Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3089 - beskæftigelse m.v.
Offentligt
1453871_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
10260/11
(OR. en)
PRESSE 135
PR CO 29
PRESSEMEDDELELSE
3089. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Beskæftigelse og socialpolitik
Bruxelles, den 19. maj 2011
Formand
Zoltán Balog
Ungarns statssekretær for social integration
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8914 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
10260/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453871_0002.png
19.V.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
På denne ekstraordinære samling i EPSCO-Rådet, som drejede sig om romaernes integration,
noterede Rådet sig Kommissionens forelæggelse af meddelelsen om en
EU-ramme for de nationale
strategier for romaernes integration frem til 2020.
Det havde en udveksling af synspunkter om den socioøkonomiske integration af romaerne og vedtog
konklusioner.
Rådet godkendte også en udtalelse fra Udvalget for Social Beskyttelse om dette spørgsmål.
10260/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453871_0003.png
19.V.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
En EU-ramme for de nationale strategier for romaernes integration frem til 2020 -
Rådets
konklusioner
......................................................................................................................................... 8
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
BESKÆFTIGELSE
Beskæftigelsesretningslinjer.................................................................................................................................. 15
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 15
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10260/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453871_0004.png
19.V.2011
DELTAGERE
Belgien:
Joëlle MILQUET
Philippe COURARD
Bulgarien:
Peter STEFANOV
Den Tjekkiske Republik:
David KAFKA
Danmark:
Jonas BERING LIISBERG
Tyskland:
Guido PERUZZO
Estland:
Gert ANTSU
Irland:
Geraldine BYRNE NASON
Grækenland:
Theodoros TSEKOS
Spanien:
Isabel MARTINEZ LOZANO
Frankrig:
Roselyne BACHELOT-NARQUIN
Italien:
Vincenzo GRASSI
Cypern:
George ZODIATES
Letland:
Solvita ZVIDRINA
Litauen:
Dalius BITAITIS
Luxembourg:
Michèle EISENBARTH
Ungarn:
Zoltán BALOG
Rita IZSÁK
Malta:
Clyde PULI
Nederlandene:
Derk OLDENBURG
Østrig:
Harald GÜNTHER
Polen:
Elzbieta RADZISZEWSKA
Portugal:
Pedro COSTA PEREIRA
Vicepremierminister samt beskæftigelses- og
ligestillingsminister med ansvar for migrations- og
asylpolitik
Statssekretær for social integration og
fattigdomsbekæmpelse under social- og
sundhedsministeren med ansvar for social integration
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister, Arbejds- og Socialministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Generalsekretær, Arbejdsministeriet og Ministeriet for
Social Sikring
Generalsekretær for social- og arbejdsmarkedspolitik
Minister for solidaritet og social samhørighed
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Kulturministeriet
Vicesocial- og arbejdsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Offentlig Forvaltning og
Retlige Anliggender
Statssekretærens kabinetschef, Ministeriet for Offentlig
Forvaltning og Retlige Anliggender
Statssekretær for ungdom og sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, premierministerens kontor
Stedfortrædende fast repræsentant
10260/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453871_0005.png
19.V.2011
Rumænien:
Valentin MOCANU
Slovenien:
Anja KOPAČ MRAK
Slovakiet:
Lucia NICHOLSONOVA
Finland:
Juha REHULA
Sverige:
Erik ULLENHAG
Det Forenede Kongerige:
Andy LEBRECHT
Kommissionen
Viviane REDING
László ANDOR
Statssekretær, Arbejds-, Familie- og Socialministeriet
Statssekretær, Arbejds-, Familie- og Socialministeriet
Statssekretær, Arbejds-, Social- og Familieministeriet
Omsorgsminister
Integrationsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Næstformand
Medlem
10260/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453871_0006.png
19.V.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
En EU-ramme for de nationale strategier for romaernes integration frem til 2020
Rådet drøftede romaernes integration, der var årsagen til denne ekstraordinære samling. Det
noterede sig meddelelsen om en EU-ramme for de nationale strategier for romaernes integration
frem til 2020 (8727/11), som Kommissionen havde udarbejdet for at imødekomme
medlemsstaternes og Europa-Parlamentets krav om handling.
