Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3087 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1453869_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
10045/11
(OR. en)
PRESSE 130
PR CO 27
PRESSEMEDDELELSE
3087. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 17. maj 2011
Formand
Sándor FAZEKAS
Ungarns minister for landdistriktudvikling
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8352 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
10045/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453869_0002.png
17.V.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Med hensyn til landbrug lykkedes det ikke Rådet at nå til enighed på denne samling om EU's og
medlemsstaternes deltagelse i indledningen af forhandlinger om en
juridisk bindende aftale om
skove i Europa.
Ministrene blev orienteret om
beskyttelse af dyr under transport,
om en konference om
dyrevelfærd
i Østersøregionen,
om
Codex Alimentarius-forhandlingerne,
om en konference om
bæredygtigt
fødevareforbrug og bæredygtig fødevareproduktion,
om
svinekødssektoren,
om
interventionspriser på korn,
om
sukkerproduktionskvoter,
om et
G20-ministermøde om landbrug
og om
tørkesituationen i Nordeuropa.
10045/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453869_0003.png
17.V.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Juridisk bindende aftale om skove i Europa ........................................................................................ 7
EVENTUELT ...................................................................................................................................... 9
Beskyttelse af dyr under transport ....................................................................................................... 9
Dyrevelfærd og ansvarligt ejerskab ..................................................................................................... 9
Codex Alimentarius-forhandlingerne ................................................................................................ 10
Konference om bæredygtigt fødevareforbrug og bæredygtig fødevareproduktion ........................... 11
Svinekødssektoren ............................................................................................................................. 11
Interventionspriser på korn ................................................................................................................ 12
Sukkerproduktionskvoter ................................................................................................................... 12
G20-ministermøde om landbrug ........................................................................................................ 13
Tørkesituationen i Nordeuropa .......................................................................................................... 14
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Honningbiers sundhed........................................................................................................................................... 15
Statistik over pesticider ......................................................................................................................................... 15
FISKERI
Tekniske foranstaltninger til bevarelse af fiskeressourcerne ................................................................................. 15
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10045/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.V.2011
FØDEVARER
Sundhedsanprisninger af fødevarer ....................................................................................................................... 16
MILJØ
EU-miljømærket.................................................................................................................................................... 16
Biocidholdige produkter........................................................................................................................................ 17
SUNDHED
Medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik ................................................................................................................ 17
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Forvaltning af EU's udviklingsbistand .................................................................................................................. 18
HANDEL
Kakaohandel.......................................................................................................................................................... 18
10045/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453869_0005.png
17.V.2011
DELTAGERE
Belgien:
Sabine LARUELLE
Bulgarien:
Miroslav NAYDENOV
Tjekkiet:
Juraj CHMIEL
Danmark:
Henrik HØEGH
Tyskland:
Robert KLOOS
Estland:
Helir-Valdor SEEDER
Irland:
Simon COVENEY
Grækenland:
Ioannis KOUTSOUKOS
Spanien:
Rosa AGUILAR RIVERO
Samuel JUAREZ CASADO
Frankrig:
Bruno LE MAIRE
Italien:
Francesco Saverio ROMANO
Cypern:
Demetris ELIADES
Letland:
Armands KRAUZE
Litauen:
Mundaugas KUKLIERIUS
Luxembourg:
Romain SCHNEIDER
Ungarn:
Sándor FAZEKAS
György CZERVÁN
Malta:
George PULLICINO
