Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3088 - økofin Bilag 3
Offentligt
995453_0001.png
11. maj 2011
Supplerende samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den
17. maj 2011
1) Forslag til forordning vedr. short selling mv.
-
Generel indstilling
KOM(2010) 482
2) EU-budgettet for 2012
-
Præsentation
KOM-dokument foreligger ikke
3) Rentebeskatningsdirektivet
-
Orienterende debat
KOM(2008) 727
4) Beskatning af den finansielle sektor
-
Rapport til Rådet
KOM(2010) 549
5) Råvarepriser
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
6) Opfølgning vedr. finansiel assistance til Irland
-
Rådsbeslutning
KOM-dokument foreligger ikke
7) Financial assistance til Portugal
-
Rådshenstilling og rådsbeslutning
KOM-dokument foreligger ikke
8) Klimafinansiering
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
9) Opfølgning på det uformelle økonomi- og finansministermøde den 8.-9. april 2011
-
Orientering fra formandskabet
KOM-dokument foreligger ikke
10) Kommissionens forslag til ændringsbudget 2 til EU's budget for 2011
-
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 17. maj 2011
KOM(2011) 154
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
11) Kommissionens forslag til ændringsbudget 3 til EU's budget for 2011
-
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 17. maj 2011
KOM(2011) 219
12) Styrket økonomisk samarbejde – trialogforhandlinger
-
Politisk drøftelse
KOM(2010) 522, KOM(2010) 523, KOM(2010) 524, KOM(2010) 525,
KOM(2010) 526, KOM(2010) 527
13) Rådskonklusioner vedr. nye klima- og energitiltag
-
Rådskonklusioner ventes vedtaget uden forudgående drøftelse på rådsmødet (ECOFIN)
den 17. maj 2011
KOM(2011) 112, KOM(2011) 109, KOM(2010) 677
Side 3
Side 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Dagsordenspunkt 12:
Resumé
Styrket økonomisk samarbejde - trialogforhandlinger
ECOFIN nåede den 15. marts 2011 politisk enighed om de konkrete forslag til retsakter
vedrørende styrket økonomisk samarbejde, som DER endosserede den 24.-25. marts 2011.
Europa-Parlamentets ECON-udvalg vedtog den 19.-20. april 2011 Europa-Parlamentets
ændringsforslag til Kommissionens oprindelige retsakter, og trialogforhandlingerne er nu indledt
mhp. en samlet aftale inden for rammerne af den almindelige lovgivningsprocedure i juni 2011.
På ECOFIN den 17. maj 2011 ventes en drøftelse, hvor ministrene ventes at vurdere status for
de foreløbige trialogforhandlinger og udstikke retningslinjer til formandskabet for Rådets videre
ageren i forhandlingerne.
Der henvises til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den
18. januar 2011, 15. februar 2011 og 15. marts 2011 samt samlenotat om scoreboardet til
overvågning af makroubalancer oversendt den 1. april 2011, sammen med samlenotater over-
sendt forud for ECOFIN den 18. maj 2010, 8. juni 2010, 13. juli 2010, 7. september 2010,
19. oktober 2010 og 7. december 2010, og grundnotaterne om Kommissionens forslag.
KOM(2010)522,
KOM(2010)523,
KOM(2010)526 og KOM(2010) 527
Baggrund
KOM(2010)524,
KOM(2010)
525,
Kommissionen fremlagde den 29. september 2010 en række forslag til retsakter,
der skal bidrage til at styrke det økonomiske samarbejde i EU, herunder en styr-
kelse af de finanspolitiske regler i Stabilitets- og Vækstpagten, et nyt samarbejde
om makroøkonomiske ubalancer samt et direktiv om nationale budgetmæssige
rammer:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Forslag til ændring af Rådets forordning 1466/97 (Stabilitets- og Vækstpag-
tens forebyggende del)
Forslag til ændring af Rådets forordning 1467/97 (Stabilitets- og Vækstpag-
tens korrigerende del)
Forordning om effektiv håndhævelse af budgetovervågningen i euroområ-
det (kun eurolandene har stemmeret)
Direktiv vedr. krav til EU-landenes budgetmæssige rammer
Forordning om forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancer
Forordning om håndhævelsesmekanismer til effektiv korrektion af makro-
økonomiske ubalancer i euroområdet (kun eurolandene har stemmeret)
På Det Europæiske Råd (DER) den 28.-29. oktober 2010 fremlagde finansmini-
ster-Taskforcen under ledelse af DER-formanden sin rapport med forslag til et
styrket økonomisk samarbejde i EU, som DER endosserede. EU-landene har i en
rådsarbejdsgruppe (’Ad Hoc Council Working Group’ (AHWG)) drøftet den
konkrete udmøntning af finansminister-Taskforcens anbefalinger på basis af
Kommissionens forslag til retsakter.
