Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
3112 - Udenrigsanl. Bilag 1
Offentligt
1027514_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 7. september 2011
Rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 26. september 2011
SAMLENOTAT
1. WTO/Doha ...................................................................................................................................2
2. EU-Indien frihandelsaftale ...........................................................................................................4
3. EU-Ukraine frihandelsaftale.........................................................................................................8
4. EU-Kina handelsforbindelser ..................................................................................................... 11
5. EU-USA handelsforbindelser ..................................................................................................... 14
6. Ruslands optagelse i Verdenshandelsorganisationen (WTO) ................................................... 16
7. Associeringsaftale med Centralamerika og flerpartshandelsaftale med Colombia og Peru ..... 18
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1027514_0002.png
1. WTO/Doha
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen ventes at konsultere Rådet om indholdet af den kommende WTO ministerkonference i december,
herunder med særlig fokus på Doha-udviklingsrundens videre forløb.
2. Baggrund
Den 15. – 17. december 2011 afholdes den 8. ministerkonference i WTO. Dagsordenen forven-
tes at indeholde såvel Doha som ikke-Doha relaterede emner.
Trods meget aktive bestræbelser gennem første halvdel af 2011 er det ikke lykkedes at skabe et
gennembrud i forhandlingerne om en bred Doha-aftale. Den primære knast i forhandlingerne
har været spørgsmålet om markedsadgang til de nye vækstøkonomier inden for industrivarer,
hvor det indtil nu har været umuligt at få parterne til at mødes. EU har spillet en meget aktiv rol-
le i forsøget på at nå et kompromis. Siden juni har der været arbejdet på at nå til enighed om ved-
tagelse af en mini-pakke med fokus på de mindst udviklede lande på ministermødet i Genève til
december, men der har langt fra været enighed om indhold og proces. Der forestår således en
yderst vanskelig forhandling over de kommende måneder om, hvorledes ministerkonferencen
skal forholde sig til Doha-runden, herunder på hvilken måde WTO-forhandlingerne kommer
videre.
I lyset af vanskelighederne for Doha-runden ventes der blandt WTO’s medlemslande at være et
udbredt ønske om så vidt muligt at benytte ministerkonferencen til at markere en positiv, frem-
adrettet dagsorden for WTO og det multilaterale handelssystem. Uanset at WTO netop har be-
vist sit værd som afgørende værn imod protektionisme under den økonomske krise, er der stort
behov for at understøtte systemets troværdighed og stabilitet. Dagsordenen forventes bl.a. at
kunne omfatte optagelse af nye WTO-medlemmer, evt. Rusland, monitorering og arbejdet i for-
hold til regionale og bilaterale handelsaftaler.
3. Hjemmelsgrundlag
Sagen har hjemmel i TEUF art. 207.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte indholdet af den kommende ministerkonference i Genève til december,
herunder med særlig fokus på Doha-rundens videre forløb.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal give sit samtykke til en endelig aftale. Europa-Parlamentets udvalg for
international handel (INTA) har den 31. august 2011 tiltrådt et forslag til beslutning om udvik-
lingen i forhandlingerne om Doha-udviklingsdagsordenen, hvori de opfordrer til at afslutte for-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
handlingerne, fastholde udviklingsfokus og arbejde for et stærkt regelbaseret multilateralt han-
delssystem. Beslutningen sendes til afstemning i plenarforsamlingen.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Det er vanskeligt at forudsige de økonomiske konsekvenser af en afslutning på Doha-runden, da
dette afhænger af indholdet af det endelige resultat. Overordnet set forventes det, at såfremt de
globale WTO-forhandlinger om handelsliberalisering afsluttes med en samlet aftale, der nedsæt-
ter told og andre barrierer samt skaber mere gennemsigtige regler for samhandel, vil det få posi-
tive konsekvenser for samfundsøkonomien. Dette skyldes primært forventningerne til øget sam-
handel med deraf afledte effekter i form af øget beskæftigelse, lavere forbrugspriser m.m.
Fsva. de statsfinansielle konsekvenser forventes disse primært at komme til udtryk gennem EU-
budgettet. Dels vil nedsatte toldsatser betyde lavere egenindtægter for EU-budgettet. Det vil dog
sandsynligvis modvirkes af øget samhandel. Dels vil en aftale på landbrugsområdet have betyd-
ning for fordelingen af udgifterne til EU’s landbrugspolitik, f.eks. i forbindelse med udfasningen
af eksportrestitutioner. De endelige effekter kendes dog først, den dag aftale og modaliteter måt-
te være fastlagt.
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det multilaterale handelssystem og forhandlingerne i WTO om Doha-runden er regeringens
handelspolitiske hovedprioritet. Danmark vil fortsat støtte op om, at EU spiller en konstruktiv
og proaktiv rolle i forhandlingerne og bidrager til at styrke WTO som organisation.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred opbakning fra EU’s medlemslande til Kommissionens forhandlingslinje og aktive
bestræbelser på at styrke WTO som organisation.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Doha-forhandlingerne har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 6.
maj 2011.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1027514_0004.png
2. EU-Indien frihandelsaftale
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 13. maj 2011. Nye afsnit
er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte status for frihandelsaftaleforhandlingerne mellem EU og Indien og perspektiverne for en
afslutning af forhandlingerne på en måde, som tilfredsstiller EU’s væsentligste krav. Forhandlingerne pågår fort-
sat, og hovedelementerne i en kommende aftale er endnu ikke færdigforhandlet. Kommissionen stiler imidlertid
mod en afslutning af forhandlingerne i løbet af efteråret.
