Europaudvalget 2011-12
3115 - Økofin
Offentligt
1453901_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
14890/11
(OR. en)
PRESSE 337
PR CO 57
PRESSEMEDDELELSE
3115. samling i Rådet
Økonomi og finans
Luxembourg, den 4. oktober 2011
Formand
Jacek ROSTOWSKI
Polens finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
14890/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453901_0002.png
4.X.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til et udkast til forordning, der har til formål at
øge gennemsigtigheden og reducere risiciene på markedet for
over-the-counter (OTC)-derivater.
I udkastet til forordning opfordres der til, at alle derivatkontrakter indberettes til
transaktionsregistre (dvs. centrale datacentre), og til, at standardiserede OTC-derivatkontrakter
cleares gennem centrale modparter (CCP'er) for at reducere modpartsrisikoen. Formålet er at
forebygge misligholdelse fra en markedsdeltagers side, som kan forårsage andre
markedsdeltageres sammenbrud og derved bringe det finansielle system i fare.
Rådet godkendte også den tekst, der for nylig er blevet godkendt af Europa-Parlamentet,
vedrørende en pakke med seks lovgivningsforslag, der er bestemt til at styrke
den økonomiske
styring
i EU.
Rådet vedtog en henstilling om udnævnelse af Jörg Asmussen til medlem af
Den Europæiske
Centralbanks
Direktion som efterfølger for Jürgen Stark.
Som forberedelse til et møde mellem
G20-finansministrene
og centralbankcheferne den
13.-16. oktober godkendte Rådet EU's holdning. Det vedtog også konklusioner om
klimafinansiering
forud for FN-konferencen i Durban, Sydafrika, i slutningen af november.
14890/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453901_0003.png
4.X.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DERIVATIVER - KRAV TIL CLEARING OG INDBERETNING .................................................. 6
ØKONOMISK STYRING................................................................................................................... 7
DEN EUROPÆISKE CENTRALBANK: UDNÆVNELSE AF ET MEDLEM AF
DIREKTIONEN................................................................................................................................... 8
EXITSTRATEGIER: FINANSPOLITISKE FORANSTALTNINGER ............................................. 9
GENNEMFØRELSE AF PROCEDUREN I FORBINDELSE MED
UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD .......................................................................... 10
INTERNATIONALE MØDER ......................................................................................................... 11
Opfølgning af G20-finansministrenes møde og IMF's og Verdensbankens årsmøder ...................... 11
Forberedelse af G20-ministermødet................................................................................................... 11
KLIMAÆNDRINGER ...................................................................................................................... 12
ARRANGEMENTER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING .............................................. 15
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
BESKÆFTIGELSE
Fonden for Tilpasning til Globaliseringen - Tyskland og Portugal ....................................................................... 16
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
14890/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453901_0004.png
4.X.2011
DELTAGERE
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Boyko KOTZEV
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Danmark:
Margrethe VESTAGER
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Michael NOONAN
Grækenland:
Evangelos VENIZELOS
Spanien:
Elena SALGADO
Frankrig:
François BAROIN
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Kornelios KORNELIOU
Letland:
Andris VILKS
Litauen:
Ingrida ŠIMONYTE
Luxembourg:
Christian BRAUN
Ungarn:
András KÁRMÁN
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Pieter de GOOIJER
Østrig:
Maria FEKTER
Polen:
Jan VINCENT-ROSTOWSKI
Ludwik KOTECKI
Portugal:
Vitor GASPAR
Rumænien:
Gheorghe IALOMIȚIANU
Slovenien:
Franc KRI�½ANIČ
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
institutionelle reformer
Fast repræsentant
Finansminister
Økonomi- og indenrigsminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Viceministerpræsident samt økonomi- og finansminister
Økonomi-, finans- og industriminister
Økonomi- og finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Viceminister med særligt ansvar for beskatning og
finanspolitiske anliggender
Finansminister
Fast repræsentant
Forbundsfinansminister
Finansminister
Understatssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Minister for offentlige finanser
Finansminister
14890/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453901_0005.png
4.X.2011
Slovakiet:
Ivan KORČOK
Finland:
Jan STORE
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
George OSBORNE
Mark HOBAN
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Finansminister
Finansminister
Statssekretær for finansielle spørgsmål
Kommissionen:
Olli REHN
Michel BARNIER
Medlem
Medlem
Andre deltagere:
Philippe MAYSTADT
Vittorio GRILLI
Lorenzo CODOGNO
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
14890/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453901_0006.png
4.X.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DERIVATIVER - KRAV TIL CLEARING OG INDBERETNING
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til et udkast til forordning, der har til formål at øge
gennemsigtigheden og reducere risiciene på markedet for over-the-counter
1
(OTC)-derivater
(15148/11).
