Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3096 - RIA Bilag 3
Offentligt
1002685_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
31. marts 2009
Det Internationale
Kontor
2011-3061/1-0071
SJE44779
Supplerende samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsmini-
steriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retli-
ge og indre anliggender) og mødet i det blandede udvalg den 9-10.
juni 2011.
Side:
2-8
Dagsordenspunkt 30 Forslag til rådsafgørelser om undertegnelse
og indgåelse af en aftale mellem Den Euro-
pæiske Union og Australien om luftfartssel-
skabers behandling og overførsel af passa-
gerlisteoplysninger (Passenger Name Re-
cord (PNR)) til de australske told- og græn-
sekontrolmyndigheder
*
- vedtagelse
KOM(2011)280
KOM(2011)281
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
*
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEUF, afsnit V. Protokollen om Danmarks
stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at foranstalt-
ningerne ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagordenspunkt 30: Forslag til rådsafgørelser om undertegnelse og
indgåelse af en aftale mellem Den Europæiske Union og Australien
om luftfartsselskabers behandling og overførsel af passagerlisteop-
lysninger (Passenger Name Record (PNR)) til de australske told- og
grænsekontrolmyndigheder
Nyt notat.
KOM(2011)280
KOM(2011)281
Resumé
De foreliggende forslag til rådsafgørelser lægger op til, at Rådet bemyn-
diger til undertegnelse af og indgår en aftale mellem Den Europæiske
Union og Australien om luftfartsselskabers behandling og overførsel af
passagerlisteoplysninger (Passenger Name Record (PNR)) til de austral-
ske told- og grænsekontrolmyndigheder. Et udkast til PNR-aftale mellem
EU og Australien er optrykt som bilag til rådsafgørelserne. Forslagene
forventes at blive forelagt på rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 9.-10. juni 2011 med henblik på godkendelse af aftalen. De forelig-
gende forslag vil være omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retli-
ge og indre anliggender, og Danmark deltager derfor ikke i Rådets vedta-
gelse af forslagene.
1.
Baggrund
I lufttransport er passagerlisten (”Passenger Name Record” – PNR) en
liste over hver passagers rejseforhold, som omfatter alle nødvendige op-
lysninger til, at reservationer kan behandles og kontrolleres af det luft-
fartsselskab, der foretager reservationen, og af medvirkende luftfartssel-
skaber. Oplysningerne kan bl.a. omfatte navnet på og kontaktinformatio-
nen om den pågældende passager, afrejsedato, betalingsoplysninger og
billet- og bagageinformationer.
EU indgik aftaler om overførsel og anvendelse af PNR-oplysninger med
Canada, USA og Australien i henholdsvis 2005, 2007 og 2008. Baggrun-
den for aftalerne var, at luftfartsselskaber blev mødt med krav fra disse
lande om at stille PNR-oplysninger til rådighed. Ved at stille PNR-
oplysninger til rådighed for myndigheder i tredjelande ville luftfartssel-
skaberne imidlertid kunne krænke de databeskyttelsesbestemmelser, der
gælder i EU’s medlemsstater. Dette blev imødegået med de nævnte PNR-
aftaler, der indeholder en række bestemmelser om databeskyttelse i for-
bindelse med overførsel og anvendelse af PNR-oplysninger.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1002685_0003.png
Europa-Parlamentet anmodede den 5. maj 2010 Kommissionen om at
genforhandle de nævnte aftaler med Canada, USA og Australien med
henblik på at sikre en hensigtsmæssig afvejning mellem retshåndhævel-
seshensyn og beskyttelse af individers rettigheder.
Kommissionen afgav den 21. september 2010 en meddelelse om en glo-
bal tilgang til overførsel af passagerlisteoplysninger til tredjelande. I
meddelelsen præsenterer Kommissionen et forslag til nogle overordnede
principper, der skal efterleves i forbindelse med indgåelse af aftaler om
udveksling af PNR-oplysninger mellem EU og tredjelande.
Kommissionen fremlagde desuden den 21. september 2010 udkast til
forhandlingsdirektiver med henblik på, at Kommissionen blev bemyndi-
get til at genforhandle EU’s aftaler med Canada, USA og Australien om
overførsel og anvendelse af PNR-oplysninger. På rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 2.-3. december 2010 traf Rådet afgørelse om at
bemyndige Kommissionen til at indlede forhandling med de tre lande.
