Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3122 – økofin
Offentligt
1453909_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
16443/11
(OR. en)
PRESSE 410
PR CO 66
PRESSEMEDDELELSE
3122. samling i Rådet
Økonomi og finans
Den 8. november 2011 i Bruxelles
Formand
Jacek ROSTOWSKI
Polens finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8914 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
16443/11
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453909_0002.png
8.XI.2011
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet drøftede opfølgningen af de afgørelser, der er vedtaget i forbindelse med gældskrisen på de
seneste møder mellem stats- og regeringscheferne, og fokuserede på foranstaltninger, der skal
genoprette tilliden til
banksektoren.
Rådet vedtog seks lovgivningsforslag, der tager sigte på at styrke den
økonomiske styring
i EU og
mere specifikt i euroområdet. Vedtagelsen af pakken sker som følge af den politiske enighed, der
blev opnået den 4. oktober.
Rådet vedtog konklusioner om udformningen af resultattavlen med økonomiske indikatorer, der skal
anvendes inden for rammerne af nye ordninger med henblik på at afsløre
makroøkonomiske
ubalancer.
Rådet vedtog konklusioner om
klimaændringer
forud for den FN-konference, der skal afholdes fra
den 28. november til den 9. december i Durban. Konklusionerne støtter en rapport om finansiering
fra EU og dets medlemsstater som led i deres tilsagn om hurtig startfinansiering til modvirkning af
klimaændringerne i udviklingslandene.
Rådet vedtog også:
et direktiv om tilsyn med
finansielle konglomerater
en forordning, der sikrer, at en revideret udgave af OECD’s arrangement om offentligt
støttede
eksportkreditter
anvendes i EU-lovgivningen
en afgørelse om EU’s tegning af yderligere kapitalandele i
EBRD
(Den Europæiske Bank
for Genopbygning og Udvikling).
Formandskabet besluttede at fjerne
energibeskatning
fra Rådets dagsorden. Det bekendtgjorde, at
Rådets arbejdsgruppe vil blive anmodet om at foretage en detaljeret gennemgang af forslaget.
16443/11
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453909_0003.png
8.XI.2011
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKATNING AF FINANSIELLE TRANSAKTIONER................................................................. 7
OPFØLGNING AF MØDERNE I OKTOBER – BANKSEKTOREN............................................... 8
MAKROØKONOMISKE UBALANCER .......................................................................................... 9
KLIMAÆNDRINGER ...................................................................................................................... 12
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 14
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Økonomisk styring ................................................................................................................................................ 15
Finansielle konglomerater ..................................................................................................................................... 16
Eksportkreditter ..................................................................................................................................................... 16
Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling....................................................................................... 17
Grækenland: budgetkonsolideringsforanstaltninger .............................................................................................. 17
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Bulgariens og Rumæniens deltagelse i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde................................... 18
HANDELSPOLITIK
Aftale mellem EU og Norge – landbrugsprodukter............................................................................................... 18
Antidumping – fedtalkoholer – Indien, Indonesien og Malaysia .......................................................................... 18
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16443/11
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.XI.2011
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond .......................................................................................................... 19
DET INDRE MARKED
Motorer – fleksibilitetsordning for miljøkrav........................................................................................................ 19
Smalsporede traktorer – emissionstrin for miljøkrav ............................................................................................ 20
MILJØ
Undersøgelse af Kommissionens lovgivningsmæssige retsakter på miljøområdet ............................................... 21
Ministerkonference om bæredygtig byudvikling................................................................................................... 22
BESKÆFTIGELSE
Globaliseringsfonden – Østrig og Grækenland ..................................................................................................... 23
TRANSPORT
Lufttrafikaftale med Kap Verde* .......................................................................................................................... 23
LANDBRUG
Den internationale overenskomst om tropisk træ .................................................................................................. 24
FISKERI
Forhandlinger med Norge – adgang til Skagerrak................................................................................................. 24
FØDEVARER
Nitrater, dioxiner og andre forurenende stoffer ..................................................................................................... 25
Identifikation af fødevarer..................................................................................................................................... 25
AFGØRELSE TRUFFET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Tjenestemandsvedtægten – undtagelsesklausul..................................................................................................... 25
16443/11
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453909_0005.png
8.XI.2011
DELTAGERE
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Boyko KOTZEV
Den Tjekkiske Republik:
Tomáš ZIDEK
Danmark:
Margrethe VESTAGER
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Michael NOONAN
Grækenland:
Theodoros SOTIROPOULOS
Spanien:
Elena SALGADO MÉNDEZ
Frankrig:
François BAROIN
Italien:
Ferdinando NELLI FEROCI
Carlo MONTICELLI
Cypern:
Kikis KAZAMIAS
Letland:
Ilze JUHANSONE
Litauen:
Ingrida ŠIMONYTĖ
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
György MATOLCSY
Malta:
Alfred CAMILLERI
Nederlandene:
Jan Kees de JAGER
Østrig:
Maria FEKTER
Polen:
Jacek ROSTOWSKI
Ludwik KOTECKI
Portugal:
Vítor GASPAR
Rumænien:
Dan-Tudor LAZAR
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
institutionelle reformer
Fast repræsentant
Vicefinansminister
Økonomi- og indenrigsminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Viceministerpræsident samt økonomi- og finansminister
Økonomi-, finans- og industriminister
Fast repræsentant
Afdelingschef for internationale økonomiske forbindelser,
Finansministeriet
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Finansminister
Økonomiminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Statssekretær, Ministeriet for Offentlige Finanser
16443/11
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453909_0006.png
8.XI.2011
Slovenien:
Franc KRI�½ANIČ
Slovakiet:
Ivan MIKLOŠ
Finland:
Jutta URPILAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
George OSBORNE
Finansminister
Vicepremierminister og finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA
Olli REHN
Michel BARNIER
Algirdas ŠEMETA
Næstformand
Næstformand
Medlem
Medlem
Andre deltagere:
Mario DRAGHI
Philippe MAYSTADT
Vittorio GRILLI
Lorenzo CODOGNO
Andrea ENRIA
Formand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
Formand for Den Europæiske Banktilsynsmyndighed
16443/11
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453909_0007.png
8.XI.2011
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKATNING AF FINANSIELLE TRANSAKTIONER
Rådet noterede sig Kommissionens fremlæggelse af et forslag til direktiv, der sigter mod indførelse
af en afgift på finansielle transaktioner i EU
(14942/11).
