Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3100 - Økofin
Offentligt
1453883_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
11595/11
(OR. en)
PRESSE 177
PR CO 41
PRESSEMEDDELELSE
3100. samling i Rådet
Økonomi og finans
Luxembourg, den 20. juni 2011
Formand
György Matolcsy
Ungarns økonomiminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
11595/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453883_0002.png
FORELØBIG UDGAVE
20.VI.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet ajourførte sin generelle indstilling vedrørende lovgivningsforslag om
økonomisk styring
med
henblik på at afslutte forhandlingerne med Europa-Parlamentet inden ugens udgang.
Forslagene er et led i EU's reaktion på de udfordringer, som den statslige gældskrise har skabt. De
tager sigte på at styrke budgetdisciplinen i medlemsstaterne og tackle de makroøkonomiske ubalan-
cer i EU og navnlig i euroområdet.
Det vedtog henstillinger om medlemsstaternes nationale reformprogrammer og budgetmæssige
politikker. Det afsluttede derved det
europæiske halvår,
som gennemføres for første gang i år som
led i en bredere reform af EU's økonomiske styring.
11595/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453883_0003.png
FORELØBIG UDGAVE
20.VI.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ØKONOMISK STYRING................................................................................................................... 7
DEN EUROPÆISKE INVESTERINGSBANK - EKSTERN LÅNGIVNING .................................. 8
DERIVATIVER - KRAV TIL CLEARING OG INDBERETNING .................................................. 9
DET EUROPÆISKE HALVÅR - INTEGREREDE RETNINGSLINJER....................................... 10
STATISTIKKER OVER OFFENTLIGE FINANSER...................................................................... 11
EVENTUELT .................................................................................................................................... 12
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 13
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Momsbehandling af finansielle tjenester - situationsrapport ................................................................................. 14
Skadelig skattekonkurrence - adfærdskodeks -
Rådets konklusioner
.................................................................... 14
Moms - Rumænien - kornsorter og olieholdige frø ............................................................................................... 15
Elafgift - Sverige - strøm fra land.......................................................................................................................... 15
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Håndtering af dokumenter..................................................................................................................................... 15
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
Danmark .......................................... 16
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
11595/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453883_0004.png
FORELØBIG UDGAVE
FISKERI
20.VI.2011
Forebyggelse af og stop for ulovligt fiskeri........................................................................................................... 16
Ændringer i fiskerimuligheder .............................................................................................................................. 17
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 17
11595/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453883_0005.png
FORELØBIG UDGAVE
20.VI.2011
DELTAGERE
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Boryana PENCHEVA
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Tomáš ZIDEK
Danmark:
Claus HJORT FREDERIKSEN
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Jörg ASMUSSEN
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Michael NOONAN
Grækenland:
Evangelos VENIZELOS
Spanien:
Elena SALGADO
Frankrig:
Christine LAGARDE
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Charilaos STAVRAKIS
Letland:
Ilze JUHANSONE
Litauen:
Raimundas KAROBLIS
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
György MATOLCSY
András KÁRMÁN
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Jan Kees de JAGER
Østrig:
Maria FEKTER
Polen:
Jan VINCENT-ROSTOWSKI
Jacek DOMINIK
Portugal:
Manuel LOBO ANTUNES
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
institutionelle reformer
Vicefinansminister
Finansminister
Vicefinansminister, afdelingen for internationale forbin-
delser og finanspolitik
Finansminister
Finansminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Viceministerpræsident samt økonomi- og finansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Finansminister
Økonomiminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Understatssekretær, Finansministeriet
Fast repræsentant
11595/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453883_0006.png
FORELØBIG UDGAVE
Rumænien:
Gheorghe IALOMITIANU
Slovenien:
Franci KRI�½ANIČ
Slovakiet:
Ivan MIKLOŠ
Finland:
Jan STORE
Sverige:
Anders BORG
Susanne ACKUM
Det Forenede Kongerige:
George OSBORNE
20.VI.2011
Minister for offentlige finanser
Finansminister
Vicepremierminister og finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Kommissionen:
Olli REHN
Michel BARNIER
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Vitor CONSTÂNCIO
Philippe MAYSTADT
Vittorio GRILLI
Lorenzo CODOGNO
Næstformand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
11595/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453883_0007.png
FORELØBIG UDGAVE
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ØKONOMISK STYRING
20.VI.2011
Rådet blev enigt om en ajourført generel indstilling vedrørende en pakke af lovgivningsforslag om
økonomisk styring, der skal gøre det muligt at afslutte forhandlingerne med Europa-Parlamentet i
rette tid inden mødet i Det Europæiske Råd den 23. og 24. juni.