Nederlandene:
Derk OLDENBURG
Hans HOOGEVEN
Østrig:
Harald GÜNTHER
Edith KLAUSER
Polen:
Marek SAWICKI
Minister for SMV'er og selvstændige, landbrugsminister
og minister for videnskabspolitik
Landbrugs- og fødevareminister
Viceminister for landbrug
Fødevare-, landbrugs- og fiskeriminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Forbrugerbeskyttelse
Landbrugsminister
Landbrugs-, fiskeri- og fødevareminister
Statssekretær for landdistriktudvikling og fødevarer
Miljøminister og minister for land- og havmiljø
Minister for landmiljø i den selvstyrende region Galicien
Fødevare-, landbrugs- og fiskeriminister,
landdistriktspørgsmål og fysisk planlægning
Landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Statssekretær, Landbrugsministeriet
Viceminister for landbrug
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
Minister for landdistriktudvikling
Statssekretær, Ministeriet for Landdistriktudvikling
Minister for ressourcer og landdistriktspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Generaldirektør
Stedfortrædende fast repræsentant
Generaldirektør, Forbundsministeriet for landbrug og
skovbrug samt miljø- og vandforvaltning
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
10045/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453869_0006.png
17.V.2011
Portugal:
António SERRANO
Rumænien:
Barna TANCZOS
Slovenien:
Dejan �½IDAN
Slovakiet:
Zsolt SIMON
Finland:
Sirkka-Liisa ANTTILA
Minne-Mari KAILA
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
EDEN, Oliver; Lord Henley
Minister for landbrug, landdistriktudvikling og fiskeri
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktudvikling
Landbrugs-, skovbrugs- og fødevareminister
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Landbrugs- og skovbrugsminister
Statssekretær for landbrug
Minister for landdistriktspørgsmål
Parlamentarisk statssekretær
Kommissionen
Dacian CIOLOŞ
John DALLI
Medlem
Medlem
10045/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453869_0007.png
17.V.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Juridisk bindende aftale om skove i Europa
Det lykkedes ikke Rådet at nå til enighed på denne samling om EU's og medlemsstaternes
deltagelse i indledningen af forhandlinger om en juridisk bindende aftale om skove i Europa på den
næste ministerkonference om beskyttelse af Europas skove (MCPFE) den 14.-16. juni 2011.
Enhver aftale om skove i Europa hører ind under såvel EU-kompetence som national kompetence.
Dette betyder, at indledningen af forhandlinger om en juridisk bindende aftale på dette område vil
skulle indgås af både EU og medlemsstaterne i form af:
en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til på EU's vegne at deltage i forhandlingerne
om en juridisk bindende aftale om skove i Europa
en afgørelse truffet af repræsentanterne for medlemsstaterne, forsamlet i Rådet, om
bemyndigelse af formandskabet til på medlemsstaternes vegne at føre forhandlinger om en
juridisk bindende aftale.
Et stort flertal af delegationerne, som blev støttet af Kommissionen, insisterede på betydningen af at
opnå enighed blandt medlemsstaterne om begge afgørelser, der betragtes som en "pakke", for at
styrke EU's image på dette område i internationale fora. Visse medlemsstater vægrer sig imidlertid
ved at indgå en juridisk bindende aftale på dette område, da de finder, at det aktuelle
forhandlingsniveau i MCPFE er tilstrækkelig højt, og da en juridisk bindende aftale kan tilføje
endnu en administrativ byrde og vil medføre både finansielle og politiske omkostninger.
Coreper er blevet opfordret til fortsat at undersøge muligheden for at nå til enighed inden det næste
møde i MCPFE , der forventes at finde sted i midten af juni.
MCPFE er en mellemstatslig politisk proces baseret på fælles strategier, der blev indledt i 1990 og
skal sikre bæredygtig forvaltning af Europas skove. Denne proces omfatter 46 europæiske
medlemslande (herunder Norge, Tyrkiet, Rusland og Ukraine) og EU. Prioriteterne for MCPFE
omfatter: at styrke skovenes rolle i modvirkningen af klimaændringer, at sikre forsyningen af fersk-
vand af god kvalitet, at styrke og bevare skovenes biologiske mangfoldighed, at tilbyde skovpro-
dukter, at udvikle en ramme for et fremtidigt skovsamarbejde og at undersøge muligheden for en
juridisk bindende aftale om skove i Europa.
10045/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.V.2011
Under den seneste MCPFE-proces i Warszawa i 2007 blev det besluttet at undersøge muligheden
for at indføre et juridisk bindende instrument om skove i den paneuropæiske region. Den eventuelle
afgørelse om at indlede forhandlinger om en juridisk bindende aftale om skove i Europa bør træffes
på den næste ministerkonference om beskyttelse af Europas skove, der finder sted i Oslo den
14.-16. juni 2011.
Den 11. marts 2011 vedtog repræsentanterne for MCPFE's medlemslande, herunder repræsentanter
fra alle medlemsstaterne og Kommissionen, udkast til de dokumenter, der skal forelægges til
afgørelse i Oslo i juni. Ved denne lejlighed gav alle de MCPFE-lande, der ikke er medlem af EU,
herunder Rusland, Tyrkiet, Ukraine, Norge og Schweiz, udtryk for deres støtte til indledningen af
forhandlinger.
