Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3105 - Økofin Bilag 3
Offentligt
1018639_0001.png
7. juli 2011
Orientering vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 12. juli 2011
Der henvises i øvrigt til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg vedr.
ECOFIN den 12. juli 2011.
Dagsordenspunkt 1:
Præsentation af det polske formandskabs arbejds-
program for 2. halvår 2011
Polen har EU-formandskabet i 2. halvår 2011. Det polske formandskab fremlæg-
ger, som det er normal procedure, arbejdsprogrammet for ECOFIN i formand-
skabsperioden. Arbejdsprogrammet ventes at fokusere bl.a. på det videre arbejde
med håndtering af krisen for de offentlige finanser, tiltag og initiativer i EU afledt
af krisen, herunder styrkelse af den finansielle regulering samt endvidere videre-
udvikling af det indre marked og fortsat implementering af Europa 2020-
strategien. Overordnet forventes det polske formandskab således at fokusere på
rammerne for fornyet vækst i EU og sunde og holdbare offentlige finanser i med-
lemslandene. Derudover forventes ECOFIN løbende at skulle behandle en række
budgetsager samt skatte- og afgiftssager, jf. samlenotatets dagsordenspunkt 1 - bi-
lag 1.
Regeringen støtter den overordnede prioritering i det polske formandskabs ar-
bejdsprogram for ECOFIN i 2. halvår 2011, og særligt en stærk prioritering af det
videre arbejde med at sikre sunde og holdbare offentlige finanser samt grundlaget
for robust og bæredygtig vækst i medlemslandene, som efter regeringens vurde-
ring er blandt EU-landenes væsentligste udfordringer fremadrettet. Holdninger til
de konkrete sager vil efter vanlig procedure blive forelagt, efterhånden som de
måtte blive aktuelle.
Dagsordenspunkt 2:
Opfølgning på Det Europæiske Råd den 23.-24. juni
2011
ECOFIN vil følge op på Det Europæiske Råd (DER) den 23.-24. juni 2011. Drøf-
telsen ventes at vedrøre særligt gennemførelsen af det første europæiske semester i
1. halvår 2011, den fremadrettede håndtering af Konkurrenceevnepagten (Euro-
pluspagten) og muligvis status for reformen af det styrkede økonomiske samar-
bejde, hvor videre trialogforhandlinger mhp. en endelig reformaftale ventes at
skulle pågå under det polske formandskab i efteråret.
DER markerede den 23.-24. juni afslutningen på det første europæiske semester.
DER konkluderede, at det europæiske semester kan blive en effektiv, gennemsig-
tig og rettidig ramme til understøttelse af politikgennemførelsen på EU- og natio-
nalt niveau. DER vurderer desuden, at politikker og tiltag fremlagt af medlems-
landene som led i det europæiske semester, udgør et godt udgangspunkt for et
holdbart opsving i EU, en adressering af de finanspolitiske udfordringer og en
drivkraft for ambitiøse nationale reformer. DER anerkender landenes indmeldin-
ger under Konkurrenceevnepagten og vurderer, at de udgør et fornuftigt ud-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1018639_0002.png
Side 2 af 6
gangspunkt for at efterleve Pagtens mål, og at de nu skal implementeres nationalt.
DER understreger, at næste års indmeldinger bør have et bredere fokus, være me-
re konkrete og have et højere ambitionsniveau.
Regeringen ventes at kunne tage ECOFIN’s opfølgning på DER den 23.-24. juni til
efterretning. Regeringen lægger vægt på, at der snarest opnås enighed om en endelig
aftale vedrørende reformen af det økonomiske samarbejde, og at der sikres en effek-
tiv implementering af reformen i EU-landene og på EU-niveau.
Dagsordenspunkt 3:
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Op-
hævelse af proceduren for uforholdsmæssigt store
underskud (EDP) for Finland.
ECOFIN ventes at ophæve Finlands igangværende EDP-procedure. Ifm. EU-
landenes EDP-indberetninger i foråret 2011 notificerede Finland et faktisk offent-
ligt underskud på 2,5 pct. af BNP i 2010, dvs. væsentligt lavere end det skønnede
underskud fra foråret 2010 på 4,1 pct. af BNP, og dermed mindre end Stabilitets-
og Vækstpagtens referenceværdi for underskuddet på 3 pct. af BNP. Notificerin-
gen blev valideret af Eurostat den 16. april. Kommissionens forårsprognose fra
maj 2011 skønner endvidere, at underskuddet vil udgøre 1 pct. af BNP i 2011 og
0,7 pct. af BNP i 2012, og dermed skønnes underskuddet fremadrettet at være
bragt holdbart under 3 pct. af BNP. Finland skønnes desuden at efterleve stram-
ningskravet i henstillingen.