Det vil underrette Europa-Parlamentet om sin kompromistekst ved en skrivelse, der skal sendes af
formanden for De Faste Repræsentanters Komité den 21. juni.
Forslagene skal styrke den økonomiske styring i EU, og mere specifikt i euroområdet, som en del af
EU's reaktion på de udfordringer, som den nylige krise på markederne for statslig gæld har fremhæ-
vet.
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling den 15. marts og åbnede derved op for forhand-
lingerne med Europa-Parlamentet.
I erkendelse af at de eksisterende EU-instrumenter ikke har medført en tilfredsstillende nedgang i
den offentlige gæld og kun i utilstrækkelig grad har afhjulpet de makroøkonomiske ubalancer, tager
forslagene sigte på at styrke budgetdisciplinen i medlemsstaterne og udvide overvågningen af deres
økonomiske politikker. De gennemfører henstillingerne fra en taskforce
1
, der ledes af formanden for
Det Europæiske Råd, Herman Van Rompuy, og som konkluderede, at EU's monetære union ikke vil
kunne fungere korrekt på lang sigt uden en øget samordning af de økonomiske politikker.
Fire af forslagene omhandler en reform af EU's stabilitets- og vækstpagt i form af en styrkelse af
overvågningen af finanspolitikkerne, indførelse af bestemmelser om nationale finanspolitiske ram-
mer og anvendelse af håndhævelsesforanstaltninger over for de medlemsstater, der ikke opfylder
deres forpligtelser, på en mere konsekvent måde og på et tidligere tidspunkt. De øvrige to forslag er
målrettet mod makroøkonomiske ubalancer i EU.
1
Taskforcens endelige rapport, 21. oktober 2010:
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_Data/docs/pressdata/en/ec/117236.pdf
11595/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453883_0008.png
FORELØBIG UDGAVE
DEN EUROPÆISKE INVESTERINGSBANK - EKSTERN LÅNGIVNING
20.VI.2011
Rådet drøftede et udkast til afgørelse med det formål at forlænge en EU-budgetgaranti til Den Eu-
ropæiske Investeringsbanks eksterne transaktioner for den resterende del af den nuværende finan-
sielle ramme for 2007-2013.
Drøftelserne fokuserede på Islands berettigelse til finansiering. Da dette spørgsmål er løst, har for-
mandskabet nu fuldt mandat til at indgå en aftale med Europa-Parlamentet. Der er tidligere opnået
enighed om et kompromis vedrørende alle andre spørgsmål.
EU yder EIB en budgetgaranti, der dækker statslige og politiske risici i forbindelse med EIB's låne-
og lånegarantitransaktioner uden for EU til støtte for EU's eksterne politiske målsætninger.
Udkastet til afgørelse, der skal erstatte EIB's eksisterende mandat vedrørende ekstern långivning,
indfører også nogle nye elementer, bl.a. aktivering af:
et fakultativt mandat på 2 mia. EUR til finansiering af projekter inden for klimaforandrin-
ger og
långivning til lande, der ikke er omfattet af EIB's mandat i øjeblikket.
I overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i marts, der opfordrede til,
at loftet for EIB's transaktioner til gavn for Middelhavslande, der gennemfører politiske reformer,
hæves med 1 mia. EUR, hæver formandskabets kompromisforslag det underliggende loft for
Middelhavslande under kategorien "naboskabs- og partnerskabslande" fra 8 700 mio. EUR til
9 700 mio. EUR.
11595/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453883_0009.png
FORELØBIG UDGAVE
DERIVATIVER - KRAV TIL CLEARING OG INDBERETNING
20.VI.2011
Rådet havde en orienterede debat om et udkast til forordning, der har til formål at øge gennemsig-
tigheden og reducere risiciene på markedet for over-the-counter
1
(OTC)-derivater.
