Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3088 - økofin
Offentligt
1453873_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
10191/11
(OR. en)
PRESSE 131
PR CO 28
PRESSEMEDDELELSE
3088. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 17. maj 2011
Formand
György MATOLCSY
Ungarns økonomiminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
10191/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453873_0002.png
17.V.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog en henstilling om udnævnelse af Mario Draghi som
formand for Den Europæiske
Centralbank
efter Jean-Claude Trichet. Henstillingen vil blive forelagt for Det Europæiske Råd,
der vil træffe afgørelse herom på sit møde den 23.-24. juni.
Rådet vedtog en afgørelse om at yde finansiel støtte til
Portugal
Der vil blive ydet lån på op til 26. mia. EUR under den europæiske finansielle
stabiliseringsmekanisme (EFSM) som led i en finansiel støttepakke på 78 mia. EUR på grundlag af
et program, som Kommissionen og IMF har forhandlet med de portugisiske myndigheder i
samarbejde med ECB. Det treårige program vil omfatte reformer af Portugals arbejdsmarked og
produktmarked, dets finansielle sektor og dets offentlige finanser og en reduktion af dets offentlige
underskud til under 3 % af bruttonationalproduktet i 2013.
Rådet gennemgik også gennemførelsen af det økonomiske tilpasningsprogram for
Irland
og
godkendte tekniske ændringer af betingelserne for finansiel støtte under EFSM.
For at gøre status over lovgivningsmæssige forslag vedrørende
økonomisk styring
drøftede Rådet,
hvordan forhandlingerne med Europa-Parlamentet om visse spørgsmål kan komme videre, så der
næste måned kan nås en samlet aftale som planlagt.
De forslag, der et led i EU's reaktion på de udfordringer, som den offentlige gældskrise har skabt,
tager sigte på at styrke budgetdisciplinen i medlemsstaterne og tackle de makroøkonomiske
ubalancer i EU og navnlig i euroområdet.
Rådet nåede til enighed om et udkast til forordning om
short selling
og credit default swaps, der
indfører gennemsigtighedskrav og harmoniserer de beføjelser, som nationale tilsynsmyndigheder
kan anvende i ekstraordinære situationer.
Det vedtog også konklusioner om
klimaændringer
og bekræftede de seneste tal om hurtig start-
finansiering til modvirkning af klimaændringer og tilpasningsforanstaltninger i udviklingslandene
og vurderede perspektiverne for øget finansiering efter 2012.
10191/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453873_0003.png
17.V.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ØKONOMISK STYRING................................................................................................................... 7
SHORT SELLING OG CREDIT DEFAULT SWAPS ....................................................................... 9
BESKATNING AF RENTER FRA OPSPARING ........................................................................... 10
BESKATNING AF DEN FINANSIELLE SEKTOR........................................................................ 11
UDNÆVNELSE AF FORMANDEN FOR DEN EUROPÆISKE CENTRALBANK .................... 12
BANKSTRESSTEST - BAGSTOPPERFORANSTALTNINGER .................................................. 13
IRLAND - AFGØRELSE OM ÆNDRING AF DE ØKONOMISK-POLITISKE
BETINGELSER................................................................................................................................. 14
FINANSIEL STØTTE TIL PORTUGAL.......................................................................................... 15
KLIMAÆNDRINGER ...................................................................................................................... 16
UFORMELT MØDE I GÖDÖLLÖ - G20-MINISTERMØDE ........................................................ 19
FORSLAGET TIL EU'S BUDGET FOR 2012 ................................................................................. 20
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 21
EVENTUELT .................................................................................................................................... 22
Finansiel bistand fra kilder uden for EU......................................................................................... 22
Rumænien: ØMU-indberetning ...................................................................................................... 22
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10191/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.V.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Energi og klimaændringer - Økonomiske aspekter ............................................................................................... 23
OECD's strategi for grøn vækst - EU's mandat ..................................................................................................... 23
Fælles EU-forum for interne afregningspriser - Rådets konklusioner................................................................... 24
Fjernelse af grænseoverskridende skattemæssige hindringer for EU-borgerne..................................................... 24
