Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3090 - uddannelse m.v. Bilag 1
Offentligt
992193_0001.png
Internationalt sekretariat
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Samlenotat: Ministerrådsmøde (uddannelse og ungdom) den 19. -
20. maj 2011
Ungdom
Pkt. 1: Fremme af nye og effektive former for unges aktive deltagelse i
det demokratiske liv i Europa.
-
KOM-dokument foreligger ikke
-
resolution
(s. 2)
Pkt. 2: Den strukturerede dialog med unge om unges beskæftigelse.
-
KOM-dokument foreligger ikke
-
resolution
(s. 4)
Pkt. 3: Unges frivillige arbejde og deres bidrag til udvikling af lokalsam-
fundene
-
politisk debat
(s. 7)
Uddannelse
Pkt. 4: Politikker, som skal mindske antallet af elever, der forlader skolen
for tidligt
-
KOM(2011) 18
-
henstilling
(s. 9)
Pkt. 5: Fremme af læringsmobilitet for unge mennesker
-
KOM(2010) 477
-
henstilling
28. april 2011
Sags nr.:
037.49J.011
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
992193_0002.png
2
(s. 11)
Pkt. 6: Førskoleundervisning og børnepasningsordninger
-
KOM (2011) 66
-
rådskonklusioner
(s. 14)
Pkt. 7: Forebyggende politikker, der kan bekæmpe antallet af elever fra
socioøkonomisk dårligt stillede kår, herunder romaer, som forlader sko-
len for tidligt
-
KOM (2011) 173
-
politisk debat
(s. 16)
Ungdom
Pkt. 1: Fremme af nye og effektive former for unges aktive delta-
gelse i det demokratiske liv i Europa.
-
KOM-dokument foreligger ikke
-
resolution
Resumé:
Det ungarske formandskab ønsker med resolutionen at sætte fokus på unges aktive
medborgerskab. Resolutionen opfordrer medlemslandene til i dialog med de unge selv
at udnytte mulighederne i Europa 2020- strategien og initiativet Unge på Vej til at
lette adgangen for unge til at deltage aktivt i samfundslivet.
1. Baggrund
På ministerrådsmødet den 27. november 2009 vedtog EU's’ ung-
domsministre en resolution om nye rammer for det europæiske sam-
arbejde på ungdomsområdet i perioden 2010 til 2018. Heri er fastsat
otte tværgående indsatsområder, og samarbejdet koordineres så i 18-
måneders perioder inden for et af disse områder, dvs. tre formand-
skaber ad gangen i det såkaldte trio-samarbejde. Den nuværende trio
Spanien, Belgien og Ungarn har valgt det fælles tema ”unges beskæf-
tigelse.”
Inden for denne hovedoverskift har Ungarn dernæst ønsket at sætte
fokus på unges aktive medborgerskab – ”participation.” Udgangs-
punktet for dette har ikke mindst været tilføjelsen til Artikel 165, af-
snit 2, i Lissabon-traktaten om at ”fremme de unges deltagelse i det
demokratiske liv i Europa.”
2. Formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Formålet med resolutionen er at opfordre medlemslandene til at fin-
de nye og effektive metoder til at få de unge mere engageret i alle de-
le af det demokratiske liv i Europa. Dette sker ikke mindst på bag-
grund af en konstatering af, at andelen af unge, der deltager i valg til
de forskellige demokratiske forsamlinger, i nogle lande ligger relativt
lavt set i forhold til gennemsnittet.
Den nuværende stramme situation på arbejdsmarkedet gør det derfor
ekstra nødvendigt at tænke i nye og kreative deltagerformer for unge,
først og fremmest ved brug af de nye sociale medier. Det vil kunne
medvirke til at få de unges synspunkter bedre frem i den offentlige
debat og forhåbentlig også til at få dem til at engagere sig mere i de
demokratiske beslutningsprocesser.
