Europaudvalget 2010-11 (2. samling)
3110 - Landbrug og fiskeri
Offentligt
1453894_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
14374/11
(OR. en)
PRESSE 314
PR CO 52
PRESSEMEDDELELSE
3110. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 20. september 2011
Formand
Marek SAWICKI
Polens minister for landbrug og landdistriktudvikling
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
14374/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453894_0002.png
20.IX.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
På landbrugsområdet havde ministrene en orienterende debat om
uddeling af fødevarer til de
socialt dårligst stillede personer i Unionen.
De kunne ikke samle flertal for Kommissionens forslag.
Dernæst drøftede Rådet
energiudnyttelse af biomasse fra landbruget.
Endelig blev ministrene orienteret om
krisen i frugt- og grøntsagssektoren
og om
supplerende
nationale direkte betalinger
i 2012.
14374/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453894_0003.png
20.IX.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDDELING AF FØDEVARER TIL DE SOCIALT DÅRLIGST STILLEDE .................................. 6
ENERGIUDNYTTELSE AF BIOMASSE FRA LANDBRUGET..................................................... 8
EVENTUELT .................................................................................................................................... 10
Krisen i frugt- og grøntsagssektoren.................................................................................................. 10
Supplerende nationale direkte betalinger........................................................................................... 11
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
EU's særlige repræsentant ved Den Afrikanske Union.......................................................................................... 12
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
EU-garanti til EIB's eksterne transaktioner ........................................................................................................... 12
FORBRUGERBESKYTTELSE
Mundplejemidler - anvendelse af hydrogenperoxid .............................................................................................. 12
Cykler – sikkerhedskrav ........................................................................................................................................ 13
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 13
SKRIFTLIGE PROCEDURER
Udenrigsanliggender – Libyen: sanktioner............................................................................................................ 13
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
14374/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453894_0004.png
20.IX.2011
DELTAGERE
Belgien:
Sabine LARUELLE
Benoît LUTGEN
Kris PEETERS
Minister for SMV'er og selvstændige, landbrugsminister
og minister for videnskabspolitik
Minister for offentlige arbejder, landbrug, landdistrikter,
natur, skove og kulturarven
Ministerpræsident for den flamske regering og flamsk
minister for økonomi, udenrigspolitik, landbrug og
landdistrikter
Viceminister for landbrug og fødevarer
Vicelandbrugsminister
Direktør, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Forbrugerbeskyttelse
Landbrugsminister
Generalsekretær, Landbrugs-, Fiskeri- og
Fødevareministeriet
Generalsekretær for fødevarer og landbrug
Miljøminister og minister for land- og havmiljø
Minister for landbrug, fødevarer, fiskeri,
landdistriktspørgsmål og fysisk planlægning
Landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Landbrugsminister
Vicelandbrugsminister
Direktør, Ministeriet for Landbrug, Vinavl og
Landdistriktudvikling
Statssekretær, Ministeriet for Landdistriktudvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Generaldirektør, Ministeriet for Landbrug, Natur og
Fødevarekvalitet
Bulgarien:
Tsvetan DIMITROV
Den Tjekkiske Republik:
Juraj CHMIEL
Danmark:
Anders MIKKELSEN
Tyskland:
Robert KLOOS
Estland:
Helir-Valdor SEEDER
Irland:
Tom MORAN
Grækenland:
Georgia BAZOTI-MITSONI
Spanien:
Rosa AGUILAR RIVERO
Frankrig:
Bruno LE MAIRE
Italien:
Francesco Saverio ROMANO
Cypern:
Sofoclis ALETRARIS
Letland:
Jānis DŪKLAVS
Litauen:
Mindaugas KUKLIERIUS
Luxembourg:
Frank SCHMIT
Ungarn:
György CZERVÁN
Malta:
Patrick MIFSUD
Nederlandene:
Hans HOOGEVEEN
14374/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453894_0005.png
20.IX.2011
Østrig:
Edith KLAUSER
Polen:
Marek SAWICKI
Jarosław WOJTOWICZ
Portugal:
José DIOGO ALBUQUERQUE
Rumænien:
Achim IRIMESCU
Slovenien:
Dejan �½IDAN
Slovakiet:
Gabriel CSICSAI
Finland:
Jari KOSKINEN
Sverige:
Jan OLSSON
Det Forenede Kongerige:
Jim PAICE
Generaldirektør for landbrug og ernæring, Ministeriet for
Landbrug, Skovbrug, Miljø og Vandforvaltning
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Understatssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktudvikling
Statssekretær for landbrug
Ministerråd, Rumæniens faste repræsentation
Landbrugs-, skovbrugs- og fødevareminister
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktudvikling
Landbrugs- og skovbrugsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for miljø, fødevarer og landdistriktspørgsmål
Kommissionen:
Dacian CIOLOȘ
Medlem
14374/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453894_0006.png
20.IX.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDDELING AF FØDEVARER TIL DE SOCIALT DÅRLIGST STILLEDE
Rådet havde en orienterende debat om et forslag til forordning om uddeling af fødevarer til de
socialt dårligst stillede personer i EU (13900/1/11).