Beskatning af moder- og datterselskaber............................................................................................................... 24
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Handlingsplanen under den europæiske konsensus om humanitær bistand .......................................................... 25
EU's frivillige korps for humanitær bistand .......................................................................................................... 25
10191/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453873_0005.png
17.V.2011
DELTAGERE
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Boryana PENCHEVA
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Danmark:
Jeppe TRANHOLM-MIKKELSEN
Tyskland:
Jörg ASMUSSEN
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Michael NOONAN
Grækenland:
Theodoros N. SOTIROPOULOS
Spanien:
Elena SALGADO
Frankrig:
Christine LAGARDE
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Charilaos STAVRAKIS
Letland:
Ilze JUHANSONE
Litauen:
Ingrida SIMONYTE
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
György MATOLCSY
András KÁRMÁN
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Jan Kees de JAGER
Østrig:
Maria FEKTER
Polen:
Jan VINCENT-ROSTOWSKI
Portugal:
Fernando TEXEIRA DOS SANTOS
Rumænien:
Dan LAZAR
Slovenien:
Franci KRI�½ANIČ
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
institutionelle reformer
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Statssekretær
Finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Anden vicepremierminister samt økonomi- og
finansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Finansminister
Økonomiminister
Statssekretær
Finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær
Finansminister
10191/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453873_0006.png
17.V.2011
Slovakiet:
Ivan Miklos
Finland:
Jyrki KATAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
George OSBORNE
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Olli REHN
Medlem
Endvidere deltog:
Vittorio GRILLI
Lorenzo CODOGNO
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
10191/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453873_0007.png
17.V.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ØKONOMISK STYRING
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om fremskridt i forhandlingerne med Europa-
Parlamentet om en pakke af lovgivningsforslag om økonomisk styring.
Under hensyn til delegationernes synspunkter opfordrede formandskabet alle parter til at forblive
konstruktive og udvise den grad af fleksibilitet, der vil være nødvendig for at gøre det muligt at nå
til enighed i juni, således som Det Europæiske Råd har ønsket.
Forslagene skal styrke den økonomiske styring i EU, og mere specifikt i euroområdet, som en del af
EU's svar på de udfordringer, som den nylige krise på markederne for offentlig gæld har fremhævet.
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling i marts og åbnede derved op for forhandlingerne
med Europa-Parlamentet.
Forslagene har til formål at styrke budgetdisciplinen i medlemsstaterne og udvide overvågningen af
deres økonomiske politikker for således at gennemføre henstillingerne fra en taskforce, der ledes af
formanden for Det Europæiske Råd, Herman Van Rompuy
1
.
Pakken består af:
et udkast til forordning om ændring af forordning 1466/97 om overvågning og samordning
af medlemsstaternes budgetmæssige og økonomiske politikker
et udkast til forordning om ændring af forordning 1467/97 om proceduren i forbindelse
med uforholdsmæssigt store underskud
et udkast til forordning om håndhævelse af budgetovervågningen i euroområdet
et udkast til forordning om forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancer
et udkast til forordning om håndhævelsesforanstaltninger til at korrigere uforholdsmæssigt
store makroøkonomiske ubalancer i euroområdet
et udkast til direktiv om krav til medlemsstaternes budgetrammer.
1
Taskforcens endelige rapport, 21. oktober 2010:
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_Data/docs/pressdata/en/ec/117236.pdf
10191/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.V.2011
Fire af forslagene omhandler en reform af EU's stabilitets- og vækstpagt for at styrke
overvågningen af finanspolitikkerne, idet der indføres bestemmelser om nationale finanspolitiske
rammer, og der mere konsekvent og på et tidligere tidspunkt anvendes håndhævelsestiltag over for
de medlemsstater, der ikke opfylder deres forpligtelser. De øvrige to forslag er målrettet mod
makroøkonomiske ubalancer i EU.
10191/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453873_0009.png
17.V.2011
SHORT SELLING OG CREDIT DEFAULT SWAPS
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til et udkast til forordning om short selling og
credit default swaps
1
(6823/3/11
REV 3).
Dette vil gøre det muligt for formandskabet på Rådets vegne at indlede forhandlinger med Europa-
Parlamentet med henblik på at nå til enighed ved førstebehandlingen.
