Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3087 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
Den 4. maj 2011
FVM 891
____________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 17. maj 2011
____________________________________________________________________
1
(Evt.) Juridisk bindende aftale om skovene i Europa
- Vedtagelse af forhandlingsdirektiver
KOM-dokument foreligger ikke
Side 2
2
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om honningbiers
sundhed
- Tidlig forelæggelse
KOM (2010) 714
Side 2
3
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning
(EF) nr. 73/2009 om fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for
direkte betalinger til landbrugere og om fastlæggelse af visse støtteordninger for
landbrugere
- Tidlig forelæggelse
KOM (2010) 539
Side 7
4
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning
(EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske
Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL)
- Tidlig forelæggelse
KOM (2010) 537
Side 11
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
992078_0002.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 17. maj 2011
1.
(Evt.) Juridisk bindende aftale om skovene i Europa
KOM-dokument foreligger ikke
Der henvises til særskilt notat fra Miljøministeriet.
2.
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om honningbiers
sundhed
KOM (2010) 714
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 13. januar 2011.
Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har fremlagt en meddelelse om iværksatte og planlagte initiativer til understøttelse af
biers sundhed. Meddelelsen lægger ikke umiddelbart op til yderligere harmoniseret regulering og be-
toner, at eventuelle yderligere initiativer skal være begrundet i risikovurderinger. Kommissionen
lægger vægt på, at biavlssektoren og dens organisationer kan spille en vigtig rolle ved både at igang-
sætte og gennemføre nye initiativer. Meddelelsen berører ikke beskyttelsesniveauet i Danmark og
EU, idet den ikke indeholder konkrete forslag. På baggrund af Kommissionens meddelelse om hon-
ningbiers sundhed har formandskabet fremlagt udkast til rådskonklusioner. I udkastet til rådskonklu-
sioner tilkendegiver Rådet støtte til Kommissionens arbejde med iværksatte og planlagte initiativer til
understøttelse af biers sundhed, samt tilkendegiver medlemsstaternes holdninger og prioriteter i for-
hold til meddelelsen om honningbiers sundhed.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2010) 714 af 6. december 2010 fremsendt meddelelse om honning-
biers sundhed. Meddelelsen beskriver eksisterende EU-foranstaltninger og Kommissionens strategi-
ske initiativer som grundlag for forventede drøftelser med Europa-Parlamentet, Rådet, medlemssta-
ternes myndigheder og interessepartnere. Meddelelsen er oversendt til Rådet den 7. december 2010.
Meddelelsen i dansk sprogversion forelå den 9. december 2010.
Formandskabet har på den baggrund fremlagt udkast til rådskonklusioner vedrørende Kommissio-
nens meddelelse om honningbiers sundhed.
Rådskonklusionerne forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
992078_0003.png
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingtagen
til konkrete forslag.
Formål og indhold
Formålet med meddelelsen er at beskrive Kommissionens strategiske initiativer, der skal danne
grundlag for drøftelser med Europa-Parlamentet, Rådet, medlemsstaternes myndigheder og interesse-
partnere. Der lægges ikke umiddelbart op til yderligere fælles regulering. Meddelelsen betoner ind-
ledningsvis, at beskyttelse af honningbiers sundhed varetages af biavlerne, medlemsstaterne og EU i
et komplekst samspil, som har fungeret godt i mange år. En stigning i biernes dødelighed i 2007/2008
har imidlertid fået bekymrede europæiske biavlsorganisationer til at efterlyse mere fokus på emnet,
og Europa-Parlamentet opfordrede i november 2008 Kommissionen til at træffe særlige foranstalt-
ninger. Meddelelsen forklarer herefter centrale spørgsmål om biers sundhed, beskriver eksisterende
EU-foranstaltninger og opridser Kommissionens strategiske initiativer.
Årsagerne til den øgede dødelighed blandt bier (kaldet ”Colony Collapse Disorder” (CCD) – pludse-
lig dødelighed af bifamilier) er fortsat ubestemte. Forskere formoder, at der er tale om et samspil
mellem flere skadegørere, dårlig ernæring og andre stress-forhold, herunder måske ikke-dødelige ef-
fekter af pesticider.
