Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3123 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1453911_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
16754/11
(OR. en)
PRESSE 421
PR CO 67
PRESSEMEDDELELSE
3123. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 14. november 2011
Formand
Marek SAWICKI
Polens minister for landdistriktudvikling
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8847 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
16754/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453911_0002.png
14.XI.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Med hensyn til fiskeri havde Rådet en udveksling af synspunkter om
den fælles fiskeripolitiks
eksterne dimension.
På landbrugsområdet havde ministrene en udveksling af synspunkter om det forslag til forordning
om
direkte betalinger,
der indgår i reformen af den fælles landbrugspolitik.
Under frokosten drøftede ministrene også
forslaget om at gøre de direkte betalinger grønnere i
forbindelse med reformen af den fælles landbrugspolitik.
Endelig blev Rådet orienteret om gennemførelsen af
direktivet om æglæggende høners velfærd,
om
en
konference om skovbrug til gavn for klima og biodiversitet,
om den
30. konference mellem
direktørerne for EU-betalingsorganerne
og om en anmodning fra Ungarn om
forlængelse af
sukkerkvoteordningen indtil 2020.
Hvad angår
hjælp til de socialt dårligst stillede personer i EU
skulle et kompromisforslag kunne
garantere, at programmet fungerer effektivt i 2012 og 2013 på særlige betingelser.
16754/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453911_0003.png
14.XI.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FISKERI .............................................................................................................................................. 7
Den fælles fiskeripolitiks eksterne dimension ..................................................................................... 7
LANDBRUG ....................................................................................................................................... 9
Reform af den fælles landbrugspolitik - direkte betalinger ................................................................. 9
EVENTUELT .................................................................................................................................... 10
Gennemførelse af direktivet om æglæggende høner.......................................................................... 10
Konferencen om skovbrug til gavn for klima og biodiversitet .......................................................... 10
30. konference mellem direktørerne for EU-betalingsorganerne....................................................... 11
Forlængelse af sukkerordningen ........................................................................................................ 11
Uddeling af fødevarer til de socialt dårligst stillede personer ........................................................... 12
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
FISKERI
Partnerskabsaftale mellem EU og Guinea-Bissau - Ny protokol........................................................................... 13
LANDBRUG
Skovbrug - den internationale overenskomst om tropisk træ af 2006 ................................................................... 13
FORSKNING
Fællesforetagendet for brændselsceller og brint.................................................................................................... 14
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16754/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.XI.2011
SUNDHED
Medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik ................................................................................................................ 15
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen til fordel for Irland .............................. 15
16754/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453911_0005.png
14.XI.2011
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Sabine LARUELLE
Bulgarien:
Miroslav NAYDENOV
Den Tjekkiske Republik:
Petr BENDL
Juraj CHMIEL
Danmark:
Mette GJERSKOV
Tyskland:
Ilse AIGNER
Robert KLOOS
Estland:
Helir-Valdor SEEDER
Irland:
Thomas HANNEY
Tom MORAN
Grækenland:
Georgia BAZOTI-MITSONI
Andreas PAPASTAVROU
Spanien:
Rosa AGUILAR RIVERO
Rosa María QUINTANA
Ana Isabel MARIÑO
Frankrig:
Bruno LE MAIRE
Italien:
Francesco Saverio ROMANO
Cypern:
Sofoclis ALETRARIS
Letland:
Laimdota STRAUJUMA
Litauen:
Kazys STARKEVICIUS
Luxembourg:
Romain SCHNEIDER
Ungarn:
György CZERVÁN
Malta:
Patrick MIFSUD
Minister for SMV'er og selvstændige, landbrugsminister
og minister for videnskabspolitik
Landbrugs- og fødevareminister
Landbrugsminister
Vicelandbrugsminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forbundsminister for fødevarer, landbrug og
forbrugerbeskyttelse