Udkastet til forordning tager sigte på at harmonisere reglerne for short selling og visse aspekter af
credit default swaps. Det indfører fælles gennemsigtighedskrav i EU og harmoniserer de beføjelser,
som reguleringsmyndigheder kan anvende i ekstraordinære situationer, hvor den finansielle
stabilitet er alvorligt truet.
Flere oplysninger findes i pressemeddelelse
10232/11.
1
Ved short selling af værdipapirer sælger en investor et værdipapir, han ikke ejer, med den
hensigt at købe det tilbage, når kursen er faldet.
En credit default swap er et finansielt instrument med egenskaber som en forsikring, der
sikrer kreditkvaliteten af et lån.
9
10191/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453873_0010.png
17.V.2011
BESKATNING AF RENTER FRA OPSPARING
Rådet havde en orienterende debat om, hvordan man kan gå videre med et forslag, der har til formål
at styrke bestemmelserne i EU's direktiv om beskatning af renter fra opsparing.
Formandskabet oplyste, at det vil overveje, hvordan man kan komme videre i lyset af de fremskridt,
der er gjort.
Hensigten med de foreslåede ændringer til direktiv 2003/48/EF er at forhindre omgåelse af
direktivet og afspejle ændringer i forbindelse med opsparingsprodukter og udviklingen i
investoradfærd, siden det først blev anvendt i 2005. De har til formål at udvide direktivets
anvendelsesområde til at omfatte ikke kun rentebetalinger, men alle indtægter fra opsparing og
produkter, der giver renter eller tilsvarende indkomst.
10191/11
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453873_0011.png
17.V.2011
BESKATNING AF DEN FINANSIELLE SEKTOR
Rådet noterede sig en foreløbig rapport om beskatning af den finansielle sektor, som Fiskalgruppen
på Højt Plan har drøftet.
Det anmodede Kommissionen om inden sommer at forelægge en konsekvensanalyse af forskellige
muligheder for beskatning af den finansielle sektor og bad gruppen om at fortsætte arbejdet med
dette emne og aflægge rapport, når det er hensigtsmæssigt.
Rådet noterede sig også en rapport, som Det Økonomiske og Finansielle Udvalg har udarbejdet,
med en faktuel oversigt over bankafgifter og skatter i medlemsstaterne.
Beskatning af den finansielle sektor (10071/11)
Rapporten om beskatning af den finansielle sektor gennemgår navnlig to muligheder, nemlig en
afgift på finansielle transaktioner og en afgift på finansiel virksomhed. Den påpeger, at enhver
beskatning bør være neutral, og at sektoren ikke bør overbebyrdes. Den gentager den anmodning,
delegationerne har fremsat, om yderligere klarlæggelse af formålet med en sådan afgift; den kan
have til formål at være indtægtskilde, finanssektorens bidrag til de omkostninger, som finanskrisen
har medført, en måde til at indskrænke risikofyldte finansielle aktiviteter eller et middel til at
afværge fremtidige finanskriser. Rapporten minder om, at delegationerne indtrængende har
opfordret til, at risikoen for udflytning til finansielle centre uden for EU begrænses.
Bankafgifter (9918/11)
EFC's rapport giver en faktuel oversigt over medlemsstaternes indførelse af ordninger med afgifter
og skatter. Den vurderer spørgsmål på kort sigt, der følger af deres gennemførelse, navnlig
afsmittende virkninger og dobbeltafgifter for finansieringsinstitutter, som arbejder på tværs af
grænserne. Ti medlemsstater har allerede indført ordninger med gebyrer og afgifter, mens fire andre
er ved at gøre det. Rapporten anfører, at de fleste gebyrer bliver indført med en vis fleksibilitet i
retning af en løsning for hele EU på et senere tidspunkt.
10191/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453873_0012.png
17.V.2011
UDNÆVNELSE AF FORMANDEN FOR DEN EUROPÆISKE CENTRALBANK
Rådet vedtog en henstilling om udnævnelse af Mario Draghi (Italien) som formand for Den
Europæiske Centralbank efter Jean-Claude Trichet, hvis mandat udløber den 31 oktober.