EU’s nuværende, ganske beskedne regulering af biers skadegørere vedrører kun bifamilier flyttet
mellem medlemsstaterne eller importeret fra tredjelande. Herudover har medlemsstaterne vide mu-
ligheder for intern bekæmpelse af biers skadegørere. Kommissionen er ved at udarbejde forslag til en
samlet dyresundhedslovgivning, herunder for bier, med henblik på forenkling og fokusering på fore-
byggelse. Kommissionen har endnu ikke evalueret konsekvenserne for biavlssektoren af en eventuel,
udvidet regel-harmonisering. Definitioner af CCD og metodik for overvågning varierer betragteligt
mellem medlemsstaterne. Det er Kommissionens mål at iværksætte et overvågnings-
pilotprogram i løbet af 2011 og til koordination af dette arbejde har Kommissionen udpeget et EU-
referencelaboratorium for biers sundhed. Under Kommissionens træningsprogram ”Bedre uddannelse
– større fødevaresikkerhed” fortsætter i 2011 særlige arrangementer om biers sundhed og biavl for
embedsmænd fra medlemsstaterne.
Biavlsorganisationer finder, at der er for få godkendte midler til behandling mod biernes skadegørere.
EU har etableret administrativ bistand og betalingslempelser for generelt at fremme innovation af nye
veterinære lægemidler, og Kommissionen vil yderligere overveje ændringer af de retlige rammer for
veterinære lægemidler. Ifølge den såkaldte ”kaskade-ordning” kan dyrlæger undtagelsesvis anvende
veterinære lægemidler på en ikke-foreskrevet måde, når der i en medlemsstat ikke er godkendte mid-
ler til rådighed for bestemte behandlinger. Der savnes imidlertid klare regler for restkoncentrationer
(MLR) for stoffer anvendt under denne ordning. Kommissionen vil etablere sådanne MLR-
bestemmelser, og de fuldt harmoniserede veterinære importkrav sikrer, at samme regler vil gælde for
import.
Pesticider kan kun godkendes i EU, hvis en forudgående vurdering konkluderer, at anvendelsen ikke
indebærer en uacceptabel påvirkning af biernes sundhed. Kommissionen arbejder på en revision af
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
992078_0004.png
datakravene i pesticid-dossiers til godkendelse, blandt andet for at sikre en bedre beskyttelse af hon-
ningbier.
GM-planter kan kun godkendes i EU til udsætning i miljøet eller dyrkning efter en risikovurdering
foretaget af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), som blandt andet skal redegøre for
potentielle negative effekter for bier.
Biers sundhed kan forringes af den reducerede biodiversitet som følge af ændret arealanvendelse, in-
tensiv dyrkning, forurening med videre, og måske af ændringer i planters blomstring som følge af
klimaændringer og lignende. Kommissionen støtter forskning i bevarelse af forskellige bestøvere i
landbruget. EU’s landdistriktsprogrammer understøtter forskellige miljøvenlige landbrugsforanstalt-
ninger til fremme af biodiversiteten, blandt andet plantning af ”bi-venlige” planter som fødegrundlag
for bierne. Kommissionen forventer, at en gennemførelse af strategien for at nå EU’s 2020-
biodiversitetsmål vil få en positiv effekt på biers sundhed.
Ifølge fusionsmarkedsordningen kan medlemsstaternes 3-årige biavlsprogrammer opnå medfinansie-
ring fra EU, herunder foranstaltninger til forebyggelse af angreb af
varroa-miden
og til genoprettelse
af bibestanden. Ifølge evalueringen af programmerne for perioden 2008-2010 er der opnået gode re-
sultater. Kommissionen har nyligt godkendt medlemsstaternes programmer for 2011-2013, som vil
blive støttet af EU årligt med 32 millioner €, en stigning på cirka 25 % siden seneste periode.
EU støtter forskning i biers sundhed gennem det 7. rammeprogram, herunder til forskning om faldet i
bestøver-populationer (herunder honningbier) og til europæisk samarbejde om overvågning og un-
dersøgelse af CCD.
Kommissionen forventer, at dens nye websted med sektorspecifik information kan blive et knude-
punkt for kommunikation om biers sundhed mellem relevante aktører på alle niveauer. Kommissio-
nen vil drøfte forbedring af kommunikationen med interesseparterne.
Verdensorganisationen for Dyresundhed (OIE) har opfordret til intensiveret forskning om årsager til
biers dødelighed og til at forbedre bekæmpelsen af skadegørere. Kommissionen samarbejder tæt med
OIE om udveksling af videnskabelig information.
Kommissionen er indstillet på at videreføre og eventuelt forstærke igangværende initiativer på bag-
grund af risikovurderinger og under hensyn til at biavls-sektoren forbliver konkurrencedygtig. Initia-
tiverne kan kun lykkes, hvis alle interessepartnere deltager åbent og konstruktivt, og Kommissionen
vil derfor indlede drøftelser for at opnå feedback. Kommissionen lægger vægt på, at biavlssektoren
og dens organisationer kan spille en vigtig rolle ved både at igangsætte og gennemføre nye initiativer
i overensstemmelse med proportionalitets- og nærheds-principperne.
