Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3121 - RIA Bilag 4
Offentligt
1033107_0001.png
NOTAT
20. oktober 2011
Samlenotat til RIA-rådsmøde den 27.-28. oktober
2011: Single Permit
J.nr. 2011-935
ARA/SKM
Dagsordenspunkt 21:
Kommissionens forslag til et direktiv om en enkelt
procedure for udstedelse af en samlet opholds- og arbejdstilladelse samt
om et fælles rettighedssæt for arbejdskraftsindvandrere, der opholder sig
lovligt i en medlemsstat (Single Permit) (KOM(2007)638)
Sagen er omfattet af det danske retsforbehold.
Revideret notat. Ændringer i forhold til notat forud for rådsmødet den 22.-23.
september 2011 er markeret med kursiv.
Resumé:
På rådsmødet den 27.-28. oktober 2011 forventes det, at formandskabet vil in-
formere om status på forhandlingerne mellem Rådet og Europa-Parlamentet,
som med opnåelse af enighed om sammenligningstabellerne nu er endeligt af-
sluttet. Kommissionen vedtog den 23. oktober 2007 et forslag til et direktiv om
en enkelt procedure for udstedelse af en samlet opholds- og arbejdstilladelse
samt om et fælles rettighedssæt for arbejdskraftindvandrere, der opholder sig
lovligt i en medlemsstat (single permit). Der er gennem forhandlinger med Eu-
ropa-Parlamentet udarbejdet et kompromisforslag, og der søges opnået en tid-
lig 2. behandlingsløsning af forslaget med Europa-Parlamentet. Forslaget er
omfattet af det danske forbehold og har derfor hverken lovgivningsmæssige el-
ler statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Nærhedsprincippet vurderes at
være overholdt. Regeringen noterer sig en snarlig vedtagelse af direktivet.
1. Baggrund
Det Europæiske Råd (DER) vedtog på sit møde den 4.-5. november 2004 et nyt
flerårigt program på området for retlige og indre anliggender. Det fremgår
blandt andet af programmet, at lovlig indvandring vil spille en vigtig rolle med
hensyn til udbygning af den vidensbaserede økonomi i Europa og fremme af
økonomisk udvikling og dermed bidrage til gennemførelsen af Lissabon-
strategien. Endvidere bekræftes det i programmet, at de enkelte medlemsstater
selv fastlægger antallet af opholdstilladelser, der udstedes med henblik på ar-
bejde. DER opfordrede Kommissionen til på baggrund af resultaterne af drøf-
telserne om en grønbog om arbejdskraftindvandring, bedste praksis i medlems-
staterne og dens relevans for gennemførelsen af Lissabon-strategien inden ud-
gangen af 2005 at forelægge en politikplan for lovlig migration.
Den 11. januar 2005 vedtog Kommissionen en grønbog om en fælles tilgang til
en styret økonomisk indvandring. På baggrund af grønbogen fandt der den 14.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
juni 2005 en offentlig høring sted blandt alle relevante aktører. På baggrund af
resultaterne af drøftelserne vedtog Kommissionen den 4. januar 2006 en med-
delelse om en politikplan for lovlig indvandring, (KOM(2005) 669) hvoraf det
fremgår, at Kommissionen i perioden fra 2007 og frem til 2009 vil fremlægge
en lovgivningspakke bestående af et generelt dækkende rammedirektiv og fire
specifikke direktiver. Kommissionen ønsker hermed dels at fastlægge, hvilke
grundlæggende rettigheder tredjelandsstatsborgere skal have, når de pågælden-
de har fået adgang til en medlemsstats arbejdsmarked, og dels at regulere betin-
gelserne og procedurerne for særlige grupper af tredjelandsstatsborgeres ad-
gang til EU. De fire specifikke direktiver skal supplere rammedirektivet ved at
fastsætte regler for indrejse og ophold for visse særlige grupper.
Kommissionen vedtog på den baggrund den 23. oktober 2007 et forslag til det
generelle rammedirektiv samt et forslag til et direktiv om indrejse og ophold for
højtkvalificerede indvandrere.
Den 13. juli 2010 fremsatte Kommissionen to nye direktivforslag om regulering
af indrejse- og opholdsbetingelserne for henholdsvis sæsonarbejdere og virk-
somhedsinternt udstationerede medarbejdere (intra-corporate transferees). Der-
udover forventes et forslag, der regulerer indrejse- og opholds-betingelserne for
lønnede praktikanter indarbejdet i en revision af studenterdirektivet, direktiv
2004/114/EF af 13. december 2004, som imidlertid først forventes fremsat af
Kommissionen i løbet af 2011.