Rådets henstilling vil blive forelagt for Det Europæiske Råd, der vil høre Europa-Parlamentet og
ECB med henblik på at træffe en endelig afgørelse på mødet den 23.-24. juni.
10191/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453873_0013.png
17.V.2011
BANKSTRESSTEST - BAGSTOPPERFORANSTALTNINGER
Rådet godkendte en erklæring med vejledende principper for bagstopperforanstaltninger til støtte
for finansielle institutioner, der viser sig at være sårbare i dette års stresstest i hele EU.
Det var enigt om, at alle medlemsstater skal have troværdige bagstoppermekanismer, når de
offentliggør resultaterne, der forventes i næste måned, og sætte frister for behandlingen af enhver
sårbarhed, der afsløres af stresstestene, med en erklæret præference for løsninger inden for den
private sektor.
Erklæringen kan ses
her.
10191/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453873_0014.png
17.V.2011
IRLAND - AFGØRELSE OM ÆNDRING AF DE ØKONOMISK-POLITISKE
BETINGELSER
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af betingelserne for finansiel støtte til Irland under den
europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme (EFSM) med henblik på at forberede udbetalingen
af en lånerate nr. 2.
Dette følger Kommissionens og IMF's gennemgang i samarbejde med Den Europæiske Centralbank
af de fremskridt, Irland har gjort med gennemførelsen af sit økonomiske tilpasningsprogram, der
blev godkendt i november sidste år.
I betragtning af de reviderede økonomiske udsigter og politiske prioriteter hos den regering, der
blev valgt den 25. februar, blev de foreslåede ændringer af de økonomisk-politiske betingelser
betragtet som nødvendige for at sikre en gnidningsløs gennemførelse af programmet.
Rådets afgørelse bygger på forordning 407/2010 og ændrer afgørelse 2011/77/EU, der blev vedtaget
i december.
Den 28. november gav ministrene grønt lys for en finansiel støttepakke på 85 mia. EUR efter
anmodning fra de irske myndigheder, med 22,5 mia. EUR ydet under EFSM.
10191/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453873_0015.png
17.V.2011
FINANSIEL STØTTE TIL PORTUGAL
Rådet vedtog en afgørelse om at yde finansiel støtte til Portugal.
EU vil give lån på 52 mia. EUR som del af en finansiel støttepakke på 78 mia. EUR, hvor der ydes
26 mia. EUR fra henholdsvis den europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme (EFSM) og den
europæiske finansielle stabilitetsfacilitet (EFSF). IMF vil yde omkring 26 mia. EUR under sin
udvidede lånefacilitet.
EFSM-lånet har en højeste gennemsnitlig løbetid på 7,5 år og en margin på 215 basispoint oven i
EU's omkostninger. Omkring 12 mia. EUR er øremærket til at støtte banker.
Støtten vil blive ydet på grundlag af et treårigt politikprogram for perioden indtil midten af 2014,
der er blevet forhandlet med de portugisiske myndigheder af Kommissionen og IMF i samarbejde
med Den Europæiske Centralbank.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse 10231/11.
10191/11
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453873_0016.png
17.V.2011
KLIMAÆNDRINGER
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet:
MINDER OM tilsagnet i henhold til Cancúnaftalerne om senest i maj 2011, 2012 og 2013 at
forelægge UNFCCC's sekretariat oplysninger om ressourcerne til at opfylde de udviklede landes
tilsagn om hurtig startfinansiering, GODKENDER den ajourførte endelige rapport fra EFC/EPC om
hurtig startfinansiering i 2010 og de nærmere oplysninger om de konkrete foranstaltninger, der har
modtaget støtte gennem denne finansiering, og UNDERSTREGER, at denne rapport bekræfter, at
EU og dets medlemsstater har mobiliseret 2,34 mia. EUR til hurtig startfinansiering i 2010 som led i
et bredere tilsagn om at give 7,2 mia. EUR kumulativt i perioden 2010-2012;
1.