I udkastet til rådskonklusioner udtrykkes generel tilfredshed med Kommissionens meddelelse. I ud-
kastet lægges vægt på at sikre sammenlignelig videnskabelig viden om omfanget og mulige årsager
til bidødelighed. Desuden understreges vigtigheden af at forebygge frem for at helbrede i forhold til
biernes sundhed.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
992078_0005.png
Af mere grundlæggende foranstaltninger lægger udkastet til rådskonklusioner vægt på at:
Det er nødvendigt med en samlet og koordineret tilgang til bisundhed, og at det skal overvejes at
fortsætte forskningen og de nationale biavlsprogrammer efter 2013. Der er behov for avlspro-
grammer, som koncentrerer sig om øget tolerance mod biskadegørere (specielt varroa-miden);
Det er afgørende at øge den biologiske mangfoldighed ved at fremme en fornuftig arealanvendelse
og ved andre miljøvenlige landbrugsforanstaltninger for at bevare naturlige habitater for honning-
bier, humlebier og vilde bier;
Nye rammer for godkendelse af plantebeskyttelsesmidler i EU skal sikre en bæredygtig anvendel-
se af pesticiderne.
Det er biavleren selv, der er ansvarlig for sine biers sundhed. Det er nødvendigt, i alle medlemssta-
ter, at sørge for uddannelsesprogrammer for biavlerne og øge biavlernes deltagelse;
Det er nødvendigt at forebygge introduktion af eksotiske trusler mod bier.
Synliggøre resultater fra pilotovervågningsprogrammet, under det nyudnævnte EU-
referencelaboratorium for bisundhed, for alle involverede parter;
Fortsætte træningsprogram om biers sundhed for de ansvarlige myndigheder;
Udvikle, efter behov, ikke regulatoriske EU retningslinier om generelle principper for kontrol og
behandling af visse bisygdomme (specielt varroa-miden);
Undersøge muligheden for at anspore den farmaceutiske industri til at øge udvalget og tilgænge-
ligheden af autoriserede veterinære lægemidler til bier;
Evaluere behovet for yderligere regler om restkoncentrationer i honning af forskellige pesticider
og veterinære lægemidler og foreslå nødvendige grænseværdier.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om meddelelsen.
Gældende dansk ret
I Danmark træffes foranstaltninger til beskyttelse af honningbiers sundhed med hjemmel i lov om bi-
avl, jf. lovbekendtgørelse nr. 197 af 12. marts 2009, herunder ved bekendtgørelse nr. 802 af 28. juni
2010 om bekæmpelse af skadegørere hos honningbier og avlede humlebier.
Direktiv 92/65/EØF om dyresundhedsmæssige betingelser for samhandel med og indførsel til Fælles-
skabets af dyr (med mere) implementeres i Danmark ved bekendtgørelse 774 af 29. august 2001 om
veterinærkontrol ved ind- og udførsel af levende dyr.
Støtten til de nationale biavlsprogrammer reguleres af Rådets forordning (EF) nr. 797/2004 om for-
anstaltninger for biavl og Kommissionens forordning (EF) nr. 917/2004 af 29. april 2004 om gen-
nemførelsesbestemmelser hertil, samt ved bekendtgørelse nr. 350 af 14. maj 2008 om støtteforan-
staltninger til forbedring af betingelserne for produktion og afsætning af biavlsprodukter.
Støtteordninger under den fælles landbrugspolitik har hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 73/2009
af den 19. januar 2009 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for
direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere som ændret senest ved Rå-
dets forordning (EF) 1250/2009 af 30. november 2009, og Landbrugsstøtteloven, jf. lovbekendtgørel-
se nr. 445 af 23. april 2010.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
992078_0006.png
Støtteordninger under Landdistriktsprogrammet 2007-2013 har hjemmel i Rådets forordning (EF) nr.
1698/2005 af 20. september 2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske
Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL), som ændret senest ved Rådets forord-
ning (EF) nr. 473/2009 af 25. maj 2009, og Landdistriktsloven, jf. lov nr. 316 af 31. marts 2007 som
ændret senest ved lov nr. 1336 af 19. december 2008.
Konsekvenser
Meddelelsen og rådskonklusionerne lægger ikke umiddelbart op til yderligere fælles regulering, ud
over udnævnelsen af et fælles EU-referencelaboratorium, men beskriver alene Kommissionens
strategiske initiativer som grundlag for drøftelser med Europa-Parlamentet, Rådet, medlemsstater-
nes myndigheder og interessepartnere. Meddelelsen og rådskonklusionerne ændrer således ikke be-
skyttelsesniveauet, men lægger op til en styrkelse af EU’s understøttende, forskningsmæssige, finan-
sielle og administrative tiltag.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug).
