Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3091+3092 - Almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
995398_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 11. maj 2011
Rådsmøde (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 23.-24. maj 2011
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råds møde den 24. juni 2011....................................................2
2. Roma-strategi ...............................................................................................................................4
3. Kroatien - status for optagelsesforhandlingerne ..........................................................................6
4. Sydlige naboskab ..........................................................................................................................9
5. Mellemøsten ............................................................................................................................... 13
6. Sydlige Kaukasus ........................................................................................................................ 15
7. Menneskerettigheder .................................................................................................................. 17
8. (Evt.) Bosnien ............................................................................................................................. 19
9. EU’s Fælles Udenrigstjeneste .................................................................................................... 21
10. Situationen i Sydsudan .............................................................................................................. 24
11. Vand ........................................................................................................................................... 26
12. Status for EU’s udviklingsbistand ............................................................................................ 28
13. (Evt.) Elfenbenskysten .............................................................................................................. 30
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995398_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råds møde den 24. juni 2011
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Den kommenterede dagsorden forud for mødet i Det Europæiske Råd den 24. juni 2011 foreligger endnu ikke. I
lyset af tidligere tilkendegivelser ventes mødets hovedemne at blive migration, grænsekontrol og asyl- og indvan-
dringspolitikkerne. Endvidere ventes også en drøftelse af roma-strategien og det europæiske semester. Der vil af-
hængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd (DER) den 24. juni 2011 er et ordinært møde. I henhold til gæl-
dende praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender) Det Europæiske Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevante.
4. Formål og indhold
Der foreligger endnu ikke en kommenteret dagsorden for mødet i Det Europæiske Råd den 24.
juni 2011. På Rådsmødet (almindelige anliggender) den 23. maj vil udkast til kommenteret dags-
orden blive præsenteret. Det ventes, at hovedemnet for DER i juni vil være migration, grænse-
kontrol samt EU’s asyl- og indvandringspolitikker, herunder i lyset af flygtninge- og migrations-
strømmene fra Nordafrika.
DER forventes endvidere at godkende et samlet udkast til en roma-strategi.
DER ventes desuden at endossere de landespecifikke anbefalinger som del af det Europæiske
semester. Endeligt vil traktaten, der formelt etablerer den europæiske stabilitetsmekanisme mel-
lem medlemslandene i euroområdet, blive underskrevet.
Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen. Udkast til
DER-konklusioner ventes udsendt forud for rådsmødet (almindelige anliggender) den 21. juni
2011.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevante.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Det første udkast til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 24. juni 2011
foreligger endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden ventes ikke i sig selv at indebæ-
re statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af
konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekven-
ser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes hold-
ninger ikke på nuværende tidspunkt.
11. Regeringens generelle holdning
Udkast til kommenteret dagsorden foreligger endnu ikke. Regeringen ventes at tage formandens
orientering om udkastet til kommenteret dagsorden til efterretning.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995398_0004.png
2. Roma-strategi
KOM (2011) 0173
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har primo april 2011 fremlagt meddelelse om en EU-ramme for de nationale strategier for inklu-
sion af romaer. Det forventes, at en EU-ramme formelt vedtages på mødet i det Europæiske Råd den 24. juni
2011, hvorfor punktet er sat på dagsordenen som en del af forberedelsen heraf.
2. Baggrund
Kommissionen etablerede i september 2010 en intern taskforce på forslag fra kommissær Re-
ding, kommissær Malmström og kommissær Andor, der bl.a. skulle se på medlemsstaternes an-
vendelse af EU-midler til social og økonomisk inklusion af romaer. Kommissionens meddelelse
om en EU-ramme for de nationale strategier er udarbejdet på baggrund af taskforcens arbejde.
Meddelelsen, der blev offentliggjort den 4. april 2011, blev præsenteret på rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 11.-12. april 2011, og der ventes vedtaget rådskonklusioner om meddelel-
sen på rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 19. maj
2011. En egentlig EU-ramme forventes formelt vedtaget på mødet i Det Europæiske Råd den
24. juni 2011.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Formål og indhold
På baggrund af Kommissionens romameddelelse om medlemsstaternes nationale strategier for
inklusion af romaer ventes en politisk drøftelse som led i forberedelsen af mødet i det Europæi-
ske Råd den 24. juni 2011.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentet skal ikke høres.
6. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Vedtagelsen af en EU-ramme for de nationale strategier til inklusion af romaer ventes ikke at
have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet,
idet tiltag i forlængelse heraf afholdes inden for eksisterende rammer.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Høring
Kommissionens meddelelse har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl-
og Indvandrings-samarbejdet den 24. marts 2011. Udkastet til rådskonklusioner om meddelelsen
ifm. rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 19. maj 2011
er desuden fordelt til Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold den 9. maj 2011.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemsstater forventes generelt at stille sig positive over for EU-rammen for nationale
strategier til inklusion af romaer.
11. Regeringens generelle holdning
Regeringen er overordnet positivt indstillet over for en styrket indsats for social og økonomisk
inklusion af romaer, men finder det helt centralt, at indsatsen skal tilpasses den nationale situati-
on. Det bemærkes, at antallet af personer med roma-baggrund i Danmark – statsborgere eller
udlændinge med lovligt ophold – ikke kan opgøres statistisk, men generelt vurderes at være me-
get lille, hvorfor regeringen finder det væsentligt, at indsatsen tilpasses den nationale situation.
Det bemærkes endvidere, at der i Danmark ikke er særlige integrationstilbud til særskilte etniske
grupper.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens romameddelelse har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
den 8. april 2011 forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 11.-12. april 2011 og den
13. maj 2011 forud for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse)
den 19. maj 2011.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995398_0006.png
3. Kroatien - status for optagelsesforhandlingerne
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at have en drøftelse af status for optagelsesforhandlingerne med Kroatien. Kroatien er nået et langt
stykke og forhandlingerne befinder sig i deres helt afsluttende fase, om end der stadig er udeståender. Der forventes
muligvis vedtaget rådskonklusioner, hvori det fremskredne stadie for forhandlingerne med Kroatien bekræftes.
2. Baggrund
Kroatien blev anerkendt som kandidatland på mødet i Det Europæiske Råd i juni 2004. For-
handlinger om EU-medlemskab blev påbegyndt den 20. oktober 2005. Forhandlingerne har stået
på lige siden og er foregået i solidt tempo. På seneste tiltrædelseskonference den 19. april 2011
blev to yderligere forhandlingskapitler lukket (kapitel 11 om landbrug og kapitel 22 om regional-
politik).
I dag er 33 ud af 35 forhandlingskapitler åbnet og 30 nu foreløbigt lukkede. De resterende kapit-
ler er: Kapitel 8 (konkurrencepolitik), kapitel 13 (fiskeri), kapitel 23 (domstole og grundlæggende
rettigheder), kapitel 33 (finansielle og budgetmæssige bestemmelser) og kapitel 35 (residualem-
ner).