Det anmodede Rådets grupper om at gennemgå forslaget.
Kommissionen mener, at forslaget vil sikre, at finanssektoren, der i øjeblikket er underbeskattet i
forhold til andre sektorer, yder et rimeligt bidrag, og også vil forhindre transaktioner, der ikke øger
effektiviteten på finansmarkederne.
Forslaget skal omfatte transaktioner med alle typer af finansielle instrumenter, herunder kapital- og
pengemarkedsinstrumenter (med undtagelse af betalingsinstrumenter), andele eller aktier i
kollektive investeringsinstitutter og derivataftaler. Forslagets anvendelsesområde er ikke begrænset
til handel på regulerede markeder; det omfatter også andre former for handel, herunder OTC-
handel. Transaktioner med centralbanker er dog ikke omfattet.
Kommissionen foreslår, at afgiftssatserne fastsættes af hver medlemsstat med en harmoniseret
minimumssats på 0,1 % af beskatningsgrundlaget for alle finansielle transaktioner, bortset fra
transaktioner vedrørende derivataftaler, for hvilke satsen fastsættes til 0,01 %. Afgiften vil skulle
anvendes fra den 1. januar 2014.
Kommissionen skønner, at dette forslag kan føre til et årligt afgiftsprovenu på op til 57 mia. EUR
afhængigt af markedsreaktionerne.
Kommissionen foreslår i overensstemmelse med sit forslag til EU’s ordning for egne indtægter
1
, at
indtægterne fra en afgift på finansielle transaktioner helt eller delvis kan benyttes til gradvist at
erstatte medlemsstaternes bidrag til EU-budgettet og dermed lette presset på de nationale
statskasser.
1
Dok.
12478/11
7
16443/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453909_0008.png
8.XI.2011
OPFØLGNING AF MØDERNE I OKTOBER – BANKSEKTOREN
Rådet drøftede opfølgningen af de afgørelser, der blev vedtaget på Det Europæiske Råds møde den
23. oktober og på det uformelle møde mellem EU's stats- og regeringschefer den 26. oktober i
forbindelse med gældskrisen.
Drøftelserne fokuserede på gennemførelsen af foranstaltninger med henblik på at styrke
banksektoren, navnlig bankernes rekapitalisering og lettere adgang til langsigtet finansiering.
Der blev på euroområdetopmødet den 26. oktober opnået enighed om en overordnet strategi for at
tackle gældskrisen. Strategien omfatter foranstaltninger, der skal genoprette tilliden til
banksektoren, og som der blev opnået enighed om på et møde mellem EU's stats- og
regeringschefer, ligeledes den 26. oktober.
Det Europæiske Råd fastsatte den 23. oktober prioriteter for at sikre bæredygtig vækst og
jobskabelse på kort og mellemlang sigt, navnlig vækstfremmende foranstaltninger, bedre
økonomisk styring og prioriteter med hensyn til eksterne aspekter af den økonomiske politik.
For så vidt angår banksektoren gjorde Rådet status over arbejdet med følgende spørgsmål:
o
Langfristet kapital. Rådet blev orienteret om arbejdet i Kommissionen, Den Europæiske
Banktilsynsmyndighed (EBA), EIB og Den Europæiske Centralbank med at fastlægge en
koordineret tilgang til langfristet kapital på EU-plan. Det behandlede mulighederne for
garantiordninger.
o
Rekapitalisering af banker. Det blev orienteret om arbejdet i EBA med at øge bankernes
kapitalposition til 9 % af tier 1-kernekapitalskvoten
1
inden udgangen af juni 2012 som
vedtaget af stats- og regeringscheferne.
o
Retningslinjer for statsstøtte. Rådet blev orienteret af Kommissionen om gennemførelsen af
de særlige rammebestemmelser for statsstøtte til afhjælpning af krisen for at sikre, at enhver
form for offentlig støtte underkastes betingelserne i rammebestemmelserne.
Rådet anmodede Det Økonomiske og Finansielle Udvalg om at undersøge mulighederne for at
behandle spørgsmålene vedrørende adgang til langfristet kapital.
1
En tier 1-kernekapitalskvote er forholdet mellem en banks egenkapital og dens samlede
risikovægtede aktiver.