Denne samlede aftale vil gøre det muligt for formandskabet at indlede forhandlinger med Europa-
Parlamentet på Rådets vegne med henblik på at nå til enighed ved førstebehandlingen.
Formandskabets kompromisforslag giver mulighed
2
for yderligere teknisk arbejde vedrørende
tredjelandsbestemmelser i forbindelse med trilogforhandlingerne med Parlamentet.
I udkastet til forordning opfordres der til, at alle derivatkontrakter indberettes til transaktionsregistre
(dvs. centrale datacentre), og til, at standardiserede
3
OTC-derivatkontrakter cleares gennem centrale
modparter (CCP'er)
4
for at reducere modpartsrisikoen (dvs. risikoen for, at en af parterne
misligholder kontrakten). Formålet er at forebygge misligholdelse fra en markedsdeltagers side,
som kan forårsage andre markedsdeltageres sammenbrud og derved bringe hele det finansielle
system i fare. For at blive godkendt skal en CCP have en minimumskapitalbesiddelse.
Forordningen tager sigte på at gennemføre de forpligtelser, som G20-lederne indgik i september
2009. Den finder anvendelse fra slutningen af 2012.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
14996/11.
1
2
3
4
Et derivat, der ikke handles på en børs, men i stedet forhandles privat mellem to modparter.
Gennem en erklæring til protokollen.
De, der har opfyldt forud fastsatte kriterier.
CCP'er er enheder, som intervenerer mellem de to modparter i en transaktion og derved
bliver køber over for hver sælger og sælger over for hver køber.
6
14890/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453901_0007.png
4.X.2011
ØKONOMISK STYRING
Rådet nåede til enighed om en kompromistekst til en pakke med seks lovgivningsforslag om
økonomisk styring. Det vil vedtage forslagene formelt uden videre forhandling, når teksterne er
blevet færdigudformet på alle officielle sprog.
Efter intensive forhandlinger med Europa-Parlamentets repræsentanter blev der opnået foreløbig
enighed den 20. september. Teksten blev vedtaget af Parlamentet den 28. september.
Den såkaldte "six-pack" af foranstaltninger tager sigte på at styrke den økonomiske styring i EU, og
mere specifikt i euroområdet, som en del af EU's svar på den aktuelle krise på markederne for
offentlig gæld.
Formålet med foranstaltningerne er at sikre dels den nødvendige grad af samordning for at undgå
akkumulering af uforholdsmæssigt store underskud, dels holdbare offentlige finanser, således at
EU's Monetære Union vil kunne fungere korrekt på længere sigt.
Mere specifikt er hensigten med foranstaltningerne:
at forbedre budgetdisciplinen under EU's stabilitets- og vækstpagt for at sikre en
tilfredsstillende nedgang i den offentlige gæld i medlemsstaterne (fire forslag). Dette
indebærer styrkelse af overvågningen af de finanspolitiske foranstaltninger, idet der
indføres bestemmelser om nationale finanspolitiske rammer, og der mere konsekvent og på
et tidligere tidspunkt anvendes håndhævelsestiltag over for de medlemsstater, der ikke
opfylder deres forpligtelser.
at udvide overvågningen af medlemsstaternes økonomiske politikker med henblik på
passende håndtering af makroøkonomiske ubalancer (to forslag). Der vil blive indført en
advarselsmekanisme med henblik på tidlig afsløring af ubalancer, der skal vurderes efter
en resultattavle med økonomiske indikatorer, såvel som en procedure i forbindelse med
uforholdsmæssigt store ubalancer med håndhævelsestiltag over for de medlemsstater, der
ikke opfylder deres forpligtelser.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
14998/11.
