Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3117+3119 - Almindelige anl. Bilag 3
Offentligt
1029395_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 5. oktober 2011
Rådsmøde (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 10.-11. oktober 2011
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
13. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning
(EF) nr. 1083/2006 for så vidt angår visse bestemmelser om finansiel forvaltning for visse
medlemsstater, som er i eller trues af alvorlige vanskeligheder med hensyn til deres finansielle
stabilitet ............................................................................................................................................2
14. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
forordning (EF) nr. 1083/2006 for så vidt angår tilbagebetalingspligtig støtte og
finansieringsteknik ...........................................................................................................................5
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1029395_0002.png
13. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forord-
ning (EF) nr. 1083/2006 for så vidt angår visse bestemmelser om finansiel forvaltning for
visse medlemsstater, som er i eller trues af alvorlige vanskeligheder med hensyn til deres
finansielle stabilitet
KOM (2011) 0482.
Revideret udgave af grund- og nærhedsnotat af 16. september 2011. Nye afsnit er markeret med
en streg i margin.
1. Resume
Formandskabet forventes at søge at opnå enighed i Rådet om sagen på et kommende rådsmøde.
2. Baggrund
Kommissionen har den 1. august 2011 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006 for så vidt angår visse bestem-
melser om finansiel forvaltning for visse medlemsstater, som er i eller trues af alvorlige vanske-
ligheder med hensyn til deres finansielle stabilitet.
Forslaget tilpasser reglerne for anvendelse af samhørighedspolitikken i de lande, der er blevet
særligt hårdt ramt af den internationale finanskrise i 2008 og statsgældskrisen siden 2010.
3. Hjemmelsgrundlag
Forordning (EF) nr. 1083 har hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
særlig artikel 175. Kommissionens forslag til ændring af forordning (EF) nr. 1083/2006 berører
ikke hjemmelsgrundlaget.
4. Nærhedsprincippet
Da Kommissionens forslag vedrører rammebetingelserne for den europæiske samhørighedspo-
litik, kan det kun behandles på EU-niveau. Forslaget er således i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
5. Formål og indhold
Forslaget har til hensigt at lette de kriseramte landes mulighed for at gennemføre deres struk-
turfondsprogrammer. Dette skal opnås ved at øge medfinansieringssatsen med 10 pct. Dermed
mindskes landenes egne bidrag til de enkelte programmer tilsvarende.
Kommissionen foreslår derfor at ændre artikel 77 i forordning (EF) 1083/11 således, at Kom-
missionen på anmodning af de berørte medlemsstater kan refundere de yderligere udgifter, der er
anmeldt for den pågældende periode, med et forhøjet beløb, der beregnes ved at anvende et til-
læg på 10 procentpoint på den gældende medfinansieringssats. I alle tilfælde kan fondenes bidrag
til den pågældende prioriterede akse ikke overstige det beløb, der er anført i Kommissio-nens
afgørelse om godkendelse af det operationelle program, dvs. det enkelte lands ramme for samhø-
righedsmidler ændres ikke.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen foreslår, at den øgede medfinansieringssats anvendes med tilbagevirkende kraft
for de 6 lande, der aktuelt modtager støtte fra EU og IMF, fra den dato støtten blev iværksat.
Endeligt er det forudset, at der kun er tale om en midlertidig foranstaltning, som afsluttes, når
medlemsstaten udtræder af støttemekanismen, hvorefter de almindelige medfinansieringssatser
ingen anvendes.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet og beskyttelsesni-
veauet.
Forslaget har ingen direkte konsekvenser for de danske strukturfondsprogrammer, idet Dan-
mark ikke har fremsat anmodninger om støtte under betalingsbalancestøttemekanismen eller den
finansielle stabiliseringsmekanisme.
Forslaget indebærer en merudgift under EU’s 2012 budget for betalinger på 2.304 mio. euro .
Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift på ca. 343 mio. kr. i
2012, som der kompenseres for ved afslutningen af programperioden dvs. i 2015.
I forhold til en situation, hvor den samlede EFF-tildeling til de berørte lande og programmer
udnyttes fuldt ud, indebærer forslaget alene fremrykning af betalingsudgifter. Idet Kommissio-
nen i begrundelsen for forslaget argumenterer for, at forslaget vil sikre, at de berørte medlems-
stater fortsætter gennemførelsen af EFF-programmerne, kan det ikke udelukkes, at forslaget i
forhold til en situation uden øget EU-finansiering betyder, at de samlede betalingsudgifter over
programperioden øges.