8
16443/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453909_0009.png
8.XI.2011
MAKROØKONOMISKE UBALANCER
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Efter at Rådet og Europa-Parlamentet er nået til enighed om den lovpakke, der skal styrke
den økonomiske styring i EU, BEKRÆFTER Rådet, at det er rede til fuldt ud og hurtigt at
gennemføre den nye ramme, herunder den nye procedure for overvågning og korrektion af
makroøkonomiske ubalancer og håndhævelsesmekanismen herfor under proceduren i
forbindelse med uforholdsmæssigt store ubalancer. Rådet TILSKYNDER derfor Kommis-
sionen TIL at gennemføre den nye lovgivning så snart den træder i kraft.
Resultattavlen vil kombineret med passende økonomisk vurdering danne grundlag for
Kommissionens første rapport om varslingsmekanismen. Rådet TILSKYNDER
Kommissionen TIL at offentliggøre rapporten om varslingsmekanismen inden begyndelsen
af det næste europæiske halvår. Derudover LÆGGER Rådet VÆGT PÅ betydningen af at
rette den nye procedure for overvågning af makroøkonomiske ubalancer ind efter det
forestående europæiske halvår og at integrere den heri.
På dette grundlag STØTTER Rådet Kommissionens forslag med hensyn til udformningen
af den oprindelige resultattavle, der omfatter følgende indikatorer til identifikation og
overvågning af eksterne og interne makroøkonomiske ubalancer: balancen på de løbende
poster, den internationale nettoinvesteringsstilling, eksportmarkedsandelene, de nominelle
enhedslønomkostninger, de reale effektive valutakurser, udviklingen i arbejdsløsheden,
den private sektors gæld, kreditstrømmene i den private sektor, huspriserne og den
offentlige sektors gæld. De udvalgte indikatorer fokuserer på de mest relevante
dimensioner af makroøkonomiske ubalancer og konkurrencemæssig udvikling med særligt
fokus på om euroområdet fungerer tilfredsstillende.
Rådet NOTERER SIG Kommissionens erklæring om de datakilder og statistiske
forandringer, den agter at anvende, og dens erklæring om, at modsat underskud på de
løbende poster vækker store vedvarende overskud på de løbende poster ikke bekymring
med hensyn til holdbarheden af ekstern gæld eller finansieringskapacitet, der påvirker
euroområdets funktion, som er nøglekriterier for at udløse den korrigerende del af
proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store ubalancer, og at de ikke vil føre til
sanktioner. Rådet OPFORDRER Kommissionen TIL at tage hensyn til de seneste data, der
foreligger, og til at være fuldstændig gennemsigtig i forhold til de data, som anvendes.
2.
3.
4.
16443/11
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.XI.2011
5.
Mens de offentlige finansers holdbarhed vurderes i henhold til stabilitets- og vækstpagten,
UDTRYKKER Rådet TILFREDSHED MED Kommissionens hensigt om inden for
rammerne af proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store ubalancer udelukkende
at betragte den offentlige sektors gæld med det formål at vurdere dens specifikke bidrag til
problematiske makroøkonomiske ubalancer.
Rådet HILSER det VELKOMMEN, at Kommissionen agter at aflæse indikatoren for
arbejdsløshed sammen med andre af resultattavlens mere fremadrettede indikatorer med
henblik på bedre at forstå den mulige alvor i forbindelse med makroøkonomiske ubalancer
for så vidt angår deres sandsynlige fortsatte eksistens og økonomiens evne til at tilpasse
sig.
Rådet UNDERSTREGER, at der ud over indikatorerne i Kommissionens forslag er behov
for yderligere indikatorer, som Kommissionen bør tage hensyn til, når den foretager sin
økonomiske aflæsning af resultattavlen, herunder indikatorer for udviklingen inden for de
forskellige elementer, der indgår i produktiviteten, samt indikatorer for den finansielle
sektor. Kommissionen bør navnlig tage hensyn til den eksterne nettogæld samt andelen og
sammensætningen af de direkte udenlandske investeringer og udviklingen i kapitalposterne
i medlemsstaterne som vigtige supplerende oplysninger ved den økonomiske aflæsning af
resultattavlen og bør sikre, at der tages tilstrækkeligt hensyn til de strukturelle træk ved
hurtigt voksende økonomier og EU-overførsler.
Enhver vurdering på basis af resultattavlen bør tage alle relevante faktorer, herunder de
landespecifikke omstændigheder, i betragtning. I denne henseende ERINDRER Rådet OM,
at en overskridelse af en eller flere vejledende grænseværdier ikke nødvendigvis fører til
yderligere skridt i proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store ubalancer. Der bør
altid forelægges en økonomisk vurdering ved offentliggørelsen af resultattavlen, og det bør
i denne forbindelse sikres, at alle oplysninger, uanset om de stammer fra resultattavlen
eller ej, sættes i perspektiv og indgår i en samlet analyse.
Rådet OPFORDRER Kommissionen TIL regelmæssigt at vurdere, om resultattavlen er
hensigtsmæssig, og aflægge rapport til Rådet om denne vurdering. Rådet OPFORDRER
desuden Kommissionen TIL at ajourføre indikatorerne og tærsklerne, når det er
nødvendigt, så der tages behørigt hensyn til forbedret tilgængelighed af relevante
statistiske oplysninger, udviklingen i udfordringerne i forbindelse med makroøkonomisk
stabilitet og også udviklingen i den økonomiske faglitteratur. Kommissionen bør nøje
samarbejde med Rådet og dets relevante udvalg, når den tilpasser resultattavlen.