NOTERER SIG den endelige rapport fra FN's generalsekretærs rådgivende højniveaugruppe
om klimafinansiering (AGF), MINDER OM opfordringen til Kommissionen og EFC/EPC
om at arbejde videre på grundlag af AGF, NOTERER SIG arbejdsdokumentet fra
Kommissionens tjenestegrene "Scaling up international climate finance after 2012",
TILSLUTTER SIG den overordnede konklusion om, at det er en udfordring, men dog
muligt, at opfylde de udviklede landes tilsagn om i fællesskab at mobilisere 100 mia. USD
om året frem til 2020 i forbindelse med meningsfulde begrænsningsforanstaltninger og
gennemsigtighed i gennemførelsen for at muliggøre og støtte en øget indsats inden for
modvirkning, herunder betydelig finansiering til at reducere emissionerne fra skovrydning
og skovforringelse (REDD-plus), tilpasning, teknologisk udvikling og overførsel og
kapacitetsopbygning, og OPFORDRER de nuværende og kommende formandskaber for
partskonferencen til at sikre, at AGF's konklusioner og andre relevante rapporter drøftes
inden for rammerne af UNFCCC-processen og søger enighed om en proces til
videreudvikling af konklusionerne og henstillingerne næste år på en åben og gennemsigtig
måde for at sikre fremskridt på COP17.
UNDERSTREGER, at en kombination af offentlig finansiering, herunder innovative kilder,
og privat finansiering, sammen med øget udlåning og kreditgivning hos finansielle
institutioner (multilaterale og bilaterale) er afgørende for at opnå dette finansieringsbeløb,
og MINDER OM, at privat finansiering inden for passende politiske rammer kommer til at
udgøre en væsentlig kilde til de nødvendige investeringer, ANERKENDER, at der er behov
for et solidt CO
2
-marked, der fører til den CO
2
-pris, der er nødvendig for lav-CO
2
-
investeringer, så de globale modvirkningsmål kan opfyldes på en effektiv måde, og med
henblik på at støtte det krævede omfang af privat og offentlig finansiering;
2.
10191/11
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.V.2011
3.
FREMHÆVER, at det i ovennævnte sammenhæng er vigtigt at tilstræbe forudsigelighed og
kontinuitet i den internationale klimafinansiering og at arbejde på at kortlægge en vej til at
øge klimafinansieringen fra 2013 til 2020, UNDERSTREGER, at denne vej vil være
afhængig af klimaforanstaltningerne i udviklingslandene samt yderligere fremskridt i de
internationale forhandlinger;
ERKENDER betydningen af offentlig finansiering for at støtte klimarelaterede investeringer
i udviklingslandene, ANERKENDER de finanspolitiske problemer, som øget offentlig
finansiering kan medføre for regeringerne, og UNDERSTREGER, at det kan være
nødvendigt med nye og innovative indtægtskilder, herunder nogle af dem, der nævnes i
rapporten fra AGF, for at øge den offentlige finansiering i lyset af de budgetmæssige
begrænsninger, idet det samtidig erkendes, at disse kilder er forbundet med
alternativomkostninger, ANERKENDER behovet for yderligere overvejelser om de
forskellige kilder, herunder om hvordan de bedst kan gennemføres og kombineres, og
FREMHÆVER, at det vil være op til medlemsstaterne at bestemme, hvorledes disse
indtægter skal anvendes i overensstemmelse med de nationale budgetregler og -politikker;
FREMHÆVER, at nogle instrumenter, f.eks. udvidelsen af et robust og gennemsigtigt
globalt CO
2
-marked, herunder sektorspecifikke CO
2
-markedsmekanismer, og CO
2
-
prissætning af global luftfart og søtransport vil kunne medføre store finansielle strømme,
UNDERSTREGER, at en effektiv gennemførelse af disse instrumenter vil kræve omfattende
koordinering
i de relevante internationale fora,
SER MED TILFREDSHED PÅ G20-
finansministrenes initiativ til at foretage en yderligere analyse af mobiliseringen af kilder til
klimaændringsfinansiering;
MENER, at CO
2
-prissætningen af global luftfart og søtransport er en potentiel
indtægtskilde, der ligeledes vil skabe det prissignal, som er nødvendigt for effektivt at opnå
emissionsreduktioner fra disse sektorer, MENER, at der er behov for yderligere arbejde i
Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) og Organisationen for International Civil
