Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3121 - RIA Bilag 5
Offentligt
1033574_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
EU-formandskabs-
sekretariatet
Sagsbeh: Sanne Renée Stengaard
Jensen
Sagsnr.: 2011-3051/01-0003
Dok.:
261098
Supplerende samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministe-
riets ansvarsområder, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige
og indre anliggender) og mødet i det blandede udvalg den 27.-28. ok-
tober 2011.
Side:
2-5
Dagsordenspunkt 26 EU-USA-aftalen om PNR
-statusopdatering
KOM-dokument foreligger ikke
Dagsordenspunkt 27 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om strafferetlige sanktioner for
insiderhandel og kursmanipulation
*
-præsentation
KOM (2011) 654
6-9
*
Forslaget er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling,
der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at for-
anstaltningerne ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenspunkt 26: EU-USA-aftalen om PNR
Revideret notat. Ændringer er anført i kursiv.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
Resumé
Det forventes, at der på rådsmødet den 27.- 28. oktober 2011 vil blive ori-
enteret om status for forhandlingerne med USA om indgåelse af en aftale
om overførsel og anvendelse af passagerlisteoplysninger (såkaldte PNR-
oplysninger) med henblik på at forebygge og bekæmpe terrorisme og an-
den form for grov grænseoverskridende kriminalitet. Sagen rejser ikke
spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet og har ikke på det foreliggende
grundlag lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Der ses
ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters
holdning til sagen. Fra dansk side forventer man at kunne tage orienterin-
gen til efterretning. Den endelige aftale forventes omfattet af Danmarks
forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.
1.
Baggrund
I lufttransport er passagerlisten (”Passenger Name Record” – PNR) en liste
over hver passagers rejseforhold, som omfatter alle nødvendige oplysnin-
ger til, at reservationer kan behandles og kontrolleres af det luftfartssel-
skab, der foretager reservationen, og af medvirkende luftfartsselskaber.
Oplysningerne kan bl.a. omfatte navnet på og kontaktinformationen om
den pågældende passager, afrejsedato, betalingsoplysninger og billet- og
bagageinformationer.
EU indgik aftaler om overførsel og anvendelse af PNR-oplysninger med
Canada, USA og Australien i henholdsvis 2005, 2007 og 2008. Baggrun-
den for aftalerne var, at luftfartsselskaber blev mødt med krav fra disse
lande om at stille PNR-oplysninger til rådighed. Ved at stille PNR-
oplysninger til rådighed for myndigheder i tredjelande ville luftfartsselska-
berne imidlertid kunne krænke de databeskyttelsesbestemmelser, der gæl-
der i EU’s medlemsstater. Dette blev imødegået med de nævnte PNR-
aftaler, der indeholder en række bestemmelser om databeskyttelse i forbin-
delse med overførsel og anvendelse af PNR-oplysninger.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1033574_0003.png
Europa-Parlamentet anmodede den 5. maj 2010 Kommissionen om at gen-
forhandle de nævnte aftaler med Canada, USA og Australien på baggrund
af retningslinjer, der sikrer en hensigtsmæssig afvejning mellem retshån-
dhævelseshensyn og beskyttelse af individers rettigheder.
Kommissionen afgav den 21. september 2010 en meddelelse om den glo-
bale tilgang til overførsel af passagerlisteoplysninger til tredjelande. I
meddelelsen præsenterer Kommissionen et forslag til nogle overordnede
principper, der skal efterleves i forbindelse med indgåelse af aftaler om
udveksling af PNR-oplysninger mellem EU og tredjelande.
Kommissionen fremlagde desuden den 21. september 2010 udkast til for-
handlingsdirektiver med henblik på, at Kommissionen bemyndiges til at
genforhandle EU’s aftaler med Canada, USA og Australien om overførsel
og anvendelse af PNR-oplysninger.
På rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 2. december 2010 traf Rådet afgørelse om at bemyndige
Kommissionen til at indlede forhandling med de tre lande.
Det danske retsforbehold
Den endelige aftale med USA forventes indgået efter
TEUF 3. del, afsnit
V.
Aftalen vil
derfor
være
omfattet af Danmarks forbehold vedrørende ret-
lige og indre anliggender. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet
til Lissabon-traktaten, vil på den baggrund finde anvendelse.
Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF 3. del, afsnit V, og ifølge
artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til TEUF
3. del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse i Danmark (”retsfor-
beholdet”).