Da Finland lever op til EU’s finanspolitiske regler og ifølge EU’s faktiske tal og
prognoser har fulgt henstillingen og opfylder de konkrete krav for ophævelse,
støtter regeringen, at Rådet ophæver Finlands procedure for uforholdsmæssigt
store underskud.
Dagsordenspunkt 4:
Opfølgning på G20 stedfortrædermødet den 8.-9. juli
2011
ECOFIN ventes at drøfte udfaldet af G20-stedfortrædermødet den 8.-9. juli 2011
i Paris. Fokus for G20-stedfortrædermødet ventes at være på G20’s ramme for
stærk, bæredygtig og balanceret vækst, herunder implementeringen af G20-aftalen
fra april om identifikation og håndtering af nogle G20-landes makroøkonomiske
ubalancer, herunder betydelige betalingsbalanceubalancer. Endvidere ventes drøf-
telser af reformer af det internationale monetære system, herunder især håndtering
af internationale kapitalbevægelser, samt finansiel regulering og råvarepriser.
ECOFIN ventes at vedtage fælles EU-holdninger (Terms of Reference) til sagerne
på G20’s dagsorden forud for G20-stedfortrædermødet.
Regeringen støtter den ventede fælles EU-holdning til G20 stedfortrædermødet.
Regeringen lægger generelt vægt på, at der sikres en grundig forberedelse i EU af
fælles input og holdninger til G20-møderne, og at gennemførelsen af initiativerne i
G20 er i overensstemmelse med EU’s gældende økonomisk-politiske rammer og
beslutninger, herunder fsva. G20-landenes koordinering af finanspolitiske konso-
lideringsstrategier og implementeringen af G20-rammen for stærk, bæredygtig og
balanceret vækst. Fsva. de nye kapital- og likviditetsstandarder for banker (Basel
III), støttes fra regeringens side generelt intentionen med de nye regler. Fra rege-
ringens side lægges der vægt på fleksibel implementering af reglerne - herunder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3 af 6
særligt i det aktuelle arbejde hermed i EU - således at der f.eks. tages hensyn til det
danske realkreditsystem.
Dagsordenspunkt 5:
Kommissionens ændringsforslag nr. 4 til EU’s bud-
get for 2011 (sagen er ikke på dagsordenen for
ECOFIN den 12. juli 2011)
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 4 til EU’s 2011-budget,
der vedrører 1) forslag om en tilførsel af 43,9 mio. euro i betalingsbevillinger og
52,2 mio. euro i forpligtelsesbevillinger til håndtering af migrations- og flygtninge-
strømme i Middelhavet, herunder til Frontex-agenturet, og 2) forslag vedr. de år-
ligt tilbagevendende tekniske ændringer på budgettets indtægtsside, samt en kor-
rektion af UK’s rabat. Med forslaget nedjusteres det danske EU-bidrag i 2011 iso-
leret set med ca. kr. 168 mio.
Regeringen kan støtte tilførslen af midler til håndtering af migrations- og flygtnin-
gestrømme i Middelhavet til Frontex og til Fonden for De Ydre Grænser, Den
Europæiske Flygtningefond samt Den Europæiske Tilbagesendelsesfond til ydelse
af midler til Italien, Grækenland, Malta og Cypern samt Kommissionens forslag til
finansiering af tilførslen i betalingsbevillinger. Regeringen lægger meget stor vægt
på budgetdisciplin og arbejder for, at EU’s budget afspejler de konsolideringsbe-
stræbelser, der pågår i medlemslandene. Regeringen er på baggrund heraf kritisk
overfor en ufinansieret forhøjelse af forpligtelsesbevillingerne til håndtering af mi-
grations- og flygtningestrømme og lægger vægt på, at der anvises fuld finansiering
hertil. Fsva. delen af ændringsbudget 4, der vedrører ajourføringen af skønnene
for budgettets indtægtsside, kan regeringen tilslutte sig denne, idet der er tale om
en fast årlig teknisk ændring.