Kommissionens tilkendegivelse i forslaget om, at man i 2012 vil undersøge behovet for yderli-
gere betalingsbevillinger og i givet fald fremsætte forslag herom, vil ligeledes kunne føre til yder-
ligere statslige udgifter i perioden 2013-2015.
Forslaget berører ikke direkte miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Forslaget er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er man som udgangspunkt tilbageholdende over for yderligere ændringer af for-
ordning (EF) nr. 1083/2006, da det må frygtes, at disse vil præjudicere forhandlingerne om de
nye samhørighedsforordninger og de flerårige finansielle rammer.
Danmark er grundlæggende skeptisk over for forslaget om en øget medfinansieringssats, idet det
reducerede nationale bidrag til samhørighedsprogrammerne vil mindske de berørte landes inci-
tament til at anvende midlerne hensigtsmæssigt. Relevansen af national medfinansiering som
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1029395_0004.png
middel til at sikre nationalt ejerskab og kvalitet i projekterne er ikke mindre i lande, som har sva-
ge offentlige finanser - næsten tværtimod.
Endvidere er samhørighedspolitikken rettet mod at fremme langsigtet vækst og ikke på at løse
kortsigtede økonomiske problemer, hvorfor det ville være mere hensigtsmæssigt at tilbyde be-
rørte lande yderligere rådgivning om implementeringen af samhørighedspolitikken i stedet for at
øge medfinansieringssatsen. Samhørighedspolitikken bør derfor holdes adskilt fra instrumenter
til brug for håndtering af enkelte landes gældsproblemer, som er udviklet i anden sammen-hæng
med egne konditionaliteter og overvågningsmuligheder (EFSM, betalingsbalancefacilite-ten mv.).
Skulle der tegne sig en meget bred enighed om forslaget, vil man fra dansk side i sidste ende ikke
isoleret modsætte sig forslaget, såfremt det sikres, at det hverken præjudicerer forhandlingerne
om de flerårige finansielle rammer eller om den fremtidige samhørighedspolitik og at rækkeviden
af forslaget er begrænset til et minimum.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af drøftelsen af forslaget på arbejdsgruppeniveau tegner sig en enighed om forsla-
get, der betyder mindre tilbagevirkende kraft end oprindeligt forudset af Kommissionen, en kor-
tere gyldighedsperiode og skærpede krav til dokumentation fra de lande, der måtte ønske den
højere EU-finansieringsrate. Ligesom der er opnået forståelse for, at forslaget ikke præjudicerer
forhandlingerne om de flerårige finansielle rammer eller forhandlingerne om den fremtidige
samhørighedspolitik.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1029395_0005.png
14. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
forordning (EF) nr. 1083/2006 for så vidt angår tilbagebetalingspligtig støtte og finansie-
ringsteknik
KOM (2011) 0483.
Revideret udgave af grundnotat af 16. september 2011. Nye afsnit er markeret med en streg i margin.
1. Resume
Formandskabet forventes at søge at opnå enighed i Rådet om sagen på et kommende rådsmøde.
2. Baggrund
Kommissionen har den 1. august 2011 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning om ændring af forordning (EF) nr. 1083/2006 for så vidt angår tilbagebetalingspligtig
støtte og finansieringsteknik. Med forordning nr. 1083/2006 har det siden 1. januar 2007 været
muligt at give samhørighedsstøtte i form af tilbagebetalingspligtige bidrag eller andre finanstekni-
ske instrumenter.
3. Hjemmelsgrundlag
Forordning (EF) nr. 1083 har hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
særlig artikel 175. Kommissionens forslag til ændring af forordning (EF) nr. 1083/2006 berører
ikke hjemmelsgrundlaget.
4. Nærhedsprincippet
Da Kommissionens forslag vedrører rammebetingelserne for den europæiske samhørighedspoli-
tik, kan det kun behandles på EU-niveau. Forslaget er således i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
5. Formål og indhold
De hidtidige erfareringer med implementeringen af forordning (EF) nr. 1083/2006 viser, at an-
vendelsen af finansieringsinstrumenter har været begrænset, blandt andet som følge af juridiske
usikkerhed om betingelserne herfor. Kommissionens forslag søger at udvide mulighederne for
deres anvendelse samt på at præcisere betingelserne herfor. Samtidigt sigter forslaget på at for-
bedre rapporteringen vedrørende anvendelsen af finansieringsinstrumenter.
