Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
3106+3107 - Almindelige anl. Bilag 2
Offentligt
Udenrigsministeriet
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Girokonto 3 00 18 06
Kontor
Bilag
Journalnummer
400.C.2-0
EUK
13. juli 2011
Skriftlig forelæggelse af rådsmødet (almindelige anliggender og
udenrigsanliggender) den 18. juli 2011
Dagsordenen for rådsmødet (almindelige anliggender og udenrigsanlig-
gender) den 18. juli 2011 omfatter præsentation
af det polske formandskabspro-
gram, opfølgning på Det Europæiske Råd den 23.-24. juni 2011, præsentation af
den flerårige finansielle ramme (MFF), reform af EU-Domstolen, Kroatien – status
for optagelsesforhandlingerne, aktindsigtsforordningen, sydlige naboskab, den europæi-
ske sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP), Pakistan, Afghanistan, klimaændringer
og sikkerhed, Mellemøsten, Elfenbenskysten
samt
Sudan.
Alle punkter forelæg-
ges hermed Folketingets Europaudvalg til orientering. Det bemærkes, at
punktet vedr.
EU’s strategiske partnere
er taget af dagsordenen for rådsmø-
det. Der henvises i øvrigt til samlenotatet for rådsmødet, der tilgik Euro-
paudvalget den 7. juli 2011.
Fra dansk side agter man at hilse
præsentationen af det polske for-
mandskabsprogram
velkommen og tage den til efterretning. Det pol-
ske nationale formandskabsprogram har tre overordnede fokusområder.
Det første er vækst, herunder forhandlingerne om de flerårige finansielle
rammer, at arbejde videre med det Indre Marked samt fremme af inno-
vation og uddannelse. Det andet fokusområde er sikkerhed indenfor bl.a.
økonomi og holdbare finanser, sunde fødevarer og styrket samarbejde
om energi og forsvar. Det tredje fokusområde er åbenhed, hvor Polen vil
styrke EU’s internationale position og styrke det østlige partnerskab og
udvikle det sydlige naboskab. Polen vil også sætte fokus på EU’s udvidel-
se, idet målet er at underskrive tiltrædelsestraktaten med Kroatien, fort-
sætte forhandlingerne med Tyrkiet og gøre fremskridt ift. Island. Fra
dansk side kan man støtte Polens formandskabsprogram. Hvad angår de
konkrete forslag, som måtte resultere af formandskabets prioriteter, vil
de selvsagt blive forelagt efter normal procedure, når forslagene forelig-
ger.
Opfølgning på Det Europæiske Råd den 23.-24. juni 2011.
I henhold
til Lissabon-traktatens artikel 16 (6) forbereder Rådet for almindelige
anliggender møder i Det Europæiske Råd, ligesom det også sørger for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
opfølgningen. Det er forventningen, at Kommissionen vil orientere om
udviklingen med at færdiggøre arbejdet med de seks retsakter om styrket
økonomisk samarbejde. Kommissionen ventes endvidere at gøre status
for reformarbejdet i Grækenland samt arbejdet med at udvikle EU's mi-
grationspolitik med hensyn til styrkelse af Schengen-samarbejdet og kon-
trollen af de ydre grænser, herunder arbejdet med forslaget om en sik-
kerhedsklausul i Schengen-reglerne, der skal give mulighed for undtagel-
sesvist at genindføre midlertidig grænsekontrol. Fra dansk side agter man
at tage orienteringen til efterretning.
EU-Kommissionen har den 29. juni offentliggjort sit forslag til en ny
budgetramme for perioden 2014 til 2020 – den såkaldte
flerårige finan-
sielle ramme.
Der ventes på rådsmødet en præsentation af forslaget,
men det polske formandskab lægger ikke op til drøftelse. Det er muligt,
at de eksterne politikker (budgetkategori 4) vil blive taget specifikt op på
udenrigsdelen af rådsmødet.