På denne baggrund opfordrer formandskabet derfor medlemslande-
ne til sammen med Kommissionen inden for deres respektive kom-
petenceområder at
Udnytte de muligheder, som Europa-2020 strategien inde-
holder via initiativet Unge på Vej til at øge unges engagement
i samfundslivet og de demokratiske processer i særdeleshed
Styrke undervisningen i digitale medier inden for både det
formelle og det uformelle uddannelsessystem
Udvide informationen til børn og unge om deres demokrati-
ske rettigheder inden for både EU, FN og Europarådet
Tilstræbe lige adgang for unge til information om deres de-
mokratiske rettigheder, specielt for unge med særlige behov
Fremme undervisningen i demokrati, aktivt medborgerskab
og menneskerettigheder
Lette adgangen for unge til at deltage i det demokratiske liv i
medlemslandene
Støtte det politiske system i dets bestræbelser på at informere
unge om samfundsforhold
Medvirke til at sørge for, at unges egne ideer og tanker bliver
hørt i samfundsdebatten
Støtte ungdomsorganisationerne i deres arbejde med idéer til
at få unge til at deltage aktivt på både lokalt, nationalt og eu-
ropæisk niveau
Overvejen nye metoder til at øge stemmeberettigede unges
udøvelse af deres stemmeret på alle niveauer
Medvirke til at øge mobiliteten blandt unge bl.a. med det
formål at motivere dem til at tage aktivt del i uddannelsessy-
stemet, søge beskæftigelse på arbejdsmarkedet og deltage i
det lokale samfundsliv.
Endvidere opfordres Kommissionen til at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Videreudvikle statistiske indikatorer for unges deltagelse i det
demokratiske liv
Restrukturere den europæiske ungdomsportal ud fra bruger-
nes behov for at kunne give dem let adgang til relevant in-
formation
Sikre, at unges synspunkter bliver inkluderet i planlægningen
af den næste generation af ungdomsprogrammet
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Spørgsmålet er ikke relevant. Medlemsstaternes kompetence på
ungdomsområdet, jf. artikel 165, respekteres fuldt ud i rådsreso-
lutionen.
6. Konsekvenser
Forslaget medfører i sig selv ingen konsekvenser.
7. Høring
Rådskonklusionerne har været drøftet på et møde i EU-
specialudvalget for uddannelse og ungdom m.v. den 27. april
2011. Der fremkom ingen bemærkninger.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater forventes at støtte en vedtagelse af re-
solutionen.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter formandskabets udkast til resolution.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Resolutionen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg.
Pkt. 2: Den strukturerede dialog med unge om unges beskæftigel-
se.
-
KOM-dokument foreligger ikke
-
resolution
Resumé:
Formandskabet ønsker at gøre status over de første 18-måneders forløb med den
strukturerede dialog med de unge om unges beskæftigelsessituation og at fremsætte
anbefalinger til den kommende trio om mulige forbedringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
1. Baggrund
Fra den 1. januar 2010 koordineres det europæiske samarbejde inden
for ungdomsområdet i 18-måneders perioder, hvor de tre deltagende
lande vælger et fælles tema for deres trio og inden for dette fastsætter
egne nationale prioriteter.
Det ungarske formandskab ønsker med udkastet til rådsresolution
dels at gøre status for de første 18-måneders dialog, dvs. perioden fra
1. januar 2010 til 30. juni 2011, om det fælles tema ”unges beskæfti-
gelse,” som de har delt med Spanien og Belgien. Endvidere fremsæt-
tes anbefalinger til arbejdet i den næste periode, hvori Danmark ind-
går, og hvor det overordnede tema er ”unges aktive medborgerskab.”
(”Participation”). Danmarks nationale prioritet er her ”fremme af
unges kreativitet, innovationsevne og talent som led i deres aktive
medborgerskab og overgang til beskæftigelse på arbejdsmarkedet.”
I resolution af 27. november 2009 om nye rammer for det europæi-
ske samarbejde på ungdomsområdet i perioden 2010 til 2018 siges
bl.a. følgende om gennemførelsen af samarbejdet:
”Høringer og struktureret dialog med unge og ungdomsorganisationerne:
Den
strukturerede dialog med unge og ungdomsorganisationerne, der tje-
ner som forum for fortløbende fælles overvejelse af prioriteterne,
gennemførelsen og opfølgningen af det europæiske samarbejde på
ungdomsområdet, bør videreføres og udvikles.
De emner, der tages op under dialogen, bør tilpasses de generelle mål
for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet og prioriteterne
for hver arbejdscyklus.
Der bør fastsættes klare målsætninger og realistiske procedurer for
hver cyklus i dialogen for at sikre kontinuitet og opfølgning. Dialo-
gen bør være så omfattende som muligt og bør udarbejdes på lokalt,
regionalt og nationalt plan samt på EU-plan, og den bør inddrage
ungdomsforskere og dem, der er aktive inden for ungdomsarbejde.
En struktureret dialog med unge og ungdomsorganisationerne på
andre politikområder bør også understøttes.”
