Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Ekstraordinært konkurrenceevne 27/6-11 Bilag 1
Offentligt
Samlenotat
Ekstraordinært møde i Konkurrenceevnerådet (forskning)
27. juni 2011
14. juni 2011
Punkt 3
(evt.) Forslag til Rådets afgørelse om Det Europæiske
Atomenergifællesskabs rammeprogam for forskning
og uddannelse på det nukleare område (2012-2013).
KOM (2011) 72 endelig – 2011/0046 (NLE) af 7. marts
2011
- Generel indstilling
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.vtu.dk
1680 5408
Sagsbehandler
Telefon
Telefax
E-post
mangler
mangler
mangler
Sagsnr.
Dok nr.
Side
11-112056
1911169
1/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 3:
(evt.) Forslag til Rådets afgørelse om Det Europæiske
Atomenergifællesskabs rammeprogam for forskning og
uddannelse på det nukleare område (2012-2013).
KOM (2011) 72 endelig – 2011/0046 (NLE) af 7. marts 2011
-
Generel indstilling
1.
Resumé
Kommissionens forslag vedrører en to-årig forlængelse af det nuværende
rammeprogram (2207-2011), hvorved man opnår den samme tidsmæssige ramme
som det ikke-nukleare rammeprogram (2007-2013). Formålet er at sikre, at den
EU-finansierede nukleare forskning videreføres i yderligere to år. Euratom-ram-
meprogrammet for 2012-2013 indeholder således i det store hele de samme vi-
denskabelige, tekniske og strategiske mål og bruger de samme finansieringsme-
kanismer som det nuværende Euratom rammeprogram. På fusionsområdet er de
brede mål for dette rammeprogram for årene 2012 og 2013: at udvikle en tek-
nologi for en sikker og miljøvenlig samt økonomisk bæredygtig energikilde –
primært gennem en realisering af ITER; og på fissionsområdet (inkl. strålingsbe-
skyttelse) at forøge sikkerheden samt ressource- og omkostningseffektiviteten af
nuklear fission og anden brug af stråling inden for industri og medicin.
Det merfinansieringsbehov på 1,3 mia. euro til konstruktionen af ITER (bygnin-
gerne) i 2012 og 2013, som Rådet blev enige om på rådsmødet den 12. juli 2010,
er indarbejdet i forslaget. Det drejer sig om 750 mio. euro i 2012 og 550 mio. eu-
ro i 2013.
Det forventes, at der på konkurrenceevnerådsmødet 27. juni 2011 vil blive
vedtaget en generel indstilling.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 7. marts 2011 sit forslag til rammeprogram
for forskning og uddannelse på det nukleare område (2012-2013) med henblik på
behandling og vedtagelse i 2011.
Kommissionen fremsatte samtidig forslag til to særprogrammer: særprogrammet
for gennemførelse af indirekte aktioner på det nukleare område (fusion og fis-
sion, inkl. strålingsbeskyttelse) og særprogrammet for Det Fælles Forsknings-
centers gennemførelse af direkte aktioner i samme periode. Da de to særpro-
grammer skal udmønte rammeprogrammet, er indholdet i dem mere specifikt,
men indholdet i dem er i overensstemmelse med rammeprogrammet.
Endelig fremsatte Kommissionen desuden den 7. marts dels forslag til regler for
virksomheders, forskningscentres og universiteters deltagelse i de indirekte akti-
oner og dels forslag til formidling af forskningsresultater (2012-2013). Bortset
fra en vis forenkling er der tale om en fortsættelse af de nuværende regler.
Kommissionen anfører, at hjemmelsgrundlaget for dette program er artikel 1, 2, 4
og 7 i Euratomtraktaten.
3. Formål og indhold
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Side
2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hovedformålet er at sikre, at den EU-finansierede forskning på disse områder vi-
dereføres i yderligere to år på linje med de aktiviteter, der er blevet gennemført i
perioden 2007-2011.
Rammeprogrammet er som nævnt en del af en lovgivningspakke, som indeholder
forslag til afgørelser om selve rammeprogrammet, to særprogrammer (for direkte
og indirekte aktioner) og deltagelsesregler. Programmet dækker også konstrukti-
onen af ITER (den internationale forsøgsreaktor vedr. fusion), det ledsagende
(fusionsenergiforsknings-) program samt aktiviteter vedrørende fission og strå-
lingsbeskyttelse, foruden Det Fælles Forskningscenters direkte aktioner vedrø-
rende nuklear sikkerhed.
Euratom-rammeprogrammet for 2012-2013 indeholder i det store hele de samme
videnskabelige, tekniske og strategiske mål og bruger de samme finansierings-
mekanismer som det nuværende 7. Euratom-rammeprogram (2007-2011).