ECOFIN nåede den 15. marts 2011 til politisk enighed om en generel indstilling
vedr. de konkrete forslag til retsakter, som DER endosserede den 24.-25. marts
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995453_0004.png
4
2011 og som nu fungerer som grundlag for trialogforhandlingerne. De ansvarlige
europaparlamentarikere (rapporteurs) fremlagde i januar 2011 foreløbige æn-
dringsforslag til Kommissionens forslag. Europa-Parlamentets ECON-udvalg
vedtog den 19.-20. april 2011 ændringsforslag, og trialogforhandlingerne er nu
indledt mhp. en samlet aftale i juni 2011. Uformelle trialogmøder mellem Europa-
Parlamentet og det ungarske formandskab har været afholdt den 20. april og 3.
maj.
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslagene, der vedrører Stabilitets- og
Vækstpagtens forebyggende del, sanktioner for eurolande i Stabilitets- og Vækst-
pagten og samarbejdet om makroubalancer (dvs. vedtagelse sker efter den almin-
delige lovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel 294), mens Rådet lovgiver alene
fsva. den korrigerende del af Stabilitets- og Vækstpagten samt direktivet om nati-
onale finanspolitiske rammer og regler (dvs. vedtagelse sker efter den særlige lov-
givningsprocedure, jf. TEUF artikel 126). Europa-Parlamentet har tilkendegivet,
at det ønsker at tage stilling til den samlede reformpakke.
På ECOFIN den 17. maj 2011 ventes en drøftelse om reformen af det økonomi-
ske samarbejde, hvor ministrene ventes at vurdere status for de foreløbige trialog-
forhandlinger og udstikke retningslinjer til formandskabet vedrørende de videre
forhandlinger. Målet er, at reformen af det økonomiske samarbejde kan endeligt
vedtages i juni 2011.
Indhold
De centrale elementer i Europa-Parlamentets ændringsforslag til Kommissionens
forslag til et styrket økonomisk samarbejde gennemgås i et prioriteret uddrag i det
efterfølgende. For en nærmere uddybning af Europa-Parlamentets ændringsfor-
slag henvises til de respektive ændringsforslag, der er offentliggjort
1
.
Der henvises i øvrigt til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg forud
for ECOFIN den 18. januar 2011, 15. februar 2011 og 15. marts 2011 samt sam-
lenotat om scoreboardet til overvågning af makroubalancer oversendt den 1. april
2011, sammen med samlenotater oversendt forud for ECOFIN den 18. maj 2010,
8. juni 2010, 13. juli 2010, 7. september 2010, 19. oktober 2010 og 7. december
2010, og grundnotaterne om Kommissionens forslag.
Generel linje i ændringsforslag
Europa-Parlamentets ændringsforslag indebærer overordnet en stærkere rolle til
Kommissionen i den økonomiske overvågning af EU-landenes økonomiske poli-
tik, en udvidet dialog mellem Europa-Parlamentet, Kommissionen og nationale
regeringer og parlamenter samt større gennemsigtighed i Rådets beslutningspro-
cedurer. Derudover fokuserer Europa-Parlamentet på en større grad af automatik
i vedtagelsen af sanktioner og henstillinger samt generelt skærpede sanktionsmu-
1
http://www.europarl.europa.eu/oeil/FindByReportSession.do?xpath=%2Foeil%2Fnews%2Freportsession&committeeId
=264&countEStat=true&startIndex=1&pageSize=10&searchCriteria=Economic%20and%20Monetary%20Affairs
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
ligheder og mindre manøvrerum for EU-landene i de enkelte rådsbeslutninger
vedr. den økonomiske politik, og lægger samtidig vægt på offentlige investeringer,
vækst, beskæftigelse og socio-økonomiske forhold.