Der kunne ikke opnås et kvalificeret flertal for at sikre, at programmet fungerer effektivt indtil
slutningen af 2013. Formandskabet noterede sig delegationernes holdninger og påtog sig at
overveje, hvorledes arbejdet med denne sag kan fremmes.
Det oprindelige forslag om dette emne blev forelagt for Rådet i 2008. I 2010 forelagde
Kommissionen et ændret forslag om samme emne (13435/10). I begge tilfælde viste der sig at være
et blokerende mindretal imod forslaget.
Det nuværende program, hvorefter EU kan levere fødevarer fra interventionslagre til de socialt
dårligst stillede personer, blev oprettet i 1987. Det blev indarbejdet i fusionsmarkedsordningen i
2007.
I 2008 foreslog Kommissionen at ændre de gældende regler. Ifølge dets forslag skulle fødevarerne
tilvejebringes enten fra interventionslagrene eller fra markedet, men markedsopkøb ville ikke
længere være begrænset til de situationer, hvor der ikke er interventionslagre til rådighed, såsom det
er tilfældet i øjeblikket. Interventionslagrenes gradvise afskaffelse som følge af reformen af den
fælles landbrugspolitik og høje priser på landbrugsvarer har desuden allerede forøget den
nuværende ordnings afhængighed af markedsopkøb med henblik på fødevareforsyninger. For at
optimere den ernæringsmæssige balance ville udvalget af uddelte fødevarer tillige blive udvidet til
dem, som interventionen ikke gælder for. Forslaget indfører også national medfinansiering af
ordningen og et loft for EU's finansielle bidrag.
I 2010 har et for nylig ændret forslag indført en ændring i teksten for at bringe den på linje med
bestemmelserne i Lissabontraktaten. Det foreslås, at reglerne for medfinansiering ændres, så EU's
bidrag bliver større, og fastsættes, at medlemsstaternes finansieringskilder kan være enten den
offentlige eller den private sektor.
14374/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.IX.2011
Det skal bemærkes, at Tyskland i 2008 nedlagde påstand mod Kommissionen ved Retten i Første
Instans om delvis annullation af Kommissionens forordning om gennemførelse af programmet i
2009. Den 13. april 2011 annullerede en dom fra Retten de bestemmelser i Kommissionens
forordning, der tillod markedsopkøb. Sådanne opkøb tegnede sig for 90 % af de tildelte midler til
2009-programmet. Den 10. juni 2011 vedtog Kommissionen for at tage hensyn til dommen en
forordning, som fastsætter en nedskæring i budgettet for 2012-programmet fra 480 mio. EUR til
113,5 mio. EUR. 2012-programmet kommer således til udelukkende at bygge på eksisterende
interventionslagre, hvor medlemsstaterne får mindre end en fjerdedel af, hvad de fik de tidligere år.
I betragtning af markedsudsigterne er det desuden usandsynligt, at der bliver nogen interventions-
lagre i produktionsåret 2011-2012, og derfor kan programmet ikke køre videre i 2013.