I juni kan ministrene undertegne et mandat til at indlede forhandlinger om en juridisk bindende
aftale om skove i Europa. Efter undertegnelsen af dette mandat forventes forhandlingerne om en
juridisk bindende aftale om skove i Europa at begynde senest den 31. december 2011 og at blive
afsluttet inden den 30. juni 2013.
10045/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453869_0009.png
17.V.2011
EVENTUELT
Beskyttelse af dyr under transport
Den svenske delegation orienterede Rådet om Kommissionens forventede rapport om beskyttelse af
dyr under transport (9538/11).
Sverige håber, at Kommissionens rapport om transport af levende dyr, der forventes at blive
offentliggjort i september 2011, vil føre til lovgivningsmæssige forslag vedrørende lange rejser,
hvileperioder og pladstildelinger. I den forbindelse kan den videnskabelige udtalelse fra Den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) om dyrs velfærd under transport, der blev
offentliggjort den 1. januar 2011, også bidrage til sådanne forslag. Flere medlemsstater støttede
Sverige, mens flere andre medlemsstater insisterede på, at den eksisterende lovgivning bør
gennemføres korrekt og håndhæves, og at de gældende bestemmelser bør vurderes, inden der
fremsættes nye forslag.
I 2004 vedtog Rådet efter intense drøftelser forordning (EF) nr. 1/2005 om beskyttelse af dyr under
transport. På dette tidspunkt blev det besluttet at støtte en gradvis tilgang, der øger tilsynet med
krav, og som udsætter de kontroversielle spørgsmål om transporttider og pålæsningstæthed til et
senere tidspunkt. I denne forordning fastsættes det, at Kommissionen inden udgangen af 2011 skal
udarbejde en rapport om forordningens indvirkning på dyrs velfærd under transport og på
handelsstrømmene af levende dyr inden for EU.
Dyrevelfærd og ansvarligt ejerskab
Den litauiske delegation orienterede ministrene om resultatet af den "Første internationale
konference om dyrevelfærd i Østersøregionen - ansvarligt ejerskab og bedste praksis", der fandt
sted i Vilnius den 5.-6. maj 2011 (10021/11).
Konferencen, som Litauen havde taget initiativ til, fokuserede på ansvarligt ejerskab af selskabsdyr
i Østersøregionen. På konferencen deltog repræsentanter for de nationale myndigheder i regionen,
erhvervsorganisationer, ikke-statslige dyrebeskyttelsesorganisationer, repræsentanter for de
europæiske institutioner og andre interessenter. Konceptet "ansvarligt ejerskab" blev formidlet
gennem webstedet for projektet "CAROdog" og andre lignende initiativer, der indeholder redskaber
til politiske strategier og konkrete projekter, med henblik på at opbygge en kultur for ansvarligt
ejerskab af hunde i hele Europa.
10045/11
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453869_0010.png
17.V.2011
I november 2010 vedtog Rådet konklusioner (15620/10
ADD1 REV 2
+ADD
2)
inden for rammerne
af den nye EU-strategi 2011/2015 for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd, som blev forelagt af
Kommissionen. I anledning af denne konference i Litauen fremlagde Kommissionen idéer til,
hvordan den i sin egen strategi kunne tage hensyn til selskabsdyrs velfærd og reagere på Rådets
konklusioner.
Codex Alimentarius-forhandlingerne
Formandskabet aflagde rapport til Rådet om fremskridt og udsigter i forbindelse med Codex-
Alimentarius-forhandlingerne (9859/11).
På Codex Alimentarius-Komitéens møder, der fandt sted i første halvår af 2011, blev der opnået
mange resultater, f.eks. fastsættelsen af maksimumsindholdet af melamin, som er et sundhedsfarligt
kemisk stof, der som led i svindel er blevet blandet i levnedsmidler til spædbørn og småbørn,
fremme af EU's tilgang til fødevaretilsætningsstoffer og pesticidrester, bevarelsen af naturligt
mineralvands egenskaber, herunder mikrobiologiske kriterier og forureningsstoffer, samt
fastsættelsen af flere andre levnedsmiddelstandarder.
Formandskabet noterede sig, at Codex Alimentarius-Kommissionen (CAC) på det årlige møde i juli
skal drøfte et følsomt spørgsmål: fastsættelsen af maksimalgrænseværdier for restkoncentrationen af
ractopamin, der er et vækstfremmede kemikalie, som bruges til svin og kvæg i visse tredjelande,
men som EU forbyder brugen af.