Kommissionen understregede, at der på EU-plan og nationalt plan må træffes foranstaltninger for at
sikre bedre økonomisk og social integration af romaerne under behørig overholdelse af princippet
om ikke-forskelsbehandling og menneskerettighederne. Med henblik herpå skal alle eksisterende
retlige og økonomiske instrumenter anvendes. Kommissionen vil tilstræbe at sikre, at strategien
gennemføres, og at de tilgængelige midler anvendes fornuftigt. Den vil overvåge fremskridtene og
årligt underrette herom.
Rådet satte fokus på to spørgsmål: Hvordan romaernes integration kan fremmes gennem en
omfattende national tilgang, og hvordan det kan sikres, at midlerne udnyttes mere effektivt.
Det hilste rammen for strategierne for romaernes integration velkommen, navnlig de fire
prioriterede områder - uddannelse, beskæftigelse, sundhedsydelser og boligforhold - hvor gab
mellem romasamfundet og den øvrige befolkning skal lukkes. Det understregede også, at romaernes
integration er vigtig for, at målene i Europa 2020-strategien kan nås.
Ministrene understregede, at romaerne er EU-borgere, der ofte er socialt og økonomisk dårligt
stillede, udsættes for forskelsbehandling og udstødelse, lever i dyb fattigdom og ikke har de samme
muligheder, som andre EU-borgere. Derfor er der behov for integrerede foranstaltninger på de fire
prioriterede områder.
10260/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.V.2011
Ministrene understregede nødvendigheden af at udforme foranstaltningerne ud fra de specifikke
nationale forhold og fremhævede betydningen af "eksplicit, men ikke eksklusiv målretning" mod
romaer i forbindelse med politikker for social integration i almindelighed. Romaernes sociale og
økonomiske integration kræver også garanti af deres lovfæstede rettigheder, herunder dem for
romaer, der er ofre for menneskehandel, og fremme af romaernes egen myndiggørelse og
deltagelse.
Ministrene påpegede, at uddannelse er vigtig for at sikre, at romaerne får lige adgang til
arbejdsmarkedet. Der bør lægges særlig vægt på kvinders og børns rettigheder. Romaernes
integration kan også fremmes gennem aktiv inddragelse af romasammenslutninger og sociale
mæglere, også på regionalt og lokalt plan.
Integrationsstrategierne for romaer bør medtages i EU's og medlemsstaternes politikker. Flertallet af
ministrene understregede, at de tilgængelige EU-fonde, herunder Den Europæiske Socialfond og
Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, skal anvendes fleksibelt, og at reglerne bør forenkles
for at undgå bureaukrati.
Mange ministre argumenterede for, at den rolle, som den europæiske platform for romaintegration
spiller, bør styrkes for at intensivere udvekslingen af god praksis og erfaringer mellem
medlemsstaterne.
Formandskabet vil forelægge resultatet af de forskellige drøftelser for Rådet for Almindelige
Anliggender den 23. maj og Det Europæiske Råd den 24. juni.
10260/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453871_0008.png
19.V.2011
Rådet vedtog følgende konklusioner:
En EU-ramme for de nationale strategier for romaernes
1
integration
2
frem til 2020 -
Rådets
konklusioner
"RÅDET
FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
SOM MINDER OM
1.
at Den Europæiske Union bygger på værdierne respekt for den menneskelige værdighed,
frihed, demokrati, ligestilling, retsstaten og respekt for menneskerettighederne, herunder
rettigheder for personer, der tilhører mindretal, som det fremgår af artikel 2 i traktaten om
Den Europæiske Union og især af artikel 21 i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder
det forhold, at bekæmpelse af social udstødelse, forskelsbehandling og ulighed er et
udtrykkeligt tilsagn fra Den Europæiske Union som fastsat i bl.a. artikel 3 i traktaten om Den
Europæiske Union samt i artikel 9 og 10 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde
at artikel 19 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde udtrykkeligt giver Rådet
beføjelse til at træffe hensigtsmæssige foranstaltninger til at bekæmpe forskelsbehandling på
grund af køn, race eller etnisk oprindelse, religion eller tro, handicap, alder eller seksuel
orientering; Rådet udøvede disse beføjelser i forbindelse med vedtagelsen af direktiv
2000/43/EF om gennemførelse af princippet om ligebehandling af alle uanset race eller etnisk
oprindelse
formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møder (december 2007
3
og
juni 2008
4
), Rådets konklusioner om romaernes integration (december 2008
5
), Rådets
konklusioner om integration af romaer og de fælles grundlæggende principper for romaernes
integration , der er knyttet hertil (juni 2009
6
), Rådets konklusioner om fremme af romaernes
integration (juni 2010
7
), Det Europæiske Råds konklusioner om vedtagelse af Europa 2020-
2.