3. Hjemmelsgrundlag
Sagen har hjemmel i TEU art. 49.
4. Formål og indhold
Kroatien har siden starten på optagelsesforhandlingerne gjort store anstrengelser og gennemført
vidtrækkende og vanskelige reformer. Det står stadig klarere, at man nu er nået til den helt afslut-
tende fase af forhandlingerne om landets EU-medlemskab. De reelle udeståender koncentrerer
sig om få kapitler, og det kan ikke udelukkes, at forhandlingerne vil kunne afsluttes inden for et
relativt kort tidsperspektiv, såfremt Kommissionens vurderer, at Kroatien i tilstrækkelig grad le-
ver op til de opstillede kriterier og benchmarks.
Billedet er dermed overordnet positivt og reflekterer, at Kroatien har gjort et stort stykke arbejde.
Det ændrer imidlertid ikke på, at de udeståender, som er tilbage, fortsat har betydning – bl.a. for
de generelle rammevilkår, som vil gælde i Kroatien for europæiske borgere og virksomheder.
De konstaterede udeståender står særligt at finde inden for det såkaldte forhandlingskapitel 23
om retssystemets indretning og funktionsmåde. Her vedrører de:
1) etableringen af et effektivt og velfungerende retssystem,
2) spørgsmålet om håndteringen af indenlandske krigsforbrydelsessager,
3) indsatsen mod korruption.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I en rapport fra Kommissionen offentliggjort primo marts 2011 specifikt om Kroatiens frem-
skridt på det retlige område blev det klart identificeret, hvor Kroatien skal sætte ind. Kroatien har
siden fokuseret sin indsats på disse emner. Dette blev anerkendt på seneste møde i
EU/Kroatien-Associeringsrådet den 19. april 2011, hvor Kommissionen dog også fik indikeret,
at Kroatien endnu havde et stykke arbejde, førend landet var i mål.
Formandskabet mangler endnu at melde præcist ud om hensigten med drøftelsen på det forestå-
ende rådsmøde, men den overordnede hensigt er at gøre status for optagelsesforhandlingerne og
bekræfte det fremskredne stadie for disse.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Når forhandlingerne er afsluttet træffer Rådet afgørelse om kroatisk optagelse med enstemmig-
hed efter høring af Kommissionen og efter godkendelse fra Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med et flertal af sine medlemmer.
6. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Når forhandlingerne med Kroatien er afsluttet vil en tiltrædelsestraktat med Kroatien skulle rati-
ficeres i medlemslandene i overensstemmelse med deres forfatningsmæssige bestemmelser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Kroatien vil som medlemsland tage del i EU’s politikker og som sådan tage del i udmøntningen
af EU’s budget på linje med andre medlemslande.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred støtte i Rådet til Kroatiens medlemskabsperspektiv og bred erkendelse af, at Kroati-
en befinder sig meget tæt ved målet. Nogle lande ser forhandlingernes afslutning som særdeles
nært forestående. Andre har en stærkere betoning af den meritbaserede tilgang og finder på linje
med Kommissionens vurderinger, at Kroatien endnu har et stykke arbejde at gøre.
11. Regeringens generelle holdning
Den danske holdning til udvidelsesprocessen er uændret. Danmark lægger i udvidelsesforhand-
lingerne generelt vægt på en stram og forsvarlig proces i overensstemmelse med den opstram-
mede forhandlingsramme. Fra dansk side lægges vægt på, at kandidatlandes tilnærmelse til EU
baserer sig på fremskridt i det enkelte lands egne reformbestræbelser (egne meritter).
Fra dansk side anerkendes, at Kroatien er nået et langt stykke, og at forhandlingerne om Kroati-
ens EU-optagelse er i deres helt afsluttende fase. Det kan således ikke udelukkes, at forhandlin-
gerne vil kunne afsluttes inden for et relativt kort tidsperspektiv, såfremt Kommissionens vurde-
rer, at Kroatien i tilstrækkelig grad lever op til de opstillede kriterier og benchmarks.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
EU’s udvidelse, herunder status for forhandlingerne med Kroatien blev senest forelagt Folketin-
gets Europaudvalg til orientering den 10. december 2010.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995398_0009.png
4. Sydlige naboskab
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den seneste udvikling i Mellemøsten og Nordafrika med særligt fokus på Syrien og Libyen.
2. Baggrund
Myndigheder i Syrien forsøger fortsat gennem brug af vold at undertrykke de folkelige protester,
der fortsætter i en række områder i Syrien. Siden den 15. marts 2011, hvor protesterne for alvor
tog fart, er der i medier rapporteret om 650-800 dræbte og flere hundrede sårede baseret på tal
fra menneskerettighedsorganisationer. Desuden er mange demonstranter og aktivister arresteret.
Den syriske regering afviser disse tal og anfører, at 100 soldater er dræbt under sammenstødene.
Generelt er alle informationer om udviklingen i Syrien behæftet med stor usikkerhed og vanske-
lige at bekræfte, bl.a. grundet fraværet af internationale journalister i landet.
De voldelige sammenstød har særligt været centreret omkring byen Dara’a i det sydlige Syrien, i
og omkring byen Homs i det centrale Syrien, på kyststrækningen mellem Tartous og Lattakia
samt i en række af forstæderne til Damaskus. Der har ikke fundet større demonstrationer eller
voldelige sammenstød sted i det centrale Damaskus eller i Syriens andenstørste by, Aleppo.
Den syriske hær er sat ind i en række byer. En større militær operation er blevet gennemført i
Dara’a, der har været det primære center for de voldelige sammenstød. Der har i EU-kredsen
været bekymring over den humanitære situation i Dara’a. Internationalt Røde Kors og Syrisk
Røde Halvmåne har fået adgang til byen. I en række af de øvrige centre for sammenstødene har
syriske hær- og sikkerhedsstyrker over de seneste uger gennemført militære operationer, hvor
man har lukket områder midlertidigt af og gennemført ransagninger og et stort antal arrestatio-
ner.
På et samlet EU’s vegne udsendte udenrigsrepræsentant Ashton den 29. april 2011 en erklæring
om udviklingen i Syrien, hvori den uacceptable vold imod fredelige demonstranter fordømmes,
og EU opfordrer det syriske regime til at adressere befolkningens legitime krav gennem politiske
reformer inden for rammen af en national dialog.