2. Baggrund
Som en konsekvens af ”Global Europe”-strategien fra 2006 blev Kommissionen i april 2007 af
Rådet bemyndiget til at indlede forhandlingerne med Indien, ASEAN-landene og Sydkorea om
indgåelse af bilaterale frihandelsaftaler (FTA).
Kommissionen har endvidere fremsat forslag om udvidelse af forhandlingsdirektiverne til også at
omfatte investeringer, i lighed med forhandlingerne med Canada og Singapore.
Forhandlingerne er et led i EU’s strategi om at indgå frihandelsaftaler med EU’s vigtigste sam-
handelspartnere for at sikre EU’s eksterne konkurrenceevne og herigennem bidrage til at skabe
øget vækst og beskæftigelse.
Størrelsen af det indiske marked med en hastigt voksende mellemklasse på flere hundrede millio-
ner og høje økonomiske vækstrater har gjort Indien til et naturligt mål for en frihandelsaftale.
Der er stor interesse for Indien blandt europæiske og danske virksomheder. Samtidig har Indien
fortsat væsentlige toldmæssige og ikke-toldmæssige handelshindringer, der skaber begrænsninger
for europæiske og danske kommercielle interesser.
En frihandelsaftale med Indien vil desuden være et vigtigt led i opbygningen af et strategisk part-
nerskab mellem EU og Indien.
Forhandlingerne med Indien pågår fortsat. Kommissionen stiler imidlertid imod at nå til en snar-
lig enighed med Indien om de væsentligste elementer i en aftale, således at de tekniske forhand-
linger kan afsluttes i løbet af efteråret 2011.
3. Hjemmelsgrundlag
Forhandlingerne har hjemmel i TEUF art. 207. Der stiles mod en blandet aftale med Fællesska-
bet og medlemsstaterne som aftalepartnere på europæisk side. Den endelige aftale ventes derfor
vedtaget med enstemmighed.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1027514_0005.png
Det er målet, at forhandlingerne, der begyndte i juni 2007, skal resultere i en frihandelsaftale med
et bredt og ambitiøst anvendelsesområde og højest mulig grad af liberalisering, herunder vidtgå-
ende liberalisering af handel med varer og tjenesteydelser samt adgang for investeringer. Aftalen
skal således udgøre et WTO-foreneligt supplement, som går længere end EU og Indiens multila-
terale forpligtigelser i WTO.
Mens forhandlingerne med Indien tidligere har været præget af uenighed om bl.a. frihandelsafta-
lens ambitionsniveau, så har der de seneste måneder været fremskridt inden for de fleste for-
handlingsområder. Det er forventningen, at Kommissionen vil forelægge status for dette arbejde
og en vurdering af perspektiverne for en færdigforhandling af en aftale i løbet af efteråret, som
efterkommer ambitionerne på EU-siden. Det kan ikke udelukkes, at de afsluttende forhandlinger
kan forløbe hurtigt, når der er udvekslet tilbud på hovedområderne i en aftale.
Hvorvidt det vil være muligt at nå til en snarlig afslutning af forhandlingerne, afhænger især af
resultatet af de videre forhandlinger om handel med industri- og landbrugsvarer (især biler, teks-
tiler samt vin og spiritus), tjenesteydelser, offentlige indkøb og geografiske indikationer. På de
nævnte områder har EU betydelige offensive interesser.
På baggrund af de seneste måneders fremskridt i forhandlingerne tegner der sig nu følgende fo-
reløbige konturer af modaliteterne for en aftale:
På området for industrivarer ventes der opnået enighed om en omfattende toldliberalisering,
hvor et af de væsentligste udestående områder er bilområdet. Her ventes en kompromisløsning
at indebære toldnedsættelser for biler over en vis motorstørrelse samt indførelsen af toldkvoter
for biler under en tilsvarende motorstørrelse. Der ventes tilsvarende ikke en fuld liberalisering på
områder som bl.a. maskiner, kemikalier og tekstiler.
På området for landbrugsvarer ventes enighed om en delvis toldliberalisering, som giver EU øget
markedsadgang på væsentlige områder som bl.a. vin og spiritus, fjerkræ, mejeri- og kornproduk-
ter. Der ventes ligeledes enighed om en forbedret procedure for beskyttelse af geografiske indi-
kationer på landbrugs- og fødevareområdet. Som modydelse for den øgede indiske markedsåb-
ning ventes en aftale at indeholde en særlig beskyttelsesforanstaltning på landbrugsområdet knyt-
tet til et begrænset antal toldlinjer i tilfælde af en markant stigning i eksporten til skade for par-
ternes industri.