Luftfart (ICAO) for straks at udvikle en global politikramme, som ikke fører til
konkurrenceforvridninger eller CO
2
-lækage;
BEKRÆFTER den vigtige rolle, som den private sektor allerede spiller med hensyn til at
sørge for finansiering til klimarelaterede investeringer i udviklingslandene, og
UNDERSTREGER, at denne rolle bør styrkes, UNDERSTREGER, at den vigtigste
forudsætning for at øge de pågældende private strømme yderligere vil være forbedrede
generelle erhvervs- og politikrammer i udviklingslandene;
FREMHÆVER, at der som supplement til disse forbedringer kan blive behov for offentlige
instrumenter til at tiltrække privat finansiering til klimaforanstaltninger i udviklingslandene,
og at der vil være behov for yderligere arbejde for at forbedre deres udformning, hvor det er
relevant, navnlig en yderligere vurdering af de mulige risici for statsbudgetterne og
skatteyderne og af mulighederne for at minimere eller begrænse disse risici, SER MED
TILFREDSHED PÅ meddelelsen om den fælles JWG-EGIF-workshop den 12. april om
tiltrækning af privat finansiering og OPFORDRER TIL videreførelse af denne dialog
mellem den offentlige og den private sektor i samarbejde med de relevante interessenter fra
den offentlige og den private sektor,
4.
5.
6.
7.
8.
10191/11
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.V.2011
9.
FREMHÆVER den vigtige rolle, som multilaterale udviklingsbanker og andre offentlige
finansielle institutioner, herunder EIB, spiller for at øge kilderne og adgangen til
klimafinansiering, ERKENDER deres rolle som katalysator med hensyn til at kanalisere
midler fra offentlige og private kilder til vigtige klimainvesteringsprojekter ("tiltrækning")
og deres ydelse af teknisk bistand samt økonomisk og sektorspecifik sagkundskab ud over
finansiering, SER FREM TIL oprettelsen af en effektiv Grøn Klimafond;
UNDERSTREGER, at et bidrag med offentlig finansiering til det afgivne tilsagn skal være
foreneligt med sunde og holdbare offentlige finanser og skal ydes inden for sunde
forvaltningsrammer, der sikrer en effektiv gennemførelse på grundlag af resultatorienterede
parametre;
MINDER OM, at klimafinansiering for at sikre effektivitet fortsat bør følge principperne for
bistandseffektivitet som afspejlet i Pariserklæringen om bistandseffektivitet,
UNDERSTREGER, at det er vigtigt at have en enkelt klimavenlig udviklingsstrategi, der
både dækker tilpasnings- og afhjælpningsaspekter, herunder REDD-plus, FREMHÆVER, at
forøgelsen af klimafinansieringen vil kræve, at modtagerlandene er i stand til effektivt at
optage den øgede finansiering, navnlig med hensyn til administrativ kapacitet,
UNDERSTREGER, at klimafinansieringen med henblik herpå fortsat bør anvendes til at
støtte de administrative og institutionelle gennemførelseskapaciteter, især
planlægningskapaciteterne og kapaciteterne til forvaltning af den offentlige finansiering;
ERKENDER, at overvågningen af den offentlige finansiering og vurderingen og opgørelsen
af de private finansielle strømme er store udfordringer i forbindelse med klimafinansiering
på lang sigt, og OPFORDRER TIL yderligere forslag fra Kommissionen og relevante
internationale organisationer, især OECD og andre relevante organisationer, vedrørende de
mulige metodevalg;
OPFORDRER EFC og EPC til at fortsætte arbejdet med disse spørgsmål i samarbejde med
andre relevante grupper og navnlig analysere det mulige bidrag fra de forskellige overvejede
kilder såvel som en mulig vej til øget finansiering efter 2012 og til at aflægge rapport efter
behov med henblik på forberedelsen af EU's holdning på UNFCCC's COP17 fra den 28.
november til den 9. december 2011."
10.
11.
12.
13.
10191/11
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453873_0019.png
17.V.2011
UFORMELT MØDE I GÖDÖLLÖ - G20-MINISTERMØDE
Rådet noterede sig resultatet af
-
et uformelt møde mellem EU's finansministre og cheferne for centralbankerne den 8.-9. april
i Gödöllö (Ungarn)
et G20-møde mellem finansministrene og cheferne for centralbankerne den 14.-15. april i
Washington D.C.