2.
Indhold
Ifølge det forhandlingsmandat, som der blev opnået enighed om på råds-
mødet (retlige og indre anliggender) den 2.-3. december 2010, bemyndiges
Kommissionen til – efter nogle nærmere angivne forhandlingsdirektiver og
i samråd med et særligt udvalg (en rådsgruppe udpeget af Coreper) – at
indlede forhandlinger på vegne af EU om aftaler mellem EU og Cana-
da/USA/Australien om overførsel og anvendelse af PNR-oplysninger til at
forebygge og bekæmpe terrorisme og anden form for grov grænseover-
skridende kriminalitet.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det forventes, at der på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27.-
28. oktober 2011 vil blive redegjort for status for Kommissionens forhand-
linger med USA.
3.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Som anført under pkt. 1 ovenfor vil forslagene blive fremsat med hjemmel
i TEUF, 3. del, afsnit V, og derfor omfattet af Danmarks forbehold vedrø-
rende retlige og indre anliggender. Danmark deltager ikke i Rådets vedta-
gelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF 3. del, afsnit V,
og ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til TEUF 3. del,
afsnit V, er bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
Sagen
vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
5.
Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
6.
Nærhedsprincippet
Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til sagen.
8.
Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side er man positiv
over for indgåelsen af en aftale med USA om
overførsel og anvendelse af passagerlisteoplysninger til at forebygge og
bekæmpe terrorisme og anden form for grov grænseoverskridende krimi-
nalitet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.
Europa-Parlamentet
Efter den almindelige procedure i TEUF art. 218 for indgåelse af aftaler
med tredjelande og internationale organisationer er det Rådet, der godken-
der indledningen af forhandlinger, vedtager forhandlingsdirektiver, be-
myndiger undertegnelse og indgår aftaler. Der er samtidig tale om et om-
råde, hvor Europa-Parlamentets godkendelse skal indhentes forud for Rå-
dets afgørelse om indgåelse af
aftalen.
Forslaget til Kommissionens forhandlingsmandat blev
drøftet i Europa-
Parlamentet den 10. november 2010.
I forlængelse heraf vedtog Parlamen-
tet den 11. november 2010 en beslutning, der bl.a. støtter Kommissionens
anmodning om et forhandlingsmandat med henblik på at forhandle en af-
tale med USA om overførsel og anvendelse af PNR-oplysninger.
10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Sagen har ikke været behandlet i Specialudvalget for politimæssigt og ret-
ligt samarbejde.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Retsud-
valg
Forslaget til Kommissionens forhandlingsmandat har været forelagt Fol-
ketingets Europaudvalg og Retsudvalget forud for rådsmødet den 2.-3. de-
cember 2010.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenspunkt 27: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv om strafferetlige sanktioner for insiderhandel og kursmanipu-
lation
Nyt notat.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
KOM (2011) 654 endelig
Resumé
Forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om strafferetlige
sanktioner for insiderhandel og kursmanipulation har til formål at fastsæt-
te minimumsregler for så vidt angår definitionen af de mest alvorlige til-
fælde af insiderhandel og kursmanipulation samt etablere fælles mini-
mumsniveauer for strafferetlige sanktioner forbundet med disse forbrydel-
ser. Det forventes, at Kommissionen på rådsmødet den 27.-28. oktober
2011 vil præsentere forslaget. Forslaget vurderes ikke at være i strid med
nærhedsprincippet. Da forslaget er omfattet af det retlige forbehold, har
det hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Der
ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemssta-
ters holdninger til forslaget.
1. Baggrund
Forslaget til direktiv om strafferetlige sanktioner for insiderhandel og
kursmanipulation er en del af den pakke, som Kommissionen fremlagde
den 20. oktober 2011. Ud over direktivforslaget indeholder pakken et for-
slag til en forordning om insiderhandel og kursmanipulation (”markeds-
misbrug”), der skal træde i stedet for det gældende markedsmisbrugsdirek-
tiv (direktiv 2003/6/EF).
Forslaget til direktiv har til formål at fastsætte minimumsregler for så vidt
angår definitionen af de mest alvorlige forbrydelser på dette område samt
etablere fælles minimumsniveauer for strafferetlige sanktioner forbundet
med disse forbrydelser.