3.
4.
1
2
3
4
5
6
7
Udtrykket "roma" anvendes i overensstemmelse med definitionen i Kommissionens
meddelelse (8727/11, fodnote 1).
I disse rådskonklusioner vedrører både "integration" og "inklusion" foranstaltninger til
forbedring af situationen for romaer, der bor i medlemsstaternes område.
16616/1/07 REV 1.
11018/1/08 REV 1.
15976/1/08 REV 1.
ST 10394/09 + COR 1.
ST 10058/10 + COR 1.
8
10260/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453871_0009.png
19.V.2011
strategien (juni 2010)
1
og Rådets konklusioner om den femte rapport om økonomisk, social
og territorial samhørighed (februar 2011)
2
1
2
EUCO 13/1/10 REV 1.
6738/11.
9
10260/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453871_0010.png
19.V.2011
5.
Europa-Parlamentets beslutninger om romakvinders situation i EU (juni 2006), om romaernes
sociale situation og forbedring af deres adgang til arbejdsmarkedet i EU (marts 2009), om
situationen for romaerne i Europa (september 2010) og om EU's strategi for integration af
romaerne (marts 2011)
Kommissionens meddelelse om social og økonomisk integration af romaer i Europa
1
og det
ledsagende arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene med titlen "Roma in Europe:
The Implementation of European Union Instruments and Policies for Roma Inclusion –
Progress Report"
2
de europæiske romatopmøder, der fandt sted den 16. september 2008 i Bruxelles og den
8. april 2010 i Córdoba
udtalelsen fra Regionsudvalget om social og økonomisk integration af romaerne i Europa
(december 2010)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 437/2010 af 19. maj 2010 om ændring af
forordning (EF) nr. 1080/2006 om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, for så vidt
angår støtteberettigelse for boligtiltag for marginaliserede befolkningsgrupper
3
,
6.
7.
8.
9.
UNDERSTREGER FØLGENDE:
10.
På trods af bestræbelserne på nationalt, europæisk og internationalt plan for at fremme
romaernes integration oplever mange romaer stadig dyb fattigdom, dybtgående social
udstødelse, hindringer for at nyde godt af de grundlæggende rettigheder, forskelsbehandling,
der ofte betyder begrænset adgang til kvalitetsuddannelse, -job og -tjenester, lave
indkomstniveauer, andenrangs boligforhold, dårlig sundhedstilstand og lavere forventet
levetid. Denne situation påvirker ikke kun romaerne, men har også økonomiske omkostninger
for samfundet som helhed, bl.a. i form af spild af menneskelig kapital og produktivitetstab.
Romabefolkningens størrelse og dens sociale og økonomiske situation er forskellig i de
enkelte medlemsstater; derfor bør de nationale strategier for integration af romaer tilpasses de
særlige forhold og behov på stedet, bl.a. ved at vedtage eller fortsætte med at følge politikker,
som vedrører marginaliserede og dårligt stillede grupper såsom romaer i en bredere
sammenhæng.
11.
1
2
3
8439/10.
8439/10 ADD 1.
EUT L 132 af 29.5.2010, s. 1.
10
10260/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453871_0011.png
19.V.2011
12.
Romaernes egne aktive inddragelse og deltagelse er afgørende for en forbedring af deres
levevilkår og for fremme af deres integration.
Beskyttelsen af grundlæggende rettigheder, navnlig ved at bekæmpe forskelsbehandling og
adskillelse i overensstemmelse med gældende EU-lovgivning og medlemsstaternes
internationale forpligtelser, er afgørende for, at situationen for marginaliserede samfund, bl.a.
romaerne, kan forbedres.
