Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3088 - økofin Bilag 2
Offentligt
993381_0001.png
6. maj 2011
Supplerende samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den
17. maj 2011
1) Forslag til forordning vedr. short selling mv.
-
Generel indstilling
KOM(2010) 482
2) EU-budgettet for 2012
-
Præsentation
KOM-dokument foreligger ikke
3) Rentebeskatningsdirektivet
-
Orienterende debat
KOM(2008) 727
4) Beskatning af den finansielle sektor
-
Rapport til Rådet
KOM(2010) 549
5) Råvarepriser
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
6) Opfølgning vedr. finansiel assistance til Irland
-
Rådsbeslutning
KOM-dokument foreligger ikke
7) Financial assistance til Portugal
-
Rådshenstilling og rådsbeslutning
KOM-dokument foreligger ikke
8) Klimafinansiering
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
9) Opfølgning på det uformelle økonomi- og finansministermøde den 8.-9. april 2011
-
Orientering fra formandskabet
KOM-dokument foreligger ikke
10) Kommissionens ændringsforslag nr. 2 til EU's budget for 2011
-
Orientering
KOM(2011) 154
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
11) Kommissionens ændringsforslag nr. 3 til EU's budget for 2011
-
Orientering
KOM(2011) 219
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Dagsordenspunkt 7:
Finansiel assistance til Portugal
Resumé
Der ventes snarligt indgået aftale om et internationalt låneprogram til Portugal. Det samlede
låneprogram til Portugal ventes at være på 78 mia. euro, finansieret ligeligt af IMF, EU27-
lånemekanismen EFSM samt eurolandenes lånefacilitet EFSF. Det ventes, at der på det
kommende ECOFIN vil blive lagt op til at træffe beslutning om den del af lånet, der ydes gen-
nem EFSM. Låneprogrammet vil i lighed med eksisterende låneprogrammer til andre EU-lande
indeholde en række konditionaliteter, herunder betingelser vedr. finanspolitisk konsolidering,
strukturreformer og tiltag vedr. den finansielle sektor. Som led i låneprogrammet ventes ECO-
FIN at revidere den eksisterende EU-henstilling til Portugal.
Baggrund
Portugals regering gik af den 23. marts som følge af at være kommet i mindretal i
parlamentet ved en drøftelse af en række af spare- og reformtiltag. Der er udskre-
vet valg til afholdelse den 5. juni. Den portugisiske stat står over for store refinan-
sieringsbehov i 2011, 2012 og 2013, er udfordret af høj offentlig gæld (over 90
pct. af BNP) og fortsat store offentlige underskud og står over for høje renteni-
veauer (aktuelt ca. 10 pct. på 10-årige statsobligationer). På den baggrund anmo-
dede Portugal d. 7. april 2011 de øvrige EU-lande og IMF om låneassistance.
Portugals økonomi har siden 2000 haft relativt svag vækst i forhold til resten af
eurozonen og har nu udsigt til egentlig recession med fald i BNP på skønsmæssigt
2 pct. i både 2011 og 2012. Strukturelt er den portugisiske økonomi tynget af dår-
lig konkurrenceevne, eksterne ubalancer, lav produktivitetsvækst og stor real valu-
taappreciering gennem en pris- og lønudvikling, der har ligget over produktivitets-
udviklingen, og Portugal har ikke i tilstrækkelig grad gennemført de nødvendige
strukturreformer for at adressere disse grundlæggende problemer.
Indhold
Størrelsen af låneprogrammet til Portugal ventes at være på 78 mia. euro. Pro-
grammet ventes finansieret ligeligt af IMF, EU27-lånemekanismen EFSM og eu-
rozone-lånefaciliteten EFSF. EFSM, EFSF og IMF ventes således hver at bidrage
med 26 mia. euro.
I overensstemmelse med betingelserne for udbetaling af lån under EFSM (og i
lighed med eksisterende låneprogrammer til andre EU-lande samt IMF-praksis) vil
låneprogrammet til Portugal indeholde en række nærmere økonomisk-politiske og
øvrige betingelser, der skal sikre en holdbar økonomisk og finansiel udvikling i
Portugal og bidrage til at genoprette den portugisiske stats adgang til at finansiere
sig på almindelige markedsvilkår og sikre Portugals muligheder for at tilbagebetale
lånet. Der vil være tale om en koordinering af disse konditionaliteter mellem de
forskellige bidragydere til programmet, herunder IMF, EU og eurolandene. Pro-
grammet er drøftet med den afgående regering og de potentielt regeringsbærende
oppositionspartier for at sikre en bred forpligtelse til en international låneaftale,
som også en ny regering efter valget den 5. juni vil leve op til.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
993381_0004.png
4
Konditionaliteterne vedrører finanspolitisk konsolidering, vækst- og beskæftigel-
sesstimulerende strukturreformer og tiltag vedr. den finansielle sektor.