Det seneste forslag fra Kommissionen, som blev forelagt i dag, kun vil finde anvendelse i 2012 og
2013, eftersom Kommissionen for den nye flerårige finansielle ramme har foreslået en overførsel af
midlerne til dette program fra udgiftsområde 2 ("Bæredygtig vækst: Naturressourcer") til
udgiftsområde 1 ("Intelligent og inklusiv vækst"), hvor Kommissionen mener det passer bedre
sammen med målet i Europa 2020-strategien om at mindske fattigdommen. Kommissionen
forelægger senere et nyt lovgivningsforslag om dette emne for perioden, der begynder i 2014.
14374/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453894_0008.png
20.IX.2011
ENERGIUDNYTTELSE AF BIOMASSE FRA LANDBRUGET
Ministrene havde en udveksling af synspunkter om "Energiudnyttelse af biomasse fra landbruget
som et vigtigt element i den fælles landbrugspolitik" (13910/11).
Samtlige delegationer så med tilfredshed på formandskabets initiativ til at indlede en debat om,
hvordan landbruget bør bidrage til målene i Europa 2020-strategien vedrørende klimaændringer.
Med hensyn til den fælles landbrugspolitiks støtte til bæredygtig udvikling af vedvarende
energikilder i landdistrikterne gjorde langt størstedelen af delegationerne opmærksom på, at
landbrugets vigtigste rolle i EU er at levere fødevarer til de europæiske borgere, og at ingen specifik
landbrugspolitik for biomasse bør lægge hindringer i vejen for at nå dette mål. En sådan politik bør
derfor fokusere på bedre anvendelse af biprodukter og restprodukter fra landbruget og
landbrugsfødevareindustrien.
Mange medlemsstater støttede udviklingen af spredtliggende vedvarende energikilder, der anvender
lokalt tilgængelige biomasseressourcer. De bemærkede imidlertid, at der skulle foretages en korrekt
planlægning af sådanne ressourcer for at sikre, at der på en effektiv måde tages højde for kravene.
Størstedelen af medlemsstaterne understregede, at det ikke er ønskværdigt, at der hentes stigende
mængder af biomasse til energiformål fra fjerntliggende steder (f.eks. ved import fra tredjelande).
Visse delegationer påpegede, at de nøjagtige CO
2
-omkostninger ved en sådan import først bør
vurderes.
Mange medlemsstater var af den opfattelse, at den fælles landbrugspolitik, under anden søjle til
udvikling af landdistrikterne, allerede omfatter foranstaltninger, der tager hensyn til EU's klimamål.
De anførte, at disse foranstaltninger bør gennemføres i praksis, før der foreslås yderligere
foranstaltninger. Nogle delegationer mente dog, at yderligere incitamenter kan få producenterne til
at investere i energiudnyttelse af biomasse fra landbruget.
Endelig nævnte flere delegationer betydningen af forskning og innovation på dette område.
14374/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.IX.2011
Den debat, som formandskabet indledte, byggede på konklusionerne fra en konference, der fandt
sted i Sopot i Polen i juli 2011. Konferencen drejede sig om udnyttelse af energi fra vedvarende
kilder i landdistrikterne med særligt fokus på biomasse fra landbruget.
På den konference blev det fremhævet, at den fælles landbrugspolitik, den europæiske
samhørighedspolitik og energipolitikken bør fremme udviklingen af spredte
energiproduktionsenheder, der anvender biomasse fra landbruget som brændstof. Desuden viser
landbrugsstrukturen i størstedelen af medlemsstaterne og biomassens energimæssige egenskaber
tydeligt fornuften i at anvende biomasse lokalt på dens oprindelsessted, dvs. i spredte
produktionsenheder. Det kan bidrage til at mindske EU's afhængighed af import af biomasseenergi.
Med henblik på gennemførelse af klimarelaterede mål og forbedring af energisikkerheden kan
passende incitamenter bidrage til udvikling af spredtliggende vedvarende energikilder, der anvender
lokalt tilgængelig biomasse, og andre vedvarende energibærere.