Kommissionen anmodes desuden om inden udgangen af 2012 og i overensstemmelse med
forordningen at forelægge forslag til en indikator for den finansielle sektor med henblik på
at medtage denne i forbindelse med det europæiske semester 2013.
6.
7.
8.
9.
16443/11
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.XI.2011
10.
Rådet UNDERSTREGER, at det er vigtigt for troværdigheden af proceduren i forbindelse
med uforholdsmæssigt store ubalancer at have rettidige statistiske oplysninger af højeste
kvalitet, der kan indgå i resultattavlen, og OPFORDRER Kommissionen (Eurostat) TIL at
iværksætte alle nødvendige initiativer til at sørge for en pålidelig procedure til indsamling
af disse statistiske oplysninger og en løbende forbedring af de underliggende statistiske
oplysninger. Rådet OPFORDRER det europæiske statistiske system og Det Europæiske
System af Centralbanker TIL at samarbejde om en forbedring af de underliggende
statistiske oplysninger og sørge for, at de er sammenlignelige.
Rådet UNDERSTREGER resultattavlens vigtige kommunikationsrolle, da valget af
indikatorer sender et klart oplysende bevidsthedsfremmende budskab til beslutningstagerne
og interessenterne om, hvilke former for makroøkonomisk udvikling der vil kunne vække
bekymring, og hvor der derfor er behov for øget overvågning."
11.
16443/11
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453909_0012.png
8.XI.2011
KLIMAÆNDRINGER
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
1.
BEKRÆFTER de udviklede landes kollektive tilsagn i henhold til Københavnsaftalen og
Cancúnaftalerne om at stille nye og supplerende midler på ca. 30 mia. USD til rådighed i
perioden 2010-2012. UNDERSTREGER betydningen af hurtig startfinansiering med
henblik på hurtig gennemførelse af Cancúnaftalerne.
ERINDRER om Rådets konklusioner af 4. oktober 2011 om klimaændringer; MINDER
OM Rådets konklusioner af 17. maj 2011 om klimaændringer, der bekræfter de seneste tal
om hurtig startfinansiering (HSF) af foranstaltninger til modvirkning af og tilpasning til
klimaændringer i udviklingslandene og vurderer perspektiverne for øget finansiering efter
2012.
UNDERSTREGER i den forbindelse, at EU og dets medlemsstater i overensstemmelse
med tilsagnene i henhold til Københavnsaftalen og Cancúnaftalerne om at håndtere
klimaændringer i udviklingslandene og på trods af betydelige finansielle udfordringer og
stram finanspolitik på nationalt plan har gjort fremskridt i 2011 med hensyn til
gennemførelsen af HSF. UNDERSTREGER betydningen af, at EU og dets medlemsstater
opfylder deres tilsagn om startfinansiering i 2012 i overensstemmelse med det generelle
tilsagn.
GODKENDER den endelige rapport om finansiering fra EU og dets medlemsstater i 2011
til "hurtig start"-foranstaltninger, som skal fremlægges på partskonferencen (COP17) under
UNFCCC den 28. november til 9. december 2011 i Durban og den vejledende liste over de
individuelle foranstaltninger, der er blevet finansieret. BEKRÆFTER, at EU indtil nu har
mobiliseret et samlet beløb på 4,68 mia. EUR for at opfylde sit tilsagn om HSF, med 39 %
af det samlede beløb til finansiering af modvirkningsforanstaltninger, 31 % til støtte af
tilpasningsbestræbelser og 12 % til støtte af tiltag til reduktion af skovrydning og
skovforringelse i udviklingslandene. NOTERER SIG, at 18 % af finansieringen som følge
af de støttede aktiviteters mangeartede karakter ikke kan kategoriseres præcist.
OPFORDRER Kommissionen til i fornødent omfang at ajourføre oplysningerne i
Durbanrapporten om hurtig startfinansiering, så der tages hensyn til alle oplysninger, der
modtages inden UNFCCC-samlingen i Durban.
UNDERSTREGER, at de erfaringer, der blev høstet under den hurtige
startfinansieringsperiode, navnlig på områder som effektiv gennemførelse, inddragelse af
partnere og mere gennemsigtig overvågning, rapportering og verificering, skal udnyttes til
fulde, når klimafinansieringens fremtidige struktur tages op til overvejelse.
UNDERSTREGER, at gennemsigtighed i finansstrømmene er et væsentligt element i
informationsudvekslingen om international klimafinansiering.
2.
3.
4.
5.
6.
16443/11
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.XI.2011
7.
UNDERSTREGER, at der skal arbejdes konstruktivt mod at fastlægge en linje for
forøgelse af klimafinansieringen fra 2013 til 2020 som led i de fremskridt, der er gjort med
internationale forhandlinger, relevante modvirkningsforanstaltninger og gennemsigtighed i
gennemførelsen for at reducere de globale drivhusgasemissioner, således at stigningen i
den globale gennemsnitstemperatur holdes under 2 ºC over det førindustrielle niveau.