Låneprogrammet ydes på baggrund af en nærmere analyse af bæredygtigheden af
Portugals offentlige gæld, således at dets sikres, at låneprogrammet og dets kondi-
tionaliteter også vil løse Portugals finansieringsproblem på længere sigt, og at det
ydede lån dermed også kan tilbagebetales.
Finanspolitisk konsolidering
Konditionaliteterne ventes at bygge videre på og skærpe den finanspolitiske kon-
solideringsstrategi, som den hidtidige portugisiske regering har arbejdet efter.
Portugal kom i december 2009 ind i proceduren for uforholdsmæssigt store un-
derskud, da Kommissionen i sin efterårsprognose i 2009 skønnede det offentlige
underskud til 8 pct. af BNP i både 2009 og 2010, og 8,7 pct. af BNP i 2011 samt
at den offentlige bruttogæld ville stige til 91,1 pct. af BNP i 2011,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Den offentlige saldo, ØMU-gæld og BNP-vækst i Portugal
2008
Kommissionen, november 2009
- Offentlig saldo
- ØMU gæld
- BNP-vækst
Kommissionen, maj 2010
- Offentlig saldo
- ØMU gæld
- BNP-vækst
Kommissionen, november 2010
- Offentlig saldo
- ØMU gæld
- BNP-vækst
Eurostat notifikation 26. april 2011
- Offentlig saldo
- ØMU gæld
-3,5
71,6
-10,1
83,0
-9,1
93,0
-
-
-
-
-2,9
65,3
0,0
-9,3
76,1
-2,6
-7,3
82,8
1,3
-4,9
88,8
-1,0
-5,1
92,4
0,8
-2,8
66,3
0,0
-9,4
76,8
-2,7
-8,5
85,8
0,5
-7,9
91,1
0,7
-
-
-
-2,7
66,3
0,0
-8,0
77,4
-2,9
-8,0
84,6
0,3
-8,7
91,1
1,0
-
-
-
2009
2010
2011
2012
Kilde: EU-kommissionen
Portugal modtog således den 2. december 2009 en henstilling om at nedbringe
underskuddet til under 3 pct. af BNP senest i 2013, og gennemføre årlige struktu-
relle budgetforbedringer på 1¼ pct. af BNP i perioden 2010-2013. Den 13. juli
2010 vurderede Rådet, at Portugal havde gennemført effektive tiltag, og således
foreløbigt fulgt henstillingen, men vækstudsigterne og de offentlige finanser har
efterfølgende udviklet sig stadigt mere negativt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Portugal annoncerede i maj 2010 ekstra tiltag, herunder yderligere konsolideringer
på 1 pct. af BNP i 2010 og 2 pct. af BNP i 2011 sammenlignet med målene i Por-
tugals stabilitetsprogram fra marts 2010. Konsolideringstiltagene for 2010 og 2011
bestod bl.a. i ansættelsesstop i den offentlige sektor, nedsættelse af offentlige løn-
ninger med 5 pct. samt højere skatter, herunder højere personskatter og forhøjelse
af momssatsen. Efter disse udmeldinger sigtede Portugals finanslov for 2011 efter
et underskud på 4,6 pct. af BNP i 2011. Som led i vedtagelsen af budgettet for
2011 var det imidlertid nødvendigt med yderligere konsolideringstiltag for at op-
fylde underskudsmålet, herunder bl.a. fastfrysning af pensioner og besparelser på
velfærdsydelser samt yderligere momsforhøjelser.
Senest fremlagde Portugals regering umiddelbart forud for eurotopmødet den 11.
marts 2011 yderligere konsolideringstiltag på 0,8 pct. af BNP for 2011, herunder
besparelser på sundhedsvæsenet og infrastrukturinvesteringer mv., samt konsoli-
deringstiltag på i alt 3,7 pct. af BNP i de kommende to år for at nå et under-
skudsmål på 3 pct. i 2012 og 2 pct. i 2013, herunder gennem fjernelse af skatteud-
gifter, besparelser på overførsler til kommuner mv. Disse tiltag blev imidlertid
nedstemt i parlamentet den 23. marts 2011, hvilket var den konkrete anledning til,
at regeringen trådte tilbage.
Låneprogrammet vil være betinget af, at Portugal gennemfører de konsoliderings-
tiltag, som allerede indgår i budgettet for 2011 og de yderligere konkrete tiltag,
som er blevet annonceret frem til maj 2011. For 2012 og 2013 vil Portugal imple-
mentere en række konkrete udgiftsreduktioner og indtægtsforhøjelser, herunder
effektiviseringer i den offentlige administration og service (inkl. sundhedsvæsen
og undervisning), begrænsninger i nyansættelser og fastfrysning af lønninger i den
offentlige sektor, omkostningsreduktioner og effektiviseringer i statsejede virk-
somheder, begrænsninger af undtagelser og fradrag for selskabsskat og person-
skatter samt højere moms og afgifter.
