Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3091+3092 - Almindelige anl. Bilag 4
Offentligt
997655_0001.png
10. Sudan
KOM (2011) 0250
Revideret notat.
1. Resumé
Rådet forventes at modtage en orientering om udviklingen i Sydsudan efter folkeafstemningen i januar 2011 om
selvstændighed med vægt på EU’s muligheder for at yde udviklingsbistand til et selvstændigt Sydsudan. Et
forslag til rådsafgørelse om 200 mio. EUR i bistand vil muligvis blive forelagt. Endvidere forventes Rådet at
blive orienteret om arbejdet med at udvikle en overordnet strategi for Sydsudan, der skal sikre maksimal
koordination af EU’s mange indsatser, samt arbejdet med mulighederne for anvendelse af fælles programmering.
Der forventes ligeledes en kort politisk drøftelse, fortrinsvis vedrørende koordination af en fælles eller samtid
anerkendelse af Sydsudan som selv selvstændig stat.
2. Baggrund
Efter det overvældende flertal for selvstændighed ved folkeafstemningen i januar 2011
forventes Sydsudans regering at erklære landet for selvstændigt den 9. juli 2011, hvor Nord/Syd
fredsaftalen udløber. Sudan har modtaget udviklingsbistand fra Den Europæiske
Udviklingsfond (9. EUF) under Cotonou-aftalen, men har ikke ønsket at underskrive den
reviderede Cotonou-aftale, idet der i aftalen er en henvisning til samarbejdet med Den
Internationale Straffedomstol (ICC), der i 2009 udstedte arrestordre på Sudans præsident
Bashir. Det betyder, at Sudan (inkl. Sydsudan) ikke kan modtage bistand via den 10.
Europæiske Udviklingsfond (10. EUF). Ved Sydsudans selvstændighed forventes landet at
indgive anmodning om tiltrædelse af Cotonou-aftalen.
I juli 2010 besluttede Rådet at bevilge 150 mio. EUR i form af bistandsmidler frigjort fra
projekter under den 9. EUF og tidligere EUF’er til afhjælpning af behovene hos ”de mest
sårbare befolkningsgrupper i Sudan”. Af dette beløb er 85 mio. EUR øremærket Sydsudan. Idet
Sydsudans behov for stats- og kapacitetsopbygning og behovene for udvikling hos
befolkningen er meget omfattende, har Kommissionen fremlagt et forslag til bevilling af
yderligere 200 mio. EUR i form af frigjorte bistandsmidler fra projekter under den 9. EUF og
tidligere EUF’er.
Med henblik på at effektivisere bistanden og derved minimere omkostningerne er EU og
medlemslandene enedes om at forsøge at udvikle en fælles tilgang til koordination og
programmering af bistanden til Sydsudan for perioden 2011 – 2014. Bestræbelserne skal føre til
udviklingen af et strategipapir, der er tilpasset Sydsudans Udviklingsplan, der er under
forberedelse, og søge fælles synergier med ikke-EU medlemslandes bistand. Det forudses, at
EU’s bistand vil fokusere på uddannelse, sundhed, rent vand, institutionsopbygning og
bæredygtig brug af naturressourcer, samt sikkerhed og regeringsførelse.
I EU drøftes p.t. muligheden for, om en fælles eller samtidig anerkendelse af alle 27 EU lande
kan finde sted i forbindelse med Sydsudans uafhængighed den 9. juli 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
997655_0002.png
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Rådet ventes at modtage en orientering om EU’s bestræbelser på at udmønte tidligere
beslutning om at yde Sydsudan bistand fra Den Europæiske Udviklingsfond, og et forslag om
yderligere bistand på 200 mio. EUR forventes muligvis forelagt Rådet til godkendelse. Der
forventes ligeledes en orientering om arbejdet med at udvikle en model for bedre koordination
og anvendelse af fælles programmering af EU’s bistand. Ligeledes forventes en kort politisk
drøftelse fortrinsvis vedrørende mulighederne for en fælles EU anerkendelse af Sydsudan.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget indebærer en ændret anvendelse af midlerne i Den Europæiske Udviklingsfond
(EUF) på 200 mio. EUR. til Sydsudan som bidrag til gennemførelsen af den treårige
udviklingsplan for Sydsudan i 2011-2013. Ændringen etableres i form af frigjorte bistandsmidler
fra projekter under den 9. EUF og tidligere EUF’er og forvaltes af praktiske grunde i
overensstemmelse med de regler og procedurer, der gælder for den 10. EUF. Den ændrede
anvendelse indebærer ikke en yderligere forpligtelse til indbetaling til Den Europæiske
Udviklingsfond, end der allerede følger af de interne aftaler mellem EU-medlemslandene om
oprettelse af de respektive fonde. Danmarks budgetandel for EUF 9 er 2,14 pct. og for EUF 10
er den 2,00 pct. Danmarks bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond afholdes inden for
rammerne af den samlede danske bevilling til udviklingslandene.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om at øge EU’s bistand til Sydsudan, herunder godkende det
fremlagte forslag om yderligere bistand, og tilslutning til bestræbelserne på at udvikle en model
for bedre koordination og anvendelse af fælles programmering af EU’s bistand til Sydsudan.
Der forventes endvidere bred enighed om det hensigtsmæssige i en fælles EU anerkendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
997655_0003.png
11. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil arbejde for, at der opnås enighed om øget EU bistand til Sydsudan bl.a. gennem
optagelse i 10. EUF, og til et fremlagt forslag om bevilling af 200 mio. EUR. Der forventes
endvidere generel opbakning til udvikling af en model for bedre koordination og anvendelse af
fælles programmering af EU’s bistand til Sydsudan. Regeringen støtter endvidere
bestræbelserne på at fremme en fælles EU anerkendelse.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sudan har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 28. januar 2011.