstater og Vietnam ved at bringe bestemmelserne i dem i overens-
stemmelse med EU-lovgivningen, særlig for så vidt angår ikke-diskriminatorisk adgang for alle
EU's luftfartsselskaber til ruterne mellem EU og Vietnam samt konkurrencereglerne.
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Melamin - Kina
Rådet vedtog den 10. maj ved skriftlig procedure en forordning om indførelse af en endelig anti-
dumpingtold på importen af melamin med oprindelse i Kina og om endelig opkrævning af den
midlertidige told (9136/11).
Antidumping - Zeolit A i pulverform - Bosnien-Hercegovina
Rådet vedtog den 11. maj ved skriftlig procedure en forordning om indførelse af en endelig anti-
dumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af zeolit A i pulverform
med oprindelse i Bosnien-Hercegovina (9116/11).
10011/11
16
DA