Desuden vil Portugal videreføre det igangværende arbejde med at styrke sine fi-
nanspolitiske rammer, herunder implementeringen af den planlagte budgetramme-
lovgivning og etablering af et finanspolitisk råd. Endelig vil Portugals gældende
privatiseringsprogram blive accelereret, herunder vedr. statsejede energi- og trans-
portvirksomheder.
Det bemærkes, at Portugals statistikmyndighed i slutningen af marts 2011 oprevi-
derede det offentlige underskud for 2010 med 1,8 procentpoint fra 7,3 pct. af
BNP til 9,1 pct. af BNP, og gælden med 9,3 procentpoint fra 83,7 pct. af BNP til
93 pct. af BNP, bl.a. som følge af omklassifikationer af selskaber mellem den pri-
vate og offentlige sektor, i forbindelse med en ordinær revision i overensstemmel-
se med Eurostats retningslinjer. Ændringerne indebærer også en forhøjelse af un-
derskuddene for 2007, 2008 og 2009 med 0,4-0,5 pct. af BNP. Uden omklassifika-
tionen ville underskuddet for 2010 have været ca. 0,5 pct. lavere end regeringens
målsætning på 7,3 pct. for 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Tiltag rettet mod beskæftigelse og vækst
Lav produktivitetsvækst og betydeligt tab af konkurrenceevne vurderes sammen
med de finanspolitiske problemer at være de betydeligste udfordringer for Portu-
gals tilbagevenden til en holdbar økonomisk og finansiel udvikling. Sideløbende
med den finanspolitiske konsolidering har Portugal taget hul på strukturelle re-
former for at understøtte vækst og beskæftigelse, herunder arbejdsmarkedsrefor-
mer, f.eks. introduktion af aktiv arbejdsmarkedspolitik og reformer af afskedigel-
sesregler m.v.
Låneprogrammet vil i forlængelse heraf være betinget af gennemførelsen af andre
væsentlige strukturreformer, herunder reformer der øger den potentielle vækstra-
te, øger arbejdsudbuddet, øger konkurrencen generelt og i beskyttede sektorer
samt understøtter en afdæmpet pris- og lønudvikling for at styrke konkurrenceev-
nen. Portugal vil således bl.a. reformere arbejdsløshedsunderstøttelsessystemet
ved at reducere understøttelsesperioden og -satsen, gøre afskedigelsesreglerne
mere fleksible og introducere aktiv arbejdsmarkedspolitik. Portugal vil desuden
forbedre rammevilkårene og øge konkurrencen inden for især netværksindustrier
(energi, telekommunikation, post og transport) og servicesektorerne, samt generelt
forbedre rammevilkårene for erhvervslivet gennem reduktion af administrative
byrder, styrkede konkurrence- og udbudsregler mv.
Tiltagene vil styrke den økonomiske udvikling og understøtte en holdbar gælds-
udvikling i Portugal.
Tiltag vedr. sikring af finansiel stabilitet
Konditionaliteterne i låneprogrammet vil omfatte tiltag, der understøtter den fi-
nansielle stabilitet. De høje renter på den relativt kortfinansierede portugisiske
statsgæld indebærer en risiko for negativ afsmitning på den finansielle sektors ud-
lån og afskrivninger, i det omfang husholdningerne og virksomhederne, der har en
relativt høj gæld, også måtte opleve stigende renteniveauer. En sådan negativ på-
virkning af den finansielle sektor kan forværre de offentlige finanser yderligere,
hvis det indebærer behov for offentlige interventioner o.l.
Der vil være tale om forebyggende tiltag, herunder en konkret tidsplan for at øge
de portugisiske bankers kapitalisering, først og fremmest gennem markedet, men
om nødvendigt gennem indskud af kapital stillet til rådighed gennem lånepro-
grammet, samt at mindske deres gearing. Portugal vil desuden gennemføre regel-
mæssig overvågning af bankernes likviditets- og kapitalsituation samt den øvrige
private sektors gældsniveauer. Portugal vil desuden introducere et afviklingsregime
for nødlidende banker og styrke indskydergarantiordningen.