14890/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453901_0008.png
4.X.2011
DEN EUROPÆISKE CENTRALBANK: UDNÆVNELSE AF ET MEDLEM AF
DIREKTIONEN
Rådet vedtog en henstilling om udnævnelse af Jörg Asmussen til medlem af Den Europæiske
Centralbanks Direktion som efterfølger for Jürgen Stark, der meddelte sin fratræden den 9.
september.
Rådets henstilling vil blive forelagt Det Europæiske Råd til afgørelse efter høring af Europa-
Parlamentet og ECB's Styrelsesråd.
ECB's Direktion har ansvaret for gennemførelsen af den monetære politik for euroområdet som
fastlagt af Styrelsesrådet. Direktionen består af formanden, en næstformand og fire andre
medlemmer, der alle er udnævnt for en periode på otte år uden mulighed for forlængelse.
Styrelsesrådet består af de seks medlemmer af direktionen og centralbankcheferne fra euroområdets
medlemsstater.
14890/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453901_0009.png
4.X.2011
EXITSTRATEGIER: FINANSPOLITISKE FORANSTALTNINGER
Rådet gjorde status over den exitstrategi, det havde godkendt i december 2009 med hensyn til
finanspolitiske foranstaltninger anvendt til støtte for økonomien. Det vedtog
konklusioner.
I 2008-09 foretog medlemsstaterne finanspolitiske indgreb uden fortilfælde med det formål at
stabilisere finanssektoren og støtte den bredere økonomi. I oktober 2009 blev Rådet enigt om, at der
var behov for en strategi for samordnet tilbagetrækning af foranstaltningerne.
14890/11
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453901_0010.png
4.X.2011
GENNEMFØRELSE AF PROCEDUREN I FORBINDELSE MED
UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD
Kommissionen briefede Rådet om gennemførelsen af EU's procedure i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud. Rådet udvekslede synspunkter.
I sine konklusioner fra juli udtrykte Rådet tilfredshed med, at de finanspolitiske strategier, som
medlemsstaterne lægger op til, i vid udstrækning svarer til prioriteterne for den finanspolitiske
konsolidering. Det bemærkede dog, at mens den finanspolitiske konsolidering var startet i de fleste
medlemsstater, havde andre behov for en yderligere finanspolitisk indsats.
14890/11
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453901_0011.png
4.X.2011
INTERNATIONALE MØDER
Opfølgning af G20-finansministrenes møde og IMF's og Verdensbankens årsmøder
Formandskabet og den franske delegation (Frankrig har formandskabet for G20) informerede Rådet
om resultatet af følgende møder:
Mødet mellem G20-finansministrene og centralbankcheferne den 22.-23. september i
Washington
IMF's og Verdensbankens årsmøder den 24.-26. september i Washington.
Forberedelse af G20-ministermødet
Rådet godkendte EU-mandatet til et møde mellem G20-finansministrene og centralbankcheferne
den 14.-15. oktober i Paris forud for G20-topmødet den 3.-4. november i Cannes.
Mandatet udgør en fælles holdning for EU's repræsentanter og de medlemsstater, der deltager i
G20.
G20-ministermødet forventes at beskæftige sig med fem hovedemner: den globale
økonomi/rammen for vækst, finansiel regulering, reform af det internationale monetære system,
råvaremarkeder og andre emner, herunder klimafinansiering og innovative kilder til
udviklingsfinansiering.
EU-mandatet understreger, at der er brug for en beslutsom indsats for at fastholde den finansielle
stabilitet, genoprette tilliden og støtte væksten. Det godkender vedtagelsen af en ambitiøs
handlingsplan på topmødet i Cannes, der skal tackle økonomiske udfordringer og genskabe
balancen i den globale vækst på mellemlang sigt. Mandatet opfordrer også til konvergens mellem
reformerne af de finansielle markeder og til politikker, der tager sigte på at sikre fair og
velfungerende råvaremarkeder.