1., 2. og 3. Stabilitets- og Vækstpagten
Europa-Parlamentet ønsker en styrket interaktion imellem medlemslandene,
Kommissionen og Europa-Parlamentet i samarbejdet om koordinationen af den
økonomiske politik i EU, hvor Kommissionens rolle ønskes styrket ved bl.a. øget
dialog, landevurderinger og overvågningsbesøg af Kommissionen og ECB i med-
lemslandene. Desuden ønskes Europa-Parlamentet generelt involveret yderligere i
sager vedrørende det økonomiske samarbejde i EU, eksempelvis ved at EU-lande
kan blive bedt om at fremlægge deres beslutninger og politikker for Europa-
Parlamentet.
Yderligere foreslår Europa-Parlamentet en højere grad af automatik i de generelle
beslutningsfaser, særligt via øget anvendelse af en omvendt kvalificeret flertalsre-
gel i Rådets beslutninger, sammenlignet med Rådets politiske enighed om stem-
meregler. Rådets enighed indebærer allerede nu en øget anvendelse af omvendt
kvalificeret flertal ift. gennemførelsen af sanktioner i Stabilitets- og Vækstpagten’s
forebyggende og korrigerende del og ift. Rådets gennemførelse af sanktioner for
lande, som er i proceduren for makroøkonomiske ubalancer ved gentagen mang-
lende efterlevelse af en henstilling eller udarbejdelse af tilfredsstillende handlings-
planer. Europa-Parlamentet foreslår, at bødemidler, som led i den økonomiske
overvågning, skal tilfalde Den Europæiske Stabilitetsmekanisme (ESM), hvilket
enigheden i Rådet også afspejler. Indtil stabilitetsmekanismen er etableret i 2013
ønsker Europa-Parlamentet, at sådanne midler skal tilfalde Den Europæiske Inve-
steringsbank (EIB) – i modsætning til Rådet som nåede til enighed om, at bøde-
midler skal tilgå eurolandenes facilitet til sikring af den finansielle stabilitet
(EFSF). Europa-Parlamentet har yderligere foreslået, at processen vedr. det euro-
pæiske semester og de nationale reformprogrammer samt elementer af Konkur-
renceevnepagten i højere grad får en juridisk forankring ved bl.a. at inddrage afsnit
om disse i forordningen vedr. den forebyggende del af Stabilitets- og Vækstpag-
ten. ECOFIN vedtog den 7. september 2010 indførelsen af det europæiske seme-
ster gennem en ændring i adfærdskodekset for implementering af Stabilitets- og
Vækstpagten (”code of conduct”).
I den
forebyggende del
af Stabilitets- og Vækstpagten foreslår Europa-Parlamentet, at
medlemslande skal kunne blive bedt om at fremlægge deres finanspolitiske planer
i Europa-Parlamentet, og at Kommissionen skal fremlægge sine anbefalinger i
Europa-Parlamentet samtidig med, at medlemslandene skal levere mere informa-
tion om deres finanspolitiske planer til Kommissionen. Europa-Parlamentet un-
derstreger, at lande med store gælds- eller holdbarhedsproblemer skal sikre signi-
fikant højere strukturelle budgetforbedringer end 0,5 pct. af BNP om året, indtil
de er nået op på deres mellemfristede mål (MTO), og samtidig bør de landespeci-
fikke tilpasningsstier mod MTO generelt tage højde for landenes gældsniveau,
men hvor der skabes budgetmæssig manøvrerum til eksempelvis offentlige inve-
steringer med et vækstfremmende perspektiv. Endelig ønsker Europa-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Parlamentet, at eurolande forankrer EU’s mål for finanspolitiske rammer i natio-
nal lovgivning.