-
10191/11
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453873_0020.png
17.V.2011
FORSLAGET TIL EU'S BUDGET FOR 2012
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af sit forslag til EU's almindelige budget for
2012
1
.
Nogle delegationer fandt ikke Kommissionens forslag i overensstemmelse med de nationale
finanspolitiske konsolideringsforanstaltninger og argumenterede for yderligere bestræbelser på at
begrænse stigningen i EU's budget for 2012. Andre delegationer betragtede budgetforslaget som et
udgangspunkt for drøftelserne og understregede behovet for at fortsætte gennemførelsen af EU-
programmerne, navnlig på samhørighedsområdet.
Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité at behandle forslaget, så det kan tage stilling til
det.
Den 15. februar fastlagde Rådet sine prioriteter for 2012-budgettet (5895/11). De vil blive benyttet
af det kommende polske formandskab som en reference i forhandlingerne med Europa-Parlamentet
og Kommissionen senere på året.
I budgetforslaget foreslår Kommissionen i alt 132,7 mia. EUR i betalingsbevillinger (+ 4,9 % i
sammenligning med 2011) og 147,4 mia. EUR i forpligtelsesbevillinger (+3,7 %). Betalingerne
udgør 1,01 % af EU's bruttonationalindkomst og forpligtelserne 1,12 %.
Rådet forventes at fastlægge sin holdning til budgetforslaget i slutningen af juli og Europa-
Parlamentet i slutningen af oktober. Hvis deres holdninger afviger fra hinanden, starter der en tre
ugers forligsprocedure den 1. november.
1
http://ec.europa.eu/budget/library/biblio/documents/2012/DB2012/DB2012_docI_pol_pres_en.pdf
10191/11
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453873_0021.png
17.V.2011
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Der blev afholdt følgende møder i tilknytning til Rådets samling:
-
Uformel dialog med Europa-Parlamentet
Repræsentanter for Rådet og Europa-Parlamentet holdt et uformelt møde den 16. maj. Mødet
fokuserede på økonomisk styring og spørgsmål vedrørende statsgælden.
-
Ministermøde om den europæiske stabilitetsmekanisme
Ministrene afholdt et møde den 16. maj om forberedelsen af en europæisk stabilitetsmekanisme for
at sikre den finansielle stabilitet i euroområdet.
-
Ministermøde om finansiel støtte til Portugal
Ministrene deltog i et møde den 16. maj for at forberede den finansielle støtte til Portugal
1
.
-
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater deltog i et møde i Eurogruppen den 16. maj.
-
EIB's Styrelsesråds årsmøde
Ministrene mødtes i deres egenskab af medlemmer af Styrelsesrådet for Den Europæiske
Investeringsbank til årsmødet i EIB's Styrelsesråd.
-
Ministrenes dialog med EU-kandidatlandene
Ministrene havde et uformelt møde med deres kolleger fra EU-kandidatlandene: Tyrkiet, Kroatien,
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, Montenegro og Island. Mødet fokuserede på
kandidatlandenes økonomiske politikker.
Konklusionerne fra mødet findes i
9654/1/11 REV 1.
1
Erklæring:
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_Data/docs/pressdata/en/ecofin/122011.pdf
Se også side 14.
10191/11
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453873_0022.png
17.V.2011
EVENTUELT
Finansiel bistand fra kilder uden for EU
På anmodning af den polske minister drøftede Rådet den procedure, der skal følges i tilfælde af, at
en medlemsstat søger forebyggende finansiel bistand fra kilder uden for EU som f.eks. IMF.
Rumænien: ØMU-indberetning
Den rumænske minister præsenterede sit lands finanspolitiske planer i lyset af et forbehold, som
Eurostat har givet udtryk for med hensyn til kvaliteten af de statistiske data, der blev indberettet for
2010.