Landbrug & Fødevarer bemærker på vegne af Dansk Biavlerforening, at man ikke har ønske om ad-
gang til flere veterinære lægemidler eller antibiotika, idet man har valgt at arbejde med økologiske
midler og metoder i forebyggelse og bekæmpelse af skadegørere. Danmarks Biavlerforening vil fort-
sat arbejde for at fastholde dansk honning som et rent naturprodukt. Strategien virker, men den kræ-
ver en stor indsats fra foreningens side i udvikling af metoder og uddannelse af biavlerne. Der er der-
for behov for støtte til at finde og udvikle nye metoder samt til uddannelsen. Biavlerne anerkender
værdien af de midler, som bliver stillet til rådighed til støtte af biavlen i medfør af rådets forordning
nr. 797/2004 mv., men Landbrug & Fødevarer beklager, at forøgelsen af støtten på 25 % ikke blev
udmøntet i Danmark. Det er samtidig uheldigt, at en stor del af midlerne går til finansiering af offent-
lige forskningsprogrammer på Aarhus Universitet og kun en mindre del kommer ud til støtte for pro-
jekter i biavlen og dens organisationer, som det er hensigten med Biavlsprogrammet. Det skal derfor
foreslås, at en større del af midlerne udmøntes til biavlerorganisationernes forsøgs- og udviklingspro-
grammer, samt til organisationernes uddannelsesprogrammer.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens meddelelse som oplæg til en fortsat dialog.
Regeringen tilslutter sig Kommissionens betoning af, at yderligere EU-initiativer skal begrundes med
risikovurderinger, og at biavlssektoren og dens organisationer kan spille en vigtig rolle ved at
igangsætte og gennemføre nye initiativer. Regeringen er generelt positiv over for udkastet til råds-
konklusionerne.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater støtter forslaget til rådskonklusioner.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 21. januar 2011 forud for rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 24. januar 2011, jf. samlenotat oversendt den 13. januar 2011.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
992078_0007.png
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
3.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning
(EF) nr. 73/2009 om fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for
direkte betalinger til landbrugere og om fastlæggelse af visse støtteordninger for
landbrugere
KOM (2010) 539
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 8. oktober 2010.
Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til ændring af Rådets forordning (EF) nr. 73/2009 om fælles reg-
ler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte betalinger til landbrugere. Forslaget inde-
holder blandt andet forslag med sigte på mindre forenklinger af for eksempel regler om krydsover-
ensstemmelse. Med forslaget gennemføres endvidere Lissabon-traktatens regler om delegerede rets-
akter og gennemførelsesretsakter i forordningen.
Baggrund
Kommissionen har den 30. september 2010 fremlagt forslag til ændring af Rådets forordning (EF) nr.
73/2009 om fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte betalinger til landbru-
gere og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere. Forslaget er modtaget i en dansk
sprogversion den 6. oktober 2010.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 42 og 43, stk. 2 og kan vedtages af Rådet og Euro-
pa-Parlamentet i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure.
En vedtagelse af Rådets fælles holdning forventes at kunne ske på et kommende rådsmøde. Det er
uklart, hvorvidt der kan opnås enighed om forslaget i en 1. behandling med Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er til-
godeset.
Formål og indhold
Kommissionens forslag indeholder bestemmelser om direkte betalinger, som hidtil har været udstedt
af Kommissionen som gennemførelsesbestemmelser i henhold til beføjelser tillagt den ved forord-
ning (EF) nr. 73/2009, men som betragtes som værende af så stor betydning, at de bør indarbejdes di-
rekte i forordning (EF) nr. 73/2009. Der er tale om definitioner med videre af for eksempel perma-
nente afgrøder, som pt. er fastlagt i Kommissionsforordninger, der med forslaget overflyttes uændret
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
992078_0008.png
Kommissionens forslag indeholder endvidere med sigte på forenkling mindre forslag som for eksem-
pel:
1. Hvis misligholdelse af krydsoverensstemmelsesreglerne for en landbruger medfører en nedsættel-
se eller udelukkelse på højst 100 € pr. kalenderår, kan medlemsstaten undlade at foretage nedsæt-
telsen eller udelukkelsen. Ifølge forslagets artikel 23 skal det i disse tilfælde
efterprøves,
at land-
brugeren afhjælper de konstaterede misligholdelser, og ikke som i de gældende regler
sikres,
at
landbrugeren afhjælper de konstaterede misligholdelser.