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Forbrugerbeskyttelse
Landbrugsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for fødevarer, landbrug og maritime
spørgsmål
Generalsekretær for fødevarer og landbrug
Stedfortrædende fast repræsentant
Miljøminister og minister for land- og havmiljø
Minister for havspørgsmål i den selvstyrende region
Galicien
Miljøminister og minister for fysisk planlægning i den
selvstyrende region Madrid
Minister for landbrug, fødevarer, fiskeri,
landdistriktspørgsmål og fysisk planlægning
Landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Landbrugsminister
Landbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
Statssekretær, Ministeriet for Landdistriktudvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
16754/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453911_0006.png
14.XI.2011
Nederlandene:
Henk BLEKER
Østrig:
Nikolaus BERLAKOVICH
Polen:
Marek SAWICKI
Kazimierz PLOCKE
Jarosław WOJTOWICZ
Portugal:
Assunção CRISTAS
José DIOGO ALBUQUERQUE
Rumænien:
Valeriu TABĂRĂ
Slovenien:
Dejan �½IDAN
Slovakiet:
Zsolt SIMON
Finland:
Jari KOSKINEN
Risto ARTJOKI
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Jan Roland OLSSON
Det Forenede Kongerige:
Caroline SPELMAN
Jim PAICE
Richard BENYON
Minister for landbrug og udenrigshandel
Forbundsminister for landbrug, skovbrug, miljø og
vandforvaltning
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Vicelandbrugsminister
Understatssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktudvikling
Minister for landbrug, havspørgsmål, miljø og
planlægning
Statssekretær for landbrug
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Landbrugs-, skovbrugs- og fødevareminister
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Landbrugs- og skovbrugsminister
Statssekretær
Minister for landdistrikter
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktspørgsmål
Viceminister for miljø, fødevarer og landdistriktspørgsmål
Statssekretær for naturmiljø og fiskeri
Kommissionen:
Maria DAMANAKI
John DALLI
Dacian CIOLOŞ
Medlem
Medlem
Medlem
16754/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453911_0007.png
14.XI.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FISKERI
Den fælles fiskeripolitiks eksterne dimension
Rådet havde en udveksling af synspunkter om meddelelsen fra Kommissionen om den fælles
fiskeripolitiks eksterne dimension (12517/11) som led i forslagene vedrørende reformen af den
fælles fiskeripolitik.
De fleste delegationer bemærkede betydningen af den fælles fiskeripolitiks eksterne dimension, idet
den bidrager til fiskevareforsyningen og sikrer, at EU's bæredygtighedspolitik gennemføres internt
og eksternt. Derudover understregede de også den centrale rolle, som regionale
fiskeriforvaltningsorganisationer (RFFO'er) og bilaterale aftaler bør spille, navnlig i bekæmpelsen
af ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri.
Gennemsigtighed med hensyn til udnyttelsesniveauet i farvandene under kyststaternes jurisdiktion
og med hensyn til evaluering af bilaterale aftaler, herunder videnskabelig bestandsvurdering, blev
nævnt som et vigtigt spørgsmål.
Med hensyn til indførelsen af en afgift for redere for at få adgang til højsøfiskeri var
medlemsstaterne temmelig tilbageholdende, såfremt det skal opfattes som en ensidig foranstaltning,
da det kan mindske EU-flådens konkurrencedygtighed og følgelig EU's internationale tilstedevæ-
relse. Hvad angår Kommissionens forslag om gradvist at forhøje afgiften for redere for at få adgang
til kyststaters farvande i henhold til bilaterale aftaler var medlemsstaterne delte, idet de så forskel-
ligt på, om det er økonomisk bæredygtigt med yderligere omkostningsstigninger.
Derimod var der generel tilslutning til at afkoble sektorstøtten til kyststater i henhold til bilaterale
aftaler fra adgangsafgifter. I forbindelse med denne afkobling anmodede de fleste medlemsstater
om strengere og resultatorienterede betingelser for lokalt og regionalt bæredygtigt fiskeri, og visse
medlemsstater anmodede om større sammenhæng med udviklingspolitikken generelt.
16754/11
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453911_0008.png
14.XI.2011
Lige vilkår i forhold til tredjelande betragtes af de fleste delegationer som en afgørende dimension
af den fremtidige fælles fiskeripolitik. Nogle medlemsstater insisterede på handelsforanstaltninger
som et instrument til forsvar for den fælles fiskeripolitik.
Endelig var nogle medlemsstater stemt for Rådets konklusioner i overensstemmelse med de
konklusioner om fiskeripartnerskabsaftalerne, der blev vedtaget i 2004, men de fleste delegationer
foretrækker at få hovedelementerne i den fælles fiskeripolitiks eksterne dimension med i
lovgivningsforslagene.
På samlingen i Rådet for Landbrug og Fiskeri i juli 2011 indledte Rådet reformen af den fælles
fiskeripolitik ved at have en offentlig debat om Kommissionens forslag om dette emne (13028/11).