På området for tjenesteydelser forventes en aftale at indebære en øget markedsadgang på områ-
der som navnlig bankvæsen, forsikring, juridisk rådgivning, revision, telekommunikation samt
postudlevering. Idet de særskilte forhandlinger om en maritim aftale med Indien ikke forventes
afsluttet ved afslutning af forhandlingerne om frihandelsaftalen, ventes frihandelsaftalen at inde-
bære visse forpligtelser på området for maritime tjenesteydelser. Som modydelse for den øgede
indiske markedsåbning ventes en aftale bl.a. at indeholde en af Kommissionen nærmere fastsat
kvote for to ud af fem nærmere definerede kategorier af tjenesteydere i henhold til GATS, som
ifølge aftalen får adgang til midlertidigt ophold i EU i forbindelse med leveringen af tjenesteydel-
ser. Kommissionen lægger op til, at Danmarks andel af en samlet kvote på 40.000 i hele EU vil
blive mellem 459-689 personer årligt.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1027514_0006.png
På området for offentlige indkøb ventes en øget markedsadgang i form af bestemmelser om na-
tional behandling, øget informationsniveau og klare kriterier for tildelingen af kontrakter på of-
fentlige udbud. Det er endnu uklart, hvor bredt bestemmelserne om øget markedsadgang vil
dække i forhold til de indiske delstater.
EU arbejder fortsat for, at en frihandelsaftale indeholder bestemmelser, som forpligter parterne
til at opretholde sociale standarder og miljøbeskyttelse. Fra EU’s side arbejdes der derudover
fortsat for, at en frihandelsaftale juridisk knyttes til en politisk partnerskabsaftale, som bl.a. inde-
holder en menneskerettighedsbestemmelse eller alternativt, at politiske standardklausuler om bl.a.
menneskerettigheder indsættes i selve frihandelsaftalen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF art. 207, stk. 3 godkende den endelige aftale. Der
foreligger endnu ikke en udtalelse.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af aftalen forventes ikke at få lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Frihandelsaftalen forventes at få positive samfundsøkonomiske konsekvenser i form af øget
samhandel, øget beskæftigelse, lavere forbrugspriser m.m. Konsekvenserne lader sig dog vanske-
ligt kvantificere på nuværende tidspunkt, da forhandlingerne fortsat pågår.
De statsfinansielle konsekvenser forventes primært at ske via EU-budgettet. Isoleret set vil ned-
satte toldsatser betyde lavere egne indtægter til EU-budgettet, som i nogen grad vil kunne mod-
virkes af øget handel.
Frihandelsaftalen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet eller beskyttelses-
niveauet. Udmøntningen af aftalernes forventede bestemmelser på området for bæredygtig ud-
vikling kan dog på længere sigt have positive konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Handelspolitisk specialudvalg er i udvidet kreds blevet konsulteret.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
En aftale med Indien er i overensstemmelse med regeringens offensive handelspolitiske strategi.
Fra dansk side er man generelt interesseret i en mest muligt ambitiøs frihandelsaftale, som både
fjerner toldbarrierer og ikke-toldmæssige barrierer, som ofte udgør det største problem for uden-
landske virksomheder.
Regeringen betoner endvidere vigtigheden af, at hensynet til bæredygtig udvikling indgår i for-
handlingerne, således at en endelig aftale kommer til at udgøre et reelt bidrag til fremme af bære-
dygtig udvikling.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1027514_0007.png
På trods af forskellige særinteresser tegner der sig en generel konsensus blandt medlemslandene
om aftalens overordnede fordele og vigtige betydning for EU’s strategiske partnerskab med Indi-
en. Såfremt EU’s offensive hovedinteresser bliver imødekommet af Indien, forventes der enig-
hed om en endelig aftale med Indien.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Udkastet til Rådets direktiver til Kommissionen om frihandelsforhandlingerne med Indien blev
forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 20. april 2007. Status for forhandlingerne
blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 6. maj 2011. Folketingets Europaud-
valg forventes endvidere den 9. september 2011 at blive orienteret om udvidelse af forhandlings-
direktiverne til også at omfatte investeringer, i lighed med forhandlingerne med Canada og Sin-
gapore.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1027514_0008.png
3. EU-Ukraine frihandelsaftale
KOM dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte status for forhandlingerne med Ukraine om en frihandelsaftale. Der er kun få udestående
problemer, og det ventes, at forhandlingerne kan afsluttes inden årets udgang.
2. Baggrund
Med Ukraines optagelse i WTO i 2008 var vejen banet for, at EU kunne indlede forhandlinger
med Ukraine om indgåelse af en frihandelsaftale som del af den associeringsaftale, der har været
under forhandling siden marts 2007.
Målet for frihandelsaftalen er forbedret markedsadgang for varer og tjenesteydelser omfattende
næsten al handel. Desuden vil aftalen indeholde bestemmelser om gradvis tilnærmelse til EU’s
regler og standarder, hvor dette er relevant for handel og investeringer, inkl. sanitære og phyto-
sanitære regler, intellektuel ejendomsret, handelsfremme, offentlige indkøb og konkurrence. Af-
talen forudser øget energisamarbejde inkl. gradvis integration af energimarkederne, energieffekti-
vitet, vedvarende energi og nuklear sikkerhed. Aftalen vil bekræfte parternes tilslutning til prin-
cipperne om bæredygtig udvikling. På miljøområdet forudses samarbejde om tiltag mod forure-
ning og klimaforandringer.