Rådet har den 9. maj 2011 i skriftlig procedure vedtaget sanktioner mod det syriske regime. Sank-
tionerne rammer ikke den brede befolkning, men derimod de personer, som er ansvarlige for
volden begået mod civilbefolkningen. Rækkevidden af de vedtagne restriktive tiltag over for det
syriske regime vil eventuelt blive udvidet, hvis volden fortsætter og de lovede reformer ikke gen-
nemføres. Ashton udsendte i den forbindelse en ny erklæring, der bl.a. direkte opfordrer Assad
til at vælge dialog- og reformvejen og anfører, at Syrien vil blive drøftet af EU udenrigsministre-
ne igen senere i maj.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995398_0010.png
Fsva. Libyen vedtog FN’s Sikkerhedsråd den 26. februar 2011 enstemmigt resolution 1970, der
indfører målrettede sanktioner mod Libyen. Den 17. marts 2011 vedtoges enstemmigt resolution
1973, der udover at udvide FN’s sanktioner bl.a. indfører en ’no-fly zone’ og beskyttelse af civil-
befolkningen i Libyen. En international koalition har siden gennemført militære operationer til
gennemførsel af resolution 1973, herunder med dansk bidrag efter at Folketinget den 18. marts
2011 vedtog at bidrage til koalitionens styrker.
Der er ingen afgørende fremdrift i det politiske spor. Gaddafi ser fortsat sig selv i spidsen for en
politisk proces, hvilket ikke er acceptabelt for oppositionen. En våbenhvile synes derfor ikke lige
for. Kontrollen med strategisk vigtige olie- og havnebyer i det østlige Libyen veksler fortsat mel-
lem Gaddafi-loyale styrker og oprørshæren. Byen Misrata i det vestlige Libyen holder stadig
stand under betydelige bombardementer fra regimets side.
Situationen for den libyske civilbefolkning er fortsat alvorligt bekymrende. Rapporter fra Amne-
sty International såvel som anklageren fra den internationale krigsforbryderdomstol indikerer, at
der er sket alvorlige og systematiske overtrædelser af menneskerettigheder og humanitær lov i
Libyen.
En kontaktgruppe for Libyen er etableret for bl.a., at skabe fælles fodslag mellem bilaterale ind-
satser, såvel som tilgangen fra multilaterale organisationer. På Kontaktgruppens andet møde den
5. maj 2011 i Rom blev det bekræftet, at det internationale samfund står sammen i bestræbelser-
ne på at beskytte det libyske folk og skabe forudsætningen for, at det libyske folk selv kan vælge
sin fremtid. Ligeledes blev det understreget, at Gaddafi måtte gå af som forudsætning for en løs-
ning. Der blev endvidere vedtaget en midlertidig finansieringsmekanisme for støtte til den libyske
opposition organiseret i det nationale libyske overgangsråd (TNC).
EU vedtog den 28. februar 2011 sanktioner, som går ud over FN-sanktionerne under resolution
1970, og som omfatter embargo mod udstyr, der kan bruges til undertrykkelse. EU har desuden
af flere gang øget antallet af personer og entiteter, der omfattes af indrejseforbud og indefrys-
ning.
Fra det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 11. marts 2011 udsendte EU en erklæ-
ring, der fordømmer det libyske regimes voldelige undertrykkelse af egne borgere og understre-
ger, at Gaddafis regime har mistet al legitimitet og ikke længere anses som dialogpartner til EU. I
erklæringen fra Det Europæiske Råd den 24.-25. marts 2011 opfordrer EU Gaddafi til straks at
overgive sin magt og dermed give Libyen muligheden for at indlede en transitionsproces hen
imod demokrati.
Den 5. maj 2011 udbrød der fornyede uroligheder i Tunis. Årsagen var tilsyneladende beskyld-
ning fra en politiker, Farhat Fajhi, som i en kort periode var indenrigsminister i den provisoriske
regering, mod premierminister Essebsi og øverstkommanderende for hæren, den meget populæ-
re general Ammar , for at planlægge et militærkup i tilfælde af, at islamisterne vinder valget den
24. juli 2011 til den grundlovgivende forsamling. Urolighederne er foreløbigt kulmineret med
ødelæggelser af privat ejendom og angreb på og afbrændinger af flere politistationer. Politiet
skred hårdhændet ind, hvad der medførte yderligere demonstrationer. Fajhi har forsøgt at nedto-
ne sine beskyldninger, hvilket dog ikke har haft indflydelse på de voldsomme reaktioner.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995398_0011.png
Af sikkerhedsmæssige årsager er der dekreteret udgangsforbud indtil videre for Tunis og visse
forstæder mellem kl. 21 og 05.
GCC-aftalen vedr. magtoverdragelsen i Yemen, som gav præsident Saleh en måned til at træde
tilbage, skulle have været underskrevet den 1. maj. Dette skete dog ikke, idet præsidenten ombe-
stemte sig efterfølgende. Yemens oppositionskoalition JMP (Joint Meeting Parties) har 8. maj
opfordret GCC-landene til at presse præsident Saleh til at acceptere GCC-aftalen og støtte den
yemenitiske befolknings beslutninger og valg. Samtidig fortsætter de folkelige protester mod Sa-
leh.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Rådet ventes som opfølgning på mødet i Det Europæiske Råd den 24.-25. marts 2011 at drøfte
udviklingen i EU’s sydlige nabolande samt hvordan EU på hurtig og effektiv vis kan understøtte
en demokratisk udvikling i regionen. Der ventes samtidig en fortsættelse af behandlingen af den
Fælles Udenrigstjeneste og Kommissionens fælles meddelelse om forslag til et partnerskab for
øget støtte til demokrati og økonomisk udvikling i de sydlige Middelhavslande. Fsva. Syrien ven-
tes drøftelsen at omfatte en eventuel udvidelse af rækkevidden af de vedtagne restriktive tiltag
over for det syriske regime.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet. Tiltagene ventes som udgangspunktet finansieret inden for rammerne af de
eksisterende instrumenter under EU-budgettets kategori 4.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om at øge presset på Gaddafis regime
samt at tilskynde Egypten og Tunesien til at fortsætte den overgangsproces, der nu synes igang-
sat, og at EU må understøtte den proces på hurtig, synlig og effektiv vis.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om at opretholde presset på det syriske
regime, og at overveje en udvidelse af sanktionernes rækkevidde, hvis volden fortsætter og re-
formerne udebliver.
11. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at EU tager initiativ til at øge presset på Gaddafis regime, herunder ved evt.
udvidelse af de eksisterende sanktioner eller ved nye målrettede sanktioner. Regeringen støtter
også, at EU fortsætter med at yde humanitær bistand i og omkring Libyen.
Regeringen støtter, at rækkevidden af de restriktive tiltag over for det syriske regime udvides hvis
volden fortsætter og de lovede reformer ikke gennemføres. Dette ligger i forlængelse af EU’s
fordømmelse af de syriske myndigheders brug af vold imod fredelige demonstranter og opfor-
dring til at adressere befolkningens legitime krav gennem politiske reformer inden for rammen af
en national dialog.
Regeringen støtter desuden, at EU aktivt politisk og økonomisk støtter op om overgangsproces-
sen i Egypten og Tunesien med en hurtig, koordineret og effektiv indsats. Regeringen kan støtte,
at EU hurtigt og effektivt udvikler et partnerskab for øget støtte til demokrati og økonomisk ud-
vikling i de sydlige Middelhavslande. Regeringen kan desuden støtte, at EU fordømmer brugen af
vold imod fredelige demonstranter.