Den fælles landbrugspolitik bør fremme udviklingen af vedvarende energikilder, der anvender
biomasse fra landbruget, særlig mini- og mikrobiogasanlæg i landbruget, og om muligt også
regionale biogasanlæg, der fremmer reduktion af drivhusgasemissioner og omkostningerne i forbin-
delse med landbrugsproduktion ved at anvende biprodukter og restprodukter fra landbruget til
energiproduktion.
Den mulige betydning af anvendelse af biomasse for klimabeskyttelse og reduktion af
drivhusgasemissioner bør imidlertid vurderes på baggrund af problemer, som gør det vanskeligt
fuldt ud at udnytte tilgængelige biprodukter og restprodukter fra landbruget til energiformål.
Forskning og støtte til gennemførelse af nye teknologier inden for biomasseenergi, der ikke
konkurrerer med fødevaremarkedet, bør udgøre en vigtig foranstaltning i EU.
14374/11
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453894_0010.png
20.IX.2011
EVENTUELT
Krisen i frugt- og grøntsagssektoren
Ministrene noterede sig anmodningen fra den franske, spanske, italienske og græske delegation om
en ny forordning for frugt- og grøntsagsmarkederne (14214/11).
Nogle medlemsstater støttede dette initiativ, som foreslog en række foranstaltninger, der bygger på
erfaringerne fra de seneste vanskeligheder for sektoren, og som øger EU's reaktionsmuligheder,
f.eks.
fornyede krise- og risikostyringsinstrumenter
større markedsgennemsigtighed
bedre tilrettelæggelse af produktionen
mere effektive ordninger for indgangspriser.
Kommissionen redegjorde for, hvordan elementer i dette forslag allerede er taget i betragtning,
f.eks. i Kommissionens forslag om salgsfremme og kommunikation med et specifikt budget for
frugt og grøntsager. De nye forslag om reform af den fælles landbrugspolitik vil indeholde
yderligere elementer for at imødekomme de bekymringer, som delegationerne gav udtryk for,
herunder et nyt instrument til indkomststabilisering. I 2012 udarbejdes der også en rapport om
denne sektor.
Det skal bemærkes, at Kommissionen for nylig meddelte, at den agter at forhøje maksimumsstøtten
til tilbagekøb af ferskner og nektariner.
14374/11
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453894_0011.png
20.IX.2011
Supplerende nationale direkte betalinger
Den Tjekkiske Republik orienterede Rådet om en fælleserklæring (14215/11) som er undertegnet af
syv delegationer (Bulgarien, Den Tjekkiske Republik, Ungarn, Polen, Rumænien, Slovenien og
Slovakiet), hvori de har givet udtryk for deres bekymring over nedsættelsen af niveauet for
supplerende nationale direkte betalinger, som kan udbetales til landbrugere i 2012 (regnskabsåret
2013). Erklæringen fik støtte fra de baltiske stater (Estland, Letland og Litauen), som desuden
forelagde deres egen fælleserklæring om samme emne, hvori de opfordrede til, at den aktuelle form
for tildeling af supplerende nationale direkte betalinger fastholdes (14280/11).
Kommissionen forsikrede delegationerne, at den arbejdede på at finde en bedre løsning på næste
møde i Forvaltningskomitéen. Kommissionen bemærkede også, at der fra og med 2013 ikke
længere vil blive tildelt nogen supplerende nationale direkte betalinger, da niveauet for direkte
betalinger vil være nået op på 100 %.
I henhold til artikel 132 i forordning nr. 73/2009 bør niveauet for direkte betalinger i de nye
medlemsstater, herunder supplerende nationale direkte betalinger, ikke overskride niveauet for
direkte betalinger i de gamle medlemsstater som nedsat ved graduering. Kommissionen har
forklaret medlemsstaterne i Forvaltningskomitéen, at i 2012 vil direkte betalinger i de gamle
medlemsstater være omfattet af en graduering på 10 %, og direkte betalinger på over 300 000 EUR
vil blive nedsat med yderligere 4 %. Samtidig vil landbrugere i de pågældende nye medlemsstater
(dvs. samtlige nye medlemsstater undtagen Cypern, Rumænien og Bulgarien) nå op på 90 % af
indfasningen af direkte betalinger og således svare til niveauet for direkte betalinger i de gamle
medlemsstater (100 % - 10 % graduering). Kommissionen foreslog i Forvaltningskomitéen derfor
følgende metode til beregning af supplerende nationale direkte betalinger i 2012: Hvis det samlede
beløb for alle EU's direkte betalinger og supplerende nationale direkte betalinger, som en
landbruger i en af de pågældende nye medlemsstater er berettiget til, er større end 5 000 EUR,
begrænses niveauet for supplerende nationale direkte betalinger, der udbetales over loftet på
5 000 EUR, til 500 EUR. I Forvaltningskomitéen anfægtede de pågældende nye medlemsstater
denne metode under henvisning til, at den ville føre til en nedsættelse af den samlede direkte støtte,
som nogle landbrugere modtog, og overstige den gradueringssats, der gælder i 2012, betydeligt.