På forskellige punkter i det vanskelige forhandlingsforløb (gennem 17 runder) har der været tvivl
om Ukraines vilje til at nå det ambitionsniveau, som EU lagde op til. Der er dog på det seneste
gjort gode fremskridt, også på områder, hvor aftalen vil medføre betydelige krav til reformer på
ukrainsk side. Der udestår Ukraines ønske om beskyttelse af sin bilproduktion samt visse tekni-
ske problemer vedrørende eksporttold, transport, transit af energi, statsstøtte og tilnærmelse til
EU’s regelværk på toldområdet.
Rusland har tilbudt Ukraine at tilslutte sig Toldunionen Rusland-Kazakhstan-Hviderusland med
samtidig udsigt til lavere energipriser. Dette tilbud er dog blevet afvist fra ukrainsk side. Ukraines
præsident har på det seneste kraftigt understreget Ukraines ønske om at blive medlem af EU på
længere sigt.
Gennem de seneste måneder er udviklingen i Ukraine på det demokratiske område gået i negativ
retning. Der er indledt retssager mod medlemmer af oppositionen, som til en vis grad bliver be-
tragtet som primært politisk motiverede. F.eks. har det vagt opsigt, at tidligere premierminister
Timoshenko er blevet fængslet, anklaget for at have undertegnet gasaftalen med Rusland i januar
2009 uden bemyndigelse. Timoshenko har imidlertid henstillet, at EU ikke knytter denne udvik-
ling sammen med forhandlingerne om associeringsaftalen og frihandelsaftalen.
På rådsmødet om handelspolitiske emner er alene en drøftelse af selve frihandelsaftalen på dags-
ordenen, mens den bredere politiske udvikling i Ukraine ventes taget op senere.
3. Hjemmelsgrundlag
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forhandlingerne har hjemmel i TEUF art. 207. Der stiles mod en blandet aftale med EU og
medlemsstaterne som aftalepartnere på europæisk side. Den endelige aftale ventes derfor ved-
taget med enstemmighed. Hertil kommer, at Naboskabspolitikken med Lissabon-traktaten har
fået en specifik hjemmel, jfr. artikel 8 i TEU.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte status for forhandlingerne med Ukraine om en frihandelsaftale. Der er
kun få udestående problemer, og det ventes, at forhandlingerne kan afsluttes inden årets udgang.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF art. 207, stk. 3 godkende den endelige aftale. Der
foreligger endnu ikke en udtalelse.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af aftalen forventes ikke at få lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Frihandelsaftalen forventes at få positive samfundsøkonomiske konsekvenser i form af øget
samhandel, øget beskæftigelse, lavere forbrugspriser m.m. Konsekvenserne lader sig dog vanske-
ligt kvantificere på nuværende tidspunkt, da forhandlingerne fortsat pågår. De statsfinansielle
konsekvenser forventes primært at ske via EU-budgettet. Isoleret set vil nedsatte toldsatser bety-
de lavere egne indtægter til EU-budgettet, som i nogen grad vil kunne modvirkes af øget handel.
Frihandelsaftalen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet eller beskyttelses-
niveauet. Udmøntningen af aftalernes forventede bestemmelser på miljøområdet kan dog på
længere sigt have positive konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark har vedholdende støttet målet om en ambitiøs frihandelsaftale med fjernelse af told-
mæssige og ikke-toldmæssige barrierer. Frihandelsaftalen vil betyde tilnærmelse til EU-regler på
handels- og investeringsområdet, der vil indebære en forbedring af erhvervsklimaet i Ukraine og
en betydelig markedsåbning for danske eksportører.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel tilslutning til det ønskelige i en associeringsaftale med indbygget frihandelsaftale.
Forskellige nationale interesser kan gøre sig gældende vedr. de enkelte produkter.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Udkastet til Rådets direktiver til Kommissionen om at indlede forhandlinger om en ny udvidet
aftale med Ukraine bl.a. omfattende et frihandelsområde blev forelagt Folketingets Europaudvalg
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
til orientering den 8. december 2006. Forbindelserne mellem EU og Ukraine har senest været
forelagt den 22. oktober 2010 som led i forberedelsen af EU-Ukraine topmøde den 22. novem-
ber 2010.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1027514_0011.png
4. EU-Kina handelsforbindelser
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte de økonomiske og handelsmæssige relationer til Kina med henblik på det kommende
EU/Kina-topmøde samt det efterfølgende møde i den såkaldte højniveaudialog om økonomiske anliggender. Der
ventes fokus på, hvordan handelspolitikken kan bidrage til at styrke EU’s strategiske partnerskab med Kina.