Regeringen finder det positivt, at Kommissionen nu har fremlagt sit for-
slag og ser frem til at påbegynde drøftelserne med de andre medlemssta-
ter og Europa-Parlamentet. Forhandlingerne om den flerårige finansielle
ramme bliver en af de væsentligste sager under det danske EU-
formandskab i første halvdel af 2012, men forhandlingerne ventes ikke
afsluttet under dansk formandskab.
Som bekendt lægger regeringen afgørende vægt på at Danmarks negative
særbehandling på indtægtssiden bringes til ophør. Regeringen lægger
endvidere betydelig vægt på et samlet set restriktivt budget, og finder i
den forbindelse udgiftsniveauet i Kommissionens forslag klart for højt.
Der bør endvidere ske en væsentlig modernisering af EU’s budget gen-
nem reelle omprioriteringer. Regeringen arbejder således for, at der sker
en relativ opprioritering af de mest vækst- og beskæftigelsesorienterede
politikker (under den nuværende kategori 1A), samt en relativ oppriorite-
ring af de vigtigste områder inden for retlige og indre anliggender samt
eksterne relationer, samtidig med at der sker en væsentlig reduktion i
udgifterne til landbrugspolitikken, samhørighedspolitikken og admini-
stration.
Fra dansk side vil man på rådsmødet tage Kommissionens præsentation
til efterretning.
EU-Domstolen
har i gennem de seneste år oplevet en markant stigning
i antallet af sager både ved Domstolen og ved Retten. Der er flere årsa-
ger til dette, herunder bl.a. EU’s udvidelser med nye medlemslande, de
seneste traktatændringer, en øget lovgivningsmæssig aktivitet og en øget
aktivitet i en række af EU’s agenturer. Dette har ført til en væsentlig for-
øgelse i sagsbehandlingstiden ved EU-Domstolen, særligt Retten hvor
den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for visse sagstyper er oppe på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
mere end 4 år. Dette udgør selv sagt et væsentligt problem for borgere
og virksomheder, som det er vigtigt bliver løst hurtigt. EU-Domstolen
har allerede gjort en del for at løse problemet, men det er på den anden
side også klart, at dette ikke rækker.
EU-Domstolen har derfor foreslået, at antallet af dommere ved retten
forøges med 12, fra de nuværende 27 til 39, samt, at de processuelle reg-
ler ændres på nogle få for Danmark ikke væsentlige områder.
Formandskabet lægger op til en orienterende drøftelse med foreløbige
reaktioner til EU-Domstolens forslag. Regeringen agter at stille sig posi-
tivt til formål og sigte med EU-Domstolens forslag og i øvrigt lægge
vægt på en grundig redegørelse og begrundelse for forslaget, herunder
for de finansielle implikationer. Fra dansk side lægger man vægt på, at
forslaget kan finansieres inden for det eksisterende budget. I forhold til
forslaget om forøgelse af antallet af dommere ved Retten finder regerin-
gen det vigtigt, at der sikres en afbalanceret sammensætning. Man vil fra
dansk side i øvrigt generelt støtte effektiviseringstiltag, der vil være egne-
de til at reducere sagsbehandlingstiden ved Domstolen og særligt Retten.
Det er vigtigt, at der sker en grundig behandling af forslaget med henblik
på, at der tilvejebringes en løsning, der vil være holdbar i længere tid
fremover.
Det polske formandskab ventes på rådsmødet at orientere kort om det
forestående arbejde med at omsætte et forhandlingsresultat med
Kroati-
en
til en tiltrædelsestraktat. Dette arbejde vil foregå i en til formålet op-
rettet rådsarbejdsgruppe. Jf. konklusionerne fra Det Europæiske Råd den
23.-24. juni 2011 er det målet at færdiggøre arbejdet med tiltrædelsestrak-
taten med Kroatien inden udgangen af 2011. Forventeligt ventes tiltræ-
delsestraktaten undertegnet i december 2011. Herefter vil processen med
de nationale ratifikationer i 27 medlemslande og i Kroatien kunne gå i
gang.