2. Hvis misligholdelse af krydsoverensstemmelsesreglerne for en landbruger af medlemsstaten be-
tragtes som mindre betydelig, kan medlemsstaten undlade at foretage nedsættelsen eller udeluk-
kelsen. Ifølge forslagets artikel 24 skal det i disse tilfælde
efterprøves,
at landbrugeren afhjælper
de konstaterede misligholdelser, og ikke som i de gældende regler
sikres,
at landbrugeren afhjæl-
per de konstaterede misligholdelser.
3. Landbrugeren skal i ansøgningen om direkte betalinger angive alle bedriftens landbrugsparceller.
Ifølge artikel 19 i forslaget kan medlemsstaten beslutte, at landbrugere, som ikke ansøger om are-
albaseret direkte betalinger, ikke skal angive alle bedriftens landbrugsparceller, hvis det samlede
areal af landbrugsparceller ikke overstiger 1 hektar, men alene angive, at landbrugeren disponerer
over landbrugsparceller.
Kommissionens forslag indeholder forslag til ændring af minimumskrav for at modtage direkte beta-
linger. Der ydes ikke direkte betalinger til landbrugere, hvis de samlede direkte betalinger er under et
fastsat beløb eller areal. I Danmark ydes der direkte betalinger, hvis enten det samlede støtteberetti-
gede areal overstiger 2 hektar eller - i tilfælde af, at der søges om støtte til ungtyre eller til moderfår -
hvis støttebeløbet overstiger 300 €. Kommissionen foreslår en ændring af artikel 28 således, at også
ikke-arealrelateret direkte støtte ydet i form af særlig støtte i henhold til forordningens artikel 68 skal
være omfattet af beløbsgrænsen.
Kommissionens forslag indeholder endvidere forslag til, hvilke bestemmelser der i forbindelse med
forslagets gennemførelse fremadrettet skal delegeres til Kommissionen via delegerede retsakter, jf.
artikel 290 i TEUF, og hvilke bestemmelser, der fortsat skal vedtages i en komitéprocedure som gen-
nemførelsesretsakter (komitologi), jf. artikel 291 i TEUF.
Delegerede retsakter er retsakter, som Rådet og Europa-Parlamentet har delegeret til Kommissionen.
Kommissionen får dermed beføjelse til at vedtage almengyldige, ikke-lovgivningsmæssige retsakter,
der udbygger eller ændrer ikke-væsentlige elementer i basisretsakten. Gennemførelsesretsakter (ko-
mitologi) benyttes allerede i dag og vedtages af Kommissionen under kontrol af medlemsstaterne.
Formandskabets ændringsforslag
Formandskabet lægger i seneste ændringsforslag op til, at en række bestemmelser skal gennemføres
via gennemførelsesretsakter frem for, som i Kommissionens forslag, delegerede retsakter. Bestem-
melser vedrørende sanktioner og kontrol foreslås således gennemført via gennemførelsesretsakter.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
992078_0009.png
Ligeledes præciseres ordlyden i artikel 23 og 24 således, at det klart fremgår, at der ikke mere skal
være 100 % opfølgende kontrol ved mindre overtrædelser, men stikprøvekontrol af disse.
Udtalelser
Europa-Parlamentet udtalelse foreligger endnu ikke. Udkastet fra Europa-Parlamentets Landbrugsud-
valg lægger op til, at Europa-Parlamentet støtter Kommissionens forslag stort set uden ændringer.
Europa-Parlamentet lægger stor vægt på at fastholde anvendelsen af delegerede retsakter.
Konsekvenser
Forslaget har ikke konsekvenser for EU-budgettet ligesom forslaget forventes ikke at have statsfinan-
sielle, lovgivningsmæssige eller administrative konsekvenser.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug).
Landbrug & Fødevarer bemærker, at det ikke fremgår tydeligt af forslaget, hvad ændringen af Kom-
missionens beføjelser reelt vil medføre, ikke mindst fordi artikel 141c om Kommissionens gennemfø-
relsesbeføjelser endnu ikke er defineret. I det omfang, at ændringerne vil medføre mindre indflydelse
til medlemsstaterne, end der i dag er, for eksempel via Forvaltningskomiteen for Enkeltbetalingsord-
ningen, vil Landbrug & Fødevarer udtrykke en vis bekymring for en forøgelse af Kommissionens
magt på bekostning af medlemsstaternes.
Desuden indeholder forslaget en række mindre forenklingsforslag. Generelt støtter Landbrug & Fø-
devarer forenkling – og særligt forenkling, som også kommer landmanden til gode.
