Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Ekstraordinært rådsmøde landbrug og fiskeri 7/6-11 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1 Kontoret for europapolitik og internationale relationer
Den 6. juni 2011
FVM 896
S
KRIFTLIG FORELÆGGELSE AF EKSTRAORDINÆRT RÅDSMØDE
(L
ANDBRUG OG
F
ISKE-
RI
)
DEN
7.
JUNI
2011
OM FØDEVARESIKKERHED
,
KONSEKVENSER FOR MARKEDET OG
IVÆRKSÆTTELSEN AF EVENTUELLE KRISETILTAG I FRUGT
-
OG GRØNTSAGSSEKTOREN
EFTER UDBRUDDET AF
E.
COLI
VTEC O104 (
TIL ORIENTERING
).
Med henvisning til indkaldelse d.d. til ekstraordinært rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 7. juni 2011
forelægges samlenotat om fødevaresikkerhed, konsekvenser for markedet og iværksættelsen af eventu-
elle krisetiltag i frugt- og grøntsagssektoren efter udbruddet af E. coli VTEC O104.
Under hensyntagen til situationen i frugt- og grøntsagssektoren vil man fra regeringens side kunne
støtte, at Kommissionen iværksætter midlertidige krisetiltag, idet der lægges vægt på, at der er tale om
ekstraordinære omstændigheder, hvorfor foranstaltningerne også bør være klart tidsafgrænsede.
De danske fødevare- og sundhedsmyndigheder følger udbruddet meget tæt. Regeringen finder, at det
er af yderste vigtighed, at medlemsstaterne sammen gør alt for at finde kilden til udbruddet, og rege-
ringen har stillet sine eksperter til rådighed for dette arbejde.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
Den 6. juni 2011
FVM 896
____________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 7. juni 2011
____________________________________________________________________
1.
Fødevaresikkerhed, konsekvenser for markedet og iværksættelsen af eventuelle
krisetiltag i frugt- og grøntsagssektoren efter udbruddet af E. coli VTEC O104
- Orientering ved Kommissionen og udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Side 2
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1007603_0003.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 7. juni 2011
1.
Fødevaresikkerhed, konsekvenser for markedet og iværksættelsen af eventu-
elle krisetiltag i frugt- og grøntsagssektoren efter udbruddet af E. coli VTEC
O104
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen forventes efter anmodning fra en række medlemsstater at iværksætte krisetiltag i frugt-
og grøntsagssektoren efter udbruddet af E. coli VTEC O104 i Tyskland. Der har særligt været mar-
kedsproblemer i frugt- og grøntsagssektoren i Spanien, Tyskland og Nederlandene. Rusland har end-
videre lukket for import af friske grøntsager fra EU. Formandskabet har på den baggrund oplyst, at
der afholdes et ekstraordinært rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 7. juni 2011, hvor Kommissionen
forventes at redegøre for status i sagen.
Baggrund
Kommissionen forventes efter anmodning fra en række medlemsstater at iværksætte krisetiltag i frugt-
og grøntsagssektoren efter udbruddet af E. coli VTEC O104 i Tyskland. Formandskabet har på den
baggrund oplyst, at der afholdes et ekstraordinært rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 7. juni 2011.
Krisetiltagene forventes iværksat med hjemmel i artikel 191 i Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007 af
22. oktober 2007 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser
for visse landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen), hvorefter Kommissionen træffer de foran-
staltninger, der er nødvendige og begrundede for at løse specifikke praktiske problemer i akutte situa-
tioner. Sådanne foranstaltninger kan fravige denne forordnings bestemmelser, men kun i det strengt
nødvendige omfang og tidsrum.
Kommissionen forventes på det ekstraordinære rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 7. juni 2011 at re-
degøre for status i sagen, og der forventes ligeledes en drøftelse af markedssituationen og iværksættel-
sen af eventuelle krisetiltag.