Det forventes, at Kommissionen på rådsmødet den 27.-28. oktober 2011
vil præsentere forslaget.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1033574_0007.png
Det danske retsforbehold
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF, tredje del, afsnit V. Forslaget
er derfor omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre an-
liggender. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-
Traktaten, finder på den baggrund anvendelse.
Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og
ifølge artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til
TEUF, tredje del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse i Danmark
(”retsforbeholdet”).
En eventuel gennemførelse af forslaget er således ikke bindende for eller
finder anvendelse i Danmark.
2. Indhold
Forslaget til direktiv om strafferetlige sanktioner for insiderhandel og
kursmanipulation fastsætter minimumsregler for så vidt angår definitionen
af de mest alvorlige tilfælde af insiderhandel og kursmanipulation og læg-
ger op til minimumsniveauer for strafferetlige sanktioner forbundet med
disse forbrydelser.
Direktivforslaget er fremsat under henvisning til Traktaten om Den Euro-
pæiske Unions Funktionsmåde artikel 83, stk. 2.
Direktivforslaget definerer de tilfælde af insiderhandel og kursmanipulati-
on, der af medlemsstaterne bør betragtes som strafbare handlinger, og som
dermed bør være undergivet strafferetlige sanktioner.
Ifølge direktivforslaget skal både fysiske og juridiske personer kunne straf-
fes for insiderhandel og kursmanipulation, ligesom også forsøg og medvir-
ken skal kunne straffes.
For så vidt angår de strafferetlige sanktioner fremgår det af forslaget, at
medlemsstaterne skal tage de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at
de nævnte tilfælde af insiderhandel og kursmanipulation er undergivet
strafferetlige sanktioner, der er effektive, proportionale og afskrækkende.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Gældende dansk ret
Forslaget blev fremsat den 20. oktober 2011. Når forslaget foreligger på
dansk, vil grundnotat blive oversendt til Folketingets Europaudvalg og
Folketingets Retsudvalg. Grundnotatet vil indeholde en nærmere redegø-
relse for gældende dansk ret.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
4.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Som anført ovenfor under pkt. 1 er forslaget til direktiv fremsat med
hjemmel i TEUF, tredje del, afsnit V, og er derfor omfattet af Danmarks
forbehold vedrørende retlige og indre anliggender. Danmark deltager såle-
des ikke i vedtagelsen af direktivet, som ikke vil være bindende for eller
finde anvendelse i Danmark.
Det vil af grundnotatet fremgå, om gennemførelsen af det foreliggende di-
rektivforslag forventes at ville have lovgivningsmæssige konsekvenser,
hvis direktivet fandt anvendelse i Danmark.
4.2. Statsfinansielle konsekvenser
Det vil af grundnotatet fremgå, om gennemførelsen af det foreliggende di-
rektivforslag ville have statsfinansielle konsekvenser, hvis direktivet fandt
anvendelse i Danmark.
5. Høring
Forslaget har endnu ikke været i høring.
6. Nærhedsprincippet
Kommissionen har om nærhedsprincippet anført, at markedsmisbrug kan
ske på tværs af grænser og skader integriteten af de finansielle markeder,
der bliver stadigt mere integrerede i EU. Medlemsstaternes forskellige til-
gang til indførelsen af strafferetlige sanktioner på området efterlader et vist
råderum for lovovertrædere, der ofte kan udnytte de mest lempelige sank-
tionssystemer. Dette underminerer både effekten af de nationale sanktions-
regimer og effekten af håndhævelsen af unionens lovgivning om mar-
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kedsmisbrug. Kommissionen vurderer på denne baggrund, at fælles mini-
mumsregler i EU om de former for markedsmisbrug, der anses for at være
strafbare, vil bidrage til at bekæmpe problemet.
Det er af de anførte grunde også regeringens helt foreløbige vurdering, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
7. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til forslaget.
8. Foreløbig dansk holdning
Forslaget blev fremsat den 20. oktober 2011, og det har derfor endnu ikke
været muligt at fastlægge en foreløbig dansk holdning.
9. Europa-Parlamentet
Det fremgår af TEUF artikel 83, stk. 2, at forslaget til direktiv vedtages ef-
ter den almindelige eller særlige lovgivningsprocedure. Grundnotatet vil
indeholde nærmere oplysninger herom.
10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Sagen har endnu ikke været forelagt Specialudvalget for politimæssigt og
retligt samarbejde.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Retsud-
valg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg og Fol-
ketingets Retsudvalg.
9