I den
korrigerende del
af Stabilitets- og Vækstpagten ønsker Europa-Parlamentet
generelt en hurtigere reaktion fra Rådet i tilfælde af uforholdsmæssigt store under-
skud, manglende efterlevelse af henstillinger samt ift. implementering af sanktio-
ner. Desuden ønskes Europa-Parlamentet inddraget, således at medlemslande
overfor Europa-Parlamentet skal redegøre for, hvorfor der eksempelvis ikke er
gennemført effektive tiltag for at korrigere uforholdsmæssigt store underskud.
Europa-Parlamentet er enig i gældsreduktionskriteriet, men finder at kriteriet skal
formuleres sådan, at gældsreduktionen er tilstrækkelig, hvis der i gennemsnit over
3 år har været en årlig reduktion på 1/20 (5 pct.) af forskellen mellem den faktiske
gæld og referenceværdien på 60 pct. af BNP (hvor Rådet har formuleret kriteriet
sådan, at gældsreduktionen er tilstrækkelig, hvis den over de seneste 3 år årligt er
reduceret med 5 pct. af forskellen, dvs. der anlægges ikke en gennemsnitsbetragt-
ning). Bøder i tilfælde af manglende efterlevelse af et pålæg skal ifølge Europa-
Parlamentet bestå af en fast del på 0,2 pct. af BNP samt en variabel del, som skal
afhænge af en rådsvurdering (og ikke af underskuddets størrelse).
Europa-Parlamentet ønsker ikke kun et stærkere sanktionsregime, men også andre
incitamenter for medlemslandene til at overholde reglerne i Stabilitets- og Vækst-
pagten. Som eksempel herpå nævnes de såkaldte euroobligationer (”eurobonds”),
som ifølge Europa-Parlamentet vil kunne sikre et sådant incitament ved at lade
lande med sunde og holdbare offentlige finanser have større adgang til lånoptagel-
se ved hjælp af euroobligationer. Desuden vil euroobligationer ifølge Europa-
Parlamentet styrke euroens rolle som reservevaluta. Derudover fremfører Europa-
Parlamentet, at der skal indføres engangsbøder på 0,5 pct. af BNP til lande, som
snyder i deres regnskabsmæssige og statistiske rapportering overfor EU. Desuden
skal muligheden for medlemslandene til at anmode om reduktion eller annullering
af sanktioner afskaffes. Endelig ønsker Europa-Parlamentet udarbejdet en rapport
af Kommissionen om mulighederne for at etablere en Europæisk Monetær Fond,
som kan udstede euroobligationer, hjælpe EU-lande i økonomiske vanskeligheder
samt mobilisere ressourcer til finansiering af vækstfremmende investeringer.
4. Nationale finanspolitiske rammer og regler
Europa-Parlamentet understreger først og fremmest vigtigheden af uafhængige
finanspolitiske institutioner for at understøtte gennemsigtighed og troværdighed i
finanspolitikken. Dernæst foreslås en transitionsperiode til implementering af de
nye krav til statistiske og regnskabsmæssige metoder samt, at medlemsstaterne
offentligt fremlægger deres økonomiske prognoser og ex post evaluerer deres
skøn. Hvis Kommissionen 3 år i træk skønner bedre end et medlemsland foreslår
Europa-Parlamentet, at medlemslandet skal anvende Kommissionens skøn i sin
budgetplanlægning. Endelig påpeger Europa-Parlamentet, at undtagelsesklausuler
skal minimeres samt, at eurolande skal sikre efterlevelse af direktivets bestemmel-
ser i form af nationale lovbestemmelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
5. og 6. Samarbejde om makroøkonomiske ubalancer
Ift. forordningen om forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancer
lægger Europa-Parlamentets ændringsforslag generelt stor vægt på involvering af
Europa-Parlamentet i overvågningsprocessen af makroubalancer. Europa-
Parlamentet foreslår, at det er Kommissionen i samarbejde med Rådet og Europa-
Parlamentet, som skal have beslutningskompetencen vedr. scoreboardet.