Kommissionens forslag til et generelt rammedirektiv om en enkelt procedure
for udstedelse af en samlet opholds- og arbejdstilladelse samt om et fælles ret-
tighedssæt for tredjelandsstatsborgere, der opholder sig lovligt i en medlemsstat
og har adgang til arbejdsmarkedet, blev fremsat med hjemmel i EF-traktatens
artikel 63, stk. 3, litra a), og skulle efter dagældende regler vedtages med en-
stemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Lissabon-traktaten trådte i kraft den 1. december 2009, hvorfor hjemmels-
bestemmelserne nu er Traktaten om Den Europæiske Unions Funktions-måde
(TEUF) artikel 79, nr. 2, litra a og b.
Forslaget skal herefter vedtages med kvalificeret flertal i overensstemmelse
med den almindelige lovgivningsprocedure med Europa-Parlamentet jf. TEUF
artikel 294.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i
Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit V i
129
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
TEUF, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er
vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Dan-
mark.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Gennem forhandlinger med Europa-Parlamentet påbegyndt efter Lissabon-
traktatens ikrafttræden er der opnået enighed om et kompromisforslag med en
række ændringer til det oprindelige forslag.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
27.-28. oktober 2011 forventes
det, at formandskabet vil informere om status på forhandlingerne mellem Rådet
og Europa-Parlamentet, og at direktivet snarest forventes vedtaget.
2. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens direktivforslag er at skabe rammerne for en ret-
færdig og rettighedsbaseret tilgang til arbejdskraftindvandring.
Til dette formål foreslår Kommissionen vedtagelsen af et rammedirektiv, der
for det første skal etablere en énstrenget procedure for tredjelandsborgeres ind-
givelse af ansøgning om og myndighedernes udstedelse af en tilladelse til at
opholde sig i en medlemsstat med henblik på arbejde. For det andet skal direk-
tivet regulere de overordnede rettigheder for tredjelands-statsborgere, der alle-
rede har en opholds- og arbejdstilladelse og som endnu ikke har opholdt sig i en
medlemsstat i de fem år, der kræves for at opnå status som fastboende udlæn-
ding efter direktiv 2003/109/EF af 25. november 2003 om tredjelandsstatsbor-
geres status som fastboende udlænding (artikel 1) eller for de tredjelandsstats-
borgere, der søger opholdstilladelse i EU.
Kommissionens forslag indeholder ingen regulering af betingelser for indrejse
og ophold, men fokuserer i stedet på et fælles sæt af rettigheder til alle tredje-
landsstatsborgere med lovligt ophold i en medlemsstat samt adgang til ar-
bejdsmarkedet eller tredjelandsstats-borgere, som søger opholds-tilladelse i en
medlemsstat. Det er ikke hensigten, at indholdet af disse rettigheder skal defi-
neres på fællesskabsplan, men blot, at der på en række nærmere bestemte om-
råder skal være tale om ligebehandling med egne borgere, som har rettigheder i
medfør af national lovgivning. Forslaget finder anvendelse på tredjelandsstats-
borgere, der ikke udtrykkeligt er undtaget fra anvendelsesområdet. Direktivet
finder anvendelse på alle tredjelandsstatsborgere, der er meddelt arbejdstilladel-
se i en medlemsstat, uagtet hvilket opholdsgrundlag de har, og uagtet om de er
aktive på arbejdsmarkedet. Det afgørende er således om tredjelandsstatsborge-
ren har ret til at arbejde, og ikke om opholdstilladelsen er betinget af beskæfti-
gelse, eller om denne ret udnyttes jf. definitionen på en tredjelandsstatsborger i
artikel 2, litra b.
Kommissionen har begrundet dette i, at visse rettigheder i kraft af deres natur
stiller krav om aktuel beskæftigelse, jf. artikel 12, stk. 1, litra a, om arbejdsfor-
holdene, hvorimod andre rettigheder såsom anerkendelse af eksamensbeviser
eller retten til arbejdsløshedsstøtte alene relaterer sig til de tredjelandsstatsbor-
gere, der er arbejdssøgende eller dem, der efterfølgende er blevet arbejdsløse.
Der er på baggrund af en justering af anvendelsesområdet enighed om, at direk-
tivet alene skal finde anvendelse på tredjelandsstatsborgere, der søger om op-
holdstilladelse på baggrund af beskæftigelse, og tredjelandsstatsborgere, der har
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fået en samlet opholds- og arbejdstilladelse udstedt i medfør af direktivet (Sing-
le Permit Holder), jf. definitionen i artikel 2, litra b, og artikel 3, stk. 1, litra a,
b, og c.