En forbedring af romaernes situation er ikke kun en akut social prioritet, men kan også styrke
den økonomiske vækst på lang sigt; vellykkede integrationspolitikker vil bidrage til
medlemsstaternes indsats for at nå målene for Europa 2020-strategien, navnlig de
overordnede mål inden for beskæftigelse, uddannelse og social integration.
Medlemsstaterne har hovedansvaret for udformningen og gennemførelsen af politikker, der
tager sigte på at fremme social og økonomisk integration af romaer, og tiltag på EU-plan bør
tage hensyn til de forskellige nationale forhold og respektere nærhedsprincippet. Fremme af
romaernes integration er desuden en fælles opgave og i medlemsstaternes og EU's fælles
interesse, og samarbejde på EU-plan medfører en betydelig merværdi, idet det forbedrer
konkurrenceevnen, produktiviteten og den økonomiske vækst samt den sociale samhørighed.
De socioøkonomiske aspekter og territoriale aspekter bør, hvor det er relevant, tjene som det
vigtigste grundlag for udformningen af politikker for romaernes integration på nøgleområder
som uddannelse, beskæftigelse, boligforhold og sundhedsydelser i overensstemmelse med det
fælles grundlæggende princip om "eksplicit, men ikke eksklusiv målretning"
1
og i
overensstemmelse med et menneskerettighedsperspektiv. Der kan også træffes specifikke
foranstaltninger, der har til formål at forebygge eller opveje ulemper knyttet til etnisk
oprindelse.
Der skal lægges særlig vægt på romakvinders og -pigers interesser og vanskeligheder, da de
kan blive udsat for flere forskellige former for diskrimination, og der skal således anlægges et
ligestillingsperspektiv i alle politikker og foranstaltninger til fremme af romaernes
integration.
Der er et akut behov for at bremse, at fattigdom og social udstødelse går i arv fra generation
til generation; med henblik herpå skal romabørns situation forbedres fra den tidligst mulige
alder for at give dem mulighed for at udnytte deres potentiale. Uddannelse med særlig fokus
på kønsperspektivet og tæt samarbejde med familier spiller en afgørende rolle i denne
forbindelse;
13.
14.
15.
16.
17.
18.
1
Fælles grundlæggende princip 2.
11
10260/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453871_0012.png
19.V.2011
UDTRYKKER TILFREDSHED MED
19.
Kommissionens meddelelse om en EU-ramme for de nationale strategier for romaernes
integration frem til 2020
1
, hvori medlemsstaterne opfordres til at vedtage eller yderligere
udvikle en bred strategi for romaernes integration og tilskyndes til at fastsætte realistiske
nationale mål inden for uddannelse, beskæftigelse, sundhedsydelser og boligforhold samt
indføre en kontrolmekanisme og gøre eksisterende EU-midler mere tilgængelige for
projekter, der tager sigte på integration af romaerne, i overensstemmelse med størrelsen af og
den sociale og økonomiske situation for den romabefolkning, der bor i deres område, og
under hensyntagen til de forskellige nationale forhold;
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL
20.
at forbedre den sociale og økonomiske situation for romaerne ved at anvende mainstreaming
inden for uddannelse, beskæftigelse, boligforhold og sundhedsydelser i relevant omfang
under hensyntagen til de fælles grundlæggende principper for romaernes integration og ved at
sikre lige adgang til kvalitetstjenester og anvende en integreret tilgang til disse politikker og
gøre bedst mulig brug af de til rådighed værende midler og ressourcer
at fastsætte eller fortsætte med at arbejde hen imod deres mål i overensstemmelse med deres
politikker inden for uddannelse, beskæftigelse, sundhedsydelser og boligforhold med henblik
på at lukke gabet mellem marginaliserede romasamfund og den øvrige befolkning. Der bør
lægges særlig vægt på at sikre lige adgang i praksis. Målene kunne fokusere på følgende
prioriterede områder med særlig vægt på kønsdimensionen:
(a) adgang til kvalitetsuddannelse, herunder undervisning og pasning af små børn, såvel
som uddannelse på primær- og sekundærtrinnet og højere uddannelse, med særlig vægt
på fjernelse af eventuel adskillelse i skolen, forebyggelse af tidligt skolefrafald og
sikring af en vellykket overgang fra skole til beskæftigelse
(b) adgang til beskæftigelse, med særlig vægt på lige adgang til arbejdsmarkedet, og aktive
arbejdsmarkedspolitikker, arbejdsmarkedsprogrammer, voksenuddannelse og
erhvervsuddannelse og støtte til selvstændig virksomhed
(c) adgang til sundhedsvæsenet, med særlig vægt på sundhedsydelser af høj kvalitet,
herunder forebyggende sundhedsydelser og sundhedsuddannelse, og
(d) adgang til boliger, med særlig vægt på sociale boliger og behovet for at modvirke
boligsegregation, og fuld udnyttelse af den finansiering, der for nylig er stillet til
rådighed fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling
2
21.