Ved denne lejlighed bemærkede flere medlemsstater, at EU's eksterne fiskeripolitik havde fået en
særlig plads i forslagene.
I meddelelsen om den fælles fiskeripolitiks eksterne dimension bemærkede Kommissionen, at i en
situation, hvor 85 % af verdens fiskebestande rapporteres som enten fuldt udnyttet eller
overudnyttet, er EU en af de meget få store aktører med en stærk tilstedeværelse på alle verdens
have gennem sine flåder og investeringer, bilaterale aftaler med tredjelande og deltagelse i de fleste
relevante RFFO'er. Endvidere udgør EU også et hovedmarked for fiskevarer hvad angår forbrug og
import. Alt dette giver EU et ansvar for at bidrage til langsigtet bæredygtighed på verdensplan
gennem styrkelse af RFFO'ernes ydeevne og forbedring af de bilaterale fiskeriaftalers funktion.
16754/11
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453911_0009.png
14.XI.2011
LANDBRUG
Reform af den fælles landbrugspolitik - direkte betalinger
Ministrene havde en udveksling af synspunkter om forslaget til forordning om fælles regler for
direkte betalinger til landbrugere i henhold til den fælles landbrugspolitiks støtteordninger
(15396/11
+ REV 1).
Debatten koncentrerede sig om de direkte betalingers forslåede struktur for 2014-2020 og om
fordelingen af direkte betalinger mellem medlemsstaterne og i medlemsstaterne.
Hvad angår forslaget om de direkte betalingers struktur for 2014-2020 fandt flere medlemsstater, at
forslaget pegede i den rigtige retning. En række medlemsstater satte imidlertid spørgsmålstegn ved
den foreslåede definition af "aktiv landbruger" og nogle elementer af de foreslåede grønne direkte
betalinger som f.eks. andelen af de nationale rammebeløb, der skal afsættes til opgaven med at
opdele landbrugsarealer med henblik på omdannelse til økologiske fokusområder. Forenklingstiltag
til gavn for små landbrugere og foranstaltninger med henblik på at hjælpe unge landbrugere blev
generelt godt modtaget, selv om visse medlemsstater fandt, at disse to ordninger bør være frivillige
for medlemsstaterne.
Endvidere understregede et stort flertal af delegationerne, at det er nødvendigt at sikre, at de nye
procedurer for direkte betalinger er i overensstemmelse med målet om at forenkle den fælles
landbrugspolitik.
Med hensyn til fordelingen af direkte betalinger mellem medlemsstaterne havde flere delegationer
betænkeligheder, og visse indkredsede problemer i forbindelse med forslagene om omfordeling af
betalinger i medlemsstaterne.
Forslaget om direkte betalinger er en del af reformpakken vedrørende den fælles landbrugspolitik,
som blev forelagt af Kommissionen på den seneste samling i Rådet for Landbrug og Fiskeri i
oktober. Ved den lejlighed havde Rådet en offentlig debat om hele pakken.
Sammen med forslagene om udvikling af landdistrikterne, fusionsmarkedsordningen og
finansieringen af den fælles landbrugspolitik er forslaget til forordning om direkte betalinger et af
fire vigtige forslag, der skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet (den almindelige lovgiv-
ningsprocedure).
Rådet vil fortsætte sine drøftelser om reformen af den fælles landbrugspolitik med en orienterende
debat om udvikling af landdistrikter i december.
16754/11
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453911_0010.png
14.XI.2011
EVENTUELT
Gennemførelse af direktivet om æglæggende høner
Ministrene noterede sig Kommissionens vurdering af den aktuelle status for gennemførelsen af
direktiv 1999/74/EF om beskyttelse af æglæggende høner (16603/11).
Denne var baseret på data modtaget fra medlemsstaterne og drøftelser på et ekspertmøde den
28. oktober 2011, som Kommissionen havde indbudt til.
Idet det blev understreget, hvor vigtigt det er straks at træffe alle fornødne foranstaltninger for at
sikre, at direktivet bliver overholdt, blev der mindet om konsekvenserne af ikkeoverholdelse.
I direktiv 1999/74/EF fastsættes det, at konventionelle bure skal udfases i EU inden den 1.
januar 2012, da de er fundet uacceptable af dyrevelfærdsmæssige grunde. Disse bure skal enten
erstattes med stimulusberigede bure eller med alternative systemer. Siden direktivet blev vedtaget,
har medlemsstaterne båret det primære ansvar for dets gennemførelse.