10191/11
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453873_0023.png
17.V.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Energi og klimaændringer - Økonomiske aspekter
Rådet vedtog konklusioner om de økonomiske aspekter af energi- og klimaændringsspørgsmål og
understregede de betydelige investeringer, der er nødvendige for at gå over til en
lavemissionsøkonomi og behovet for at overveje alle muligheder for at mobilisere offentlig og
privat finansiering.
Idet Kommissionens meddelelse ”Køreplan for omstilling til en konkurrencedygtig
lavemissionsøkonomi i 2050” noteres som et udgangspunkt for drøftelser om omkostningseffektive
udviklingsforløb, minder konklusionerne om, at energimarkedet i EU vil være afgørende for at
indfri vores energi- og klimamål.
Konklusionerne findes i 9902/11.
OECD's strategi for grøn vækst - EU's mandat
Rådet godkendte EU's mandat vedrørende OECD's strategi for grøn vækst, der tager sigte på at
fremme økonomisk vækst og udvikling, samtidig med at det sikres, at naturaktiverne fortsat leverer
vigtige økosystemtjenester.
Mandatet støtter OECD's holdning om, at markedsbaserede instrumenter bør være kernen i
gennemførelsen af strategier om grøn vækst. De kræver en stabil, sammenhængende og forudsigelig
markedsorienteret politikramme, der er nødvendig for at skabe den sikkerhed, der er nødvendig for
mere langsigtede private investeringer.
10191/11
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453873_0024.png
17.V.2011
Fælles EU-forum for interne afregningspriser - Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner, der hilste en meddelelse fra Kommissionen (5845/11) om arbejdet i det
fælles EU-forum for interne afregningspriser i perioden april 2009-juni 2010 velkommen.
Rådet godkender retningslinjerne vedrørende koncerninterne tjenesteydelser med lav merværdi og
mener, at gennemførelsen heraf vil kunne resultere i færre skattetvister i EU og forbedre det indre
markeds funktion.
Det fælles EU-forum for interne afregningspriser er en ekspertgruppe, der blev oprettet af
Kommissionen i 2002 for at reducere de høje omkostninger til efterlevelse af reglerne og undgå den
dobbeltbeskatning, der let opstår i tilfælde af grænseoverskridende koncerninterne transaktioner.
Konklusionerne findes i
8480/11.
Fjernelse af grænseoverskridende skattemæssige hindringer for EU-borgerne
Rådet vedtog konklusioner på grundlag af en meddelelse fra Kommissionen om fjernelse af
grænseoverskridende skattemæssige hindringer for EU-borgerne.
Konklusionerne noterer sig de mest relevante klager fra EU-borgere over grænseoverskridende
skattemæssige hindringer som anført i meddelelsen og anerkender betydningen af at sikre, at
borgerne ikke møder skattemæssige hindringer, når de udøver de frihedsrettigheder, som EU's indre
marked giver.
Konklusionerne findes i
9830/11
+
COR 1.
Beskatning af moder- og datterselskaber
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til et udkast til direktiv om omarbejdning af den
fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater (8619/11).
10191/11
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453873_0025.png
17.V.2011
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Handlingsplanen under den europæiske konsensus om humanitær bistand
Rådet vedtog konklusioner om midtvejsrevisionen af en handlingsplan for gennemførelse af den
europæiske konsensus om humanitær bistand.
Det hilste de fremskridt, der er gjort med gennemførelsen af handlingsplanen siden dens vedtagelse
i 2008, velkommen og besluttede at gøre en yderligere indsats for effektiviteten af den humanitære
bistand, konsekvensen i EU's humanitære bistand og dens interaktion med andre politikker samt for
styrkelsen af EU's bidrag til det internationale humanitære system.
Konklusionerne findes i 9687/11.
EU's frivillige korps for humanitær bistand
Rådet vedtog konklusioner om oprettelse af EU's frivillige korps for humanitær bistand.
Konklusionerne er et svar på et forslag om at oprette et frivilligt europæisk korps for humanitær
bistand (17065/10). Rådet hilste dette velkommen i sine konklusioner, men understregede, at et
sådant korps bør bygge på eksisterende nationale og internationale frivillige ordninger uden at
overlappe dem og fokusere på at behandle konkrete behov og mangler på det humanitære område.
Konklusionerne findes i 9692/11.
10191/11
25
DA