Europa-Parlamentet foreslår ift. Kommissionens forslag introduktionen af yderli-
gere indikatorer i scoreboardet, herunder bl.a. indikatorer for vækst, offentlige og
private udgifter til forskning og udvikling samt ledighed. Europa-Parlamentets
forslag ligger derudover generelt på linje med Rådets oplæg til indikatorer. Euro-
pa-Parlamentet støtter, at der i overvågningen af makroubalancer tillægges et stør-
re fokus på store betalingsbalanceunderskud, indikerende faldende eller svag kon-
kurrenceevne, frem for betalingsbalanceoverskud. Der lægges desuden vægt på en
ikke-mekanisk gennemførelse af den makroøkonomiske overvågning, således at
landespecifikke omstændigheder tages i betragtning, herunder specielt for EU-
lande med et økonomisk indhentningspotentiale. Således skal der ifølge Europa-
Parlamentet ikke tages beslutninger på grundlag af scoreboardet alene.
Fsva. forordningen om sanktioner vedr. makroøkonomiske ubalancer i euroområ-
det (som kun vedrører eurolandene) foreslår Europa-Parlamentet, at eurolande
skal kunne pålægges en rentebærende deponering på 0,1 pct. af BNP første gang
det vurderes, at et land ikke har efterlevet en henstilling eller udarbejdet en til-
fredsstillende handlingsplan. Den politiske enighed i Rådet indebærer sanktioner
for eurolande ved gentagen manglende efterlevelse af en henstilling eller udarbej-
delse af tilfredsstillende handlingsplan. Ved manglende efterlevelse af en henstil-
ling foreslår Europa-Parlamentet en bøde i størrelsesorden minimum 0,1 og mak-
simum 0,3 pct. af BNP i året forud for henstillingen afhængig af sagens karakter,
herunder i hvilket omfang det pågældende land har efterlevet Rådets anmodning.
Ift. fordeling af bødemidler under proceduren for uforholdsmæssigt store ubalan-
cer og bøder for manipulation af statiske data for eurolande er Europa-
Parlamentets forslag identiske med ændringsforslagene for sanktioner under Stabi-
litets og Vækstpagten.
Hjemmelsgrundlag
Ad 1): Kommissionens forslag til ændring af Rådets forordning 1466/97 (Stabili-
tets- og Vækstpagtens forebyggende del) har hjemmel i TEUF artikel 121, stk. 6,
og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel
294, hvorefter forslaget vedtages med fælles beslutningstagen med Europa-
Parlamentet.
Ad 2): Kommissionens forslag til ændring af Rådets forordning 1467/97 (Stabili-
tets- og Vækstpagtens korrigerende del) har hjemmel i TEUF artikel 126, stk. 14,
2. afsnit, og skal behandles efter en særlig lovgivningsprocedure, hvorefter Rådet
træffer afgørelse med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet og Den
Europæiske Centralbank.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995453_0008.png
8
Ad 3): Kommissionens forslag om en forordning om effektiv håndhævelse af
budgetovervågningen i euroområdet har hjemmel i TEUF artikel 136 og TEUF
artikel 121, stk. 6, og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure,
jf. TEUF artikel 294, hvorefter forslaget vedtages med fælles beslutningstagen
med Europa-Parlamentet.
Ad 4): Kommissionens forslag til direktiv vedr. krav til EU-landenes budgetmæs-
sige rammer har hjemmel i TEUF artikel 126, stk. 14, 3. afsnit, hvorefter Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Ad 5): Kommissionens forslag om en forordning vedr. forebyggelse og korrektion
af makroøkonomiske ubalancer har hjemmel i TEUF artikel 121, stk. 6, og skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel 294, hvor-
efter forslaget vedtages med fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet,
efter høring af den Europæiske Økonomiske og Sociale Komite (EESC).
Ad 6): Kommissionens forslag om en forordning vedr. håndhævelsesmekanismer
til effektiv korrektion af makroøkonomiske ubalancer i euroområdet har hjemmel
i TEUF artikel 136 og TEUF artikel 121, stk. 6, og skal behandles efter den al-
mindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel 294, hvorefter forslaget vedtages
med fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, efter høring af den Euro-
pæiske Økonomiske og Sociale Komite (EESC).