Regeringen arbejder for, at tiltagene sker inden for eksisterende økonomiske rammer.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
EU’s sydlige naboer har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 8.
april 2011. Vedtagelsen af sanktioner mod Syrien har været forelagt Folketingets Europaudvalg
til orientering den 6. maj 2011.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995398_0013.png
5. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 12.- 13.
april 2011. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling og herunder EU’s rolle i freds-
processen. Der vil muligvis blive vedtaget rådskonklusioner
2. Baggrund
De direkte forhandlinger har været indstillet siden september 2010, hvor det israelske bosættel-
sesstop ikke blev forlænget, hvilket medførte, at palæstinenserne afbrød forhandlingerne. Under-
tegnelsen den 4. maj 2011 i Cairo af en palæstinensisk forsoningsaftale, bl.a. med Fatah og Ha-
mas som deltagere, åbner mulighed for en ændring af den fastlåste situation i forholdet mellem
Israel og palæstinenserne. De foreløbige reaktioner fra amerikansk side på meddelelsen om for-
soningsaftalen er forsigtige og udelukker ikke, at udviklingen kan medvirke til at skabe fremdrift.
Dermed er der mulighed for, at Kvartetten vil kunne genoptage den møderække, som ikke har
været gennemført siden kvartetmødet i februar 2011.
EU yder et væsentligt bidrag til den Palæstinensiske Autoritets (PA) stats- og institutionsopbyg-
ningsarbejde gennem premierminister Fayyads ambitiøse 2-årige udviklingsplan. Verdensbanken
har vurderet den hidtidige implementering positivt. Der er i EU-kredsen generelt enighed om, at
der må gøres en større indsats for at få de arabiske lande til at yde større bidrag til PA og Fayyad-
planens gennemførelse. Fayyad-planen udløber ultimo august i år.
Den israelske politikændring i juli 2010 med åbning for import til Gaza med undtagelse af pro-
dukter opført på en negativliste har kraftigt øget varebevægelser ind i Gaza. Der er i EU-kredsen
enighed om, at den israelske politikændring var et positivt skridt, men ikke tilstrækkeligt for at
fremme den økonomiske udvikling af Gaza. EU søger i øjeblikket at bidrage til sikringen af for-
bedret adgang til og fra Gaza.
Der er generelt behov for en bredere regional tilgang til fredsprocessen, der omfatter alle kon-
fliktsporene. Det inkluderer den israelsk/syriske og den israelsk/libanesiske konflikt. Den aktuel-
le situation i Syrien vanskeliggør imidlertid dette. Det Arabiske Fredsinitiativ fra 2002 om en
fred mellem Israel og hele den arabiske verden er i den forbindelse fortsat et centralt initiativ.
Fra dansk side har man længe talt for at styrke det regionale fokus og har taget initiativ hertil i
EU.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995398_0014.png
4. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling i regionen,
herunder hvorledes EU bedst kan støtte fredsprocessen og komplementere de amerikanske be-
stræbelser. Der forventes særligt fokus på situationen i lyset af indgåelsen den 4. maj af den pa-
læstinensiske forsoningsaftale.
EU yder et væsentligt bidrag til den Palæstinensiske Autoritets stats- og institutionsopbygnings-
arbejde. EU’s særlige rolle i relation til statsopbygningen kan forventes drøftet på rådsmødet.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat aktiv og bred-
spektret EU-indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med det hovedsigte at
støtte fredsforhandlinger.
11. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante regionale og inter-
nationale partnere, herunder den amerikanske administration. Målet med EU’s bestræbelser er, i
samarbejde med det internationale samfund og regionale partnere, at understøtte fredsforhand-
lingerne. Grundstammen herfor - en to-stats løsning og en omfattende regional fred - har ikke
ændret sig. I den sammenhæng har regeringen ofte opfordret til palæstinensisk forsoning under
præsident Abbas og i den forbindelse anerkendt de initiativer, som Abbas har taget herfor. Fra
dansk side støtter man den Palæstinensiske Autoritets arbejde med stats- og institutionsopbyg-
ning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 8. april 2011.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995398_0015.png
6. Sydlige Kaukasus
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i det Sydlige Kaukasus og EU´s samarbejde med landene i regionen.
2. Baggrund
I kølvandet på krigen i august 2008 blev samarbejdet mellem EU og Georgien intensiveret. EU oprettede bl.a.
en observatørmission i Georgien (EUMM), som for nuværende udgør den eneste internationale observatør-
tilstedeværelse i landet. Aftaler om visumfacilitering og tilbagetagelse med EU trådte i kraft den 1. marts 2011.
Der arbejdes på, at Danmark kan indgå parallelaftaler med Georgien inden for den nærmeste fremtid. I juli
2010 har EU indledt forhandlinger om en associeringsaftale med Georgien. EU har endvidere tilbudt Georgien
forhandlinger om en dyb og omfattende frihandelsaftale, så snart Georgien opfylder de tekniske betingelser herfor.
Der udestår fortsat en løsning på konflikterne i henholdsvis Sydossetien og Abkhasien. I 2008 blev der indledt
internationale forhandlinger i Genève om en række spørgsmål i relation til konflikten. Disse forhandlinger, hvor
EU er medformand, pågår fortsat og er det eneste internationale forum, hvor alle parterne i konflikten mødes.
I juli 2010 indledte EU forhandlinger med hhv. Armenien og Aserbajdsjan om associeringsafta-
ler. Armenien er positivt engageret, men bl.a. som følge af manglende armensk administrativ ka-
pacitet skrider forhandlingerne kun langsomt frem. Af samme grund er der ikke udsigt til indled-
ning af forhandlinger om en dyb og omfattende frihandelsaftale i en nær fremtid. Aserbajdsjan
oplever en betydelig økonomisk vækst båret af landets olieindustri og som følge heraf fører lan-
det en mere uafhængig politisk og økonomisk kurs. Aserbajdsjan er ikke medlem af WTO og er
derfor ikke på nuværende tidspunkt blevet tilbudt forhandlinger om en dyb og omfattende fri-
handelsaftale med EU. I begge lande er der rapporter om brud på menneskerettigheder. Der er
ikke udarbejdet forhandlingsmandater for visumlempelses- og tilbagetagelsesaftaler for de to lan-
de.
For så vidt angår Nagorno-Karabakh-konflikten mellem Armenien og Aserbajdsjan steg antallet
af væbnede incidenter langs våbenstilstandslinien markant i løbet af 2010. Et møde mellem den
russiske, armenske og aserbajdsjanske præsident den 5. marts 2011 forløb positivt men uden
konkrete fremskridt.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte status for EU´s samarbejde med landene i det Sydlige Kaukasus. Drøftel-
serne forventes primært at fokusere på Georgien, herunder bl.a. udsigten til forhandlinger om en
dyb og omfattende frihandelsaftale. Der ventes ikke vedtaget rådskonklusioner.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt enighed om synspunkter svarende til de danske.
11. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter en uddybning af samarbejdet med landene i det Sydlige Kaukasus i form af for-
handlinger om politiske associeringsaftaler. Fra dansk side er det håbet, at forhandlingerne med
Georgien om en frihandelsaftale snart vil kunne begynde. Fra dansk side støttes de internationale
bestræbelser for at finde varige løsninger på konflikterne i Georgien (Abkhasien og Sydossetien)
og mellem Armenien og Aserbajdsjan (Nagorno-Karabakh).
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 8. april 2011.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995398_0017.png
7. Menneskerettigheder
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 12.- 13.
april 2011. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet ventes at indlede en proces med henblik på et strategisk review af EU’s overordnede menneskerettighedspoli-
tik.
2. Baggrund
EU’s Menneskerettighedspolitik blev senest kort drøftet på rådsmødet den 21. februar 2011,
hvor EU’s udenrigsrepræsentant Ashton kort informerede om en forventet strategisk revision af
EU’s menneskerettighedspolitik. Hovedfokus for den kommende revision ville være, hvordan
EU mere effektivt kan fremme EU’s menneskerettighedspolitik. Punktet var på dagsordenen for
rådsmødet den 12.- 13. april 2011, hvor det blev udskudt til rådsmødet den 23. maj 2011.
I juni 2010 lancerede udenrigsministeren sammen med den tyske udenrigsminister et værdipoli-
tisk initiativ, hvor et af budskaberne var, at EU jævnligt bør drøfte menneskerettigheder på mini-
sterniveau bl.a. for at sikre en mere effektiv og strømlinet tilgang til EU’s arbejde med at støtte
og fremme universelle menneskerettigheder.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Formålet vil være en bredere drøftelse af EU’s fremadrettede menneskerettighedspolitik med
udgangspunkt i EU’s udenrigsrepræsentants skitsering af de overordnede linjer. Fokus for drøf-
telsen og arbejdet med revisionen af EU’s menneskerettighedspolitik vil være, hvordan man sik-
rer, at EU er så effektiv som muligt. Herunder bl.a. hvordan det interne samarbejde i EU opti-
meres, hvordan effektive menneskerettighedsdialoger med tredje lande sikres, samt hvilke politi-
ske ambitioner EU skal have på menneskerettighedsområdet, dels ift. mere overordnede og te-
matiske spørgsmål, dels ift. individuelle sager. Der forventes vedtaget rådskonklusioner om em-
net på et senere rådsmøde.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995398_0018.png
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om punktet.
11. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter en drøftelse af EU’s overordnede menneskerettighedspolitik. Initiativet er i god
overensstemmelse med det værdipolitiske initiativ, som den danske og tyske udenrigsminister
lancerede i juni 2010, hvor man bl.a. understregede behovet for, at menneskerettigheder jævnligt
bør drøftes på ministerniveau.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 8. april 2011.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995398_0019.png
8. (Evt.) Bosnien
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Der vil muligvis blive vedtaget rådskonklusioner om situationen i Bosnien-Hercegovina.
2. Baggrund
Der blev afholdt parlamentsvalg i Bosnien-Hercegovina den 3. oktober 2010, hvor der blev valgt
medlemmer til det tredelte præsidentskab, til det statslige parlament og til parlamenterne i de to
dele (entiteter) af Bosnien-Hercegovina: Republika Srpska og Føderationen (af kroater og bos-
niakker). Valget forløb i god ro og orden, og valget levede generelt op til internationale standar-
der. EU har i forlængelse af valget opfordret de bosniske politikere til at udvikle et fælles syn på
landets fremtid med EU-tilnærmelsen som omdrejningspunkt. Bosnien-Hercegovina er sammen
med Kosovo det eneste land på det vestlige Balkan, som endnu ikke har ansøgt om medlemskab
af EU.
Den politiske situation i Bosnien-Hercegovina er fastlåst. Det er bekymrende, at der syv måneder
efter parlamentsvalget stadig ikke er udsigt til, at dannelsen af en regering på statsligt niveau er
nært forestående. Hertil kommer, at man i Republika Srpska planlægger en folkeafstemning i juni
måned, som stiller spørgsmålstegn ved Den Høje Repræsentants Kontors (OHR) beføjelser i
Bosnien-Hercegovina og de statslige juridiske institutioners kompetencer. Folkeafstemningen vil,
såfremt den skulle blive gennemført, være i modstrid med Dayton-aftalen og forfatningen i Bos-
nien-Hercegovina. Både EU’s udenrigsrepræsentant Ashton og Fredsimplementeringsrådet
(PIC), som rådgiver Den Høje Repræsentant i Bosnien-Hercegovina (Inzko), har taget kraftigt
afstand fra bestræbelserne på at undergrave Dayton-aftalen og de statslige juridiske institutioner.
På rådsmødet den 21. marts 2011 blev EU’s udenrigsministre enige om at styrke dels EU’s tilste-
deværelse i Bosnien-Hercegovina, herunder gennem udnævnelsen af en EU-ambassadør, der
overtager funktioner fra EU’s særlige repræsentant (EUSR), dels EU’s instrumenter (værktøjs-
kasse), som udover politisk og økonomisk støtte til reformer også vil åbne mulighed for restrikti-
ve foranstaltninger (sanktioner) i form af indrejseforbud til EU og fastfrysning af aktiver for per-
soner, som måtte underminere Bosnien-Hercegovinas suverænitet og forfatning, udgøre en trus-
sel for landets sikkerhed eller underminere Dayton-aftalen.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Der vil muligvis blive vedtaget rådskonklusioner om situationen i Bosnien-Hercegovina med
henblik på at sende et klart signal til de bosniske politikere om behovet for, at der snarest dannes
regering på statsligt niveau og behovet for, at både Dayton-aftalen og de statslige juridiske insti-
tutioner i Bosnien-Hercegovina respekteres.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt enighed om synspunkter svarende til de danske.
11. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter, at EU sender et klart signal til de bosniske politikere om behovet for regerings-
dannelse på statsligt niveau og for respekt for Dayton-aftalen og de statslige juridiske institutio-
ner i Bosnien-Hercegovina.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 18. marts 2011.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995398_0021.png
9. EU’s Fælles Udenrigstjeneste
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at have en generel statusdrøftelse om EU’s Fælles Udenrigstjeneste.
2. Baggrund
Statusdrøftelsen var på dagsordenen for udenrigsrådet den 12. april 2011, men blev dengang ud-
skudt.
Efter Lissabon-traktatens ikrafttrædelse den 1. december 2009 samt etableringen af den dobbelt-
hattede udenrigsrepræsentant har arbejdet med etableringen af den Fælles Udenrigstjeneste været
under udenrigsrepræsentantens ansvar.