2. Formål og indhold
Med udgangspunkt i resolutionen fra 2009 er der fastlagt en særlig
procedure for den strukturerede dialog med unge og ungdomsorga-
nisationerne. Arbejdet koordineres på europæisk plan af en styre-
gruppe (ESC) og på nationalt plan af arbejdsgrupper i medlemslan-
dene. Den europæiske styregruppe ledes p.t. af præsidenten for Eu-
ropean Youth Forum i samarbejde med en repræsentant fra Europa-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Kommissionen. Styregruppen har desuden tre medlemmer fra hvert
af den igangværende trios tre lande. Den nationale arbejdsgruppe i
Danmark ledes af Dansk Ungdoms Fællesråd og har p.t. otte med-
lemmer.
Inden for hvert formandskab gennemføres en høringsrunde blandt
ungdomsorganisationerne i alle medlemslande med henblik på at få
klarlagt de unges syn på de udfordringer, som de er stillet over for –
p.t. under overskriften ”unges beskæftigelse” – og at få konstruktive
forslag til løsninger. Disse drøftes så på de halvårlige ungdomskonfe-
rencer, der afholdes under hvert formandskab.
Resolutionen konstaterer, at dialogen i sin første fase har været et
nyttigt værktøj i processen med at kortlægge unges situation i Euro-
pa, men at der stadig er udfordringer, som bør tages op i fremtiden.
Formandskabet anbefaler derfor, at opmærksomheden i den næste
18-måneders periode specielt rettes mod følgende emner:
Fremme politisk opfølgning på de foreløbige resultater
Sørge for tilbagemelding til de unge om opfølgningen
Tilstræbe, at alle relevante aktører deltager i processens for-
skellige faser
Overveje økonomisk støtte til processen i den næste genera-
tion af EU-programmmer
Sørge for en realistisk tidsramme for gennemførelsen
Anvende metoder, der er relevante, effektive og stimulerende
for kvaliteten af dialogen
Sørge for udveksling af eksempler på god praksis mellem de
nationale arbejdsgrupper indbyrdes
Forenkle procedurerne med fuld respekt af nærhedsprincip-
pet
Bruge de nye sociale medier, hvor det er relevant
Sørge for klare og let forståelige spørgsmål i høringsrunder-
ne.
Specielt om resultaterne af første dialog-runde om unges beskæftigel-
sessituation anbefaler formandskabet medlemsstaterne at
Fremme unges adgang til let tilgængelig information om ar-
bejdsmarkedsforhold
Tilstræbe øget anerkendelse af unges frivillige arbejde og
uformelle læring
Øge mulighederne for unges adgang til arbejdsmarkedet gen-
nem særligt målrettede foranstaltninger, hvor det er relevant
Øge fleksibiliteten og sikkerheden for unge, som ønsker at
kombinere beskæftigelse med videreuddannelse, frivilligt ar-
bejde og privatliv
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Fremme lige adgang for unge til de forskellige former for
mobilitet via en forenkling af de administrative procedurer
med henvisning til Europa 2020-strategien og specielt flag-
skibsinitiativet Unge på Vej.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Spørgsmålet er ikke relevant. Medlemsstaternes kompetence på
ungdomsområdet, jf. artikel 165, respekteres fuldt ud i rådsreso-
lutionen.
6. Konsekvenser
Forslaget medfører i sig selv ingen konsekvenser.
7. Høring
Udkastet til rådsresolution har været drøftet på et møde i EU-
specialudvalget for uddannelse og ungdom m.v. den 27. april
2011. Der fremkom ingen bemærkninger.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater forventes at støtte en vedtagelse af re-
solutionen.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter formandskabets udkast til resolution.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Resolutionen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg.
Pkt. 3. Unges frivillige arbejde og deres bidrag til udvikling af lo-
kalsamfundene
-
KOM-dokument foreligger ikke
-
politisk debat
Resumé:
Formandskabet ønsker at sætte fokus på unges frivillige arbejde og anerkendelsen
heraf i medlemslandene, særligt på baggrund af beslutningen om at gøre 2011 til Det
Europæiske År for Frivillige Aktiviteter.
1. Baggrund
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Formandskabet ønsker at sætte fokus på beslutningen om at gøre
2011 til om EU’s År for frivillige Aktiviteter og den værdi, som
det frivillige arbejde har både for de mange unge, som deltager i
aktiviteterne, og for samfundet som helhed.
2. Formål og indhold
Det frivillige arbejde, som mange unge udfører, spiller en vigtig
rolle i udviklingen af samfundets forskellige sektorer: Organisati-
oner i civilsamfundet, ungdomsklubber, sygehuse, skoler, sports-
klubber osv. De kompetencer, som de unge opnår derigennem,
bør derfor sikres en bredere anerkendelse som et led i at styrke
unges aktive medborgerskab generelt.