ANERKENDER nødvendigheden af, at EU sammen med andre udviklede lande fortsat
yder en indsats med hensyn til klimafinansiering efter 2012 med henblik på at forberede
mobiliseringen af dets rimelige andel af de 100 mia. USD om året senest i 2020 til
supplering af udviklingslandenes egen indsats for at gennemføre deres tilsagn fra Cancún
og deres lavemissionsudviklingsstrategier og nationale tilpasningsplaner under
hensyntagen til de enkelte udviklingslandes kapacitet.
HILSER den endelige rapport om mobilisering af klimafinansiering, som er udarbejdet til
G20-finansministrene af internationale organisationer, VELKOMMEN som et godt
grundlag for debat. ER ENIG i den konklusion, at både offentlige og private strømme er
uundværlige elementer i klimafinansieringen, og MENER, at de store finansielle strømme,
der er påkrævet for at håndtere klimaændringerne, i det lange løb overvejende vil være
privat finansieret. ANERKENDER også, at offentlig politik og finansiering bør spille en
afgørende rolle både for at håndtere de behov, som private strømme kun delvist kan
opfylde, som f.eks. finansiering af tilpasning i de mindst udviklede lande, og for at udløse
store private investeringer til foranstaltninger til modvirkning og tilpasning. ERKENDER i
den henseende den vigtige rolle, som multilaterale udviklingsbanker og CO
2
-
markedsinstrumenter kan spille ved at fungere som løftestang for større privat
klimafinansiering. OPFORDRER parterne i IMO/ICAO til inden for IMO og ICAO at
overveje det arbejde, som IMF og Verdensbanken har påtaget sig, med hensyn til
markedsbaserede instrumenter for luftfarten og international søtransport. CO
2
-
prissætningen er en potentiel indtægtskilde, der ligeledes vil skabe det prissignal, som er
nødvendigt for effektivt at opnå emissionsreduktioner fra disse sektorer. OPFORDRER
COP-formandskabet til at søge at opnå enighed om en åben og gennemsigtig tilgang til
konklusioner for at sikre fremskridt i de internationale forhandlinger.
ANERKENDER det nyttige arbejde, der er udført i overgangsudvalget med hensyn til
udformning af Den Grønne Klimafond. HILSER støtten fra overgangsudvalgets
medlemmer VELKOMMEN."
8.
9.
10.
16443/11
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453909_0014.png
8.XI.2011
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Der blev afholdt følgende møder i tilknytning til Rådets samling:
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater mødtes i Eurogruppen den 7. november.
Møde med EFTA-landenes finansministre
Ministrene mødtes med deres kolleger fra Den Europæiske Frihandelssammenslutning: Island,
Liechtenstein, Norge og Schweiz. Drøftelserne drejede sig om at sikre stabiliteten i finanssektoren.
Morgenmadsmøde for ministrene
Ministrene mødtes til morgenmad for at drøfte den økonomiske situation og den seneste udvikling.
16443/11
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453909_0015.png
8.XI.2011
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Økonomisk styring
Rådet vedtog en pakke med seks lovgivningsforslag, der skal styrke den økonomiske styring i EU,
og mere specifikt i euroområdet, som en del af EU’s svar på de aktuelle vanskeligheder på
markederne for offentlig gæld (PE-CONS
28/11, 29/11, 30/11, 31/11,
14615/11, 14616/11,
15996/1/11 REV 1 ADD 1,
15998/11 ADD 1
+
16001/11 ADD 1
+ REV 2).
Vedtagelsen af denne pakke om økonomisk styring er en følge af den politiske enighed, der blev
opnået på Rådets samling den 4. oktober på grundlag af et kompromis indgået med Europa-
Parlamentet. Parlamentet godkendte pakken den 28. september.
Formålet med foranstaltningerne er at sikre dels den nødvendige grad af samordning for at undgå
akkumulering af uforholdsmæssigt store underskud, dels holdbare offentlige finanser. Dette vil
bidrage til, at EU's Monetære Union fungerer korrekt på længere sigt.
Mere specifikt er hensigten med foranstaltningerne:
at forbedre budgetdisciplinen under EU's stabilitets- og vækstpagt for at sikre et tilfredsstillende
fald i den offentlige gæld i medlemsstaterne samt en reduktion af store underskud, der skal
følges op af opnåelsen af ambitiøse, landespecifikke mellemfristede budgetmålsætninger (fire
forslag). Dette indebærer styrkelse af overvågningen af de budgetmæssige politikker, idet der
indføres bestemmelser om nationale finanspolitiske rammer, og der mere konsekvent og på et
tidligere tidspunkt anvendes håndhævelsestiltag over for de medlemsstater i euroområdet, der
ikke opfylder deres forpligtelser
at udvide overvågningen af medlemsstaternes økonomiske politikker med henblik på passende
håndtering af makroøkonomiske ubalancer (to forslag). Der indføres en advarselsmekanisme
med henblik på tidlig afsløring af ubalancer, der skal vurderes efter en resultattavle med
økonomiske indikatorer. Der indføres ligeledes en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt
store ubalancer med håndhævelsestiltag over for de medlemsstater, der ikke opfylder deres
forpligtelser.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
16446/11.
16443/11
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453909_0016.png
8.XI.2011
Finansielle konglomerater
Rådet vedtog et direktiv om ændring af direktivet om finansielle konglomerater med henblik på at
lukke smuthuller og sikre et passende supplerende tilsyn med finansielle enheder i et finansielt
konglomerat (PE-CONS
39/11
+
15670/11 ADD 1).