14890/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453901_0012.png
4.X.2011
KLIMAÆNDRINGER
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet:
1.
UDTRYKKER TILFREDSHED med de fremskridt, der i år er gjort med gennemførelsen af
Cancúnaftalerne; ERKENDER behovet for at tackle de sidste udfordringer og GENTAGER,
at EU og dets medlemsstater er rede til at samarbejde fuldt ud med andre udviklede lande og
udviklingslande for at gøre væsentlige fremskridt på den forestående 17. partskonference
(COP17) i Durban
MINDER OM Rådets konklusioner af 17. maj 2011 om klimaændringer, der bekræfter de
seneste tal om hurtig startfinansiering af foranstaltninger til modvirkning af og tilpasning til
klimaændringer i udviklingslandene og vurderer perspektiverne for øget finansiering efter
2012
UNDERSTEGER på baggrund af mange regeringers stramme finanspolitik, at et offentligt
finansielt bidrag til det tilsagn, der er afgivet, skal være i overensstemmelse med sunde og
holdbare offentlige finanser og en sund forvaltning af de offentlige finanser, og at dette skal
sikres ved en omhyggelig evaluering af behovene, en effektiv udbetaling og en åben
holdning over for innovative finansieringskilder og tilgange for i højere grad at inddrage den
private sektor. Dette er en forudsætning for sammenhængende og gensidigt støttende
løsninger på globale udfordringer, bl.a. vedrørende klimaændringer
BEKRÆFTER EU's og dets medlemsstaters tilsagn om kumulativt at yde 7,2 mia. EUR i
perioden 2010-2012 som led i de udviklede landes kollektive tilsagn i henhold til
Cancúnaftalerne; UNDERSTREGER betydningen af hurtig startfinansiering med henblik på
hurtig gennemførelse af Cancúnaftalerne og tillidsskabelse i forhandlingerne
MINDER OM tilsagnet i Cancúnaftalerne om at sende oplysninger til UNFCCC-
sekretariatet om de midler, der ydes for at opfylde tilsagnene om hurtig startfinansiering
(HSF) fra de udviklede lande, der er parter, og UNDERSTREGER behovet for en
gennemsigtig rapport om hurtig startfinansiering for at skabe tillid blandt parterne;
BEKRÆFTER, at EU vil aflægge rapport i Durban om opfyldelsen af sit tilsagn om HSF;
OPFORDRER Kommissionen og medlemsstaterne til at ajourføre dataene i den HSF-
rapport, der blev aflagt til UNFCCC i maj 2011, så de afspejler yderligere oplysninger
modtaget inden UNFCCC-samlingen i Durban
2.
3.
4.
5.
14890/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.X.2011
6.
UNDERSTREGER, at en kombination af offentlige finanser, der omfatter innovative kilder
sideløbende med private kilder, og finansielle institutioners øgede långivning og gearing er
afgørende for, at der kan mobiliseres 100 mia. USD om året senest i 2020 som led i
relevante modvirkningstiltag og gennemsigtighed i gennemførelsen som fastsat i
Cancúnaftalerne, herunder reduktion af emissionerne fra skovrydning og skovforringelse
(REDD-plus), tilpasning, teknologiudvikling og -overførsel samt kapacitetsopbygning, idet
det samtidig erkendes, at der er offeromkostninger; ERKENDER den vigtige rolle, som
multilaterale udviklingsbanker og andre offentlige finansielle institutioner, bl.a. EIB, spiller
i indsatsen for en lettere mobiliseringen af disse strømme; BEKRÆFTER den private
sektors rolle i finansieringen af klimarelaterede investeringer i udviklingslandene og
UNDERSTREGER, at denne rolle bør styrkes ved en yderligere indsats for at fjerne
lovgivningsmæssige hindringer og udforme de politikrammer, der er nødvendige for gearing
af privat klimafinansiering, herunder et effektivt internationalt CO
2
-marked; FREMHÆVER
i den forbindelse, at der er behov for et solidt CO
2
-marked, der fører til den CO
2
-pris, der er
nødvendig for lav-CO
2
-investeringer, så de globale modvirkningsmål kan opfyldes på en
effektiv måde, og med henblik på at støtte det fornødne omfang af privat og offentlig