Det Europæiske År for Frivillige Aktiviteter medvirker til dette
bl.a. ved at give unge fra de forskellige medlemslande mulighed
for at mødes og lære af hinandens eksempler på god praksis.
De foreslåede aktiviteter på europæisk plan fokuserer først og
fremmest på kommunikations- og oplysningsaktiviteter såsom
konferencer, seminarer, erfaringsudveksling og publikationer.
Der er afsat et budget på i alt 8 MEUR til Året og yderligere 2
MEUR til forberedelserne. Dette suppleres af eventuel national
medfinansiering i medlemslandene. I Danmark administreres
Året af Socialministeriet, som yder støtte til en række nationale
projekter.
På denne baggrund indbyder formandskabet ministrene til at dis-
kutere følgende spørgsmål.
1. Hvordan bidrager unges frivillige arbejde til udviklingen af
deres lokalsamfund?
2. Hvad kan der gøres for at øge unges deltagelse i sådant ar-
bejde?
3. Hvad kan der gøres for at fremme dialogen mellem de unge
og de ældre generationer i forbindelse med frivilligt arbejde?
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Diskussionsoplægget medfører ingen konsekvenser for gældende
dansk ret.
6. Konsekvenser
Diskussionsoplægget medfører i sig selv ingen konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
992193_0009.png
9
7. Høring
Diskussionsoplægget har ikke været sendt i høring.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater forventes at bidrage til udvekslingen af
synspunkter.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen byder diskussionsoplægget velkomment og vil bidra-
ge til diskussionen.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Diskussionsoplægget har ikke tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg.
Uddannelse
Pkt. 4: Politikker, som skal mindske antallet af elever, der forlader
skolen for tidligt
-
KOM(2011) 18
-
henstilling
Resumé:
Henstillingen skal understøtte målsætningen i Europa 2020-strategien
om at mindske andelen af elever, der forlader skolen for tidligt til mindre end 10
procent senest i 2020. Udkastet opfordrer medlemsstaterne til at identificere hvilke
faktorer, der kan føre til frafald og på den baggrund iværksætte politikker, der kan
mindske andelen af elever, som forlader skolen for tidligt.
1. Baggrund
At forlade skolen for tidligt indebærer tab af socialt og økono-
misk potentiale for den enkelte, ligesom det udgør en social og
økonomisk udfordring for samfundet. En reducering af antallet
af unge som forlader skolen for tidligt er således afgørende for at
sikre en bedre udnyttelse af det menneskelige og økonomiske po-
tentiale i EU og bidrage til fremtidig vækst og beskæftigelse. En
reducering af antallet af unge som forlader skolen for tidligt vil
også bidrage til at indfri Europa 2020-målsætningen om, at
mindst 40 procent af de 30 – 34 årige skal gennemføre en videre-
gående uddannelse. Henstillingen er en opfølgning på Kommis-
sionens meddelelse ”Løsning af problemet med elever, der forla-
der skolen for tidligt: Et vigtigt bidrag til dagsordenen for Euro-
pa 2020” (KOM (2011) 18).
2. Formål og indhold
Udkastet skal understøtte målsætningen i Europa 2020-strategien
om at mindske andelen af elever, der forlader skolen for tidligt til
mindre end 10 procent senest i 2020.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Udkastet er vedlagt et anneks, der indeholder en ramme for poli-
tikker til reducering af antallet af elever der forlader skolen for
tidligt. Annekset behandler forebyggelsespolitikker, politikker
med indgribende foranstaltninger og kompensationspolitikker,
der skal hjælpe dem, som har forladt skolen for tidligt.
Udkastet til henstilling anbefaler, at medlemsstaterne identificerer
de primære faktorer, der fører til at unge forlader skolen for tid-
ligt. Disse faktorer bør danne grundlagt for målrettede, effektive
og evidensbaserede politikker sigtet mod at reducere antallet af
unge, som forlader skolen for tidligt. Inden udgangen af 2012
bør medlemsstaterne have en strategi mod bekæmpelse af for
kort skolegang, der skal implementeres i overensstemmelse med
de nationale Europa 2020-målsætninger. Strategierne bør omfatte
tiltag rettet mod grupper, som er i særlig risiko for at forlade sko-
len for tidligt. Strategierne til bekæmpelse af for kort skolegang
skal inddrage undervisere, skoleledere og andre relevante interes-
senter.
Henstillingen inviterer Kommissionen til at bidrage til medlems-
staternes indsats ved at kontrollere udviklingen i medlemsstater-
ne for derved at fastslå udviklingstendenser. Endvidere opfordres
Kommissionen til at støtte udviklingen af nationale strategier og
udvekslingen af erfaringer, god praksis og effektiv peer-learning
mellem medlemsstaterne.