Nærhedsprincippet
Det er regeringens vurdering, at Kommissionens forslag til et styrket økonomisk
samarbejde i EU er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Der henvises til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg forud for
ECOFIN den 18. januar, 15. februar og 15. marts 2011.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets ændringsforslag indebærer overordnet en stærkere rolle til
Kommissionen i den økonomiske overvågning af EU-landenes økonomiske poli-
tik, en udvidet dialog mellem Europa-Parlamentet, Kommissionen og nationale
regeringer og parlamenter samt større gennemsigtighed i Rådets beslutningspro-
cedurer, jf. ovenfor
2
.
Gældende dansk ret og forslagenes konsekvenser herfor
En række af forslagene i Kommissionens forslag til direktiv om budgetmæssige
rammer vedrører områder, der på nuværende tidspunkt ikke er lovreguleret. I
Danmark er de statslige udgifter fastlagt i de årlige finanslove. Danmark har imid-
lertid ikke en generel budgetlov, som opstiller detaljerede regler og rammer for
bevillingssystemet og de årlige finanslove. Der eksisterer heller ikke en central
2
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+IM-
PRESS+20110418IPR18102+0+DOC+XML+V0//EN&language=EN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
lovregulering af fastlæggelsen af de økonomiske rammer for regioner og kommu-
ner.
De øvrige forslag vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens forslag til direktiv vedr. krav til EU-landenes budgetmæssige
rammer må forventes at have statsfinansielle konsekvenser som følge af øgede
krav til statistik og øgede krav til de grundlæggende regnskabssystemer i stat og
kommuner. Konsekvenserne vil dog afhænge af forslagets endelige udformning
og gennemførelse, og kan ikke vurderes nærmere på nuværende tidspunkt. Udgif-
terne afholdes som udgangspunkt inden for ressortministeriets ramme. Hvis ud-
gifterne ikke kan afholdes inden for ressortministeriets ramme, vil sagen skulle
forelægges for regeringens Økonomiudvalg.
Kommissionens forslag til forordning vedr. forebyggelse og korrektion af makro-
økonomiske ubalancer vil kunne have statsfinansielle konsekvenser afhængig af,
hvorvidt der stilles øgede statistikkrav til EU-landene. Evt. udgifter i den forbin-
delse afholdes som udgangspunkt inden for ressortministeriets ramme. Hvis ud-
gifterne ikke kan afholdes inden for ressortministeriets ramme, vil sagen skulle
forelægges regeringens Økonomiudvalg.
De øvrige forslag vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Et styrket økonomisk samarbejde i EU ventes at have positive samfundsøkono-
miske konsekvenser, i det omfang et sådant styrket samarbejde bidrager til at un-
derstøtte holdbare offentlige finanser, fremme makroøkonomisk stabilitet, og
sikre en bæredygtig vækst i medlemslandene.
Høring
Forslagene har ikke været sendt i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Samlenotat vedr. Kommissionens meddelelse om et styrket økonomisk-politisk
samarbejde i EU af 12. maj 2010 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til ori-
entering forud for ECOFIN den 18. maj 2010. Samlenotat vedr. Kommissionens
meddelelse af 30. juni 2010 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhand-
lingsoplæg forud for ECOFIN den 13. juli 2010. Folketingets Europaudvalg blev
endvidere orienteret om status for forhandlingerne i finansminister-Taskforcen
ifm. forelæggelsen af ECOFIN den 8. juni 2010 og ECOFIN den 7. september
2010 og blev forelagt samlenotat vedr. udkastet til Taskforce-rapport til forhand-
lingsoplæg ifm. forelæggelsen af ECOFIN den 19. oktober 2010. Folketingets
Europaudvalg blev desuden forelagt samlenotat vedr. statusrapport for forhand-
lingerne til orientering ifm. forelæggelsen af ECOFIN den 7. december 2010. Fol-
ketingets Europaudvalg blev forelagt samlenotat til forhandlingsoplæg vedr. status
for arbejdet frem mod politisk enighed i Rådet fsva. pkt. 1, 2 og 4 og til oriente-
ring fsva. punkt 3, hvor Danmark ikke har stemmeret, ifm. forelæggelsen af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
ECOFIN den 18. januar 2011. Folketingets Europaudvalg blev vedr. status for
arbejdet frem mod politisk enighed i Rådet ifm. ECOFIN den 15. februar 2011
forelagt samlenotat fsva. punkt 5 til forhandlingsoplæg og til orientering
fsva.punkt 6, hvor Danmark ikke har stemmeret. Folketingets Europaudvalg blev
forelagt samlenotat til orientering forud for politisk enighed i enighed på ECO-
FIN den 15. marts 2011 om forslagene til retsakter om et styrket økonomisk sam-
arbejde.