finansiering; UNDERSTREGER, at en stabil, attraktiv og konkurrencepræget risiko-afkast-
profil for klimarelevante investeringer er en forudsætning for, at der kan mobiliseres kapital
fra den private sektor; ERKENDER betydningen af at udforme og implementere
omkostningseffektive og ikke-forvridende redskaber i samarbejde med relevante aktører i
den private sektor med henblik på omfattende gearing af privat kapital
ERKENDER betydningen af offentlig finansiering som støtte til klimarelaterede
investeringer i udviklingslandene, bl.a. tilpasningsforanstaltninger i de mest sårbare og
mindst udviklede lande; UNDERSTREGER, at det er vigtigt at gøre fremskridt med at finde
kilder til langsigtet finansiering; MINDER OM, at der skal mobiliseres stabile, forudsigelige
og yderligere indtægter, uden at det går ud over den finanspolitiske konsolidering og
holdbarhed, og UNDERSTREGER, at det vil være op til de enkelte medlemsstater at
bestemme, hvordan de vil anvende de offentlige indtægter i overensstemmelse med EU's og
de nationale budgetbestemmelser og med en sund og holdbar politikramme for offentlige
finanser; SER i den forbindelse FREM til offentliggørelsen af den slutrapport, der er
udarbejdet til G20-finansministermødet om klimafinansieringskilder; ERKENDER
betydningen af dette arbejde med henblik på at gøre fremskridt hen imod gennemførelsen af
de forskellige muligheder for at øge strømmen af klimafinansiering til udviklingslandene på
pragmatiske og omkostningseffektive måder og fremhæve den vigtige rolle, som
multilaterale udviklingsbanker kan spille i gearing af større privat klimafinansiering;
OPFORDRER COP-formandskabet til at søge at opnå enighed om en åben og gennemsigtig
tilgang til konklusioner og henstillinger for at sikre fremskridt på COP17
UNDERSTREGER, at EU og medlemsstaterne er villige til sammen med andre parter at yde
et rimeligt bidrag til mobiliseringen af de 100 mia. USD om året senest i 2020 til supplering
af udviklingslandenes egen indsats for at gennemføre deres tilsagn fra Cancún og deres
lavemissionsudviklingsstrategier og nationale tilpasningsplaner under hensyntagen til de
enkelte udviklingslandes kapacitet; UNDERSTREGER, at der skal arbejdes for at fastlægge
en linje for forøgelse af klimafinansieringen fra 2013 til 2020 som led i relevante
modvirkningsforanstaltninger og gennemsigtighed i gennemførelsen for at reducere de
globale drivhusgasemissioner, således at stigningen i den globale gennemsnitstemperatur
holdes under 2 ºC over det førindustrielle niveau
7.
8.
14890/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.X.2011
9.
GENTAGER, at CO
2
-prissætningen i global luftfart og søtransport er en potentiel
indtægtskilde, der ligeledes vil skabe det prissignal, som er nødvendigt for effektivt at opnå
emissionsreduktioner fra disse sektorer; MENER, at IMO og ICAO hurtigst muligt skal
arbejde videre med en global politikramme, der forhindrer konkurrenceforvridning eller
CO
2
-lækage, i overensstemmelse med ICAO's og IMO's principper og sædvanlige praksis;
UNDERSTREGER, at der skal tages hensyn til nationale budgetbestemmelser og
UNFCCC's principper og bestemmelser ved anvendelsen af potentielle indtægter
NOTERER sig rapporten fra OECD om måling, rapportering og verificering (MRV) af
klimafinansiering og rapporten fra Kommissionen med en analyse af den nuværende
rapportering af offentlig og privat finansiel støtte i medlemsstaterne og OPFORDRER
Kommissionen til i samarbejde med medlemsstaterne at arbejde for, at der fastlægges en
fælles europæisk holdning med henblik på at bidrage til de regler, der udarbejdes i
UNFCCC for overvågning, rapportering og verificering af støtte; UNDERSTREGER, at
gennemsigtighed i finansstrømmene er et væsentligt element i informationsudveksling om