Kommissionen opfordres desuden til at støtte udviklingen af ef-
fektive politikker, der skal hindre, at unge forlader skolen for tid-
ligt ved at lancere komparative undersøgelser og forskning. Sam-
tidig opfordres Kommissionen til at sikre, at EU’s program for
livslang læring, de europæiske strukturfonde samt rammepro-
grammet for forskning og innovation støtter og bidrager til gen-
nemførelsen af nationale politikker. Endelig bør Kommissionen
regelmæssigt aflægge rapport om fremskridt i retningen af Euro-
pa 2020-målsætningen vedrørende elever, der forlader skolen for
tidligt gennem den årlige vækstoversigt og gennem den strategi-
ske ramme for europæiske samarbejde på uddannelsesområdet
(ET2020).
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
992193_0011.png
11
5. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Medlemssta-
ternes kompetence på uddannelsesområdet jf. artikel 165 og 166 i
TFEU respekteres fuldt ud i henstillingen.
6. Konsekvenser
Forslaget medfører i sig selv ingen konsekvenser.
7. Høring
Henstillingen har været sendt i skriftlig høring i EU-
specialudvalget for uddannelse og er drøftet ved et møde i speci-
aludvalget den 27. april 2011. Følgende bemærkninger blev mod-
taget:
Danmarks Lærerforening (DLF) bemærkede, at det bør fremgå,
at økonomiske spørgsmål vedrørende støtte til studerende der er
i risiko for at forlade skolen for tidligt hører under medlemssta-
ternes kompetence.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at støtte vedtagelse af henstillin-
gen.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter formandskabets forslag til henstilling
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
Pkt. 5: Fremme af læringsmobilitet for unge mennesker
-
KOM(2010) 477
-
henstilling
Resumé:
Henstillingen har til formål at fremme læringsmobiliteten blandt unge i
EU. Det kan ske ved at sikre unge bedre muligheder for at deltage i læringsmobilitet
og ved at give dem de nødvendige forudsætninger for at deltage i læringsmobilitet. Sam-
tidig er det vigtigt, at læringsmobiliteten har en høj kvalitet, og at der er en generel
anerkendelse af værdien ved læringsmobilitet.
1. Baggrund
Udkastet er en opfølgning på Europa-Kommissionens meddelel-
se ”Unge på vej” (KOM (2010) 477), der har til formål at frem-
me læringsmobiliteten blandt unge i EU. Henstillingen omfatter
læringsmobilitet på alle uddannelsesniveauer fra grundskole til
ungdomsuddannelser og videregående uddannelser, og den dæk-
ker både formel og uformel læring. Henstillingen skal ses i lyset
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
af de eksisterende instrumenter til fremme af læringsmobilitet,
som eksisterer indenfor både EU og Bologna-processen.
2. Formål og indhold
Udkastet skal bidrage til at øge antallet af unge, som deltager i læ-
ringsmobilitet. Medlemsstaterne opfordres til at sikre let tilgæn-
gelig information og vejledning af en høj kvalitet om mulighe-
derne for læringsmobilitet. Unge skal motiveres til at deltage i læ-
ringsmobilitet bl.a. ved at medlemsstaterne fremmer en lærings-
kultur, hvor alle relevante interessenter inddrages, og hvor man
fremmer anerkendelsen af værdien ved læringsmobilitet.
En forudsætning for at øge læringsmobiliteten er, at unge besid-
der de nødvendige sproglige og interkulturelle kompetencer,
hvorfor disse bør fremmes i uddannelserne.
Medlemsstaterne opfordres til at reducere administrative byrder,
der kan hindre muligheden for læringsmobilitet.
I udkastet opfordres medlemsstaterne til at fremme muligheden
for at unge kan tage studielån og stipendier med til et andet land i
forbindelse med læringsmobilitet.
Medlemsstaterne opfordres også til at understøtte kvaliteten af
læringsmobilitet ved blandt andet at vejlede unge om, hvorledes
de kan få gavn af læringsmobilitet, og hvorledes de efterfølgende
kan anvende erfaringer opnået i forbindelse med læringsmobili-
tet. Samtidig opfordres medlemsstaterne til at understøtte aner-
kendelsen af læringsudbytte opnået gennem læringsmobilitet
blandt andet ved at fremme implementeringen af EU-
instrumenter, som kan facilitere overførslen og valideringen af
læringsudbytte.