Fra dansk side agter man at tage orienteringen fra det polske formand-
skab om det forestående arbejde med tiltrædelsestraktaten til efterret-
ning. På linje med konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 23.-24.
juni 2011 agter man fra dansk side at bidrage konstruktivt til, at arbejdet
vil kunne afsluttes inden udgangen af 2011.
Der ventes, som det ser ud, ikke drøftelse af forslaget om revision af
aktindsigtsforordningen
på rådsmødet den 26. juli, men der er forhåb-
ning om snarlig vedtagelse af forslaget. Med Lissabon-traktaten udvides
offentlighedens adgang til aktindsigt som bekendt til at omfatte doku-
menter fra alle EU’s institutioner, organer, kontorer og agenturer. Der er
her tale om væsentlige resultater, der ligger i god forlængelse af den man-
geårige danske indsats for større åbenhed i EU. Regeringen vil derfor
støtte Kommissionens forslag og arbejde for en hurtig vedtagelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
På rådsmødet forventes en drøftelse af situationen i
det sydlige mid-
delhavsområde.
Drøftelsen ventes særligt at fokusere på Syrien og Li-
byen.
Udenrigsrepræsentant Ashton har stillet forslag om en EU særlig repræ-
sentant for det sydlige middelhavsområde og etablering af en Task-Force
for det sydlige Middelhav mhp. at øge koordineringen af EU’s indsats.
Fra dansk side støtter vi op om en EU særlig repræsentant for det sydlige
Middelhavsområde og etablering af en Task-Force for det sydlige Mid-
delhav.
Vedr.
Syrien
forventes Rådet at drøfte den seneste udvikling og EU’s
muligheder for yderligere tiltag, der kan lægge pres på det syriske regime
med henblik på at stoppe volden og imødekomme oppositionens legiti-
me krav. Det forventes, at der også vil være en drøftelse af landene i re-
gionens rolle i krisen, herunder særligt Tyrkiets rolle. Der ventes vedtaget
rådskonklusioner. EU’s sanktionsliste blev på Det Europæiske Råds mø-
de den 23. juni 2011 udvidet med yderligere 7 personer og som noget nyt
4 virksomheder. Det var anden gang listen blev udvidet siden vedtagel-
sen den 9. maj 2011. Listen omfatter nu i alt 30 personer inklusiv præsi-
dent Assad.
Situationen i Syrien er fortsat særdeles bekymrende og er flere gange ble-
vet kraftigt fordømt af EU.
Demonstrationerne i store dele af Syrien fortsætter. Mange demonstrati-
oner har været fredelige, men der gennemføres fortsat sikkerhedsmæssi-
ge operationer særligt i det nordlige Syrien og nogle demonstrationer
bliver mødt med vold. Senest er fokus rykket til byen Hama, som har
været genstand for de største enkeltstående demonstrationer, og hvor der
er meldt om dræbte ifm. sikkerhedsmæssige operationer. Der har fortsat
ikke været større demonstrationer i de to største byer Damaskus og
Aleppo. På den politiske front har flere oppositionsgrupper fået tilladelse
til at gennemføre offentlige møder i Damaskus, lovforslag fremsættes og
regimet har indledt en national dialog den 10. juli, hvor oppositionen
valgte ikke at deltage.
Fra dansk side har vi arbejdet for, at EU går forrest og lægger pres på
Syrien. Samtidig er det vigtigt, at EU taler med én stemme og står samlet
i presset på det syriske regime, da vi kun på denne måde sikrer os, at vo-
res tiltag får maksimal effekt. Det er afgørende, at volden standses og
vigtigt at opretholde det politiske pres for reformer og imødekommelse
af oppositionens legitime krav. Samtidig bør der søges en kritisk dialog
med regimet mhp. at opnå en fredelig transition.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Rådet forventes at drøfte den aktuelle situation i
Libyen
og hvorledes
det internationale samfund, herunder EU, kan støtte det libyske folk.