international klimafinansiering; UNDERSTREGER betydningen af at sikre effektivitet i
klimafinansieringen
UDTRYKKER TILFREDSHED med de fremskridt, der er gjort i overgangsudvalget, og
SER FREM til et forslag om en effektiv udformning af Den Grønne Klimafond som et
element i et ambitiøst og afbalanceret resultat i Durban; OPFORDRER overgangsudvalget
til at være ambitiøst i sit videre arbejde hen imod igangsætningen af fonden ved at
fremlægge et dokument, der omhandler alle elementer i mandatet; UNDERSTREGER, at
gennemsigtige regler for udvælgelsen af projekter og programmer og klare
kontrolprocedurer er afgørende for, at fonden kan blive velfungerende; FREMHÆVER, at
fonden som en vigtig udgiftskanal bør være et supplement til de bestående institutioner og
virke som katalysator i bistanden til udviklingslandene i deres indsats for at følge
lavemissionsudviklingslinjer, der sikrer omstilling og er klimarobuste, bl.a. gennem en
effektiv mobilisering af privat kapital, og at den bør yde støtte til tilpasning
UNDERSTREGER betydningen af det stående udvalgs rådgivende rolle; MENER, at det
stående udvalg bør bistå COP med vejledning om konventionens finansielle mekanisme for
at forbedre sammenhængen og tilskynde til synergier og koordinering i international
klimafinansiering; i den forbindelse bør det stående udvalg tage fordelingen af
klimafinansieringen op til fornyet overvejelse, identificere lakuner i finansieringen og
regelmæssigt fremlægge en oversigt over klimafinansieringen til udviklingslandene;
FORESLÅR i den forbindelse, at UNFCCC-sekretariatet støtter det stående udvalgs arbejde
og regelmæssigt sammenligner omfattende oplysninger om både offentlige og private
klimafinansieringsstrømme."
10.
11.
12.
14890/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453901_0015.png
4.X.2011
ARRANGEMENTER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Der blev afholdt følgende møder i tilknytning til Rådets samling:
- Makroøkonomisk dialog med arbejdsmarkedets parter
En dialog om makroøkonomiske spørgsmål fandt sted den 3. oktober mellem formandskabet,
Kommissionen, Den Europæiske Centralbank og formanden for Eurogruppen på den ene side og
arbejdsmarkedets parter (arbejdsgiver- og fagforeningsrepræsentanter på EU-niveau samt
repræsentanter for offentlige virksomheder og SMV'er) på den anden side.
- Eurogruppen
Ministrene fra de medlemsstater, der er medlemmer af euroområdet, mødtes i Eurogruppen den
3. oktober.
- Morgenmadsmøde for ministrene
Ministrene havde et morgenmadsmøde, hvor de drøftede den økonomiske situation samt sænkning
af prisfastsættelsen i forbindelse med den europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme (EFSM)
og spørgsmål vedrørende forlængelse af løbetiden for så vidt angår Irland og Portugal.
*
*
*
Under frokosten drøftede ministrene konsekvensanalyser i forbindelse med forslag til europæisk
lovgivning.
14890/11
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453901_0016.png
4.X.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
BESKÆFTIGELSE
Fonden for Tilpasning til Globaliseringen - Tyskland og Portugal
Rådet vedtog afgørelser om anvendelse af et samlet beløb på 5,8 mio. EUR fra Den Europæiske
Fond for Tilpasning til Globaliseringen til støtte for arbejdstagere, der er blevet afskediget i
Tyskland og Portugal.
Et beløb på 4,3 mio. EUR vil blive tildelt arbejdstagere, der er blevet afskediget i den tyske
bilindustri som følge af et fald i efterspørgslen efter nye biler, der skyldes den globale økonomiske
krise. Et beløb på 1,4 mio. EUR vil blive tildelt arbejdstagere, der er blevet afskediget i
virksomheden Rohde Sociedade Industrial de Calçado Luso-Alemă som følge af et fald i
efterspørgslen efter beklædning og fodtøj på baggrund af krisen.
14890/11
16
DA