Udkastet opfordrer medlemsstaterne til at fremme læringsmobili-
tet ved at understøtte partnerskaber mellem offentlige og private
aktører på både regionalt og lokalt niveau. Man bør også stimule-
re samarbejde og kommunikation mellem uddannelsessektoren
og erhvervslivet for eksempel gennem tilvejebringelsen af prak-
tikpladser. Det kan også omfatte særlige tilskud til erhvervslivet,
der kan motivere dem til at indgå sådanne samarbejder.
Endelig opfordres medlemsstaterne til – på frivilligt basis – at
støtte udarbejdelsen af en metodisk ramme, der kan overvåge
fremskridt i forhold til at fremme mobilitet og fremskridt i for-
hold til at fjerne hindringer for mobilitet. Grundlaget for en så-
dan metodisk ramme vil være et arbejde udført af Eurydice net-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
992193_0013.png
13
værket med assistance fra eksperter fra medlemsstater. Samtidig
skal arbejdet tage udgangspunkt i eksisterende datakilder og in-
formation.
Af henstillingen fremgår det, at Kommissionen i samarbejde med
medlemsstaterne vil sikre et fuldt og effektivt udbytte af EU-
programmerne – særligt indenfor livslang læring – med henblik
på at fremme unges muligheder for læringsmobilitet. Dette om-
fatter også overvejelser om anvendelse af den europæiske struk-
tur- og samhørighedsfond samt den europæiske investerings-
bank.
Kommissionen vil ligeledes overveje, hvorledes henstillingen kan
få betydning for den næste generation af EU-programmer på ud-
dannelses- og ungdomsområdet samt på EU’s fremtidige fleråri-
ge finansielle ramme.
I samarbejde med eksperter fra medlemsstaterne vil Kommissio-
nen undersøge muligheden for at udarbejde en metodisk ramme,
der kan overvåge fremskridt i forhold til at fremme mobilitet og
fremskridt i forhold til at fjerne hindringer for mobilitet.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Medlemssta-
ternes kompetence på uddannelsesområdet jf. artikel 165 og 166 i
TFEU respekteres fuldt ud i henstillingen.
6. Konsekvenser
Forslaget medfører i sig selv ingen konsekvenser.
7. Høring
Henstillingen har været sendt i skriftlig høring i EU-
specialudvalget for uddannelse og er efterfølgende drøftet ved et
møde i specialudvalget den 27. april 2011. Følgende bemærknin-
ger blev modtaget:
Landsorganisationen i Danmark (LO) bemærkede, at udkastet
hovedsageligt har fokus på individuel mobilitet. LO efterlyser i
den forbindelse fokus på de strukturelle rammer for mobilitet
herunder særligt i forhold til erhvervsuddannelserne.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at støtte vedtagelse af henstil-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
ling.en
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter formandskabets forslag til henstilling
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
Pkt. 6: Førskoleundervisning og børnepasningsordninger
-
KOM (2011) 66
-
rådskonklusioner
Resumé:
Rådskonklusionerne skal bidrage til indfrielsen af målet for førskoleun-
dervisning og børnepasningsordninger, som det fremgår af strategirammen for det euro-
pæiske samarbejde på uddannelsesområdet (ET 2020). Strategirammen sætter som
må for 2020, at mindst 95 procent af børn mellem 4 år og skolestartsalderen skal
deltage i førskoleundervisning og børnepasningsordninger. På den baggrund indeholder
udkastet en række opfordringer til medlemsstaterne om at udveksle gode erfaring og
sikre effektive investeringer på området.
1. Baggrund
Strategirammen for det europæiske samarbejde på uddannelses-
området sætter som mål, at i 2020 skal mindst 95 procent af børn
mellem 4 år og skolestartsalderen deltage i førskoleundervisning
og børnepasningsordninger. På den baggrund angiver udkastet
hvilken gavnlig effekt førskoleundervisning og børnepasnings-
ordninger kan have på børn og unges videre uddannelsesforløb.
Det bidrager således også til indfrielsen af Europa 2020-
målsætningen om, at reducere antallet af unge der forlader skolen
for tidligt til 10 procent og indfrielsen af målsætningen om, at 20
millioner mennesker i EU skal løftes ud af fattigdom. Rådskon-
klusionerne er en opfølgning på Kommissionens meddelelse
”Førskoleundervisning og børnepasningsordninger: at give alle
vores børn den bedstestart i verden af i morgen” (KOM (2011)
66).