Grundnotater vedr. Kommissionens forslag til retsakter af 29. september 2010
(KOM(2010)522,
KOM(2010)523,
KOM(2010)524,
KOM(2010)525,
KOM(2010)526 og KOM(2010)527) er tilsendt Folketingets Europaudvalg den
23. november 2010.
Holdning
Dansk holdning
Danmark kan støtte de retsakter om det styrkede økonomiske samarbejde, som
der blev opnået politisk enighed om på ECOFIN den 15. marts 2011 og endosse-
ret på DER den 24.-25. marts, og som fungerer som grundlag i trialogforhandlin-
gerne med Europa-Parlamentet. Regeringen arbejder generelt for, at et endeligt
kompromis ligger så tæt på den politiske enighed i Rådet som muligt.
Regeringen ønsker fortrinsvis at imødekomme Europa-Parlamentet på områder,
der går i retning af en reel og effektiv styrkelse af det økonomiske samarbejde
såsom en stærkere implementering af de gældende regler, herunder særligt i øko-
nomisk gode tider, og styrket fokus på gældsreduktion. Fra dansk side ønsker man
ikke at imødekomme de af Europa-Parlamentets forslag, som i mindre effektiv
grad sikrer en styrkelse af det økonomiske samarbejde, herunder forslag som på
uhensigtsmæssig vis kan skabe usikkerhed om arbejdsdelingen mellem EU-
samarbejdsprocesserne. Fra dansk side kan man ikke acceptere krav om involve-
ring af Europa-Parlamentet i national økonomisk politik.
Der henvises til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg forud for
ECOFIN den 18. januar, 15. februar og 15. marts 2011.
Andre landes holdninger
EU-landene støtter de forslag til retsakter om et styrket økonomisk samarbejde,
som ECOFIN nåede politisk enighed om den 15. marts, og som skal fungere som
grundlag for forhandlingerne med Europa-Parlamentet.
Landenes holdninger til Europa-Parlamentets ændringsforslag er endnu ikke kendt.
Der henvises til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg forud for
ECOFIN den 18. januar, 15. februar og 15. marts 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Dagsordenspunkt 13:
Resumé
Rådskonklusioner vedr. nye klima- og energitiltag
ECOFIN-rådet ventes at vedtage konklusioner om de økonomiske aspekter af tre større Kom-
missionsmeddelelser på klima- og energiområdet. Regeringen kan støtte udkastet til konklusio-
nerne.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt tre meddelelser på klima- og energiområdet. Det un-
garske formandskab lægger op til, at ECOFIN vedtager et sæt rådskonklusioner,
som i generelle vendinger forholder sig til de økonomiske aspekter af disse med-
delelser. De tre meddelelser vil efterfølgende blive behandlet mere detaljeret i de
relevante rådsformationer, Miljøministerrådet og Energiministerrådet, hvor der
skal vedtages substantielle konklusioner hhv. 10. og 17. juni.