Endvidere imødeses en kort vurdering af udkommet af mødet i kontakt-
gruppen for Libyen i Istanbul den 15. juli 2011.
Rådsdrøftelsen ventes at fokusere på EU’s muligheder i en transitionsfa-
se, herunder hvad EU såvel som medlemslandene vil kunne bidrage med.
Kampene i Libyen fordeler sig på tre fronter. Østfronten, hvor Gaddafi-
loyale styrker holder byen Brega, mens oppositionsstyrkerne fortsat hol-
der Ajdabiya. Misrata, i det vestlige Libyen, hvor oppositionen nu har
kontrol over byen. Endelig er der kampe i bjergområdet Jebel Nafusa
langs den tunesiske grænse.
Danmark fortsætter sit engagement for overholdelse af Sikkerhedsråds-
resolution 1973 i Operation Unified Protector. Danmark er aktivt enga-
geret i Kontaktgruppen og støtter fuldt og helt arbejdet i gruppen. EU’s
udenrigsrepræsentant deltager desuden i det såkaldte Cairo-format med
FN, den Afrikanske Union, den Arabiske Liga og OIC. Cairo-gruppen
har spillet en vigtig rolle i bestræbelserne på at få AU til at acceptere, at
Gaddafis exit er en forudsætning for våbenhvile.
Situationen for den libyske civilbefolkning er fortsat meget bekymrende.
Rapporter fra Amnesty International såvel som anklageren fra den inter-
nationale krigsforbryderdomstol indikerer, at der er sket alvorlige og sy-
stematiske overtrædelser af menneskerettigheder og humanitær lov i Li-
byen. En undersøgelseskommission fra FN’s menneskerettighedsråd har
konkluderet, at Gaddafis regeringsstyrker har begået krigsforbrydelser
såvel som forbrydelser overfor menneskeheden. Som følge af krænkel-
serne af bl.a. menneskerettighederne i landet traf den Internationale
Straffedomstol (ICC) den 27. juni 2011 beslutning om at udstede arrest-
ordre mod Gaddafi, sønnen Saif al-Islam, samt chefen for den libyske
efterretningstjeneste al-Senussi. Der er også rapporter om overgreb be-
gået af oppositionsstyrker. Danmark lægger vægt på, at alle parter i kon-
flikten respekterer krigens love og har løbende understreget dette, bl.a.
under samtaler med repræsentanter for oppositionen på højt niveau.
Danmark støtter at EU øger sin planlægning for støtte til Libyen med
fokus på lokalt ejerskab, forsoning, demokratisering og sikkerhedssektor-
samt økonomiske reformer. Fra dansk side støttes endvidere at EU en-
gagerer sig med FN og de øvrige regionale grupper med henblik på at
arbejde for en politisk løsning.
Udenrigsrepræsentanten ventes at præsentere en statusrapport om EU’s
Sikkerheds- og Forsvarspolitik,
CSDP’en.
Rapporten ventes at omhand-
le 1) udviklingen af militære og civile kapabiliteter, blandt andet gennem
øget deling af militære kapaciteter (pooling and sharing initiativet) og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
optimering af civilt-militære synergier, 2) styrkelse af EU’s krisestyrings-
kapacitet, for eksempel gennem placering af et civilt-militært planlæg-
ningshovedkvarter, 3) EU-NATO samarbejde om krisestyring, og 4) for-
holdet til tredjelande. Danmark deltager som følge af forsvarsforbehol-
det ikke i EU’s militære operationer eller udviklingen af EU’s militære
kapabiliteter. Danmark deltager til udviklingen af EU’s civile krisesty-
ringskapaciteter. Danmark lægger særlig vægt på samtænkning af EU’s
civile instrumenter.