Det anmodede De Faste Repræsentanters Komité om at følge det videre arbejde med forslaget, så
Rådet kan nå til enighed om en generel indstilling så hurtigt som muligt.
I udkastet til forordning opfordres der til, at OTC-derivatkontrakter indberettes til
transaktionsregistre (dvs. centrale datacentre), og til, at standardiserede OTC-derivatkontrakter
cleares gennem centrale modparter (CCP'er)
2
for at reducere modpartsrisikoen (dvs. risikoen for, at
en af parterne misligholder kontrakten). Formålet er at forebygge misligholdelse fra en
markedsdeltagers side, som kan forårsage andre markedsdeltageres sammenbrud og derved bringe
hele det finansielle system i fare. For at blive godkendt skal en CCP have en
minimumskapitalbesiddelse.
Transaktionsregistre skal offentliggøre de samlede positioner pr. derivatklasse og derved give mar-
kedsdeltagerne et klarere billede af OTC-derivatmarkedet. Den Europæiske Værdipapir- og
Markedstilsynsmyndighed (ESMA) bliver ansvarlig for overvågningen af transaktionsregistre og
for tilladelse til og tilbagetrækning af registreringen af dem.
Forordningen gennemfører de forpligtelser, som G20-lederne indgik i september 2009. Efter vedta-
gelsen finder den anvendelse fra slutningen af 2012.
Rådet debat fokuserede på to spørgsmål:
godkendelse af og tilsyn med CCP'er, især den rolle, ESMA spiller
forordningens anvendelsesområde, f.eks. om derivatkontrakter, der handles på regulerede mar-
keder, skal omfattes af clearing- og indberetningsforpligtelserne.
1
2
Et derivat, der ikke handles på en børs, men i stedet forhandles privat mellem to modparter.
CCP'er er enheder, som intervenerer mellem de to modparter i en transaktion og derved bli-
ver køber over for hver sælger og sælger over for hver køber.
9
11595/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453883_0010.png
FORELØBIG UDGAVE
DET EUROPÆISKE HALVÅR - INTEGREREDE RETNINGSLINJER
Rådet
godkendte henstillinger om medlemsstaternes nationale reformprogrammer
20.VI.2011
afgav en udtalelse om medlemsstaternes ajourførte stabilitets- og konvergensprogrammer.
Det besluttede at fremsende teksterne til Det Europæiske Råd med henblik på mødet den 23.-
24. juni. De såkaldte integrerede retningslinjer vil blive vedtaget på en senere rådssamling, der der-
ved afslutter det europæiske halvår, som gennemføres for første gang i år som led i en løbende re-
form af EU's økonomiske styring.
Det europæiske halvår indebærer en samtidig overvågning af medlemsstaternes økonomiske og
budgetmæssige politikker over en seksmåneders periode hvert år i overensstemmelse med fælles
regler.
De nationale reformprogrammer giver mulighed for multilateral overvågning af medlemsstaternes
økonomiske politikker og identificerer vækstfremmende foranstaltninger og fastsætter nationale mål
i henhold til Europa 2020-strategien for beskæftigelse og vækst.
Formålet med stabilitets- og konvergensprogrammerne
1
er at sikre sunde offentlige finanser i over-
ensstemmelse med EU's stabilitets- og vækstpagt som et middel til at styrke forudsætningerne for
prisstabilitet og holdbar vækst.
1
Euroområdets medlemsstater forelægger stabilitetsprogrammer, og medlemsstater uden for
euroområdet forelægger konvergensprogrammer.
10
11595/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453883_0011.png
FORELØBIG UDGAVE
STATISTIKKER OVER OFFENTLIGE FINANSER
Rådet vedtog følgende
konklusioner:
20.VI.2011
11595/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453883_0012.png
FORELØBIG UDGAVE
EVENTUELT
Fælles eurobetalingsområde - kreditoverførsler og direkte debiteringer
20.VI.2011
Rådet drøftede kort et udkast til forordning, der har til formål at fastlægge tekniske krav til kredit-
overførsler og direkte debiteringer i euro, hvilket er et centralt element i det fælles eurobetalingsom-
råde (SEPA).