2. Baggrund
EU har årlige topmøder med Kina, hvor de økonomiske og handelsmæssige relationer indgår
centralt på dagsordenen sammen med en række andre politiske emner. Det kommende
EU/Kina-topmøde forventes at finde sted den 25. oktober i Kina og ventes, for så vidt angår de
økonomiske emner, bl.a. at have fokus på den mulige synergi mellem EU's 2020-strategi og den
12. kinesiske 5-årsplan for perioden 2011 - 2015.
Topmødet ventes efterfulgt af det 4. møde i den såkaldte højniveaudialog mellem Europa-
Kommissionen og den kinesiske regering i november om udvalgte økonomiske emner.
EU har siden foråret 2010 sat fokus på behovet for at styrke de strategiske partnerskaber med
udvalgte lande. Emnet har været genstand for politiske drøftelser blandt såvel udenrigsministrene
som stats- og regeringscheferne. Kina indgår - som verdens næststørste økonomi og som et land
med en stadig større regional og global politisk indflydelse - som en naturlig prioritet i drøftelser-
ne om EU’s strategiske partnerskaber.
På det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 16. september 2010 blev udenrigsrepræ-
sentant Ashton anmodet om at vurdere perspektiverne i forbindelse med de strategiske partnere
og formulere EU’s interesser og måder at fremme dem på. Som et første skridt foretog med-
lemsstaterne på grundlag af et oplæg fra den Fælles Udenrigstjeneste en gennemgang af det stra-
tegiske partnerskab med Kina. Gennemgangen mundede bl.a. ud i en anbefaling af i højere grad
at prioritere økonomiske interesser. Eksercitsen understregede samtidig vanskelighederne ved i
EU at nå frem til klare prioriteter i forholdet til Kina.
Udenrigsrepræsentanten forelagde i december 2010 en første statusrapport for Det Europæiske
Råd, som bad udenrigsrepræsentant Ashton og Udenrigsrådet om at arbejde videre med de stra-
tegiske partnere med henblik på at identificere EU's interesser samt måder at opnå dem på. Det
Europæiske Råd besluttede endvidere én gang årligt at drøfte processen med de strategiske part-
nere.
En styrkelse af det strategiske partnerskab med Kina, og herunder ikke mindst betydningen af de
økonomiske og handelsmæssige relationer, ventes også at være genstand for drøftelserne blandt
stats- og regeringscheferne på mødet i Det Europæiske Råd den 17.-18. oktober 2011om EU’s
strategiske partnere.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen ventes at orientere om status for forberedelserne af de økonomiske og handels-
mæssige aspekter af EU/Kina-topmødet den 25. oktober 2011 og det efterfølgende møde i høj-
niveaudialogen om økonomiske emner i november. Orienteringen ventes koncentreret om,
hvordan møderne kan bidrage til at styrke EU’s relationer til Kina som strategisk partner.
Kommissionen ventes at orientere om de foreløbige overvejelser om styrkelse af de økonomiske
og handelsmæssige relationer til Kina som bidrag til mødet i Det Europæiske Råd den 17.-18.
oktober. På mødet i Det Europæiske Råd forventes kommissionsformand Barroso at give et ind-
læg om de økonomiske og handelsmæssige hovedelementer i et styrket strategisk partnerskab
med bl.a. Kina.
Medlemslandene vil blive anmodet om at bidrage med input til topmødet samt de væsentligste
økonomiske og handelsmæssige aspekter af et styrket strategisk partnerskab med Kina.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen har ikke umiddelbart konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støttes en substantiel drøftelse af de økonomiske og handelsmæssige relationer på
EU/Kina-topmødet i oktober med det formål at fremme det strategiske partnerskab med Kina.
Fra dansk side har man arbejdet aktivt for, at EU gennemgår forholdet til sine strategiske partne-
re, herunder ikke mindst Kina. Fra dansk side har man på den baggrund støttet, at såvel Uden-
rigsrådet som Det Europæiske Råd drøfter spørgsmålet om EU’s forhold til sine strategiske
partnere med henblik på at øge EU’s gennemslagskraft globalt.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning blandt medlemslandene til at sikre, at de økonomiske og handels-
mæssige relationer indgår centralt på dagsordenen for det kommende EU/Kina-topmøde.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der ventes derudover en bred opbakning til, at EU’s økonomiske og handelsmæssige relationer
til Kina fortsat udbygges som del af en styrkelse af EU’s strategiske partnerskab med Kina.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har løbende været forelagt status for drøftelserne af EU's strategiske
partnere, herunder i forhold til Kina, senest til orientering den 28. januar 2011.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1027514_0014.png
5. EU-USA handelsforbindelser
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes under frokosten uformelt at drøfte de transatlantiske handelsforbindelser forud for det kommende
EU-USA topmøde samt det efterfølgende møde i det Transatlantiske Økonomiske Råd.
2. Baggrund
EU og USA er hinandens største samhandelspartnere og står til sammen for næsten en tredjedel
af alle handelsstrømme på verdensplan. Det har i en årrække været en dansk udenrigspolitisk
prioritet at styrke den økonomiske integration og samhandel over Atlanten. Ønsket om yderlige-
re at styrke de transatlantiske forbindelser blev bekræftet med EU's beslutning på det ekstraordi-
nære møde i Det Europæiske Råd den 16. september 2010 at etablere strategiske partnerskaber,
herunder med USA.