2. Formål og indhold
Udkastet har som formål at understøtte indfrielsen af målet om
deltagelse i førskoleundervisning og børnepasningsordninger. I
udkastet angives en række faktorer, der kan bidrage til at skabe et
bredt udbud af førskoleundervisning og børnepasningsordninger
af høj kvalitet. Udkastet fremhæver desuden den betydning del-
tagelse i førskoleundervisning og børnepasningsordninger kan
have for børn og unge senere i livet. Særligt børn fra socialt ud-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
satte grupper kan få et styrket fundament for deres videre ud-
dannelse, hvis de deltager i førskoleundervisning.
Udkastet fremhæver nødvendigheden af, at udbuddet af førsko-
leundervisning og børnepasningsordninger er af høj kvalitet. En
vigtig faktor er at sikre professionelt personale på området. Her
bør det tilstræbes at øge andelen af mandligt personale. Ligeledes
skal der være reel adgang til førskoleundervisning og børnepas-
ningsordninger for alle grupper af børn.
Medlemsstaterne opfordres til at evaluere eksisterende førskole-
og børnepasningstilbud på både lokalt, regionalt og nationalt ni-
veau med henblik på at vurdere tilbuddenes tilgængelighed og
kvalitet. Samtidig opfordres medlemsstaterne til at foretage effek-
tive investeringer i førskoleundervisning og børnepasningsord-
ninger, da dette på langt sigt kan bidrage til at skabe vækst.
Med støtte fra Kommissionen opfordres medlemsstaterne til at
samarbejde gennem den åbne koordinationsmetode indenfor re-
levante sektorer såsom uddannelse, kultur, beskæftigelse, sund-
hed, jura og det sociale område. Samarbejdet bør involvere alle
relevante interessenter med det formål at producere værktøjer på
europæisk niveau, der kan støtte politikudviklingen på førskole
og børnepasningsområdet på både lokalt, regionalt og nationalt
niveau. Endvidere opfordres medlemsstaterne i samarbejde med
Kommissionen til at gøre brug af EU-instrumenterne på området
for livslang læring og forskning, ligesom der også bør gøres brug
af de europæiske strukturfonde i overensstemmelse med målsæt-
ningerne i Europa 2020-strategien.
I udkastet inviteres Kommissionen til at støtte medlemsstaterne i
udvekslingen af god praksis på førskole- og børnepasningsområ-
det i overensstemmelse med den åbne koordinationsmetode.
Kommissionen inviteres ligeledes til at styrke evidensgrundlaget
på området ved at gennemføre EU-undersøgelser, der kan un-
derstøtte den internationale forskning på området. Endelig op-
fordres Kommissionen til at overvåge og afrapportere på frem-
skridtet i forhold til indfrielsen af strategirammens målsætning
om, at 95 procent af børn skal deltage i førskoleundervisning
børnepasningsordninger.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
992193_0016.png
16
5. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Medlemssta-
ternes kompetence på uddannelsesområdet jf. artikel 165 og 166 i
TFEU respekteres fuldt ud i rådskonklusionerne.
6. Konsekvenser
Forslaget medfører i sig selv ingen konsekvenser.
7. Høring
Rådskonklusionerne har været sendt i skriftlig høring i EU-
specialudvalget for uddannelse og er drøftet ved et møde i speci-
aludvalget den 27. april 2011. Følgende bemærkninger blev mod-
taget:
Danmarks Lærerforening (DLF) bemærkede, at det bør være
professionelle fagfolks ansvar at vurdere, hvordan børn sikres en
blød overgang mellem hjemmet og børnepasningsordninger og
førskoleundervisning.
Professionshøjskolernes Rektorkollegium bemærkede, at det vig-
tigste hensyn i forbindelse med uddannelsen af personale til før-
skoleundervisning og børnepasningsordninger bør være uddan-
nelsernes kvalitet. Ved at gøre uddannelserne mere attraktive kan
man bedre tiltrække studerende af begge køn. Hensynet til at til-
trække flere mænd til uddannelserne bør således ikke ske på be-
kostning af uddannelsernes kvalitet.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at støtte vedtagelse af rådskon-
klusionerne.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter formandskabets forslag til rådskonklusioner.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
Pkt. 7: Forebyggende politikker der kan bekæmpe antallet af elever
fra socioøkonomisk dårligt stillede kår herunder romaer, som for-
lader skolen for tidligt
-
KOM (2011) 173
-
udveksling af synspunkter
Resumé:
Formandskabet lægger med sit papir op til en diskussion af, hvilke tiltag
der kan hindre skolefrafald blandt elever fra socioøkonomisk dårligt stillede kår og
herunder også romaer. Desuden ønsker formandskabet, at ministrene overveje, hvorle-
des det europæiske samarbejde kan støtte medlemsstaternes implementering af politik-
ker, der skal mindske antallet af elever, som forlader skolen for tidligt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
1. Baggrund
I både Europa 2020-strategien og i strategirammen for det euro-
pæiske samarbejde på uddannelsesområdet (ET2020) indgår ud-
dannelse som en forudsætning for at skabe vækst og beskæftigel-
se, og der er fastsat målsætning om, at antallet af elever, der for-
lader skolen for tidligt skal reduceres til højest 10 procent.