Konkret foreslås der indføjet et nyt nr. 8) i artikel 2 i forordning 1083/2006, som omfatter en
definition af de former for tilskud, der skal tilbagebetales.
Med forslaget om et nyt underafsnit 3a under afsnit III, kapitel II, indføres der yderligere be-
stemmelser vedrørende tilbagebetalingspligtig støtte. Med forslag om en ny artikel 43a fastlægges,
at strukturfondene kan finansiere udgifter vedrørende et projekt, der omfatter bidrag til tilbage-
betalingspligtig støtte. Derudover gøres det i den foreslåede nye artikel 43b mere klart, at tilbage-
betalt støtte skal opføres på en særskilt konto og kun må genanvendes til samme formål eller i
overensstemmelse med det operationelle programs mål.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Målet med forslaget til den nye artikel 44a er at præcisere, at bestemmelser vedrørende store pro-
jekter (artikel 39), indtægtsskabende projekter (artikel 55) og operationers varighed (artikel 57)
principielt ikke skal anvendes på finansieringstekniske instrumenter, jf. artikel 44, da de nævnede
bestemmelser er fastlagt for støtte i form af tilskud. I sammenhæng hermed forslås en ny artikel
67a om indberetninger vedrørende finansieringstekniske instrumenter. Den foreslåede nye artikel
skal sikre en betryggende kontrol gennem medlemsstaterne og Kommissionen af gennemførel-
sen af finansieringsinstrumenterne. Samtidigt foreslås et nyt afsnit i artikel 78, stk. 6, i forordning
(EF) nr. 1083/2006 at indføre en retlig forpligtelse til at sikre, at det finansielle bidrag anvendes
til støtteberettigede udgifter inden for en tidsramme af to år efter betalingen til fonden.
Endeligt indeholder den foreslåede nye artikel 78a en generel bestemmelse om krav vedrørende
udgiftsoversigter.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet og beskyttelsesni-
veauet.
Kommissionens forslag indebærer ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser
for EU’s budget og for samfundsøkonomien, idet forslaget hverken ændrer EU’s årlige budgetter
eller de enkelte landes rammer for samhørighedsmidler. Kommissionen håber dog, at forslaget
kan medføre en højere udnyttelse af samhørighedsmidlerne end hidtil, hvilket i givet fald kan
føre til færre tilbageførsler af ubrugte midler til EU-medlemslandene. Der hersker dog betydelig
usikkerhed om omfanget af denne effekt. De nye bestemmelser ventes kun i begrænset omfang
at blive anvendt i forbindelse med det danske program under EU’s samhørighedspolitik.
Forslaget berører ikke direkte miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Forslaget har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er man som udgangspunkt tilbageholdende over for yderligere ændringer af for-
ordning (EF) nr. 1083/2006, da det må frygtes, at disse vil præjudicere forhandlingerne om de
nye samhørighedsforordninger og de flerårige finansielle rammer. Danmark har dog ingen
grundlæggende indvendinger imod en øget anvendelse af finansieringsinstrumenter i samhørig-
hedspolitikken, i det omfang at dette kan medføre en større effekt af midlerne samt sikre bedre
incitamenter til deres målrettede anvendelse. I forhold til forslagets bestemmelser om præciserin-
ger af gældende ret og regler om tilbagebetalingspligtig støtte har Danmark således ingen indven-
dinger, forudsat dog at reglen om automatisk betalingsfrigørelse (”n+2”) ikke vil kunne omgås,
kontrollen med midlerne ikke svækkes og den nationale medfinansiering ikke mindskes. Dan-
mark vil være skeptisk over for forslaget, hvis det indebærer øgede udgifter. De dele af forslaget,
der vedrører forslag til krav til indberetninger bør udskydes til forhandlingerne om de nye sam-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1029395_0007.png
hørighedsforordninger, ligesom reglerne om frister for afløb alene bør anvendes på tilsagn om
støtte udstedt efter forordningens ikrafttræden.
Danmark vil i sidste ende kunne acceptere forslaget, såfremt kravene til indberetninger ikke
skærpes uforholdsmæssigt.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af drøftelser af forslaget på arbejdsgruppeniveau tegner der sig en bred enighed
mellem medlemslandene om forslaget, idet det er lykkedes at reducere rapporteringspligten, uden
at dette svækker finanskontrollen. Ligeledes er bekræftet, at forslaget ikke vil påvirke EU’s bud-
get.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
7