På rådsmødet forventes en drøftelse af
Pakistan
med efterfølgende ved-
tagelse af rådskonklusioner. EU har opbygget tætte relationer med Paki-
stan, der omfatter såvel politisk dialog om menneskerettigheder og de-
mokrati samt økonomisk udvikling og handel. Der har været afholdt to
EU-Pakistan topmøder, og der er udarbejdet udkast til en 5-årig engage-
mentsplan, som pakistanerne netop har responderet på. Men relationerne
har dog ikke afstedkommet de resultater, som man fra EU’s side havde
håbet. Derfor er det vigtigt, at EU på alle niveauer løbende drøfter, hvor-
ledes EU bedst fremmer en stabil politisk og økonomisk udvikling.
I udkastet til rådskonklusioner lægges der op til, at EU bekræfter fortsat
støtte til Pakistans demokratiske institutioner og opfordrer til styrket ind-
sats for at øge sikkerheden og stabiliteten i regionen, herunder bekæmpe
terrorisme og ekstremisme. EU understreger ønsket om stærke relationer
med Pakistan baseret på fælles interesser og værdier. Relationerne skal i
stigende grad balancere partnernes interesser og bekymringer. Således er
EU rede til at arbejde for bedre markedsadgang til EU, men EU udtryk-
ker samtidig forventninger om, at Pakistan leverer fremskridt fsva. men-
neskerettigheder og gennemførelse af reformer.
Endelig opfordrer Rådet FUT’en og Kommissionen til at drøfte 5 års
engagementsplanen med sigte på et eventuelt ad hoc EU-Pakistan top-
møde.
Fra dansk side støttes, at EU’s relationer med Pakistan prioriteres, og at
der med rådsdrøftelse lægges op til at skabe nyt momentum i engage-
mentet med Pakistan med sigte på at øge den regionale stabilitet i Sydasi-
en.
På rådsmødet ventes en drøftelse af situationen i
Afghanistan
med fo-
kus især på muligheder og udfordringer i transitionsprocessen, herunder
EU's rolle både op til og efter overdragelsen af det fulde sikkerhedsan-
svar til afghanerne ved udgangen af 2014. Der ventes på den baggrund
vedtaget rådskonklusioner, bl.a. med fokus på EU’s rolle.
Transitionsprocessen vil blive igangsat i faser og sættes formelt i gang i
dagene omkring den 20. juli 2011 med overdragelsen af de første 7 pro-
vinser og distrikter, inkl. Lashkar Gah (provins- hovedstaden i Hel-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
mand). Transitionen er drevet af det militære spor, men den politiske og
civile side – ikke mindst opbygningen af civil afghansk kapacitet – er og-
så af betydning for en bæredygtig ansvarsoverdragelse.
EU er en central aktør på den civile side, ikke mindst pga. EU's politi-
mission, EUPOL, der har fokus på det civile politiarbejde. EU – med-
lemsstater og institutionerne – tegner sig i dag for tæt på en tredjedel af
den samlede bistand til Afghanistan. Den internationale civile indsats har
over årene ført til store fremskridt, bl.a. er millioner af børn kommet i
skole og millioner af afghanere har fået adgang til basale sundhedsydel-
ser. Langsommere går det på centrale men vanskelige områder som god
regeringsførelse, korruptionsbekæmpelse og retssikkerhed. Der skal fort-
sat stilles krav til afghanerne om mere effektiv håndtering af disse områ-
der, samtidig med at det internationale samfund skal bistå med at opbyg-
ge den afghanske kapacitet til at løfte opgaven.