14374/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453894_0012.png
20.IX.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
EU's særlige repræsentant ved Den Afrikanske Union
Rådet ajourførte mandatet for Koen Vervaeke, EU's særlige repræsentant ved Den Afrikanske
Union, og forlængede det til den 30. juni 2012. Det fastsatte budgettet til dækning af udgifterne i
forbindelse med den særlige repræsentant og dennes personale i perioden fra den 1. september 2011
til den 30. juni 2012 til 715 000 EUR.
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
EU-garanti til EIB's eksterne transaktioner
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning til et udkast til afgørelse, der forlænger en EU-
budgetgaranti til Den Europæiske Investeringsbanks eksterne transaktioner for den resterende del af
den finansielle ramme for 2007-2013. Rådets holdning afspejler en aftale indgået med Europa-
Parlamentet. Parlamentet forventes at vedtage afgørelsen ved andenbehandlingen i oktober.
For yderligere oplysninger henvises til
12747/11.
FORBRUGERBESKYTTELSE
Mundplejemidler - anvendelse af hydrogenperoxid
Rådet vedtog et direktiv, der gennemfører en udtalelse fra Den Videnskabelige Komité for
Forbrugersikkerhed om anvendelse af hydrogenperoxid i tandblegemidler
(12899/11).
Direktivet, som ændrer direktiv 76/768/EØF om kosmetiske midler, giver mulighed for fortsat
anvendelse af hydrogenperoxid i en maksimal koncentration på 0,1 % i mundplejemidler, herunder
tandblegemidler.
14374/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453894_0013.png
20.IX.2011
Brugen af tandblegemidler, der indeholder koncentrationer på mellem 0,1 % og 6 % hydrogen-
peroxid, kræver, at en tandlæge foretager en klinisk undersøgelse og en indledende behandling,
hvorefter forbrugeren selv kan fortsætte behandlingen.
Cykler – sikkerhedskrav
Rådet besluttede ikke at gå imod Kommissionens vedtagelse af en afgørelse om specifikke
sikkerhedskrav til fremstilling og markedsføring af cykler, herunder børnecykler
(13062/11).
I henhold til direktiv 2001/95/EF, som fastsætter proceduren for udarbejdelse af europæiske
standarder, skal Kommissionen fastsætte de specifikke sikkerhedskrav, som de europæiske
standarder skal opfylde, og efterfølgende give de europæiske standardiseringsorganer mandat til at
udarbejde sådanne standarder.
Udkastet til afgørelse er underlagt forskriftsproceduren med kontrol. Dette betyder, at nu hvor
Rådet har givet sit samtykke, kan Kommissionen vedtage den, medmindre Europa-Parlamentet
modsætter sig det.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede John SHEAHAN og Des HURLEY (Irland)
(13645/11)
og Gilles ROTH
(Luxembourg)
(13747/11)
til medlemmer af Regionsudvalget for den resterende del af mandat-
perioden, dvs. indtil den 25. januar 2015.
SKRIFTLIGE PROCEDURER
Udenrigsanliggender – Libyen: sanktioner
Den 15. september ophævede Rådet indefrysningen af Afriqiyah Airways' finansielle aktiver og
økonomiske ressourcer ved skriftlig procedure. Flyselskabet havde været underkastet EU's auto-
nome foranstaltninger.
14374/11
13
DA