Dagsordenspunkt 6:
Bankstresstest
EU-banktilsynsmyndigheden EBA koordinerer aktuelt en fælles EU stresstest af
de større europæiske banker, der gennemføres i samarbejde med de nationale til-
synsmyndigheder i de enkelte lande og i samarbejde med de banker, der deltager i
testen. Testresultaterne ventes offentliggjort i midten af juli. Stresstesten skal ge-
nerelt vurdere de testede bankers modstandsdygtighed ved konkret at vurdere, om
bankerne kan modstå på forhånd opstillede hypotetiske stressscenarier uden yder-
ligere kapitaltilførsel, eller om der vil være behov for at rejse yderligere kapital eller
andre tiltag, evt. forebyggende, såfremt de undersøgte stressscenarier helt eller
delvist måtte materialisere sig. Der er tale om en test af en hypotetisk negativ ud-
vikling, som ikke nødvendigvis vil blive realiseret. ECOFIN vedtog på sit møde
den 17. maj en fælles erklæring vedrørende principper for medlemslandenes be-
redskabsplaner (”backstops”) for håndtering af banker, som stresstesten måtte in-
dikere kunne få behov for at styrke kapitalgrundlag o. lign., hvis det opstillede
stressscenarie måtte materialisere sig. Det kan være såvel private som offentlige
løsninger, herunder f.eks. planer for kapitalbevarelse, kapitalforøgelse, bankre-
strukturering, frasalg af aktiver, overførsel af aktiver, opsplitning af kerne- og ikke-
kerneaktiviteter og evt. fusioner. Private løsninger vil være at foretrække og brug
af offentlige midler vil kun være muligt som en sidste udvej, hvis behovet opstår,
og under strenge betingelser, herunder ikke mindst overholdelse af EU’s statsstøt-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4 af 6
teregler, fremsendelse af restruktureringsplaner mv. ECOFIN ventes at drøfte sa-
gen forud for offentliggørelsen af resultaterne.
Regeringen støtter gennemførelse af stresstesten, som er et vigtigt tiltag for at
styrke den finansielle stabilitet. Regeringen lægger vægt på, at typen af bered-
skabsplaner og den aftalte kommunikation i de enkelte medlemsstater afspejler
principperne i ECOFIN’s erklæring, og at der differentieres efter situationen i det
enkelte land. Evt. brug af offentlige midler som led i de enkelte landes bered-
skabsplaner skal kun være mulig som en sidste udvej, hvis et konkret behov op-
står, og skal være godkendt i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler mv.
Dagsordenspunkt 7:
Omnibus II (sagen er ikke på dagsordenen for ECO-
FIN den 12. juli 2011)
Den nye europæiske tilsynsstruktur trådte i kraft den 1. januar 2011 med etablering af
den europæiske banktilsynsmyndighed EBA, en ny europæisk tilsynsmyndighed for
forsikrings- og arbejdsmarkedspensionsordninger (EIOPA) og en ny europæisk vær-
dipapirtilsynsmyndighed (ESMA). Formålet med omnibusdirektiverne er at justere
EU-lovgivningen på det finansielle område, dvs. de enkelte direktiver mv., således at
den nye europæiske tilsynsstruktur kan fungere i praksis. Kommissionen offentlig-
gjorde den 19. januar 2011 forslag til Omnibus II, som vedrører forsikringsområdet
(Solvens II-direktivet) og Prospektdirektivet om oplysningskrav vedr. værdipapirud-
stedelser. Omnibus II indeholder således forslag til en ændring af disse to direktiver
for at specificere de beføjelser, EIOPA og ESMA får under den nye tilsynsstruktur
på disse to områder, herunder indenfor hvilke områder EIOPA og ESMA kan fast-
lægge bindende tekniske tilsynsstandarder, bindende mægling mv. Der er således tale
om udmøntning af allerede trufne beslutninger vedr. den nye EU-tilsynsstruktur,
som nu skal forankres i de enkelte underliggende direktiver på det finansielle område
– i dette tilfælde Solvens II-direktivet og Prospektdirektivet. Herudover indeholder
Omnibus II justeringer vedr. implementering af Solvens II direktivet, herunder
forslag til en udskydelse af ikrafttræden af Solvens II i formentlig 1 år samt speci-
fikke overgangsordninger for udvalgte dele af Solvens II i op til 10 år. Det seneste
kompromisforslag fra formandskabet lægger dog op til indskrænkninger i de lange
overgangsordninger foreslået af Kommissionen. Det er muligt, Rådet skal tage
stilling til det foreliggende kompromis i nærmeste fremtid.
Regeringen støtter ændringerne til Prospektdirektivet, der følger af Omnibus II. Re-
geringen støtter overordnet rettidig implementering af Solvens II med henblik på at
sikre en god kapital- og risikostyring i forsikringssektoren samt en høj forbrugerbe-
skyttelse for forsikringstagere. Regeringen lægger derfor vægt på, at Solvens II skal
træde i kraft den 1. januar 2013, som oprindeligt planlagt, og at der ikke skal fast-
lægges lange specifikke overgangsperioder, men vil kunne støtte det kompromis,
der kan opnås enighed om. Regeringen kan støtte de øvrige ændringer i Solvens
II.
