Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
3097 - transport, tele og energi Bilag 3
Offentligt
1005859_0001.png
Talepunkter
Forelæggelse i Folketingets Europaudvalg
1. juni 2011 forud for rådsmøde (energi)
den 10. juni 2011
[Indledning]
Tak for ordet. Der er tale om en rådsmøde
dagsorden med:
27. maj 2011
DEP j.nr. 2011- 2277
en statusrapport om forslag til forordning
om integritet og gennemsigtighed på ener-
gimarkederne,
vedtagelse af rådskonklusioner om energi-
effektivitet,
opsamling på drøftelserne på det uformelle
energirådsmøde i starten af maj om den
kommende Energi Road Map 2050.
en orientering fra Kommissionen om arbej-
det med stress tests af kernekraftværker.
samt yderligere en orientering fra Kommis-
sionen om arbejdet med EU's internationa-
le energirelationer.
Alle sager på dagsordenen forelægger jeg til
orientering for Europaudvalget.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1005859_0002.png
[REMIT]
Det første punkt på dagsordenen handler om
forslag om forordning om integritet og gennem-
sigtighed på energimarkederne (REMIT). For-
slaget er sat på energirådsmødet med henblik
på en statusrapport.
Forhandlingerne om REMIT er stadig i gang på
arbejdsgruppeniveau, og det var forventningen,
at vi kunne nå politisk enighed om forslaget ved
det her energirådsmøde. Men der er stadig en
række spørgsmål, der forhandles om, navnlig
brugen af delegerede retsakter. Regeringen er
ikke imod brug af delegerede retsakter under
forordningen, så længe grundlæggende
spørgsmål - især definitionerne - er tilstrække-
ligt præciseret i selve forordningen, og så læn-
ge det sikres, at de relevante aktører bliver hørt
under processen.
Bortset fra spørgsmålet med delegerede retsak-
ter er der sket fremskridt på alle de andre væ-
sentligste emner, jeg fremhævede som danske
prioriteter i det forhandlingsoplæg som regerin-
gen fik i Europaudvalget den 25. februar, 2011.
Det drejer sig om:
- en præcisering af definitionerne under hen-
syntagen til energisektorspecifikke aspekter,
- en tilsikring af, at der ikke foreligger dobbelt-
regulering, og at virksomhederne ikke skal
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1005859_0003.png
indberette de samme oplysninger flere gan-
ge.
- en yderligere præcisering af forholdet mellem
ACER, altså det europæiske agentur for
samarbejde mellem energiregulatorer, og de
nationale myndigheder og mellem de natio-
nale myndigheder indbyrdes.
Alt i alt tegner der sig derfor et billede af et for-
slag til forordning, som regeringen kan støtte.
Det ungarske formandskab har oplyst, at der
indledes forhandlinger med Europa-Parlamentet
i juni. De regner fortsat med, at man kan kom-
me i mål med forordningen med kun en enkelt
læsning i Parlamentet. Forordningen vil således
kunne vedtages i sin endelige form under polsk
formandskab.
[Meddelelse om revision af energieffektivi-
tets planen EEP]
Energieffektivitetsplanen har overordnet til for-
mål at styrke rammerne for EU’s langsigtede
arbejde med energieffektivisering.
De rådskonklusioner, som er på dagsordenen
for rådsmødet, er forholdsvis generelle men fo-
kuserer netop på behovet for at styrke indsat-
sen for at nå EU’s overordnede mål om 20 pct.
energibesparelser i 2020. Energieffektivisering
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1005859_0004.png
ses i denne sammenhæng som væsentlig for at
nå de overordnede mål om en konkurrencedyg-
tig low-carbon økonomi og forsyningssikkerhed.
Energieffektivisering bør derfor indgå som hen-
syn i andre politikområder – herunder bl.a. den
offentlige sektor, i forhold til bygninger og i in-
dustrien og energisektoren.
Fra dansk side har vi under forhandlingerne af
konklusionerne arbejdet for, at fastholde et højt
ambitionsniveau med hensyn til offentlige myn-
digheders og energiselskabers forpligtelse til at
gå foran med energieffektiviseringer. Energi-
spareforpligtelser for energiselskaberne er et
redskab, som vi selv har gode erfaringer med i
Danmark.
Danmark er derfor enig i, at energirenovering af
eksisterende bygninger – herunder offentlige
bygninger – er helt centrale indsatsområder,
som bør styrkes. Herhjemme er vi også i gang
med en indsats, der skal reducere energifor-
bruget i offentlige bygninger, og det giver derfor
god mening at fortsætte af den vej.
I forhandlingerne har Danmark særligt arbejdet
for:
- at der indarbejdes et langsigtet perspektiv
udover 2020 i forbindelse med en omkost-
ningseffektiv renovering af bygninger,
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1005859_0005.png
- at det understreges i konklusionerne, at der
er behov for dybe renoveringer, der ikke ef-
terlader uudnyttede energieffektiviseringspo-
tentialer.
