Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3095 - Beskæftigelse m.v. Bilag 1
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
17. maj 2011
Samlenotat vedrørende rådsmøde (sundhed)
den 6. juni 2010
Side
Dagsordenspunkt 1: Børnevaccinationer: opnåede resultater og udfordringer samt
vejen frem ..................................................................................................................2
Dagsordenspunkt 2: Mental sundhed og trivsel: resultater og fremtidige tiltag ........5
Dagsordenspunkt 3: Innovation i sektoren for medicinsk udstyr……… ....................8
Dagsordenspunkt 4: Moderne og bæredygtige sundhedssyste-
mer…………………………………………………………………………………………10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
998806_0002.png
Side 2
Dagsordenspunkt 1: Børnevaccinationer: succeser og udfordringer og vejen frem
- rådskonklusioner (vedtagelse)
Nyt notat.
1. Indledning
Det ungarske formandskab har ønsket at sætte fokus på børnevaccinationer, her-
under nødvendigheden af at opnå og fastholde en høj vaccinationsdækning, og
formandskabet har i den forbindelse forelagt et udkast til rådskonklusioner.
Formandskabet afholdt den 3. - 4. marts 2011 en konference om opnåede resulta-
ter og udfordringer på børnevaccinationsområdet, hvor nationale beslutningstage-
re, Det Europæiske Center for Sygdomsforebyggelse og Kontrol (ECDC), WHO,
Kommissionen m.fl. deltog. I konklusionerne fra konferencen understreges blandt
andet vigtigheden af at opnå og fastholde en høj vaccinationsdækning generelt
såvel som i de grupper i befolkningerne, hvor vaccinationsdækningen er mangel-
fuld. Endvidere understreges vigtigheden af at have kvalitetsdata til overvågning af
vaccinationsdækning og sygdomsudbrud, kommunikationsstrategier med henblik
på at nå de undervaccinerede grupper i befolkningerne samt de grupper, som er
skeptiske over for nytteværdien af vaccination.
2. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
3. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Baggrunden for udkastet til rådskonklusioner om børnevaccinationer er, at vaccina-
tion – hvor vaccination er en mulighed – er den mest effektive måde at forebygge
og udrydde smitsomme sygdomme, og at det med den tiltagende mobilitet på
tværs af landegrænser er vigtigt at identificere og nå de grupper, som er i tiltagen-
de risiko for sygdomme, som kan forebygges ved vaccination. Som eksempel på
succesfulde vaccinationer nævnes udryddelse af kopper og polio (polio for de fle-
ste landes vedkommende). Derimod har det ikke været muligt at udrydde mæslin-
ger og røde hunde, hvilket ifølge WHO’s mål skulle være sket ved udgangen af
2010.
Formålet med rådskonklusionerne er at medvirke til en højere vaccinationsdæk-
ning generelt såvel som i de grupper i befolkningerne, hvor vaccinationsdækningen
er mangelfuld.
Konklusionerne inviterer bl.a. medlemslandene til
-
at fastholde og styrke processer og procedurer omkring vaccinationstilbud
til børn med ukendt eller usikker vaccinationshistorie,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
998806_0003.png
Side 3
-
-
-
-
-
at fastholde og styrke den almindelige tillid til børnevaccinationsprogram-
merne og udbyttet af vaccination,
at øge sundhedspersoners opmærksomhed på fordelene ved vaccination,
at samarbejde tæt med lokalsamfundet, herunder at inddrage alle relevan-
te aktører,
at identificere undervaccinerede grupper og sikre dem adgang til vaccinati-
on, og
at sikre tæt samarbejde mellem relevante myndigheder og sundhedsper-
soner omkring opfølgning og evaluering af individuelle vaccinationsopteg-
nelser
Konklusionerne inviterer bl.a. medlemslandene og Kommissionen til
-
at samarbejde om nationale og sub-nationale vaccinationstjenester, her-
under om udvikling og overvågning af vaccinationsdækningen såvel som af
rapporteringssystemer
at forstærke overvågningen af sygdomme, som kan forebygges med vac-
cine,
at overveje systemer og procedurer til sikring af kontinuitet i det enkelte in-
divids vaccinationer ved flytning mellem medlemsstater
at samarbejde om fremgangsmåder og kommunikationsstrategier for så
vidt angår de, der er skeptiske over for nytteværdien ved vaccination,
at dele erfaringer og bedste praksis til forbedring af vaccinationsdæknin-
gen af børn generelt såvel som blandt undervaccinerede, og
med henblik på at lette udvekslingen af information mellem vaccineleve-
randører at støtte – med bistand fra Det Europæiske Center for Forebyg-
gelse og Kontrol (ECDC) og Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA) –
udarbejdelsen af en ikke-udtømmende liste af elementer, som kan indgå i
nationale og sub-nationale vaccinationskort – under hensyntagen til nær-
hedsprincippet og de enkelte medlemslandes sundhedspolitikker.