Ministeriet for Videnskab
De generelle mål
for dette rammeprogram for årene 2012 og 2013 er således:
På fusionsområdet at udvikle en teknologi for en sikker, bæredygtig og
miljømæssigt forsvarlig og økonomisk levedygtig energikilde;
På fissionsområdet (inkl. strålingsbeskyttelse) at fremme sikkerheden
samt ressource- og omkostningseffektiviteten inden for nuklear fission og
anvendelser af stråling inden for industri og lægevidenskab og at fremme
nuklear sikkerhed (nuklear sikkerhedskontrol, ikke-spredning, bekæm-
pelse af ulovlig handel og nuklear eftersporing).
Teknologi og Udvikling
Side
3/6
De vigtigste aktiviteter på fusionsområdet
Virkeliggørelse af ITER: Fokus på forvaltning og styring af den interna-
tionale såvel som den europæiske ITER-organisation. Levering af euro-
pæiske komponenter til konstruktionen af ITER.
FoU til forberedelse af ITER’s drift: Et målrettet fysik- og teknologipro-
gram til at benytte fusionsforskningsprojektet JET (Joint European To-
rus) og andre ITER-relevante anlæg med magnetisk indeslutning.
ITER
De oprindelige budgetbevillinger til forskning på det nukleare område i den fler-
årlige finansielle ramme for 2009-2013 er utilstrækkelige på grund af markant
højere udgifter til ITER-grundforskningsprojektet, jf. mandatet fra FEU givet
forud for Rådsmøde den 12. juli 2010.
Baggrunden for de øgede udgifter blev analyseret i Kommissionens meddelelse
”Status og femtidsperspektiver for ITER projektet” (KOM(2010) 226).
Rådet understregede den 12. juli 2010 sit engagement til ITER, anerkendte de
øgede finansieringsbehov og fastsatte en række retningslinjer for omkostningsbe-
grænsning og –styring, herunder ikke mindst at ITER designet fremover skal føl-
ge budgettet og ikke omvendt. Rådet traf en beslutning om en øvre grænseværdi
på 6,6 mia euro (2008-niveau) for det europæiske bidrag til konstruktionen af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ITER indtil 2020, hvor den grundlæggende maskine forventes at være klar, hvil-
ket har medført et forslag fra Kommissionen om ændring af den flerårige finan-
sielle ramme med henblik på dækning af finansieringsbehovet til ITER-
grundforskningsprojektet.
Rådet gav desuden Kommissionen mandat til at støtte vedtagelsen af ITER-
grundscenariet. Grundscenariet blev vedtaget på det ekstraordinære møde i ITER-
rådet den 28. juli 2010. Euratoms støtte blev godkendt ad referendum, hvorfor
Europa-Parlamentet og Rådet stadig skal godkende Kommissionens foreslåede
ændringer.
Det blev i forbindelse med forberedelsen af rådsmødet den 25.-26. november
2010 konstateret, at merfinansieringsbehovet kunne reduceres fra 1,4 mia euro til
1,3 mia euro, som primært skal gå til konstruktionen af bygningerne, herunder re-
aktorbygningen. Dette merfinansieringsbehov på 750 mio. euro i 2012 og 550
mio. euro i 2013 er indarbejdet i Kommissionens forslag.
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
De vigtigste aktiviteter på fissionsområdet (inkl. strålingsbeskyttelse)
Deponering af radioaktivt affald i undergrunden: Forskning relateret til
dyb geologisk deponering af brugt brændsel og langlivet radioaktivt af-
fald. Støtte til udvikling af en fælles europæisk holdning til centrale
spørgsmål i forbindelse med håndtering og bortskaffelse af affald.
Reaktorsystemer: Forskning med henblik på at underbygge en sikker, ef-
fektiv og mere bæredygtig drift af alle relevante reaktorsystemer (herun-
der brændselskredsløbsanlæg), som er i brug eller under udvikling i Eu-
ropa, herunder affaldshåndteringsaspekter, som f.eks. separation og om-
dannelse (transmutation) af langlivet affald til kortlivet i forbindelse med
brændstofkredsløbet.
Strålingsbeskyttelse: Forskning med henblik på at kunne vurdere risikoen
ved lave strålingsdoser, medicinske anvendelser og håndtering af uheld
for at tilvejebringe det videnskabelige grundlag for et robust, retfærdigt
og socialt acceptabelt beskyttelsessystem, som ikke i unødvendigt om-
fang begrænser den nyttige og udbredte anvendelse af stråling på det me-
dicinske område og i industrien.