Kommissionen har fremsendt et udkast til en ny PNR-aftale mellem EU
og Australien, der er optrykt som bilag til de foreliggende forslag til råds-
afgørelser om undertegnelse og indgåelse af aftalen.
Det danske retsforbehold
Der lægges i de foreliggende forslag til rådsafgørelser op til, at de frem-
sættes med hjemmel i TEUF 3. del, afsnit V. Forslagene vil derfor være
omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.
Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten,
vil på den baggrund finde anvendelse.
Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse
af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF 3. del, afsnit V, og
ifølge artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold
til TEUF 3. del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse i Danmark
(”retsforbeholdet”).
Det bemærkes i tilknytning hertil, at det har været drøftet, om hjemmels-
grundlaget for så vidt angår hovedparten af PNR-aftalen i stedet skal fin-
des i TEUF artikel 16 om beskyttelse af personoplysninger og TEUF, 3.
del, afsnit VI, om transport. Dette ville i givet fald betyde, at det danske
retsforbehold ikke fuldt ud finder anvendelse.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Indhold
I det ene forslag til rådsafgørelse foreslås det, at undertegnelsen af en
PNR-aftale mellem EU og Australien godkendes med forbehold af afta-
lens indgåelse på et senere tidspunkt. Kommissionen bemyndiges med
rådsafgørelsen til at udpege de personer, der er beføjet til at undertegne
aftalen med forbehold af dens indgåelse.
Med det andet forslag til rådsafgørelse foreslås det, at PNR-aftalen ind-
gås. Formanden for Rådet udpeger den person, som på EU’s vegne er
beføjet til at foretage udvekslingen af godkendelsesinstrumenterne med
henblik på at udtrykke EU’s samtykke til at blive bundet af aftalen. Det
bemærkes, at Europa-Parlamentets godkendelse skal indhentes forud for
Rådets afgørelse om indgåelse af PNR-aftalen, jf. pkt. 9 nedenfor.
Udkastet til PNR-aftalen – der som nævnt er optrykt som bilag til de fo-
religgende forslag til rådsafgørelser – indeholder bl.a. følgende elemen-
ter:
De australske told- og grænsekontrolmyndigheders overholdelse af afta-
len garanterer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau for PNR-oplysninger,
der overføres til de australske told- og grænsekontrolmyndigheder.
Australien sørger for, at de australske told- og grænsekontrolmyndighe-
der kun behandler PNR-oplysningerne med henblik på at forebygge, af-
sløre, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov grænseover-
skridende kriminalitet. PNR-oplysninger kan dog i særlige tilfælde be-
handles, hvis det er nødvendigt for at beskytte en persons vitale interesser
som f.eks. risiko for dødsfald, alvorlig skade eller trussel mod sundhe-
den.
Australien må ikke kræve, at luftfartsselskaber skal udlevere PNR-
oplysninger, der ikke allerede er blevet indsamlet, eller som opbevares i
deres reservationssystemer.
Aftaleudkastet lægger desuden op til, at PNR-oplysningerne udelukkende
må overføres på grundlag af et ”push”-system. Det vil sige, at myndighe-
der i Australien ikke skal have adgang til at trække oplysninger fra fly-
selskabernes databaser (”pull”-system), men at det vil være flyselskaber-
ne, der inden for rammerne af aftalerne vil skulle udlevere de fornødne
oplysninger (”push”-system).
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For så vidt angår foranstaltninger til beskyttelse af flypassagerers privat-
liv indgår i aftaleudkastet endvidere bl.a. følgende:
En udtømmende oversigt over de kategorier af PNR-oplysninger, der
må overføres. Det er forbudt for de australske told- og grænsekon-
trolmyndigheder at behandle følsomme PNR-oplysninger. I det om-
fang de PNR-oplysninger, der er blevet overført om en passager til de
australske told- og grænsekontrolmyndigheder, omfatter følsomme
oplysninger, skal de australske told- og grænsekontrolmyndigheder
slette disse oplysninger.
Regler om information til passagererne og om ret til indsigt, berigti-
gelse og sletning samt administrativ prøvelse og domstolsprøvelse.
Sikring af, at der ikke træffes beslutninger, der får negative følger
eller virkninger for den enkelte person, og som udelukkende er base-
ret på automatiseret behandling af personoplysninger uden menne-
skelig deltagelse.
Bestemmelser om datasikkerhed og om en informationsforpligtelse
over for den australske datatilsynsmyndighed og Kommissionen ved
brud på datasikkerheden.