Det retlige grundlag blev vedtaget i Rådet den 26. juli 2010 i form af en rådsafgørelse om etable-
ringen af den Fælles Udenrigstjeneste. Efterfølgende er ledsagende retsakter om bl.a. personale-
og budgetregler blevet vedtaget i fælles beslutningstagen i oktober 2010. Kort efter udpegedes en
ny topledelse for den Fælles Udenrigstjeneste. Dermed kunne den Fælles Udenrigstjeneste for-
melt erklæres for etableret den 1. december 2010, dvs. et år efter traktatens ikrafttræden.
Den Fælles Udenrigstjeneste skal ifølge traktaten sammensættes af medarbejdere fra medlemslan-
denes udenrigstjenester, Rådssekretariatet og Kommissionen. For så vidt angår medarbejderne
fra Kommissionen og Rådssekretariatet er en række eksisterende enheder overflyttet
en bloc
til
den Fælles Udenrigstjeneste ved årsskiftet til 2011, herunder de respektive generaldirektorater for
udenrigsanliggender i hhv. Kommissionen og Rådssekretariatet, den såkaldte Policy Unit, kri-
sestyringsenhederne i Rådssekretariatet samt landekontorerne i generaldirektoratet for udvik-
lingspolitik.
Desuden er EU’s eksisterende delegationer i tredjelande og ved internationale organisationer til-
knyttet den Fælles Udenrigstjeneste. Det drejer sig om de ca. 130 Kommissionsdelegationer, der
ved Lissabon-traktatens ikrafttræden blev opgraderet til EU delegationer. EU-delegationerne vil
fortsat skulle varetage deres hidtidige funktioner for Kommissionen, men vil derudover skulle
overtage en række af de lokale formandskabsopgaver.
I alt er der i forbindelse med etableringen overført omkring 1.500 medarbejdere til den Fælles
Udenrigstjeneste, hvoraf ca. 900 er akademiske stillinger. Målsætningen er, at personale fra med-
lemsstaternes diplomatiske tjenester i 2013 skal udgøre mindst 1/3 af de akademiske stillinger.
Udenrigsrepræsentanten har tidligere stillet i udsigt, at der skal findes mindst 10 pct. omkost-
ningsbesparelser ved synergieffekter i den nye udenrigstjeneste. De herved frigivne ressourcer
skal anvendes til at dække den betydelige mængde af opgaver, som er overført til udenrigstjene-
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sten på det politiske område, herunder i forbindelse med varetagelsen af formandskabet for
udenrigsområdet samt ansvaret for koordinering af alle eksterne politikker. Senest har udenrigs-
repræsentanten dog varslet, at hun på et tidspunkt vil bede om en budgetforhøjelse for 2012 pga.
de mange uforudsete opgaver i 2011.
Udenrigsrepræsentanten forventes at udarbejde en statusrapport for etableringen af udenrigs-
tjenesten inden udgangen af 2011. Herefter forventes der foretaget en gennemgang af tjenestens
organisering og funktionsmåde inden 1. juli 2013.
3. Hjemmelsgrundlag
Rådsafgørelsen om etableringen af den Fælles Udenrigstjeneste er vedtaget efter TEU art 27.
4. Formål og indhold
På rådsmødet forventes en generel statusdrøftelse om arbejdet med etablering af den Fælles
Udenrigstjeneste, herunder hvordan man kan forbedre samarbejdet mellem udenrigsrepræsen-
tanten og medlemsstaterne.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt opbakning fra EU-kredsen til den Fælles Udenrigstjeneste og udenrigsre-
præsentanten.
11. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side støttes, at EU kommer til at spille en større rolle på verdensscenen. Som del heraf
søges det fra dansk side aktivt at bidrage til en konstruktiv etableringsproces for den Fælles
Udenrigstjeneste, ligesom der arbejdes for at de nye instrumenter og muligheder i Lissabon-trak-
taten bringes til aktiv anvendelse med henblik på at styrke Europas gennemslagskraft.
Fra dansk side støttes, at den Fælles Udenrigstjeneste indrettes med henblik på at understøtte
udenrigsrepræsentanten i en mere effektiv forvaltning af den fælles udenrigspolitik, dvs. under-
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
støtte målsætningen om øget sammenhæng, synlighed og gennemslagskraft. Sammenhæng mel-
lem de forskellige tjenestegrene og instrumenter er kernen i en effektiv fælles udenrigstjeneste og
en forudsætning for EU’s øgede globale rolle. Fra dansk side findes det endvidere væsentligt at
sikre, at de potentielle synergieffekter i forbindelse med sammenlægningen af de forskellige
strukturer fra Rådssekretariatet og Kommissionen indhøstes.
For at sikre, at den Fælles Udenrigstjeneste er et aktivt instrument for en fælles europæisk uden-
rigspolitik, er det vigtigt at sikre den bedst mulige anvendelse af de eksisterende koordinations-
fora, herunder rådsmøderne på udenrigsministerniveau, Coreper, politisk/sikkerhedspolitisk ko-
mité (PSC) og arbejdsgrupperne, ligesom der skal sikres et frugtbart samspil mellem EU-dele-
gationerne og de nationale ambassader.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. juni 2010 og
den 8. april 2011 samt til forhandlingsoplæg den 23. april 2010. Desuden forelagde finansmini-
steren tilpasninger i personale- og finansforordningerne til orientering den 15. oktober 2010.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995398_0024.png
10. Situationen i Sydsudan
KOM (2011) 0250
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at modtage en orientering om udviklingen i Sydsudan efter folkeafstemningen i januar 2011 om
selvstændighed med vægt på EU’s muligheder for at yde udviklingsbistand til et selvstændigt Sydsudan. Et forslag
til rådsafgørelse om 200 mio. EUR i bistand vil muligvis blive forelagt. Endvidere forventes Rådet at blive orien-
teret om arbejdet med at udvikle en model for bedre koordinering af EU’s bistand til Sydsudan, inklusive mulig-
heden for anvendelse af fælles programmering.
2. Baggrund
Efter det overvældende flertal for selvstændighed ved folkeafstemningen i januar 2011 forventes
Sydsudans regering at erklære landet for selvstændigt den 9. juli 2011, hvor Nord/Syd fredsafta-
len udløber. Sudan har modtaget udviklingsbistand fra Den Europæiske Udviklingsfond (9.
EUF) under Cotonou-aftalen, men har ikke ønsket at underskrive den reviderede Cotonou-
aftale, idet der i aftalen er en henvisning til samarbejdet med Den Internationale Straffedomstol
(ICC), der i 2009 udstedte arrestordre på Sudans præsident Bashir. Det betyder, at Sudan (inkl.