Derudover noterede Kommissionen sig, at et andet følsomt spørgsmål, nemlig fastlæggelsen af
retningslinjer for GM-mærkning, som USA og EU har været uenige om siden 1996, er ved at blive
løst.
CAC, der blev oprettet i 1992 af FN's Levnedsmiddel- og Landbrugsorganisation (FAO) og
Verdenssundhedsorganisationen (WHO) i fællesskab, udvikler internationale
levnedsmiddelstandarder for at beskytte forbrugerne og sikre god forretningsskik i samhandelen
med levnedsmidler. I mange tilfælde har Codex-standarder endda fået en vis retlig betydning, da de
betragtes som et referencepunkt i tilfælde af handelstvister mellem WTO's medlemmer.
10045/11
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453869_0011.png
17.V.2011
Konference om bæredygtigt fødevareforbrug og bæredygtig fødevareproduktion
Ministrene blev af formandskabet orienteret om resultatet af en "Konference om overgang til
bæredygtigt fødevareforbrug og bæredygtig fødevareproduktion i en ressourceknap verden", der
fandt sted den 4.-5. maj 2011 i Budapest (10138/11).
Denne konference blev organiseret af formandskabet i samordning med Kommissionen og samlede
vigtige europæiske og globale interessenter fra områderne landbrug, levnedsmidler, skovbrug,
akvakultur, landdistriktudvikling, forbrugervidenskab, økonomi osv.
Dette arrangement indgik i en bred fremsynsproces, som blev indledt i 2006 af EU's Stående
Komité for Landbrugsforskning (CPRA) med henblik på at identificere nye og innovative løsninger,
der kan sætte landbruget i stand til at tackle en række komplekse og indbyrdes forbundne
udfordringer, f.eks. den hastigt stigende globalisering, klimaændringer og ikke-bæredygtigt forbrug
af naturressourcer. De vigtigste konklusioner fra denne konference er gengivet i
"Budapesterklæringen" (bilag til ovennævnte dokument), der kan blive vedtaget på det næste
plenarmøde i CPRA i juni 2011.
Svinekødssektoren
Kommissionen orienterede Rådet om den udvidede rådgivende gruppes konklusioner om svinekød
(10022/11).
Flere delegationer støttede den udvidede rådgivende gruppes vigtigste konklusioner om svinekød,
der fastlagde innovationens betydning for denne sektors konkurrenceevne og betydningen af en
bedre integration af svineindustrien. Kommissionen forventer at overveje en lang række
foranstaltninger for denne sektor i forbindelse med den fremtidige fælles landbrugspolitik, navnlig
indførelse af en mekanisme til bedre at foregribe kriser, styrkelse af sektorens fremme i EU og
uden for EU samt forsøg på at skabe en bedre balance mellem producenterne i sektoren. De
markedsredskaber, der findes på nuværende tidspunkt, har vist sig at være effektive og bør
bibeholdes, men om muligt forbedres. Visse medlemsstater fandt imidlertid, at den udvidede
rådgivende gruppes konklusioner ikke giver tilstrækkeligt konkrete svar på årsagerne til krisen i
denne sektor.
Belgien forelagde den 13. december 2010 Rådet resultatet af en refleksionsdag om
"svinekødssektoren på vej mod år 2020", der fandt sted den 3. december 2010 (17727/10). I
forlængelse af denne refleksionsdag besluttede Kommissionen at sammensætte en udvidet
rådgivende gruppe vedrørende svinekød og inviterede ikke-statslige landbrugsorganisationer, der
hører ind under den rådgivende gruppe vedrørende svinekød, til fire møder i de første måneder af
2011, hvor der også deltog repræsentanter for medlemsstaterne. Formålet med denne gruppe, der
ledes af Kommissionen, var at analysere situationen i svinesektoren i lyset af den aktuelle krise,
men også at drøfte perspektiver på mellemlang og lang sigt for en konkurrencedygtig svinesektor i
EU.
10045/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453869_0012.png
17.V.2011
Interventionspriser på korn
Rådet noterede sig anmodningen fra den polske delegation om en forhøjelse af interventionspriserne
på korn (9547/11).