-
-
-
-
-
5. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
6. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller sam-
fundsøkonomiske konsekvenser, ligesom det ikke medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
7. Høring
Der er ikke gennemført høring.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan tilslutte sig forslaget til rådskonklusioner.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
998806_0005.png
Side 5
Dagsordenspunkt 2: Mental sundhed og trivsel: resultater og fremtidige
tiltag
- rådskonklusioner (vedtagelse)
Nyt notat.
1. Indledning
Kommissionen lancerede på en konference i juni 2008 Den Europæiske Pagt for
Mental Sundhed og Trivsel. Pagten giver EU-institutionerne, regeringerne, regio-
nerne og organisationer fra civilsamfundet mulighed for at arbejde sammen om at
forbedre den mentale sundhed. Pagten er en tvær-sektoriel, ikke bindende dekla-
ration, som de deltagende lande på konferencen tilsluttede sig.
Formålet med Pagten er at beskytte og forbedre den mentale sundhed, skabe op-
mærksomhed om forskellige relevante spørgsmål og indføre et fælleseuropæisk
samarbejdsnetværk for udveksling af god praksis – mellem regeringer og relevante
sektorer – der kan fungere som bindeled mellem politik, praksis og forskning.
Målene er forsøgt realiseret gennem pagtens fem prioriterede indsatsområder:
1. forebyggelse af selvmord og depression
2. mental sundhed hos unge og i forbindelse med uddannelse
3. mental sundhed på arbejdspladsen
4. mental sundhed hos ældre
5. bekæmpelse af stigmatisering og udelukkelse
Der er afholdt konferencer om hvert af disse fem indsatsområder. Den femte og
sidste konference under Den Europæiske Pagt for Mental Sundhed og Trivsel om
mental sundhed på arbejdspladsen blev afholdt under ungarsk formandskab i Ber-
lin den 3.- og 4. marts 2011. Det ungarske formandskab har som opfølgning på
denne og de øvrige konferencer fremlagt et udkast til rådskonklusioner, der dels
opregner resultaterne af Pagten og dels opstiller ønsker til fremtidige tiltag på om-
rådet.
2. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
3. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Formålet med rådskonklusionerne om mental sundhed og trivsel er dels at følge op
på Den Europæiske Pagt for Mental Sundhed og Trivsel og de deraf følgende te-
matiske konferencer, dels at udstikke rammerne for de fremtidige tiltag med hen-
blik på at leve op til pagten.
Konklusionerne inviterer medlemslandene til bl.a.:
- at prioritere mental sundhed og trivsel højt i sundhedspolitikker
- at udvikle strategier og/eller handlingsplaner for mental sundhed, herunder
depression og forebyggelse af selvmord
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
998806_0006.png
Side 6
-
-
-
-
-
at tage foranstaltninger mod stigmatisering og udstødelse og diskrimination
af mennesker med mentale sundhedsproblemer og at fremme deres socia-
le integration og deres adgang til uddannelse, bolig og arbejde
at gøre bedst mulig brug af de muligheder, som Strukturfondene inden for
mental sundhed tilbyder
at anvende de teknologiske muligheder, herunder E-sundhed, for at for-
bedre mental sundhed og tjenesteydelser, forebyggelse af psykiske lidel-
ser og fremme af velvære
at støtte aktiviteter (fx uddannelsesprogrammer), der gør fagfolk og ledere
især i sundheds- og socialsektoren og på arbejdspladser i stand til at be-
skæftige sig med spørgsmål vedrørende psykisk velvære/psykiske lidelser
at styrke fremme af mental sundhed for børn og unge ved bl.a. at støtte
positive forældrekompetencer, holistiske tilgange til reduktion af mobning i
skolen, samt at støtte familier, hvor en forælder har en psykisk lidelse
Konklusionerne inviterer endvidere Kommissionen og medlemslandene til bl.a.:
- at fortsætte samarbejdet som en opfølgning på den europæiske pagt for
mental sundhed
- at iværksætte en fælles aktion om mental sundhed og trivsel under EU's
folkesundhedsprogram 2008-2013
Endelig inviterer konklusionerne bl.a. Kommissionen til at fortsætte arbejdet med at
forbedre den mentale sundhed og trivsel og i den forbindelse overveje, hvorledes
der skal ske opfølgning på Den Europæiske Pagt for Mental Sundhed og Trivsel.
5. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
6. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller sam-
fundsøkonomiske konsekvenser, ligesom det ikke medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
7. Høring
Der er ikke gennemført høring.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan tilslutte sig forslaget til rådskonklusioner.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
________________________
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
998806_0007.png
Side 7
Dagsordenspunkt 3: Innovation i sektoren for medicinsk udstyr
- rådskonklusioner (vedtagelse)
Nyt notat.
1. Indledning
Det ungarske formandskab har forud for den kommende revision af EU’s lovgiv-
ning om medicinsk udstyr sat fokus på innovation i sektoren for medicinsk udstyr
og har forelagt et udkast til rådskonklusioner.
Konklusionerne fremsættes i forlængelse af Kommissionens konference
High Le-
vel Health Conference Exploring Innovative Healthcare – the Role of Medical
Technology Innovation and Regulation,
som blev afholdt den 22. marts 2011. For-
målet med konferencen var dels at undersøge, hvordan innovation i sektoren for
medicinsk udstyr kan modsvare de udfordringer, som sundhedsvæsenet i Europa
står overfor, dels at undersøge, hvordan lovgivningen kan indrettes, så livreddende
og livsforlængende udstyr kommer på markedet så hurtigt som muligt, mens det
samtidig sikres, at produkterne er sikre at anvende for patienterne og brugerne.
Rådskonklusionerne har bl.a. fokus på udsigterne til en aldrende befolkning og
behovet for at imødekomme denne (økonomiske) udfordring gennem innovative
sundhedsløsninger.
2. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
3. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Formålet med rådskonklusionerne er at understøtte en udvikling, hvor medicinsk
udstyr gennem innovation bidrager til en fortsat forbedring af patient- og brugersik-
kerhed, og at EU’s lovgivning for medicinsk udstyr er indrettes således, at livred-
dende og livsforlængende udstyr kommer på markedet så hurtigt som muligt.
Konklusionerne inviterer bl.a. Kommissionen og medlemslandene til
-
-
-
-
at udveksle
best practice
med hensyn til innovation og styrke samarbejde
og dialog mellem aktørerne i innovationsprocessen,
at fremme innovation gennem offentlige udbudspolitikker,
at have fokus på patienter og sundhedspersoners behov i forbindelse med
udviklingen af (nyt) medicinsk udstyr,
at fremme
early dialogue
mellem fremstillere, eksperter og kompetente
myndigheder om ”nye produkter”, særligt for så vidt angår deres klassifice-
ring,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
998806_0008.png
Side 8
-
at undersøge hvordan og i hvilket regi reklame (promotion) for medicinsk
udstyr kan reguleres mest hensigtsmæssigt.
Konklusionerne inviterer desuden Kommissionen til at tage følgende overvejelse i
betragtning i forbindelse med Kommissionens kommende forslag om ny EU-
lovgivning om medicinsk udstyr:
-
-
-
behovet for at forbedre systemet for risikobaseret klassifikation af medi-
cinsk udstyr.
behovet for at fremme indsamlingen af kliniske data.
behovet for at indføre mere enkle og præcise regler om bl.a. nationale
kompetente myndigheders og bemyndigede organers ansvar og forpligtel-
ser.
mulighederne for at udvikle en central og offentlig tilgængelig database
med henblik på at give adgang til central information om medicinsk udstyr.
behovet for at indføre en mere klar definition af begrebet ”medicinsk ud-
styr” og præcisere kriterierne for klassificering af medicinsk udstyr.
behovet for at sikre, at de bemyndigede organer alene står for vurderingen
af udstyr eller teknologier, som de er kompetente til at foretage.