Ifølge forordningens artikel 23 og artikel 24 kan medlemsstaterne undlade at foretage en støttened-
sættelse som følge af krydsoverensstemmelse, hvis beløbet er under 100 € eller hvis misligholdelsen
kan betragtes som mindre betydelig. I den nuværende forordning skal det ”sikres”, at landbrugeren
afhjælper misligholdelsen. Det foreslås, at formuleringen laves om således, at det i stedet skal ”efter-
prøves”,
at misligholdelsen afhjælpes. Tolkningen af ordene ”sikre” og ”efterprøve” er umiddelbart
ikke helt klar. Da der er tale om et forenklingsforslag, er den umiddelbare tolkning, at forslaget vil
føre til mindre efterkontrol og dermed lettelse af de administrative byrder. Er denne tolkning korrekt,
kan Landbrug & Fødevarer tilslutte sig forslaget.
Når artikel 23 og 24 alligevel er oppe til debat, vil Landbrug & Fødevarer imidlertid foreslå yderlige-
re forenkling, som vil være til stor gavn for landmanden, og som også vil mindske den statslige ad-
ministrationsbyrde. Den i artikel 23 fastsatte bagatelgrænse på 100 € rammer skævt i forskellige med-
lemsstaterne alt efter strukturen af landbrugsproduktionen i det enkelte land. I et land med mange
små bedrifter, vil mange sager falde indenfor bagatelgrænsen, men i et land som Danmark, hvor der
er mange store bedrifter, vil der sjældent være sager som falder indenfor bagatelgrænsen. Derfor for-
slår Landbrug & Fødevarer, at bagatelgrænsen på 100 € differentieres med hensyntagen til medlems-
landenes landbrugsstruktur, på samme måde som det gøres i artikel 28, stk. 1, andet afsnit om mini-
mumskrav for modtagelse af direkte betalinger.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
992078_0010.png
I artikel 24, stk. 2, andet afsnit, er der i sidste sætning formuleret en undtagelse til den mulighed, der
er for at undlade støttenedsættelse, hvis overtrædelsen betragtes som mindre betydelig: ”mislighol-
delser, der udgør en direkte risiko for menneskers eller dyrs sundhed, kan dog ikke betragtes som
mindre betydelige”. Landbrug & Fødevarer anerkender vigtigheden af et højt niveau for dyrevel-
færd. Ikke desto mindre betyder ovennævnte undtagelse, at der i nogle tilfælde sker støttenedsættelse
på baggrund af bagatelagtige overtrædelser af dyrevelfærdskravene, derfor er der behov for en for-
enkling. Landbrug & Fødevarer foreslår, at formuleringen ændres således, at der gives mulighed for
at indføre en bagatelgrænse på mindre vigtige dyrevelfærdskrav. Man kunne for eksempel ændre
formuleringen således: ”misligholdelser, der udgør en direkte risiko for menneskers eller dyrs sund-
hed, kan dog kun i særlige tilfælde betragtes som mindre betydelige”.
Kommissionen foreslår, som tilføjelse til artikel 19, at landbrugere, som ikke ansøger om arealbase-
rede direkte betalinger ikke skal angive alle bedriftens landbrugsparceller, hvis det samlede areal ikke
overstiger 1 hektar. I disse tilfælde er det kun nødvendigt at angive, at landbrugeren disponerer over
landbrugsparceller. Forslaget vil imidlertid ikke betyde nogen reel forenkling i Danmark, alene af den
grund, at der kun findes meget få brug under 1 hektar. Hvis danske landmænd skal have bare en lille
smule glæde af denne forenkling, foreslår Landbrug & Fødevarer derfor, at grænsen øges til mini-
mum 5 hektar.
Det foreslås yderligere, at særlig støtte ydet under artikel 68 skal være omfattet af den beløbsgrænse,
der er defineret i artikel 28, stk. 1, og som i Danmark er fastsat til 300 € i de tilfælde, hvor landbruge-
ren har mindre end jord den danske minimumsgrænse på 2 hektar. Landbrug & Fødevarer anerkender
forslaget som en nødvendig ændring af forordningen, som skal sikre, at udbetaling af ikke-
arealbaseret direkte støtte under artikel 68 kan udbetales uden tilknytning til jord.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget, idet man vil arbejde for yderligere forenkling og en mere hensigts-
mæssig delegation til Kommissionen, således at bestemmelser vedrørende eksempelvis støttebetin-
gelser, kontrol og sanktioner vedtages som gennemførelsesretsakter frem for som delegerede retsak-
ter.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt et ønske om yderligere forenkling fra medlemsstaternes side. I forhold til tilpasning
til Lissabon-traktatens bestemmelser om delegerede retsakter lægger medlemsstaterne generelt vægt
på, at bestemmelser vedrørende eksempelvis støttebetingelser, kontrol og sanktioner vedtages som
gennemførelsesretsakter og ikke delegerede retsakter.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 22. oktober 2010 forud for rådsmødet (land-
brug og fiskeri) den 26. oktober 2010, jf. samlenotat oversendt den 8. oktober 2010.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
992078_0011.png
4.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af for-
ordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Eu-
ropæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL)
KOM (2010) 537
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 8. oktober 2010.
Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til ændring af forordningen om støtte til udvikling af
landdistrikterne. Kommissionen foreslår en tilpasning af forordningen med sigte på mindre
forenklinger af for eksempel reglerne om tildeling af støtte samt rapportering om
programgennemførelsen. Med forslaget gennemføres endvidere regler i Lissabon-traktaten om
delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter i forordningen.
Baggrund
Kommissionen har den 30. september 2010 fremlagt forslag til ændring af Rådets forordning (EF) nr.
1698/2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvik-
ling af Landdistrikterne (ELFUL). Forslaget er modtaget i en dansk sprogversion den 5. oktober
2010.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 42 og 43, stk. 2, og kan vedtages af Rådet og Euro-
pa-Parlamentet i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure.
En vedtagelse af Rådets fælles holdning forventes at kunne ske på et kommende rådsmøde. Det er
uklart, hvorvidt der kan opnås enighed om forslaget i en 1. behandling med Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
overholdt.
Formål og indhold
Kommissionen foreslår som led i forenklingsindsatsen at reducere antallet af statusrapporter, som
medlemsstaterne skal udarbejde. Antallet af rapporter om fremdrift i gennemførelsen af den nationale
strategiplan for landdistriktsudvikling 2007-2013 reduceres fra tre til to, og tilsvarende reduceres an-
tallet af rapporter, som skal udarbejdes af Kommissionen, også fra tre til to.
Kommissionen foreslår endvidere, at mulighederne for støtte til etablering af producentsammenslut-
ninger for fødevarer udvides til alle medlemsstater og ikke kun de nye medlemsstater. Ligeledes fore-
slår Kommissionen, at ydelsen af rådgivningstjenester til landmænd forenkles.
Muligheden for støtte til pleje af Natura 2000 naturarealer efter forordningens artikel 38 udvides til i
begrænset omfang at omfatte almindelige landbrugsarealer, som kan udpeges som bindeled eller na-
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
992078_0012.png
turkorridor mellem Natura 2000 arealer. Kommissionen fastlægger nærmere betingelser for støtte til
implementering af vandrammedirektivet for at undgå overlap mellem arealstøtte efter artikel 38 (støt-
te til pålagte tiltag i medfør af vandrammedirektivet) og artikel 31 (støtte til fremme af overholdelsen
af krævende EU-standarder).
Kommissionen kan fremover godkende tilrettelæggelse af flerårige miljøvenlige jordbrugsaftaler ef-
ter artikel 39 med længere forpligtelsesperioder end de foreskrevne 5-7 år uden forelæggelse i komi-
téprocedure.
For støtte til afholdelse af ikke-produktive investeringer i forbindelse med opfyldelse af miljømål-
sætninger i landbrug og skovbrug (artikel 41 og 49) foreslår Kommissionen, at det præciseres, at in-
vesteringen ikke må lede til nogen væsentlig stigning i økonomisk afkast eller værdi af den pågæl-
dende landbrugs- eller skovbrugsbedrift.
Kommissionen foreslår en justering af reglerne ved konstatering af manglende overholdelse af
krydsoverensstemmelsesregler ved den fysiske kontrol heraf som led i kontrol på stedet af støttebe-
tingelserne i de miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger under programmet. I tilfælde af beregnede
sanktionsbeløb under en bagatelgrænse på 100 € foreslås, at det i disse tilfælde
efterprøves,
at støtte-
modtageren afhjælper de konstaterede misligholdelser, og ikke som i de gældende regler
sikres,
at
støttemodtageren afhjælper de konstaterede misligholdelser.
Den overordnede hensigt med støtte under landdistriktsprogrammet er at skabe nyt incitament til støt-
temodtagerne om fødevareproduktions-, landbrugs- og landdistriktsudviklingen. For at tilgodese det-
te, er det vigtigt, at støtten ikke ydes til udgifter, som allerede er afholdt. Kommissionen foreslår der-
for, at det sikres, at udgifter, der er afholdt før den i tilsagnet angivne startdato, ikke anses for støtte-
berettigede.
Kommissionen kan fremover fastlægge yderligere fleksibilitet for medlemsstaternes beslutning om at
overføre midler fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) mel-
lem akserne i programmet. I dag kan der overføres 1 % af ELFUL midlerne mellem akser pr. år ved
forudgående notifikation af Kommissionen.