Den mente, at den hastige stigning i produktionsomkostningerne (navnlig pga. prisstigninger på rå-
og hjælpestoffer) og reformen af interventionsordningen på kornmarkedet i forbindelse med
sundhedstjekket har øget usikkerheden og reduceret rentabiliteten ved kornproduktion. Polen
bemærkede også, at dette havde virket hæmmende for systemets funktion som sikkerhedsnet. Den
polske delegation slog derfor til lyd for en betydelig forhøjelse af interventionsprisen for korn på
130 EUR pr. ton, hvilket efter den polske delegations opfattelse ville forbedre den sikkerhed i
produktionen, som kornproducenterne efterlyser, og give mulighed for at skabe lagre, der kan
stabilisere markedet, hvis kornpriserne skulle stige hurtigt.
Kommissionen noterede sig, at den aktuelle situation ikke er gunstig med hensyn til at træffe en
sådan foranstaltning. For det første er kornpriserne høje overalt på verdensmarkedet; en høj
interventionspris vil hæmme konkurrenceevnen for korn fra EU; for det andet skal intervention som
sikkerhedsnetmekanisme kun udløses, når der foreligger en alvorlig krise.
Sukkerproduktionskvoter
Polen orienterede også ministrene om sin anmodning om at øge sukkerproduktionskvoterne i hver
medlemsstat (9550/11).
Polen gjorde opmærksom på, at kvotesukkerproduktionen i EU i de seneste år har været lavere end
det reelle forbrug. Dette medfører begrænsninger i produktionsniveauet for både sukkerroeavlere og
sukkerproducenter. For at styrke sukkerproduktionen i EU og udnytte medlemsstaternes
produktionskapacitet bedre anmodede Polen om, at sukkerproduktionskvoterne øges med 15 % for
hver medlemsstat, med virkning fra 2011/2012. En alternativ løsning kunne være en stigning på
5 % for tre på hinanden følgende produktionsår, med virkning fra 2011/2012.
En række delegationer støttede Polens anmodning, hvorimod der var andre, som sammen med
Kommissionen, idet de anerkendte Polens rapport, noterede sig, at den nuværende sukkerordning
skal tage hensyn til flere aspekter, navnlig "alt undtagen våben"-aftalen, aftalen med AVS-landene
samt produktionen og import af rørsukker.
Kommissionen erindrede også om de seneste foranstaltninger, den har truffet for at mindske
sukkerforsyningen på EU's marked, og bekræftede, at den agter at overvåge situationen i
undersøgelsesudvalget og vil fremsætte eventuelt nødvendige forslag i forbindelse med reformen af
den fælles landbrugspolitik efter 2013.
10045/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453869_0013.png
17.V.2011
G20-ministermøde om landbrug
Frankrig orienterede Rådet om et G20-landbrugsministermøde, der skal finde sted den 22.-23. juni i
Paris med henblik på en drøftelse af prisvolatiliteten for landbrugsråvarer (9956/11).
Formålet med mødet i juni er at foreslå en handlingsplan vedrørende udsving i landbrugspriserne,
som stats- og regeringscheferne for G20 kan godkende på topmødet, der efter planen skal afholdes
den 3.-4. november 2011 i Cannes.
Frankrig, der i øjeblikket varetager formandskabet for G20, pegede på følgende temaer for dette
møde:
udvikle landbrugsproduktionen på lang sigt med henblik på at følge den stigende efterspørgsel
og begrænse fødevaremanglen
forbedre markedsinformationen og -gennemsigtigheden til fordel for regeringer og økonomiske
operatører med oprettelsen af en fælles database om lager og produktion
forbedre den internationale koordinering med henblik på at øge tilliden på de internationale
markeder og forhindre og forvalte fødevarekriser på mere effektiv vis, bl.a. ved at oprette et
specifikt verdensforum, der kan reagere hurtigt i tilfælde af en krise
udvikle risikostyringsredskaber til de mest udsatte, så de kan håndtere uforholdsmæssigt store
prisudsving på fødevarer, og
organisere landbrugsmarkederne på mere hensigtsmæssig vis.
Det franske initiativ fik massiv støtte fra delegationerne, mens nogle af dem insisterede på, at det
var vigtigt at indføre en specifik mekanisme for at mindske spekulationerne på landbrugsprodukter.
I de kommende uger vil formandskabet fremlægge et udkast til mandat med henblik på EU's
deltagelse i mødet i Paris, som skal godkendes af Rådet forud for G20-landbrugsministermødet i
juni.