Artikel 3, stk. 2, nævner de persongrupper, som er undtaget fra direktivets an-
vendelsesområde. Efter den nuværende ordlyd er det personer, som har opnået
familiesammenføring i medfør af direktiv 2004/38/EF ”familie-
sammenføringsdirektivet” eller anden form for fri bevægelighed på lige fod
med EU-statsborgere, udstationerede, koncernudstationerede, au pairs, perso-
ner, som er omfattet af direktiv 2004/83/EF ”flygtningedefinitionsdirektivet”,
og personer, som har opnået midlertidig beskyttelse og afventer en afgørelse
om flygtningestatus.
Kommissionen foreslår indførelsen af en proceduremæssig harmonisering, idet
der ifølge direktivforslaget kun skal indgives én samlet ansøgning om opholds-
og arbejdstilladelse, der, hvis ansøgningen bliver imødekommet, skal udstedes i
ét samlet dokument (artikel 4-6). Mange medlemsstater har på nuværende tids-
punkt to procedurer for udstedelse af henholdsvis opholds- og arbejdstilladel-
ser. Denne procedure skal som udgangspunkt omfatte tredjelandsstatsborgere,
der ansøger om opholdstilladelse under henvisning til beskæftigelse, jf. artikel
3, stk. 1, litra a. Tredjelandsstatsborgere, der ikke har opnået opholds- og ar-
bejdstilladelse under henvisning til beskæftigelse, eksempelvis studerende, kan
blive omfattet af denne procedure, jf. artikel 7, stk. 1, som henviser til forord-
ning (EF)1030/2002, som regulerer ensartet udformning af alle opholdstilladel-
ser undtaget visum og processuelt ophold.
I rådsregi er der desuden stillet forslag om både i artikel 6 og 7 at tilføje mulig-
heden for at udstede et tillægsdokument til Single Permit-tilladelsen med in-
formationer om de konkrete rettigheder og pligter, der følger med et ophold i
værtsmedlemsstaten som arbejdstager. Dette forslag er der ifølge det forelig-
gende kompromisforslag opnået enighed om.
Ifølge forslaget skal der være ligebehandling af arbejdstagere fra tredjelande, jf.
artikel 12, stk. 1, litra a-h, med egne borgere på følgende områder: Arbejdsfor-
hold, herunder løn, regler for opsigelse samt sundhed og sikkerhed på arbejds-
pladsen, organisationsfrihed, uddannelse, anerkendelse af uddannelseskvalifi-
kationer, nærmere bestemte sociale ydelser, udbetaling af opsparet pension ved
flytning til et tredjeland samt adgang til varer og tjenesteydelser, der stilles til
rådighed for offentligheden, herunder adgang til bolig og støtte fra arbejdsfor-
midlingskontorer.
Adgangen til ligebehandling er ikke undtagelsesfri, idet medlemsstaterne under
en række nærmere bestemte betingelser kan begrænse ligebehandlingen mellem
egne statsborgere og tredjelandsstatsborgere. Eksempelvis kan ligebehandling
for så vidt angår studiestøtte samt rettigheder i forhold til boligforhold begræn-
ses (artikel 12, stk. 2). Derudover kan retten til ligebehandling i forhold til ud-
dannelse begrænses i forhold til den gruppe af tredjelandsstatsborgere, der er
meddelt opholdstilladelse i medfør af direktiv 2004/114/EF (studier, elevud-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
veksling, ulønnet erhvervsuddannelse eller volontørtjeneste), jf. artikel 12, stk.
2, litra c, til trods for at denne gruppe har adgang til at være i lønnet beskæfti-
gelse ved siden af den aktivitet, som ligger til grund for den meddelte opholds-
tilladelse.
Der er desuden blevet stillet forslag om, at direktivet ændres således, at med-
lemsstaterne får ret til at stille betingelser for tredjelandsstatsborgeres optagelse
på uddannelses-institutioner i medfør af national lovgivning såsom betaling af
deltagergebyr.
I sin nuværende form giver direktivet mulighed for at tage et na-
tionalt forbehold i forhold til at give lige rettigheder på uddannelsesområdet jf.
art. 12 stk. 2, litra a.