Kommissionens forslag indeholder forslag til, hvilke ikke-væsentlige bestemmelser, der i forbindelse
med forslagets gennemførelse fremadrettet skal delegeres til Kommissionen via delegerede retsakter,
jf. artikel 290 i Lissabon-traktaten, og hvilke bestemmelser, der fortsat skal vedtages i en
komitéprocedure som gennemførelsesretsakter, jf. artikel 291 i Lissabon-traktaten.
Delegerede retsakter er retsakter, som Rådet og Europa-Parlamentet har delegeret til Kommissionen.
Kommissionen får dermed beføjelse til at vedtage almengyldige, ikke-lovgivningsmæssige retsakter,
der udbygger eller ændrer ikke-væsentlige elementer i basisretsakten. Gennemførelsesretsakter
benyttes allerede i dag og vedtages af Kommissionen under kontrol af medlemsstaterne.
Formandskabets ændringsforslag
Formandskabet lægger i seneste ændringsforslag op til, at en række bestemmelser skal gennemføres
via gennemførelsesretsakter frem for delegerede retsakter. Bestemmelser vedrørende sanktioner og
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
992078_0013.png
kontrol foreslås således gennemført via gennemførelsesretsakter. Desuden foreslås det, at visse af
Kommissionens forslag til delegerede retsakter udspecificeres direkte i basisretsakten, dog stadig
med en delegeret hjemmel til, at Kommissionen kan ændre disse.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Udkastet fra Europa-Parlamentets Landbrugs-
udvalg lægger op til, at Europa-Parlamentet støtter Kommissionens forslag stort set uden ændringer.
Europa-Parlamentet lægger stor vægt på at fastholde anvendelsen af delegerede retsakter.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, ligesom forslaget ikke
har konsekvenser for EU’s budget.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug).
Landbrug & Fødevarer finder helt overordnet, at det er positivt med forenkling og afbureaukratise-
ring af forordningen.
Det er afgørende, at der sikres frivillige organisationsforhold for producentsammenslutninger for ikke
at ødelægge eksisterende strukturer i medlemsstaterne.
I forbindelse med implementering af vandrammedirektivet vil det være af stor betydning for lodsejere
med arealer, der skal omdannes til eksempel vådområder, at der åbnes op for at der kan ydes en-
gangskompensation eller brug af ”skæv betalingsmodel” (således at den forholdsmæssigt største del
af støtten udbetales først i perioden). Derfor foreslår Landbrug & Fødevarer, at dette bringes frem i
forbindelse med Kommissionens forslag om ændring af rådsforordning 1698/2005.
Landbrug & Fødevarer finder, at ”overhead” bør indgå under de tilskudsberettigede udgifter under
erhvervsudviklingsordningen i det danske landdistriktsprogram. Fødevareministeriet har tilkendegi-
vet, at rådsforordningen vedrørende landdistriktspolitikken samt gennemførelsesbestemmelserne ikke
giver mulighed for det. Derfor foreslår Landbrug & Fødevarer, at dette emne bringes frem i forbin-
delse med Kommissionens forslag om ændring af rådsforordning 1698/2005.
Det er positivt, at forslaget lægger op til en forenkling kontrollen i forbindelse med krydsoverens-
stemmelsesreglerne og til en lettelse af de administrative byrder. Det er dog svært at læse ud af såvel
notatet som forslaget, hvori forenklingen består. Landbrug & Fødevarer anbefaler, at der følges på
dette punkt for at sikre, at ændringen fører til reelle forenklinger og besparelser. I øvrigt henvises til,
at der sikres mulighed for at differentiere bagatelgrænsen på 100 € mellem forskellige medlemsstater
på baggrund af medlemsstaternes struktur.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget, idet man vil arbejde for yderligere forenkling og en mere hensigts-
mæssig delegation til Kommissionen, således at bestemmelser vedrørende eksempelvis støttebetin-
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
992078_0014.png
gelser, kontrol og sanktioner vedtages som gennemførelsesretsakter frem for som delegerede retsak-
ter.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt et ønske om yderligere forenkling fra medlemsstaternes side. I forhold til tilpasning
til Lissabon-traktatens bestemmelser om delegerede retsakter lægger medlemsstaterne generelt med-
lemsstaterne vægt på, at bestemmelser vedrørende eksempelvis støttebetingelser, kontrol og sanktio-
ner vedtages som gennemførelsesretsakter og ikke delegerede retsakter.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 22. oktober 2010 forud for rådsmødet (land-
brug og fiskeri) den 26. oktober 2010, jf. samlenotat oversendt den 8. oktober 2010.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
14