Da et stort antal personer i det nordlige Tyskland fra medio maj 2011 er blevet smittet med E. coli
O104, og da 15 personer er døde af nyresvigt og flere end 627 har fået nedsat nyrefunktion i denne
forbindelse, søges der intenst efter kilden til smitten. Rå tomater, agurk og salat fra Nordtyskland blev
mistænkt som smittekilde, og de tyske myndigheder fraråder indtag af disse fødevarer. Da de tyske
myndigheder den 27. maj 2011 identificerede 2 spanske partier agurker som inficeret med E. coli, blev
advarslen udvidet til at omfatte spanske agurker generelt. De pågældende spanske partier blev tilbage-
kaldt via Rapid Alert-systemet. Også danske agurker har været under mistanke, da leverandøren til en
tysk restaurant med E. coli-inficeret agurk mistede sporbarheden, hvorefter både nederlandske og dan-
ske agurker kom under mistanke. Denne mistanke er efter analyse af danske agurker afvist den 31. maj
2011. Heller ikke de nederlandske myndigheder har kunnet bekræfte mistanken.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det står nu klart, at der ikke er etableret den nødvendige sammenhæng mellem de mistænkte fødevarer
og de smittede personer. Der er ikke fundet netop den type E. coli, som har forårsaget sygdommen, i
de undersøgte grøntsager, og Kommissionen har den 31. maj 2011 fastslået, at der ikke er risiko for-
bundet med at spise spanske agurker. De spanske erhvervsdrivende har imidlertid lidt et voldsomt
økonomisk tab allerede, og der er næppe udsigter til, at handelen normaliseres hurtigt, uanset at mis-
tanken ikke var underbygget.
De tyske myndigheder har den 5. juni 2011 oplyst, at man nu mistænker blandede spirer for at være
kilden. Der er leveret spireblandinger til alle de spisesteder, som er sat i forbindelse med sygdomsram-
te personer. En endelig bekræftelse af mistanken forventes tidligst mandag.
Nærhedsprincippet
Eventuelle krisetiltag forventes at være et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor
nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
En række medlemsstater, herunder Belgien, Nederlandene, Spanien, Tyskland og Polen forventes at
anmode Kommissionen om at iværksætte krisetiltag i frugt- og grøntsagssektoren efter udbruddet af E.
coli VTEC O104.
Ifølge udkast til anmodning fra Belgien, støttet af blandt andet Polen og Nederlandene, berørte pro-
blemerne i særligt omfang producenterne af agurker fra den 26. maj 2011, og hurtigt herefter blev alle
producenter af friske grøntsager berørt. Situationen er endvidere blevet forværret af, at Rusland og an-
dre tredjelande lukkede for import af friske grøntsager fra EU. Ifølge anmodningen berettiger ekstraor-
dinære omstændigheder til ekstraordinære foranstaltninger for de friske produkter, der er mest berørt af
den nuværende krise i frugt- og grøntsagssektoren.
I fusionsmarkedsordningen er der fastlagt kriseinstrumenter for producentorganisationerne for frugt og
grøntsager. Omfanget af den nuværende krise er ifølge anmodningen så stort, at det maksimale indhold
af disse eksisterende kriseinstrumenter vil blive overskredet i løbet af meget kort tid, og i øvrigt vil
disse instrumenter ikke være tilstrækkelige for producenterne til at overvinde den vanskelige økonomi-
ske situation.
Artikel 191 i fusionsmarkedsordningen kan ifølge anmodningen anvendes som retsgrundlag for at ak-
tivere nye instrumenter for at sikre en hurtig reaktion på problemerne for de europæiske frugt- og
grøntsagsproducenter.
På den baggrund foreslås i den belgiske anmodning en etablering af en midlertidig opkøbsordning, der
er åben for alle producenter, hvor produkter trækkes tilbage fra markedet med en 100 % EU-
finansiering:
For producenter, der er medlem af en producentorganisation, vil denne opkøbsordning være et
supplement til de muligheder, der allerede er i driftsprogrammerne under producentorganisationer-
ne.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1007603_0005.png
For producenter, der ikke er medlem af en producentorganisation, kan disse indgå en aftale med en
eksisterende producentorganisation for at deltage i opkøbsordningen. Disse producenter kan blive
opkrævet eventuelle administrative ekstraomkostninger for producentorganisationen. Som alterna-
tiv til producentorganisationen kan medlemsstaten eventuelt forestå opkøbsordningen.
Omfanget af den finansielle støtte kan fastsættes af medlemsstaterne per produkt og per kg. som en
fast procentdel (90-100 %) af den gennemsnitlige ugentlige markedspris for den seneste reference-
periode (2008, 2009 og 2010).
Opkøbsordningen kan aktiveres for et produkt, når markedsprisen på dette produkt udgør mindre
end 65 % af den gennemsnitlige markedspris for referenceperioden.
Medlemsstaterne bør regelmæssigt oplyse Kommissionen om mængderne af de produkter, der
trækkes tilbage fra markedet, og hvad den udbetalte finansielle støtte beløber sig til.