Medlemsstaterne kan også indføre begrænsninger i ligebehandlingen i forhold
til egne statsborgere i forhold til sociale sikringsgrene som defineret i Rådets
forordning (EØF) nr. 883/2004 (familieydelser, arbejdsskadeforsikring og lig-
nende) til alene at omfatte tredjelandsstatsborgere, der har været i beskæftigelse
i mere end 6 måneder jf. artikel 12 stk. 2, litra e. Adgang til varer og tjeneste-
ydelser, der stilles til rådighed for offentligheden (der er stillet forslag om at
begrænse denne ret i forhold til arbejdsløshedsrådgivning) for så vidt angår li-
gebehandling i medfør af artikel 12, stk. 1, litra h, kan begrænses til kun at om-
fatte tredjelandsstatsborgere, der har tilladelse til at arbejde uden nogen be-
grænsninger, jf. artikel 12, stk. 2, litra c.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Vedtagelsen af direktivforslaget får ingen lovgivningsmæssige konsekvenser,
da Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagel-
sen, og direktivet ikke vil blive bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen noterer sig en snarlig vedtagelse af direktivet.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der foreligger ikke offentlige tilkendegivelser om de andres holdninger.
6. Høring
Sagen har senest været
sendt i skriftlig høring
i Specialudvalget vedrørende
Asyl- og Indvandrings-samarbejdet (SPAIS)
den 6. oktober 2011.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skulle høres i sagen i medfør af den tidligere EF-traktat og
fremkom med deres udtalelse i sagen den 20. november 2008.
Lissabon-trakaten trådte i kraft den 1. december 2009, hvorfor forslaget heref-
ter skal vedtages med kvalificeret flertal i overensstemmelse med den alminde-
lige lovgivningsprocedure med Europa-Parlamentet jf. TEUF artikel 294.
Europa-Parlamentets Udvalg om Beskæftigelse og Sociale Anliggender
(EMPL) og Udvalget for Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggen-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
der (LIBE) er efterfølgende fremkommet med en lang række ændringsforslag
til direktivet, da det anføres, at undtagelserne fra anvendelsesområdet og de re-
striktioner, som gælder enkelte specifikke persongrupper, skader direktivets
grundlæggende formål. Dette har blandt andet resulteret i et ændringsforlag om,
at flygtninge, sæsonarbejdere og udstationerede bør være omfattet af anvendel-
sesområdet. Der er endvidere stillet forslag om, at adgangen til at begrænse li-
gebehandling af tredjelandsstatsborgere i forhold til uddannelse, således at mu-
ligheden for at fastholde brugerbetaling fjernes jf. art. 3. Med et af ændringsfor-
slagene ønskes der endvidere indført, at medlemsstaterne skal sikre, at en til-
sidesættelse af direktivet skal underlægges sanktioner, som har en afskrækken-
de virkning jf. art. 12, stk. 2 a.
Ændringsforslagene har senest været til afstemning i Europa-Parlamentets LI-
BE-udvalg den 13. juli 2011 og udvalget meddelte i brev af 18. juli til Rådet, at
man i princippet kan acceptere det foreliggende kompromisforslag.
Efter der er
opnået enighed om det
sidste udestående – de såkaldte sammenligningstabeller
– må
forslaget forventes at komme på Parlamentets næstkommende plenarsam-
ling i efteråret.
8. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at de enkelte medlemsstater ikke selv kan sikre, at
der på EU-plan indføres et ensartet niveau for behandlingen af tredjelandsstats-
borgere, der har opholds- og arbejdstilladelse i en medlemsstat. Forskellige ni-
veauer for rettigheder kan føre til en forvridning af konkurrencen inden for fæl-
lesmarkedet og til, at der opstår sekundære bevægelser af arbejdskraftindvan-
dring til medlemsstater, der giver flere rettigheder til tredjelandsstatsborgere.
Ifølge Kommissionen vil et direktiv, der sikrer ligebehandling på en række ar-
bejdsmarkeds-relaterede områder, medvirke til at beskytte EU-borgere imod
billig arbejdskraft fra tredjelande og indvandrere mod at blive udnyt
tet. Endvidere vil fælles regler på området sikre en bedre integration af arbejds-
tagere fra tredjelande.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens bemærkninger for så vidt angår
nærhedsprincippet.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens direktivforslag har hverken statsfinansielle, samfundsøkono-
miske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for
Danmark, da forslaget er omfattet af det danske forbehold om retlige og indre
anliggender.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Partier den 19. september
2011 til orientering forud for rådsmødet den 22.-23. september 2011.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Grundnotat om Kommissionens meddelelse om en politikplan om lovlig ind-
vandring blev oversendt til udvalgene den 10. maj 2006.
8