1
2
8727/11.
EUT L 132 af 29.5.2010, s. 1.
12
10260/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.V.2011
22.
at udarbejde, ajourføre eller udvikle deres nationale strategier for romaernes integration eller
integrerede politikforanstaltninger inden for deres bredere politikker for social integration
med henblik på at forbedre romaernes situation inden udgangen af 2011 under hensyntagen til
deres særlige forhold og at overveje behovet for at fremme romaernes sociale og økonomiske
integration, når de udformer, gennemfører og overvåger deres nationale reformprogrammer
inden for rammerne af Europa 2020-strategien
på passende måde at overvåge og evaluere virkningen af strategierne for romaernes
integration eller de integrerede foranstaltninger, jf. punkt 22
i relevant omfang at sikre, at EU-midler, der er til rådighed, bruges i overensstemmelse med
nationale, regionale og lokale integrationspolitikker for romaer
at identificere og gennemføre de nødvendige foranstaltninger til at forbedre adgangen til og
sikre den effektive udnyttelse af EU-midler til social og økonomisk integration af romaerne,
herunder f.eks. ændring af de operationelle programmer, større brug af teknisk bistand og
forbedring af finansieringens forudsigelighed ved at forlænge projekternes varighed og
maksimere udnyttelsesgraden
at bekæmpe adskillelse i alle politikker og undgå ny adskillelse for således at løse dette
problem på lang sigt
at udpege et nationalt kontaktpunkt eller anvende et allerede eksisterende organ for at sikre
effektiv overvågning af strategierne for romaernes integration eller de integrerede
foranstaltninger, jf. punkt 22, og fremme udvekslingen af god praksis og drøftelser om
evidensbaserede fremgangsmåder inden for integrationspolitikkerne for romaer
at fremme aktiv inddragelse af romacivilsamfundet og alle andre interessenter, herunder
regionalt og lokalt, i politikkerne til fremme af romaernes integration;
23.
24.
25.
26.
27.
28.
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
29.
at fortsætte arbejdet i romataskforcen for at medtage romaernes integration i EU-politikkerne
og vurdere EU-midlernes rolle i indsatsen for at fremme romaernes integration i EU, tillige i
forbindelse med udvidelsespolitikken, og derved også fremme udvekslingen af bedste praksis
og bidrage til drøftelserne om fremtiden for EU's finansielle instrumenter og en mere effektiv
brug heraf
nøje at overvåge gennemførelsen af Rådets direktiv 2000/43/EF, som er et virkningsfuldt
instrument til bekæmpelse af forskelsbehandling på grund af etnisk oprindelse
30.
10260/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453871_0014.png
19.V.2011
31.
på passende måde at vurdere resultaterne af medlemsstaternes integrationspolitikker for
romaer i overensstemmelse med deres respektive tilgange og inden for de eksisterende
koordinationsmekanismer såsom den åbne koordinationsmetode;
OPFORDRER KOMMISSIONEN OG MEDLEMSSTATERNE TIL i tæt samarbejde og i
overensstemmelse med deres respektive beføjelser
32.