Det nye direktiv tilpasser også tilsynet med finansielle konglomerater til EU’s nye tilsynsstruktur.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
16447/11.
Eksportkreditter
Rådet vedtog en forordning, der godkender den reviderede udgave af OECD’s
arrangement
vedrørende offentligt støttede eksportkreditter
med henblik på at sikre anvendelsen heraf i EU’s
lovgivning (PE-CONS
46/11).
Eksportkreditter bidrager i høj grad til at fremme verdenshandelen. Som part i OECD’s arrangement
spiller EU en vigtig rolle i OECD’s indsats for at sikre ensartede vilkår på internationalt plan ved at
regulere de finansielle vilkår og betingelser, som eksportkreditinstitutter kan tilbyde.
Forordningen erstatter beslutning 2001/76/EF. Den giver Kommissionen mulighed for at vedtage
delegerede retsakter med henblik på at få indarbejdet fremtidige ændringer af OECD’s
retningslinjer i EU-lovgivningen.
Forordningen pålægger også medlemsstaterne at forelægge Kommissionen årlige aktivitetsrapporter
for at forbedre gennemsigtigheden på EU-plan.
16443/11
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453909_0017.png
8.XI.2011
Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling
Rådet vedtog en afgørelse om EU’s tegning af yderligere aktier, der kan kræves indbetalt, i Den
Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling (EBRD) som følge af bankens beslutning om at
udvide sin aktiekapital (PE-CONS
49/11).
I maj 2010 besluttede EBRD's repræsentantskab at forhøje bankens autoriserede aktiekapital med
50 % fra 20 til 30 mia. EUR som reaktion på den finansielle krise og for at støtte genopretningen i
de regioner, hvor banken er aktiv. Kapitaludvidelsen omfatter 1 mia. EUR i indbetalt kapital og
9 mia. EUR i ny kapital, der kan kræves indbetalt.
Rådets afgørelse giver EU mulighed for at tegne 27 013 yderligere aktier, der kan kræves indbetalt,
på hver 10 000 EUR.
Grækenland: budgetkonsolideringsforanstaltninger
Rådet vedtog en afgørelse om at justere de budgetkonsolideringsforanstaltninger, der kræves af
Grækenland, samtidig med at fristen for at bringe det græske offentlige underskud ned under EU’s
referenceværdi på 3 % af BNP bevares.
Teksten ændrer den afgørelse, der blev vedtaget den 12. juli, i betragtning af en forventet
overskridelse i forhold til det fastsatte mål for Grækenlands budget for 2011 som led i EU's
procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud. I oktober bebudede den græske
regering foranstaltninger, der skal minimere overskridelsen, og fremlagde et udkast til budget for
2012, der tager sigte på at overholde det loft for 2012, der er fastsat.
Rådets afgørelse fra juli omarbejder en række af de afgørelser, der er blevet vedtaget siden maj
2010, og pålægger Grækenland senest i 2014 at bringe sit underskud ned under referenceværdien på
3 % af BNP. Der fastsættes en årlig tilpasning til opnåelse af dette og den årlige ændring, der vil
blive krævet i den konsoliderede bruttogæld, samt en detaljeret tidsplan for gennemførelsen af
konkrete foranstaltninger. Grækenland skal hvert kvartal forelægge en rapport om de
foranstaltninger, der er truffet.
16443/11
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453909_0018.png
8.XI.2011
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Bulgariens og Rumæniens deltagelse i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en aftale om Bulgariens og Rumæniens deltagelse i Det
Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde og fire dertil knyttede aftaler (14456/11).
Aftalerne er blevet undertegnet og anvendt midlertidigt i overensstemmelse med Rådets afgørelse
2007/566/EF af 23. juli 2007 (EU-Tidende
L 221 af 25.8.2007).
HANDELSPOLITIK
Aftale mellem EU og Norge – landbrugsprodukter
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af aftalen mellem EU og Norge om yderligere
handelspræferencer for landbrugsprodukter (14206/10).
Afgørelsen bygger på artikel 19 i aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
(EØS), som kræver, at de kontraherende parter fortsætter deres bestræbelser for at opnå en gradvis
liberalisering af handelen med landbrugsprodukter.
Antidumping – fedtalkoholer – Indien, Indonesien og Malaysia
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af
den midlertidige told på importen af visse fedtalkoholer og blandinger heraf med oprindelse i
Indien, Indonesien og Malaysia
(15569/11).
16443/11
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453909_0019.png
8.XI.2011
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond
Rådet blev enigt om beløbet for tredje tranche af de finansielle bidrag for 2011, som
medlemsstaterne skal betale for at finansiere Den Europæiske Udviklingsfond.
DET INDRE MARKED
Motorer – fleksibilitetsordning for miljøkrav
Rådet vedtog et direktiv om ændring af direktiv 97/68/EF for så vidt angår bestemmelserne for
motorer, der markedsføres under fleksibilitetsordningen med henblik på at hjælpe motorproducenter
med at tilpasse sig strengere miljøkrav og håndtere vanskelighederne som følge af den aktuelle
økonomiske krise
(45/11).
Direktivet blev vedtaget, efter at der var opnået enighed med Europa-Parlamentet ved
førstebehandlingen, idet den danske delegation stemte imod
(15993/11
ADD1).