Sydsudan) ikke kan modtage bistand via den 10. Europæiske Udviklingsfond (10. EUF). Ved
Sydsudans selvstændighed forventes landet at indgive anmodning om tiltrædelse af Cotonou-
aftalen.
I juli 2010 besluttede Rådet at bevilge 150 mio. EUR i form af bistandsmidler frigjort fra projek-
ter under den 9. EUF og tidligere EUF’er til afhjælpning af behovene hos ”de mest sårbare be-
folkningsgrupper i Sudan”. Af dette beløb er 85 mio. EUR øremærket Sydsudan. Idet Sydsudans
behov for stats- og kapacitetsopbygning og behovene for udvikling hos befolkningen er meget
omfattende, har Kommissionen fremlagt et forslag til bevilling af yderligere 200 mio. EUR i
form af frigjorte bistandsmidler fra projekter under den 9. EUF og tidligere EUF’er.
Med henblik på at effektivisere bistanden og derved minimere omkostningerne er EU og med-
lemslandene enedes om at forsøge at udvikle en fælles tilgang til koordination og programmering
af bistanden til Sydsudan for perioden 2011 – 2014. Bestræbelserne skal føre til udviklingen af et
strategipapir, der er tilpasset Sydsudans Udviklingsplan, der er under forberedelse, og søge fælles
synergier med ikke-EU medlemslandes bistand. Det forudses, at EU’s bistand vil fokusere på
uddannelse, sundhed, rent vand, institutionsopbygning og bæredygtig brug af naturressourcer,
samt sikkerhed og regeringsførelse.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Rådet ventes at modtage en orientering om EU’s bestræbelser på at udmønte tidligere beslutning
om at yde Sydsudan bistand fra Den Europæiske Udviklingsfond, og et forslag om yderligere
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bistand på 200 mio. EUR forventes muligvis forelagt Rådet til godkendelse. Der forventes ligele-
des en orientering om arbejdet med at udvikle en model for bedre koordination og anvendelse af
fælles programmering af EU’s bistand.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Forslaget indebærer en ændret anvendelse af midlerne i Den Europæiske Udviklingsfond (EUF)
på 200 mio. EUR. til Sydsudan som bidrag til gennemførelsen af den treårige udviklingsplan for
Sydsudan i 2011-2013. Ændringen etableres i form af frigjorte bistandsmidler fra projekter under
den 9. EUF og tidligere EUF’er og forvaltes af praktiske grunde i overensstemmelse med de reg-
ler og procedurer, der gælder for den 10. EUF. Den ændrede anvendelse indebærer ikke en yder-
ligere forpligtelse til indbetaling til Den Europæiske Udviklingsfond, end der allerede følger af de
interne aftaler mellem EU-medlemslandene om oprettelse af de respektive fonde. Danmarks
budgetandel for EUF 9 er 2,14 pct. og for EUF 10 er den 2,00 pct. Danmarks bidrag til Den Eu-
ropæiske Udviklingsfond afholdes inden for rammerne af den samlede danske bevilling til udvik-
lingslandene.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om at øge EU’s bistand til Sydsudan, herunder godkende det
fremlagte forslag om yderligere bistand, og tilslutning til bestræbelserne på at udvikle en model
for bedre koordination og anvendelse af fælles programmering af EU’s bistand til Sydsudan.
11. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil arbejde for, at der opnås enighed om øget EU bistand til Sydsudan bl.a. gennem
optagelse i 10. EUF, og til et fremlagt forslag om bevilling af 200 mio. EUR. Der forventes end-
videre generel opbakning til udvikling af en model for bedre koordination og anvendelse af fælles
programmering af EU’s bistand til Sydsudan.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sudan har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 28. januar 2011.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995398_0026.png
11. Vand
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte det ungarske formandskabs diskussionspapir om vand og udvikling samt give kommentarer
til papirets forslag om at styrke fokus på vand som et centralt aspekt i bæredygtig udvikling og grøn vækst i EU's
nye udviklingspolitik og som et positivt bidrag/initiativ i forhold til Rio +20 konferencen i juni 2012.
Med afsæt i udviklingsministrenes diskussion forventes efterfølgende på arbejdsgruppe-niveau udarbejdet input til
rådskonklusioner om vand til miljørådets møde den 21. juni 2011.
2. Baggrund
Dagsordenspunktet og et foreliggende diskussionspapir er blevet til på initiativ af det ungarske
formandskab. Papiret har været diskuteret på arbejdsgruppeniveau (udvikling) ved flere lejlighe-
der, samt inden for rammerne af EU’s Vandinitiativ.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Formandspapiret er et indspil i den politiske debat omkring vands rolle i EU’s udviklingspolitik.
Med papiret sætter formandskabet fokus på vand som en essentiel ressource for økonomisk ud-
vikling og vækst i udviklingslandene, herunder i forhold til grøn økonomi / vækst diskussionen.
Både landbrug og energi er vandforbrugende sektorer, som allerede på nuværende tidspunkt be-
grænses af knaphed i vandressourcer i mange lande. Vandmangel og variabilitet i vandtilgænge-
lighed forventes at stige i fremtiden som følge af klimaforandringer og et generelt øget behov for
ressourcer til øget produktion. Dette stiller store krav til forvaltningen af ressourcen og til inve-
steringer i vandinfrastruktur til andre formål end drikkevand, herunder landbrug, energi og fore-
byggelse af oversvømmelser. Endvidere spiller vand og sanitet en vigtig rolle i at opnå 2015-
målene. Endelig understreges det i papiret, at delte vandressourcer i navnlig i Afrika og Central-
asien også har en freds- og sikkerhedspolitisk dimension, hvor EU har særlige forudsætninger for
at hjælpe i kraft af egne erfaringer med forvaltning af delte floder.
Hensigten med formandskabspapiret er dels at medvirke til at integrere vandaspektet i EU’s nye
udviklingspolitik med fokus på vands rolle ift. grøn økonomi og vækst-dagsordenen dels at give
et indspil til EU’s positioner i forhold Rio +20 konferencen i 2012. Konkret foreslås det, at Rå-
det beder Kommissionen om at udarbejde en politik for vand og udvikling samt om at foreslå
konkrete vandinitiativer, der bidrager til bæredygtig udvikling og vækst.
Med afsæt i ministrenes diskussion forventes efterfølgende på arbejdsgruppe-niveau udarbejdet
input til rådskonklusioner om vand på miljørådets møde den 21. juni 2011.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger.
Vand-papiret fra det ungarske formandskab er blevet positivt modtaget. Der forventes generel
enighed om, at vand er et vigtigt emne i forhold til grøn økonomi og vækst og generel støtte til
papirets overordnede konklusioner og anbefalinger.