Vi ser frem til, at Kommissionen fremlægger
forslag til opfølgende retsakter, bl.a. et energi-
besparelsesdirektiv. Bl.a. på dansk foranledning
har vi fået indføjet i konklusionsteksten, at
Kommissionen skal ledsage disse forslag med
en kvalificering af, hvordan de hver især vil bi-
drage til at nå det overordnede mål om 20%
energieffektivisering i 2020.
Kommissionen vil i 2013 vurdere fremdriften i
forhold til opfyldelsen af 20 pct-målet i 2020. På
den baggrund må det vurderes, hvordan indsat-
sen bedst kan strammes op.
Samlet set agter regeringen støtte rådskonklu-
sionerne.
[2050 energi-roadmap]
2050 energi-roadmap’en er sat på dagsordenen
som et opsummeringspunkt fra det uformelle
energiministermøde i begyndelsen af maj,
hvor
vi havde en første drøftelse af forventninger til
roadmap'en, som Kommissionen forventes at
præsentere til efteråret. Jeg forventer ikke, at vi
på rådsmødet kommer meget længere i denne
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1005859_0006.png
diskussion, men det kommer i hvert fald til at
stå lysende klart for Kommissionen, at der er
behov for denne langsigtede strategi, og at det
er vigtigt, at den ikke forsinkes.
Forventningen er, at den kommende energi-
roadmap gennem en række scenarier vil bely-
se, hvordan energisektoren i EU skal udvikles
frem mod 2050, hvis EU omkostningseffektivt
skal opfylde målsætningen om en reduktion af
drivhusgasudledninger på 80-95% .
Regeringen bakker op om en sådan langsigtet
analyse af EU's muligheder for at reducere
energisektorens CO2-emissioner drastisk frem
mod 2050. Den vil formentlig understøtte, at en
udfasning af fossile brændsler i EU frem mod
2050 er både mulig og overkommelig. Og der-
ved kan analysen understøtte vores vision om
fossil uafhængighed.
Fra dansk side har vi dog peget på, at den valg-
te analysemetode bør suppleres med analyser,
der mere følger dansk tradition for samfunds-
økonomiske analyser af energisektoren. Kom-
missionens hidtidige tilgang synes at betone
forsyningsløsninger frem for yderligere energi-
effektivisering.
Vedtagelse af rådskonklusioner om energi-
roadmap vil formentlig falde ind under det dan-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1005859_0007.png
ske formandskab. Energikommissæren indike-
rede på det uformelle rådsmøde, at køreplanen
vil indeholde anbefalinger om nye EU-
beslutninger på energiområdet. Fra dansk side
vil vi gøre vores bedste for at sikre det bedste
grundlag for udformning og vedtagelse af så
ambitiøse rådskonklusioner som muligt. På det
kommende rådsmøde vil jeg derfor bl.a. opfor-
dre Kommissionen til at udarbejde et beslut-
ningsgrundlag, der sætter os i stand til at træffe
beslutning om eventuelle milepæle for tiden ef-
ter 2020.
[Stress tests]
Punktet om stress tests af kernekraftværker er
sat på som et orienteringspunkt, hvor Kommis-
sionen er blevet bedt om at give en status for
arbejdet med stress tests, der blev sat i gang
som følge af katastrofen i Japan. Det er For-
svarsministeriet (Beredskabsstyrelsen), der har
fulgt arbejdet med stress tests, og har deltaget i
udvikling af de kriterier, der nu er enighed om
mellem Kommissionen og Gruppen af Europæi-
ske Nukleare Tilsynsmyndigheder (ENSREG).
Med stress test'ene er der sat et vigtigt fokus på
sikkerheden på de europæiske kernekraftvær-
ker, og der er taget en beslutning om at revurde-
re sikkerheden på grundlag af udvidede kriterier.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1005859_0008.png
Regeringen er tilfreds med beslutningen om en
tre-trins arbejdsproces, der bliver sat i gang alle-
rede fra i dag den 1. juni og tilstræbes afsluttet
med udgangen af april 2012. Regeringen ønsker
at tilslutte sig tiltag, der skaber den største grad
af sikkerhed på kernekraftværkerne. I forhold til
aftalen om hvilke elementer, der skal indgå i
stress test'ene er vi tilfredse med, at man ikke
alene ser på de naturskabte katastrofer, men
også inddrager menneskeskabte katastrofer,
herunder konsekvenser af terror. Vi er også po-
sitive overfor aftalen om, at resultater og efter-
følgende foranstaltninger som følge af stress
test'ene vil blive offentliggjort.
Regeringen agter derfor at tage Kommissionens
orientering til efterretning.
[Internationale energirelationer]
Det sidste B punkt på dagsordenen er det tradi-
tionelle punkt med orientering om internationale
energirelationer, hvor Kommissionen og for-
mandskabet vil orientere om status på arbejdet
i en række fora med tredjelande og internatio-
nale organisationer på energiområdet. Der for-
ventes ikke nogen drøftelse under dette punkt.
Emnerne er denne gang EU-OPEC, EU-USA,
EU-Nordafrika og Den Sydlige Korridor.
8