Den 8. juni nåede De Faste Repræsentanters Komité til enighed om en generel indstilling vedrøren-
de udkastet til forordning
(11019/1/11
REV 1),
der gør det muligt for formandskabet at indlede for-
handlinger med Europa-Parlamentet på Rådets vegne, så direktivet kan vedtages ved førstebehand-
lingen.
11595/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453883_0013.png
FORELØBIG UDGAVE
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Der blev afholdt følgende møder i tilknytning til Rådets samling:
Eurogruppen
20.VI.2011
Ministrene fra euroområdets medlemsstater deltog i et møde i Eurogruppen den 19. og 20. juni.
Ministermøde om den europæiske stabilitetsmekanisme
Ministrene afholdt et møde om forberedelsen af en europæisk stabilitetsmekanisme for at sikre den
finansielle stabilitet i euroområdet.
*
*
*
Under middagen drøftede ministrene bagstopperstøtteordninger i banksektoren med henblik på
offentliggørelse i starten af juli af resultaterne af stresstestene i 2011.
11595/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453883_0014.png
FORELØBIG UDGAVE
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Momsbehandling af finansielle tjenester - situationsrapport
20.VI.2011
Rådet noterede sig en situationsrapport om et udkast til direktiv og et udkast til forordning om
momsbehandling af forsikringstjenester og andre finansielle tjenester
(11092/11).
Formålet med forslagene, der stammer fra 2007, er at tydeliggøre og ajourføre definitionerne af
tjenester, der er fritaget fra momsbetaling, med henblik på at sikre en konsekvent fortolkning i med-
lemsstaterne. Endvidere foreslog Kommissionen en mekanisme, der indfører en ordning med græn-
seoverskridende omkostningsdelingsgrupper, og en udvidelse af serviceudbydernes mulighed for at
anvende de normale momsregler.
Rapporten giver et overblik over de fremskridt, der er opnået siden årets begyndelse, og identifice-
rer de hovedspørgsmål, der stadig skal behandles.
Skadelig skattekonkurrence - adfærdskodeks -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Med hensyn til adfærdskodeksen (erhvervsbeskatning) erklærer Rådet følgende:
det hilser med tilfredshed de fremskridt, som Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen
(erhvervsbeskatning) har gjort under det ungarske formandskab, jf. gruppens rapport
(10857/11 FISC 75)
det anmoder gruppen om at fortsætte med at overvåge standstill og gennemførelsen
af rollback og fortsætte arbejdet under den pakke, som Økofinrådet nåede til enighed
om på samlingen den 5. december 2008 (16410/08 FISC 174)
det tilskynder Kommissionen til at fortsætte drøftelserne med tredjelande som om-
handlet i gruppens rapport og regelmæssigt underrette gruppen om de fremskridt, der
gøres
det opfordrer gruppen til at aflægge rapport om sit arbejde til Rådet inden afslutnin-
gen af det polske formandskab."
11595/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453883_0015.png
FORELØBIG UDGAVE
Moms - Rumænien - kornsorter og olieholdige frø
20.VI.2011
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Rumænien til, som en undtagelse fra artikel 193 i
direktiv 2006/112/EF, at udpege de personer, til hvem varerne leveres, som pligtige til betaling af
merværdiafgift (moms) for leverancer af bestemte kornsorter og olieholdige frø
(10845/11).
Denne midlertidige ændring af momspligt - fra leverandøren til den afgiftspligtige person, til hvem
varerne leveres - gælder for en periode på to år. Den giver Rumænien mulighed for bedre at tackle
skatteunddragelse og samtidig indføre definitive foranstaltninger til at forebygge skatteunddragelse
fremover. Rumænien har oplyst, at det ikke vil anmode om forlængelse af bemyndigelsen.
Elafgift - Sverige - strøm fra land
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Sverige til i overensstemmelse med artikel 19 i di-
rektiv 2003/96/EF at anvende en reduceret elafgiftssats på elektricitet, der leveres direkte til fartø-
jer, som ligger ved kaj i en havn
(10692/11).