Det ændrer bestemmelserne for fleksibilitetsordningen i direktiv 97/68/EF:
ved at øge procentdelen af de motorer, der kan markedsføres, samtidig med at de opfylder
det forudgående trin for emissionsgrænseværdier, fra 20 til 37,5 % af fabrikanternes årlige
salg
ved at udvide denne fleksibilitet til også at omfatte motorer til brug i lokomotiver, og
ved at indføre en begrænset undtagelse, også for udskiftningsmotorer i motorvogne og
lokomotiver.
Direktiv 97/68/EF fastsætter bestemmelser for den maksimale udstødningsemission af kulilte (CO),
kulbrinter, kvælstofoxider (NOx) og partikler fra dieselmotorer installeret i ikkevejgående mobile
maskiner, hvilket bidrager til at beskytte folkesundheden og miljøet.
16443/11
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453909_0020.png
8.XI.2011
I direktiv 97/68/EF fastsættes det også, at de emissionsgrænseværdier, der gælder for
typegodkendelse af størstedelen af dieselmotorer under trin III A, skal erstattes med de strengere
grænseværdier under trin III B. Disse grænseværdier anvendes fra den 1. januar 2010 for så vidt
angår typegodkendelse af sådanne motorer og fra den 1. januar 2011 for så vidt angår
markedsføringen heraf.
Fleksibilitetsordningen tillader fabrikanter af materiel at indkøbe et begrænset antal motorer på det
gældende emissionstrin, som ikke er i overensstemmelse med de emissionsgrænser, der gælder på
det givne trin, men som er godkendt i henhold til kravene på det trin, der går umiddelbart forud for
det gældende trin.
Smalsporede traktorer – emissionstrin for miljøkrav
Rådet vedtog et direktiv om ændring af direktiv 2000/25/EF for så vidt angår anvendelsen af
emissionstrin på smalsporede traktorer med henblik på at hjælpe motorproducenter med at tilpasse
sig strengere miljøkrav
(53/11).
Direktivet blev vedtaget, efter at der var opnået enighed med Europa-Parlamentet ved
førstebehandlingen, idet den danske delegation stemte imod
(15992/11
ADD1).
Direktiv 2000/25/EF ændres for at muliggøre en overgangsperiode på tre år, hvor smalsporede
traktorer stadig kan typegodkendes og markedsføres, inden de skal opfylde kravene i trin III B og
IV.
Direktiv 2000/25/EF regulerer udstødningsemissioner af forurenende luftarter og partikler fra
motorer monteret i landbrugs- og skovbrugstraktorer med henblik på at beskytte folkesundheden og
miljøet. Det fastsatte, at de emissionsgrænser, der var gældende i 2010 for typegodkendelse af de
fleste dieselmotorer (det såkaldte trin III A), gradvis skulle erstattes af strengere grænser (trin III B).
Trin IV, der omfatter emissionsgrænser, der er strengere end trin III B, vil begynde at træde i kraft
fra den 1. januar 2013 for så vidt angår typegodkendelse af sådanne motorer og fra den 1. januar
2014 for så vidt angår markedsføring.
Kommissionen vil årligt fremlægge en rapport om fremskridtene i forbindelse med udviklingen af
tekniske løsninger for teknologi, som opfylder trin IV.
Traktorer i klasse T2, T4.1 og C2 (smalsporede traktorer) er konstrueret specielt til de særlige
forhold og det særlige terræn på vinmarker og i frugtplantager i Europa og fremstilles og bruges
næsten udelukkende i Europa.
16443/11
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453909_0021.png
8.XI.2011
MILJØ
Undersøgelse af Kommissionens lovgivningsmæssige retsakter på miljøområdet
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af følgende retsakter:
ændring af direktiv 98/8/EF om markedsføring af biocidholdige produkter
1
:
direktiv om ændring af direktiv 98/8/EF med henblik på at optage kobber(II)oxid,
kobber(II)hydroxid og basisk kobberkarbonat som aktive stoffer i bilag I hertil
(15115/11)
afgørelse om, at bestemte stoffer ikke optages i bilag I, IA eller IB (15116/11)
afgørelse om, at flufenoxuron til produkttype 18 ikke optages i bilag I, IA eller IB
(15117/11)
direktiv om ændring af direktiv 98/8/EF med henblik på at optage bendiocarb som et
aktivt stof i bilag I hertil (15118/11)
og ændring af bilag I til forordning (EF) nr. 689/2008
2
om eksport og import af farlige
kemikalier (15161/11).
Kommissionens retsakter er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det betyder,
at Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage dem, medmindre Europa-
Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
1
2
EUT L 123 af 24.4.1998.
OJ L 204, 31.7.2008.
21
16443/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453909_0022.png
8.XI.2011
Ministerkonference om bæredygtig byudvikling
Rådet vedtog EU’s og medlemsstaternes holdning vedrørende erklæringen fra Middelhavsunionens
første ministerkonference
1
om bæredygtig byudvikling, der afholdes den 9.-10. november 2011 i
Strasbourg.
Konferencen følger op på Middelhavsstrategien for bæredygtig udvikling, der blev vedtaget i
november 2005, og resultatet af Middelhavsunionens ministermøde om bæredygtige
udviklingsprojekter, der blev afholdt den 25. juni 2009 i Paris.