Konferencen om skovbrug til gavn for klima og biodiversitet
Formandskabet orienterede Rådet om en konference om skovbrug til gavn for klima og
biodiversitet og om mødet mellem EU's generaldirektører for skovbrug og natur, der fandt sted i
Ryn (Polen) den 28.-29. september 2011 (16612/11).
Det polske formandskab var vært ved Rynkonferencen. Delegerede fra de fleste EU-medlemsstater,
Kommissionen, det polske parlament og statsforvaltningen, videnskabsfolk og ngo'er delte
erfaringer om anliggender som f.eks. skovbrugsforvaltning og udfordringer for EU's fremtidige
skovbrug. De var alle enige om, at beskyttelse af skovøkosystemer er en integrerende del af
bæredygtig og multifunktionel skovbrugsforvaltning. De delegerede understregede skovenes rolle i
forbindelse med naturbeskyttelse og tilpasning til klimaændringer. Der er udbredt enighed om, at de
europæiske skove har et betydeligt potentiale til modvirkning af klimaændringer, eftersom de
dækker et stort område og har en mangfoldig struktur.
16754/11
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453911_0011.png
14.XI.2011
På Rynkonferencens anden dag fandt der to separate og parallelle begivenheder sted. Den første var
mødet mellem EU's generaldirektører for skovbrug. De vigtigste emner var en ny EU-skovbrugs-
strategi og anvendelsesområdet for den kommende retligt bindende aftale om skove i Europa.
Drøftelserne dækkede også andre spørgsmål vedrørende skovbrug, f.eks. grøn økonomi,
bæredygtige kriterier for biomasse og vedvarende energi.
Den anden begivenhed var mødet mellem EU's generaldirektører for natur. De delegerede
udvekslede synspunkter om følgende tre hovedspørgsmål: en tilgang til en ny EU-retsakt om
invasive fremmede arter, et finansielt instrument til naturbevaring og integration af EU-
naturbeskyttelsespolitik i andre vigtige EU-politikker.
30. konference mellem direktørerne for EU-betalingsorganerne
Det polske formandskab orienterede ministrene om de generelle konklusioner af den 30. konference
mellem direktørerne for EU-betalingsorganerne, der fandt sted i Sopot (Polen) den 21.-23.
september 2011 (16629/11).
Følgende to spørgsmål blev drøftet:
forenklingen af den fælles landbrugspolitik og reduktionen af de administrative byrder, og
forberedelserne til gennemførelsen af ændringer i den fælles landbrugspolitik efter 2013.
Forlængelse af sukkerordningen
Rådet noterede sig anmodningen fra den ungarske delegation om forlængelse af
sukkerkvoteordningen indtil 2020.
Anmodningen modtog varierende støtte fra den belgiske, tjekkiske, tyske, spanske, franske,
litauiske, østrigske, portugisiske, slovakiske, finske og rumænske delegation (16666/11). Den irske,
lettiske og slovenske delegation samt Det Forenede Kongeriges delegation delte de øvrige delegati-
oners bekymring over de nuværende forsyningsproblemer på sukkermarkedet, men var imod enhver
forlængelse af ordningen efter den planlagte udløbsdato i 2015.
I forlængelse af 2006-reformen af EU's sukkerindustri udløber den nuværende kvoteordning i
september 2015. I Kommissionens forslag til reform af den fælles landbrugspolitik indgår der ikke
en forlængelse af ordningen efter denne dato.
16754/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453911_0012.png
14.XI.2011
Uddeling af fødevarer til de socialt dårligst stillede personer
På anmodning fra den franske delegation påpegede formandskabet, at der på et senere tidspunkt vil
kunne opnås kvalificeret flertal i Rådet for en midlertidig fortsættelse af programmet for uddeling af
fødevarer til de socialt dårligst stillede personer. Dette skulle kunne garantere, at programmet
fungerer effektivt i 2012 og 2013 på særlige betingelser.
Formandskabet medtager dette punkt på dagsordenen for en kommende samling i Rådet med
henblik på at nå til enighed på grundlag af et kompromis fra formandskabet.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
16899/11.
16754/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453911_0013.png
14.XI.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
FISKERI
Partnerskabsaftale mellem EU og Guinea-Bissau - Ny protokol
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse på EU's vegne og midlertidig anvendelse af
protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet
i fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Republikken Guinea-Bissau (15179/11).
Partnerskabsaftalen på fiskeriområdet mellem EU og Guinea-Bissau blev indgået i 2008.