Indhold
Det ventes, at ECOFIN-rådet noterer sig Kommissionens meddelelse om en
”Køreplan for omstilling til en lav-emissionsøkonomi i 2050” som et udgangs-
punkt for de videre drøftelser om, hvordan EU omkostningseffektivt kan bevæge
sig i retning af det vigtige mål om en omkostningseffektiv og konkurrencedygtig
omstilling til en bæredygtig lav-emissionsøkonomi med bæredygtig vækst, tekno-
logisk innovation, øget energiforsyningssikkerhed og omkostningseffektiv energi-
forsyning. Det ventes fremhævet, at i lyset af budgetsituationen i de fleste med-
lemslande samt hensynet til konkurrenceevnen, er der behov for, at omstillingen
sker omkostningseffektivt, og at der både mobiliseres offentlige og private midler,
herunder at innovative finansieringsinstrumenter kan spille en rolle. Det under-
streges, at andre landes reduktionsindsatser også vil have økonomiske konsekven-
ser for EU, og at Rådet ser frem til Kommissionens fremlæggelse af analyser på
medlemsstatsniveau af muligheder for at øge EU’s reduktionsmål i 2020 fra de
aktuelle 20 %. Rådet ventes desuden at fremhæve behovet for at arbejde videre på
omkostningseffektive milepæle frem mod 2050 og opfordrer Kommissionen til at
fremlægge yderligere analyser herom.
ECOFIN-rådet ventes tillige at notere sig Kommissionens meddelelse om ”Priori-
teringer på energiinfrastrukturområdet for 2020 og derefter – en plan for et inte-
greret europæisk energinet”. Det ventes understreget, at EU’s indre energimarked
er en nøgle til at opfylde EU’s energi- og klimamål, og det fremhæves i den for-
bindelse, at EU’s 2. og 3. energiliberaliseringspakker skal implementeres fuldt ud.
Det understreges, at investeringer i energiinfrastruktur bør være markedsdrevne.
Markedsfejl bør først og fremmest adresseres ved at forbedre energimarkedets
funktion, herunder planlægningsprocedurer og tilpasning af de regulatoriske ram-
mer samt fjernelse af ineffektive subsidier af fossile brændsler. Offentlig finansie-
ring bør kun anvendes som en sidste mulighed til at adressere markedsfejl, og
ineffektive subsidier af fossile brændsler skal fjernes.
Endelig ventes ECOFIN-rådet at notere sig Kommissionens meddelelse om en
”Energieffektiviseringsplan for 2011” og bekræfte, at målet om 20 % energieffek-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
tivisering skal opfyldes. Medlemslandene opfordres i den forbindelse til at indhø-
ste potentialet for omkostningseffektive energibesparelser. Det anerkendes, at
fælles EU-initiativer kan bidrage til at udgøre en omkostningseffektiv tilgang til
energieffektivisering, men at sådanne initiativer skal begrænses til områder, hvor
der er en klar begrundelse og EU-merværdi samt i respekt for subsidiaritets- og
proportionalitetsprincipperne. Der efterspørges yderligere undersøgelser af mulige
løsninger, der kan bidrage til at forbedre energieffektiviteten.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet udtaler sig ikke om rådskonklusioner.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Rådskonklusionerne har ingen konsekvenser for dansk lov.
Statsfinansielle konsekvenser
Konklusionerne har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser, men udmøntning
af konkrete initiativer kan indebære betydelige statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Konklusionerne har ikke i sig selv konsekvenser for samfundsøkonomien, men en
udmøntning af konkrete initiativer i de tre meddelelser må forventes at have bety-
delige samfundsøkonomiske konsekvenser, såvel som positive miljø- og klimaef-
fekter, samt bidrage til at mindske afhængigheden af fossile brændsler.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusionerne har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Udvalget har fået oversendt Klima- og Energiministeriets grundnotater, som ori-
enterer om indholdet i Kommissionens ”Køreplan for omstilling til en lav-
emissionsøkonomi i 2050” og ”Energieffektivitetsplan 2011” hhv. den 15. april og
den 4. maj.
Holdning
Regeringen kan støtte udkastet til rådskonklusioner. Fra dansk side lægger man
vægt på, at der på EU-niveau sikres en effektiv ramme, der understøtter bevægel-
sen i retning af en lav-emissionsøkonomi, en markedsbaseret udbygning af energi-
infrastrukturen samt energieffektivisering baseret på en omkostningseffektiv til-
gang. Hertil kommer, at initiativer på området, i overensstemmelse med regerin-
gens ønsker, vil kunne bidrage til større uafhængighed af fossile brændsler i EU.