Dagsordenspunkt 8:
Rentebeskatningsdirektivet
ECOFIN ventes at drøfte forslaget om tekniske ændringer af rentebeskatningsdi-
rektivet for at opnå fremskridt i forhandlingerne og drøfte et mandat til Kommis-
sionen om at indlede forhandlinger med tredjelande (Schweiz, Liechtenstein, An-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5 af 6
dorra, Monaco og San Marino) om tilsvarende ændringer af EU’s rentebeskat-
ningsaftaler med disse lande. Rentebeskatningsdirektivet skal sikre beskatningen af
opsparingsindkomst, som betales fra f.eks. en bank i ét EU-land til en person i et
andet EU-land. Forslaget indebærer en række tekniske ændringer af direktivet for
bedre at sikre korrekt beskatning af sådan opsparingsindkomst. Et stort flertal af
medlemslande ventes at kunne støtte forslaget om ændring af rentebeskatningsdi-
rektivet samt indledning af forhandlinger med tredjelandene, idet Luxembourg,
Østrig og Italien har reservationer.
Regeringen kan støtte forslaget om ændring af rentebeskatningsdirektivet samt et
mandat til Kommissionen om at indlede forhandlinger med de fem tredjelande
om tilsvarende ændringer af de nuværende rentebeskatningsaftaler med disse lan-
de. Regeringen finder ikke, at en succesfuld afslutning af forhandlingerne med
Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino om ændring af EU’s
rentebeskatningsaftaler med disse lande skal være en betingelse for vedtagelse af
de foreslåede ændringer af EU’s rentebeskatningsdirektiv.
Dagsordenspunkt 9:
Finanspolitisk overvågning og proceduren for ufor-
holdsmæssigt store underskud
ECOFIN vil muligvis vedtage rådskonklusioner vedrørende den finanspolitiske
overvågning og særligt vedrørende status på EU-landenes henstillinger under Sta-
bilitets- og Vækstpagtens underskudsprocedure om at korrigere uforholdsmæssigt
store underskud. Dette sker på baggrund af EU-Kommissionens forårsprognose
fra maj 2011 samt afslutningen på det europæiske semester. 24 ud af 27 EU-lande
har aktuelt en henstilling (kun Sverige, Estland og Luxembourg har ikke) om at
bringe underskuddet ned under 3 pct. af BNP inden for givne frister, samt at sikre
givne årlige strukturelle budgetforbedringer.
Rådskonklusionerne ventes bl.a. at understrege, at EU-landenes finanspolitiske
planer overordnet er på linje med Rådets prioriteter vedrørende finanspolitisk
konsolidering. Rådet ventes dog at notere, at for et antal EU-lande kræves yderli-
gere finanspolitiske stramninger for at leve op til deres henstilling, samt at flere
lande skal specificere konkrete foranstaltninger. Rådet ventes at understrege, at en
succesfuld exit-strategi fra de finanspolitiske lempelser gennemført under krisen til
understøttelse af vækst og beskæftigelse, afhænger af en streng og fuld implemen-
tering af EU-landenes budgetstrategier, og at forpligtelserne under Stabilitets- og
Vækstpagten overholdes. Særligt opfordrer Rådet alle EU-lande til at implemente-
re de nødvendige foranstaltninger for at overholde EU-henstillingerne, herunder
stramningskravene i henstillingerne. Rådskonklusionerne ventes at påpege beho-
vet for, at EU-landene fremskynder reduktionen i budgetunderskuddene, hvis de
økonomiske eller budgetmæssige betingelser udvikler sig bedre end ventet. Råds-
konklusionerne ventes at opfordre til, at de EU-lande, som udskyder deres finans-
politiske konsolidering til sent i deres respektive henstillingsperioder, specificerer
de nødvendige tiltag til overholdelse af deres henstilling, senest i deres budget for
2012, og at der sikres fremskridt mod landenes mellemfristede budgetmål på linje
med kravene i Stabilitets- og Vækstpagten, således at der sikres holdbare offentlige
finanser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6 af 6
Regeringen støtter rådskonklusionerne og lægger vægt på, at EU-landene skal leve
op til EU’s regler om finanspolitik, herunder deres konkrete henstillinger, således
at der sikres en sund økonomisk udvikling i EU, og der forhindres en eskalering af
gældskrisen. Regeringen lægger derfor vægt på, at landene får specificeret konkrete
foranstaltninger til efterlevelse af deres henstilling, både hvad angår fristen og
stramningskravet, og at der sikres fuld implementering af konsolideringsplanerne.