Til orientering vedtog Rådet den 10. marts 2011 konklusioner om imødegåelse af udfordringerne på
råvaremarkederne og med hensyn til råstoffer (7029/11). Endvidere har Rådet planlagt at vedtage
nogle yderligere konklusioner om de økonomiske udfordringer med hensyn til råstoffer og
råvaremarkeder, som er relevante for drøftelserne på G20-mødet.
10045/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453869_0014.png
17.V.2011
Tørkesituationen i Nordeuropa
Den franske delegation orienterede også Rådet om konsekvenserne af tørkesituationen i Nordeuropa
(10194/11).
I de seneste uger har Frankrig og flere medlemsstater i det nordlige Europa haft aftagende nedbør
og høje temperaturer. Det har påvirket landbrugsproduktionen med et forventet generelt fald i
udbyttet af forskellige afgrøder og store vanskeligheder i husdyrbrugssektoren, hvor foder, der nor-
malt lagres til sommeren, allerede er blevet brugt. Den franske delegation anmodede Kommissionen
om tilladelse til at udbetale forskud på de direkte betalinger den 16. oktober og sætte forskuddet på
præmien for at holde ammekobesætninger op til 80 %.
Flere delegationer var konfronteret med de samme forhold og støttede den franske delegation.
Nogle af disse delegationer anmodede endvidere om mere fleksibilitet eller en standardforordning
om forskudsbetaling.
Kommissionen noterede sig anmodningen og erindrede om, at medlemsstaterne i henhold til
forordning nr. 73/2009 har mulighed for at udbetale forskud på de direkte betalinger den 16.
oktober, når blot de forskellige kontroller er foretaget. Kommissionen oplyste endvidere, at den
arbejder på en løsning af anmodningen om ammekopræmie.
10045/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453869_0015.png
17.V.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Honningbiers sundhed
Rådet vedtog konklusioner (8606/11
ADD 1 REV 1)
om en meddelelse fra Kommissionen om
honningbiers sundhed (17608/10). For nærmere oplysninger se pressemeddelelsen i
10292/11.
Statistik over pesticider
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af udkastet til Kommissionens forordning om
statistik over pesticider for så vidt angår definitionerne og listen over aktivstoffer (7038/11).
Dette udkast til Kommissionens forordning gennemfører forordning nr. 1185/2009, der fastlægger
en ny ramme for udarbejdelse af sammenlignelige europæiske statistikker over afsætning og
anvendelse af pesticider. Det foreslås i dette udkast for det første at vedtage definitionen af "det
område, der er behandlet", som omhandlet i forordning nr. 1185/2009, eftersom begrebet bør
fortolkes og anvendes på ensartet vis i hele Unionen. For det andet bliver listen over omfattede
stoffer og klassificeringen heraf i produktgrupper og kemiske grupper, som omhandlet i bilag III til
forordning nr. 1185/2009, tilpasset for perioden 2010-2015.
Medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig forordningsudkastet inden tre måneder efter dens
forelæggelse, vil Kommissionen kunne vedtage forordningen.
FISKERI
Tekniske foranstaltninger til bevarelse af fiskeressourcerne
Rådet ændrede forordning nr. 1288/2009 om fastlæggelse af tekniske overgangsforanstaltninger fra
den 1. januar 2010 til den 30. juni 2011 (9/11
+
9119/11 ADD1 REV1),
efter at der var opnået
enighed med Europa-Parlamentet i forbindelse med førstebehandlingen. Det Forenede Kongerige
og Portugal stemte imod.
Teksten fastsætter, at gennemførelsesperioden forlænges for så vidt angår forordningen om
bevarelse af fiskeressourcerne gennem tekniske foranstaltninger. Eftersom forordning
nr. 1288/2009 udløber den 30. juni 2011, og der ikke er nogen nuværende retsakt for permanente
tekniske foranstaltninger, vil denne tekst sikre retssikkerheden for disse specifikke foranstaltninger,
der skal bevare de marine ressourcer, ved at forlænge gyldighedsperioden med yderligere 18
måneder til den 1. januar 2013. Grundprincipperne for tekniske foranstaltninger vil dog blive
indarbejdet i den nye grundforordning om den igangværende reform af den fælles fiskeripolitik.