EU’s dialog med USA om handelsforbindelser finder sted i det Transatlantiske Økonomiske Råd
(TEC), der blev nedsat på EU-USA topmødet under tysk EU-formandskab i 2007. Målsætningen
med TEC er øget økonomisk integration og på sigt skabelse af en transatlantisk markedsplads
gennem gradvis afskaffelse af tekniske handelshindringer. Administrative byrder ses som en af de
største hindringer for en øget integration. Senest er fokus rettet mod at koordinere fælles interna-
tionale standarder, der kan forbedre såvel europæisk som amerikansk konkurrenceevne. Arbej-
det er i god gænge omkring seks prioriteter, som også har interesse for Danmark: Sundheds-IT,
elbiler, sikker handel, investeringer, kemikalier og nanoteknologi. Der afholdes et TEC-møde
årligt på højt niveau.
På baggrund af de seneste års store globale forskydninger i den økonomiske vækst i retning af de
nye fremvoksende økonomier ses fornyet opmærksomhed både i EU og i USA på mulighederne
for yderligere at styrke de transatlantiske handelsrelationer. Blandt handelspolitiske tænketanke
tales bl.a. om en EU-USA frihandelsaftale eller mere begrænsede aftaler f.eks. på tjenesteydelses-
området eller om nultold på industrivarer. Opmærksomheden herpå er gennem 2011 blevet
skærpet af, at man indtil videre ikke er kommet meget nærmere et resultat i Doha-
forhandlingerne på trods af den intensiverede indsats, der blev igangsat af G20 på topmødet i
Seoul i november 2010. En aftale imellem de to store og tæt forbundne økonomier, der repræ-
senterer lidt under halvdelen af det globale BNP, kan have betydelige positive effekter på vækst
og beskæftigelse. Spørgsmålet er kontroversielt, idet en forhandling af f.eks. en fuld frihandelsaf-
tale imellem EU og USA kan fortolkes som en bevægelse væk fra den handelspolitiske førstepri-
oritet for både EU og for Danmark: Forhandlingerne i WTO af Doha-udviklingsrunden.
3. Hjemmelsgrundlag
Sagen har hjemmel i TEUF art. 207.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte EU-USA handelsforbindelserne forud for det kommende EU-USA top-
møde samt det efterfølgende TEC-møde, der forventes afholdt inden udgangen af året. Fokus
forventes at ligge på det regulatoriske samarbejde i TEC samt de største verserende handelstvi-
ster med USA. Kommissionen forventes endelig at ville sondere medlemslandende for den
fremvoksende debat om mulighederne for tættere transatlantiske handelsmæssige relationer.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Det er vanskeligt at forudsige de økonomiske konsekvenser af øget økonomisk integration med
USA inden for rammerne af det Transatlantiske Økonomiske Råd. Overordnet forventes det, at
afskaffelse af administrative byrder og vedtagelse af gensidigt anerkendte standarder vil skabe
mere gennemsigtige regler for samhandel og dermed positive konsekvenser for samfundsøko-
nomien. Dette skyldes primært forventningerne til øget samhandel med deraf afledte effekter i
form af øget beskæftigelse, lavere forbrugspriser m.m.
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side lægger man generelt stor vægt på, at det transatlantiske samarbejde udbygges og
styrkes i det omfang, at det ikke undergraver den handelspolitiske førsteprioritet: Det multilatera-
le handelssystem og forhandlingerne af Doha-udviklingsrunden.
Danmark ønsker, at dagsordenen for arbejdet i TEC skal være fokuseret på et begrænset antal
operative emner med udsigter til et konkret og dynamisk EU-USA økonomisk samarbejde, hvor
der kan tilføres merværdi og opnås konkrete resultater.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning blandt medlemslandene til at sikre et styrket økonomisk og han-
delsmæssigt samarbejde med USA.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, men Folketingets Europaud-
valg har løbende været orienteret om EU-USA forbindelser, senest den 22. oktober 2010 i for-
bindelse med forberedelsen af EU-USA topmødet den 20. november 2010.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1027514_0016.png
6. Ruslands optagelse i Verdenshandelsorganisationen (WTO)
KOM dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte status for forhandlingerne om Ruslands optagelse i Verdenshandelsorganisationen. Der er få
men vanskelige udestående problemer, og det er fortsat uafklaret, om forhandlingerne kan afsluttes så betids, at
Rusland kan optages på WTO-ministerkonferencen i december i år.
2. Baggrund
Rusland har forhandlet om medlemskab af WTO siden 1993. I 2004 nåede EU og Rusland til
enighed om de bilaterale betingelser. Processen er blevet forsinket af, at Rusland under finans-
krisen og senere har gennemført protektionistiske foranstaltninger i form af toldforhøjelser og
andre. Situationen blev yderligere kompliceret af, at Rusland, Kasakhstan og Hviderusland i 2009
besluttede at etablere en toldunion fra 1. januar 2010.