Den australske datatilsynsmyndigheds tilsyn med, at de offentlige
myndigheder, som behandler PNR-oplysninger, overholder databe-
skyttelsesreglerne.
Fælles evaluering af aftalen og alle spørgsmål med tilknytning dertil
ét år efter aftalens ikrafttræden og derefter regelmæssigt inden for af-
talens varighed og derudover efter anmodning fra en af parterne.
Bestemmelser om lagring af PNR-oplysninger, herunder at oplysnin-
gerne som udgangspunkt højest må lagres i fem og et halvt år regnet
fra den dato, hvor de australske told- og grænsekontrolmyndigheder
først modtog PNR-oplysningerne. Efter de første tre år fra modtagel-
sesdatoen og frem til slutningen af den fem og et halvt årige periode
opbevares PNR-oplysningerne i PNR-systemet, men alle dataelemen-
ter, der kan tjene til identifikationen af de passagerer, som PNR-
oplysningerne vedrører, maskeres.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Krav om registrering og dokumentation af enhver behandling af
PNR-oplysninger, herunder adgang til, søgning i og overførsel af
PNR-oplysninger, samt anmodninger om PNR-oplysninger fra de au-
stralske myndigheder eller tredjelande, herunder afviste anmodnin-
ger.
Begrænsning i adgangen til at videregive PNR-oplysninger til andre
offentlige myndigheder i Australien samt myndigheder i tredjelande.
I aftaleudkastet lægges der desuden op til, at de australske told- og græn-
sekontrolmyndigheder sørger for, at relevante analytiske oplysninger, der
er opnået via PNR-oplysninger, hurtigst muligt stilles til rådighed for po-
liti og retlige myndigheder i de berørte EU-medlemsstater, Europol og
Eurojust inden for deres respektive mandater og i overensstemmelse med
de retshåndhævelsesaftaler eller andre aftaler og ordninger om informati-
onsudveksling, der er indgået mellem Australien og EU's medlemsstater,
Europol eller Eurojust.
3.
Gældende dansk ret
Luftfartsselskabers overførsel af PNR-oplysninger til myndigheder i Ca-
nada, USA og Australien vil være omfattet af lov nr. 429 af 31. maj 2000
om behandling af personoplysninger (persondataloven). Dette indebærer
bl.a., at persondatalovens materielle behandlingsbetingelser i §§ 6-8 skal
være opfyldt. Da der vil være tale om overførsel af personoplysninger til
et tredjeland, skal overførslen endvidere ligge inden for rammerne af den
særlige bestemmelse i lovens § 27. Bestemmelsen i § 27 fastsætter, at der
som udgangspunkt kun kan ske overførsel af personoplysninger til et
tredjeland, såfremt dette land sikrer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Som anført under pkt. 1 lægges der i de foreliggende forslag til rådsafgø-
relser op til, at de fremsættes med hjemmel i TEUF 3. del, afsnit V, og
forslagene vil derfor være omfattet af Danmarks forbehold vedrørende
retlige og indre anliggender. Danmark deltager således ikke i Rådets ved-
tagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF 3. del, afsnit
V, og ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til TEUF 3.
del, afsnit V, er bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
Hvis forslagene fandt anvendelse i Danmark, vurderes de formentlig ikke
at ville have lovgivningsmæssige konsekvenser.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De foreliggende udkast til forslag til rådsafgørelser vurderes ikke at have
statsfinansielle konsekvenser.
5.
Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
6.
Nærhedsprincippet
De foreliggende forslag til rådsafgørelser vurderes ikke at være i strid
med nærhedsprincippet.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til sagen.
8.
Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side er man positiv over for det foreliggende udkast til en
PNR-aftale med Australien.
9.
Europa-Parlamentet
Efter den almindelige procedure i TEUF art. 218 for indgåelse af aftaler
med tredjelande og internationale organisationer er det Rådet, der be-
myndiger undertegnelsen og indgår aftalerne. Der er tale om et område,
hvor Europa-Parlamentets godkendelse skal indhentes forud for Rådets
afgørelse om indgåelse af PNR-aftalen.
Europa-Parlamentet vil muligvis blive klar til at stemme om forslaget før
sommerferien.
10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Sagen har ikke været drøftet i Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1002685_0008.png
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Rets-
udvalg
Sagen blev forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg til ori-
entering forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2.-3. de-
cember 2010, hvor Rådet traf afgørelse om at bemyndige Kommissionen
til at indlede forhandlinger om PNR-aftaler med Canada, USA og Au-
stralien.
8