Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3121 - RIA Bilag 2
Offentligt
Social- og Integrationsministeriet, 7. oktober 2011
Samlenotat vedrørende de sager inden for Social- og Integrationsministeriets ansvarsområder,
der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27. – 28. oktober 2011.
Dagsordenspunkt 23: Kommissionens meddelelse om en europæisk dagsorden for integration
af tredjelandsstatsborgere KOM(2011) 455.
Spørgsmålet om retsforbeholdet er ikke relevant, da der er tale om en meddelelse.
Revideret notat. Ændringer i forhold til notat forud for rådsmødet den 22.-23. september 2011 er markeret med
kursiv.
1. Resumé
Sagen er ikke omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggender. Det forventes, at der på
rådsmødet den 27.-28. oktober 2011 vil være en præsentation og efterfølgende drøftelse af Kommissionens med-
delelse om en europæisk dagsorden for integration af tredjelandsstatsborgere. Meddelelsen udgør en del af hand-
lingsplanen for implementeringen af Stockholm-programmet, der fastsatte seks prioriteter på integrationsområdet
i perioden 2010-2015. Kommissionen ønsker med meddelelsen at fremhæve de udfordringer, der er på integrati-
onsområdet og komme med anbefalinger samt forslag til indsatsområder. Kommissionen lægger i meddelelsen
særligt vægt på det fælles ansvar for integrationsstyring, hvorunder Kommissionen fremsætter en række anbefalin-
ger til foranstaltninger, som Kommissionen og medlemsstaterne opfodres til at gennemføre i forhold til integration
gennem aktiv deltagelse, mere handling på lokalt plan, samt inddragelse af oprindelseslandene. Meddelelsen har
ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Nærhedsprincippet er ikke relevant for
sagen. Regeringen er overordnet positivt indstillet over for Kommissionens meddelelse.
2. Baggrund
I 2004 vedtog Rådet (retlige og indre anliggender) en række fælles principper vedrørende inte-
gration i EU (Common Basic Principles), som bl.a. understreger, at integration er en dynamisk
tovejsproces. I 2005 fremlagde Kommissionen en meddelelse, som omfatter et oplæg til en in-
tegrationsdagsorden, herunder en række initiativer som nu er gennemført.
Med Lissabon-traktaten blev der i artikel 79, stk. 4, indført hjemmel til at fastsætte foranstalt-
ninger, der skal fremme og støtte medlemsstaternes indsats med henblik på at fremme integra-
tion af tredjelandsstatsborgere, der opholder sig lovligt på deres område, uden at der er tale om
nogen form for harmonisering af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser.
I Stockholm-programmet, som Det Europæiske Råd vedtog den 10.-11. december 2009, under-
stregede Rådet, at vellykket integration af tredjelandsstatsborgere med lovligt ophold forbliver
nøglen til at få størst muligt udbytte af fordelene ved indvandring. Det anføres endvidere, at
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen skal støtte medlemslandenes integrationspolitikker ved en videreudvikling af
strukturer og redskaber til vidensudveksling og koordination med andre relevante policy områ-
der så som uddannelse, social inklusion og særligt beskæftigelse. Rådet inviterede endvidere
Kommissionen til i perioden 2010-2015 at støtte medlemslandenes indsats på de følgende seks
prioriterede områder:
1. gennem udvikling af en koordineringsmekanisme, der involverer Kommissionen og
medlemsstaterne, og som anvender en fælles referenceramme, som skal forbedre struk-
turerne og redskaberne for europæisk vidensudveksling,
2. på samlet at integrere integrationsspørgsmål i alle relevante politikområder,
3. i retning af at indkredse fælles praksis og europæiske moduler til støtte for integrations-
processen, herunder væsentlige elementer såsom introduktionskurser og sprogundervis-
ning, et stærkt engagement fra værtssamfundets side og indvandrernes aktive deltagelse i
alle aspekter af samfundslivet,
4. i retning af udvikling af kerneindikatorer inden for et begrænset antal relevante politik-
områder (f.eks. beskæftigelse, uddannelse og social inddragelse) til overvågning af resul-
taterne af integrationspolitikker med henblik på at gøre de nationale erfaringer mere
sammenlignelige og styrke den europæiske læringsproces,
5. på forbedret konsultation med og inddragelse af civilsamfundet under hensyn til integra-
tionsbehovene på forskellige politikområder og under anvendelse af det europæiske in-
tegrationsforum og det europæiske websted om integration,
6. på at styrke de demokratiske værdier og den sociale sammenhængskraft i relation til ind-
vandring og integration af indvandrere, og at fremme tværkulturel dialog og kontakter
på alle niveauer.
Af rådskonklusionerne fra rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2011 fremgår
det bl.a., at Rådet understreger betydningen af at opbygge et inklusivt samfund ved at integrere
tredjelandsstatsborgere med lovligt ophold som led i en dynamisk tovejsproces. Det fremgår
videre, at Rådet ser frem til Kommissionens meddelelse om en europæisk dagsorden for inte-
gration på baggrund af de nye kompetencer, som traktaten om Den Europæiske Unions funkti-
onsmåde har skabt.