Efter vanskelige forhandlinger blev der i november 2010 opnået enighed om de sidste bilaterale
spørgsmål, bl.a. den russiske eksporttold på træ samt de diskriminatoriske jernbaneafgifter, der
har været til stor gene for især Finland, Sverige og de baltiske lande. Herefter udestod kun de
multilaterale forhandlinger.
I de seneste måneder er der sket markante fremskridt i de multilaterale forhandlinger, og det er
stadig muligt, at beslutningen om optagelse kan træffes på WTO-ministerkonferencen i decem-
ber. Det væsentligste udestående problem under de afsluttende forhandlinger ventes at blive, at
Rusland ønsker at opretholde sin lovgivning om at udenlandske firmaer, der invester i produkti-
on af biler i Rusland, kan få reduceret told på import af komponenter mod at anvende mindst
60% lokale komponenter i produktionen. Ordningen er ikke i overensstemmelse med WTO-
reglerne. Andre udestående problemer vedrører Landbrugsstøtte, sanitære og phyto-sanitære be-
stemmelser samt visse tekniske handelshindringer. Forhandlingerne forstætter i WTO i ugen fra
12. september.
Ruslands WTO-medlemskab er et afgørende bidrag til udviklingen af EU-Rusland samarbejdet.
Medlemskabet vil kunne åbne for fremdrift i forhandlingerne om en Ny Aftale mellem EU og
Rusland med forbedrede bestemmerler om handel og investeringer inkl. energi. På kort sigt vil
medlemskabet indebære, at Rusland vil fjerne en række toldmæssige og ikke-toldmæssige han-
delshindringer. På langt sigt er det vigtigt, at Rusland bliver inddraget i det internationale regel-
baserede samarbejde på handelsområdet med veletablerede procedurer for løsning af konflikter.
3. Hjemmelsgrundlag
Forhandlingerne har hjemmel i TEUF art. 207.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
Det ventes, at Kommissionen vil redegøre i Rådet for forhandlingernes stande. Det kan ikke
udelukkes, at der bliver behov for en stillingtagen til konkrete udestående problemer. Disses ka-
rakter vil først blive kendt efter de afgørende forhandlinger, der afholdes i kort før Rådsmødet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentet skal have forelagt den endelige aftale til godkendelse.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ruslands optagelse forventes ikke at få lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Ruslands optagelse i WTO forventes at få positive samfundsøkonomiske konsekvenser i Dan-
mark i form af øget kommercielt samarbejde med Rusland med deraf følgende øget vækst og
beskæftigelse. Konsekvenserne lader sig dog vanskeligt kvantificere. Der ventes ikke direkte
statsfinansielle konsekvenser. Der ventes ikke umiddelbart konsekvenser for miljøet eller beskyt-
telsesniveauet.
9. Høring
Sagen har ikke været i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er i Danmarks interesse, at Rusland optages i WTO. Ruslands inddragelse i internationalt
samarbejde med klare spilleregler vil skabe øget stabilitet og forudsigelighed for eksportørers og
investorers rammevilkår på det russiske marked. Dette er en vigtig forudsætning for det ønskede
løft i handelen og de direkte investeringer med deraf følgende øget vækst og beskæftigelse. Rege-
ringen støtter, at forhandlingerne om Ruslands optagelse i WTO uden særvilkår fortsat priorite-
res højt.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning blandt medlemslandene til Kommissionens håndtering af forhand-
lingerne og især til, at EU kræver tilbagerulning af de russiske krisetiltag. Vigtigheden af nedbry-
delse af de mange handelshindringer på det russiske marked fremhæves fra alle sider. Kommis-
sionen lægger stor vægt på, at EU-solidariteten opretholdes i forhandlingernes slutfase, hvor der
kan ventes russisk pres for lempeler og lange overgangsordninger på opfyldelse af WTO-
reglerne.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har løbende været forelagt Folketingets Europaudvalg i forbindelse med forberedelserne af
de halvårlige topmøder med Rusland, senest den 28. januar 2011 forud for topmødet den 9.-10.
juni 2011.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1027514_0018.png
7. Associeringsaftale med Centralamerika og flerpartshandelsaftale med Colombia og
Peru
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Forhandlingerne om en associeringsaftale med Centralamerika (Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras,
Nicaragua og Panama) og en flerpartshandelsaftale med Colombia og Peru er afsluttet. Status for sagerne forven-
tes drøftet på rådsmødet den 26. september 2011. Begge aftaler ventes forelagt Rådet til underskrift i andet halvår
2011 og tiltrædelse i Europa-Parlamentet i første halvår 2012. Forhandlingerne om aftalen med Colombia og
Peru har baseret sig på forhandlingsmandatet vedrørende en samlet aftale med Andin-landene, men det har vist sig
ikke at være muligt at nå til enighed om en samlet associeringsaftale. Danske prioriteter er tilgodeset i aftalerne,
herunder hensyn til menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder og ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben.