Den civile indsats fortsætter efter de internationale kamptropper ventes
at forlade Afghanistan ved udgangen af 2014. Det vigtigt at begynde
planlægningen allerede nu, og det er samtidig vigtigt at sende et signal til
afghanerne om fortsat international tilstedeværelse efter 2014. En samar-
bejdsaftale mellem EU og Afghanistan er ét tiltag af mere langsigtet ka-
rakter, der er blevet foreslået af Den Fælles Udenrigstjeneste. På råds-
mødet ventes en første drøftelse af muligheden og i den forbindelse også
perspektiverne for en evt. udmelding om intentionerne allerede på den
internationale Afghanistan-konference i Bonn i december 2011.
Regeringen vil arbejde for et fortsat stærkt EU-engagement i Afghani-
stan, både op til overdragelsen af sikkerhedsansvaret til de afghanske
myndigheder ved udgangen af 2014 og i årene efter. Det gælder bl.a. i
relation til EU's politiindsats, hvor EUPOLs nuværende mandat ud-
løber i 2013. Regeringen støtter, at der indledes forhandlinger om en
samarbejdsaftale mellem EU og Afghanistan med det formål at tilveje-
bringe rammerne for et langsigtet samarbejde.
På baggrund af fælles henvendelse fra den tyske og den britiske uden-
rigsminister om klimaændringer og sikkerhed, vil EU’s udenrigsrepræ-
sentant Ashton – i samarbejde med Kommissionen – fremlægge et di-
skussionsoplæg om
EU’s fremtidige rolle i klima- og sikkerheds-
spørgsmål.
Oplægget forventes at belyse, hvordan EU gennem den fæl-
les udenrigstjeneste kan spille en aktiv rolle og tilføre merværdi i frem-
driften af det globale klimadiplomati. Flere EU medlemslande har efter-
lyst, at der på rådsmødet vedtages rådskonklusioner om emnet, og op-
lægget ventes at indeholde forslag hertil.
Den fælles tysk-britiske henvendelse til udenrigsrepræsentanten skal ses i
sammenhæng med det tyske formandskab for FN’s sikkerhedsråd i juli
2011. Tyskland har oplyst, at man ønsker en drøftelse om klimaændrin-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
ger og sikkerhed på linje med en tilsvarende drøftelse under britisk for-
mandskab for Sikkerhedsrådet i 2007.
I november 2009 var der en forespørgselsdebat i Folketinget om sam-
menhængen mellem sikkerhedspolitik og klimaændringer, og i opfølg-
ning heraf forelagde udenrigsministeren en redegørelse herom til Folke-
tinget den 21. maj 2010. Danmark stiller sig generelt positiv overfor en
øget indsats i forhold til klima- og sikkerhedsproblematikken både i FN
of EU regi. Fra dansk side forventer man derfor at kunne byde en drøf-
telse af spørgsmålet om klimaændringer og sikkerhed velkommen med
henblik på at støtte bestræbelserne på at gøre dette emne til en integreret
del af FN’s arbejde, samt fremme EU samarbejdet og samarbejdet med
udviklingslandene på området.
Rådet forventes at drøfte mulighederne for at bidrage til en snarlig gen-
optagelse af
mellemøstfredsforhandlingerne.
I den forbindelse ventes
udenrigsrepræsentant Ashton at redegøre for det Kvartetmøde på uden-
rigsministerniveau, der fandt sted den 11. juli.
Såfremt fredsforhandlingerne ikke genoptages, har det palæstinensiske
selvstyre stillet i udsigt at ville søge at fremme anerkendelsesspørgsmålet
i FN-sporet til september. Det er endnu uvist i hvilken form, selvstyret
da vil søge at fremme spørgsmålet. Præsident Abbas søger at gøre frem-
skridt i retning af forsoning af de palæstinensiske grupper på baggrund af
forsoningsaftalen fra 4. maj 2011 men hidtil uden succes.