Kommissionens meddelelse om en europæisk dagsorden for integration af tredjelandsstatsbor-
gere erstatter Kommissionens tidligere meddelelse ”En Fælles Dagsorden for Integration” fra
2005.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27.-28. oktober 2011 forventes Kommissionen
at præsentere meddelelsen. Endvidere forventes der at blive lagt op til en drøftelse af de frem-
adrettede initiativer, som Kommissionen har foreslået i meddelelsen med henblik på at støtte
medlemsstaternes indsats for at fremme integration af tredjelandsstatsborgere, der opholder sig
lovligt på deres område.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Formål og indhold
Kommissionens meddelelse om integration af tredjelandsstatsborgere præsenterer Kommissio-
nens bidrag til debatten om, hvordan integration bedre forstås og støttes. Dette skal ses i lyset
af dels de fælles europæiske integrationsmæssige udfordringer dels immigrations- og integrati-
onspolitikkens rolle for at nå 2020 målene i forhold til arbejdsløshed, uddannelse og fattig-
domsbekæmpelse. Kommissionen anerkender indledningsvis, at EU landenes demografiske
sammensætning er i forandring på grund af indvandring, og at dette leder til nye forhold for
social sammenhængskraft og regeringstiltag i forhold til offentlige bekymringer.
Kommissionen sætter i meddelelsen fokus på tre områder: integration som en måde at realisere
potentialet ved indvandring, det fælles ansvar for integrationsstyring og ”vejen frem”.
Vægten i meddelelsen lægges på det fælles ansvar for integrationsstyring, hvorunder Kommissi-
onen fremsætter anbefalinger til foranstaltninger, som Kommissionen og medlemsstaterne op-
fordres til at gennemføre i forhold til integration gennem aktiv deltagelse, mere handling på
lokalt plan samt inddragelse af oprindelseslandene.
Uanset at der ikke er muligt at vedtage integrationsstrategier i EU regi, kan EU bidrage med en
ramme for at monitorering, benchmarking og udveksling af erfaringer og best practice, ligesom
medlemsstaterne kan tilskyndes gennem de europæiske finansielle instrumenter.
For så vidt angår den del, der vedrører integration gennem deltagelse, er der tale om en klassisk
tilgang til aktiv deltagelse med fokus på sprogundervisning, uddannelse, arbejde, forbedring af
leveforhold for udsatte og bedre brug af EU-midler. Afsnittet forholder sig også til ligebehand-
ling og fremme af forståelse for fundamentale værdier og deltagelse i den demokratiske proces.
Handling på lokalt plan vedrører decentralisering af integrationspolitik, således at integrationen
i vidt omfang skal ske på kommunalt plan frem for på statsplan, dog således at statslige organer
sikrer lige adgang til serviceydelser i landet. Der fokuseres endvidere på udvikling af udsatte
boligområder. Endelig fremhæves der i denne sammenhæng betydningen af samarbejde på alle
niveauer. Der vil skulle foretages en resultatvurdering i forhold til øget beskæftigelse, højere
uddannelsesniveau, bedre social inklusion og aktivt medborgerskab.
For så vidt angår inddragelse af oprindelseslandene, fremhæver Kommissionen tre niveauer.
For det første forberedelse af indvandrere inden udrejsen til et medlemsland, som bl.a. vedrører
sprogundervisning og eventuelt styrkelse af den enkeltes kompetencer. For det andet bedre ud-
nyttelse af kontakten mellem lokale diasporagrupper og oprindelseslandet, hvilket bl.a. omfatter
støtte til, at iværksættere kan investere i deres oprindelsesland. For det tredje cirkulær migration
bl.a. via mobile partnerskabsaftaler, som kan understøtte integrationsinitiativer i både EU og
oprindelseslandene.
Afslutningsvist indeholder meddelelsen et afsnit om det videre forløb, hvor Kommissionen
fremhæver behovet for at møde integrationsmæssige udfordringer i partnerskaber nationalt,
regionalt og lokalt, men også som en ”three way process”, der inkluderer indvandrere, værts-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
samfund og oprindelseslande. Der nævnes også de eksisterende fora for dialog og vidensdeling,
nemlig de nationale kontaktpunkter for integration (NCPI) og det Europæiske Integrations Fo-
rum (civilsamfundsdeltagelse). Derudover henvises der til udviklingen af moduler, som skal
udgøre en europæisk referenceramme for opbygningen og implementeringen af praksis på inte-
grationsområdet i medlemslandene. Endelig nævner Kommissionen, at der er identificeret en
række indikatorer inden for fire områder af integrationsindsatsen – arbejde, uddannelse, social
inddragelse og aktivt medborgerskab – som skal anvendes til at monitorere udviklingen på inte-
grationsområdet. Arbejdet vedrørende moduler og indikatorer er i gang.
Meddelelsen komplimenteres af et medfølgende arbejdspapir fra Kommissionen, der giver et
overblik over EU-initiativer på integrationsområdet.
Kommissionen ønsker med meddelelsen at fremhæve de udfordringer, der er på integrations-
området og komme med anbefalinger samt forslag til indsatsområder. Samtidig henviser Kom-
missionen til, at EU kan bidrage med at styre og guide medlemsstaternes indsatser gennem for-
skellige instrumenter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en meddelelse, har nærhedsprincippet ikke relevans for sagen.
6. Gældende dansk ret
Da der er tale om en meddelelse, er spørgsmålet om gældende dansk ret ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen har hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyt-
telsesmæssige konsekvenser for Danmark, da der er tale om en meddelelse fra Kommissionen.
8. Høring
Sagen har
senest
været
sendt i skriftlig høring
i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandrings-
samarbejdet (SPAIS)
den 3. oktober 2011.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke offentligt kendte informationer om andre landes holdninger.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at der inden for EU fastlægges en europæisk dagsorden for integration, og
er overordnet positivt indstillet over for Kommissionens meddelelse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt for Folketingets partier den 19. september 2011 til orientering forud for rådsmødet den 22.-
23. september 2011.
5