Det skal bemærkes, at markedsstøtten inden for frugt- og grøntsektoren ydes til producentorganisatio-
ner, som via driftsprogrammer kan få støtte til krisestyring, herunder blandt andet tilbagekøb fra mar-
kedet. Tilbagekøbet må ikke overstige 5 % af hver producentorganisations afsatte produktionsmængde
i en referenceperiode. Driftsprogrammerne er normalt finansieret 50 % af EU-midler og 50 % af med-
lemmerne af producentorganisationen.
Det er alene Kommissionen, der træffer beslutning om iværksættelse af nye instrumenter som følge af
artikel 191. Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke et konkret forslag fra Kommissionen, men det
forventes, at Kommissionen vil foreslå en opkøbsordning med henblik på destruktion.
Det bemærkes, at i forhold til finansiering af en eventuel opkøbsordning indenfor 2011-budgettet, vur-
derede Kommissionen pr. 30. april 2011 (en nyere vurdering fra Kommissionens side foreligger des-
værre ikke), at betalingerne i frugt- og grøntkapitlet i 2011 foreløbigt har resulteret i et underforbrug
på 9,2 % svarende til 91,2 mio. €. De overskydende midler vil kunne anvendes til en midlertidig op-
købsordning, men om midlerne er tilstrækkelige vil dels afhænge af beløbets faktiske størrelse per
dags dato samt den endelige udformning af Kommissionens forslag.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om sagen.
Konsekvenser
Der har særligt været markedsproblemer i frugt- og grøntsagssektoren i Spanien, Tyskland og Neder-
landene. Rusland har endvidere lukket for import af friske grøntsager fra EU. De danske producenter
af friske grøntsager har ligeledes om end i mindre omfang oplevet lavere priser og begrænsede afsæt-
ningsmuligheder.
Det vurderes foreløbigt, at de 20 producenter af agurker i Danmark dagligt taber ca. 0,5 mio. kr. som
følge af krisen. Det skønnes, at producenterne samlet har tabt mellem 4 og 5 mio. kr. efter udbruddet af
E. coli VTEC O104.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Eventuelle krisetiltag forventes ikke at have større lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser udover indvirkningen på EU-budgettet. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter.
Da Danmark har valgt ikke at have krisestyringstiltag i den nationale strategi, som angiver rammerne
for producentorganisationernes driftsprogrammer, og producentorganisationerne dermed ikke har be-
skrevet tiltagene i deres driftsprogrammer, må det forventes, at en eventuel aktivering af krisetiltag vil
få konsekvenser, såvel økonomiske som eventuelt lovgivningsmæssige (primært ændring af national
strategi) for administrationen i Danmark.
For så vidt angår fødevaresikkerheden følges udbruddet i Danmark nøje af Den Centrale Udbruds-
gruppe repræsenteret af Statens Serum Institut, DTU Fødevareinstituttet og Fødevarestyrelsen. Herud-
over er Fødevarestyrelsen i tæt kontakt med Statens Serum Institut og de tyske myndigheder i sagen.
Fra Statens Serum Institut betragter man nu antallet af cases som en stigning i antallet af patienter med
E. coli i forhold til normalt for årstiden. Det vil sige, at der er skærpet overvågning ved patienter, hvis
symptomer kan tyde på infektion med E. coli, ligesom der er særligt fokus på typebestemmelse af E.
coli.
Høring
§2-udvalget (landbrug) vil blive orienteret efterfølgende i lyset af sagens hastende karakter.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Under hensyntagen til situationen i frugt- og grøntsagssektoren vil man fra regeringens side kunne
støtte, at Kommissionen iværksætter midlertidige krisetiltag, idet der lægges vægt på, at der er tale om
ekstraordinære omstændigheder, hvorfor foranstaltningerne også bør være klart tidsafgrænsede.
De danske fødevare- og sundhedsmyndigheder følger udbruddet meget tæt. Regeringen finder, at det
er af yderste vigtighed, at medlemsstaterne sammen gør alt for at finde kilden til udbruddet, og rege-
ringen har stillet sine eksperter til rådighed for dette arbejde.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at en lang række medlemsstater, herunder blandt andre Spanien, Nederlandene, Belgien
og Polen vil efterspørge, at Kommissionen iværksætter krisetiltag i frugt- og grøntsagssektoren. Der
må forventes at være bred opbakning til Kommissionens iværksættelse af krisetiltag.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6