Side
4/6
Derudover foreslås de nukleare aktiviteter på
Det Fælles Forskningscenter
(Joint Research Center – JRC)
at fortsætte i 2012 og 2013. Det drejer sig pri-
mært om
Håndtering af radioaktivt affald og virkningen på miljøet.
Nuklear sikkerhed (safety): Forskning i såvel eksisterende som nye
brændselskredsløb og i reaktorsikkerhed for nuværende reaktorer i EU og
reaktorsikkerhed for nye innovative reaktorsystemer.
Nuklear sikring (security), herunder indsamling af miljøprøver og inte-
grerede kontrolforanstaltninger (safeguards) samt forebyggelse af spred-
ning af nukleart og radioaktivt materiale i forbindelse med ulovlig handel
af disse materialer, herunder nuklear eftersporing.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
I forhold til spørgsmålet om nærhedsprincippet anfører Kommissionen, at merværdien
for Euratoms inddragelse i nuklear forskning er tæt forbundet med grænseoverskri-
dende virkning, stordriftsfordele og medvirken til løsning af markedssvigt. Med Eura-
tomprojekter inden for fission, fusion og strålingsbeskyttelse kan der opnås den nød-
vendige kritiske masse, samtidig med at den forretningsmæssige risiko mindskes, og
der dannes grobund for private investeringer. Euratom-aktioner har også central be-
tydning for overførslen af nukleare færdigheder og viden på tværs af grænser og
fremmer derved topkvalitet inden for forskning og innovation ved at styrke færdighe-
der, kvalitet og konkurrence i hele Europa og højne den menneskelige kapacitet gen-
nem uddannelse, mobilitet og karrierer udvikling.
Regeringen er enig i disse betragtninger, hvorfor regeringen finder, at nærhedsprin-
cippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Forslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Forslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser udover indvirkningen på EU’s
budget. Forslaget medfører en udgift på EU’s budget på 2.327 mio. euro i 2012
og 2013. Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter, svarende til en statslig ud-
gift ved programmet på ca. 349 mio. kr. for de to år.
8. Høring
Sagen har været behandlet i EU-specialudvalget for forskning på møde den 10.
maj 2011.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
For så vidt angår fusionsdelen vurderes det, at medlemsstaterne vil fastholde den
linje, der blev lagt i forbindelse med drøftelserne om ITER i sommeren 2010.
Hvad angår fissionsforskningen, kunne to medlemsstater på det foreliggende grundlag
ikke tilslutte sig forslaget til general indstilling på rådsmødet den 31. maj 2011. Disse
to medlemsstater finder, at der bør ske en reorientering af fissionsdelen her og nu med
mindre vægt på investeringer i nye reaktorsystemer og at budgetmidlerne bør koncen-
treres om sikkerhed og affaldshåndtering i forbindelse med eksisterende reaktorer
samt om strålingsbeskyttelse.
Nogle medlemsstater er imod dette. Andres medlemsstater finder, at dette mest hen-
sigtsmæssigt bør ske i forbindelse med det kommende 8. rammeprogram, da der her
er tale om en forlængelse af det 7. Euratom rammeprogram.
10. Regeringens generelle holdning
Med hensyn til fusionsforskningen støtter regeringen denne, herunder konstruktionen
af ITER, idet man fra dansk side arbejder for at finansieringen i 2012 og 2013 sker
ved et miks af finansieringsmuligheder, der i videst muligt omfang friholder danske
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Side
5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
prioriteter, og at der samtidig sikres en effektiv omkostningskontrol og en realistisk
tidsplanlægning for projektet, jf. mandatet fra Folketingets Europaudvalg forud for
Rådsmødet den 12. juli 2010 og den 11. november 2010 (ECOFIN-budget).
Hvad angår fissionsdelen kan Danmark støtte det foreliggende kompromisfor-
slag. Danmark er fortsat skeptisk over for investeringer i nye reaktorsystemer og
mener generelt, at budgetmidlerne bør koncentreres om sikkerhed og affalds-
håndtering i forbindelse med eksisterende reaktorer samt om strålingsbeskyttelse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har fået fremsendt et grundnotat om forslaget i april
2011. I forbindelse med spørgsmålet om merfinansieringsbehovet for grund-
forskningsprojektet ITER har udvalget fået forelagt denne sag tidligere, senest
forud for Rådsmøde den 12. juli 2010, hvor mandatgivning fandt sted, forud for
Rådsmødet (ECOFIN-budget) den 11. november 2010, i forbindelse med behand-
lingen af rådsmødet den 25.-26. november 2010 og senest forud for rådsmødet
den 30.-31. maj 2011, hvor mandatgivning til forlængelsen af det 7. Euratom
rammeprogram fandt sted.
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Side
6/6