Revidering af EU-henstillingen til Portugal
Kommissionen ventes at fremsætte forslag om, at ECOFIN på det kommende
møde og i sammenhæng med vedtagelsen af EFSM’s bidrag til låneprogrammet
reviderer den eksisterende EU-henstilling til Portugal i overensstemmelse med det
nærmere indhold af låneprogrammet og dets betingelser. Henstillingen ventes at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
omfatte en mere detaljeret specifikation af Portugals årlige finanspolitiske konso-
lidering, således at Portugal højst må have offentlige underskud på 5,9 pct. af BNP
i 2011, 4,5 pct. af BNP i 2012 og 3 pct. af BNP i 2013. Det er muligt, at der vil ske
en justering af henstillingens gennemsnitlige årlige strukturelle stramningskrav,
således at det er konsistent med de aktuelle skøn for den økonomiske udvikling og
den konkrete profil for det nominelle offentlige underskud. Den hidtidige frist for
at bringe underskuddet under 3 pct. af BNP ventes fastholdt til 2013.
Hjemmelsgrundlag
EFSM’s lån til Portugal som del af det samlede låneprogram, er hjemlet Rådets
forordning 407/2010 af 11. maj 2010, der etablerer EFSM.
Ifølge forordningen træffer Rådet på forslag fra Kommissionen og på baggrund af
et samlet program for økonomisk genopretning i det pågældende medlemsland
udarbejdet under inddragelse af Kommissionen og ECB, beslutning med kvalifi-
ceret flertal om ydelsen af lånet, de økonomisk-politisk betingelser for lånet, samt
løbetiden og de øvrige betingelser for lånet.
Vedtagelsen af henstillinger om at bringe situationen med et uforholdsmæssigt
stort underskud til ophør inden for en given frist har hjemmel i TEUF artikel 126,
stk. 7.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke konsulteres om udbetalinger under EFSM, men skal
efterfølgende orienteres om låneprogrammet.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Danmark deltager i EU-faciliteten EFSM, svarende til Danmarks andel af EU-
budgettet (ca. 2 pct.). Hvis EFSM yder lån for 26 mia. euro som led i det konkrete
låneprogram til Portugal, vil Danmarks andel svare til ca. 4,3 mia. kr.
Det indebærer imidlertid ikke, at Danmark i forbindelse med lånepakken til Por-
tugal konkret skal stille midler til rådighed for EFSM eller Portugal. EFSM’s fi-
nansiering tilvejebringes ved, at Kommissionen med sikkerhed i EU-budgettet
optager lån på markedet, som genudlånes til Portugal. Danmark vil først skulle
stille midler til rådighed for EFSM i en situation, hvor Portugals lån fra EFSM
ikke tilbagebetales, når disse forfalder i fremtiden, og hvis Kommissionen i denne
situation finder det nødvendigt at trække forholdsmæssigt på EU-landene for den
manglende tilbagebetaling. Denne risiko afspejles imidlertid i en mer-rente i for-
hold til Kommissionens låneomkostninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Der bemærkes, at Danmark derudover ligeledes bidrager indirekte til finansierin-
gen af låneprogrammet gennem sit medlemskab af IMF.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ydelsen af lånet til Portugal, herunder bidraget fra EFSM, vurderes at have positi-
ve samfundsøkonomiske konsekvenser gennem en understøttelse af den finansiel-
le og økonomiske stabilitet i EU. En yderligere destabilisering af Portugal, som
ville følge, hvis der ikke ydes international finansiel assistance til Portugal, ville
kunne have negative konsekvenser for realøkonomien og den finansielle sektor i
resten af EU, herunder f.eks. i Spanien, samt for markedernes generelle tillid til
genopretningerne i Grækenland, Irland og EU som helhed.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forordningen om etablering af EFSM blev forelagt Folketingets Europaudvalg til
forhandlingsoplæg i forbindelse med det ekstraordinære ECOFIN den 9. maj
2010. Sagen om et låneprogram for Portugal med bidrag fra EU-lånemekanismen
EFSM har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Foreløbig dansk holdning
Regeringen kan støtte ydelsen af et EFSM-lån til Portugal, som ventes at udgøre i
størrelsesordenen 26 mia. euro, og som vil være et led i et samlet låneprogram
medfinansieret af IMF og lån fra eurolandene gennem disses lånefacilitet (EFSF).
Regeringen ventes at kunne støtte indholdet af låneprogrammet, som ventes at
understøtte en udvikling mod en holdbar økonomisk politik for Portugal, særligt
en styrkelse af de offentlige finanser, samt strukturelle reformer, der understøtter
vækst og beskæftigelse.
Regeringen kan støtte den forventede revidering af Portugals henstilling i overens-
stemmelse med låneprogrammet og dets betingelser.
Andre landes holdning
Der ventes generel opbakning til ydelsen af et EFSM-lån til Portugal, som ventes
at udgøre i størrelsesordenen 26 mia. euro, og som vil være et led i et samlet låne-
program. Der ventes ligeledes at være generel opbakning til at revidere henstillin-
gen til Portugal i overensstemmelse med låneprogrammet og dets betingelser.