1
Middelhavsunionen, der blev oprettet på topmødet mellem Euro-Middelhavs-regionens
stats- og regeringschefer den 13. juli 2008 i Paris, er rammen for de multilaterale
forbindelser mellem EU og Middelhavsområdets ikke-EU-lande (såsom Algeriet, Egypten,
Israel, Jordan, Libanon, Marokko, de besatte palæstinensiske områder, Syrien, Tunesien og
Tyrkiet) og andre kyststater i Middelhavsområdet (Albanien, Kroatien, Bosnien-
Hercegovina, Montenegro og Monaco) samt Mauretanien.
22
16443/11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453909_0023.png
8.XI.2011
BESKÆFTIGELSE
Globaliseringsfonden – Østrig og Grækenland
Rådet vedtog to afgørelser om anvendelse af et samlet beløb på 6,56 mio. EUR fra Den Europæiske
Fond for Tilpasning til Globaliseringen (Globaliseringsfonden) til støtte for afskedigede arbejds-
tagere i Østrig og Grækenland.
Et samlet beløb på 3,64 mio. EUR vil blive tildelt arbejdstagere i den østrigske vejtransportsektor,
der er blevet afskediget som følge af et fald i produktionen og siden i efterspørgslen efter
godstransport som følge af den globale finansielle og økonomiske krise.
Et samlet beløb på 2,92 mio. EUR skal tilvejebringes til afskedigede arbejdstagere i den græske
detailsektor, der er hårdt ramt af et fald i forbruget som følge af krisen.
TRANSPORT
Lufttrafikaftale med Kap Verde*
Rådet gav bemyndigelse til indgåelse af en lufttrafikaftale mellem EU og Republikken Kap Verde i
forlængelse af Europa-Parlamentets godkendelse (afgørelse om indgåelse:
9114/11;
erklæring:
15784/11;
aftalens tekst:
EUT L 96 af 9.4.2011, s. 2).
Aftalen, der blev undertegnet i marts 2011, erstatter og supplerer de nuværende bilaterale aftaler
mellem de enkelte medlemsstater og Kap Verde ved at bringe bestemmelserne i dem i
overensstemmelse med EU-lovgivningen, særlig for så vidt angår ikkediskriminatorisk adgang for
alle EU's luftfartsselskaber til ruterne mellem EU og Kap Verde samt beskatning af flybrændstof og
konkurrencereglerne.
16443/11
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453909_0024.png
8.XI.2011
LANDBRUG
Den internationale overenskomst om tropisk træ
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse på Den Europæiske Unions vegne af den internationale
overenskomst om tropisk træ af 2006 (5812/11).
Konferencen under De Forenede Nationers Konference om Handel og Udvikling (UNCTAD)
afsluttede sit arbejde med vedtagelsen af en ny overenskomst den 27. januar 2006, der erstatter den
internationale overenskomst om tropisk træ fra 1994. Overenskomsten blev åbnet for undertegnelse
i FN i New York.
Selv om overenskomster om tropisk træ generelt er handelsaftaler, der er omfattet af artikel 133 i
traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, anses de for at være ukonventionelle
råvareaftaler, der både dækker handelsaspekter og miljøaspekter gennem bæredygtig forvaltning
med henblik på bevarelse af de tropiske træarter.
Formålet med denne afgørelse er derfor at godkende den internationale overenskomst om tropisk
træ fra 2006 og at give EU beføjelse til at deponere godkendelsesinstrumentet på FN's kontor for
internationale traktater.
FISKERI
Forhandlinger med Norge – adgang til Skagerrak
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger på EU’s
vegne om en aftale mellem EU og Norge om gensidig adgang til fiskeri i Skagerrak.
Overenskomsten fra 1966 mellem Danmark, Norge og Sverige udløber den 7. august 2012. Norge
er parat til at indlede forhandlinger om en ny aftale med henblik på at sikre videreførelsen af de
eksisterende ordninger for gensidig adgang til fiskeri i Skagerrak, men inden for ajourførte rammer.
16443/11
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453909_0025.png
8.XI.2011
FØDEVARER
Nitrater, dioxiner og andre forurenende stoffer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af følgende forordninger:
forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1881/2006 for så vidt angår grænseværdier for
nitrat i fødevarer (13560/11)
forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1881/2006 for så vidt angår grænseværdier for
dioxiner, dioxinlignende PCB'er og ikke-dioxinlignende PCB'er i fødevarer (13558/11).
Kommissionens forordninger er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det
betyder, at Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage dem, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
Identifikation af fødevarer
Rådet vedtog en kodificeret udgave af direktiv om angivelser af eller mærker til identifikation af et
bestemt levnedsmiddelparti (27/11).
Det nye direktiv træder i stedet for de forskellige retsakter, der indgår i direktiv 89/396/EØF,
samtidig med at det bevarer deres indhold fuldt ud.
AFGØRELSE TRUFFET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Tjenestemandsvedtægten – undtagelsesklausul
Rådet godkendte den 4. november en anmodning vedrørende undtagelsesklausulen (artikel 10 i
bilag XI til tjenestemandsvedtægten) som fastsat i
16281/11
med henblik på at gennemføre und-
tagelsesklausulen og på det grundlag forelægge et passende forslag til tilpasning af vederlagene for
2011.
16443/11
25
DA