Fra dansk side støttes aktivt EU’s og det internationale samfunds be-
stræbelser på at få genoptaget fredsforhandlingerne, herunder ved øget
pres på parterne. Såfremt forhandlingerne ikke genoptages vil man fra
dansk side arbejde for, at EU tager proaktive tiltag i forhold til håndte-
ringen af anerkendelsesspørgsmålet, herunder vil Danmark arbejde for,
at EU taler med én stemme ved en eventuel behandling af spørgsmålet i
FN’s generalforsamling.
Rådet forventes afslutningsvist at behandle
Elfenbenskysten
og
Sudan,
men punkterne forventes ikke at blive genstand for en egentlig drøftelse
på rådsmødet.
Grundet borgerkrig i
Elfenbenskysten
indførte EU i 2005 sanktioner
mod landet - herunder en våbenembargo i opfølgning på FN’s sankti-
onsregime mod landet. I tillæg hertil indførte EU den 22. december 2010
målrettede sanktioner mod Elfenbenskysten for at presse den tidligere
præsident Laurent Gbagbo til at anerkende sit valgnederlag ved præsi-
dentvalget den 28. november 2010 og træde tilbage fra præsidentposten.
I opfølgning på den politiske krise mellem Gbagbo og det legitimt valgte
præsident Alassane Ouattara fulgte en voldelig genopblussen af den tidli-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
gere borgerkrig i landet. I takt hermed strammede EU sanktionerne mod
landet.
I april 2011 blev Gbagbo taget til fange, og Ouattara er efterfølgende
blevet formelt indsat som præsident og har indsat sin regering den 1. juni
2011. Som følge heraf er EU’s sanktionsregime løbende blevet lempet
bl.a. gennem fjernelse af navnene på institutioner og virksomheder (her-
under havnene i Abidjan og San Pedro) anført på listen over sanktione-
rede enheder. Iværksættelse af en større sikkerhedssektorreform spiller
en instrumental rolle for at fremme en normalisering af sikkerhedssitua-
tionen i landet, hvilket er en forudsætning for landets udvikling. Der fo-
religger et udkast til en rådsbeslutning, der indeholder en lempelse af det
eksisterende EU-sanktionsregime mod Elfenbenskysten med henblik på
at muliggøre en stærkt påkrævet sikkerhedssektorreform i landet. Kon-
kret består ændringerne i indførelse af en undtagelsesbestemmelse for
våbenembargoen samt en undtagelsesbestemmelse for forbuddet mod
tilvejebringelse af udstyr til intern repression.
Den eksisterende våbenembargo, som EU på baggrund af FN’s Sikker-
hedsrådsresolution 1592 (2005) har indført mod
Sudan,
tager sigte på
udviklingen i Darfur. Med baggrund i den sikkerhedsmæssigt skrøbelige
situation, der præger udviklingen i Sydsudan op til og som forventes at
fortsætte efter selvstændigheden den 9. juli 2011, drøftes hensigtsmæs-
sigheden af at lade våbenembargoen også gælde for Sydsudan.
Der er store mængder våben i omløb i Sydsudan efter mange års krig
mellem regeringen i Khartoum og oprørsgrupper i Sydsudan. Disse
grupper er af regeringen i Sydsudan flere gange forsøgt afvæbnet efter
indgåelse af fredsaftalen i 2005 men uden større resultat. Samtidig vides
det, at der er tilgået grupperne yderligere våben. For at give regeringen i
Sydsudan mulighed for at få sikkerhedssituationen under kontrol og
gennemføre reformer af sikkerhedssektoren samt få vedtaget et nyt lov-
grundlag, der sikrer overholdelse af de internationale konventioner på
menneskerettighedsområdet, foreslår EU, at den eksisterende våbenem-
bargo på Sudan udvides til også at gælde for Sydsudan. Der er udarbejdet
et forslag til beslutning, som Rådet forventes at vedtage.
Brian Mikkelsen
Punktet vedr. den flerårige finansielle ramme henhører under Finansministeriets
ressort. Alle resterende punkter henhører under Udenrigsministeriets ressort