10045/11
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453869_0016.png
17.V.2011
FØDEVARER
Sundhedsanprisninger af fødevarer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af de to følgende kommissionsforordninger
vedrørende sundhedsanprisninger af fødevarer:
forordning om afvisning af visse andre sundhedsanprisninger af fødevarer end dem, der henviser
til en reduceret risiko for sygdom og til børns udvikling og sundhed (7785/11)
forordning om henholdsvis godkendelse og afvisning af visse sundhedsanprisninger af fødevarer,
der henviser til en reduceret risiko for sygdom (7784/11).
De to retsakter er underlagt den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det betyder, at da Rådet
nu har givet sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningerne, medmindre Europa-
Parlamentet har indvendinger.
MILJØ
EU-miljømærket
Rådet modsatte sig ikke forslagene til ajourføring af kriterier for tildeling af EU-miljømærket til
universal- og sanitetsrengøringsmidler (7717/11)
håndopvaskemidler (7731/11)
smøremidler (7735/11).
De tre udkast til kommissionsafgørelser er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol.
Det betyder, at Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage afgørelserne,
medmindre Europa-Parlamentet har indvendinger.
10045/11
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453869_0017.png
17.V.2011
Biocidholdige produkter
Rådet modsatte sig ikke den foreslåede godkendelse af tre aktive stoffer i
skadedyrsbekæmpelsesmidler:
abamectin og imidacloprid til anvendelse i insekticider, acaricider og produkter til
bekæmpelse af andre leddyr (7744/11,
7772/11)
og
4,5-dichlor-2-octyl-2H-isothiazol-3-on til anvendelse i træbeskyttelsesmidler (7778/11).
Disse aktive stoffer bliver tilladt i ovennævnte produkter fra den 1. juli 2013.
Samtidig modsatte Rådet sig ikke forslaget om, at visse stoffer ikke optages i bilag I, IA eller IB til
direktiv 98/8/EF (7810/11). Visse former for biocidholdige produkter, der markedsføres på EU-
markedet, må derfor ikke længere indeholde disse aktive stoffer fra den 1. juli 2012. Formaldehyd
og svovldioxid vil for eksempel ikke længere være tilladt i desinfektionsmidler til drikkevand eller
til hygiejne for mennesker.
De fire udkast til kommissionsafgørelser er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med
kontrol. Det betyder, at Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage
afgørelserne, medmindre Europa-Parlamentet har indvendinger.
SUNDHED
Medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik
Rådet modsatte sig Kommissionens vedtagelse af et udkast til direktiv, som fastlægger, hvilken
procedure fabrikanten skal følge med henblik på anbringelse af CE-mærkningen på assays
vedrørende variant Creutzfeldt-Jakobs sygdom (vCJD). Den danske delegation stemte imod denne
afgørelse, og Det Forenede Kongeriges delegation undlod at stemme.
Rådet støtter substansen i udkastet til Kommissionens direktiv. Et kvalificeret flertal af
delegationerne modsatte sig imidlertid vedtagelsen, fordi Kommissionen ved at kræve, at
medlemsstaterne udarbejder overensstemmelsestabeller, overskrider de gennemførelsesbeføjelser,
der er fastsat i basisretsakten (direktiv 98/79/EF).
Efter forskriftsproceduren med kontrol kan Rådet modsætte sig vedtagelsen af nye foranstaltninger
med den begrundelse, at de indebærer en overskridelse af de gennemførelsesbeføjelser, der er
fastsat i basisretsakten, eller at de ikke er forenelige med basisretsaktens formål eller indhold eller
ikke overholder nærhedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
10045/11
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453869_0018.png
17.V.2011
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Forvaltning af EU's udviklingsbistand
Rådet vedtog konklusioner om to særberetninger fra Revisionsretten om forvaltningen af EU's
udviklingsbistand, nemlig særberetning nr. 11/2010 om Kommissionens forvaltning af generel
budgetstøtte i AVS-stater og lande i Latinamerika og Asien (8996/11) og særberetning nr. 12/2010
om EU's udviklingsbistand til almen grunduddannelse i Afrika syd for Sahara og i Sydasien
(8905/11).
HANDEL
Kakaohandel
Rådet gav bemyndigelse til undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne og midlertidig
anvendelse af den internationale kakaooverenskomst 2010 (8134/11). Den blev godkendt den
25. juni 2010 på forhandlingskonferencen, der er nedsat i FN's konference om handel og udviklings
regi. Den dato, fra hvilken aftalen anvendes midlertidigt, offentliggøres i Den Europæiske Unions
Tidende.
10045/11
18
DA