Hovedformålet med aftalens protokol er at fastlægge, hvilke fiskerimuligheder der kan tildeles EU-
fartøjerne, og den finansielle modydelse for henholdsvis adgangsretten og sektorstøtten. Efter
forhandlingerne blev en ny protokol paraferet den 15. juni 2011, dvs. samme dag, som den
nuværende protokol udløb. For at EU-fartøjerne kan udøve fiskeri, bør den nye protokol
undertegnes og anvendes midlertidigt, indtil procedurerne for den formelle indgåelse er afsluttet.
Ud over undertegnelsen af den midlertidige anvendelse af den nye protokol vedtog Rådet også en
forordning om fordeling af fiskerimuligheder mellem medlemsstaterne (15177/11).
LANDBRUG
Skovbrug - den internationale overenskomst om tropisk træ af 2006
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse på EU's vegne af den internationale overenskomst om
tropisk træ af 2006 (5812/11).
Konferencen under FN's Konference om Handel og Udvikling (UNCTAD) afsluttede sit arbejde
med vedtagelsen af en ny overenskomst den 27. januar 2006, der erstatter den internationale
overenskomst om tropisk træ fra 1994. Overenskomsten blev åbnet for undertegnelse i FN i New
York.
16754/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453911_0014.png
14.XI.2011
Selv om overenskomster om tropisk træ generelt er handelsaftaler, der er omfattet af artikel 133 i
traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, anses de for at være ukonventionelle
råvareaftaler, der både dækker handelsaspekter og miljøaspekter gennem bæredygtig forvaltning
med henblik på bevarelse af de tropiske træarter.
Formålet med denne afgørelse er derfor at godkende den internationale overenskomst om tropisk
træ af 2006 og give EU beføjelse til at deponere godkendelsesinstrumentet på FN's kontor for
internationale traktater.
FORSKNING
Fællesforetagendet for brændselsceller og brint
Rådet vedtog en forordning om tilpasning af de nuværende bestemmelser, der gælder for
fællesforetagendet for brændselsceller og brint, for således at fremme forskningsaktiviteterne og
gøre det lettere at øge finansieringsniveauerne for projektet
(14993/1/11).
Det fælles teknologiinitiativ vedrørende brændselsceller og brint er et offentlig-privat partnerskab,
der støtter forsknings-, udviklings- og demonstrationsaktiviteter inden for energiteknologier baseret
på brændselsceller og brint i Europa. Det søger at fremskynde markedsintroduktionen af disse
teknologier og virkeliggøre deres potentiale som en løftestang i et kulstoffattigt energisystem.
For at gennemføre initiativet oprettede de stiftende medlemmer et fællesforetagende i maj 2008 for
perioden indtil 2017 med det formål at sammenlægge ressourcer fra offentlige og private kilder
1
.
1
Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking
14
16754/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453911_0015.png
14.XI.2011
SUNDHED
Medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af et udkast til direktiv, som
fastlægger, hvilken procedure fabrikanterne skal følge med henblik på anbringelse af CE-
mærkningen af forsøg vedrørende variant Creutzfeldt-Jakobs sygdom (vCJD).
Direktivet vil ændre direktiv 98/79/EF om medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik, hvori det
fastsættes, at listen over udstyr i bilag II til direktivet kan udvides efter forskriftsproceduren med
kontrol.
I henhold til den procedure kan Kommissionen vedtage direktivet, nu hvor Rådet har givet sin
godkendelse, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig det.
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen til fordel for Irland
Rådet vedtog tre afgørelser om anvendelse af et samlet beløb på 35,7 mio. EUR fra Den Europæiske
Fond for Tilpasning til Globaliseringen (Globaliseringsfonden) til støtte for afskedigede
arbejdstagere i den irske byggesektor. Et beløb på 21,7 mio. EUR tildeles afskedigede
arbejdstagere, især i den specialiserede byggesektor. Et beløb på 12,7 mio. EUR vil blive tildelt
afskedigede arbejdstagere, der er specialiseret i opførelse af bygninger, og yderligere 1,4 mio. EUR
vil blive brugt til afskedigede personer, der tidligere har arbejdet inden for arkitekt- og
ingeniørvirksomhed, teknisk afprøvning og analyse. Den irske byggesektor er alvorligt berørt af en
nedgang i byggeriet, der er ramt af den hårde kreditstramning i banksektoren som følge af den
globale finansielle og økonomiske krise.
16754/11
15
DA