11. Regeringens generelle holdning
Papiret flugter med danske positioner på området. Det komplementerer opfattelsen af vand som
primært et spørgsmål om drikkevandvandforsyning og opnåelse af 2015-målene, med en under-
stregning af vigtigheden af vand som en essentiel ressource for produktion og vækst. Papirets
konklusioner og anbefalinger ligger i tråd med Danmarks udviklingspolitiske prioriteter med øget
fokus på behovet for økonomisk vækst og beskæftigelse under hensyntagen til beskyttelse af mil-
jø og under hensyntagen til udfordringerne som følge af klimaforandringerne.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995398_0028.png
12. Status for EU’s udviklingsbistand
KOM (2011) 0218
Nyt notat.
1. Resumé
Med henblik på at kunne rapportere herom til Det Europæiske Råd (DER) vil Rådet drøfte opfyldelsen af
EU’s bistandsforpligtelser og nødvendige tiltag for at sikre, at EU kan opfylde tilsagnene om kollektivt at yde
0,7 pct. af BNI i udviklingsbistand i 2015.
2. Baggrund
EU har i rådskonklusioner fra maj 2005, som igen er bekræftet af konklusioner fra det Europæi-
ske Råd i juni 2005, forpligtet sig til kollektivt at yde 0,7 pct. af BNI i udviklingsbistand i 2015. I
2015 skal de 15 gamle EU-lande således hver især nå målet om 0,7 pct., de 12 nye EU-lande skal
nå 0,33 pct., og de lande, der som Danmark hele tiden har ligget over 0,7 procent målet, har for-
pligtet sig på at ”remaining above this level”, dvs. have en bistandsprocent over dette niveau.
Som et mellemliggende mål gælder, at EU i 2010 kollektivt skulle yde 0,56 pct. af BNI i bistand.
Dette mellemliggende mål bygger på, at de 15 gamle EU-lande i 2010 individuelt skulle yde
mindst 0,51 pct. af BNI i udviklingsbistand, og at de lande, der er trådt ind i EU efter 2002 skulle
yde mindst 0,17 pct. af BNI i udviklingsbistand i 2010. Kommissionen udarbejder hvert år en
større rapport om opfyldelsen af EU’s bistandsforpligtelser. Af rapporten for 2011 fremgår, at
EU’s samlede bistand i 2010 nåede historiske højder på EUR 53,8 mia. eller 57 procent af den
samlede globale bistand. EU nåede dog ikke målet for 2010 på 0,56 pct. af BNI: Bistanden re-
præsenterede således kun 0,43 pct. af EU-landenes samlede BNI. 18 medlemslande øgede i 2010
deres bistand, mens kun ni medlemslande nåede deres individuelle mål for 2010, herunder Dan-
mark, Luxembourg, Nederlandene og Sverige, som er de eneste lande med en bistandsprocent
på/over 0,7.
I juni 2010 genbekræftede Det Europæiske Råd EU’s bistandsforpligtelser for 2015 og besluttede
at vende tilbage til spørgsmålet hvert år på grundlag af en rapport fra Rådet.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Formålet med drøftelsen er at gøre status over gennemførelsen af EU-landenes bistandsforplig-
telser, herunder drøfte udsigterne for at nå målet om kollektivt at yde 0,7 pct. af BNI i udvik-
lingsbistand i 2015 samt nå til enighed om Rådets rapport til Det Europæiske Råd om opfyldel-
sen af EU’s bistandsforpligtelser.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Rådets rapport til Det Europæiske Råd har ikke konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være tilslutning til, at Rådet gør status over sine bistandsforpligtelser og rappor-
terer herom til Det Europæiske Råd.
11. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at EU-landene overholder deres bistandsforpligtelser, og at de EU-
lande, som ikke har nået de mål, de har forpligtet sig på at nå i 2010, gør en aktiv indsats for at
sikre, at målet for 2015 kan nås.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 6. november 2009.
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995398_0030.png
13. (Evt.) Elfenbenskysten
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Udviklingskommissær Piebalgs forventes på rådsmødet under eventuelt kort at orientere om sit forestående besøg i
Elfenbenskysten, der har til formål at undersøge, hvordan EU bedst kan støtte fred og udvikling i landet.
2. Baggrund
Efter arrestationen af den tidligere præsident Laurent Gbagbo den 11. april 2011, som siden
valgnederlaget i november 2010 havde nægtet at træde tilbage, er den umiddelbare politiske krise
i Elfenbenskysten blevet løst, og kamphandlinger mellem væbnede styrker mere eller mindre
bragt til ophør. Ligeledes er den demokratisk valgte Alassane Ouattara omsider blevet indsat som
præsident.
Der udestår fortsat kæmpemæssige sikkerhedsmæssige som humanitære udfordringer for præsi-
dent Ouattara samt store opgaver med genopbygning af landet og en national forsoningsproces i
kølvandet på den seneste borgerkrig.
Sikkerhedsmæssigt er der fortsat væbnet modstand fra lokale militser nogle steder i landet, her-
under i dele af Abidjan, og der er behov for, at præsidenten hurtigst muligt genetablerer lov og
orden i hele Elfenbenskysten.
Fsva. den humanitære situation betegnes denne fortsat som alarmerende af UNHCR, der vurde-
rer, at der primo maj 2011 er op til 177.500 tilbageværende flygtninge i nabolandene og op til
200.000 internt fordrevne særligt i den vestlige del af Elfenbenskysten. Der er behov for, at de
rette omstændigheder etableres, så såvel flygtninge som internt fordrevne kan vende hjem under
sikre forhold.
Som led i fremme af den nationale forsoningsproces er en anden vigtig opgave at gennemføre en
undersøgelse af de alvorlige menneskerettighedskrænkelser, som blev begået under den seneste
borgerkrig og efterfølgende stille de ansvarlige til regnskab. Iværksættelse af en national forso-
ning skal sikre, at borgerkrigen ikke blusser op på ny.
Ligeledes står landet over for en kæmpemæssig genopbygningsopgave med henblik på at bringe
landets økonomi på fode igen samt skabe vækst og arbejdspladser.
Det internationale samfund med de regionale afrikanske organisationer AU og ECOWAS i spid-
sen, og med en håndfast indsats fra FN, har spillet en væsentlig rolle i begivenhederne, der førte
til, at Ouattara kunne indsættes som præsident. EU har også ydet et vigtigt bidrag hertil, bl.a.
med indførelse af målrettede sanktioner, der svækkede Gbagbos regime økonomisk. EU er nu i
gang med at planlægge en bistandspakke, der skal hjælpe med genopbygning, national forsoning
og tilbagevenden af de mange flygtninge og internt fordrevne.
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Formålet er for udviklingskommissær Piebalgs kort at orientere om sit forestående besøg i El-
fenbenskysten. Besøget sigter mod at undersøge, hvordan EU bedst kan støtte fred og udvikling
i landet efter borgerkrigens ophør.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes ikke nogen substansdrøftelse.
11. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side vil orienteringen blive taget til efterretning. Danmark støtter en aktiv EU indsats
for at hjælpe med til at skabe fred og udvikling i Elfenbenskysten.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 8. april 2011.
31