Med denne foranstaltning tilstræber den svenske regering at fremme en mere udbredt anvendelse af
strøm fra land som en mere miljøvenlig måde, hvorpå skibe kan dække deres behov for elektricitet,
mens de ligger ved kaj i havne, i forhold til forbrænding af bunker fuel om bord på fartøjerne. Und-
tagelsen indrømmes for en periode på tre år.
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Håndtering af dokumenter
Rådet godkendte retningslinjer for håndtering af dokumenter internt i Rådet
(11336/11).
11595/11
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453883_0016.png
FORELØBIG UDGAVE
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
Danmark
20.VI.2011
Rådet vedtog to afgørelser om anvendelse af et beløb på 20,4 mio. EUR fra Den Europæiske Fond
for Tilpasning til Globaliseringen (Globaliseringsfonden) til afskedigede arbejdstagere i Danmark.
Et beløb på 14,2 mio. EUR afsættes til arbejdstagere på Odense Stålskibsværft, der er afskediget på
grund af større strukturændringer i verdens handelsmønstre og faldende efterspørgsel efter lastskibe
som følge af den globale finanskrise og økonomiske krise. Der vil blive brugt yderligere
6,2 mio. EUR til arbejdstagere i LM Glasfiber, der er afskediget på grund af faldende efterspørgsel
efter vindturbiner i forbindelse med krisen.
FISKERI
Forebyggelse af og stop for ulovligt fiskeri
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse på EU's vegne af en aftale om havnestatsforanstaltnin-
ger, der skal forebygge, afværge og standse ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri (IUU)
(5571/11).
Havnestatsforanstaltninger anses for at være ét af de vigtigste værktøjer i det internationale sam-
funds kamp mod IUU-fiskeri. Først vedtog FN's Organisation for Ernæring og Landbrug (FAO) en
model, der indførte minimumsstandarder, som skulle understøtte landenes vedtagelse af foranstalt-
ninger til overvågning, kontrol og inspektion af fiskerfartøjer, som sejler under fremmed flag og
ønsker at benytte deres havne. Det er et frivilligt og ikke-bindende instrument.
Derudover har nogle regionale fiskeriforvaltningsorganisationer (RFFO'er) indført bindende havne-
statsmekanismer, som medlemmerne af sådanne organisationer skal anvende til at overvåge legali-
teten af landing, omladning og andre aktiviteter i deres havne.
EU er medlem af FAO og af 13 RFFO'er. Havnestatsmekanismer, der er vedtaget af RFFO'er, er
allerede gennemført i EU-lovgivning, der også indfører generelle regler for tredjelandsfartøjers lan-
ding af fiskevarer i EU's havne. Det udgør en vigtig komponent i EU's fælles fiskeripolitik.
Aftalen om havnestatsforanstaltninger for at forebygge og standse ulovligt fiskeri blev udarbejdet
under FAO's ansvar; aftalen mellem parterne blev undertegnet den 22. november 2009.
11595/11
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453883_0017.png
FORELØBIG UDGAVE
Ændringer i fiskerimuligheder
20.VI.2011
Rådet vedtog en ændring af forordning nr. 57/2011 for så vidt angår fiskerimuligheder for visse
fiskebestande for 2011
(10395/11).
Ændringen tager hensyn til de manglende resultater af konsultationerne mellem EU og Færøerne
om fiskerimuligheder for 2011. Efter konsultationer med Norge tildeles de fiskerimuligheder, der
var forbeholdt konsultationerne med Færøerne, medlemsstater.
Teksten gennemfører også fleksible ordninger vedrørende anvendelsen af kvoter for blåhvilling og
fastsætter specifikke kvoter for jomfruhummer. Endvidere gennemfører den afgørelser, der er ved-
taget i regionale fiskeriforvaltningsorganisationer (RFFO'er), som EU er medlem af.
Forordning nr. 57/2011 fastsætter fiskerimuligheder for 2011 for visse fiskebestande og grupper af
fiskebestande gældende for EU-farvande og for EU-fartøjer i visse andre farvande. Fokus er især på
bestande i Atlanterhavet og Nordsøen. Forordningen ændres som regel adskillige gange i løbet af
den periode, hvor den finder anvendelse.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Alessandro COSIMI og Roberto RUOCCO (Italien) som medlemmer af
Regionsudvalget for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2015
(11565/11).
11595/11
17
DA