Kommissionen offentliggjorde den 5. april 2011 meddelelsen
"En EU-ramme for de nationale strategier for romaernes integra-
tion frem til 2020" (KOM (2011) 173). I meddelelsen foreslår
Kommissionen, at EU 's mål for romaernes integration, under
hensyntagen til romaernes andel af befolkningen, bør dække føl-
gende fire områder: Adgang til uddannelse, beskæftigelse, sund-
hedspleje og boliger. Baggrunden for meddelelsen er bl.a., at
børn fra romagrupper ofte har et lavere uddannelsesniveau end
befolkningsgennemsnittet.
2. Formål og indhold
Diskussionspapiret skal sætte fokus på tiltag, der kan forebygge,
at elever fra socioøkonomisk dårligt stillede kår forlader skolen
for tidligt. Børn fra socioøkonomisk dårligt stillede kår vil ofte
have en større risiko for at forlade skolen for tidligt, hvorfor der
er særligt behov for tiltag, som kan forebygge, at de forlader sko-
len for tidligt. Diskussionspapiret sætter særskilt fokus på børn
fra Romagrupper, fordi denne gruppe i mange medlemsstater of-
te er udsat for social eksklusion og fattigdom, hvilket bl.a. inde-
bærer en begrænset adgang til uddannelse.
En af årsagerne til at elever fra socioøkonomisk dårligt stillede
kår har en større risiko for at forlade skolen for tidligt er, at de
ofte mangler støtte i hjemmet eller har manglende adgang til ud-
dannelsesmæssig støtte. Derfor kan en større involvering fra for-
ældrenes side i børnenes skolegang afhjælpe, at de forlader skolen
for tidligt. Men det kan være en udfordring for forældre fra en
socioøkonomisk dårligt stillet baggrund at tilvejebring den rette
støtte til børnene. En årsag til at denne gruppe af elever forlader
skolen for tidligt er også, at disse børn ofte deltager mindre i dag-
tilbud, selvom undersøgelser viser, at de har stor gavn af disse
tilbud.
Politikker der sigter mod at tilvejebringe uddannelse af høj kvali-
tet med målrettet støtte til relevante grupper kan sammen med en
øget fleksibilitet i forhold til forskellige uddannelsesveje forebyg-
ge, at elever forlader skolen for tidligt. Det forudsætter bl.a. at
underviserne har de rette redskaber til at håndtere skoleklasser
med forskellige grupper af elever samt kan tilegne sig forskellig-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
artede læringsstile, der kan målrettes de forskellige grupper af
elever.
For tidligt skolefrafald kan mindskes, hvis der skabes bedre for-
bindelse mellem akademiske og erhvervsrettede fag og uddannel-
ser. Det kan hindre, at elever forlader skolen, fordi de ikke øn-
sker at forfølge akademiske fag eller uddannelser. Dette bør un-
derstøttes ved tilvejebringelsen af god vejledning omkring de for-
skellige uddannelsesmuligheder.
På denne baggrund indbyder formandskabet ministrene til at dis-
kutere følgende spørgsmål.
1. Hvilke tiltag og tilgange kan forebygge, at elever fra so-
cioøkonomisk dårligt stillede kår, herunder romaer, forla-
der skolen for tidligt og hvorledes man kan forbedre dis-
se gruppers uddannelsesmæssige vilkår?
2. Hvilke mekanismer kan bedst sikre, at tiltag rettet mod de
grupper af elever, som er i risikozonen for at forlade sko-
len for tidligt, indfrier målsætningen om, at mindske sko-
lefrafaldet?
3. Hvordan kan europæisk samarbejde på området under-
støtte medlemsstaterne i deres implementering af politik-
ker, som skal mindske skolefrafald?
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Diskussionsoplægget medfører ingen konsekvenser for gældende
dansk ret.
6. Konsekvenser
Diskussionsoplægget medfører ingen konsekvenser.
7. Høring
Der henvises til høringen af udkastet til henstilling om politikker,
som skal mindske antallet af elever, der forlader skolen for tidligt.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at bidrage til udvekslingen af
synspunkter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen byder diskussionsoplægget velkomment.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Diskussionsoplægget har ikke tidligere været forelagt Folketin-
gets.