at overveje at integrere bekæmpelsen af adskillelse og ekstrem fattigdom samt fremme af lige
muligheder for marginaliserede samfund, herunder romaerne, på alle relevante
politikområder, bl.a. i forbindelse med EU-midler, og på grundlag af klare kriterier, som kan
verificeres
at sikre, at de forskellige EU-midler, der er til rådighed, arbejder sammen på en mere
integreret og fleksibel måde i fremtiden og giver en passende ramme for integrerede og
langfristede foranstaltninger til fremme af romaernes integration
at forbedre gennemførelsen og styrke effektiviteten af EU-midler, der anvendes til fordel for
marginaliserede og dårligt stillede grupper, herunder romaerne, navnlig gennem vurdering af
resultaterne
i givet fald at identificere de vigtigste socioøkonomiske faktorer, der karakteriserer den
territoriale koncentration af marginaliserede og dårligt stillede grupper, herunder romaerne,
for at kortlægge disse territorier og anvende relevante politikker med henblik på at forbedre
situationen
at fremme samarbejdet mellem relevante interessenter for at lette udvekslingen af bedste
praksis og gensidig læring for så vidt angår evidensbaserede politikker og vellykkede
metoder, herunder ved at udvide og forbedre eksisterende netværk og initiativer såsom EU's
romanetværk og Kommissionens højniveauarrangementer
at styrke den rolle, som den europæiske platform for romaintegration spiller, og derved
intensivere udvekslingen af god praksis og drøftelserne om de nationale politikker mellem
medlemsstaterne og samarbejdet med civilsamfundet, at styrke Kommissionens rolle i
forberedelsen og driften af platformen samt i arbejdet med at sikre dens kontinuitet og at
sikre, at dens resultater anvendes i politikudformningen på både EU-plan og nationalt plan
at trække på erfaringerne fra internationale organisationer såsom Europarådet1 og
Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa såvel som internationale initiativer
såsom tiåret for romaintegration 2005-2015
33.
34.
35.
36.
37.
38.
1
Se navnlig Strasbourgerklæringen om romaerne:
https://wcd.coe.int/wcd/ViewDoc.jsp?id=1691607&Site=CM.
14
10260/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453871_0015.png
19.V.2011
39.
at fremme romaernes sociale og økonomiske integration ved at garantere deres lovfæstede
rettigheder, især dem for romaer, der er ofre for menneskehandel, ved at styrke bekæmpelsen
af menneskehandel gennem fuld anvendelse af de instrumenter, der står til rådighed på EU-
plan, bl.a. det nyligt vedtagne direktiv 2011/36/EU
1
at fremme positive ændringer i holdningerne til romaer ved at øge offentlighedens
opmærksomhed på romaernes kultur og identitet og bekæmpe stereotyper, fremmedhad og
racisme
at fremme myndiggørelse, aktiv inddragelse og nødvendig deltagelse af romaerne selv på alle
niveauer af politikudviklingen, beslutningstagningen og gennemførelsen af foranstaltninger,
herunder ved at øge bevidstheden om deres rettigheder og pligter, samt øge roma-ngo'ers
kapacitet og tilskynde til en bedre inddragelse af civilsamfundet og alle andre interessenter.
40.
41.
Rådet godkendte udtalelsen fra Udvalget for Social Beskyttelse (9618/11), som generelt støtter
Kommissionens meddelelse.
1
EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1.
15
10260/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453871_0016.png
19.V.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
BESKÆFTIGELSE
Beskæftigelsesretningslinjer
Rådet vedtog en afgørelse, hvor det godkendte medlemsstaternes beskæftigelsesretningslinjer for
2011 (8340/11). Da beskæftigelsesretningslinjerne for 2010 først blev vedtaget i oktober 2010
(15184/10), i princippet for en periode på fire år, vil retningslinjerne for 2011 forblive uændrede.
Retningslinjerne for beskæftigelsespolitikkerne udgør den ene del af de integrerede retningslinjer,
mens den anden del udgøres af de overordnede retningslinjer for medlemsstaternes økonomiske
politikker. De integrerede retningslinjer indeholder fem overordnede EU-mål, hvoraf tre hører
under retningslinjerne for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker og vedrører
arbejdsmarkedsdeltagelse, bekæmpelse af social udstødelse og fattigdom og effektive
kvalitetsuddannelsessystemer. Medlemsstaterne skal tage hensyn til disse retningslinjer i deres
beskæftigelsespolitikker.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede J.F.M. (Hans) JANSSEN (Nederlandene)
(9637/11)
og Henning JENSEN
(Danmark)
(9840/11)
som medlemmer af Regionsudvalget for den resterende del af
mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2015.
10260/11
16
DA