2. Baggrund
I 2007 indledte Europa-Kommissionen forhandlinger med Centralamerika og Andin-landene om
indgåelse af associeringsaftaler. Forhandlingerne med Centralamerika blev afsluttet i forbindelse
med topmødet mellem EU og Latinamerika og Caribien i Madrid i maj 2010.
Colombia og Peru udgør sammen med Bolivia og Ecuador landene i Andin-fællesskabet, som
blev stiftet i 1969. På grund af interne uenigheder mellem Andin-landene viste det sig ikke muligt
at fortsætte forhandlingerne om en samlet associeringsaftale. I stedet blev der enighed om at
fortsætte forhandlinger om en flerpartshandelsaftale alene med Colombia og Peru inden for
rammerne af det oprindelige forhandlingsmandat. Forhandlingerne om flerpartshandelsaftalen
blev afsluttet i marts 2010.
Rådet ventes at drøfte status for henholdsvis associeringsaftalen med Centralamerika og fler-
partshandelsaftalen med Colombia og Peru, det vil sige processen frem mod endelig tiltrædelse af
de to aftaler. Rådet ventes at tiltræde underskrift af aftalerne i andet halvår 2011, hvorefter de
oversendes til Europa-Parlamentet til tiltrædelse i overensstemmelse med parlamentets nye befø-
jelser i Lissabon-traktaten. Der ventes i den forbindelse især fokus på menneskerettighedssituati-
onen i Colombia.
3. Hjemmelsgrundlag
Associeringsaftalen og flerpartshandelsaftalen indgås med hjemmel i TEUF artikel 217 samt for
de handelsmæssige aspekter hjemmel i TEUF artikel 207.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Associeringsaftalen med Centralamerika omfatter alle tre elementer af forholdet mellem EU og
Centralamerika: Politisk dialog, der skal fremme samarbejdet mellem de to parter inden for om-
råder som regional integration, fremme af god regeringsførelse, demokrati og menneskerettighe-
der, fattigdomsbekæmpelse, miljøbeskyttelse og sikkerhed; handel, hvor en vigtig målsætning er
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at fremme de økonomiske relationer og derved medvirke til at skabe økonomisk vækst og for-
bedring af levevilkårene; samt udviklingsrelateret samarbejde i øvrigt. Aftalen skal styrke relatio-
nerne mellem de to parter og medvirke til social og økonomisk udvikling i begge regioner. Den
skal fremme samhandel og investeringer og bygger på værdier som demokrati og menneskeret-
tigheder, bæredygtig udvikling, god regeringsførelse og retsstatsprincipper. Aftalen forpligter par-
terne til at fremme og beskytte disse principper.
Formålet med flerpartshandelsaftalen med Colombia og Peru er at fremme samhandel og inve-
steringer mellem EU på den ene side og Colombia og Peru på den anden side gennem reduktion
af toldsatser og handelshindringer og etablering af mekanismer til løsning af uenigheder. Aftalen
skal medvirke til at udvide markedet for varer og tjenesteydelser og forbedre investeringsklimaet
for parterne. Aftalen bygger på WTO-regelkomplekset og respekterer hensynet til bæredygtig
udvikling. Det er i aftalegrundlaget sikret, at de øvrige to Andin-lande, Bolivia og Ecuador, har
mulighed for at forhandle deres indtræden i aftalen, når de måtte ønske det.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal give tilslutning til aftalerne i henhold til EUF-traktatens artikel 218. Det
er endnu ikke fastsat, hvornår Europa-Parlamentet behandler sagerne, og der foreligger endnu
ikke en udtalelse. I forbindelse med flerpartshandelsaftalen med Colombia og Peru, er det sand-
synligt, at der i Europa-Parlamentet vil være stor fokus på menneskerettighedssituationen i Co-
lombia.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Associeringsaftalen med Centralamerika og flerpartshandelsaftalen med Colombia og Peru for-
ventes ikke at have væsentlige konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet. Aftalernes
handelselement forventes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser gennem øget
samhandel, som også vil kunne bidrage til at modvirke mulige lavere toldindtægter på EU-
budgettet.
9. Høring
Forslagene har ikke været i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter indgåelsen af en associeringsaftale med Centralamerika og en flerpartshan-
delsaftale med Colombia og Peru. Aftalerne vurderes at kunne styrke relationerne yderligere mel-
lem EU og henholdsvis Centralamerika og Peru og Colombia, samt medvirke til at sikre landenes
fortsatte demokratiske, sociale og økonomiske udvikling. Regeringen lægger vægt på, at fler-
partshandelsaftalen med Colombia og Peru åbner mulighed for, at de øvrige to Andin-lande, Bo-
livia og Ecuador, har fuld mulighed for at indgå i aftalen, når de måtte ønske det, for derved at
fremme den regionale integration mellem Andin-landene.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen lægger vægt på, at danske prioriteter som respekt for demokratiske principper og
menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben samt
klima- og miljøbeskyttelse er indeholdt i associeringsaftalen og flerpartshandelsaftalen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er tilslutning blandt EU medlemslandene til indgåelsen af associeringsaftalen og flerparts-
handelsaftalen og til de foreliggende aftalegrundlag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 22. oktober 2010.
20