-
-
-
5. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
6. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har i sig selv ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser, ligesom det ikke medfører administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Høring
Der er ikke gennemført høring.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan tilslutte sig forslaget til rådskonklusioner.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
________________________
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
998806_0009.png
Side 9
Dagsordenspunkt 4: Moderne og bæredygtige sundhedssystemer
- rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Indledning
Udkastet til rådskonklusioner skitserer en række fælles udfordringer for de europæ-
iske sundhedsvæsener som følge af bl.a. demografisk aldring, øgede forventninger
til sundhedsvæsnet og øgede udgifter til bl.a. ny teknologi. Det ungarske formand-
skab finder derfor, at det vil kunne være hensigtsmæssigt at iværksætte en euro-
pæisk refleksionsproces med henblik på at dele erfaringer, best practice og ek-
spertise i forhold til håndteringen af de fremtidige udfordringer. Formandskabet har
endvidere sat fokus på sundhedsvæsnets rolle i forhold til gennemførelse af Euro-
pa2020-strategien, ligesom der er sat fokus på muligheden for at anvende de eu-
ropæiske strukturfonde i relation til udviklingen af sundhedsvæsnerne i EU.
2. Retsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
3. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Sigtet med rådskonklusionerne er at skabe synlighed om de fælles udfordringer,
som de europæiske sundhedsvæsener står over for, og at sætte fokus på spørgs-
målet om, hvordan disse udfordringer kan imødegås på en effektiv måde.
Rådskonklusionerne skal bl.a. ses som en opfølgning på drøftelserne på det ufor-
melle ministermøde i Gödöllö, Ungarn, i april 2011.
Formålet med rådskonklusionerne er at fastholde et fælles europæisk fokus på
vigtigheden af, at der fortsat er brug for at udvikle sundhedsvæsnerne i EU, men at
der også er behov for at sikre bæredygtighed og at omstille sundhedssystemerne
til fremtidens udfordringer.
De tre overordnede temaer i rådskonklusionerne er iværksættelse en europæisk
refleksionsproces med henblik på at dele erfaringer, best practice og ekspertise i
forhold til håndteringen af de fremtidige udfordringer for sundhedsvæsenet i de
enkelte medlemslande, sundhedsvæsnets rolle i forhold til gennemførelse af Euro-
pa2020-strategien og muligheden for at anvende de europæiske strukturfonde i
relation til udviklingen af sundhedsvæsnerne i EU.
Konklusionerne inviterer bl.a. medlemslandene til:
-
at spille en aktiv rolle i forhold til fremtidens udfordringer på sundhedsom-
rådet både i forhold til de demografiske og de ikke-demografiske udfordrin-
ger,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
998806_0010.png
Side 10
-
-
-
-
at sørge for, at sundhed er tilstrækkeligt adresseret i de nationale reform-
programmer,
at overveje nye, innovative og fremtidssikrede løsninger indenfor sund-
hedssektoren,
at fremme brug af IT og e-sundhedsløsninger og
at overveje, hvorledes EU’s finansielle programmer kan bidrage til udvik-
lingen af sundhedssystemerne i EU.
Konklusionerne inviterer endvidere Kommissionen og medlemslandene til at
iværksætte en refleksionsproces, som kan være med til at identificere effektive
måder at investere i sundhed og på den måde forfølge målet om moderne og bæ-
redygtige sundhedssystemer.
Endelig inviterer konklusionerne Kommissionen til bl.a. at støtte medlemslandene i
etableringen og gennemførelsen af refleksionsprocessen og til at arbejde for at
tildele sundhedssektoren en passende rolle i forbindelse med gennemførelsen af
Europa 2020-strategien samt støtte de regelmæssige opfølgningsdrøftelser med
medlemslandene om den aktuelle situation.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet skal ikke udtale sig om rådskonklusionerne.
6. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ingen
lovgivningsmæssige,
statsfinansielle eller samfunds-
økonomiske konsekvenser på kort sigt, ligesom de ikke medfører administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Høring
Der er ikke gennemført høring.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan tilslutte sig forslaget til rådskonklusioner.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
________________________